Missä taivaalla renkaita, siellä Putin tai Medvedev

Presidentti Vladimir Putin saapuu taas jokakesäiselle vierailulle Suomeen reilun viikon kuluttua 22. elokuuta. Tiedotetta vierailusta ei vielä löytynyt presidentinkanslian sivuilta, mutta tapaaminen on jo uutisoitu laajasti (esim. IS 8.8.2019, KSML 8.8.2019).
Tämän kirjoituksen aihe on valtiollisten koneiden sekä myös sotilaskoneiden lentoseuranta ja lentoseurantasivustot, jotka ovat antaneet hyvää varmistavaa tietoa minunkin moniin kirjoituksiini.
Lentoreittien seurantasivustoja ovat esimerkiksi Flightradar24, Plane Finder ja PlaneRadar. Sivustoilla syvällisemmän historiatiedon saaminen edellyttää maksullista tilausta.
Myös laivareittien seurantasivustot ovat antaneet hyvää varmistavaa tietoa moniin kirjoituksiini. Suosituin ja myös minulle tutuin sivusto lienee MarineTraffic.
Lentoseuranta perustuu radiotaajuiseen tunnistukseen, mutta lentoreittejä voi kyllä selvittää vajavaisinkin tiedoin, jos tunnistus on ollut edes osia lentoa päällä. Lyhyet ja vähän pidemmätkin ”katkot” eivät suuremmin haittaa selvitystä.
Presidentti Putin saapuu siis Naantalin Kultarantaan 22.8.2019. Putinia kuljettava lentokone ja muut mukana tulevat koneet laskeutunevat todennäköisesti Turkuun, joka on nykyään Venäjälle kuuluvan Suursaaren ohella toinen Suomeen liittyvä Putinin lempipaikka. Kolmantena Suomen läheisistä Putinin lempipaikoista on ehkä Laatokan alue hänen vierailukertojensa perusteella.
”Venäläinen ’tuomiopäivän kone’ kiertänyt Suomenlahden yllä ympyrää tuntien ajan” on tuore uutisotsikko Ilta-Sanomissa heinäkuussa (IS 27.7.2019). Kyse on lentoseurantasivustoilla näkyvistä ympyrää 360 asteen kaarrossa lentävien koneiden ”renkaista”.
Tarkoittaako Putinin saapuminen taas renkaiden ilmestymistä lentoseurantasivustoille, tällä kertaa kansainväliseen ilmatilaan Ahvenanmaan eteläpuolelle?
Tuohon kysymykseen vastaus on kirjoituksen lopussa.
Lentorataa osoittavia renkaita muodostuu lentoseurantasivustoille, kun ympyrää lentävällä koneella on käytössä ADS-B-laite (Automatic Dependent Surveillance Broadcast, esim. ADS-B Technologies), joka lähettää radiosignaalein lentotietoja salaamattomina ja joiden avulla kone näkyy myös lentoseurantasivustoilla.
Transpondereista on Suomessakin käyty vilkasta keskustelua, pitäisikö niiden olla sotilaskoneissa päällä etenkin kansainvälisessä ilmatilassa niin, että koneet näkyisivät myös radiosignaaleihin perustuvissa siviilitutkissa ja samalla lentoseurantasivustoilla.
****
Mistä noissa renkaista on kysymys?
Noita renkaita Suomen lähettyvillä Venäjän puolella on esitetty kuvissa 1 ja 2.
Kuva 1 liittyy huhtikuun 26. päivään vuonna 2014, jolloin Putin vieraili viikonloppuna Valamon luostarissa Laatokan pohjoisosassa (Yle 27.4.2014, Karjalainen 27.4.2014). Kuvassa RSD047-lentotunnisteella näkyvä lentokone (rekisterinumero RA-64515) on yksi presidentinhallinnolla olevista lentokoneista, joka liittyy presidentin olemiseen tietyillä alueilla Venäjällä. Seuraavana päivänä lentänyt kone näkyi lentoseurantapalveluissa RSD49-lentotunnisteella (rekisterinumero RA-64516).
Laatokan päällä lentoympyrän halkaisija oli noin 70 kilometriä ja Valamon luostari on siinä ympyrän keskellä. Lentokorkeus oli noin 27 000 jalkaa eli hieman päälle 8 kilometriä.
Lentotunniste ei ole oleellinen vaan lentokoneen rekisterinumero. Sama lentotunniste voi liittyä useaan eri koneeseen. Laitteet ovat siirrettävissä.
Sama lentotunniste RSD049 kuin vuonna 2014 Laatokan yllä, ilmestyi seurantasivustojen kuvaruuduille (kuva 2) tämän vuoden heinäkuun lopulla taasen lähelle Suomen rajoja, kun Putin oli vierailemassa Isosaaressa ja tutustumassa sukelluspallolla merenalaiseen hylkyyn 27.7.2019 (Риа новости 27.7.2019). Ilta-Sanomat uutisoi tuon lentokoneen siis ”venäläiseksi ’tuomiopäivän koneeksi’” (IS 27.7.2019). Kyse tällä kertaa oli RA-64528-koneesta.
No, ihan tuomiopäivän koneesta ei ole kysymys.
Venäjältä löytyy kolmas vastaava presidentinhallinnon pyörijäsuihkukone rekisterinumerolla RA-64527, joka pyöri Suomen rajan tuntumassa juhannuksen jälkeisenä tiistaina 23.6.2015. Lentotunniste oli tällä kertaa RSD048. Reissussa oli pääministeri Dmitri Medvedev, joka vieraili Kižissä Äänisellä (Риа Новости 23.6.2015).
Venäjältä löytyy myös neljäskin vastaava presidentinhallinnon pyörijäsuihkukone rekisterinumerolla RA-64526. RA-64526-kone pyöri viimeksi Mustallamerellä 10.8.2019. Lentotunniste tällä kertaa RSD047, josta kuva 3. Jompikumpi epeleistä – Putin tai Medvedev – oli siis ollut Krimin tai Sotšin maisemissa lentoseurantasivustoille ilmestyneiden renkaiden sijainnin perusteella.
Kun kirjotin Googleen ”Путин, Крым, 10.8.2019” -hakusanan, heti tärppäsi. Putin oli ollut Krimin niemimaalla ”Yönsusien” (”Ночных волков”) johtajan Alexander Zaldostanovin (Александр Залдостанов) (”kirurgi, Хирург”) seurassa ”moottoripyöräilemässä” (Известия 10.8.2019).
Vastaavaa ympyrää Krimin alueella oli tekemässä RA-64528-kone perjantaina 9.8.2019. RA-64528 lensi hetkellisesti ympyrää samanaikaisesti RA-64526:n kanssa Krimillä myös 24.6.2017 (lentotunnisteet RSD043 ja RSD047), kun Putin oli siellä vierailulla Artekin (МДЦ Артек) lasten leirikeskuksessa (Риа Новости 24.6.2017).
Pyörijäsuihkukoneiden perusteella Putin vierailee usein Krimillä. Jos vierailu on pitempiaikainen, pyörijäkoneita voi olla peräkkäisinä ajankohtina enemmän kuin vain yksi.
Kuinka monta näitä Putiniin ja Medvedeviin liittyviä pyörijäsuihkukoneita Venäjällä oikein on? Mistä renkaissa onkaan kysymys ja mitä lentokoneet oikein tekevät?
Itse olen löytynyt siis viisi venäläistä pyörijäkonetta. Noiden edellä mainittujen pyörijäsuihkukoneiden malli on Tupolev Tu-214SR (Ту-214СР, ОАО Туполев, Ту-214).
Tämä blogikirjoitus keskittyy seuraavissa luvuissa Tupolev Tu-214 -sarjan koneisiin.
****
Presidentinhallinnolla olevat koneet omistaa – yllätys, yllätys – venäläinen yhtiö. Englannin kielellä yhtiön nimi on SLO Rossiya, venäjän kielellä ФГБУ ”СЛО ”Россия” (СЛО = SLO, Россия = Rossiya, СЛО = специальный лётный отряд = special flight detachment), pidemmässä muodossa Специальный лётный отряд Россия. Englanniksi virallinen käännös on Russia Special Detachment.
Suomeksi kutakuinkin kyse on Venäjän erityislentoyksiköstä (tai -osastosta). Kyseessä on siis yritys, joka on presidentinhallinnon alaisuudessa.
Mitä tämä suomen kielellä presidentinhallinnon hallinnoima SLO Rossija -yritys sitten oikein omistaa lentokonekantanaan?
Ajantasaisen selvityksen tekeminen venäläisaineistosta ei aina ole helppoa, tieto eri lähteistä on aina suuresti ristiriitaista. Haaste on nimenomaan löytää Venäjältä ajantasainen ja kattava ensikäden tieto, tiedon alkuperäinen lähde.
SLO Rossija -yrityksen lentokonekalusto vuodelta 2016 on ollut liitettynä aikanaan julkiseen tarjouspyyntöaineistoon (Закупка №03731000035160004610461, 17.11.2016), muttei kuitenkaan itse tarjouspyyntölinkkiin.
Lentokoneita on tuolloin vuonna 2016 ollut tarjouspyyntöaineiston perusteella yhteensä 67 kappaletta, mukana myös länsikoneita.
Tupolev Tu-214 -koneita on ollut seuraavasti: Tu-214 yhteensä 4 kpl, Tu-214SR yhteensä 5 kpl, Tu-214PU yhteensä 2 kpl, Tu-214VPU yhteensä 1 kpl ja Tu-214SUS yhteensä 2 kpl. Kaiken kaikkiaan Tupolev Tu-214 -koneita vuonna 2016 olisi ollut yhteensä 14 kpl.
