Ajetaan me dieselillä
Minä tulin virastosta, tullista ja trafi.comista
Matalasta hiilinielusta, katsoit kuinka dieseliä hain
Vaeltelin valtateitä, tankki täynnä menovettä
Älä puolueesta mua heitä nyt kun ajan kaaroillain
Ajetaan me dieselillä, metanolia piereskellään
Ohisalon tanhuvilla
Kyselen missä hiilitase pidetään
Olen käynyt koksikellarissa, saunassa, nuotiolla
Mietiskelin aina missä ne biodieseliä myy
Pipo päässä pakkasella, Teslan kanssa hoiperrella
Kesälaatua tankki täynnä ja kekäleet kun puista jäi
Ajetaan me dieselillä, metanolia piereskellään…
On se taas ilmaston lämpeneminen huipussaan sano. Miinus merkki vain on tullut lämpösumman eteen, piti olla lämmintä, mutta onkin miinus 20. No vuonna 1988 oli tähän aikaan miinus 42, joten onhan tuo huimasti lämpöä nostanut, ei taida se pari astetta enää riittääkään. Sitä tässä kylmissäni olen miettinyt, että mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, meille on luvattu Milanon ilmastoa, mutta me lyömme santiomaksuja itsellemme että se Milanon ilmasto ei meille tulisi.
Ei me tahdota päärynöitä, omenia, kirsikoita
matalasta hiilinielusta vain tahdomme keppiä itsellemme.
Kun tosi on se, että maailman rahoista ja taloudesta päättäää vajaa prosentti 7 miljardista, niin jos he päättävät käyttää öljyvaransa loppuun. Niin he käyttävät ja me tupruttelemme ne taivaan tuuliin, koska ei ne sanktiot sitä prosenttia koske. Sillä prosentilla on talous niin sanotusti hanskattuna, Siinä ei auta, että me sanktioimme oman desiilimme ja olemme hurskaita. Nyt ei osteta anekaupallla taivasosuuksia, nyt eletään vuotta 2021.
Vihreät eivät ole oikeasti mitään, ei ainakaan Suomen viherpiipertäjät, pysty kykenemään sille vajaalle prosentille, joilla talous on hanskattuna. Kun Suomi laittaa omat hiilinielunsa kuntoon niin toisaalla kaivetaan ruskohiiltä, kivihiiltä ja maakaasua, sekä öljyä samaan tahtiin kuin takavuosinakin. Kunhan tuo sähköautojen akkuvuori alkaa kaatua syliimme on vihreillä tietysti jo toiset asiat mielessä. Näin kävi ruokohelpin ja taajuusmuuntajien kanssa.
Kielletään Suomesta ilmaston lämpeneminen, jos liikaa lämpenee niin vähennetään lentoja lämpimiin maihin, mutta ei haluta lämmintä meille tänne pohjolaan. Lopetetaan dieselillä ajaminen, niin tavara ei liiku. Lopetetaan puilla lämmitys niin vesakoituu koko valtakunta. Revitään ihokas päältämme kuin Ruuben ja palellutaan suosiolla kuoliaaksi.
Eikö kukaan huomaa, miten meitä vedetään nenästä. Maailma elvyttää ja elvyttää, mutta raha ei kierrä. Nyt pitää laittaa hanaa, kuten Mika Häkkinen. Tehdään maailmasta lämpimämpi asua, ei mene niin paljoa enää polttoöljyyn rahaa kun aurinko lämmittää enemmän.
Autotehtaille ja jälleenmyyjille (uusien ja vanhojen) sekä huoltoasemayrittäjille on epävarmuuden aika.
Mitä tekee nykyiset huoltoasemat, jos kaikki (tuskin ajaa) ajaa sähkö- tai
kaasuautoilla 10-vuoden päästä.
Minne romuttomaan maailman nykyiset bensa- ja dieselautot roudataan, kun autoilla ei ole elefanttien viimeistä leposijaa.
——-
P.s. Minulla oli 1980-luvulla viimeksi diesel -auto, nyt yli 30-vuotta ollut bensa-auto. Sähkö- tai kaasuauto ei ole harkinnassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsista tuodaan vanhoja dieseleitä tänne ja me jeesustellaan, että maailma pelastuu, kun ei oma autokanta uudistu, kun Saksan ja Ruotsin vanhat autot roudataan tänne norsuautojen hautausmaahan.
Ilmoita asiaton viesti
Maailma on muuttunut. Aikanaan yleinen VW kupla kulutti 12 sadalla ja autossa oli 30 litran tankki. Öljyt piti vaihtaa muutaman tuhannen välein. Huoltoasemalle oli ihan eri lailla kysyntää kuin nyt, tankkausvälin ollessa 1000 km eikä autoja enää tien päällä tarvitse/voi huoltaa. ABC taisi olla ensimmäinen isoista ketjuista joka keksi, että jatkossa huoltoasemat ovat ihmisiä eikä autoja varten.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka ABC:llä kehtaa käydä, en minä ainakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minun 1984 diesel Golf kuluttaa edelleen 5 litraa/100km. Eipä taida nykyhybridit paljoa parempaan päästä. Mutta 40 vuodessa ne joudutaan uusimaan monta kertaa. En päässyt kuplalla koskaan tuollaisiin kulutuslukemiin. Alle kympin meni jopa 1600 konella tuplakaasareilla.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä oli härköslisää, eli kotiinpäin vetoa.
Ilmoita asiaton viesti
Pöh. Kulutustieto on peräisin isältäni, joka osti käytetyn kuplan joskus 1960-luvun alussa. Enää en sitä pysty häneltä tarkistamaan. Mutta eipä tuo kommentin asia siitä miksikään muutu vaikka muiden kuplat olisivat pihimpiä.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla oli ensimmäinen auto 1965 mallin Izutsu Bellet ja se kulki pelkällä jalkahiellä. Mutta pitää tunnustaa, että nykyiset isot Auditkin jopa menevät alle sen. Joskus oli Saab ja sehän kyllä vei 14 litraa satasella talvipakkasilla. Mutta suurin kulutus oli armeijan radioautolla Gaz-69E llä jossa Pirunkankaalla keskikulutus oli 77,7 litraa satasella, siinä oli kyllä akkujen latausta ja muuta tyhjäkäyntiä mukana.
Ilmoita asiaton viesti
meillä on Firmassa vara-autona Vanhahko 2001 vuosimallin Tranporter 2,5 td
Pelaa kuin junan vessa ja kulkee aina alle 10 l / 100 km , tyhjähkönä n. 7,5 -8 l / 100 km
Siis pakettiauto, ja toimii kuin junan vessa
Sitten meillä on näitä uudempia/uudehkoja vähäpäästöisiä , on dpf, egr, blueteciiä kusivehjettä tíes mitä….
Kuluttavat kaikki reilusti Vanhaa transportteiria enemmän ja elektroniikkahäikkää piisaa, on dpf:n pesua ja egf tukoksia jne….
Ilmoita asiaton viesti
Jo nee…rikin toteaa, tää on sarvikuonojen maa!
Ilmoita asiaton viesti
Ei tällä ilmaston vastaisella taistelulla ole mitään tekemistä ympäristön kanssa. Tarkoitus on vain kasvattaa poliitikkojen valtaa ja rahastaa kansalaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin, eli vihreiden vaalivankkureita vetävät jo monet pääministeristä lähtien. Pääministeri vaan on onnistunut saamaan kannattajia vihreiltä, joten kannattaahan hänen ilmastohysteriaansa jatkaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Tehdään maailmasta lämpimämpi asua, ei mene niin paljoa enää polttoöljyyn rahaa kun aurinko lämmittää enemmän.”
Kyllä vaan näillä pakkasilla on mukava pitää takassa vähän tulta, vaikka sähkökin ajaisi saman asian, tulipa se sitten tuulivoimalasta, vesivoimalasta, biovoimalasta, tai puuhakevoimalasta.
Varmaan se lämpö tulee sieltä hakevoimalasta pienemmillä päästöillä sähköpattereihin, kuin omasta takasta, mutta on se vaan niin mukava puuhastella niitten puiden ja brikettien kanssa, tuhostaa tulitikkujen ja tuohien ja muiden sytykkeiden kanssa ja lykätä peltiä kiinni ja auki. Viriketoimintaa se sekin on.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus olen kuullut, että Oulun keskussairaalaan oli ajettu 100 kuutiota koivuhalkoa päivittäin, kun siellä oli vielä puilla lämmitys. Nyt kun puuta ei niin paljoa enää polteta sairaaloissa tai muissa julkisissa rakennuksissa, niin ne tulevat nuo puumäärät hieman kuin näkymättömiksi. Kaukolämpöä kuitenkin Helsingissäkin vielä tuottaa kivihiili.
Sitten nämä penteleet kehtaavat moittia koivulla lämmittäviä omakotiasukkaita huitsin nevadassa, eihän tänne mitään kaukolämpöä tai siirtoviemäriä ole koskaan tulossa. Mutta syyllistämistä riittää, ei kaikki ole autottomia ituhippejä Merikampista.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa ei saa lämmittä joka paikassa puulla eikä käyttää puulämmiteistä saunaa. Espanjassa on määrätyt päivät pe -su jona aikana täällä saa polttaa kaikki risut ja näkyypä siellä palavan jäätteet samassa nuotiossa. Eikä ne ole pikkunuotioita. Välillä matalapaineen aikan alue on savun peitossa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja onko kukaan laskenut paljonko nuo omakotitaloissa asuvat, mahdollisesti suorasähköllä lämmittävät leikkaavat huippukulutuksesta. Meitähän lienee paljon,joiden aika pakkasilla menee ”tupaa lämmittäessä”.
Ilmoita asiaton viesti
Huono on uuni tai kehnot eristeet, jos koko päivä menee lämmitykseen. Minulla lämpiää talo pelkästään haloilla ja aikaa menee noin reilu tunti, kun saa pellit kiinni. Sen jälkeen siellä voi paistaa ruoat ja leivonnaiset. Talvella ei tule sähköhellaa käytettyä, se kaikki on vain etua. Jos ajatellaan ydinvoimalaitosta niin siellä lauhdevesinä hukataan energiaa helvetisti, kun ei ole laitokset lähempänä asutuskeskuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä se siksi olikin lainausmerkeissä.
Aamulla pari tuntia lämmittelen hellaa ja siinä aamutoimet. Illalla takkaan tuli lämittämään yösydännä. Uunissa sitten paistetaan tarvittaessa niin ruisleivät,pullat ja haudutetaan lihat.
Ei ole eristeissä vikaa ainakaan sähkölaskun persolla.
Ilmoita asiaton viesti
Niin sinulla on suora sähkölämmitys, minulla ei ole pattereita napsutettu päälle lainkaan ovat koristeena. Se näkyy vielä enemmän sähkölaskussa;)
Ilmoita asiaton viesti
Onhan toki. Mutta eivät ole päällä.
Olen sen verran lämmittänyt leivinuunia,että tiedän ettei taloa lämmitetä näillä pakkasilla reilussa tunnissa ja laiteta peltejä kiinni.
Joku sen voi ottaa todesta,mutta minä en.
Ilmoita asiaton viesti
Tule katsomaan, kun et usko. Voin kellottaa sinulle. Minulla on omatekemä leivinuuni Iku-Turso ja sehän riippuu puumäärästä kuinka kauan siellä tulta on. Yksi syli riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Tänään sitten piti kellottaa tuo peltien laittoon liittyvä aika. Laitoin munakelloon yhden tunnin ja sytytin uunin. Tein siinä sitten paketointihommia keittiössä ja kirjoitin yhden onnittelukortin. Kävin etsimässä pakkausteippiä ja samalla hämmennsin hiilet eteen. Kirjoitin osoitetta ja kokosin pakkausmateriaalin (aaltopahvin) roippeet uuniin hiilien päälle. Kun ne olivat palaneet kolasin hiilet alas ja laitoin pellit kiinni. Kun tulin keittiöön ja otin pakkauksen käteeni soi munakello, eli täsmälleen 59 minuuttia meni peltien kiinni laittoon sytytyksestä.
Puut oli eilen valmiiksi sisään tuotu ja tänään toin jo huomiset puut samalla kun käytin koirat ulkona lenkillä. Sauna lämpiää puolessa tunnissa puilla ja asunto tunnissa, nyt sekin on kellotettu.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa kaikki syyllisyys on asetettu dieselautoilijoiden kontolle ja maailma pelastuu liikennedieselin veroja korottaen.
Helsingin seudun lämmittäminen ja sähköistäminen venäläisellä kivihiilellä ja maakaasulla fossiilisin energialähtein yli 90 % energiasta ei aiheuta veronkorotuksia. Saksaan vedetään jo toista NordStream putkea fossiilisen maakaasun polttamiseksi, mutta tämäkin on hyväksyttävää. Kiina on lisäämässä kivihiilen polttoa 30 % vuoteen 2030 mennessä v. 2018 tasoon verraten, tämäkin ok.
Mutta se suomalainen dieselautoilija ja turvenuija ovat ne maailman pahimmat elämän pilaajat ja rangaistavat kotimaisten punaviherpiiperöiden märissä päiväunissa vallanmielihaluineen.
Ilmoita asiaton viesti
Minä muistan senkin ajan, kun Satu Hassi ajoi Suomeen maakaasua kuin käärmettä pyssyyn. Oliko hän silloinkin yhtä oikeassa kuin nykyisin?
Ilmoita asiaton viesti
Erään tutkimuksen (lehtitieto) diesel auton hiilijalanjälki on pienenmpi kuin akkukäyttöisen sähköauton.
Tuolla toisaalla joku heitti hyvän heiton tuulivoimaloista ja siitä jätemäärästä, mikä niiden lasikuiduista, tulevasta jätteestä tulee vastaan ajan saatossa.
Minkänhänlaisen jalanjälen se lasikuitumaton ja hartsin valmistus jättää.
Samalaista sähköä se tuolla linjoissa kulkee ja jos loppuu niin ostetaan venäjältä lisää tosi puhdasta sähköä, se tulee yhtä monen suodattimen läpi kuin venäjän tiedotus ja samanlaista sähköä minulla tulee töpseleistä, on se tuotettu miten tahansa, minulla ei ole erotinta, joka erottelee sähköä vihreyden mukaan.
Suomen päästöt on pierun verran ilmastossa, kuten tuolla aieminkin sanottii, kun muut maat piu,paut välittää päästöistä ja muista roskista ja päästöistä.
Minulla on viisilitranen käyttöauto bensavehje, enkä luovu siitä. Mutta dieselin hankin kun sen aika on.
Ajan puhtaalla omalla tunnolla koska tiedän että sen päästöt alkupäästä käyttöön asti on pienemmät kuin oikean sähköauton.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta Suomen valtion rahoituksella on ihan ok rakentaa turvevoimalaa Afrikkaan.
Tää turpeenverotuskiima tulee ihan s….nan kalliiksi kun kattilat joudutaan muuttamaan hakkeelle sopivaksi ja sitä haketta tuodaan tietenkin putlerilta kaikilla mahdollisilla DIESEL kulkineilla satoja kuormia päivittäin. Se on tämän viherpiipertäjähallituksen mielestä ekolookista, nääs.
Mulla on diesel kevytkuorkki lepovuorossa, talvella liikun veekutvosen voimalla ja kesällä raikkaasti laulavan veekasin voimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Ari Alsio!
Olen joka päivä – joulukuussa 2020 pidetystä neuvoston kokouksesta lähtien – selannut EU:n virallista lehteä.
Tuossa kokouksessahan saavutettiin yhteisymmärrys EU:n elpymis- ja palautumistukivälinettä koskevan asetuksesta.
Huom! Neuvoston asetus voimakkain EU-säädös. Se ei tarvitse kansallista parlamentin päätöstä, vaan se tulee jäsenyyden velvoittamana voimaan.
Tässä löytö tältä päivältä:
18.2.2021 Euroopan unionin virallinen lehti C 58/1
Komission tiedonanto
Tekniset ohjeet ”ei merkittävää haittaa” -periaatteen soveltamiseksi elpymis- ja palautumistukivälinettä koskevan asetuksen mukaisesti
(2021/C 58/01)”
Niinpä, niin. Marinin punavihreä hallitus tietää, mitä elpymis- ja palautumistukivälineen soveltamiseksi pitää tehdä!
