Maskin kanssa kameratolppaa kohti täysillä

Nyt se ulina on alkanut, että uusi laki ja maski yhdessä ehdyttivät valtion rahapeleistä parhaan, eli kameratolpat eivät enää tuota tuohta. Jos ajat ylinopeutta suositeltu maski kasvoillasi, valtio palkitsee sinut heittämällä kuvasi roskikseen ilman että joutuisit rikkeestäsi virhemaksuille.

Samalla, kun tästä epäkohdasta uutisoitiin, voitaisiin pohtia myös miksi? Ovatko kameratolpat rahan keruuta varten? Vai ovatko ne ohjaamassa meidän liikennekuria?

Jos ovat ohjaamassa liikennekuria, niin kannattiko kertoa, että maski kasvoilla kamerat eivät merkitse sinulle liikennerikkomuksesta seurauksia. Jos olisi oltu hiljaa, niin jengi olisi ajanut kuten ennenkin – rauhallisesti.

Kun asiasta ulistiin voimakkaasti, niin silloin paljastettiin se, että tolpat ovatkin oikeasti rahankeruuta varten ja poliisi toivookin, että rahaa tulisi rutosti. Ei poliisi kuitenkaan kehota ketään ajamaan kameratolppaan ylinopeutta, mutta asettelee tolppansa niin, että erehdyksiltä on vaikea välttyä.

Herää asian tiimoilta muutamia kysymyksiä.

Paljonko valtio saisi kameratolpillaan jos me kaikki olisimme säällisiä kuljettajia tai jos meillä kaikilla olisi maski kasvoilla? No valtio menettäisi siinä tapauksessa rahaa x- euroa.

Tai jos ylinopeudesta saisikin ajokieltoa määräajaksi, niin sekin toimisi kuljettajille uhkana, mutta ei toisi valtiolle rahaa kassaan, eikä sellaiseen toimintaan kannattaisi tolppia ostaa ja roudata tienvarteen.

Mutta jos raha kerran on se alkuperäinen tolppien idea, niin miksi kuka tahansa voi laittaa älypuhelimensa ilmoittamaan kameratolpista etukäteen ja näin välttyä välähdyksiltä. Ihmettelenkin, että tutkanpaljastajat ovat kiellettyjä, mutta kännykät saavat kertoa kamertolpan sijainnin vapaasti.

Tämä kertoo lakiemme epäloogisuudesta. Lakeja on säädetty demokraattisesti ja lakeja on säädetty eri hallituskoaliitioiden toimesta. Yksi haluaa haittaveron toinen haluaa pelkästään paikata valtion kassaa ja kolmas on alentanut tuloveroa joka sitten pitää rahoittaa haittamaksuilla jne…

Jos autoilu tehtäisiin digitaalisaation mukaan, niin jokaisessa autossa olisi anturi joka huomioisi kulloisenkin nopeusrajoitusmerkkin ja kukaan ei koskaan ajaisi ylinopeutta kun auton nopeusrajoitin toimisi suoraan sateliitin kautta. Olisi varmasti halvempi toteuttaa kun nykyinen kameratolppaviidakko ja kirjeiden lähetteleminen koteihin sakkojen muodossa.

Mutta kun tarkoitus ei ole lopettaa ylinopeuksia, on vain tarkoitus häveliäästi pikavoittojen muodossa kerätä rahaa tälläkin konstilla.

Miten valtiolla suu pantaisiin jos autoilu loppuisi kokonaan Suomesta ja kaikki vaatisivat joukkoliikenteen, päästäkseen työpaikalleen? Tämä asia hieman valottui, kun uutisoitiin tuosta maski päässä ajamisesta kameratolppaan. Ulahdushan siitä kuului, nyt uusi laki tuottaa 20 miljoonaa tappiota, kun välähdyksiä ei tule.

Eli poliisin perusajatus tuottaisi valtiolle tappiota opettamalla meidät lainkuuliasiksi, eli sillonhan ei välähdä enää mikään, oli maskia tai, kun kaikki ajamme säntillisesti. Tätä ei kutenkaan ilmeisesti haluta oikeasti???

Sama ongelma on päästökaupassa, ketä sakotetaan päästöistä kun päästöjä ei enää ole?

Silloin on keksittävä uusi päästö, jotta valtion kassa pysyy täytenä.

arialsio

I was born in Hyvinkää, Southern Finland, June 12th 1956. I have done my life’s work as an entrepreneur in the construction business. Now I am a free lord and write poems and blogs for fun. My hobbies also include oil painting, and during the last few weeks watercolors have got a hold of me. I have written palindromes and created poems in Kalevala meter, which is a loose trochaic tetrameter used in the Finnish national epic Kalevala. I have also done haiku in palindrome. I cannot really say which interests me the most: painting, poetry or outings with the dogs. Writing has always been a big part of my life, and I write a blog in a Finnish online newspaper Uusi Suomi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu