Veneilijän ajokortista
Tuosta ikävästä tapahtumasta on jo aikaa. Otsikoihin se ei enää pääse, koska juttu on imetty kuiviin. Kaksi turhaa kuolemaa laittaa miettimään. Kuinka monta läheltä piti tilannetta on viime kesänä sattunut samanlaisella venetyypillä. Varmasti useita ja ei tarvitse olla ennustaja etteikö pahin tapahtuisi myös vastaisuudessa.
Lehdistö raflaa luksusjahti otsikoilla. Päälle ajanut vene ei ko. arvonimeä vielä ansaitse. Onpahan hyvin ja näyttäväksi tehty sarjatuotanto vene. Samanlaisia mahtuu kolmetoista tusinaan. Yhtäkaikki lähes kaikissa niistä on ominaisuus, joka tekee ne alttiiksi ko. onnettomuuksille. Matkavauhdilla n.22-24 solmua ne kulkevat keula ylhäällä. Koska ohjaamo on alhaalla ja takana luo pitkä keulakansi eteen laajan katvealueen. Kuvitelkaa ajavanne autoa takapenkiltä ja jonka nokkapelti on 50 cm raollaan. Tilanne on sama.
Tämä ei yksin riitä onnettomuuden syyksi. Kyseinen väylä on leveä ja molemmissa päissä on linjataulut, hyvä ajaa ja tilaa riittää väistöliikkeisiin. Silti kolahtaa. Tilanne on helppo kuvitella. Edellä ajaa moottoripursi konevoimalla kuutta solmua tarkalleen väylällä. Kippari tarkistaa kurssin sekä navigaattorista että linjatauluista. Kaikki hyvin kunnes takaa jyrää 3-4 kertaisella nopeudella toinen vene. Kuski istuu ja ei näe eteensä, tarkistaa kurssin samoin navigaattorista. Väylällä ollaan…….ja saman tien osuma vasempaan laitaan ja lähelle perää. Päälleajajan massa työntää toisen poikittain jonka jälkeen se nousee kuvainnollisesti purren päälle. Murskaa puurakenteisen ohjaamon ja kaksi täysin turhaa murhenäytelmää lisää.
Päälleajaja on syyllinen, siitä ei liene epäselvyyttä. Silti tilanteessa on jotain inhimmillistä. Navigoinnin helppous luo tilanteen, jossa unohtuu se tärkein eli ympäristön havannoint,i tähystäminen.
En usko veneilijän ajokortin auttavan tai estävän näitä tapauksia. Valistuksella ja kovilla sanktioilla esim. läheltä piti tilanteissa on suurempi vaikutus. Voisiko vaaran aiheuttajalta ottaa tavallinen ajokortti kuivumaan ja päälle rankka sakko. Varmasti ajan kanssa tulisi toimimaan. Tai no, ehkä vanhanaikainen kansakoulun rangaistus etukäteen. Jokaisen riskialttiiseen ryhmään (mikä se sitten onkin) kuuluvan veneilijän pitäisi netin kautta kirjoittaa 500 kertaa ”muistan tähystää navigaattori näyttää vain sijainnin” viranomaisten valvomalle sivustolle. Suorituksesta saa hyväksynnän mobiililaitteeseen.
Valvontaa lisää on tietysti helppo vaatia. Ei vain onnistu ilman järkyttäviä kustannuksia ja tuskin silloinkaan onnistuu. Toisaalta ihmishengen vaatineelle piittamattomuudelle ei voi hintaa asettaa. Tämän kaltaiset tapaukset elävät aikansa ja luovat raflaavia otsikoita. Todistaa vain mediamme tasosta. Paneudutaan epäolennaisuuksiin vaikka olisi mahdollisuus luoda asiallistakin tekstiä aiheen ympäriltä. Muistakaa tähystää.
Blogistin kuvaama ilmiö näkyy hyviin merellä, aika moni ajaa plotterin viivaa pitkin mahdollisimman tarkasti vaikka väylä olisi miten leveä. Osan ongelmasta voisi välttää jos se plotterin viiva olisi todellisen väylän levyinen ja syvyyskäyrät väylän sivussa huomioonottava.