Sen vuoksi Suomen toimivaltaisten viranomaisten pitää tehdä selvitys, miten elpymis- ja palautumistukivälinettä koskevia ympäristötoimia pitää tehdä…
Sitaatti:
”Esimerkki 5: Autojen romutusohjelma (esimerkki, joka ei täytä haitta-arviointivaatimuksia)
Toimenpiteen kuvaus
Toimenpide koostuu romutusohjelmasta, jolla käytössä olevia polttomoottoriautoja korvataan energiatehokkaammilla autoilla, jotka kuitenkin nekin perustuvat polttomoottoriin (eli diesel- tai bensiinimoottoriin). Kannustin korvaamiseen luodaan maksamalla auton romuttamisesta ja uuden hankkimisesta tasasuuruinen tukimaksu. Kannustimena voi olla myös kehittyneempi järjestely (verovähennys).
Toimenpiteellä pyritään korvaamaan vanhempia ja saastuttavampia ajoneuvoja uudemmilla ja siten vähemmän saastuttavilla vastaavilla ajoneuvoilla. Esimerkissä oletetaan, että järjestelmässä edellytetään ainoastaan siirtymistä uuteen tuotesukupolveen (esim. Euro-päästönormien seuraavaan uudempaan tasoon) kuitenkin saman käyttövoimateknologian puitteissa.”
Lukekaapa, mitä muuta Suomelta vaaditaan.
Osoite https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.058.01.0001.01.FIN&toc=OJ%3AC%3A2021%3A058%3ATOC
Ilmoita asiaton viesti
”Fossiilisia polttoaineita käyttävään sähkön- ja/tai lämmöntuotantoon sekä siihen liittyvään siirto- ja jakeluinfrastruktuuriin liittyvien toimenpiteiden ei edellä esitetyn perusteella pääsääntöisesti pitäisi katsoa olevan ”ei merkittävää haittaa” -periaatteen mukaisia, koska tarjolla on myös vähähiilisiä vaihtoehtoja. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta tästä pääsäännöstä voidaan myöntää tapauskohtaisesti rajoitettuja poikkeuksia, kun toimenpiteet liittyvät maakaasua käyttävään sähkön- ja/tai lämmöntuotantoon sekä siihen liittyvään siirto- ja jakeluinfrastruktuuriin.”
Maakaasu näyttää olevan erityissuojeluksessa eli hyvin on Venäjä huolehtinut intreisseistään EU:ssa. Meillä sen sijaan uusiutuva turve ja varmaan kohta puunkin poltto kielletään.
Ilmoita asiaton viesti
Kovin on Saksassa ja Unionissa ollut hiljaista Navalnyin asiasta ja putki lähenee Saksan maaperää päivä päivältä lähemmäs.
Pääkaupunkiseudun riippuvuutta venäläisestä fossiilisista ei siitäkään paljoa ääntä pidetä, vaikka tilanne on ilmastonäkökannoin ja punaviherpiiperöintipoliitikoin suorastaan kuvottava.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka tuollaista EU-jargonia jaksaa lukea. Tuollaiset asiat tehdään kynällä kuntoon, eikä niitä sen jälkeen kukaan kurkistele.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ainakaan Marinin hallituksen ministerit jaksa lukea.
Sanovat huippukokouksissa vain: – Yes, yes!
Mielenkiinnosta silmäilin, mitä EU:n koronaelvytysrahaston Suomen saaman koronatukiosuuden ehdoksi oli kirjoitettu.
Kuinka ollakaan, jotakin sattui sopimaan blogisi aiheeseen.
Neuvoston asetus tulee voimaan ilman Suomen eduskunnan minkäänlaista äänestystä. Siksi Marin pyyhkii perustuslakivaliokunnan papereilla pöytäänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on Suuri valiokunta istuu perustuslakivaliokunnan vatsan päällä ja huitoo omia käsimerkkejään hallitukselle. Hallitus luulee että pitää elvyttää ja soittaa EKP:n että kyllä me ostamme elvytystä muutamalla miljardilla, vaikka raha menisikin muiden maiden hoteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin, kun on kysymys neuvoston asetuksesta, ei Suuren valiokunnan tarvitse kysellä lausuntoa Perustuslakivaliokunnalta.
Näennäisdemokratiaa eli näytelmää esitetään ”demokratiassa ja oikeusvaltiossa” nimeltä Suomi.
Kaikki on päätetty jo 28.5.2020.
Joulukuussa Marin iloitsi, kun saatiin Unkari ja Puola ruotuun, nimittäin oikeusvaltioperiaatetta siirrettiin hamaan tulevaisuuteen.
Tässä löydökseni toissapäivänä:
”16.2.2021 Euroopan unionin virallinen lehti L 53/1
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU) 2021/177,
annettu 10 päivänä helmikuuta 2021,
asetuksen (EU) N:o 223/2014 muuttamisesta covid-19:n leviämiseen liittyvän kriisin torjumiseksi toteutettavien erityistoimenpiteiden osalta”
Osoite
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2021.053.01.0001.01.FIN&toc=OJ%3AL%3A2021%3A053%3ATOC#ntc6-L_2021053FI.01000101-E0006
Kuinka ollakaan, perässä olevien viitteiden mukaan kyseessä on lopullinen kokonaisuus – elpymispaketti!
Tässä merkittävä viite:
”(6) Neuvoston asetus (EU) 2020/2094, annettu 14 päivänä joulukuuta 2020, Euroopan unionin elpymisvälineen perustamisesta covid-19-kriisin jälkeisen elpymisen tukemiseksi (EUVL L 433I, 22.12.2020, s. 23).”
Viitteen osoite
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/AUTO/?uri=OJ:L:2020:433I:TOC
Kyseistä asetusta ei vielä ole julkaistu EU:n virallisessa lehdessä.
Ilmeisesti odottavat, miten Suomi aikoo (toimivaltaiset viranomaiset) ”Elpymisrahaston” käyttää ”vihreällä tavalla”.
Siis vastausta tuohon EU-jargoniin, jota Sinulle esitin. Lomakkeitten täyttämistä.
Kertaluonteinen tuo paketti on siksi, että nyt aikaisemmin EU-laiton muutetaan yhdellä ainoalla asetuksella muutamien asetusten muuttamisessa tulonsiirtounioniksi.
EU:n ja euro-alueen valuvirhe on se, että jäsenmaat ovat bruttokansantuotteeltaan ja verotuksen tarpeeltaan tyystin erilaisia.
On mielenkiintoista, että Suomen EU-liittymislaki 1540-1994 kertoi jo vuonna 1994 kohdassa ”Alue- ja rakennepolitiikka”, sivulla 49:
”Yhteenkuuluvuuden merkitystä korostettiin entisestään Maastrichtin sopimuksessa. Perusteena mainittiin nyt lähinnä suunnitellun talous- ja rahaliiton aiheuttamat kehityspaineet yhteisön heikoimmilla alueilla. Rakennerahastojen toiminnan ja voimavarojen vahvistamisen lisäksi päätettiin perustaa erityinen koheesiorahasto auttamaan yhteisön heikoimmin kehittyneitä maita Espanjaa, Kreikkaa, Irlantia ja Portugalia saavuttamaan talous- ja rahaliiton ehdot.”
Näiden samojen talous- rahaliiton ehtojen täyttämisestä on ennen ollut kyse ERVV:ssä ja EVM:ssä!
Nyt asetuksella perustettavassa elpymisrahastossa!
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisia 0.07333 % maapallon väkimäärästä . Miten on mahdollista , että tämä ilmastohysteria Suomessa jatkuu ja jatkuu ja on saanut lehdistössä ja telkussa järjettömät mittasuhteet
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä!
Seuraava uutinen kertoo paljon.
Ministeri Ohisalo vieraili lauantaina 6.2.2021 Kankaanpäässä, Satakunnassa.
Satakunnan Kansa uutisoi Ohisalon vierailusta sunnuntaina 7.2.2021.
Uutisen mukaan ei voi muuta sanoa kuin, että kylläpä voi olla ministeri Ohisalo ihan pihalla reaalimaailmasta.
Missähän lie on ollut Ohisalon ajatukset koulua käydessään, sillä kasvit tarvitsevat kasvaakseen eli yhteyttämiseen hiilidioksidia.
Vai onko kasvien yhteyttämisestä kertominen ollut opetussuunnitelmissa kiellettyä?
Onko luonnon kiertokulusta kertominen kiellettyä?
