Presidentti Kekkonen käsitteli aluevaihtoja Neuvostoliiton kanssa kolmesti

Etsiskelin erääseen blogikirjoitukseeni viime viikonloppuna netistä venäjänkielistä aineistoa. Sattumalta silmiini osui yksi mielenkiintoinen sivusto. Tuon sivuston voisi kääntää ehkä Wiki-lukemistoksi (ВикиЧтение) ja sivustolta löytyy eri alojen venäjänkielisiä nettikirjoja laidasta laitaan, historiasta puutarhanhoitoon.
Mielenkiintoni osuin sivuston kirjaan otsikolla ”Финляндия. Через три войны к миру”. Suomennettuna kutakuinkin ”Suomi. Kolmen sodan kautta rauhaan”.
Kirjan kirjoittaja on venäläinen tietokirjailija Aleksandr Borisovitš Širokorad (Александр Борисович Широкорад), jota en tunne enkä tiedä. Henkilöstä löytyy kyllä venäjänkielinen ja saksankielinen Wikipedia-sivu (Широкорад, Александр Борисович ja Alexander Borissowitsch Schirokorad).
Kirjan 39. luku (Глава 39) on kiinnostava. Luku käsittelee menettämäämme Karjalaa. Luvun otsikko on suomennettuna kutakuinkin: ”Miksi he [suomalaiset] oikein unelmoivat niin kauan Karjalasta”. Venäjän kielellä: ”Почему им так долго снится Карелия”.
Oheiset tekstikappaleet alkuperäisellä venäjän kielellä ovat tämän blogikirjoitukseni aihe:
”Следующий финский президент — Урхо Кекконен (1956–1981) также пытался убедить советское правительство вернуть Финляндии хотя бы часть утраченных земель. Он трижды конфиденциально предлагал руководству СССР обменять Выборг на северо-восточный район финского Заполярья.
В 1963 г. гостивший в Финляндии редактор «Известий» Аджубей (зять Хрущева) к предложению Урхо Кекконена обсудить территориальный вопрос отнесся с пониманием. В апреле 1964 г. на праздновании 70-летия Хрущева их разговор продолжился. Финский президент намекнул, что при положительном решении этого вопроса Финляндия поддержит СССР в споре о статусе Западного Берлина.
После ухода Хрущева ситуация изменилась, теперь финнам нужно было налаживать доверительные отношения с новым советским руководством. Вторая попытка использовать «германскую карту» была сделана осенью 1965 г. Финский президент сообщил через советника посольства СССР Степанова, что Финляндия в обмен на Выборг готова признать ГДР.
Последний раз территориальный вопрос Кекконен поднял в президентскую избирательную кампанию 1967 года. Кандидат в президенты Вейкко Веннамо включил в свою программу пункт о переносе восточной границы к Сайменскому каналу. Тогда же активисты Карельского союза попытались передать Кекконену письмо с предложением затронуть проблему утраченных территорий на переговорах с руководством СССР. Президент отказался принять обращение и настойчиво рекомендовал не выносить впредь карельский вопрос на публичное обсуждение. Он все еще надеялся добиться желаемого с помощью личной дипломатии. И лишь в 1982 г. новый президент, Мауно Койвисто в отличие от своих предшественников отказался от дипломатического зондажа, связанного с территориальной проблемой. Запретной стала эта тема и для обсуждения в печати.”
Palaan tuon tekstin suomennokseen myöhemmin. Kyse tuossa tekstipätkässä on presidentti Urho Kekkosen ja Neuvostoliiton välisestä yhteydenpidosta, tunnusteluista ja neuvotteluista alueiden vaihdosta Suomen ja Neuvostoliiton välillä.
Suomen ja Neuvostoliiton välinen aluevaihtoasia on ollut jo sinänsä tiedossa, muttei koko laajuudessa. Ei täällä Suomessa, mutta Venäjällä paremmin.
Jo blogikirjoituksen tässä vaiheessa on syytä todeta, että Suomi pelasi Kekkosen johdolla todella vaarallista peliä 1960-luvun ydinsodan partaalla olevassa maailmassa. Todella kovaa peliä, jota Kekkonen ei ymmärtänyt Karjala-kiilto silmissään.
****
Suomessa on ollut jo jonkin aikaan tiedossa, että vuonna 1968 presidentti Kekkonen tarjosi Neuvostoliiton kommunistisen puoleen pääsihteeri Leonid Brezhneville – siis Neuvostoliitolle – 67. leveyspiirin pohjoispuolisia alueita Lapista.
Vastineeksi Suomi olisi saanut osia Karjalasta, kuten Viipurin ja sen länsipuolisen alueen sekä Saimaan kanavan. Tarkasti ei ole tiedossa, mistä alueista Lapista olisi ollut kysymys. Voi olla, ettei Kekkonen itsekään ollut asiaa tarkemmin vielä miettinyt.
Vuoden 1968 aluevaihtoasiaa ovat selvitelleet Joensuun yliopiston dosentti Juha Pohjonen ja historioitsija, entinen Oulun maakunta-arkiston johtaja Samuli Onnela. Asiasta on muistaakseni mainintoja myös Juhani Suomen kekkoskirjoissa.
Asia tuli parempaan julkisuuteen reilut kymmenen vuotta sitten, kun sanomalehti Kalevassa julkaistiin Pohjosen ja ulkoministeriön tutkija Jussi Pekkarisen kirjoittama artikkeli. Asia uutisoitiin tuolloin ainakin Ylen sivuilla (Yle 13.9.2007).
Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n avautuneilta arkistosivuilta löytyy myös jonkin verran aineistoa Suomen ja Neuvostoliiton välisistä aluevaihtosuunnitelmista ja Neuvostoliiton aluevaatimuksista Suomelle. Itsekin olen noista kirjoittanut kirjoituksessa otsikolla ”Ehdotus idästä 1950-luvulla: Skandinavian valtioliitto ja Karjala Suomelle” (US-blogi 7.2.2017).
Asiasta on merkintöjä myös vielä 1970-luvun puolivälistä. Esimerkiksi Kekkosen päiväkirjasta löytyy oheinen vielä tammikuun 28. päivältä 1975:
”Rex Bosley [= brittitiedustelija] luonani. Kertoi, että eräs KGB:n mies suurena salaisuutena kertonut Englannin tiedustelupalvelulle toukokuussa 1974, että Suomen ja Neuvostoliiton välillä käydään salaisia neuvotteluja aluevaihdosta. Suomi saa Viipurin ja osan Karjalaa ja luovuttaa NL:lle Pohjois-Suomen esim. Muoniota myöten, että NL saa yhteistä rajaa Ruotsin kanssa.”
Lapin geostrateginen asema oli heti toisen maailmansodan sodan jälkeen ja myös koko kylmän sodan ajan äärimmäisen tärkeä. Kyse ei ollut vain Neuvostoliiton Murmanskin alueen turvallisuudesta Neuvostoliitolle vaan Neuvostoliiton pääsystä Skandinavian niemimaan kautta Tanskan salmille. Olen käsitellyt asiaa aikaisemmin useissa blogikirjoituksissa enkä avaa asiaa enää enempää.
Luovutettu Karjala sekoitti monen suomalaispoliitikon harkintakyvyn presidentti Kekkosen tapaan.
Suomessa ja Kekkosella ei ollut hajuakaan, millaista turvallisuusongelmaa Suomi olisi lännelle synnyttänyt, mikäli Neuvostoliitto olisi päässyt aluevaihtojen seurauksena kiinni Ruotsin rajaan ja syvemmälle Norjan rajaan.
CIA:n arkistoista ensimmäiset asiakirjat Neuvostoliiton Lappi-vaateista löytyvät siis vuodelta 1953. Kuva 1 on CIA-arkistoista vuodelta 1953 ja siinä on esitetty Neuvostoliiton Suomen Lapista haluamat alueet ”Area to rumored to be cededto U.S.S.R” -kirjauksella. Vapaasti suomennettuna: ”Alueet, joita huhutaan Neuvostoliitolle luovutettaviksi”.
****
Ensimmäisessä kappaleessa oleva teksti on kokonaisuudessaan suomennettuna kutakuinkin seuraava.
Kyseessä on vapaa suomennos, jossa pyrin suomentamaan sujuvalle suomen kielen ilmaisulle asioita, en sanoja. Jokainen venäjää osaava tehköön oman mieleisen suomennoksensa.
”Suomen seuraava presidentti Urho Kekkonen (1956–1981) yritti myös saada neuvostojohdon palauttamaan Suomelle ainakin osan menetetyistä alueista. Hän ehdotti luottamuksellisesti Neuvostoliiton johdolle kolme kertaa Viipurin vaihtoa napapiirin pohjoispuolisen alueen koillisosiin.
Vuonna 1963 Izvestijan päätoimittajan [Aleksei Ivanovitš] Adžubej (Hruštšovin lanko) ollessa vieraana Suomessa hän suhtautui myönteisesti Kekkosen ehdotukseen keskustella aluekysymyksestä. Huhtikuussa 1964 Hruštšovin 70-vuotisjuhlan kunniaksi heidän [Adžubejin ja Kekkosen] välinen keskustelu jatkui. Suomen presidentti vihjasi, että tämän [alueluovutus]asian tullessa ratkaistua myönteisesti, Suomi tukisi Neuvostoliiton kantaa Länsi-Berliinin asemasta.
Hruštšovin eron jälkeen tilanne muuttui ja suomalaisten oli luotava uudet luotettavat suhteet Neuvostoliiton uuteen johtoon. Toinen yritys käyttämällä ”Saksan karttaa” tehtiin syksyllä 1965. Suomen presidentti kertoi Neuvostoliiton suurlähetystön neuvonantajan [Vladimir] Stepanovin kautta, että vastineeksi Viipurin saannille Suomi olisi valmis tunnustamaan DDR:n.
Viimeisen kerran Kekkonen otti aluekysymyksen esiin vuoden 1967 presidentinvaalikampanjan aikana. Presidenttiehdokas Veikko Vennamo oli sisällyttänyt vaaliohjelmaansa kohdan itärajan siirtämisestä [idemmäksi] Saimaan kanavalle. Samanaikaisesti Karjalan liiton aktivistit yrittivät saattaa Kekkoselle kirjeen, jossa ehdotettiin luovutettujen alueiden kysymyksen nostamista Neuvostoliiton johtajien kanssa käytäviin neuvotteluihin. Presidentti kieltäytyi hyväksymästä esitystä ja suositteli itsepintaisesti, ettei Karjalan kysymystä otettaisi julkiseen keskusteluun. Hän toivoi vielä saavuttavansa halutun henkilökohtaisen diplomatian kautta. Toisin kuin edeltäjänsä, uusi presidentti Mauno Koivisto kieltäytyi vasta vuonna 1982 diplomaattisesta tunnustelusta aluekysymyksissä. Aihe oli kielletty myös lehdistöltä.”
Me tiedämme, jota Širokorad ei kirjannut, että Kekkonen otti siis vuonna 1968 aluevaihtosian esille Leonid Brezhnevin kanssa kahden kesken. Siis todellakin vain kahden kesken. Tuo oli se kolmas kerta.
****
Tuossa Širokoradin tekstissä on sellaista, mikä on meille uutta tietoa. Širokorad ei kerro tekstissä lähteitä, mutta asia on mielenkiintoinen ja sinänsä myös uskottava huomioiden muut poliittiset tapahtumat, jotka tiedämme todeksi. Tarkoitan mm. Hruštšovin langon vierailua Helsingissä vuonna 1963 ja Kekkosen osallistumista Hruštšovin 70-vuotisjuhlaan vuonna 1964 Helsingin suurlähetystössä. Tuo on se ensimmäinen kerta.
Suomalaisilla historiantutkijoilla riittää siis vielä työtä. Asiasta saataneen lisävalaistusta aikanaan myös Venäjällä olevista arkistoista, kunhan suomalaistutkijat jatkavat siellä työtään ja käyvät uudestaan läpi 1960-luvun alkupuolta. Viittaan täällä vaikkapa Varjo Suomen yllä – Stalinin salaiset kansiot -kirjan kirjoittaneisiin tutkijoihin (Timo Vihavainen, Ohto Manninen, Kimmo Rentola ja Sergei Zuravljov).
Vladimir Stepanov (Степанов, Владиимир Севастьанович) oli KGB:n Helsingin toimiston päällikkö lähetystöneuvoksen nimikkeellä vuosina 1964–1970 sekä suurlähettiläs vuosina 1973-79. Vladimirovin ohella Stepanov oli kylmän sodan aikainen vaikutusvaltaisin KGB-organisaattori Suomessa. Muistamme kaikki, että kesällä 1978 hän esitti marsalkka Dimitri Ustinoville ajatuksen Suomen ja Neuvostoliiton yhteisistä sotaharjoituksista.
Vuonna 1964 Stepanov siis oli tuoreeltaan uuden Leonid Brezhnevin neuvostohallinnon edustaja Nikita Hruštšovin kauden jälkeen. Hruštšov syrjäytettiin Neuvostoliiton johdosta lokakuussa 1964. Stepanovin ensityö oli siis Karjalaa koskevat alueasiat Kekkosen kanssa syksyllä 1965, joten heti melko tuoreeltaan Suomen komennuksellaan Stepanovin käsittelyssä olivat merkittävät asiat. Stepanovin nimitys oli alkanut virallisesti Helsingissä 13. elokuuta 1964. Neuvostoliiton vallansiirtoprosessi Hruštšovista Brezhneviin alkoi jo siis ennen lokakuuta 1964.
KGB:n Helsingin residenssihenkilöiden koko kirjon vuoteen 1991 voi käydä lukemassa esimerkiksi täältä.
Kekkonen ja Hruštšov olivat olleet yhteisellä metsästysreissulla Zavidovossa marras-joulukuun taitteessa vuonna 1963. Monenlaista asiaa siis tapahtui. Tuon Zavidovon reissun me tiedämme todella hyvin ja eiköhän votkahuuruissa ole puhuttu myös tuolloin niin Neuvostoliiton Karjalasta kuin ehkäpä myös Suomen Lapista.
Hruštšovin lanko Aleksei Ivanovitš Adžubej tapasi siis Kekkosen Neuvostoliiton suurlähetystössä pidetyssä Hruštšovin 70-vuotisjuhlassa. Todennäköisesti ensi kerran – mutta ainakin alueasioiden suhteen ensi kerran – Adžhubej ja Kekkonen tapasivat jo vuoden 1963 puolella, kun Adžubej saapui Izvestijan päätoimittajan tehtävässä Helsinkiin.
Kekkosella oli pitkäaikainen Karjala-kiima. Hyvä, ettei tuon kiiman suhteen käynyt Suomelle huonosti.
Kun viittasin aikaisemmin suomalaistutkijoihin, heidän olisi syytä etsiä itärajan takaa se dokumentti, jonka Stepanov on varmasti lähettänyt syksyllä 1965, kun Kekkonen olisi valmis tunnustamaan DDR:n palkintona Karjalasta. Tuo oli siis se toinen kerta.
Oppi: Ulkopoliittista valtaa ei pidä koskaan asettaa yhden henkilön varaan. Ei Kekkosen eikä Niinistön. Meillä on tuore esimerkki ulkopoliittisesta sekoilusta Niinistön transponderialoitteessa. Vaikka olisit kuinka itsepäinen ja omahyväinen presidentti, älä lähde ajamaan asiaa omista lähtökohdistasi, josta et tiedä, tunne tai ymmärrä asiaasi riittävästi. Kuuntele ja usko, mitä muut sinulle sanovat. Usko myös ulkoministeriön virkamiehiä.
****
1960-luvun alkupuoli oli jännittynyttä aikaa kaikkialla maailmassa. Aika oli todella jännittynyttä aikaa maailmanpolitiikassa. Kuuban kriisi on ajoitettu päivämäärälle 16.-28. lokakuuta 1962. Saksan – tai paremminkin Saksojen kysymys – ja Berliinin asema oli Euroopassa idän ja lännen välinen kysymys numero yksi. Suomessa oli noottikriisiä.
Huomattavaa on, että Širokoradin mukaan Kekkonen tarjosi Neuvostoliitolle aluksi vuonna 1963-64 vastikkeena Karjalasta todennäköisesti Lapin alueiden lisäksi myös Neuvostoliiton näkemystä ja kantaa Länsi-Berliinin asemasta ja vuonna 1965 jo DDR:n tunnustamista.
Kekkosen Suomi oli siis valmis myymään pienestä maatilkusta Karjalankannaksella lännen keskeisimmät arvot kamppailussa kommunismia ja Neuvostoliitoa vastaan. 1960-luvulla idän ja lännen voima mitattiin Euroopassa juuri Saksassa ja Länsi-Berliinissä. Oli mitattu heti toisen maailmasodan jälkeisestä ajasta lähtien.
Saksan kysymys ja Suomen asema kysymyksessä on liian laaja puitavaksi tässä kirjoituksessa.
On syytä muun muassa muistaa, että Berliinin muuri rakennettiin kesällä 1961. Siis vain pari kolme vuotta aikaisemmin, kun Kekkonen oli ollut valmis tunnustamaan Neuvostoliiton näkemyksen Länsi-Berliinin asemasta hintana Karjala.
Neuvostoliitossa kyllä tiedetiin Suomen ”Saksan kartan” (”германская карта”) agenda, mutta kyllä itärajamme itäpuolella myös ymmärrettiin, ettei Suomen kannoilla ole mitään merkitystä Neuvostoliiton kannalta Saksan kysymykseen ja että Suomi oli pelaamassa pöydässä, jossa ”Saksan kartta” ei ollut peliväline.
On siis syytä muistaa, että näillä Suomen Saksa- ja Berliini-höpsityksillä ei ollut suurta merkitystä maailmanpolitiikan asioihin eikä niillä ollut painoarvoa myöskään Neuvostoliitolle.
Jos Suomen nykypoliitikoilla olisi samanlainen asenne kuin Kekkosella, he yrittäisivät vaihtaa Krimiä ja Itä-Ukrainaa Karjalaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija. Tässä artikkelissa Ari Pesonen todistaa omalta osaltaan, ettei hän ymmärrä Karjalan menetettyjen alueiden arvoa Suomelle ja suomalaisille. Puhe Kekkosen Karjalan-kiimasta on vähintään yhtä asiatonta kuin, sanokaamme vaikka NATO:n vastustajien puhe NATO-jäsenyyden kannattajien NATO-kiimasta. Aluevaihtojen ehdottaminen omin päin ilman laajempaa keskustelua asiasta oli tietenkin presidentti Kekkoselta kovaa uhkapeliä. Suomen silloisenkin lainsäädännön mukaan valtion rajoista olisi viime kädessä päättänyt eduskunta. Sen sijaan Itä-Saksan tunnustamista vaihdon välineenä Karjalan aluemenetyksistä voi mielestäni pitää hyvänä oivalluksena. Neuvostoliiton kannan omaksuminen Länsi-Berliinin kysymyksessä on hieman vaikeammin ymmärrettävä asia. Yli kahden miljoonan ihmisen lupaaminen kommunistisen pakkovallan alle ei ole kevyt asia, olkoonkin, ettei Suomen kanta olisi Berliinin kohtaloa ratkaissut. Kekkonen luultavasti tiesi, että aika työskenteli tuolloin Itä-Saksan ja Neuvostoliiton edustaman kahden Saksan valtion mallin hyväksi. Vain kymmenen vuoden kuluttua Kekkosen ehdotuksesta Saksan Liittotasavallan uusi idänpolitiikka johti Itä-Saksan kansainväliseen tunnustamiseen ja Liittotasavallan luopumiseen ns. Hallsteinin opista. Kekkosella ei ollut kovin paljon pelimerkkejä käytettävissään hänen yrittäessään saada lievennyksiä Suomelle saneltuun, meidän kannaltamme kohtuuttomaan, Pariisin rauhansopimukseen. Kekkonen edes yritti tehdä asialle jotain, päinvastoin kuin hänen jälkeensä Suomen presidenttinä toimineet henkilöt ja toimiva henkilö.
Siitä olen Pesosen kanssa samaa mieltä, että tärkeitä ulkopoliittisia keskusteluja ei Suomen puolelta koskaan saisi käydä vain yksi henkilö. Kekkonen kävi niitä yksin venäjää osaamattomana ja vielä siten, että ainoa paikalla ollut tulkki oli neuvostoliittolainen. Hirmuista!
Ilmoita asiaton viesti
Jos Pesosen kaivelemat tiedot pitävät tuollaisenaan paikkansa, niin lähinnä sanoisin, että Kekkonen olisi suostunut liian halpaan vaihtokauppaan. Pieni pala kannasta, vaikkakin Viipurin kera, ei olisi ollut tarpeeksi, vaan takaisin olisi pitänyt saada vähintään koko luovutettu Karjala. Ja sittenkin Neuvostoliiton ”päästäminen” Ruotsin rajalle olisi ollut hyvin kyseenalaista.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs mieltä olet Suomen pohjoisosien luovuttamisesta Neuvostoliitolle 68. leveyspiirin pohjoispuolelta nykyisen pohjoismaisen ja etenkin Suomen turvallisuusnäkemyksen ja -tilanteen tiimoilta?
Olisiko ollut kovinkin isänmaallinen teko? Mietipä myös tilannetta, jos meillä olisi nyt edelleen Petsamo, kun jäät Arktisella alueella sulavat.
Lappi on Suomelle myös tärkeä matkailualue.
Suomi olisi saanut Lappi-luovutuksella Ruotsista ja Norjasta ikuiset arvostelijat, joka vieläkin muistettaisiin.
Tuon Lapin luovuttamisen pohjalta Kekkonen oli kyllä todella syvässä Karjala-kiimassa. Karjala hinnalla millä hyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ilmaisu ”Karjala-kiima” on hiukan kyseenalainen. 60-luvulla Karjalan menettämisestä oli kulunut parisenkymmentä vuotta, eli sama kuin jos jokin Suomen alue olisi menetetty 2000-luvun alussa nykypäivän näkövinkkelistä katsottuna. Suurin osa 450.000 evakosta oli 60-luvulla vielä hengissä ja aktiivikansalaisia. Heiltä jäi rajan taakse koko ”elämä”. Eiköhän Helsinki-kiimakin olisi aika kova nyt jos se olisi menetetty vuonna 2000 Venäjälle?
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ja Kekkonen olisi siis ollut valmis ”evakuoimaan” Lapin asukkaat muualle Suomeen 1960-luvulla vapaaehtoiseti ilman sodan pakkoa.
Se siitä Kekkosen tasapuolisesta ajattelusta karjalaisten ja lappilaisten suhteen.
Kekkosen aivan kahjo ehdotus tuo aluevaihto.
Ajattelen asiaa järjellä enkä tunteella, vaikka toisen sukuhaarani juuret ovat Karjalassa ja olen nuoren ikäni asunut Karjalassa muutaman kymmennen kilometrin päässä rajasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla kartalla näytetyllä Lapin alueella ei taida montaa tuhatta ihmistä asua. Kun se pannaan toiseen vaakakuppiin ja toiseen puolestaan Viipuri, Käkisalmi ja Sortavala, Enson tehtaat, Laatokan hiekkarannat sekä Raja-Karjalan ortodoksikulttuuri, niin painuu se jälkimmäinen punnus aika paljon alemmaksi.
Geopoliittisesti Neuvostoliiton päästäminen Ruotsin rajalle olisi toki ollut virhe.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi ensin tietää, mikä olisi ollut ko. vaihtoalueen Lapin asukkaiden määrä verrattuna Karjalan 400 000 henkeen. Ja sen mukaan suhteuttaa mahdollista kompromissiratkaisua.
Ilmoita asiaton viesti
Minä toisen polven evakkona en tietenkään pidä siitä, että Karjala-kysymystä käsitellään jonain ihme kiimana. Karjala oli yksi Suomen vauraimpia alueita kaikilla tavoin. On eri asia verrata sitä johonkin kaistaleeseen asumatonta Lapin korpea. Yhtään vähättelemättä Suomen alueen kaikinpuolista loukkaamattomuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Sen perusteella mitä tiedän Norjan ja Ruotsin sotilaallisesta suunnittelusta, ainakin 1960-luvulla, kyseiset maat ottivat lähtökohdaksi sen, että mahdollisen sodan syttyessä Neuvostoliitto saisi tai ottaisi hyvin nopeasti käyttöönsä Pohjois-Suomen alueen aina Oulun korkeudelle asti. Tältä kannalta katsoen 68. leveyspiirin alueiden vaihto Karjalan alueeseen ei olisi muutanut näiden maiden sotilaallista varautumista. Tietenkin oman maan alueiden asettaminen tärkeysjärjestykseen on epäsuotavaa, koska silloin aina loukataan joidenkin ihmisten kotiseutu- ym. tärkeitä tunteita.
Osaltaan naapurimaiden huoli Pohjois-Suomen puolustuksesta sai aikaan Jääkäriprikaatin perustamisen Sodankylään ja Rovaniemelle.
Ilmoita asiaton viesti
Kun olen lukenut noita 50-luvun CIA-raportteja, en voi ihan allekirjoittaa tuota. On eri asia, onko vihollinen metrin päässä rajasta vai kahdensadan kilometrin päässä rajasta. Puhutaan myös puskureista ja etenkin venäläiset puhuvat paljon puskurimaista. Kyse on käytettävissä olevasta reagointiajasta hyökkäykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta: Hrutshevin ulkopoliittiset tempoilut olivat keskeinen syy Nikitan syrjäyttämiseen lokakuussa 1964. Toki mukana oli muutakin. Rankkoja olivat Hrutsevin synnit maatalouden alala. Eikä aivan vähäisin hänen epäortodoksinen vodkan- ja löylynhuuruinen nakuveljeilynsä kovetun porvarin, Kekkosen kanssa, entisen EK- kuulystelijan ja valkoisen kaartin sissin.
Urho Kekkosen järkytys Hrutsevin varhaiseläkkeelle passittamisen jälkeen, toistuvine pyyntöineen saada tavata poliittiseksi epähenkilöksi muutettua Nikitaa, osoittaa lahjomattomasti miten ulkona hän oli tilanteiden reaalipoliittisesta tolasta.
Nikita Sergejevits Hrutshevin erottamisen syistä;
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/10973…
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni yksi Hruštševin tempauksista oli Krimin siirtäminen Ukrainan hallintaan, millä on sittemmin ollut arvaamattomat seuraukset.
Ilmoita asiaton viesti
Wikipediassa todetaan:
”Hruštšov oli etnisesti venäläinen, mutta hänellä oli lämmin suhde Ukrainan sosialistiseen neuvostotasavaltaan.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikita_Hru%C5%A1t%C5…
Brezhnev sen sijaan oli syntyjään Itä-Ukrainasta.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin.
Toisaalta:
”Vuonna 1938 hänestä tuli Ukrainan kommunistisen puolueen keskuskomitean pääsihteeri. Hän pyysi Moskovasta lupaa vangita 30 000. Vuosina 1938–1941 Hruštšov toimi Ukrainassa Stalinin ”varakuninkaana”, ja sai huomattavasti omaa toimintavaltaa tottelevaisuutensa ansiosta. Hän vietti runsaasti aikaa Ukrainassa ja näytti ja pyrki näyttämään ukrainalaiselta. Tämä rooli on voinut olla hänelle avuksi noustessaan hierarkiassa ylöspäin aikana, jolloin Stalinin puhdistukset koskettivat monia. Tapansa mukaan Stalin nöyryytti häntä, kuten muitakin käskyläisiään, muun muassa laittamalla hänet tanssimaan ukrainalaisia kansantansseja vieraille.”
Monesti se, mitä tekee jossain, leimaa ihmisen paikkaan enemmän, kuin se missä sattuu syntymään, varsinkin kun on liittovaltiosta kyse. Etenkin kun tekoihin sisältyy veritekoja.
”Hullu ukrainalainen pallopää”, oli politbyroon kollegan määrittely 1964.
Ilmoita asiaton viesti
Kekkonen pyrki 1960-luvulla vahvistamaan asemaansa Suomessa. Hänen asemansa Suomen presidenttinä oli vielä 1960-luvun alussa kovin epävakaa. Viipurin alueen takaisin saanti Suomelle olisi olisi vahvistanut hänen asemaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Toki niinkin, hän jonglöörasi erilaisten hyväksi kokemiensa tavoitteiden ja omien etujensa kanssa koko presidenttikautensa ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Jokaisella poliittisella päättäjällä on omat päähänpinttymänsä, joita he yrittävät toteuttaa, joista he eivät pääse eroon ja joita he ajavat jopa keinoista välittämättä. Monet presidenttipäättäjät ovat myös hyvin itsepäisiä eivätkä ole valmiita kuuntelemaan ja vielä vähemmän toimimaan sen mukaan, mitä heille sanotaan ja esitetään.
Kuten kirjoitukseen kirjasin, presidentin olisi hyvä kuunnella ulkoministeriön ja myös puolustusministeriön virkamiehistön kantoja huolella.
Niinistöllä näitä päähänpinttymiä ovat olleet transponderit ja arktinen huippukokous Yhdysvaltain ja Venäjän presidenteillä höystettynä. Niinistö edelleen vääntää huippukokousta, vaikka sitä ei enää tule ja Suomen puheenjohtajuus on jo ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Muistan, kun vuoden 1970 paikkeilla Viikkosanomissa oli lööppi: Lappi aiotaan myydä NL:lle. Aikuiset tuumivat, jotta mitähän se Torikka taas on keksinyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kekkonen kuitenkin vielä ajoi asiaa vuonna 1965 Stepanovin kautta ja vuonna 1968 Breznevin kautta, kuten kirjoitukseen on kirjattu. Asia ei ollut siis Kekkoselle Hruštšov-sidonnainen.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen vuoden 1956 presidentinvaaleja Kekkosella oli mainosiskulauseenaan:
”Kekkonen järjesti Suomelle Porkkalan takaisin – ja kohta kauniin Karjalankin!”
Ilmoita asiaton viesti
Kekkonen oli paras presidentti mikä suomessa on ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin perusteltu!
Ilmoita asiaton viesti
Vahinko siis, että on jo kuollut ja pitää yrittää tulla toimeen ilman häntä.
Itänaapurissakin pitää tulla toimeen ilman Stalinia ja Yhdysvalloissa ilman Kennedyjä, vaikka jälkipolvea on toki olemassa.
Ennen vanhaan oli vain aurinkoisia päiviä, vesisadepäivät eivät jääneet mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei olisi täällä kukaan teistäkään kitisemässä ilman Kekkosta.EU kolhoosi tarvitsee neukkulamallia se ,suomi taas ei olisi tarvinnut.Neukkulan ajat ovat olleet ja menneet,nyt on v.2019.Stalinin kansojen siirto-operaatioita taas voi verrata kolhoosin eu-politiikkaan ”pakkopakolaisten”maahantuontiin,joka ajaa samaa vallan ja hallitsemisen asiaa.
Ennakkosensuuri,kansalaisten valvonta ja kyttääminen ,pakkolait jne.EU:n masinoima ja kehittämä Rasismivihapuhepolitiikka ovat välineitä vallan pitämisessä muutaman käsissä.500 miljoonan ihmisen hallinta on hankalaa ilman pakkolakeja ja uhan ilmapiirin lietsomista.
Politbyroon johtajat istuvat Brysselin päämajassa ja suojattinsa alusmaiden hallinoissa.Jenkkiohjaus ja omistajuus(suom.yksityistäminen mm.sos-ja terveydenhoidossa jne.) on sitten se uuden neukkulan lännen tyylinen malli,jossa kansallisomaisuus sosialisoidaan näiden politbyroon jäsenten taskuihin.
Entinen kansanedustaja Kimmo Sasi (kok.) haluaa nurin pykälän, joka estää julkisten viranomaistehtävien yksityistämisen. Että sitä mallia ajavat nämä uuden neukkulan mallin kannattajat.Sähköverkot myytiin,ja Katainen ilakoi kuinka suomalaiset tienaavat jne.
Ilmoita asiaton viesti
Jos EU olisi vähänkin samanlainen kuin Neuvostoliitto, tuon kommenttisi julkaisemisen jälkeen olisit jo junassa matkalla kohti Siperian orjatyöleiriä. Neuvostoliitossa ei yksityishenkilö saanut ilman lupaa ja rekisteröintiä omistaa edes kirjoituskonetta.
Eli hiukan suhteellisuudentajua, please!
Ilmoita asiaton viesti
Mitä vikaa transponderialoitteessa on? Millä perusteella se on ”sekoilua”?
Ilmoita asiaton viesti
Käsittelin asian viimeksi kirjoituksessa otskolla ”Yhdysvallat toi ydinasevalmiutta Eurooppaan ihan lähelle Venäjän rajaa”:
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/275715…
Yksi luku kirjoituksessa oli:
”B-52-pommittajien lennoista muualla kuin Itämerellä ja sen ympäristöstä ei löydy lentoreittejä lennonseurantapalveluista. Esimerkiksi Mustanmeren lentoreittejä ei löydy.
B-52-pommittajien toisiotutkavastaajat eli transponderit olivat pääsääntöisesti päällä Itämeren lennoilla, mutta sen sijaan muualla transponderit eivät olleet pääsääntöisesti päällä lukuun ottamatta lähtöjä Fairfordin lentotukikohdasta. Bongareiden mukaan B-52-pommittajien toisiotutkavastaajina olisi ADS-B/Model-S.
Miksi lennettyjä lentoreittejä ei löydy Itämeren alueen ulkopuolelta?
Siitä saamme ’kiittää’ presidentti Niinistön ja Suomen tekemää transponderialoitetta. Tuon aloitteen takia Nato-koneet käyttivät ja käyttävät toisiotutkavastaajia Itämerellä enemmän – pääsääntöisesti – kuin muualla.
Nato-maiden ilma-alusten toisiotutkavastaajien käyttö on itseasiassa Venäjän edun mukaista, koska Naton sotilaslentoliikennettä tapahtuu Venäjän rajojen tuntumassa ja Venäjä on ikään kuin vastaanottava osapuoli.
Niinistö ja Suomi meni pahasti halpaan lähtiessä viemään eteenpäin Venäjän transponderialoitetta. Suomi sai leiman Venäjän etujen ajajana lännessä. Tilanne on vähän samalainen kuin aikanaan Suomen ydinaseettoman Pohjolan edistäminen Neuvostoliiton etujen mukaisesti.
Venäjän on helppo viedä tyhmää ja asioihin perehtymätöntä. Suomea siis.
Mielenkiintoista tässä on, onko myös Suomen Puolustusvoimien ja Ilmavoimien kanta ollut, että sotilaskoneiden tulisi käyttää Itämerellä toisiotutkavastaajia, vaikka suurempi kuva Nato-mittakaavassa ei niiden käytölle olisi myös Suomen sotilaallinen etu.”
Arvostelin Niinistöä asiassa jo 14.8.2016 kirjoituksessa otsikolla ”Niinistön transponderiesitys osoittautui ulkopoliittisesti harkitsemattomaksi”:
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221266…
Ilmoita asiaton viesti
Meillä oli Ikaalisissa n. 2.000 Kannaksen evakkoa. Karjalaisten kyläilyilloissa muistan puhutun miten ”Kekkonen palauttaa karjalan” jo kauan ennen ”Nootti-kriisiä”, siis jo 1950-luvun puolella.
Ilmoita asiaton viesti
Kekkonen oli aikansa kuningas joka kuvitteli olevansa isompi kiho Neuvostoliitolle kuin lopulta oli. Hänhän on näköjään ollut todella suuri typerys noilla maavaihtosuunnitelmillaan. Asiassa voidaan puhua jopa omanlaisesta maanpetturuudesta. Sitä paitsi järkevintähän olisi ollut saada Jäämeren ranta Suomelle, ei Viipuri. Suomi olisi ollut velaton Norjan tapainen öljyvaltio jo pitkään.
Faktaa on että Neuvostoliitto ryösti väkivalloin ja Kansainliiton sääntöjen ja kahdenvälisen valtiosopimuksen vastaisesti alueet Suomelta. Alueet ovat tällä hetkellä Venäjän mutta niin kauan kuin Suomi ei tosiasiallisesti pysty tasavertaisesti neuvottelemaan alueiden palauttamisesta takaisin Suomelle, tilanne on edelleen auki. Jokaisen sukupolven tehtäviin kuuluu edes epävirallisesti muistuttaa Venäjää siitä, että sillä edelleen on laittomasti saatuja alueita hallussa. Kyllä Venäjä tietää ryöstöstä edelleen ja se takuuvarmasti mietityttää taustalla. Sama juttu Kuriilien, Georgian ja Ukrainan kanssa.
On turha kertoa minulle että virallisesti Suomi ei tee mitään koska olemme sopineet rajasta. Alueet on otettu isomman oikeudella ja törkeää pakkoa käyttäen eikä se uhka sieltä taustalla ole aikojen saatossa poistunut. Törkeästä pakosta on olemassa omat säännöksensä. Jos esimerkiksi Venäjä päättäisi vapaaehtoisesti antaa alueet takaisin Suomelle ilman ihmisiä ja Suomen eduskunta tekisi asiassa päätöksen takaisinottamisesta tai ottamattajättämisestä, asia on loppuun käsitelty. Sitä odotellessa.
Ilmoita asiaton viesti
Edesmennyt Presidentti Risto Ryti kirjoittaa sotasyyllisyysoikeudenkäynnin puolustuspuheessaan seuraavaa:
”Suhteemme Venäjään olivat rakentuneet seuraavalle pohjalle: Venäjä oli tunnustanut Suomen itsenäisyyden tammikuun 4 p:nä 1918, Tarton rauha oli solmittu lokakuun 14 p:nä 1920, 1922 oli tehty sopimus rajarauhan turvaamisesta rajalla Laatokalta Jäämereen, 1928 päätettiin sopimus paikallisten rajavälikohtausten selvittämisestä Karjalan kannaksella, 1932 oli maiden välillä tehty hyökkäämättömyyssopimus, johon liittyi myös määräykset riitojen rauhanomaisesta ratkaisemisesta sekä sopimus sovittelukomission asettamisesta. Hyökkäämättömyyssopimus oli v. 1934 uudistettu olemaan voimassa v:n 1945 loppuun” (sivu 12).
Kaikesta tästä huolimatta invaasio idästä alkoi aamulla 30.11.1939, kun Talvisota syttyi. Isäni oli sitä jo heti vastaan ottamassa 3. Rajakomppaniassa Kivennavalla Karjalan kannaksella.
Olen sitä mieltä, että ryöstetyillä alueilla ei ole ollut syytä käydä mitään vaihtokauppaa. Siinä itse asiassa hyväksytään tehdyt itänaapurin vääryydet. Isoisältäni jäi isohko maatila Karjalan kannakselle ja tuskin hänkään olisi hyväksynyt tämän tyyppistä vaihtokauppaa, jossa ryöstettyä omaisuutta vaihdetaan toiseen omaisuuteen.
Tämäkin esiin tullut asia osoittaa sen, että Kekkonen ”omisti” omasta mielestään ”Kekkoslovakian.”
Ilmoita asiaton viesti
Itseäni on aina nyppinyt Neuvostoliiton ja Venäjän kritiikitön ihannointi ja sen uskomaton röyhkeys toisen maailmansodan aloittajana. Neuvostoliittoa ei koskaan asetettu vastuuseen rikoksistaan Suomea kohtaan, saati muualla Euroopassa tehdyistä rikoksista. Se siirsi väkivalloin rajoja ja jäi miehittämään väkisin otettuja alueita, puhumattakaan tapetuista ihmisistä ja omaisuuden ryöstämisestä. Suomi joutui alistumaan vahvemman edessä eikä Kansainliitto tai YK koskaan palannut asiaan laittomuuksien purkamiseksi. Neuvostoliiton ryöstöretket vain unohdettiin kollektiivisella päätöksellä.
Edelleen Venäjä voi tehdä mitä se haluaa Euroopassa ja aina löytyy ymmärtäjiä. Voitonpäivämaiääs.
Ilmoita asiaton viesti
Pasi, nyt kyllä laitat historiaa rankasti uusiksi, jos Neuvostoliiton nimeät toisen maailmansodan aloittajaksi. Kyllä aloittaja oli Hitlerin Saksa. Ymmärrän suomalaisnäkemyksiä talvisodan tiimoilta, mutta ilman Neuvostoliittoa Hitleriä ja Saksaaa ei olisi lyöty. Suomi oli liitossa Hitlerin Saksan kanssa ja se on tosiasia. Hävisimme Saksan kanssa sodan liittoutuneille ja jouduimme maksamaan siitä kuitenkin vain kohtuullisen hinnan. Venäläiset maksoivat kovan hinnan Saksan lyömisestä. 22 miljoonaa kaatunutta.
Karjalan saanti takaisin oli Kekkosen suomalaisviritys eikä Neuvostoliiton tyrkyrys. Lappi kiinnosti Neuvostoliittoa 1950-luvun alkupuolella, mutta hiipui sitä mukaa kun Ruotsin ja Norjan puolustuskyky kasvoi. Tosiasiallisesti Karjalaa ei olisi ollut mahdollista saada takaisin edes pienessä osassa.
Ilmoita asiaton viesti
NL ja Saksa hyökkäisvät liittolaisina ja sovitusti Puolan kimppuun, murskasivat sen ja jakoivat Eurooppaa etupiireihin sulle-mulle-periaatteella. Ja se on tosiasia. Myöskin NL oli täydessä hyökkäysryhmityksessa Saksaa vastaan, mutta Hitler ehti ensin ja yllätti Stalinin housut kintuissa. NL oli ihan samanlainen valloitushaluinen ”lebensraumia hakeva suurvalta kuin Saksakin.
Suomi ei ollut liitossa Saskan kanssa, vaan aseveli. Mitään liittosopimusta ei ole dokumentoitu.
Ilman USA:n mahtavaa sotilas- ja materiaaliapua, ei NL olisi koskaan saksaa pystynyt voittamaan. Saati Suomeakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Käy lukemassa esimerkiksi Iltalehden melko tuore kirjoitus otsikolla ”Näin Marskin Päämaja ohjasti Suomen Hitlerin liittolaiseksi – ”Jos Suomi tahtoo elää…”, joka löytyy:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86758dfb-621d-4…
Suomen historian professorit ovat olleet jo pitkään (vuodesta 2005-08) sitä mieltä, että Suomi taisteli Saksan liittolaisena jatkosodassa. Suomi ei käynyt professorien mielestä erillissotaa, niin kuin asia usein halutaan nähdä.
De facto Suomi oli Saksan liittolainen, vaikka kaksi kolmasosaa Suomen kansasta ei ymmärrettävästi halua näin edelleenkään nähdä. Olet yksi heistä.
Kaikkein oleellisinta on, että sekä liittoutuneet että saksalaiset itse määrittelivät Suomen Saksan liittolaiseksi.
Jos aikaa, käy lukemassa kirjoitus otsikolla ”Saamme edelleen kiittää länsimaita 70 vuotta sitten saamastamme myötätunnosta”, joka löytyy:
http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207951…
Suomi oli Saksan liittolainen liittoutuneiden mielestä ja hävisi sodan. Tämä oli myös Iso-Britannian ja Yhdysvaltain näkemys, mutta maat näkivät tulevan tilanteen jo Teheranin konferenssissa 28.11.–1.12.1943 ja Suomi selvisi kohtuudella huolimatta häviöstä ja liittolaisuudesta Saksan kanssa. Karjala ja vähän muutakin kuitenkin meni.
Ilmoita asiaton viesti
Hitler ei maininnut puheessaan Suomen olevan liitossa ”im Bunde”, vaan yhdessä ”im Verein”
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76766-hitler-ei-sanonut-2261941-suomen-olevan-saksan-kanssa-”liitossa”-–-vaan-”yhdessä”
Miksi pitäisi olla länsimaille kiitollisia siitä, kun kohtelivat Suomea silkkihansikkain sodan jälkeem, kun haettiin ja saatiin apua siitä ainoasta mahdollisesta vaihtoehdosta, kun NL esti leipäviljan tuonnin muualta ja saartoi Suomen ja näin tehtiin asevelisopimus Saksan kanssa maamme pelastamiseksi neuvostomiehitykseltä?
Kun sen sijaan NL sodan voittajana ei saanut mitään rangaistusta liittolaisuudestaan natsien kanssa jo ennen sotaa. Eipä siinä paljon kiitollisuutta kannattaisi osoittaa. Tosin liittoutuneet eivät lukeneet Suomea sodan jälkeen Saksan varsinaisten liittolaisten joukkoon.
Mitään asevelisopimusta Saksan kanssa ei olisi koskaan pakon edessä tehty, ellei NL olisi ensin Suomeen hyökännyt ja ollessaan samanaikaisesti liitossa natsien kanssa.
Saksa pelasti kuitenkin omalta osaltaan maamme neuvostomiehitykseltä vuoden 1944 torjuntataisteluissa.
Ja kyllä minunkin mielestäni Suomi kävi erillissotaa.
http://seppinenj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/171840-s…
Ilmoita asiaton viesti
Ole vain ihan yksin noiden hassujen ja omintakeisten ajatusten kanssa. Ole myös tyytyväinen itseesi.
Minkään maan kannalta maan oma käsitys itsestään ei ole oleellinen vaan kuinka muut näkevät tuon maan. Jos muiden näkemys ei miellytä, on turha lässyttää ja taivastella muiden olevan väärässä.
Tuo koskee myös Suomea.
Ilmoita asiaton viesti
Eivät nuo tunnu olevan vain minun ajatuksiani kuten linkeistä selviää. Missään en ole väittänyt muiden olevan väärässä, ja minun oikeassa, tuon vai eri näkökulmia ja myös omiani. Ja se olenko tyytyväinen itseeni vai en, ei kai tässä nyt ole se oleellinen asia eikä kuulu asiaan muutenkaan millään tavalla. Sekin, että miten muut maat näkivät Suomen tilanteen, ei välttämättä ole se kiveen hakattu totuus. Toki se voi olla hyvin oleellinen asia. On kuitenkin päivänselvä, että NL selvisi sodasta kansojen alistajana ja miehittäjänä kuin koira veräjästä sen takia kun kuului sodan voittajiin. Voittajat kirjoittavat historian.
Kyllä mielestäni paljon raskauttavampaa on liittoutua natsien kanssa miehittääkseen pieniä valtioita keskenään, kuin olla kimpassa taistellakseen olemassaolostaan valloitushaluisten suurvaltojen puristuksessa. Tämä on oma mielipiteeni jos se nyt kuitenkin armollisesti sallitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti Risto Rytin päiväkirja 4.7.41:
”Schoenfeld oli luonani esittäen promemorian ja tiedusteli asennettamme. Sanoin, että olimme valitettavasti joutuneet Venäjän uuden hyökkäyksen kohteeksi ja pakotettuja parhaamme mukaan puolustamaan vapauttamme ja elämäämme. Onneksi oli Venäjä joutunut sotaan Saksan ja eräiden muiden valtioiden kanssa, mikä tällä kerralla talvisotaan verraten suuresti huojensi asemaamme.
Sch. kysyi, oliko meillä poliittisia sopimuksia Saksan ja sen liittolaisten kanssa. Vastasin, ettei meillä ollut mitään poliittisia sopimuksia paremmin Saksan kuin sen liittolaisten kanssa. Sotilasjohtomme on ollut kosketuksissa Saksan sotilasjohdon kanssa sotatoimien koordinoimisesta, mutta olemme niiden kanssa vain cobelligerentejä faktillisen tilanteen vuoksi. Käsitämme sotamme erilliseksi puolustussodaksi, emmekä halua sekaantua suurvaltojen välisiin suuriin välien selvittelyihin, joihin varamme ja voimamme eivät riittäisikään, eivätkä ne meitä kiinnosta. Meidän kohdallemme on kysymyksessä vain oma elämämme ja turvallisuutemme vapaana itsenäisenä kansana.”
Arthur Hans Fredrik Schoenfeld oli Yhdysvaltain lähettiläs, jonka kanssa Ryti oli tiiviissä kosketuksessa sodan aikana, kun tämä oli Suomessa. Kirja sisältää myös Schoenfeldin raportteja.
Mitä Jatkosotaan tulee, niin suosittelen kahta kirjaa. Yksi on presidentti Risto Rytin sotasyyllisyysoikeudenkäynnin puolustuspuhe ”Risto Rytin puolustus”, joka julkaistiin näköispainoksena vuonna 1989. Toinen erittäin mielenkiintoinen kirja on tämä Risto Rytin päiväkirjat 1940-1944. Sen yläotsikko on ”Käymme omaa erillistä sotaamme.” Tämä julkaistiin vuonna 2006. Molemmat kirjat ovat erittäin arvokkaita dokumentteja.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä lukemisen arvoinen kirja on valtiotieteen tohtorin, eversti Pekka Visurin uusin teos ”Saksan kenraali Suomen Päämajassa vuonna 1942, suomalais-saksalainen yhteistyö Waldemar Erfurthin päiväkirjan valossa” (Docendo 2017).
Kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjamekinnät kuvaavat hyvin Saksa-Suomi-liittolaissuhdetta jatkosodassa. Erfurthin saattoi mm. suomalaisten tietoon Saksan tarkan Neuvostoliittoon hyökäämisajankohdan ennalta, ja Suomihan liittyi sitten hyökkäykseen myös, mutta toki erillään saksalaisjoukoista.
Erfurth oli Hitlerin yhteyskenraali Suomeen.
14.6.1941 kenraali Erfurth kirjoitti päiväkirjaansa: ”Esitin sotamarsalkka Mannerheimille ja kenraali Heinrichsille arvion, että sodan alkamista merkitsevä B-päivä on aikaisintaan 20. kesäkuuta mutta ei myöhemmin kuin 22.6.”
Erfurth oli Suomessa siis 14.6.1941.
Erfurth määrittelee päiväkirjoissa Suomen liittolaiseksi ja hyväksi liittolaiseksi sotilaiden hyvän ammattitaidon vuoksi (Saksan parhaaksi liittolaiseksi).
Ratkaisevat neuvottelut Suomen liittymisestä Saksan rinnalle käytiin molempien maiden sotilasjohdon välillä Helsingissä 3.–6. kesäkuuta 1941. Helsingin kokouksen jälkeen Saksan sodanjohto katsoi saaneensa varmuuden Suomen liittymisestä sotaan Saksan rinnalle, vaikka poliittinen päätös puuttuikin.
Saksa aloitti hyökkäyksen 22.6. ja Suomen hyökkäysvaihe alkoi Saksan rinnalla 10.7.
Salainen yhteistyö Saksan ja Suomen armeijoiden johtotason kesken alkoi jo vuoden 1940 lopulla.
On huomattava, että myös Mannerheim oli tavannut Hitlerin kesäkuussa 1941 kaksi kertaa, ensin Suomessa ja sitten Saksassa.
Jos Visurin kirja ei ole tuttu, voi siitä käydä lukemassa esimerkiksi Helsingin Sanomien jutun otsikolla ”Uutuusteos paljastaa, miten Suomi lähti sotaretkelle yhdessä Saksan kanssa – Mannerheimin lähipiiriin kuuluneen saksalaiskenraalin päiväkirja antaa hyytävän kuvan jatkosodan synnystä”:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005384893.html
Ei ole kahta sanaa, että Iso-Britannia, Yhdysvallat sekä Neuvostoliitto luonnollisesti lukivat Suomen natsi-Saksan liittolaiseksi jatkosodan syttyessä.
Suomessa tämän liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää.
Ilmoita asiaton viesti
Kenraali Erfurth: ”Saksan puolustusvoimain ylijohdon tilannekatsauksessa 1.6.1941 todetaan, että »alustavat keskustelut» mahdollisesta saksalais-suomalaisesta yhteistoiminnasta aloitettiin vasta 25.5.1941 Salzburgissa”
Waldemar Erfurth, Suomi sodan myrskyssä 1941-1944, 1951
Kenraali Erfurth Saksan ja Suomen sopimuksettomuudesta: ”Suomen sotapäällikön kädet eivät sodan kynnyksellä olleet minkäänlaisten saksalaisten kanssa tehtyjen sopimusten sitomat. — Sodan aikana yritettiin Suomi monta kertaa Saksan taholta liittosopimuksella sitoa kansainvälisesti Saksan valtakuntaan. Näille kehoituksille Suomen hallitus koko ajan oli kuuro. Suomen kansa ja hallitus eivät tahtoneet tulla vedetyksi suurvaltojen väliseen sotaan. Suomalaiset pitivät kolmatta vapaussotaansa talvisodan jatkona, puolustussotana, Suomen ja Neuvostoliiton välisenä asiana. Saksalaisista sotilaista he käyttivät nimitystä »aseveli».”
Waldemar Erfurth, Suomi sodan myrskyssä 1941-1944, 1951, sivut 30-31
”Kenraali Erik Heinrichs (Yleisesikunnan päällikkö Jatkosodan aikana): ”Kun Erfurth oli tullut näin pitkälle, yleisesikunnan päällikkö puuttui taas puheeseen: »Minun on heti esitettävä vastalauseeni äskeisen rinnastuksenne kahta kohtaa vastaan. Suomi ei ole liitossa teidän kanssanne, me käymme – sitoumuksitta – sotaa teidän rinnallanne yhteistä vihollista vastaan. Tässä suhteessa ei voi vallita mitään epäselvyyttä. Suomen hallitus on tämän sodan aikana jo kahdesti torjunut Saksan vaatimukset tai aloitteet liittosopimuksen solmimiseksi.» — ”
Erik Heinrichs, Mannerheim Suomen kohtaloissa, osa II, sivut 342-343
Se on varmaa, että N:liitto oli liittosuhteessa Natsi-Saksan kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Turhapa on Pesosen mennä taas henkilöön. Minä laitoin vain senaikaisten sotilashenkilöiden mielipiteitä suorin lainauksin ja lähdeviittein. Niiden mukaan Suomella ei ollut liittosuhdetta Saksan kanssa. Sen sijaan epäilen Pekka Visurin puolueettomuutta.
Joukko arvovaltaisia ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijoita perusti Suomen Geopoliittinen Seura -nimisen yhdistyksen (SGS).
Useiden lähteiden mukaan seuraa karsastetaan, koska sen muutamien johtohenkilöiden käyttämiä puheenvuoroja on pidetty presidentti Vladimir Putinin politiikkaa myötäilevinä ja Suomen turvallisuuspoliittisia valintoja kyseenalaistavina.
Leimallista näille puheenvuoroille on ollut muun muassa Suomen läntisen puolustusyhteistyön tiivistämiseen kohdistuva kritiikki ja Naton sotilaallisen läsnäolon esittäminen Itämeren alueen vakautta horjuttavana tekijänä.
viitataan erityisesti seuran puheenjohtajan, tohtori Pekka Visurin, varapuheenjohtajan, suurlähettiläs Heikki Talvitien ja sen hallituksen jäsenen, dosentti Risto Volasen viimeaikaisiin puheisiin ja kirjoituksiin, joista useita on julkaistu myös seuran verkkosivuilla.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle on aivan sama oliko Suomi Saksan liittolainen tai ei ollut. Saksa pelasti ratkaisevalla osuudellaan Suomen itsenäisyyden vuoden 1944 torjuntataisteluissa. Siitä on syytä olla kiitollinen. Ilman Saksan apua olisi maamme todennäköisesti miehitetty ja tehty neuvostotasavalta Viron tapaan. Sen jälkeen kun NL solmi littosuhteen Saksan kanssa Euroopan pienten valtioiden päänmenoksi, ei ollut minkäänlainen häpeä, että Suomi ja Saksa olivat ainakin aseveljiä, kun päämääränä oli maamme olemassaolon ja suvereenisuuden turvaaminen, Yksin ei Suomi olisi siihen kyennyt.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikuuko täällä, vai falskaako korvani? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen sota 1941-1944 saksalaisen kenraalin kuvaamana.” Näin Helsingin Sanomat otsikoi kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjaa kirjoituksessa 15.10.1950 sivulla 12.
Kenraali, fil. tri Waldemar Erfurth kirjoittaa: ”Kun sota sitten puhkesi, ja Suomi joutui siihen mukaan, se ei tahtonut olla, eikä ollut Saksan liittolainen, eikä sidottu Saksan ylijohdon ohjeisiin, vaan suvereenisena maana täysin itsenäinen, vaikka se sodan aikana sai huomattavaa tukea Saksalta.”
Kirjoitus käsittelee Waldemar Erfurthin saksankielistä teosta ”Der Finnische Krieg 1941-1944.”
Lopussa mainitaan ”Teos on teräväkatseisen ja kunnianmiehen kirjoittama, kaikessa kohtalokkuudessaan kiintoisa luku Suomen tuoreinta historiaa.” W.E.T.