Kaks’piippuset ajatukset veneen ajokortista. Kun on periaatteessa ihan sallittua että täysin kokematon kaveri ottaa promillen humalassa haltuunsa 40-jalkaisen 25 solmua kulkevan 15 tonnia painavan kiulun ja lähtee ajelemaan ruuhkaisille väylille tulee helposti mieleen että se ei ole oikein. Vaikka vesiliikennelaki edellyttää kipparilta tarvittavat taidot ja tiedot, sen testaaminen ei oikeasti ole mahdollista koska riittävän määrittely puuttuu. Eräs merivartija kertoi ettei koskaan aja paatin kylkeen vaan pyytävät pysäytettävää ajamaan heidän kylkeensä jotta näkevät että se joka paattia silloin ohjastaa todella osaa homman.
Toinen juttu sitten on se, että voidaanko millään ajokortilla estää hölmöily? Tuskin. Isotkin laivat ammattimiehistöllä ja kaikella käytettävissä olevalla elektroniikalla onnistuvat joskus törmäämään ihan hyvällä näkyvyydellä.
Yllättävänkin vähän näitä onnettomuuksia kuitenkin sattuu, kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneita ei vissiin yhtä vuodessa? Jolloin veneajokortti voisi olla kärpästen ampumista tykillä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä moni maallikko liiankin herkästi vertaa veneilyä tai veneellä ajoa maantieliikenteeseen. Tästä johtuen myös rangaistuksia ja näitä ajokortteja pyritään niputtamaan samaan laatikkoon. Näinhän se ei ole. Heitin noita sanktioita lonkalta tavallaan maistiaisina.
Uskon valistuksen voimaan ja mitä enemmän saadaan asiallista keskustelua aikaan sen parempi. Näiltä päälleajoilta vältyttäisiin kokonaan hyvin yksinkertaisella tavalla. Tähystä ja havannoi. Ei se muuta tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin minä näen ehdottamasi rangaistukset ylimitoitettuina.
En kykene myöskään näkemään noita kuolemia täysin turhina. Ne saattavat johtaa, ja toivottavasti johtavatkin, turvallisuuden paranemiseen, ja siten siihen, että jatkossa tuollaisia onnettomuuksia sattuu vähemmän.
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että ihminen muistaa menneet huonosti. ”Historia toistaa itseään”.
Yleisesti, laajemmalla tasolla pitäisikin aina ja kaikessa pohtia myös uhkakuvia, ja toteuttaa toimia niiden välttämiseksi, ennen kuin mitään sattuu.
Ilmoita asiaton viesti
Päälleajaja on ilman muuta syyllinen, ainakin osasellainen. Itse odottelisin virallisen tutkinnan tuloksia. Emme tiedä tässä tapauksessa mitään veneiden liikkeistä saati liikkeiden muutoksista ennen haveria.
Meriteiden säännöt olisi hyvä osata ja hyvä merimiestapa mieltää. Mikään oppi tai tutkinto ei kuitenkaan ehkäise itsekkyyttä ja kusipäisyyttä. Itse ammatikseni vuosikymmenet merellä liikkuneena sanoisin sellaista ilmiötä esiintyvän niin moottori- kuin purjevetoistenkin joukossa.
Ilmoita asiaton viesti
Purjeveneilijöiden helmasynti on ajaa koneella seilit päällä ilman päiväkolmiota JA jotenkin kuvitella että väistämissäänöt eivät koskisi. Moottoriveneilijöillä usein se että eivät osaa arvioida jos purjehtijalla tulee kohta halssinvaihto.
Pääasia on tehdä selkeät väistöliikkeet hyvissä ajoin, ei tule epäselvää kummalta puolen toinen aikoo ohittaa. Aina ei ole mitään järkeä noudattaa oikeanpuolista liikennettä leveällä väylällä.
Ilmoita asiaton viesti
Tänä kesänä Korkeasaaren lautta ajoi ylinoputta suoraan kohti. Onneksi nykyisessä paatissa on sen verran voimaa että pääsin karkuun. Kymmenisen vuotta sitten sama juttu kun olin purjeveneellä ja rannan lähellä tuuli loppui, niin Kaunissaaren lautta tuli suoraan kohti vaikka tilaa olisi ollut. Taitaa näillä ns. ammattilaisillakin olla nestettä hatussa, etuajoikeutettuja kun ovat.
Ilmoita asiaton viesti