Onko puolustuslainsäädäntömme ajan tasalla avunsaannin ja avunannon suhteen?
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö totesi uudenvuodenpuheessaan Suomen kuuluvan vahvasti länteen.
Turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa Suomen läntisillä suhteilla ja avunsaannilla on suuri merkitys. Länsisuhteisiimme kuuluvat Nato-kumppanuuden lisäksi aktiivinen osallistuminen EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan, pohjoismaiseen yhteistyöhön ja kansainväliseen kriisinhallintaan.
Suomen nykyisessä turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa EU:lla on erityisen suuri merkitys. Suomessa turvallisuuden suhteen vedotaan EU-jäsenyyteen, kun muut eurooppalaiset länsimaat vetoavat Nato-jäsenyyteensä. EU:ssa on vain kuusi valtiota, jotka eivät kuulu Natoon. Etenkin Lissabonin sopimuksen painoarvon Suomi näkee eri tavoin kuin muut EU-maat. Suomi vetoaa avunsaannissa EU:n Lissabonin sopimukseen (42 artiklan 7 kohta), joka on suomennettu seuraavasti:
Jos jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissä olevin keinoin YK:n peruskirjan 51 artiklan mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen. Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on oltava Pohjois-Atlantin liiton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja Pohjois-Atlantin liitto on jäseninään oleville valtioille edelleen niiden yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin.
Suomi ja Ruotsi ovat viritelleet myös keskinäistä puolustusyhteistyötä sen jälkeen, kun Nordefco menetti merkitystään yhteispohjoismaisena toimijana Ukrainan kriisin ja Nato-pohjoismaiden vuodenvaihteessa 2013–14 tekemien uusien linjausten myötä. Nato-maa-Norja oli juuri vähän ennen vuodenvaihdetta kaatanut Ruotsin kanssa kaavailuissa olleen suuren ruotsalaisvalmisteisen Archer-tykkijärjestelmän hankinnan. Vallinneessa turvallisuustilanteessa Nato-pohjoismaiden liian läheistä yhteistyötä sotilaallisesti liittoutumattomien Suomen ja Ruotsin kanssa ei etenkään Yhdysvallat katsonut hyvällä. Nato-maan tulisi tehdä hankinnat ensisijaisesti Nato-maista. Natoon joko kuulutaan tai ei kuuluta, ero jäsenyydellä ja ei-jäsenyydellä tulee olla riittävä.
Puolustusministeri Carl Haglund ja Ruotsin puolustusministeri Karin Enström allekirjoittivat Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyön kehittämisen työsuunnitelman 6.5.2014. Suomen ja Ruotsin välisen puolustusyhteistyön tiivistämisen poliittinen yhteisymmärrys tuli julkisuuteen presidentti Niinistön pitämässä puheessa Ruotsin Sälenissä 12.1.2014. Yhteistyötä on viety kovalla vauhdilla eteenpäin. Vahinko vain, etteivät Suomi ja Ruotsi ole nähneet Nato-yhteistyön eteenpäinviemistä yhtä tärkeäksi.
Suomi on pyrkinyt toimillaan varmistamaan avunsaantia kriisitilanteessa, sen sijaan omia avunantomahdollisuuksia ei ole niinkään mietitty, ei poliittisena asiana eikä edes lainsäädäntökysymyksenä.
Tukholman saaristossa oli käynnissä kiivas vieraaseen vedenalaiseen toimintaan liittyvä jahti lokakuun lopulla 2014. Tuolloin keskusteltiin myös, voisiko Suomen puolustusvoimat avustaa Ruotsin puolustusvoimia etsintäoperaatiossa. Sekä puolustusvoimista että puolustusministeriöstä saatujen tietojen mukaan Suomen lainsäädäntö ei mahdollistaisi avunantoa operatiivisena toimintana, harjoitustoiminta on asia erikseen. Puolustusministeri Carl Haglund on todennut, että pelkästään Ruotsin sukellusvene-etsintöihin osallistuminen olisi jo vaatinut Suomen lainsäädännön uudistamista (Yle 25.10.2014).
Suomen puolustusta ja puolustusvoimia koskevan lainsäädännön (Laki puolustusvoimista 11.5.2007/551) perusviesti on, että Suomen puolustusvoimat voivat puolustaa vain Suomen suvereniteettia, ei muiden maiden. Lainsäädännön osalta sotilaallinen yhteistyömme on hyvin rajattua etenkin avunannon osalta. Puolustusvoimain mahdollisiin tehtäviin ulkomailla on määritelty osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, myös avun antamiseen toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman johdosta on mahdollista. Muuksi vastaavaksi tapahtumaksi ei lasketa esimerkiksi toisen EU-maan joutumista maahanhyökkäyksen kohteeksi.
Maan uskottava turvallisuus- ja puolustuspolitiikka edellyttää vastavuoroisuutta. Jos oletamme Lissabonin sopimuksen perustella saavamme myös sotilaallista apua (mikä on väärä tulkinta), pitää meillä olla valmius apua myös antamaan vastavuoroisuuden periaatteella, muuten politiikallamme ei ole uskottavuutta. Onko etenkin puolustusvoimia koskeva lainsäädäntömme ajan tasalla huomioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikkamme asettamat päämäärät ja ennen kaikkea vetoomuksemme Lissabonin sopimuksen avunantokirjauksiin. Onko puolustusvoimilla mahdollista edes lähettää sotakalustoa toisen EU-maan turvaksi mahdollisessa invaasiossa?
Ei ole. Ei ole huomioiden sekä Ruotsi-yhteistyö että etenkin Lissabonin sopimus, joka on Suomea velvoittava.
Otetaanpa kuvaava esimerkki:
Venäjä on Skandinaviaan kohdistuneessa paikalliskriisissä ottanut hallintaansa Gotlannin ja Ahvenanmaan. Venäjä hallitsee täydellisesti koko Itämerta noiden saarien kautta. Nato on turvannut Baltian maat varustamalla maat lyhyen ja keskimatkan ohjuksin ja siirtämällä massiivisen määrän hävittäjiä Baltian maaperälle.
Baltian huoltoyhteydet aina Suomenlahden rannalle saakka Nato on järjestänyt Puolan kautta ilman Itämerta. Yhdysvallat on toimittanut kaksi ydinasein varustettua lentotukialusta Pohjanmerelle varmistamaan Nato-maiden (Norjan ja Baltian maiden) koskemattomuutta. Suomenlahti on venäläisten hallinnassa, mutta Naton sotilasjohto ei näe sitä Nato-jäsenmaiden uhkaksi mm. Baltiassa olevan ohjusaseistuksen ja toimivien huoltoreittien perusteella. Naton näkemys on, että sotilaallinen tilanne ja Nato-maiden suvereniteetti ovat hallinnassa.
Nato-maat ovat kieltäytyneet avustamasta Suomea ja Ruotsia, Suomen ja Ruotsin joutuminen Venäjän hallintaan ei muuttaisi Nato-maiden turvallisuustilannetta nykyisestä.
Suomen huoltoyhteydet etelään ovat poikki, ainoa toimiva huoltoreitti on Norjan kautta Pohjanmerelle. Suomessa on suurta pulaa kaikista tarvikkeista, Venäjä on tuhonnut rataverkkoa täsmäohjusiskuin. Manner-Suomessa ei ole ollut eikä ole yhtään venäläistä sotilasta, vain Ahvenanmaan saaristossa muutaman tuhannen sotilaan nopeantoiminnan joukot. Venäjä on toimittanut Ahvenanmaalle ja Gotlantiin myös Iskander-ohjuksia.
Suomi pyytäisi apua EU:sta vedoten Lissabonin sopimukseen, avun pitäisi olla sotilaallista, jotta Ahvenanmaa saataisiin takaisin Suomen haltuun. Asiaa käsiteltäisiin Eurooppa-neuvostossa. Muutamia EU-maita on ärsyttänyt Suomen ja Ruotsin besserwisser-mentaliteetti ja se, että maat ovat pyrkineet poimimaan vain rusinat turvallisuuspoliittisesta pullasta omaksi eduksi ilman EU-maiden todellista kollektiivisuutta.
Eurooppa-neuvoston kokouksessa EU:n sotilaallisesti liittoumattomien Irlannin ja Itävallan pääministerit kysyisivät Suomen pääministeri Juha Sipilältä: ”Miksi meidän tulisi auttaa teitä sotilaallisesti, kun vastavuoroisesti teidän lainsäädäntö ei salli teidän auttavan meitä, jos me puolestamme tarvitsisimme apua? Kuinka te vastaisitte meille, jos me pyytäisimme teiltä vastavuoroisesti apua? Avustaisitteko varmasti, koska Venäjä on naapurimaanne ja se on nimenomaan Venäjä, joka nyt olisi loukannut meidän itävaltalaisten ja irlantilaisten suvereniteettia. Taloudellista apua saatte ja Venäjä-pakotteethan ovat olleet voimassa jo jonkin aikaa, sotilaallista apua ette saa. Emme auta teitä sotilaallisesti, kun teitä ei auta Natokaan, emme myös halua sotkea Naton voimassa olevaa sotilasstrategiaa.”
Ensi kevään eduskuntavaalien jälkeisen hallituksen on kirjattava ne lainsäädäntöuudistukset, joita solmitut sopimukset ja joita tulevaisuudessa solmittavat sopimukset meiltä edellyttävät mukaan lukien mahdollinen Nato-jäsenyys. Tarvittava lainsäädäntötyö on tehtävä viivyttelemättä.
Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka perustuu pitkälti oletuksiin ja hyvään uskoon, ei niinkään sitoviin ja allekirjoitettuihin sopimuksiin. Toivottavasti ei ole pyritty luomaan perusteetonta turvallisuudentunnetta.
EU:n Lissabonin sopimuksen (42 artiklan 7 kohta): mitäs siinä tarkoittikaan tämä Erkki Tuomiojan Suomen puolesta vaatima varauma:
”Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen”?
Jos oikein muistan, tämä ”Eskon puumerkki” käytännössä mitätöi minkäänlaiset turvallisuustakuut Suomelle, minkä vaatimista aikoinaan muut EU-valtiot kummastelivat. Pyydän oikaisemaan ja täsmentämään, mitä tällä ”erityisluonteella” oikein haluttiin sanoa, jos olen väärässä.
* * *
”Vallinneessa turvallisuustilanteessa Nato-pohjoismaiden liian läheistä yhteistyötä sotilaallisesti liittoutumattomien Suomen ja Ruotsin kanssa ei etenkään Yhdysvallat katsonut hyvällä. Nato-maan tulisi tehdä hankinnat ensisijaisesti Nato-maista. Natoon joko kuulutaan tai ei kuuluta, ero jäsenyydellä ja ei-jäsenyydellä tulee olla riittävä.”
On mielenkiintoista, että tämä periaate ei kuitenkaan estänyt NATO-Puolaa tekemästä merkittävää päänavausta Patrian vientikaupalle valitsemalla panssaroiduksi miehistönkuljetusvaunukseen Patria AMV:n, jota Puolassa valmistetaan nimellä Rosomak. Vuoteen 2019 mennessä sopimuksen jatkon nojalla toimitettavien vaunujen yhteismäärä nousee lähelle tuhatta.
* * *
Blogisti Ari Pesonen on otsikon kysymyksen suhteen oikeassa: jos Suomi hirttää itsensä lakipykäliin vaikka muuten voisikin periaatteessa pahojen päivien tullen puolustautua menestyksellisesti tarvitsemansa ja saamansa avun turvin, eihän siinä ole järjen häivää.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos paljon Hannu hyvästä ja asiantuntevasta kommentista!
Kirjoitukseni Nato-pohjoismaiden (Tanska, Norja ja Islanti) sekä Yhdysvaltain näkemykset perustuvat pitkälti Nato Defence Collegen (NDF) viime maaliskuiseen julkaisuun (no 101- May 2014): ”Smart Defence” in the Norh?
Tuo englanninkielinen julkaisu löytyy osoitteesta:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour…
Kannattaa lukea, niin siitä selviää, miten Natossa nähdään pohjoismainen turvallisuustilanne.