Jo tämän perusteella on todettava, että Suomi kävi erillissotaa.
Minulla on tämä kirja ”Suomi sodan myrskyssä 1941-1944” kirjahyllyssäni. Ostin itse asiassa tämän vanhan kirjan Hesarin artikkelin 15.10.1950 perusteella. Kirjan on suomentanut kenraali Tuompo. Visurin kirjalla minulla ei ole käyttöä.
Mitä näihin nykyajan professoreihin tulee, niin Vapaussodastakin on tehty monen professorin mielestä sisällissota. Totuus siitä löytyy kuitenkin mm. edesmenneen akateemikko Eino Jutikkalan kirjoittamana. Vapaussota.
Vapaussodan muistomerkit ympäri Suomea ovat sentään vielä Vapaussodan muistomerkkejä.
http://www.hs.fi/aikakone
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Mikkolalle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Tutustukaapa hieman tuon 50-luvun kirjan kustannushistoriaan ja miksi Erfurthin päiväkirjoja ei tuolloin julkaistu kokonaan.
Ajat oli toiset eikä juuri sodan jälkeen ihan kaikkea Saksa-suhteista tohdittu kirjoittaa eikä etenkään olla niistä eri mieltä. Hyvä niin tuohon aikaan, kun Neuvostoliiton paine oli edelleen kova. Ryti oli päässyt sotasyyllisenä vankilasta vasta helmikuussa 1951 (kyseessä tuomioissa oli Suomen osallistumisesta sotaan Saksan rinnalla).
Euroopan sotasyyllisyysoikeudenkäynneissä oli kyse Saksasta ja Saksan liittolaisista, akselivalloista.
Liittoutuneet päättivät jo toisen maailmansodan aikana, että akselivaltojen poliittinen johto oli sodan aloittajina saatettava vastuuseen. Saksa ja Saksan liitolaiset siis myös. Kartoissa Suomi on väritetty akselivaltojen värillä.
Korostan nyt sitä, että älkää olko ääliöitä. Me voimme itse itsemme vakuutella ihan mitä hyvänsä itasestämme, mutta sillä ei ole merkitystä. Ulkopolittikassa on tärkeintä, miten muut meidät määrittelee ja miten me määrittelemme muut.
Kyllä Venäjäkin näkee meidät jo käytännössä Nato-maana.
Ilmoita asiaton viesti
Mikkolalla on lähteet ja niistä suorat lainaukset. Olisi hyvä jos sinullakin olisi, etkä vaan kehottaisi lukemaan sitä ja tätä. Tunnustaako Pesonen NL ja Saksan liittolaisuuden?
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei kuulunut akselivaltoihin karttamerkinnästä huolimatta. Akselivallat olivat Saksa, Italia, Japani, Bulgaria, Unkari ja Romania. Oikeutta käytiin sodan jälkeen voittajan oikeudella. Tästä on esimerkkinä myös meidän sotasyyllisyysoikeudenkäyntimme. Ihmisiä tuomittiin jälkeenpäin tehdyllä lailla. Rytin ohella tuomittiin kaksi entistä pääministeriä, neljä ministeriä ja entinen Suomen Berliinin suurlähettiläs.
Toivon vilpittömästi, että Eduskunnasta löytyisi isänmaallisia kansanedustajia, jotka olisivat valmiita lakialoitteeseen sotasyyllisyyslain kumoamiseksi. Uuden lain myötä Korkein oikeus voisi kumota nämä takautuvaan lakiin perustuvat tuomiot.
Käsitykseni mukaan tätä tukee myös Korkeimman oikeuden lausunto sotasyyllisyyslaista 28.8.1945 (N:o 1488). Siinä Korkein oikeus toteaa lausunnon lopussa Eduskunnan perustuslakivaliokunnalle:
”Sen perusteella, mitä edellä on esitetty, Korkeimman oikeuden on mielipiteenään lausuttava, että ehdotettu laki, joka tosin on tarkoitettu säädettäväksi valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä määrätyssä järjestyksessä, sisältää niin monia ja perustavaa laatua olevia poikkeuksia hallitusmuodosta ja yleisesti hyväksytyistä oikeusperiaatteista, ettei lakia oikeudelliselta kannalta voida pitää valtiojärjestykseemme soveltuvana.”
Presidentti Risto Ryti pelasti Suomen omalla toiminnallaan kolme kertaa. Saksan lähettiläs Blücherin muistiinpanojen mukaan:
”Lopuksi von Blücher sanoi Rytille, että tämä oli pelastanut Suomen kolme kertaa, ensimmäisen kerran Moskovan rauhanteolla, toisen kerran ryhdyttäessä sotaan Venäjää vastaan ja kolmannen kerran juhannuskeskustelujen kautta” (Risto Rytin päiväkirjat sivu 346).
21.6.1944
”[Illalla] Moskova [hallituksen ulkoasianvaliokunnassa päätetty lähettää Moskovaan kysymys rauhanmahdollisuudesta; vastaus tuli 23.6.]: antautuminen.” (Risto Rytin päiväkirjat sivu 333).
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Mikkolalle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Käsitykseni mukaan liittolaisuus perustuu valtioiden välisiin sopimuksiin. Suomella ja Saksalla ei ollut valtioiden välistä sopimusta, jonka silloinen eduskunta olisi aikanaan hyväksynyt. Se, että Saksa liitti Suomen mukaan operaatio Barbarossaan jo 18.12.1940, ei tarkoita sitä, että Suomi valtiona olisi hyväksynyt liittolaisuuden. Viittaan Jori Kajannon kommenttiin 43 (Erik Heinrichs, Mannerheim Suomen kohtaloissa, osa II, sivut 342-343).
Itse Ohje n:o 21 Tapaus Barbarossa oli salainen komentoasia (Geheime Kommandosache!) ja se oli tarkoitettu vain saksalaisupseerien käyttöön (Chef Sache Nur durch Offizier). Suomalaisilla ei ollut mitään tietoa tästä ohjeesta n:o 21 Tapaus Barbarossa 18.12.1940. Tietoa mahdollisesta saksalaisten hyökkäyksestä Neuvostoliittoon saatiin vasta 25.5.1941.
Saksan yleisesikunnan päällikkö kenraalieversti Franz Halder kirjoittaa päiväkirjassaan 14.5.1941 ”Neuvottelut suomalaisten kanssa eivät ole vielä alkaneet.” (Heinrichs: Mannerheim Suomen kohtaloissa, osa II, huomautus sivulla 230).
Ohjeessa n:o 21 sen kohdassa II mainitaan todennäköiset liittolaiset ja heidän tehtävänsä. Siinä mainitaan Romania ja Suomi. Tässä kannattaa huomioida sana ”todennäköiset” (Voraussichtliche).
https://www.1000dokumente.de/index.html?c=dokument…
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Mikkolalle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmälleen juuri näin, Mikkola.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän tämä Pesosen ”kyky” argumentoida ja muiden mielipiteiden huomioonottamattomuus ja hänelle esitettyihin kysymyksiin vastaamattomuus ole tullut täysin selväksi. Muuten olen ollut vaikuttunut sinun sotilaspoliittisesta tietomäärästästi, mutta tämä jankuttaminen on melkoinen pohjanoteeraus.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa Suomi-Saksa-liittolaissuhteen tunnustaminen tekee vielä kipeää, kuten Kajannolle.
Joillekin näyttää olevan todellakin herkkä ja vaikea asia.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. Olen tästä lukenut ennenkin. Kekkonen ylitti kaikilla tavoilla valtuutuksensa. Tämä oli varmaan näkyvin esimerkki mitä hänen itsetehostuksessa tuleman piti.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Kekkosen vaihtaripolitiika olisi toiminut olisi hänestä tullut todella koko kansan sankari. Ei tuolloin kukaan olisi surrut asioita Naton tai USAn kannalta. Maailmanpolitiikan vedet olisivat virranneet ihan samoissa uomissaan huolimatta jostain maa-alueiden vaihtosopimuksesta. Jos Karjalaa olisi tullut takaisin olisi riemu ollut kuin jääkiekon MM kultajuhlissa. Mikäli tuo sopimus olisi onnistunut olisi Viipuri tänäkin päivänä itä-suomen hauskin ja suurin kaupunki.
Ilmoita asiaton viesti