Sote- ja maakuntauudistuksesta.
Uudistus on aika odotetussa vaiheessa jossa käsijarrua vedetään päälle monellakin taholla. Oikeastikkin hyvä niin, koska kyse on isosta asiasta. Uudistuksen valuvikoihin, isoihin sellaisiin on puututtava viimeistään nyt.
Keskustan ja Kokoomuksen kompromissi 18 hallintoyksikköä versus vapaus valita toimijoiden kesken terveyspalveluissa tulee päällimäisenä mieleen. Kompromissi on joissain asioissa hieno juttu mutta ei toimi tässä yhteydessä. Vähemmillä "hallintoyksiköllä" tultaisiin toimeen vallan mainiosti. Asia on aika helppo perustella, kun sitä tarkastelee näiden hallintopiirien tulevalla toimenkuvalla.
Lakisääteinen velvollisuus hoitaa oman hallintopiirinsä asukkaiden hyvinvointia ja palveluita harvemmin asutuilla alueilla on itseselvyys ja siitä ei saa tinkiä. Sen sijaan maakuntahallinnon itsensä luomat kustannukset, toiminnot vaikkapa palkanlaskenta ja muut vastaavat säästävät selvää riihikuivaa pienemmän määrän maakuntamallissa. Tämähän on yksi muutoksen päätavoitteista.
Terveyspalvelut onkin sitten kimurampi juttu. Vastakkainasettelusta yksityisen ja julkisen sektorin tuottajan välillä. Vastakkainasetteluako? Kyllä se sitä on ja tämä on tosiasia. Jokainen voi "kuklata" jonkin ison yksityisen tuottajan kotisivuille ja käydä katsomassa, kuka tai mikä kyseisen puljun oikein omistaa tai keitä sen hallintoneuvostossa istuu ja edustaa. Seuraavaksi kannattaa käyttää samaa menetelmää ja katsoa kuka tai mikä tämä omistaja on…..
Jokaisella on tietysti omat kokemuksensa ja mielipiteensä näiden kahden toimijan laadusta. Itse olen joutunut molempien kanssa tekemisiin sekä henkilökohtaisesti, että tukihenkilön hommissa. Täytyy sanoa, että Kaarinassa olen saanut aivan kelpo palvelua ja Turunman sairaalan kaltaisessa yksikössä loistavaa. Yksityisten kanssa on ollut vähän niin ja näin.
Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja en missään nimessä vähättele jos jollakulla on päinvastaisia kokemuksia.
Tulevassa uudistuksessa on kyse kuitenkin veronmaksajien, Sinun ja minun tienaamista euroista, jotka olemme luovuttaneet yhteiseen hyvään, näin karrikoiden. Ei ole sama miten niitä käytetään. Julkisiseen massiin ei kohta mahdu enää edes laina rahaa. Tunku on sitä vertaa kovaa…..
Kysymys on pääpiirteittäin siinä, miten terveyspalveluihin suunnattuja varoja valvotaan. Turha väittää, etteikö näillä kansainvälisillä konserneilla olisi verosuunnittelua ns. harmaalla alueella tai toiminta perustuisi muuhun kuin puhtaasti liiketaloudellisiin arvoihin. Ei siinä sinänsä mitään pahaa olekkaan, mutta yksikään veroeuro ei saa kadota konsernin sisäisten järjestelyjen tai kikkailujen takia oman verottajamme kynsistä.
Tässä vaiheessa on toki vaikea sanoa, minkälaiseksi hinnoittelu tulee muodostumaan. Kymmenen euron vankilalääkäri ei niin mairittelevaa kuvaa anna. Vaatiiko yksityisen sektorin valvonta sitten jotain erityistoimenpiteitä esim. lakisääteisesti tai rajoittaa näiden konsernien kokoa, jotta kilpailu takaisi hintojen pysyvän kuosissa.
Sikäli kysymys on laajempi, koska yhtiöittäminen on osa uudistusta ja liittyy myös muihinkin kuin terveyspalveluihin. Näistä omistamistamme yrityksistä hiukan myöhemmin.
Niin tai näin. Uusi maakuntajuitska on tulossa. Onhan sitä jo sorvattukkin. Tähän mennessä tehty työ ei ole mennyt hukkaan. Missä muodossa se sitten toteutuu, pitää muistaa, että mikään ei saa olla kiveenhakattu. Uudistusta on mahdoton toteuttaa, etteikö sitä viilattaisi vähän sieltä sun täältä sisäänajon yhteydessä ja käytön aikana.
Kommentit (0)