Jokainen tietää, että EU:n Lissabonin sopimus ei tuo mitään sotilaallista turvaa kenellekään. Ulkoministeri Tuomioja on varsinainen turvallisuuspoliittinen sekoittaja, on nyt ja on aina ollut. Hupaisaa on se, että Ukrainan kriisin myötä myös presidentti Niinistö on alkanut vedota Lissabonin sopimukseen, vaikka hän hyvin tietää, mitä sopimuksen kautta on saatavissa. Viron presidentti Ilveksen sanojen mukaan: oliiviöljyä.
Nato-maat ovat kirjauttaneet Lissabonin sopimuksen niin, että turvallisuus- ja puolustuspoliittiset päätökset tehdään Natossa, ei EU:ssa. Nato-maita EU:ssa on 22, kun unionissa on kaikkiaan 28 jäsenmaata. Kun Nato-maat tekevät päätöksen Natossa, se ei ole erilainen EU:ssa.
Patria myi muistaakseni ensimmäisen kerran Puolaan panssariajoneuvoja (AMV) jo 2000-luvun alkupuolella, ensimmäiset ajoneuvot luovuttiin vuonna 2004. Kauppaan kuului tuolloin vajaat 700 ajoneuvoa, kaupan arvo oli 1,2 miljardia euroa. Patria oli luonnollisesti vahvoilla myös jatkokaupoissa ja mielestäni niistä sovittiin pitkälti jo ennen kirjoituksessani mainittua vuodenvaihdetta 2013–14, kiihkeimmillään kauppaneuvottelut olivat vuonna 2011. Pääosa AWV:stähän kootaan Puolassa, mikäli tietoni ovat oikeat.
Valmistus- ja koontimaa on melko oleellinen asehankinnoissa, niin kuin Venäjän ja Ranskan välisissä Mistral-kaupoissa, joissa kaksi alusta rakennettiin Ranskassa ja loput kaksi alusta oli määrä rakentaa Venäjällä. Luojan kiitos, ettei aluksia ole toimittu.
Patria olisi saanut tilauksen ajankohdasta riippumatta, se on selvää. Ajoneuvomerkin vaihtaminen kesken kaiken toisi tilaajalle ylimääräisiä hankaluuksia ja kustannuksia.
Puolustushankinnat ja puolustusyhteistyö eivät Nordefcossa sujuneet, pohjimmaiset syyt ovat nuo Nato-maiden ja sotilaallisesti liittoutumattomien Suomen ja Ruotsin erilaiset näkemykset. Yhdysvaltain linjaus tuli esille vuosi sitten, mutta ei pohjoismainen yhteistyö sujunut aikaisemminkaan:
Archer-kauppojen lisäksi muita myttyyn menneitä hankintoja ovat mm. NH90-helikopterihakinta (Nordic Standard Helicopter Project) 1998–2001, Viking-projekti (Viking Project), joka koski Ruotsin, Norjan ja Tanskan yhteistä sukellusvenehankintaa sekä AMOS-hanke (Advanced Mortar Systems), joka oli kranaatinheitinjärjestelmähankinta. Suurimmat epäonnistumiset ovat olleet hävittäjien hankinnassa, Suomessa hävittäjinä on F-18, Ruotsissa JAS Gripen, Norjassa ja Tanskassa F35.
Ilmoita asiaton viesti
Ari, kiitos mielenkiintoisesta linkistä! Tuo yhteenveto on hyvin kattava kuvaus pohjoismaisesta puolustusyhteistyöstä, sen onnistumisista ja epäonnistumisista sekä rajoitteista tulevaisuudessa mahdollisten hankkeiden osalta. Minulle uutisena tuli sen maininta Medvedevin hyväksynnästä marraskuussa 2012 suomalaisten osallistumiselle Islannin ilmapuolustusharjoitukseen Horneteillaan, kun kenraali Makarov oli jo muutamaa kuukautta aiemmin 2012 ehtinyt tuomita Pohjoismaisen puolustusyhteistyön eli NORDEFCO:n Venäjää uhkaavana.
Ilmoita asiaton viesti