Suojelupoliisin on vielä kertaalleen selvitettävä kansanedustaja Hussein al-Taee
Se on mun elämänsuunnitelma.”
Noin lausui Hussein al-Taee (sd.) Ylen haastattelussa maaliskuussa kolme vuotta sitten (Yle 5.3.2016). Hän totesi haastattelussa olevansa kotona vasta Irakissa, jonne hän toivoi muuttavansa takaisin yhdeksän vuoden päästä – siis viimeistään vuonna 2025.
Muutto takaisin Irakiin oli siis Hussein al-Taeen elämänsuunnitelma ainakin vielä vuonna 2016.
Lieneekö edelleen?
Hussein al-Taee pestattiin syksyllä 2014 Martti Ahtisaaren Crisis Management Initiative -konfliktinratkaisujärjestön (CMI) Irak-projektiin. Hussein al-Taee oli CMI:ssä Irak-ohjelman johtaja. Hän oli siis ohjelman vetäjä ja korkein käytännön toimien päättäjä.
Hussein al-Taee on useaan otteeseen ilmoittanut päämääräkseen – elämäntyökseen – rauhan saavuttamisen Irakiin. Hän katsoi CMI:n Irak-ohjelman olevan hyvän välineen tähän päämääräänsä.
****
Irakilainen yhteiskunta on heimo- ja klaaniyhteiskunta. Klaani on Irakissakin yhtä kuin sukukunta ja verisuku. Suku ja suvun uskonto on Irakissa tärkeintä. On pidettävä omista huolta.
Irak on kahden pääuskonnon yhteiskunta. Šiialaisuus ja šiiamuslimit sekä sunnalaisuus ja sunnimuslimit.
Irakin väestöstä kaksi kolmasosaa on arabeja ja loppu on pääosin kurdeja, joiden enemmistö on sunnimuslimeja. Läntistä naapurimaata Saudi-Arabiaa johtavat sunnit, itäistä naapurimaata Irania šiiat. Irak Saudi-Arabian ja Iranin välissä on šiia- ja sunnalainen valtio. Noin kolmannes Irakin koko väestöstä on sunnimuslimeja, šiiamuslimit ovat valtaväestö arabeina. Pohjoisessa naapurimaassa Syyriassa puolestaan noin 60 prosenttia väestöstä on sunneja ja vain noin 10 prosenttia šiioja.
Šiiojen ja sunnien erimielisyydet ovat keskeinen asia Irakin ongelmille, joiden todellista ratkaisua ei ole näköpiirissä Hussein al-Taeen toimista huolimatta. Pysyvät ratkaisut eivät löydy Irakin sisältä.
Irakia ajateltaessa pitäisi aluksi ratkaista Syyrian tilanne kestävällä tavalla. Kyse on Venäjän ja Iranin vaikutusvallasta Syyrissa. Koko Lähi-Idässä on kyse Saudi-Arabian, Iranin ja Israelin vaikutusvalloista, joiden sovittuihin ja yleisesti hyväksyttyihin rajoihin ei ole näköpiirissä ratkaisua. Etenkin šiialaisella Iranilla on ollut ja on suurta halukkuutta laajentaa vaikutusvaltaansa jopa sotatoimien ja terrorismin voimin. Terroristijärjestö Hamas yhtenä esimerkkinä.
****
”[Hussein] al-Taeen sukuun kuuluu sekä shiioja että sunneja. Hän itse sanoo olevansa maallinen muslimi ja ennen kaikkea suomalaisen oikeusvaltion ihailija.” (HS 16.12.2016).
Tuo lause Helsingin-Sanomissa vuoden 2016 joulukuulta on varsin kaunisteleva. Hussein al-Taee on šiiamuslimi ja varsin ärhäkkä sellainen vanhojen julkisten kannanottojen perusteella. Noiden vanhojen kannanottojen perusteella hän on varsin uskonnollinen – ei maallinen – muslimi, suorastaan radikaalimuslimi.
Uskontotaustan perustella hänen oli vaikea muodostaa todellista rauhanprosessia Irakiin, ja niin hän epäonnistuikin. Tuosta epäonnistumisesta hieman enemmän myöhemmin tässä kirjoituksessa.
”Kun siirryin työskentelemään konfliktinratkaisujärjestö CMI:lle, poistin työstäni johtuen lukuisia vapaamuotoisempia tai yksityiselämääni liittyviä päivityksiä sosiaalisesta mediasta.” (Uusi Suomi 18.4.2019).
Miksi al-Taeen täytyi poistaa CMI:lle siirtyessään ”vapaamuotoisempia” kannanottoja? Tuo ei ole ihmisen normikäytäntö, että vanhoja kannanottoja joudutaan ”siivoamaan”. Jo vuonna 2014 al-Taee siis tiesi, etteivät hänen viestinsä esimerkiksi Facebookissa kestä tarkempaa tarkastelua uudessa tehtävässä. Mielestäni viestit olivat jopa suomalaista lainmukaisuutta hipovia, kuten tämän luvun esimerkit osoittavat.
Viestien poistotyö on tehty melko kattavasti. On kuitenkin aina muistettava, että se, mikä kerran on nettiin laitettu, se on siellä tavalla tai toisella ikuisesti.
Kurdistanilaistaustainen kansalaisaktivisti Anter Yaşa (sd.) on jakanut blogissaan kuvakaappauksia Facebook-päivityksistä, jotka ovat al-Taeen kirjoittamia.
Ohessa on muutamia al-Taeen viestejä, jotka hän on poistanut, mutta jotka löytyvät edelleen kuvakaappauksina (Moderni Gilgamesh 15.4.2019). Kuvakaappausten aitoudesta ei ole epäilystä. Kommenttien perusteella al-Taeen englanninkieli oli vielä 2010-luvun alkupuolella heikkotasoista.
”Egypt in my thoughts) Egypt happened because Iraq happened. Saudi child fuckers are next in line. Burn King Abdullah burn. The foot is on fire, let the mother fuckers burn motherfuckers burn Saudi and Mubarak, Egypt will try him and hang him just like you know who?” Hussein al-Taee, Facebook 5.2.2011.
Vapaasti suomennettuna:
”Egypti on ajatuksissani) Egyptissä tapahtui, koska Irakissa tapahtui. Saudi-lapsennaijat ovat seuraavana vuorossa. Polttakaa, [Saudi-]kuningas Abdullah, polttakaa. Jalka on [jo] tulessa, anna äidinnaijien polttaa saudit ja Mubarak, Egypti koettaa häntä [= Mubarakia] ja hirttää hänet aivan kuten tiedätte kenen? ”
Hosni Mubarak ilmoitti eroavansa Egyptin presidentin tehtävistä 11.2.2011, kun al-Taee kirjoitti tuon Facebook-viestin 5.2.2011. Mubarak oli ärsyttänyt irakilaisia jo edellisen vuosikymmenen puolivälissä (Aljazeera 10.4.2006). Ilmeisesti Mubarak oli ärsyttänyt myös Hussein al-Taeen.
“Jew doing what a Jew does best. Fucks up everybody to gain everything.” Hussein al-Taee, Facebook 21.3.2012.
Vapaasti suomennettuna:
”Juutalaiset tekevät sitä, mitä osaavat parhaiten. Juutalaiset naivat kaikkea saadakseen kaiken.”
“The term Israel is really is Ra EI – the amalgamation of the Ancient Egyptian and Canaanite deities of Ra, Isis, and EI. The ruling bloodlines originate from Sumeria, Babylon, Canaan and Egypt. They were the original adherents of the mystery cults, the Ancient Priest Class, and Pharaohs. They became the European royal bloodlines. And the Venetian banking oligarchs." Hussein al-Taee, Facebook 30.6.2012.
Vapaasti suomennettuna:
”Israel-ajanjakso on todella Ra El – Ra:n muinaisen Egyptin ja kanaanilaisen jumaluuden yhdistyminen Isikseksi. Ja El. Hallitseva verisukulaisuus ovat peräisin Sumerista, Babylonista, Kanaanista ja Egyptistä. He olivat salaperäisten kulttien, muinaisen pappisluokan ja faraoiden alkuperäisiä kannattajia. Heistä tuli Euroopan kuninkaallisten verisuvut. Ja venetsialaisten pankkien oligarkit.”
Hussein al-Taeen käyttämät Ra- ja El-termit ovat mielenkiintoisia ja viittaavat Israelin nimeen (Is-Ra-El). Is-tavu viittaa Isikseen, mutta virheellisesti (Exitchurchianity 29.8.2015). Hussein al-Taee viittaa siis Israelin nimen yhteyttä Isikseen. "Israel" olisi Hussein al-Taeen ja hänen hengenheimolaisten mukaan peräisin nimien "Isis" (= Is), "Ra" ja "El" yhdistelmästä. Is on antiikin egyptiläisen jumalattaren nimi. Tuo nimitulkinta oli käytettyä propagandaa tuolloin Israelia kohtaan, kun Isis oli vahvimmillaan. On myös muistettava, että Isis oli sunnimuslimien ääriliike.
“USA established, trained and armed al-Qaeda. Al-Qaeda murders children all around the world under different names. Why should we trust Americans? – Imam Khamenei.” Hussein al-Taee, Facebook 18.12.2014.
Vapaasti suomennettuna:
“Yhdysvallat perusti, koulutti ja aseisti al-Qaidan. Al-Qaida murhaa eri nimillään lapsia eri puolilla maailmaa. Miksi meidän pitäisi luottaa amerikkalaisiin? – Imaami Khamenei.”
Kaikki edellä lainatut Hussein al-Taeen tekstitit ovat rajuja ja niitä voidaan pitää sivistymättöminä. Ennen kaikkea niitä voidaan pitää ei-diplomaattisina. Lienevätkö tekstit olleet erityinen peruste CMI:lle palkata kaveri rauhanneuvottelijaksi?
Al-Taeen näkemykset olivat Iran- ja šiiamyönteisiä. Al-Taeen näkemykset ovat Yhdysvallat-, Saudi-Arabia-, Israel- ja sunnakielteisiä. Irania johtaa siis šiiat ja Iranin ylin johtaja on Ali Khamenei, johon al-Taee Facebook-viesteissään viittaa. Al-Taeen kannanotot ovat hyvin hyökkääviä uskonnon nimissä.
Jos minä tai joku muu tällä Uuden Suomen blogisivustoilla kirjoittaisi noin kuin Hussein al-Taee on kirjoittanut, poliisi aloittaisi rikostutkinnan. No, demarien edustajilla sananvapaus taittaa olla Suomessa omaa erityistä luokkaansa. Perussuomalaiselle ei vastaavaa suotaisi maahanmuuttokysymyksissä. Oikeudessa on istuttu.
Noista lähtökohdista Al-Taeen olisi siis pitänyt lähteä muodostamaan rauhaa Irakiin. Eipä erityinen ihme, että hän ei työssään onnistunut.
****
“Salam, I wanna Thank yu people for the great work u have done to Islam and Specially Shiasm. My special thanks love and greetings to mr. assaid haidar s. mahdi al-hakeem from Qum, and thx for the gift.” (Center of Belief Reachers).
Vapaasti suomennettuna:
"Tervehdys, haluan kiittää teitä [kaikkia] ihmisiä suuresta työtä, jonka olette tehneet islamille ja erityisesti šiialaisuudelle. Erityiskiitokseni [Iranin] Qomiin herra Assaid Haidarille/Mahdi al-Hakeemille, ja kiitos lahjasta.”
Noin kirjoitti Hussein al-Taee Center of Belief Reachers -sivustolle ajankohtana 7 ربيع الاول 1425 (Aqaed, بمركز الأبحاث العقائدية).
Hussein al-Taeen kommentti löytyy täältä. Hänen nimimerkkinsä on حسين الطائي – فنلندا / هلسينكي, suomennettuna Hussein al-Taee – Suomi/Helsinki.
En ole varma tarkoittiko Hussein al-Taee viestissä Qumilla Iranissa olevaa Qomin kaupunkia (Qum tai Kum, arabiaksi قم). Qom on šiiamuslimien pyhä kaupunki ja tärkeä pyhiinvaelluskohde.
Saadakseen käsityksen Center of Belief Reachers -sivustosta, kannattaa käydä lukemassa konekäännöksenä, vaikka arabiaa ei osaisi minun tavoin sanakaan. Sivuston aineistoa konekäännöksenä lukemisen perusteella luonnehtisin sivustoa hyvin uskonnolliseksi, paikoin suorastaan äärimmäisen uskonnolliseksi tai äärišiialaiseksi.
No, tuo on vain länsimaisen ihmisen käsitys.
Keitä ovat Hussein al-Taeen mainitsemat Assaid Haidar/Mahdi al-Hakeem, jota tai joita al-Taee kiitti lahjasta? Mikä on tuo lahja, josta hän kiitti julkisesti? Ovatko oheiset nimet ei oikein kirjoitettuja? Onko kyse أسد حيدر (Asad Haider) ja مهدي الحكيم (Mahdi al-Hakim)?
Onko Mahdi al-Hakim (mahdi al-hakeem) samaa al-Hakim-sukua kuin Abdul Aziz al-Hakim, joka oli šiiateologi ja aikanaan Irakin suurimman puolueen Irakin islamilaisen vallankumouksen ylimmän neuvoston (ISCI) johtaja? Pidän al-Hakim-sukua vaikutusvallaltaan Irakin merkittävämpänä.
****
Hussein al-Taeen isän nimi on meidän suomalaisten tietämänä Asaad al-Taee. Al-Taeen perhe saapui Suomeen kiintiöpakolaisiksi marraskuussa 1993. 2000-luvun alussa Asaad al-Taee ja osa perheestä muutti takaisin Irakiin. Asaad al-Taeesta tuli sittemmin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä Najafin kuvernööri ja sittemmin Irakin Puolan-suurlähettiläs. Vuonna 2009 kuvernöörin virasta kilpailivat ja Adnan al-Zurfi ja Asaad Abu Gulal, siis Asaad Al-Taee. Adnan al-Zurfi voitti kuvernöörin paikan sekavien käänteiden jälkeen 31.1.2009. Adnan al-Zurfi oli myös Asaad Al-Taeen edeltäjä ajanjaksolla 6.3.2004-30.1.2005.
Asaad al-Taeesta löytyy vähän tietoa internetistä, hakipa tietoa tuolla hänen suomalaisella ja englantilaisella nimikäännöksellä tai arabialaisella nimellä (اسعد الطائي).
Irak on siis klaaniyhteiskunta, jossa suku on tärkein. Irakissa monilla henkilöillä on useita nimiä. Esimerkkinä Irakin pääministerinä vuosina 2006-2014 toiminut šiiamuslimi Nouri al-Maliki, joka tunnetaan myös nimillä Jawad al-Maliki tai Abu Esraa.
Mikä on al-Taee sukujaan?
Asiaan perehtymättömänä aloitin etsinnän Irakin Puolan-suurlähetystön sivuilta (Iraqi Embassy to Poland-Warsaw). Sivuston Ambassador-valikosta ja Curriculum Vitae -alavalikosta ei löydy mitään. Ei edes suurlähettilään nimeä. Sen sijaan Embassypages.com-sivustolta löytyy suurlähettilään nimi: Asaad Sultan Hachem Abogulal (اسعد سلطان هاشم ابوغولة).
Eikö Asaad al-Taee olekaan enää Irakin Puolan-suurlähettiläs? Irakin Puolan-suurlähetystön sivuilta löytyy kuitenkin kuva Asaad Sultan Hachem Abogulalista (Open the Iraqi Private School 22.4.2015). Kuva on tässä blogikirjoituksessa kuvana 1. Asaad Sultan Hachem Abogulal -nimen Google-hakusanalla tulee lähinnä puolankielisiä hakutuloksia.
Onko Asaad Sultan Hachem Abogulal yhtä kuin Asaad al-Taee? Kyllä on, kun vertaa Irakin Puolan-suurlähetystön vuonna 2015 otettua kuvaa Asaad Sultan Hachem Abogulalista (kuva 1) ja vanhempaa otettua kuvaa Asaad al-Taeesta (kuva 2).
Myös Irakin kurdistanilaistaustainen Suomessa osuva kansalaisaktivisti Anter Yaşa on selvittänyt Asaad al-Taeen oikeaa nimeä ja hänen mukaansa oikea nimi olisi Assad Sultan Hachim Abu Gulal (Moderni Gilgamesh 18.4.2019).
Hussein al-Taee on käyttänyt Suomessa nimeä Hussein Abu Gulal Al-Taee. Asaad al-Taeesta löytyy myös lyhyt Wikipedia-sivu nimellä Asaad Abu Gilel al-Taie (Wikipedia, Asaad Abu Gilel al-Taie) ja tyhjä Facebook-sivu (Facebook, Asaad Abu Gilel al-Taie).
Nettilähteiden mukaan Asaad Abu Gilel al-Taie oli uskonnollisen puolueen Irakin islamilaisen vallankumouksen ylimmän neuvoston (SCIRI, nykyisin ISCI) edustaja kuvernöörin tehtävässään (”SCIRI governor”).
Nykyisin Asaad al-Taee olisi ulkoministeriön Afrikka-osaston johtaja (”Head of Africa Department”). Mielenkiintoista on, etteivät Irakissa suurlähettiläiden ja vastaavien ulkoministeriöiden virkamiesten sähköpostiosoitteet ole valtiollisia (esim. asaad.abogulal@yahoo.com).
En osaa arabiaa ja en tiedä miten suuri ero on sukunimellä Abogulal ja (Abu) Gulal. Oleellinen kysymys on, mikä on al-Taeen oikea suku? Onko suku todella al-Taee vain jotain muuta, esimerkiksi Abogulal tai Gulal.
Mitähän Asaad al-Taeen passiin oli kirjattu nimeksi, kun hän saapui ensi kerran Suomeen? Passi hänellä on varmasti ollut Irakissa olleen aikaisemman asemansa perusteella. Jos suomalaisviranomaiset ovat ajatelleet, että muutettu ja keksitty sukunimi johtuu vainosta, olisivat suomalaisviranomaset langenneet varsin tavanomaiseen harhautusyritykseen.
Olipa oikeassa nimessä kyse Gulalista, Abogulalista tai al-Taeesta, kyse on kuitenkin irakilaisesta mahtisuvusta. Ei tavanomaisesta turvapaikanhakijasta. Assad Sultaan Hachim Abu Gulal ja hänen sukunsa on hyvin vaikutusvaltainen ja sitä kautta Iranin šiiahallituksen tukija Irakissa. Suvun merkittävää asemaa osoitti aikaan jo se, että Asaad al-Taeella oli mahdollisuus palata jo Irakin sodan alkuvaiheessa Najafin kuvernööriksi syrjäyttäen Adnan al-Zurfin.
Najaf on yksi šiiamuslimien pyhimmistä paikoista Irakissa. Vuonna 2004 yhdysvaltalaisten sekä brittien joukkojen ja Muqtada al-Sadrin johtaman šiialaisen aseellisen ryhmittymän – ns. Mahdin armeijan – välillä käytiin ankaria taisteluja, jotka loivat šiiamuslimien keskuudessa katkeruutta länsivaltoja vastaan. Tuo lienee vaikuttanut osaltaan myös Hussein al-Taeen ajattelutapaan.
****
“Olen äärimmäisen iloinen, että tunnettu rauhanvälityksen asiantuntija Hussein al-Taee tulee täydentämään erinomaista ehdokasjoukkoamme Uudellemaalle. Hän on tehnyt hienon uran presidentti Ahtisaaren CMI-konfliktinratkaisujärjestössä, ja näille taidoille on kysyntää niin Suomessa kuin maailmallakin”, SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm (sd.) totesi eduskuntavaalien käynnistyessä, kun Hussein al-Taee oli asetettu SDP:n eduskuntavaaliehdokkaaksi (SDP Uusimaa 25.1.2019).
”Puoluesihteeri Rönnholm: Al-Taeen kirjoituksista keskustellaan hänen kanssaan pääsiäisen jälkeen – ’On hyvä, että hän on omaehtoisesti sanoutunut niistä irti’” oli uutisotsikko Demokraatti-lehden sivuilla, kun Al-Taeen sanomiset sosiaalisessa mediassa tulivat julkisuuteen (Demokraatti 18.4.2019).
”CMI ei hyväksy Hussein al-Taeen vanhoja kirjoituksia mutta tämä nauttii yhä järjestön luottamusta: ’Anteeksipyyntö riittää’” oli uutisotsikko Helsingin Sanomissa pitkänäperjantaina (HS 19.4.2019).
Rauhannobelisti Martti Ahtisaaren (sd.) konfliktinratkaisujärjestö CMI toiminnanjohtaja Tuija Talvitien (sd.) johdolla hyväksyy siis Al-Taeen nekin Israelia, Yhdysvaltoja, Saudi-Arabiaa ja kaikkea länsimaisuutta rankasti arvostelevat kannanotot, jotka tähänkin blogikirjoitukseen on kirjattu.
CMI hyväksyy Irak-ohjelmaa johtaneen Hussein al-Taeen ”Saudi-lapsennaijat ovat seuraavana vuorossa”-, ”Juutalaiset naivat kaikkea saadakseen kaiken”- ja ”Yhdysvallat perusti, koulutti ja aseisti al-Qaidan.” – kommentit.
Onko erimerkiksi oheiset kannanotot islamilaista ääriajattelua? En tiedä, mikä on ääriajattelua. Jos tuollaiset kannanotot eivät ole, mitä tarvitaan lisää? Ääriajattelu ei sinänsä liene kiellettyä, mutta Suojelupoliisin on syytä miettiä, millä perusteilla ja miten poliisi haluaa ehkäistä ääriajattelua (Yle 12.12.2018)
CMI siis hyväksyy nuo kannanotot. Pääsiäisen jälkeen nähdään – jos nähdään – hyväksyykö myös SDP uudelta kansanedustajaltaan nuo kannanotot.
****
Hussein al-Taeen rauhaneuvottelut Irakissa epäonnistuivat.
CMI:n ja Hussein al-Taeen tuella irakilaiset kyllä saivat valmiiksi luonnoksen kansallisen sovinnon strategiaksi. Strategialuonnos odotti Irakin hallituksen hyväksyntää siltä osin kuin mitä se oli CMI:n aikaansaamaa. Tuota hyväksyntää ei tullut. Pääministerin Haider al-Abadin hallitus istui 25.8.2018 saakka, jolloin häntä seurasi Adil Abdul-Mahdi. Asia kuivui kokoon siis viime syksynä.
CMI:n Irak-projekti on nimetty suomen kielellä kansallisen sovinnon strategiaksi, englannin kielellä CMI:n omilla sivuilla projekti on National Reconciliation Strategy (NRS). Arabian kielellä projekti on kutakuinkin إستراتيجية المصالحة الوطنية في.
Tuosta CMI:n Irak-projektista ja sen tuloksista ei Irakista löydy oikein mitään, ei arabian eikä myöskään englannin kielellä. Tietoa ei löydy Irakin parlamentin sivuilta (Council of Representatives ja مجلس النواب العراقي) eikä ministeriöiden sivuilta (esim. General Secretariat fo the Counsil og Ministers). Vanhoja juttuja kyllä löytyy joitakin lehdistöstä (esim. Aljazeera 1.9.2007), uusia ei yhtään.
Uskallan väittää, että CMI:n projekti on epäonnistunut.
Šiiamuslimien, sunnimuslimien ja kurdien välisiä kiistojen ratkaiseminen ei onnistu Irakin sisältä käsin, ellei prosessissa ole mukaan jollain tavoin vähintään prosessin hyväksynnällä Iran, Saudi-Arabia ja Yhdysvallat. Nyt kun projekti on epäonnistunut, al-Taeen oli syytä jatkaa matkansa sosiaalidemokraattisessa maailmassa seuraavaan vaiheeseen kansanedustajaksi.
CMI:ltä oli virhe laittaa šiiamuslimi hieromaan rauhaa varsinkin, jos hänen taustaltaan löytyy niinkin rajuja kannanottoja, kuin mitä nyt on löytynyt.
****
Hussein al-Taee on ärsyttänyt Suomessa Irakista tullutta sunni- ja kurdiyhteisöä. Heidän viestinviejänä on ollut Irakista kurditaustaisena Suomeen muuttanut Anter Yaşa, jolle noita poistettuja al-Taeen Facebook-kommentteja on sunni- ja kurdiyhteisöstä välitetty. Kyse ei ole vain kilpailusta sosiaalidemokraattien sisällä vaan niistä ongelmista, jotka koostuvat Irakin šiiamuslimien, sunnimuslimien ja kurdien välisistä ikuisista jännitteistä.
”Hän [Hussein al-Taee] myös korosti, että suojelupoliisi tekee jokaiselle CMI:n työntekijälle laajan turvallisuusselvityksen ennen sopimuksen allekirjoittamista.” (HS 19.4.2019).
Suojelupoliisi on tehnyt Hussein al-Taeelle laajan turvallisuusselvityksen, kun hän siirtyi CMI:n palvelukseen.
Supon tekemät turvallisuusselvitykset perustuvat lakiin (Finlex, Turvallisuusselvityslaki 726/2014). Laajan henkilöturvallisuusselvityksen tietolähteet on kirjattu lain 27 §:ään ja tietolähteisiin kuuluu myös perusmuotoisen turvallisuusselvityksen 25 §:n tietolähdeluettelo.
Laajaa henkilöturvallisuusselvitystä laadittaessa voidaan selvittää tiedot selvityksen kohteena olevan henkilön perhe- ja sukulaisuussuhteista.
Siis voidaan, mutta tuota ei ole laissa määrätty Supolle pakolliseksi.
Mitenkähän Supon on aikanaan tehnyt Hussein al-Taeen turvallisuusselvityksen, kun edes kaverin nimi ei taida olla se, mitä julkisuuden kautta on tyrkytetty. Hänen isälläkin kun on vähintään kaksi tai kolme eri nimeä.
Kuinka Supo on selvittänyt ne Hussein al-Taeen kannanotot ennen vuotta 2014, joita voidaan pitää mm. Israelia, Yhdysvaltoja ja Saudia-arabiaa loukkaavina, jos ei nyt ihan terroristisina. Onko selvitetty, vaikka niillä ei olisi ollut vaikusta turvallisuusselvityksen lopputulokseen. Olisi pitänyt selvittää mahdollisen ääriajattelun edellyttämänä.
Laaja henkilöturvallisuusselvitys tehdään turvallisuusselvityslain 20 §:n mukaisia tehtäviä hoitavasta henkilöstä esimerkiksi silloin, kun henkilö saa työtehtävissään muuten kuin satunnaisesti käsitellä suojaustasoihin I ja II kuuluviksi luokiteltuja asiakirjoja.
Hussein al-Taee on nyt valittu kansanedustajalle ja hänellä syntyy pääsymahdollisuus Suomen turvallisuuden kannalta kriittiseen turvallisuusaineistoon. Riippuu luonnollisesti paikoista valiokunnissa.
En nyt ihan luottaisi tältä istumalta, eikö tuota aineistoa voisi välittyä al-Taeelta vaikkapa isälle Irakiin tai šiiamuslimien käsiin Irakissa tai Iranissa. Asia pitää suomalaisviranomaisten varmistaa.
Suojelupoliisin siis syytä selvittää vielä kertaalleen, mikä Hussein al-Taee ja hänen isänsä on miehiään. Aluksi, mikä on heidän oikea sukunimensä.
Asia on tärkeä, kun Hussein al-Taee on kansanedustaja ja pääsee tulevaisuudessa käsiksi Suomeen turvallisuuden kannalta salaiseenkin tietoon. Kaverihan on jo juossut ministeriöissä ”asiantuntijana” oikein urakalla.
Suomessa asioiden tarkastaminen on heikolla tasolla. Liikaa sinisilmäistä luottamusta.
SDP on useassa otteessa toistanut, että ”ihmisarvo on jakamaton” (esim. SDP 17.7.2018). Toivottavasti SDP:lle ja sen tuoreelle kansanedustalle Hussein al-Taee myös Israelin ja Saudia-Arabian kansalaisten ihmisarvo on jakamaton.
Tällä hetkellä SDP:n on turha viitata sanallakaan Perussuomalaisiin, kun puhutaan jakamattomasta ihmisarvosta. Oma pesä kuntoon ensiksi.
«CMI hyväksyy Irak-ohjelmaa johtaneen Hussein al-Taeen … ”Yhdysvallat perusti, koulutti ja aseisti al-Qaidan.” – kommentit.»
Nyt hieman ihmettelen. Eikö Pesonen tiedä, että tuo on fakta tai ainakin melko lailla lähellä faktaa? Pitäisikö jonkun tutkia faktan sanomista?
On kiistanalaista, kouluttiko ja aseistiko Yhdysvallat al-Qaidaa suoraan, mutta on Lähi-Idän politiikan tunnetuin moka, että Yhdysvallat rahoitti koulutusta ja aseistusta tuhansille Neuvostoliittoa vastaan taistelleille mujahideeneille. On melko varmaa, että koulutus jossain määrin päätyi myös al-Qaidan tulevien jäsenten koulutukseksi. Johtiko se al-Qaidan perustamiseen, on varmasti kyseenalainen väite.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää varmaan kysyä Ahtisaarelta, onko hyvä, että hänen rauhanvälittäjä on kirjoittanut noin diplomaattisesti päästäkseen myöhemmin tulokseen työssään.
Onko asia ja väite totta vai ei, sillä ei ole tuon rinnalla merkitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Grönroos levität täällä pelkkää shittiä tuosta salaliitosta? Et ole mikään jihadistitutkija joka osaisi asiaa edes välttävällä tasolla.
Juuri äsken IS:ssa eräs asiantuntija eli ihan oikea jihadistitutkija piti väitettä täysin shittinä.
Ilmoita asiaton viesti
«Miksi Grönroos levität täällä pelkkää shittiä tuosta salaliitosta? Et ole mikään jihadistitutkija joka osaisi asiaa edes välttävällä tasolla.»
Salaliitosta? Riippuu hieman siitä, kuinka kirjaimellisesti väite otetaan. Itse tulkitsin sen semanttisesti löyhästi ja historiallisten seikkojen valossa niin, että Yhdysvallat on myötävaikuttanut al-Qaidan perustamiseen kouluttamalla ja aseistamalla arabitaistelijoita Afganistanissa 1980-luvulla. Nähdäkseni se on historiallinen fakta.
Operation Cyclone on varsin hyvin dokumentoitu operaatio, jossa Yhdysvallat tuki Afganistanin mujahideenejä erityisesti Pakistanin avustuksella, eikä mitenkään kiistanalainen. Operaatio oli pitkälti julkinen.
Kiistanalaisempi kysymys on suora tuki arabitaistelijoille, kuten bin Ladenille, joka hieman myöhemmin perusti al-Qaidan. Kuitenkin, jopa 35 000 Afganistaniin saapunutta arabitaistelijaa, jollainen myös bin Laden oli, sai CIA:n tukea. Lukujen ja todennäköisyyksien valossa lienee melko varmaa, että tukea ohjautui myös niille, jotka myöhemmin muodostivat al-Qaidan tai liittyivät siihen. On vaikea nähdä, millä perusteella tukea saaneet ja al-Qaidan muodostaneet arabitaistelijat olisivat olleet täysin erilliset joukot.
Se, että CIA olisi suoraan ”perustanut” al-Qaidan, toki meneekin salaliittoteorian puolelle. Myötävaikuttaminen ja perustaminen ovat toki eri asioita, mutta lopputuloksessa ei ole juuri eroa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä hyötyä esittämästänne selvityksestä edes teoriassa olisi? Olkoon se tulos mikä tahansa Supolla ei ole veto-oikeutta kansanedustajan työhön.
Ilmoita asiaton viesti
Et ole tainut lukea kirjoitusta. Lue edes pari viimeistä lukua. Supolle kuuluvat turvallisuusselvitykset eikä muistaakseni edes kansanedustajia ole rajattu laissa ulkopuolelle I ja II-tasolla. Pitää vielä tarkastaa tuo, muistanko oikein.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä väliä sillä on mikä vaikutus supolla on edustajantyöhön? Eduskunnalla on vaikutusta, ja jos taustat menee aivan epäselväksi, poliiseilla ja Migrillä.
Ei kai se nyt ole ihan sama mikä tulos sieltä tulee? On kai sillä vähän väliä että edes henkilöllisyys on selvillä ja taustoista ei löydy karmeita luurankoja kaapista?
Ilmoita asiaton viesti
Hussein al-Taeen lausumat ovat aivan oikein irakilaisen lausumaksi mutta suomalaisen kansanedustajan lausumana ei sovi alkuunkaan politiikkaamme.
Syntymäpaikka on kaikille eläville tärkeä koska siellä on elämä onnistunut alkamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää ja hyvin perusteltua tekstiä.
Olen itse miettinyt ihan samaa tuosta supon selvityksestä. Mitähän siellä on oikeasti selvitetty ja ketkä olivat selvittämässä? Jos selvityksessä kävi ilmi noita al-Taeen nimissä tehtyjä ilmiselviä vihapuheita, miksi niihin ei reagoitu? Viranomaisella on tietty virkavelvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan epäillyistä rikoksista.
Alkaa näyttää siltä että tutkinta pitäisi ulottaa myös virkamiehiin. Nyt olisikin kova juttu löytää ne tekstit, mitkä al-Taee on joutunut poistamaan netistä. Helppo veikata että ne ovat olleet aivan toista luokkaa kuin nyt löytyneet. Siksihän ne on poistettu. Tärkeintä tietysti on selvittää kaverin oikea henkilöllisyys tai ottaa häneltä kanta noihin nimijuttuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Vihapuhe ei edelleenkään ole rikos; Suomessa on sananvapaus.
Ilmoita asiaton viesti
Oleellista tässä on SDP. Että se ei muiltakaan vaadi sitä, mihin sen omatkaan kansanedustajat eivät kykene.
Jos SDP sallii vihapuheet omilleen, sallikoon ne myös muille.
Sama koskee ”jakamaton ihmisarvo” -käsitettä.
Kuten kirjoitukseen kirjasin, olisi hyvä, että oma pesä pidetään ensiksi kunnossa, ennen kuin opetetaan muita.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kait vihapuheen (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan) harjoittajat tarvitse harrastukseensa SDP:n lupaa? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Nieminen on siinä oikeassa ettei vihapuhe ole kiellettyä (vielä) eikä pitäisikään olla (lähes kaikki puolueet tosin maagista ”vihapuhetta” haluaisivat jatkossa kieltää). Omasta mielestäni meillä on vähintäänkin tarpeeksi tiukat lait tuon osalta jo nytkin.
Sitä kyllä ihmettelen ettei al-Taeen viha, rasismi, epäloogisuudet, jne. ole tulleet yleiseen tietoon ennen vaaleja. Nykylaeillakin voisi tulla tuomioita. Mikäli väitteet siis pitävät paikkansa.
No parempi kai myöhään kuin… Tuosta kyllä on hupi kaukana mikäli on susi lampaan vaatteissa.
Ilmoita asiaton viesti
Älä viitsi Nieminen leikkiä lakimiestä tai äidinkielen opettajaa minulle. Tiedät ihan tarkasti mihin rikoslain pykälään viitataan kun lähdetään tuollaisilla teksteillä solvaamaan kansanryhmiä tai kehottamaan jopa murhaamaan osia näistä ryhmistä.
Suomessa on sananvapaus laissa säädetyin edellytyksin eli et voi mennä laukomaan mitä tahansa. Kuten hyvin tiedät, sananvapaus on rajoitettua.
Ilmoita asiaton viesti
Minkähänlainen ”tohtori” tämä Jiri Nieminen on??
Kannanotot näillä palstoilla eivät ole kovin akateemisia. Ei vähääkään!
On surkeaa mieheltä esittäytyä vain jonkinlaiseksi palstalla härnääjäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Turha akateemisuudesta niin välittää tai voi välittää jos haluaa. Hän pääsi muistaakseni jossain lehdessä, olisiko hesari, otsikoihin siitä ettei koulutuksellakaan välttämättä pääse töihin. Mutta toivottavasti hänellä nyt menee jo paremmin. Ehkä se vähentäisi pirullisuutta tai sitten ei.
Ilmoita asiaton viesti
On toki hyvä, että viharetoriikkaa harjoittanut edustaja paljastetaan viimeistään tultuaan valituksi. Sitä ihmettelen, että miksette te persut tehneet sitä ennen vaaleja? Voisitte olla suurin puolue.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö poliittisella kentällä ole mitään tietoa siitä, mitä somessa agitoidaan?
Ilmoita asiaton viesti
Itsekin seuraan vain harvoja palstoja, joten tieto oli yllätys. Ehkä puolueiden kannattaisi pitää tiukempaa seulaa ehdokkaiden suhteen. Toki joissain puolueissa rikosrekisteri ja avoin rasismi on meriittiä.
Ilmoita asiaton viesti
Missäs täällä on persuja? En ole huomannut heitä enkä demareitakaan täällä kommentoimassa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos on ollut tietoja, hyvin on pystytty virkamieskunnassa välttelemään tekemästä tutkintapyyntöä. Ylimpiä virkamiehiäkään ei paljon näytä kiinnostavan mitättömät pikku tekstit.
Jos al-Taee olisi ollut persu, valtakunnansyyttäjänvirastossa olisi todennäköisesti kiljuttu riemusta heti kun teksteistä olisi saatu ensimmäisiä pätkiä nähtäville.
Ilmoita asiaton viesti
Jos oikein muistan niin joko Anter Yasan tai sitten jossain muualla näin tekstin jonka mukaan asia olisi ollut lehdistön tiedossa jo marraskuussa. En viitsi sanoa mikä tulee mieleen…
Ilmoita asiaton viesti
Eero Pyykkölä. Siksi että tämä on Anter Yasan paljastus, ei persujen.
Ilmoita asiaton viesti
Paras kyllä olla olematta suhteita mvlehden uuteen päätoimittajaan Janus Putkoseen. Se olisikin jo jotain ja varsin huolestuttavaa…. Jotain yhteyksiä huhuttiin olevan, mutta toivottavasti sellaisia ei ole nyt eikä ole ollut ennenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä helv…. Aidosti. Meinasi vetää itsellenikin sanattomaksi.
Putkosen verkkomedia.org oli tunnettu venäjätrollien sivusto ennen mvlehteä ja kauan kauan ennen kuin Putkonen hyppäsi Donetskiin ja totaalisesti kremlin joukkoihin (no oli niissä kai ennenkin, mutta harva vetää sen noin yli kuin hän).
Ja nyt hän on al-Taeen paras puolustaja.
Maailma todellakin etenee kohti hulluutta.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan riippumatta Putkosen urasta, mikä tuossa linkitetyssä kirjoituksessa puhuu jotenkin al-Taeeta vastaan, tai edes osoittaa, että hänellä olisi jokin mainittava syvä yhteys Putkoseen?
Ilmoita asiaton viesti
Kunhan nyt Suomessa saataisiin aluksi selvyys ja varmuus, mikä on Hussein al-Taeen oikea sukunimi. Siis se nimi, mikä on kirjattu synnyinkirjoihin Irakissa.
Tuokin varmistus ei taida suomalaisviranomaisilta onnistua.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvää työtä tähän mennessä Ari.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdottomasti samaa mieltä!! Jatkoa odotellen.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelen, miksi suomalaismedia ei juurikaan ottanut esille tuota CMI:n Irak-projektia, josta ei tullut mitään ja sen vetäjäkin siirtyi – ehkäpä juuri siksi? – eduskuntavaaliehdokkaaksi.
Onko asia medialle liian hankala, onhan CMI rauhannobelisti Ahtisaaren johtama ja koko projektilla oli läheiset yhteydet demareihin.
Jotain Irak-hankkeesta ja sen tilasta kuvaa se, että vaikka sen johtaja lähtee eduskuntaan, CMI ei ole informoinut mitään johtajan seuraajasta.
Sitä ei varmaan tule ja hanke yritetään lopettaa vähin äänin.
Ilmoita asiaton viesti
”Irakilainen yhteiskunta on heimo- ja klaaniyhteiskunta. Klaani on Irakissakin yhtä kuin sukukunta ja verisuku. Suku ja suvun uskonto on Irakissa tärkeintä. On pidettävä omista huolta.”
Luin hiljattain James Clavellin romaanin ”Pyörretuuli” (Whirlwind, 1986). Romaani on fiktiivinen kertomus, jonka tapahtumat sijoittuvat Lähi-Itään, aikaan, jolloin Ajatollah Khomeinin valtaannousu tapahtui v.1979.
Tämä Pesosen mainitsema heimo- ja klaanisidonnaisuus käy hyvin ilmi kirjan sivuilta. Clavell tunnetaan tarkasta taustatyöstään, ja tälläkin kertaa hän palkitsi lukijan yksityiskohtien runsaudella ja mielikuvituksellisilla juonenkäänteillä.
Päähenkilöinä Pyörretuuli-romaanissa ovat helikopterilentäjät, jotka työskentelevät kansainvälisten öljy-yhtiöiden palveluksessa Persiassa, josta siis tulee Iran. Yksi näistä lentäjistä on suomalainen Erkki.
