Sotilaallinen avunanto poliittisena kysymyksenä on edelleen ratkaisematta

Suomessa sotilaallisen avunannon ja avunsaannin kysymys aktivoitui jo lokakuussa 2014, kun Ruotsissa oli meneillään vedenalaiseen toimintaan liittyvä jahti. Puolustusministeri Carl Haglund totesi tuolloin, että pelkästään Ruotsin sukellusvene-etsintöihin osallistuminen olisi jo vaatinut Suomen lainsäädännön uudistamista (Ylen ykkösaamu 25.10.2014). Suomen lainsäädännön puutteet ovat olleet tiedossa hyvin jo yli vuoden ajan sekä Suomen ulkopoliittiselle johdolle että myös koko kansalle.

Kirjoitin lainsäädäntöpuutteita ja avunannon poliittisia päätösvaikeuksia koskevan blogin tälle palstalle jo 4.1.2015 Otsikolla "Onko puolustuslainsäädäntömme ajan tasalla avunsaannin ja avunannon suhteen?", joka löytyy täältä.

Puolustusministeri Carl Haglund kertoi tammikuussa 2015, että Suomen lainsäädäntöä muutetaan keväällä tai kesällä siten, että jatkossa Suomi voisi osallistua sukellusvenejahtiin Ruotsissa (Yle 13.1.2015).

Puolustusministerimme oli väärässä. Nyt jo vuosi 2015 lopuillaan eikä lakeja ole vieläkään uudistettu.

Ranska esitti myöhään eilen 16.11.2015 avunpyynnön muille EU-maille Lissabonin sopimukseen perustuen (sopimuksen 42 artiklan 7 kohta) Pariisin terrori-iskun johdosta. EU-maiden puolustusministerit tekivät päätöksen turvatakuiden käyttöönotosta heti pyynnön perään tänään 17.11.2015.

Myös Suomi tuki turvatakuiden käyttöönottoa ja sanoi siis Ranskalle ”kyllä”, vaikka ei Suomi voi antaa sotilaallista apua lainsäädäntönsä perusteella.

Suomen oli helppo sanoa Ranskan avunpyyntöön "kyllä", kun oli tiedossa, ettei Suomi voi antaa sotilaallista apua lainsäädäntönsä perusteella. Olisivatko sanat olleet yhtä ehdottoman ”kyllä”, jos lainsäädäntö ei estäisi sotilaallisen avun antamista? Tuskin. Suomen oli helppo sanoa myös ”kyllä”, koska Ranska ei enkä pyydä suoranaista sotilaallista apua, ja niin ainakin Suomi luottaa. Suomi toimittaa vain sitä apua, mitä se olisi toimittanut myös ilman turvatakuiden käyttöönottoa: tiedustelutietoa, poliisiyhteistyötä ja muuta viranomaistukea. Siis sellaista, mikä on pitkälti merkityksetöntä varsinaisen ongelman ratkaisussa eli Isisin nujertamisessa.

Suomi ei tosiasiallisesti ole vielä tehnyt poliittista päätöstä sotilaallisesta avunannosta. Sotilaallinen avunanto on poliittisena kysymyksenä edelleen Suomessa ratkaisematta. Kysymys näyttää oleva ulko- ja turvallisuuspoliittisesti liian vaikea ja juuri siksi lainsäädäntötyö ei ole vieläkään edennyt maaliinsa. Entisen puolustusministeri Carl Haglundin lainsäädäntömuutosaikataulut ovat pettäneet pahoin.

Sotilasavun saamisen ja antamisen edellyttämiä lainsäädäntöuudistuksia voidaan pitää vähäisenä verrattuna siihen, mitä esimerkkisi sote-, itsehallinto- ja aluehallintouudistuksen lainsäädäntö edellyttää, ja tuo lainsäädäntö on tarkoitus puristaa kasaan puolessa vuodessa. Järjestämis- ja itsehallintoaluelain luonnokset perusteluineen on tarkoitus lähettää lausunnoille jo huhtikuussa 2016. Jos on vain poliittista halukkuutta, lainsäädäntötyö kyllä etenee vauhdilla.

Miksi sitten poliittinen päätös Suomessa takkuaa, eikä vähäistä lainsäädäntöä saada uudistettua?

Suomen ratkaisematon ulko- ja turvallisuuspoliittinen kysymys on Baltian maiden auttaminen. Vaikka Viro, Latvia ja Liettua ovat Naton jäsenmaita, maat kyllä varmasti kysyisivät kriisitilanteessa myös EU-maiden sotilaallista apua Lissabonin sopimuksen pohjalta saadakseen Natoon kuulumattomien Ruotsin ja Suomen mukaan länsirintamaan. Siinä mitattaisiin sitten Suomen ja Ruotsin todellista luonnetta ja auttamishalukkuutta, jos vastapuolella olisi Venäjä.

Poliittinen päätös erityisesti Baltian maiden auttamisessa Lissabonin sopimuksen perusteella siis edelleen puuttuu. Niin pitkään kuin se puuttuu, lainsäädäntö ei valmistu. Suomi on aina venkoillut yhteisvastuutaan ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Olemme olleet rusinan poimijoita pullasta: otamme kyllä kaiken, mutta emme anna oikein mitään. Nyt tuolle linjalle on tultava loppu viimein.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu