Luontokato ei pysy asfaltilla

YK:n biodiversiteettisopimuksen osapuolet ovat sopineet, että luonnon köyhtyminen loppuu vuoteen 2020. Nyt on jo vuosi 2021 ja luontokato on edelleen teemana teemojen joukoissa. On ilmastonmuutos, luontokato, kuudes sukupuutto ym. ym. vitsaukset, jotka kaikki ovat maaseudulla, maakunnissa, suolla, niityillä tai jossain muualla kuin asfaltilla.

Asfaltilla ikänsä astelleet luontoihmiset ovat niin kovasti huolissaan jokihelmisimpukan kohtalosta, että lentelevät ympäri maailmaa seminaarista seminaariin eli asfaltilta asfaltille ja tuntevat suurta huolta lohikalojen kidusten uumenissa olevista jokisimpukan jälkeläisistä.

Kimalaiset ovat kuulemma sukupuutossa, tai josko joku on sittenkin käynyt kimalaisille kertomassa, että insinöörien mielestä on mahdotonta heidän lentää. Kaikki vaikuttaa maailmankaikkeuteen, eli sekin kun lennellään suihkukoneilla sikin sokin ristiin rastiin Tellusta ja yritetään pelastaa maailma.

Syyllistetään sellaisia ihmisiä, jotka eivät eläissään ole liikkuneet juurikaan kyläkauppaa kauempana, mutta kyläkauppojen kuoltua ovat muuttaneet palvelujen perässä kasvukeskuksiin. Mikään ei ole niin palkitsevaa kuin pelotella ihmiset ravoille ja sitten syyllistää heidän autonkäyttöään ja perustella polttoaineveron jatkuvia korotuksia ympäristösyillä.

VATT on nyt alkanut viestiä, että polttoaineiden veronkorotukset eivät sittenkään koske köyhiä, eikä vähätuloisia. Siitä heillä on kymmenenportainen tutkimusaineisto tukenaan. Köyhillä kun ajoja on niin vähän, että pieni veronkorotus ei kuulemma haittaa. Todellisuudessaa köyhät ajavat vanhemmalla autokalustolla ja jos tutkimus on tehty uusien autojen pienillä kulutuksilla menee tutkimus harhaan heittämällä. Siinä missä rikkaat ajelevat sähköautoilla ja hybrideillä niin köyhempi desiili ajaa köröttelee Saksasta ja Ruotsista tuoduilla vanhoilla dieseleillä.

Hallituksella on etujoukkoina VATT, Luke, Greenpeace, Vihreät tiedemiehet yliopistojen kammioissa ja tavan kansa maksaa viulut ja veronkorotukset. Nämä elämäntapajeesustelijat, jotka voivat puhua teelusikasta vaikka viikon sanomatta mitään oleellista tutkivat sitten, että luonto pilaantuu nimenomaan maaseudulla. Helsingin kaduilla kun ei kimalaiset voi enää vähentyä.

Kaiken kaikkiaan luonto on niin monimutkainen, että monimuotoisuutta suojelemalla suojellaan sitä, että ei rikota mutkikkaita ketjuja, jotka saavat luonnon toimimaan sanoo luontomoguli, mutta asfaltilla ei ole elämää, joten sitä ei kannata suojella. Suojellaan siis suot ja metsät ja kuralätäköt, mutta jätetään asfaltti stadilaisille luontohipstereille vapaaksi alueeksi. Laitetaan maaseutu maksamaan luontokatonsa, kaupungeistahan se on jo miltei kadonnut.

+11
arialsio
Sitoutumaton Oulu

I was born in Hyvinkää, Southern Finland, June 12th 1956. I have done my life’s work as an entrepreneur in the construction business. Now I am a free lord and write poems and blogs for fun. My hobbies also include oil painting, and during the last few weeks watercolors have got a hold of me.
I have written palindromes and created poems in Kalevala meter, which is a loose trochaic tetrameter used in the Finnish national epic Kalevala. I have also done haiku in palindrome. I cannot really say which interests me the most: painting, poetry or outings with the dogs. Writing has always been a big part of my life, and I write a blog in a Finnish online newspaper Uusi Suomi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu