Veneilijän ajokortista

Tuosta ikävästä tapahtumasta on jo aikaa. Otsikoihin se ei enää pääse, koska juttu on imetty kuiviin. Kaksi turhaa kuolemaa laittaa miettimään. Kuinka monta läheltä piti tilannetta on viime kesänä sattunut samanlaisella venetyypillä. Varmasti useita ja ei tarvitse olla ennustaja etteikö pahin tapahtuisi myös vastaisuudessa.

Lehdistö raflaa luksusjahti otsikoilla.  Päälle ajanut vene ei ko. arvonimeä vielä ansaitse.  Onpahan hyvin ja näyttäväksi tehty sarjatuotanto vene. Samanlaisia mahtuu kolmetoista tusinaan. Yhtäkaikki lähes kaikissa niistä on  ominaisuus, joka tekee ne alttiiksi ko. onnettomuuksille.  Matkavauhdilla n.22-24 solmua ne kulkevat keula ylhäällä. Koska ohjaamo on alhaalla ja takana luo pitkä keulakansi eteen laajan katvealueen. Kuvitelkaa ajavanne autoa takapenkiltä ja jonka nokkapelti on 50 cm raollaan.  Tilanne on sama.

Tämä ei yksin riitä onnettomuuden syyksi. Kyseinen väylä on leveä ja molemmissa päissä on linjataulut, hyvä ajaa ja tilaa riittää väistöliikkeisiin.  Silti kolahtaa. Tilanne on helppo kuvitella. Edellä ajaa moottoripursi konevoimalla kuutta solmua tarkalleen väylällä. Kippari tarkistaa kurssin sekä navigaattorista että linjatauluista. Kaikki hyvin kunnes takaa jyrää 3-4 kertaisella nopeudella toinen vene. Kuski istuu ja ei näe eteensä, tarkistaa kurssin samoin navigaattorista. Väylällä ollaan…….ja saman tien osuma vasempaan laitaan ja lähelle perää.  Päälleajajan massa työntää toisen poikittain jonka jälkeen se nousee kuvainnollisesti purren päälle. Murskaa puurakenteisen ohjaamon ja kaksi täysin turhaa murhenäytelmää lisää.

Päälleajaja on syyllinen, siitä ei liene epäselvyyttä. Silti tilanteessa on jotain inhimmillistä. Navigoinnin helppous luo tilanteen, jossa unohtuu se tärkein eli ympäristön havannoint,i tähystäminen. 

En usko  veneilijän ajokortin auttavan tai estävän näitä tapauksia. Valistuksella ja kovilla sanktioilla esim. läheltä piti tilanteissa on suurempi vaikutus. Voisiko vaaran aiheuttajalta ottaa  tavallinen ajokortti kuivumaan ja päälle rankka sakko. Varmasti ajan kanssa tulisi toimimaan.  Tai no, ehkä vanhanaikainen kansakoulun rangaistus etukäteen. Jokaisen riskialttiiseen ryhmään (mikä se sitten onkin) kuuluvan veneilijän pitäisi netin kautta kirjoittaa 500 kertaa ”muistan tähystää navigaattori näyttää vain sijainnin” viranomaisten valvomalle sivustolle. Suorituksesta saa hyväksynnän mobiililaitteeseen. 

Valvontaa lisää on tietysti helppo vaatia. Ei vain onnistu ilman järkyttäviä kustannuksia ja tuskin silloinkaan onnistuu.  Toisaalta ihmishengen vaatineelle piittamattomuudelle ei voi hintaa asettaa.  Tämän kaltaiset tapaukset elävät aikansa ja luovat raflaavia otsikoita. Todistaa vain mediamme tasosta. Paneudutaan epäolennaisuuksiin vaikka olisi mahdollisuus luoda asiallistakin tekstiä aiheen ympäriltä. Muistakaa tähystää.

 

 

AOBrusi
Sitoutumaton Kaarina

Eläkkeellä 1956 Jyväskylässä syntynyt ja Kaarinan Hovirinnassa majaileva kansalainen. Voi bongata Kallenraitilla pienen koiran hihnan päästä.

Ei vuosimalli mitään ratkaise. Kilometrit mittarissa merkitsevät enemmän.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu