Kaupunkipyörät

Ollessani tänä kesänä Barcelonassa lomailemassa pääsin tutustumaan heidän julkiseen liikenteeseen…

Mielenkiintoni kohdistui Barcelonan kaupungin kaupunkipyöriin. Heillä oli käytössä ilmeisestikin aika suuri määrä kaupunkipyöriä. Pyörien käyttö oli tehty erittäin fiksuksi. Heillä oli käytössä kortinlukijasysteemi, samanlainen kuin Helsingissä käytössä oleva etälukija. Kortti oli hankittavissa ehkä noin viikon odotusajalla. Vuoden hinta on 24 euroa, joka ei todellakaan ole paha.

Hienoa tuossa systeemissä oli mielestäni se, että kyseinen järjestelmä kitkee paljon ilkivaltaa. Kun henkilö ottaa pyörän käyttöönsä niin se merkitään hänen kortilleen. Jos henkilö vaikkapa hajottaa pyörän tai vie sen Tallinnaan (jättäen sen sinne) on hän velvollinen korvaamaan muistaakseni n. 500 euroa. Toinen hyvä juttu tuossa oli vielä se, että mikäli henkilö ottaa pyörän ja huomaa sen olevan vahingoittunut hän voi heti palauttaa sen eikä joudu korvausvelvolliseksi.

07.09.2008 kerrottiin Helsingin Sanomissa myös demareiden kannattavan kyseisenlaista järjestelmää. Hyvä niin. Vielä kun tähän yhdistetään Matti Vanhasen Helsingin Sanomissa esittelemä ajatus, jossa läpi Suomen olisi käytössä sama matkakortti niin silloinhan tämä alkaa kuulostaaa oikein hyvältä. Esim. kuopiolainen voisi Helsingissä ajaa kaupunkipyörällä käyttäen henkilökohtaista matkakorttiaan.

Tässä tietoa kuinka kaupunkipyöräpalvelu toimii Barcelonassa:
http://www.bicing.com
”Bicing.com is Barcelona’s public bicycle borrowing scheme for residents and visitors. Register online to get a membership card, which allows you to borrow bicing bicycles from 30 minutes to 2 hours. The cost is 24 euros a year for an annual subscription and 1 euro a week for a weekly subscription.

The idea is simple. You pick up your bici at a bicing pickup/drop off location. Then you have 30 minutes to get to the pickup/drop off location near your destination. If you exceed the first 30 minutes then there is an additional and automatic charge to your account of 30 cents for every extra 30 minutes. The maximum time you can use the same bici is 2 hours.”
http://www.autobloggreen.com/tag/city+bike/
”Following in the footsteps of cities like Lyon and Paris in France, Vienna in Austria and others, Barcelona in Spain has started offering bicycles (the human powered kind… with pedals) to people who need to get around the city. Again, just like in Lyon and Paris, the system has been extremely popular. How popular, you ask? How about 30,000 users so far in the first two months? To be able to use one of the bikes, a user must first register an account online. The first 30 minutes of bike use is free, and the bike must be brought back after 2 hours. Of course, you can retake a bike back out, but you first must re-swipe your membership card.

The purpose of the bikes, and how they are mostly used, is for residents of the city to get around. Tourists do not make up a large portion of the users, from what I understand. The success of these systems show that people really are willing to use the bikes, so long as they are available. With the high cost of gas, I can see fair climate urban areas in the United States being able to follow a similar system. When I visited Salt Lake city a few years back, for example, these bikes would have been the absolute perfect way to get around the city, and would probably work out a good 9 months out of the year. I can imagine them working in Chicago and Seattle as well. These are all cities that I have visited before. They all have a bustling downtown area and the bikes could be used for more than half the year. Obviously, local geography and weather patterns would need to be considered, but I really like the idea.”
Nyt siis vaan odotellaan, että saadaan niin Kokoomus, Demarit kuin Vihreätkin yhdessä tekemään pätös,  jolla kaupunkipyörien määrä nostetaan huomattavasti nykyisestä ja otetaan yo. esimerkin mukainen lainausmalli käyttöön. Ei loputtomia selvityksiä vaan toimintaa!

arilanamaki
Liike Nyt Helsinki
Ehdolla eduskuntavaaleissa

Ehdokas eduskuntavaalit 2023 Helsinki Liike Nyt.

Liike Nyt puoluehallituksen jäsen, Helsingin piirihallituksen jäsen.

Sairaanhoitaja, nuorten mielenterveys.

Alanvaihtaja, aikaisempi koulutus tradenomi. Toiminut mm. yrittäjänä, yksi Webropol kyselypalvelun perustajista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu