Sana Pride-kuukaudesta Päivi Räsäsen sanaa vastaan
Kansanedustaja Päivi Räsänen muisti taas Pride-kuukautta rakkaudella kirjoittamalla täysilaidallisen tekstiä, joka on kovin kaukana ihmisten välisen ymmärryksen ja yhdenvertaisuuden teemoista. Nostan tässä blogissa siinä esille tuotuja vääristyneitä näkemyksiä ja suoranaisia valheita.
Lääkärin koulutuksen arvovaltaa viestinnässään käyttävän, erittäin laajan näkyvyyden omaavan henkilön pitäisi pysyä lääketiedettä sivuavissa asioissa siinä käsityksessä, joka lääketieteellä niistä tänä päivänä on. Tätä edellyttävät myös Lääkäriliiton eettiset säännöt. Luonnontieteellisessä ollaan jo vuosia oltu yksimielisiä siitä, että niin homoseksuaalisuus kuin transsukupuolisuus ja muu sukupuolen moninaisuus ovat taustaltaan biologisia, ja niiden kaltaista esiintyy myös eläinmaailmassa. Se, että niitä ei pidetä myöskään sairautena, kertoo, että ne katsotaan normaaliksi osaksi ihmisyyttä. Helppo vertailukohta tälle on ihmisen kätisyys – jota sitäkin kohtaan on toki ollut aikanaan varsin negatiivisia asenteita.
Lääketiede on jo pitkään ollut yksimielinen myös siitä, että sukupuoliristiriita ei ole vanhentuneesta ICD-10-luokituksesta huolimatta pois hoidettava mielenterveyden häiriö, vaan hoito muodostuu ihmisen kehollisen ja sosiaalisen ympäristön muokkaamisesta sellaiseksi, että elämälaatu tuon ominaisuuden kanssa on paras mahdollinen. Puheet ”myytistä lapsen väärään sukupuoleen syntymisestä” ovat tässä katsannossa sekä valheellisia että äärimmäisen vaarallisia – niillä vähätellään lapsen kokemusta, ja ne johtavat erittäin usein henkiseen romahtamiseen ja itsetuhoisuuteen. Lääkärillä pitäisi olla edes jonkinlainen vastuu sanomisistaan.
Edelleen luettavissa olevassa pamfletissa ”Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi”, joka on faktisesti uskonnollisen yhteisön sisäinen opas homoseksuaalisuuteen suhtautumiseen, homoseksuaalisuutta kuvataan ”( psykoseksuaalisen) kehityksen häiriöksi. Tässä ollaan jälleen kaukana luonnon- ja lääketieteen käsityksestä. Tämä kuitenkin otetaan kohdeyleisössä todesta ja muotoilu ”…sen harjoittamiseen ei tule kannustaa” on suuressa riskissä tulla otetuksi kehotuksena painostukseen ja henkiseen väkivaltaan, jota näissä yhteisöissä todennetusti ilmenee. Tämä on todellinen uhka yhteisössä elävien seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisoikeuksille ja psykofyysiselle terveydelle. Tässä mielessä en ihmettelisi, jos joku kutsuisi sitä kiihotukseksi kansanryhmää vastaan.
Raamatusta nousee monenlaisia eväitä kristilliseen ihmiskuvaan. Keskeisin niistä on lähimmäisen kunnioitus. Rakkauden kaksoiskäskyn syvin filosofinen viisaus on toisen lähtökohtien kunnioittaminen silloinkin, kun ne eivät ole samat kuin omat. Tämä vaikuttaa olevan ylivoimaisen vaikea asia ymmärrettäväksi Räsäselle ja hänen kanssaan samalla tavoin ajatteleville. Tässä evankelisluterilainen kirkko on osin edennyt, mikä näkyy mm. osallistumisessa Pride-tapahtumiin. Osalle kirkon sisällä olevista ja erityisesti sen ulkopuolisista konservatiiveista tämä ajatus on ylitsepääsemätön.
”Pride-ideologian” tavoitteena on murtaa ihmiskunnan historian ja jatkuvuuden perusta, jos sillä tarkoitetaan vähemmistöjen sortamisen perinnettä. Lapsia syntyy monenlaisiin perhetilanteisiin, mutta Räsäselle vaikuttaa olevan ongelma vain se, että vanhemmat sattuvat olemaan seksuaaliselta suuntautumiseltaan tai sukupuoleltaan muuta kuin perinteisesti on ajateltu. Tähän liittyvässä propagandassa on keskeistä puuttuvasta isästä tai äidistä valittaminen, mutta toisaalta seksuaalivähemmistöjen enenevässä määrin löytämät apilaperhemuodotkaan eivät näytä kelpaavan. Tämä kertoo vääjäämättä, että kyse ei ole lapsen oikeuksien, vaan ”luomisjärjestyksen” mukaiseksi nostetun perhemallin puolustus.
Mitä tulee lapsen omaan synnynnäiseen sukupuoleen, Räsäsen linja edustaa heihin kohdistuvaa henkistä julmuutta: Lapsi elää oman identiteettinsä mukaisesti tässä ja nyt, ja sitä on voitava tukea. Jos sitten – kuten joskus harvoissa tapauksissa käy – lapsen mieli muuttuu, on sitäkin luonnollisesti tuettava.
Transhoidoista kirjoittaessaan Räsänen valehtelee päin lukijoiden naamaa: Ei ole olemassa lakihanketta lasten transhoidoista, vaan translaki on tarkoitus nimenomaan erottaa lääketieteellisestä prosessista. Nyt käydään siis kädenvääntöä siitä, annetaanko myös alle 18-vuotiaille oikeus sukupuolen juridiseen muutokseen. Lääketieteellinen prosessi erotetaan tästä, ja siitä tulee erilliset, tähän lakiin kuulumattomat hoitoja ohjaavat ohjeet. Ainakaan silmiini ei ole osunut aloitetta tai hanketta, jossa helpotettaisiin alaikäisten transhoitoja. Kun hoito-ohjeet lähitulevaisuudessa päivitetään, se tapahtuu uusimman lääketieteellisen tiedon ja uudistetun ICD-11-tautiluokituksen mukaisesti. Siinä hoidettava asia on sukupuoliristiriita, ei enää itse transsukupuolisuus.
Räsänen viittaa translain liitelakipakettiin, jossa vanhemmuuteen liittyvää termistöä muokataan sen mukaiseksi, että vanhemmat eivät olekaan mies/isä ja nainen/äiti. Tämä on looginen seuraus siitä, että lainsäädäntö ottaa huomioon yhteiskunnassa vallitsevat faktat ja niihin liittyvät yksilön oikeuksia koskevat näkökohdat. Jos ne eivät täsmää sen kanssa, mitä Raamatusta on totuttu tulkitsemaan, se ei liene maailman vika. Tähän liittyen onkin mielenkiintoista todeta, että juutalainen hengellinen kirjallisuus tuntee kuusi erilaista sukupuolikategoriaa.
Tähän liittyy myös se Räsästä närästävä asia, että kasvatusmaailmassa lapsille kerrotaan sukupuolen moninaisuudesta heidän ikäkauteensa sopivalla tavalla. Kyse ei ole tuputtamisesta, vaan päinvastoin tilan antamisesta. Samalla laajennetaan myös tytön ja pojan ahtaita rooliodotuksia, jolloin kukin lapsi saa olla niin seikkailunhaluinen tai haaveellinen kuin ikinä – jalkoväliin katsomatta.
Räsänen yrittää pitää epätoivoisesti yllä mielikuvaa, että kansan enemmistö olisi hänen avioliittokäsityksensä puolella. Valheet tuntuvat jäävän varsin usein ainoiksi aseiksi, kun virheellisillä argumenteilla ollaan alun perin liikkeellä.
”Foobikoksi leimaaminen” on käytännössä sitä, että kuvataan vähemmistöön vihamielisesti suhtautuvien ihmisten asennetta. Homo- tai transfobia eivät ole lääketieteellisesti määriteltyjä tiloja, vaan niillä tarkoitetaan vihaa, pelkoa, inhoa tai vastenmielisyyttä näitä identiteettejä ja ihmisryhmiä kohtaan. Yleistä näissä tapauksissa kuitenkin on, että tällaisen asenteen taustalla on jonkinasteinen uhan kokemus kohteena olevaa ihmisryhmää kohtaan. Fundamentalistikristityillä se uhka vaikuttaa kohdistuvan heidän erityislaatuiseen tulkintaansa Raamatussa esitettyyn ”luomisjärjestyksen mukaiseen perhemalliin”. Erityislaatuiseen siksi, että Raamattu vilisee mitä kirjavimpia esimerkkejä toimivista ja aikanaan normaaleina pidetyistä perhemalleista.
Uskonnonvapaus ja sananvapaus eivät salli syrjivää toimintaa tai sanankäyttöä toisiin ihmisiin kohdistuen. On ok. sanoa, että minun uskontoni ei hyväksy jotain ihmisryhmää, mutta ei ole ok. tuon uskonnon varjolla hyökätä tuota ihmisryhmää vastaan. Tämän perusasian pitäisi olla pitkän linjan lainsäätäjän tiedossa, ja muun puhuminen kuulostaa totuuden karttelemiselta.
Yhdenvertaisuusperiaate nousee Suomen lainsäädännöstä ja kansainvälisiin sopimuksiin sitoutumisesta. Pride nostaa esiin yhdenvertaisuusperiaatteen sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät näkökulmat. Pride on siis faktisesti yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien toteuttamisen tukitoimintaa. Vastaavasti Pridessä nostettujen keskeisten teemojen vastustaminen on faktisesti näiden lakien toteutumisen vastustamista. Tällainen toiminta vaikuttaa tässä näkökulmassa hyvin erikoiselta, kun sitä harjoittaa pitkän linjan lainsäätäjä.
Kaiken kaikkiaan Räsäsen kirjoitus kertoo jälleen kerran siitä, että maailma ei ole valmis vähemmistöihin kohdistuvan vihan ja syrjinnän lopettamisen suhteen. Huolestuttavia ilmiöitä tähän liittyen näemme myös globaalisti, paikoin sateenkaari-ihmiset ovat suoran väkivallan uhan kohteena joka päivä. Tällaista uhkaa tuottavat myös tahot, jotka ovat olleet tukemassa Räsästä omassa viha-agendassaan, ja joiden tuki on Räsäselle mainiosti kelvannut.
Niin kauan, kun tätä työtä on jäljellä, Pride-tapahtumille on tarvetta. Tänä vuonna, kun suurvalta käyttää Pride-aatetta strategisena viholliskuvanaan, ja on laatinut sen mukaisia likvidointisuunnitelmiakin, asia on entistä ajankohtaisempi.
Kiitos sinulle Anukatariina hienosta vastineestasi Päivi Räsäsen kritiikkiä kaipaavaan kirjoitukseen.
Ja toki kiitän Päivi Räsästä myös ajankohtaisen aiheen avaamisesta. En ole ennen Pride-tapahtumaan osallistunut. Nyt ajattelin lähteä mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
On uskonnollisia tai kristillisiä piirejä jotka antavat kirkonkirouksensa niille seksuaalisille muunnelmille jotka poikkeavat heidän omista ahtaista, säikyistä, kireistä seksuaalisista malleistaan. He viittaavat tai vetoavat Raamattuun mutta eivät osaa lukea Raamattuaan. Sillä Raamattuhan ei ensisijaisesti käsittele yksityiskohtia, marginaalisia asioita kuten sukupuolisen käyttäytymisen eri muodot. Raamattu käsittelee oleellista, meidän suhdettamme toisiimme ja Jumalaan, elämää ja kuolemaa, mutta enemmän elämää.”
Christer Kihlman, Vastaus on ei! (suom. Pentti Saaritsa, 2000)
Ilmoita asiaton viesti
On valitettavaa ja vastenmielistä, että Päivi Räsänen jatkaa kansainvälistä kampanjointiaan ja näkyy nyt poseeraavan Unkarin entisen perheministerin, nykyisen presidentin sekä Jordan Petersonin kanssa. Nykyisessä kansainvälisessä tilanteessa tämä voi olla monin tavoin kovin vahingollista.
Silti vanhentuneiden tieteellisten kantojen tai täysin väärienkään teorioiden esittämisen ei tule olla rikoslain alaisuudessa lainvastaista. Maailmassa on, ennen pandemiaa ja vapaammissa oloissa, ollut lukuisia erilaisia Pride-konsepteja, jotka kaikki eivät tavoittele yhdenvertaisuuslainsäädännön tai ILGA-kriteerien toteuttamista.
Pride-kuukauden kunniaksi ja Anukatariina Solosen huvitukseksi: Löysin muista syistä plaratessani oheisen oman, vuoden takaisen kommenttini, joka oli vastaus esitettyyn kysymykseen, ei-neurotyypillisten ihmisten oman ei-heteroseksuaalisen scifi-, fantasia- ja kauhukirjallisuuden pohjoisamerikkalaisen kirjallisuussivuston keskusteluosastosta:
”Ilari Kiema Jun 8, 2021 Liked by Ada Hoffmann
Here in Europe, I have found some big Pride events highly enjoyable when they provide for diversity and various concepts, including those of mine. Some others are only for one concept politically and personally, and that doesn’t work.
In Warsaw, Poland Parady Rownosci and the party afterwards in June 2015 was enjoyable even though there were those hostile counter-demonstrators – rarely does one encounter so aggressive counterdemonstrators. In Poland, it is probably getting worse and there one can plausibly speak about minorities as a one group. Berlin, Germany is not far away, but it is an entirely different world. In Berlin there use to be not one Pride but two, and there one cannot really speak of sexual minorities as a group. The alternative Pride, Berlin Kreutzberg’s Transgenialer CSD, which was last time arranged in 2013, was more like a subcultural event opposing the commercialism of the official Berlin Pride and explicitly opposing gay marriage. This thing is no more, most likely because the street party after the parade was so badly organized.
I enjoy this sensory in-put – music, walking for hours, the air, the views from the middle of the main streets in big cities – but I want to separate it from social interaction to avoid simultaneous sensory and social overload. When I want to listen and live the trance music, I don’t want to concentrate on what somebody else is saying, in any language. For the parties, I read the House Rules and particular concept, if there is such. As Daoist, I think the purpose is to cultivate sexual energy as part of qi, the life energy, for which there are many ways. This concept is not always especially popular, and it is not compatible with events which are organized as consisting of predetermined groups demonstrating for gay-marriage, as the one and only thing in the world
Ada Hoffmann Jun 8, 2021 Author
I’ve heard a little bit about how things are in Poland lately, and it sounds pretty bad 🙁 I’m sorry about the counterdemonstrators. You make a great point about how different Pride events, in different places and for different purposes, can be very different for each other. I agree there is definitely a lot more to queer liberation than just the one goal of marriage! (Though I am also not anti-gay marriage! I hope that the people who want to be gay-married can go and do that and be happy, without forgetting that there are also other important things to agitate for.)
I’m struck by the contrast you draw between sensory input and social input because I’ve never seen it described quite like that before, but it rings very true for me – there are many times I can remember when I’ve enjoyed the ambient energy of a loud/boisterous thing as long as I was just walking along through it and observing, rather than having to interact with people (or navigate confusing/chaotic/poorly crowd controlled spaces with people moving in them). I’m going to think about that some more.”
(Internet, luettu 19.6.2022)
Ilmoita asiaton viesti
Totta on, että maailma on suuri ja sinne mahtuu erilaisia Pride-konsepteja. Kaikki eivät ole myöskään aina kaikkien kavereita eikä vähemmistöasema aina tee ihmisistä empaattisia toisia vähemmistöjä kohtaan. Itse allekirjoitan lähinnä juuri tuon ILGA-kriteerit toteuttavan, jossa eri vähemmistöt eivät riitele keskenään. Sellaiseen viittasin, kun puhuin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien toteuttamisprojektista.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaikki eivät ole myöskään aina kaikkien kavereita eikä vähemmistöasema aina tee ihmisistä empaattisia toisia vähemmistöjä kohtaan”.
Tekeekö ihmisten vähemmistöasema empaattiseksi enemmistöjä kohtaan? Onko niin, että nimenomaan vähemmistöasemassa olevat eivät tunne empatiaa enemmistönä olevia kohtaan?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin asia on niin päin, että ihminen, joka ei ole kokenut haavoittuvaa asemaa, ei aina kovin hyvin osaa sellaisen ongelmallisuutta hahmottaa. Tunnettu ilmiö on myös se, että heikoistakin lähtökohdista yhteiskunnan kermaan nousevalla ihmisellä saattaa unohtua edelleen heikommassa asemassa olevan ongelmat.
Vähemmistöasemassa olevilla toisten vähemmistöjen aseman ymmärtäminen jakaantuu. Toisilla oma tilanne auttaa ymmärtämään toisten tilannetta. Toisille taas oma tilanne koetaan niin akuuttina, että muiden ongelmat näyttävät siihen nähden vähempiarvoisina.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentin 1. kappale ei vastannut kommentissani esittämääni kysymykseen. Se oli ns. poliitikon vastaus hänelle esitettyyn kysymykseen.
Minulle viimeisessä lauseessa kirjoitettu perustelu saattaa olla tunnettu suureen vähemmistöön jäävien yhteiskunnan kermaan nousseiden ihmisten( pyrkyreiden) joukossa, mutta ne jotka siihen asemaan omalla työllään ja muilla ansioilla ovat päässeet eivät ole ole unohtaneet heikommassa asemassa olevien ongelmia. Heitä on onneksi suuri enemmistö.
Ps. Kommentissani esittämäni kysymys liittyi kirjoituksenne otsikon aiheeseen ja nimenomaan enemmistön asemaan suhteessa vähemmistössä olevien empatiaan tai sen puutteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Pyrin kartoittamaan empatiavajetta erilaisten ihmisten kohdalla laajemmin, ja siinä yhteydessä varsinainen vastaus kysymykseen oli tosiaan toisessa kappaleessa. Huono-osaisten ymmärtämisen heikentyminen ei rajoitu vain ”pyrkyreihin”, vaan monet kovalla työllä menestykseen itsensä raivanneet ajattelevat sen ansainneensa niin, että katsovat siksi siihen kykenemättömiä vinoon. Näitä ilmiöitä on jopa testattu tieteellisissä koeasetelmissa.
Jos kysymyksen terä oli siinä, että en suhtaudu uskonnollisiin vähemmistöihin ymmärryksellä, se osui pahasti ohi maalin. Uskonnollisille yhteisöille suon kaikin mokomin oikeuden oman oppinsa harrastamiseen. Siinä on kuitenkin yksi olennainen ehto: Tuosta harrastamisesta ei saa koitua vähemmistöihin kuuluville toisille ihmisille tai yhteisön jäsenille haittaa heidän ihmisoikeuksilleen. Ja juuri tällaista uhkaa Räsäsen Pride-ilosanoma edustaa hyvin vakavalla tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
En edelleenkään kirjoittanut vähemmistöistä vaan enemmistöstä. Pyrin tietoisesti välttämään Räsäsen mainitsemista koska en halunnut lukea kommentteja, joissa minut olisi tuomittu ”alimpaan helvettiin”. Koska itse kirjoitatte Räsäsestä, se antaa minulle mahdollisuuden ihmetellä kommenttinne lausetta, ” ja juuri tällaista uhkaa Räsäsen Pride-ilosanoma edustaa hyvin vakavalla tavalla”. Miten pystytte perustelemaan mielipidettänne siitä ettei Räsänen kunnioita vähemmistöön kuuluvien ihmisoikeuksia? Sen voi ilmeisesti kääntää oikeutetusti niin ettette kunnioita Räsäsen ihmisoikeuksia, johon kuuluu esim. oman opin harrastaminen. Mitä tarkoitatte uskonnollisilla vähemmistöillä ja kuuluuko Räsänen näihin vähemmistöihin?
Ilmoita asiaton viesti
Sinänsä ei ole merkitystä sillä, onko joku tässä asiassa vähemmistössä vai enemmistössä. Yhdenvertaisuuskysymyksissä on kuitenkin listattu joukko haavoittuvassa asemassa olevia vähemmistöjä, joiden oikeuksia niissä pyritään turvaamaan. Eri asioissa on olemassa eri enemmistöjä. Konservatiiviuskonnolliset yhteisöt ovat esimerkiksi kukin vähemmistö koko kirkollisessa kirjossa. Toisaalta tällaisessa yhteisössä elävä sateenkaari-ihminen on vähemmistö, ja hänen ympäristössään yhteisön muut jäsenet enemmistöä. Sateenkaari-ihmiset ovat muutoinkin vähemmistöä koko yhteiskunnassa.
Räsänen hyökkää niin selkeästi sateenkaari-ihmisten oikeuksia vastaan, että asia ei jää epäselväksi kenellekään siihen vähänkin perehtyneelle. Hän on tehnyt sitä ihan konkreettisina toiminakin ministerin postissa ollessaan, esimerkiksi istuessaan translakiuudistuksen päällä ja senaikaista hallitusta asialla kiristäessään. Blogissaan hän esiintyy enemmistön edustajana, vaikka se ei toki tässä asiassa edes pidä paikkaansa.
Itse kunnioitan kyllä Räsäsen ihmisoikeuksia, joista tässä asiassa olennaisin on oikeus harjoittaa uskontoaan. Uskonnonvapaus vain ei kanna toisten ihmisten oikeuksien polkemiseen muissa asioissa sen perusteella. Se ei siis oikeuta sateenkaari-ihmisten oikeuksien polkemista.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti kommenttinne paljasti karulla tavalla ideologisen ajatusmaailmanne. Näin ollen minun on aivan turha ”väitellä” kanssanne esim. uskontoon liittyvistä asioista eikä varsinkaan siihen, miten sen perusteella poljetaan toisten ihmisten oikeuksia oikeusvaltiona pidetyssä Suomessa. Toivotan teille kaikkea hyvää ja ennen kaikkea avaraa empatiahalua kaikkia ihmisiä kohtaan kuuluvat he sitten vähemmistöön tai enemmistöön.
Ilmoita asiaton viesti
Omassa eettisessä katsannossani noudatan Kultaista sääntöä:
”Kunnioita lähimmäisesi käsityksiä ja elämänvalintoja silloinkin, kun et itse jaa niitä ”
Tämän säännön kääntöpuoli ja toinen perustavanlaatuinen moraalinen ohje on:
”Puolustaaksesi kultaista sääntöä vastusta toimintaa, joka rikkoo sitä.”
Näennäisesti keskenään ristiriitaiset periaatteet toteutuvat kaikkialla vapaan yhteiskunnan toimintaperiaatteissa, jossa pyritään maksimoimaan yksilön vapaus, kuten sananvapaus, mutta rajoitetaan sitä kuitenkin tapauksissa, joissa kyseistä vapautta voidaan käyttää toisen ihmisen vapautta, turvallisuutta ja itsemääräämisoikeutta vastaan.
Suhteessani Päivi Räsäseen nämä säännöt näyttäytyvät seuraavasti: Räsänen itse ilmaisee aina aluksi tuon ensimmäisen säännön muodossa, että kaikki ovat Jumalan luotuja jne. Seuraavassa sanankäänteessään hän kuitenkin rikkoo sitä räikeästi ryhtyessään tuomitsemaan erilaisia ihmisiä – ilmeisesti katsoessaan, että he rikkovat Jumalan säännöksia (lue: hänen omaa ihmiskäsitystään) vastaan.
Itse taas sallin Räsäsen harjoittaa uskonnollista vakaumustaan, se on Kultaisen säännön velvoite. Raja tulee vastaan kuitenkin siinä, että katson velvollisuudekseni puuttua hänen Kultaista sääntöä rikkovaan toimintaansa mainitsemani toisen eettisen säännön pohjalta.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisen sukupuoli on täysin fysiologinen asia eikä tunne tai peräti vaihteleva tunne.
Ainut normaali seksuaalinen suuntautuminen on kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen. Sillä on selkeä tehtävä luonnossa. Muilla seksihaluilla ei sitä ole. Siksi ei muita suuntautumisia tule normalisoida.
Pedofilia on yksi seksuaalisen halun kieroutuma eikä poikkea muista kuin siinä, että se on toistaiseksi kielletty harrastus länsimaissa. Monissa maissa ei kuitenkaan pedofiliaankaan puututa. Sitä harrastetaan laajasti ja sen laillistamistakin on vaadittu.
Kysymys kuuluukin onko kaikki mitä ihmiset tekevät normaalia ja hyväksyttävää tai tervettä yhteiskunnan tukea ja edistää. Tämä on se kysymys eikä tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, joita ei voi edes olla olemassa.
Mielestäni on selvää, ettei tästä aiheesta edes voida olla yhtä mieltä vaan mielipide-erot säilyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi öyhötaantumukselliset ovat niin sairaalloisen kiinnostuneita siitä, mitä toiset ihmiset tekevät? Etenkin fantasiat toisten ihmisten makuuhuoneista ovat suosittuja. En ymmärrä. Hyvä jos omat tekemiseni jaksavat kiinnostaa.
Räsänen kiistää syytteet vetoamalla uskonnolliseen sananvapauteen. Räsänen sanoo pikemminkin pyrkineensä lisäämään ymmärrystä seksuaalivähemmistöjä kohtaan ja vetoaa uskonnolliseen sananvapauteen.
Räsäsen sanat seisovat päälaellaan. Miten ymmärrys lisääntyy sillä että joku kuorruttaa vanhentuneita psykologian oppikirjoja kontekstistaan irrotetuilla raamatunlauseilla ja hymyilee nätisti päälle?
Räsänen vetoaa Raamattuun mutta ei osaa lukea Raamattuaan. Hän ei näe että Paavalin vakavimmat varoitukset kohdistuvat juuri hänenkaltaisiinsa: heidän nöyryyden ja rehellisyyden puutteeseensa, heidän ulkokultaisuuteensa ja pöyhkeyteensä.
Miten Jari Tervo sanoikaan: ”Ihminen saa olla Räsänen, kunhan ei toteuta sitä.”
Mitä arvokasta on siinä että pystyy pidättäytymään himoista joita ei edes tunne? Enemmän kuin Räsästä kunnioitan jokaista pedofiiliä joka pidättäytyy toteuttamasta himojaan koska se on väärin lapsia kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hämäläinen osoittaa kirjoituksellaan taas, miten merkityksellistä ja vaarallista Räsäsen kirjoittelu on sen langetessa otolliseen, sitkeän tietämättömyyden ja asenteellisuuden maaperään.
Sairaudeksi on perinteisesti määritelty ihmisen ominaisuuksia, joista on merkittävää haittaa henkilölle itselleen tai ympäristölle. Homoseksuaalisuus tai transsukupuolisuus olisivat sitä edelleen, jos Hämäläisen esittämä maailmankuva vallitsisi meillä laajemmin. Sama tilanne olisi todennäköisesti myös Päivi Räsäsen ihanneyhteiskunnassa, näitä ihmisen ominaisuuksia pyrittäisiin poistamaan ”eheyttämällä” tai muutoin painostamalla ja uhkailemalla. Fundamentalistien ihannevaltiossa niitä ei ole lainkaan näkyvissä, ja tätä ihannetta on innokkaasti edistetty kriminalisoimalla homoseksuaalisuus ja poistamalla status muilta sukupuolilta kuin syntymässä määritelty nainen ja mies.
Elämme kuitenkin maailmassa, jossa ihmisiltä itseltään on opittu kyselemään käsitystä omasta itsestä, ja toisaalta huomattu, että mainittujen ominaisuuksien ”haitallisuus” liittyi aikansa eläneeseen ajatukseen ”sopimattomuudesta”. Luonnossakaan kukaan ei käy heristelemässä sormeaan eläimille, jotka elävät homosuhteessa – toivottavasti Hämäläinenkään ei tällaista harrasta.
Pedofilia on tila, jossa on suuri riski siihen, että haavoittuvaa lasta vahingoitetaan. Siksi pedofilia on ja tulee olemaankin sairaus ja pedofiilinen teko rikos. Ihmisoikeustyötä tehdään pedofiileja tukemalla siinä, että he voisivat elää ilman, että he toteuttavat taipumustaan. Hämäläinen voi kirjoittaa tästä aiheesta halutessaan ihan oman blogin, mutta pedofilian liittäminen suomalaiseen Prideen ei kuulu tämän blogin teemoihin – erityisesti siksi, että homoseksuaalisuudelle on sälytetty vuosikymmenien ajan virheellinen pedofilian stigma.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Yhtä hyvin voisi väittää että venäläiset on pedofiilejä. Nehän raiskaa ukrainalaisia ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Tämä ei kuitenkaan Päiviä kiinnosta. Se on joutava moraaliposeraaja.
Ilmoita asiaton viesti
Miten ihmeessä tässä ylikansoitetussa maailmassa joku vielä vaatii lisääntymistä parisuhteen ehdoksi? Nykypäivänä adoptoiminen on erittäin eettistä vanhemmuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos erittäin analyyttisestä, asiantuntevasta ja kiihkottomasta kirjoituksesta. Soisi uskonnollisten fundamentalistien lukevan tämän. Taitaa olla turha toive.
Tässä on keskeinen ajatus: ”Pride on siis faktisesti yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien toteuttamisen tukitoimintaa.” Paljon on vielä työtä tehtävänä, ennen kuin ahtaasti ajattelevat suostuvat tämän myöntämään.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti tämäkin blogi poistetaan, koska se on tasan yhtä asiaton ja kiihottava kuin Räsäsenkin blogi – eli ei yhtään. Mutta tämä on sitä parempaa tasa-arvoa.
Ilmoita asiaton viesti
Sepä se vasta parempaa tasa-arvoa olisikin, että jos asiattomaksi todettu kirjoitus poistetaan, kirjoitusta kritisoiva ja sen asiattomuudet esiin tuova kirjoituskin pitää poistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Liittyykö parempi tasa-arvo kenties Räsäsen ihmisoikeuksiin?
Ilmoita asiaton viesti
Tarvitaan tarkennusta siihen, mistä Räsäsen ihmisoikeudesta on kyse.
Ilmoita asiaton viesti
Mihinkä Räsäsen kirjoituksista viittaat? US: Puheenvuorossa ei taida olla Räsäseltä mitään. Poistathan asiattomat väitteesi.
Ilmoita asiaton viesti
Nähtävästi Räsäsen blogi on tosiaan poistettu.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta sinun blogisi väittää edelleen Räsäsen jotakin sanoneen? Väität hänen jopa valehtelevan vaikka koko kirjoitusta ei ole olemassakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai se olemattomaksi ja tekemättömäksi tehdyksi sillä muuttunut , jos se on poistettu Uuden Suomen puheenvuorosta. Aristoteleella oli käsitys ns. jäniselosta, jonka mukaan jänis on olemassa, kun näemme sen, mutta lakkaa olemasta, kun menee puun taakse piiloon. En jaa tätä käsitystä.
Olen myös kuullut, että se on edelleen luettavissa joillakin muilla alustoilla.
Ilmoita asiaton viesti
”…vaikka koko kirjoitusta ei ole olemassakaan.”
On olemassa:
https://www.extrauutiset.com/paivi-rasanen-pride-ideologiasta-on-voitava-kayda-myos-kriittista-keskustelua/
Ilmoita asiaton viesti
Räsäsen blogi poistettiin, ilmeisesti siksi että ylläpito katsoi sen rikkovan palstan sääntöjä.
Ilmoita asiaton viesti
I think the blog was autofiltered out while Räsänen updated her profile picture
Ilmoita asiaton viesti