Jokaisen luvun alussa on kartta, jossa on osoitettu, missä kohtaa Lähi-Itää on kaupunki tai öljykenttä, jonne luvun tapahtumat sijoittuvat.
Voin suositella myös James Clavellin Aasiaan sijoittuvia kirjoja Kuningasrotta, Shōgun, Tai-Pan ja Noble House.
Ilmoita asiaton viesti
Myös Syyriassa liitetään sukunimi valta asemaan, kertoili syyrialainen työkaverini. Sukunimi kertoo paljon kantajasta ja statuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Al-Taeella on nyt todistetusti ollut tai on pahimmillaan vieläkin yhteyksiä uuteen mvlehden päätoimittajaan, entiseen venäjätrollien verkkomedia.orgiin jne. jne.
Linkitys Voutilaiselta (kiitos) ja tuli ihan puskista… tuo oli about pahinta mitä olisi voinut olettaa mikäli on taustatietoja mm. Putkosesta.
Nyt SDPn Rinne se pää pois ahterista ja herätys! Tässä ei ole enää mitään kivaa. Tuo on täysin sama kuin olisi avustanut Bäckmania.. ja on vähän siinä ja siinä kumpi on kohta pahempi Suomen kannalta… Bäckman vai Putkonen.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti Supo käyttää lähteinään muutakin kuin Anter Yasaa ja konekäännöksiä- noin yleisesti ottaen.
Ilmoita asiaton viesti
Tilastollista sattumaako? Suomeen tuli vuonna 2015 yli 32000 pakolaista, joista yli 20000 Irakista eli 63 %. Järjestelmällistä organisoitua toimintaa, mikä tulisi perinpohjin selvittää.
Ilmoita asiaton viesti
Epäiletkö, että al-Taeella ja suvulla olisi ollut jotain tekemistä asian kanssa?
Ilmoita asiaton viesti
Entisenä reviisorina totean, että en luota kenenkääseen, etenkään jos on epäselviä taustoja. Kaikki ja kaikkien yhteydet on selvitettävä. Näin toimin aikanani vastuullisena reviisorina.
Katson, että Suojelupoliisilla on myös ”reviisio-organisaatio” tehtävä. Mikäli Suojelupoliisi on jo perinpohjin selvittänyt Irakin poikkeuksellisen ”invaasion” kulun Suomeen, niin huoleni asian suhteen on aiheeton?
Ilmoita asiaton viesti
Oleellinen viranomaistoiminta on myös tiedottaminen. Tiedottaminen tutkimuksista ja selvityksistä ainakin tuon laatuisissa asioissa. En ole kuullut, että Supo olisi tiedottanut asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tästä ole jo tutkintapyyntö tehty?
Eli eiköhän asia ole selvittelyssä, joten varmaan siihen saadaan aikanaan ratkaisu.
Tämän palstan toiveilla yleensäkin on yhtä suuri merkitys, kun sillä itikan pökäleellä atlantiin. 🙂
Oikeasti on hyvä, että asia selvitetään, aina pitäisikin olla matala kynnys, kun kyse on kansanedustajasta.
Sitten lopuksi voisin sanoa oman asiantuntijan mielipiteeni 🙂
En usko, että tulee yhtään mitään, ja jos tulee niin maksimissaan sama tuomio kuin persuille, lakimiehet täällä epäilevät pahempaa, mutta en siihen usko.
Mä oon kova lyömään vetoa, eli halukkaat saa ilmoittautua. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Minne on tehty tutkintapyyntö? Kuka on tehnyt? Onko kyseessä rikosilmoitus tai vaikkapa valitus oikeuskanslerinvirastoon viranomaistoiminnasta?
Ilmoita asiaton viesti
Ai että suoraan syyttäjälle…
Ehkä asia olisi ollut syytä tehdä rikosilmoitus kuitenkin aluksi esitutkintaviranomaiselle.
Tai olisi ehkä voinut lähettää vain sähköpostin tutkinta-aiheineen taholle, joka olisi omaehtoisesti viranomaisena alkanut selvittää asiaa ja jolla on omaehtoinen mahdollisuus tutkia asiaa. Eli olisi herätetty tutkintamielenkiinto asiaan.
Syyttäjä kyllä siirtää tarvittaessa tutkintapyynnön/rikosilmoituksen aineistoineen esitutkintalain kirjaukset huomioiden esitutkintaviranomaiselle (poliisille).
Ilmoita asiaton viesti
Minusta nettikirjoittelua paljon suurempi riski on Al Taeen isän ja pojan läheinen suhde puolueensa kautta Iranin sotilastiedusteluun Qudsiin. Samaisen sotilastiedustelun, jolla on osasto myös läntisessä maailmassa. Tosin nettikirjoittelu on ollut hyvin linjassa tämän sotilastiedustelun tavoitteiden ja arvomaailman kanssa.
Rauhanjärjestöt on joskus hyvä peite, jota monet tiedustelupalvelut ovat käyttäneet hyväkseen. Tarkoituksena on tuoda rauhanneuvotteluiden nimissä etua omalle sidosryhmälle ja vahvistaa sen asemia. Samalla pystyy luomaan positiivista imagoa toiminnalleen.
”The foot is on fire, let the mother fuckers burn motherfuckers burn…” Tämä kohta osoittaa osin sitä heikkoa englannin kielen taitoa, sillä Bloodhound Gangin Fire Water Burnin sanat menevät näin: ”The roof, the roof, the roof is on fire, We don’t need no water let the motherfucker burn, Burn motherfucker burn.” Tätä kappaletta sotilaat luukuttivat joskus Irakin sodassa nupit kaakossa.
Ilmoita asiaton viesti
Al-Taee on kyllä luonut itselleen näppärän kuvan. Paljastusten myötä tulee mieleen voiko mies aidosti olla noin tyhmä… huonoa englantia, tappouhkauksia, juutalaisvastaisuutta, venäläismielisyyttä Janus Putkosen porukoissa.. jne. jne. Täysin erilaisen kuvan hän on luonut itsestään somessakin. Miten sitten lieneekään asiat lopulta. Eihän nuo kaikki voi olla totta tai sitten mies on feikannut oikein kunnolla.
Tosin jos puoletkin olisi väitetyistä totta olisi se paha tilanne lähes kenelle tahansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrassan mainio kirjoitus, Tack!
Ilmoita asiaton viesti
Hei. Kiitos Ari. Pidin. Suomessa asioiden tarkistaminen on heikolla tasolla. Liikaa sinisilmäistä suhtautumista. Olen kanssasi samaa mieltä. Ei noin epäuskottavia, salaperäisiä pitäisi laskea näkemään ja tietämään sellaisia, maallemme tärkeitä asioita, mitkä pitää vain, rehellisten,luotettujen; kaksi sormea Raamatunpäälle, laittavien ihmisten hoitaa. Ihmisen sydämen asenne on tärkeä, kenelle asioita uskoo ja kuka herra siellä sydämessä asuu. Jeesus Kristushan meille sanoo: Minä olen sisällisesti teissä, ettekö sitä huomaa. Ehdottomasti meidän tulisi huomata, valisemissamme henkilöissä, kuka herra on sydämen valtias. Virhe siinä on kohtalokas. Täällä on myös perkele kiinnostunut monista asioista. se tulee meidän ottaa huomioon. Pyhän Hengen viisautta me tällaisissa asioissa, ehdottomasti, kipeästi tarvitsemme. Kiitos. Siunaten, Lasse.
Ilmoita asiaton viesti
Fuck up voi tarkoittaa mielestäni myös suomeksi ”haistakoon v..tu.” Tutkintapyyntö ylimmän syyttäjäviranomaisen kautta saa tässä tapauksessa jo alkuvaiheessaan myös syyttäjäviranomaisen tekemään tarvittavaa yhteistyötä poliisin kanssa, jos esitutkinta käynnistyy. Supo ei nykyisin tutki, vaan kerää tietoa. Tutkinta viranomainen on todennäköisesti keskusrikospoliisi tai sitten se voi olla myös paikallispoliisi.
Ilmoita asiaton viesti
Supo tekee tietysti myös yhteistyötä tutkivan poliisin kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
«En osaa arabiaa ja en tiedä miten suuri ero on sukunimellä Abogulal ja (Abu) Gulal. Oleellinen kysymys on, mikä on al-Taeen oikea suku? Onko suku todella al-Taee vain jotain muuta, esimerkiksi Abogulal tai Gulal.»
Tähän selventävänä kulttuurintuntemuksena, että siinä missä ”bin Joku” tarkoittaa Jonkunpoikaa, ”abu Joku” tarkoittaa ”Jonkunisää”. Tavallisesti siis pojat ovat tunnettuja isästään isänsäpoikina, jolloin käytetään patronyymiä. Nämä voivat hypätä sukupolvien yli, kuten Osama bin Laden on oikealta nimeltään Osama bin Awad bin Laden eli ”Ladeninpojanpoika”.
Isä eli abu voi myös käyttää ensimmäisen poikansa nimeä. Esimerkiksi, Palestiinan presidentin nimi on Mahmoud Abbas, jossa Abbas on sukunimi. Vaihtoehtoisesti häntä kuitenkin kutsutaan nimellä Abu Mazen eli Mazeninisä, sillä hänen ensimmäisen poikansa nimi on Mazen Abbas.
Abu-liite voi kuitenkin myös tulla lisänimestä, kuten ”Kärsimyksen Isä”, ”Taistelun Isä”, tms.
Al-etuliite taas on määräinen artikkeli, kuten sotapeleissä käyttämäni nimi ”Magi Suuri”, englanniksi ”Magi the Great”, arabiaksi ”Magi al-Kabir” tai ”Magi al-Akbar”. (Kuulostaa hyvältä…)
Viime vuosikymmeninä Irakissa kuten monissa muissakin maissa sukunimet ovat usein korvanneet patronyymejä. Vaikka määräiset nimet usein viittaavat yhteen henkilöön, käytetään niitä usein myös sukuniminä.
Samasta henkilöstä voidaan siten käyttää varsin montaa nimeä.
Ilmoita asiaton viesti
Anter Yasa kehui poistetussa blogissaan Supon kuunnelleen hänen puhelintaan. Sillä suunnalla luulisi olevan jotain ihan oikeasti vireillä.
Ilmoita asiaton viesti
No sittenhän Supon ei tarvitse itse vaivautua niin paljoa kun on jo saanut tietoa ko. henkilön taustoista.
Ilmoita asiaton viesti
Anter Yaşa on sosialidemokraatti. Al-Taee on sosialidemokraatti.
Toivottavasti sosialidemokraatit selvittelevät asioitaan keskenään ja sättivät toisiaan muutoin kuin julkisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Anter Yasa liittyi perussuomalaisiin erottuaan demareista. Nyt hän on eronnut persuistakin. En tiedä, onko eronnut PKK:sta.
Ilmoita asiaton viesti
Lähi-Idän kulttuurien perustana on Klaanit ja heimot joiden vaikutusta yhteiskunnan rakenteisiin ei pidä vähätellä. Tähän keitokseen sekoittuu vielä uskonto ja puoluepolitiikka, joten ei ole ihme, että meidän länsimaissa on vaikea ymmärtää aina alueen kansojen tekoja ja toimia. Tilanteet vaihtelevat joskus vauhdilla. Näiden maiden kansalaisten luottamus toisiinsa ja yhteiskustaan on vähäinen. Heimoon ja klaaniin sen sijaan on pakko uskoa, koska luottamusyhteiskuntaa ei ole. Poikkeuksen tekee Israel, jonka heimot ja klaanit hajosivat jo diasporan aikana. Yhteiskunnan rakenne on tästä syystä aivan toinen kuin naapureilla.Toki omat vikansa silläkin on, mutta se eroaa silti merkittävästi naapureistaan.
Hussein al-Taeen on tämän rakeneteen tuote, mainostipa hän itseään maailstuneena tai ei.Aivan samoin kuin Suomessa syntynyt ateisti väkisinkin imee itseensä Luterilaisen uskonnon tapoja ja näkökulmia. Al-Taeen on myös valtasuvun jäsen ja näillä suvuilla on omia intressejä valvottavanaan.
Mitä tulee hänen kirjoituksiinsa, koen ne vastenmielisenä ja niissä kuvastuu hyvin jo lapsena imetty antisemitismi ja oman viiteryhmän (uskontosuuntaus, heimo, klaani) korostaminen.
On vaikea ymmärtää miksi hänet on alunperin on valittu CMI:n neuvottelijaksi. Tähän voi olla monta syytä (jotka eivät varmasti ole julkisia), mutta hänen valintasa pääneuvottelijaksi Irakiin on ollut kehnon harkinnan tulos. Aivan sama kuin se, että vahvoilla mielipiteillä varustettu protestantti laitettaisiin välittämään Pohjois-Irlannin tilannetta (joka näemmä on taas aktivoitumaan päin).
Mitä tulee Supon rooliin, se on melko onneton toimija tämänkaltaisissa tilanteissa. Supo kerää tietoja ja toimii melko rajoitetuin oikeuksin ja pienin resurssein. Sen arvostus esimerkiksi Euroopan siviilitiedustelun piirissä ei ole kovin korkea ja sillä on erittäin huonot mahdollisuudet ”käydä kauppaa”muiden tiedusteluorganisaatioiden kanssa tärkeistä tiedoista. Sotilastiedustelumme on sitten aivan toinen asia (vaikka pieni ja onneton sekin on).
Julkisuudessa on kerrottu, että ”anteeksipyyntö riittää”. Mutta riittääkö se? Henkilön toiminalle on heitetty varjo, jota hän ei pysty kiistämään. Teksti on ollut aika vahvaa ja herää kysymys myös siitä, että kenen etuja hän oikeasti ajaa. Länismaissa jo epäilys tästä riittää koviin toimenpiteisiin niin oman puolueen kuin julkisen vallan toimesta. Kysymys on tietysti loppupeleissä siitä, olemmeko me Länsimaa vai emme. SDP:n kannalta nykyinen viestintä ja toimenpiteet vievät pohjan pois sen omalta arvomaailmalta, jota viime aikoina on paljon julistettu. ”Jakamaton ihmisarvo” kuuluu kaikille, vai mitä?
Ilmoita asiaton viesti
Kun tuota kirjoitustani valmistellessa yritin ottaa selvää CMI:n Irak-projektista, siitä ei löydy oikein mitään tietoa mistään eikä millään kielillä. Ei Irakista eikä edes CMI:n omilta sivuilta. Aineistoa löytyy pääosin vuodelta 2016, muttei oikein tuon jälkeen eikä vuoden 2017 jälkeen.
Tuli jopa mieleen, oliko koko Irak-projekti al-Taeen suvun Irakin päässä jo vuodesta 2007 valmisteltu omaehtoinen tuote, jonka Suomi osti suitsait?
Mitä enemmän pengoin, sitä omituisemmalta koko Irak-projekti alkoi vaikuttaa.
Jos olisin suomalaismedian edustaja, selvittelisin asiaa.
Kysyisin CMI:ltä:
Kuinka aikana Hussein al-Taee valikoitui Irak-projektiin johtajaksi ja millä perusteilla? Oliko muita vaihtoehtoja harkinnassa? Tuliko Hussein al-Taeen valinta johtajaksi ”määräyksenä” Irakista?
Onko Irak-projekti vielä elossa ja onko sille nimetty uutta johtajaa Hussein al-Taeen siirtyessä kansanedustajaksi?
Ketä muita henkilöitä CMI:llä oli ja on mukana Irak-projektissa?
Oliko Hussein al-Taee ainoa arabian kielen taitoinen projektissa?
Millaiset olivat Hussein al-Taeen valtuudet projektissa, ja kenelle hän oli vastuussa CMI:ssä?
Millainen oli Irak-projektin rahoitus ja ketkä hanketta rahoittivat (hankkeellahan oli toimisto myös Bagdadissa).
Uskallan väittää, ettei CMI paljon tietoja antaisi ja perustelisi vaitonaisuutta ”rauhanprosessin tulosten vaarantumisella, jos asiasta tiedotettaisiin julkisuuteen”.
Olisin Irak-projektin tiimoilta yhteydessä myös Irakiin. Sekä Irakin hallintoon että ennen kaikkea tuon Irak-projektin sunnimuslimiedustajiin ja kurdiedustajiin.
Kuinka CMI:n Irak-projekti on edennyt ja mitkä ovat sen tulokset?
Onko CMI:n Irak-projekti ylipäätään missään muodossa enää elossa?
Kuinka Hussein al-Taee on johtanut projektia ja onko hän saanut mitään aikaan?
Kuinka sunnimuslimiedustajat ja kurdiedustajat ovat kokeneet sen, että CMI:n Irak-projektin johtaja Hussein al-Taee on šiiamuslimi ja merkittävän irakilaissuvun edustaja?
Jos etsii noita hakkeessa olevia tai olleita irakilaishenkilöitä, kävisin vaikka oheisella sivulla ja katsoisin myös valokuvaa neuvottelutilanteesta (jutun päivämäärä 17.1.2017): https://al-aalem.com/news/35291
Haastattelisin myös Najafsta lähtöisin olevaa ja ISCI:n johtajana 1.8.2017 saakka ollutta Ammar al-Hakimia, vaikka hän onkin šiia.
Ilmoita asiaton viesti
Sivuun kommentissasi kirjoittamasta, mutta liittyy kuitenkin ko. henkilöön. Katsoin huvikseni eduskunnan nettisivuja ja kiinnitin huomiota demareiden kansanedustajien aakkoselliseen luetteloon, jossa vallan viimeisenä on mainittu Hussein al-Taee
Uudenmaan vaalipiiri. Ei siis aakosissa omalla paikallaan kuten esim. muiden puolueiden kohdalla on uudet merkittyinä. Onko valittu kansanedustaja astumassa mahdollisesti myöhemmin eduskuntaan vai mistä lienee kyse? Iltalehdissä en huomannut haastettelua vaan pelkän maininnan edustajasta.
https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/edusku…
Ilmoita asiaton viesti
Ei noita menneitä kakaramaisia facekirjoituksia voi mitenkään puolustella, mutta hämmentää, ettei Ari Pesonen osaa englannin puhekieltä ollenkaan. ”Fuck up” ei ole naimista eikä ”burn baby burn” kehota ketään tappamiseen.
Ainakaan Ilta-Sanomille ja Rauli Virtaselle Asaad ja Hussein al-Taee eivät olleet mitenkään salaperäisiä hahmoja vuonna 2007:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000022998.html
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai kukaan ole missään väittänyt (en ainakaan minä), että ”Burn King Abdullah burn” termillä olisi tekemistä tappamisen kanssa. Suomensin: ”Polttakaa, [Saudi-]kuningas Abdullah, polttakaa.”
Fucks up voidaan toki kääntää sotkea, mutta sen merkitys on kyllä eri luokkaa kuin mess up -verbillä.
Sinä osaat kieliä paremmin kuin minä. Käytänkin vain vapaita suomennuksia ja käännettävät lauseet ovat siksi mukana kirjoituksessa, jotta jokainen voi tehdä rauhassa oman käännöksensä itsellensä.
Käännätkö minulle seuraavat al-Taeen lauseet sinulle mieleisellä tavalla:
”Saudi child fuckers are next in line”
”let the mother fuckers burn motherfuckers burn Saudi and Mubarak”
Ilmoita asiaton viesti
Avauksessasi lauseet olivat kontekstissaan ja tarkoittivat, aikanaan, toivetta että arabikevät leviäisi Egyptistä Saudi-Arabiaankin. Synkemmin kävi.
Toivon, ettet joudu suuriin tekemisiin gangsta rapin kanssa. Menisi usko vielä Yhdysvaltoihinkin.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, onko eduskunta oikea paikka gangsta rappaajalle. Skeet, skeet n***a!
Cheek ehkä vielä menisi.
Ilmoita asiaton viesti
Kansallismielisyyden poiskasvattaminen tapahtuu esikuvien avulla. Lammaslauma tarvitsee johtajakseen koiran. Suomen kansan lopun alku on alkanut. Valitettavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Asia loppuunkäsitelty?! Sdp:n johto ei langeta seuraamuksia Hussein al-Taeelle: ”Pidämme hyvänä sitä, että hän pyysi anteeksi” ••• https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006081411.htm…
Ilmoita asiaton viesti
Eipä voi paljon yksinkertaisempaa ja hyväuskoisempaa väkeä olla, kuin vasemmalle kallellaan olevat ihmiset.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin Sanomat/Mikko Gustafsson, tänään pe 26.4.2019:
Otsikko ja ingressi:
”Hussein al-Taee rakentaa vanhoista Facebook-kirjoituksista itselleen kesto-ongelmaa – kuurupiilo median kanssa päättyi epämääräisiin kommentteihin
Median paine jatkuu, koska al-Taee ei suostu avaamaan kunnolla aiempaa ajatusmaailmaansa”
Näin kirjoittaa HS:n oikeustoimittaja Mikko Gustafsson.
Mikko Gustafsson HS
Julkaistu: 26.4. 2:00 , Päivitetty: 26.4. 9:44
Linkki artikkeliin: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006084198.html
*
HS kirjoittaa, mm:
”Vajaat kaksi viikkoa ennen eduskuntavaaleja verkkoon ilmaantui kuvia, jotka asettivat rauhanvälittäjä Hussein al-Taeen uran kansanedustajana vaakalaudalle.”
”Mediamylläkän jälkeen sosiaalisessa mediassa levisivät kommentit, joiden mukaan lehdistö oli suojellut al-Taeeta ennen vaaleja.
Syynä oli se, että media julkaisi al-Taeen kirjoittelua koskevia juttuja vasta vaalien jälkeen ja keskittyi lähinnä Israelia ja Isisiä rinnastaviin kirjoituksiin vuodelta 2014. Al-Taeen aiempaa kirjoittelua käsittelevät jutut hyytyivät kuitenkin toimituksissa toisesta syystä.”
Helsingin Sanomat/Mikko Gustafsson avaa nämä syyt artikkelissa, en toista niitä tässä, lue linkin takaa.
HS:n artikkeli päättyy näin:
”Al-Taee on julkisessa ammatissa, johon hän on saanut mandaatin äänestäjiltä. Äänestäjillä on tuoreiden uutisten jälkeen oikeus tietää, mitä al-Taee on ajatellut aiemmin Israelista, Isisistä ja eri vähemmistöistä, joita hän vähintäänkin olisi saattanut parjata. Yhtä tärkeää on tietää, mistä ajattelu on peräisin.
Niukoilla avautumisillaan al-Taee rakentaa Facebook-kirjoittelusta samanlaista kesto-ongelmaa kuin perussuomalaisten Jussi Halla-aho, kun tämä on kieltäytynyt vastaamasta kysymyksiin ihmisvihaa tihkuvista blogikirjoituksistaan.
Demarien äänestäjät saattavat suhtautua selittämättömään kirjoitteluun seuraavissa vaaleissa vähemmän armeliaasti kuin Halla-ahon.”
*
Artikkeli ilmestyi myös tänäisessä HS:n paperiversiossa. En ole tilaisuudessa suorittaa tekstivertailua.
Ainakin verkkoversiossa on tehty 8:40 vähäinen tarkennus:
”Oikaisu 26.4. kello 8.40: Hussein al-Taeen sosiaalisen median kirjoituksista kertoi ensimmäisenä Iltalehti, ei STT.”
*
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän tämä Al-Taedin tilanne aseta nyt SUPOn toiminnan hieman huonoon valoon. Itselleni ainakin tulee olotila, ettei nyt olla ihan niin hyvissä käsissä suojelupoliisin suhteen jos näin suuri lapsus pääsee käymään.
Toisekseen eikä Rinne juuri jossain lööpissä sanonut että Afrikka on tärkeä… Ja missäs isä Al-Taedin (”vaihdan nimeä kuin sukkia”) uusi virka olikaan… Tais Afrikka liittyä siihenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen kirjoitus Husseinilta tänään. Käsittelee kaikki esille nousseet kysymykset tavalla, joka sopii aikuiseksi kasvaneelle rauhanneuvottelijalle ja kansanedustajalle:
https://www.rauhantaee.fi/blogi/hussein-al-taeen-a…
Ilmoita asiaton viesti
Halla-ahon blogikirjoitukset ja al-Taeen Facebook-viestit. Sanoisin, ettei SDP:llä ole yhtään varaa arvostella perussuomalaisten kirjoituksia eikä muutakaan al-Taeen kannanottojen jälkeen. Parempi olla ihan hiljaa vaikkapa ihmiskäsityksestä.
Pitäisikö al-Taeen kannanotot tutkia rikosoikeudellisesti kuten Halla-ahonkin kannanotot blogikirjoitukissa aikanaan tutkittiin ja tuomittiin. Kuka loukatuksi tullut tekisi rikosilmoituksen?
Ilmoita asiaton viesti