Satakunnan Kansan otsikko:
”Maria Ohisalo Kankaanpäässä: ”Tulevaisuudessa ei polteta mitään””
Toimittaja oli hienosti ottanut kaiken irti Ohisalon haastattelussa.
Laittakaa laajaan jakeluun, sillä muut mediat eivät ole tästä Ohisalon ”Tulevaisuudessa ei polteta mitään” -mielipiteestä kertoneet.
Kopioin uutistekstiä:
”Hallitushan on asettanut tavoitteekseen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Täällä Kankaanpäässä ollaan tässä työssä jo hyvässä vauhdissa, Ohisalo totesi.”
Lisää tekstiä:
”TURVETUOTANTO on Pohjois-Satakunnassa merkittävä elinkeino. Nyt turvetuotantoa ollaan ajamassa kokonaan alas. Mitkä ovat terveisenne alueen turvetuottajille?
– Turvetuottajia on kohdeltava oikeudenmukaisesti. EU:ssa on tarjolla esimerkiksi reilun siirtymän rahasto, josta voidaan saada tukea turvetuottajille. Rahallisen tuen lisäksi heille on tarjottava uusia kouluttautumismahdollisuuksia tai esimerkiksi turvesuon ennallistamistöitä.
Onko oikein, että Suomeen tuodaan haketta ulkomailta, kun turvetta ei tulevaisuudessa enää saa polttaa?
– Ei tietenkään ole. Olen sitä mieltä, että tulevaisuudessa ei energiantuotannossa polteta mitään, vaan käytetään pelkästään päästöttömiä tuotantomuotoja. Turpeen sen enempää kuin puun poltto ei ole kestävä vaihtoehto.
Ohisalo ei lämpene minkäänlaiselle turpeen käytölle. Edes puutarhojen kasvualustaksi ei turvetta hänen mielestään tulisi käyttää.
– Luonnossa on hätätila. Turpeennostolla on monia vaikutuksia ympäristöön, vesistöön ja ilmastoon. Luonnon monimuotoisuuden kannalta suot ovat tärkeitä. Siksi en kannata turpeen käyttöä puutarhoilla. Kasvualustoiksi on turpeen sijaan kehitetty monia vaihtoehtoja, kuten puun kuorta tai kompostoitua biojätettä.
Ohisalo uskoo, että hiilivapaa tuotanto on loppujen lopuksi yrityksille kannattavaa.
– Kuluttajat vaativat nykyään ympäristöystävällisiä tuotteita ja hiilivapaata energiaa. Yritykset eivät voi sulkea silmiään. Menestyvien yritysten on pakko varautua muutoksiin, hän arvioi.
Ohisalon ihanneyhteiskunnassa kaikki toiminta on sopeutettu ympäristön kantokykyyn.
– Yhteiskunnassa on toimittava niin, että se säilyy myös tuleville sukupolville. Aina puhutaan, että jostain leikattava. Mielestäni leikkausten sijaan ympäristön saastuttamiselle olisi asetettava joku hinta. Nuoret ovat kärsineet korona-ajasta. Heille pitää turvata hyvä tulevaisuus ja heidän koulutuksestaan ei saa leikata, Ohisalo miettii.”
—
”Reilun siirtymän rahasto” taitaa olla EU:lta saatava ”Elpymiskoronatuki”?
Ohisalo ei tiedä viljelystä mitään:
”Kasvualustoiksi on turpeen sijaan kehitetty monia vaihtoehtoja, kuten puun kuorta tai kompostoitua biojätettä.”
Puun kuorihan on karike, jossa ei mikään kasva. Sitä käytetään torjumaan rikkakasveja.
Komposti on luontoon palautettu bioaines, joka on sekoitettava multaan.
Turpeen ainoa vaihtoehto on vuorivilla?
Siihen kasvien tarvitsema apulannoite johdetaan kasteluvedessä.
Turve on hyvä, koska siinä eivät tuholaiset viihdy.
Turve muuttuu mullaksi…
Ilmoita asiaton viesti
Jos mitään ei tulevaisuudessa polteta, niin ei voi palaa Ohisalota päreetkään.
Kielletään tupakka ennemin kuin turve.
Ilmoita asiaton viesti
Cannabiksen polttoa vihreät eivät kiellä.
Ilmoita asiaton viesti