Esimerkiksi Planelogger-sivuston mukaan Tupolev TU-214 -koneita SLO Rossija -yrityksellä olisi kaikkiaan 12 kappaletta (Planelogger, Russiya Special Detachment -fleet). Planespotters-sivuston tuoreimman (31.7.2019) tilaston mukaan SLO Rossija -yrityksellä puolestaan olisi Tupolev TU-214 -koneita vain 10 kappaletta (Planespotters, Rossiya Special Detachment 31.7.2019). Tuo kaikki lukujen sekamelska kuvastaa hyvin eri lähteiden ristiriitaisuutta.
Tuoreimman ja luotettavimman tiedon SLO Rossija -yrityksen lentolaivastosta antaa Airlinefleet-sivusto.
SLO Rossija -yrityksen osalta löytyy kaksi tilastoa päivämäärillä 23.4.2019 (Airlinefleet, Rossiya SLO, 23.4.2019) ja päivämäärillä 2.8.2019 (Airlinefleet, Possiya SLO, Tupolev T-204-100/-300/Tu-214, 2.8.2019).
Jälkimmäinen tilasto käsittää vain yrityksen Tupolev-koneet. Tilastot ovat yhtenevät, joten ainakin Tupolev-koneiden osalta presidentinhallinnossa on hallussaan samat koneet nyt syksyllä kuin viime keväällä.
Airlinefleet-sivuston mukaan SLO Rossijan koko laivue käsittää 44 lentokonetta, joista 39 on käytössä ja 5 tilauksessa (ei vielä toimitettu).
Tupolev Tu-214-sarjan koneita on yhteensä 18 kappaletta, joista 15 on käytössä ja 3 tilauksessa. Tu-214-sarjan koneet puolestaan jakautuvat seuraavasti: Tu-214 5 kpl, Tu-214PU 5 kpl (2 käytössä, 3 tilattu), Tu-214SR 5 kpl, Tu-214SUS 2 kpl ja Tu-214VPU 1 kpl.
TU-214-sarjan koneet rekisterinumeroittain:
Tupolev Tu-214-koneet: RA-64504, RA-64505, RA-64506, RA-64508, RA-64521.
Tupolev Tu-214PU-koneet: RA-64517, RA-64520, RA-64531, RA-64532, RA-64533.
Tupolev Tu-214SR-koneet: RA-64515, RA-64516, RA-64526, RA-64527, RA-64528.
Tupolev Tu-214SUS-koneet: RA-64522, RA-64524.
Tupolev Tu-214VPU-koneet: RA-64523.
Rekisterinumeroilla RA-64530, RA-64531 ja RA-64532 olevat Tu-214PU-koneet ovat siis vielä tilauksessa (on order) päivämäärällä 23.4.2019 ja 2.8.2019.
Presidentinhallinnon Tupolev Tu-214-sarjan koneet rekisterinumeroittain ovat oheisen listan mukaiset. Linkit ovat Planespotters-, PlaneFinder-, Jetphotos– ja RussianPlanes-sivustoille koneesta riippuen:
RA-64508: RA-64508 (KrasAir)
RA-64515: RA-64515, RA-64515 (antennikotelo)
RA-64516: RA-64516, RA-64516 (antennikotelo)
RA-64517: RA-64517, RA-64517 (antennikotelo)
RA-64520: RA-64520, RA-64520 (antennikotelo)
RA-64522: RA-64522, RA-64522 (antennikotelo)
RA-64523: RA-64523, RA-64523 (antennikotelo), FSB:n käytössä
RA-64524: RA-64524, RA-64524 (antennikotelo)
RA-64526: RA-64526, RA-64526 (antennikotelo)
RA-64527: RA-64527, RA-64527 (antennikotelo)
RA-64528: RA-64528, RA-64528 (antennikotelo)
RA-64532 ja RA-64533 ovat RA-64531:n sisarkoneita. RA-64531 on tilauksen ensimmäinen, josta on valmistusaikainen kuva RA-64531-linkissä. Noista kahdesta muusta ei vielä luonnollisesti ole kuvatietoja.
Planefinder-sivuilla on saatavilla myös koneiden lentohistoriaa aina vuoden taakse, mutta se edellyttää vanhemmissa lennoissa maksullista kirjautumista.
****
Missä edellisessä luvussa luetelluissa koneissa on antennikotelo konerungon laella, joka on helposti tunnistavissa? Kuvassa 5 on näytetty tällainen antennikotelon omaava kone (rekisterinumero RA-64526).
Kotelo on seuraavissa koneissa: RA-64515, RA-64516, RA-64517, RA-64520, RA-64522, RA-64523, RA-64524, RA-64526, RA-64527 ja RA-64528 (yhteensä 10 kpl).
Kaikissa Tupolev Tu-214SR -koneissa antennikotelo on konerungon laella. Kotelo kuuluu tavallaan runkoon ja on asennettu rungon valmistuksen yhteydessä. Tu-214SR:ssä antennikotelo on koneeseen itseensä kuuluva riippumatta siitä, onko kotelossa asennettuna mitään.
Esimerkiksi laivueen RA-64523-konetta käyttää FSB, joka lensi Moskovasta Zürichiin kuvan 6 mukaisesti 31.1.2017. RA-64523-koneessa on siis myös antennikotelo. Kone herätti Sveitsissä kysymyksiä (Tages Anzeiger 1.2.2017 ja Russian Defence 1.2.2017).
Antennikotelo yhdistettynä lentoseurantasivuston ympyränmuotoiseen lentorataan on saanut Suomessakin monien mielikuvituksen laukkaamaan eikä vähiten median.
Mitä kotelot sisältävät? Miten ne liittyvät renkaanmuotoisiin lentoratoihin?
Julkisuudessa on arvioitu, että antennikotelon omaavissa lentokoneissa on antenneja salattua viestintää varten, havainnointiantureita ja elektronisia häirintälaitteita. Kukaan ei kuitenkaan tiedä varmasti. Kotelot ovat yhdistetty jopa ydinaseiden käyttöön.
Mistään tuomiopäivän koneesta ei kuitenkaan ole kyse, vaikka se lentäisi ympyrää antennikotelo rungon laella.
****
Pyörivätkö kaikki kymmenen antennikotelokonetta taivaalla ympyrää?
Eivät pyöri. Osa pyörii ja osa lentää suoraan.
Koneista pyörii ympyrää vain Tu-214SR-tyypin koneet, joita on 5 kpl (RA-64515, RA-64516, RA-64526, RA-64527 ja RA-64528). Muiden koneiden pyörintää en ole havainnut lentoseurantasivustoilla, mutta jos joku on havainnut, voisi kommentoida kirjoituksen kommenttipalstalla. Lopuista antennikotelokoneista kaksi on Tu-215PU-tyyppiä, kaksi Tu-214SUS-tyyppia ja yksi Tu-214VPU-tyyppiä.
En ole löytänyt noiden viiden Tu-214SR-tyypin pyörijäsuihkukoneen (RA-64515, RA-64516, RA-64526, RA-64527 ja RA-64528) takaa muiden kuin presidentti Putinin ja pääministeri Medvedevin olemista maanpinnalla koneiden lähettyvillä. Koneet liittyvät siis presidentin ja pääministerin olemiseen jossakin Moskovan ulkopuolella, mutta kuitenkin Venäjän alueella.
Toinen huomio on, että koneet eivät ole lentäneet ymyprää Venäjän ilmatilan ulkopuolella niin, että ne olisivat olleet havaittavissa lentoseurantasivustoilla ja siis esimerkiksi ADS-B:t tai transponderit päällä. Ainakaan minä en ole havainnut Venäjän ulkopuolisia ympyrälentoja.
Ovatko pyörijäkoneet vain Venäjän ilmatilassa vai liikkuvatko ne myös Venäjän ilmatilan ulkopuolella, on mielenkiintoinen kysymys. Epäilen, että koneet ovat käytössä ilmassa ympyrää lentäen vain Venäjän ilmatilassa. Ulkomailla siis nuo koneet eivät lennä ympyrää.
Tuosta seuraa jatkokysymyksenä, miten sitten, kun presidentti Putin ja pääministeri Medvedev ovat kaukana ulkomailla lentäen? Mikä on koneiden virka, jos ne pyörivät ympyrää vain silloin, kun Putin tai Medvedev liikkuvat kotimaassa? Onko ulkomailla jokin toinen toimintatapa vai eikö ulkomailla ole tarvetta sille toiminnalle, mitä pyörivät koneet Venäjällä toteuttavat?
Kun Putin on käynyt Suomessa, eivät koneet pyörineet edes rajan takana Venäjällä. Ei esimerkkisi vuonna 2017, kun Putin liikkui Itä-Suomessa lyhimmillään vain reilun 20 kilometrin päässä rajasta Punkaharjulla. Koneet eivät pyörineet silloinkaan rajan takana Venäjällä Laatokan päällä.
En havainnut myöskään valokuvista em. viiden pyörijäkoneen olleen Savonlinnan tai Lappeenrannan kentillä tuolloin kesällä 2017. Sen sijaan presidentinhallinnon alaisuuteen kuuluva RA-64506 (Tupolev Tu-204) oli Lappeenrannassa. Suomessa usein Putinin mukana nähty suuri Iljushin Il-76MD -kuljetuskone (RA-78835, RA-78835) ei sen sijaan kuulu presidentinhallinnolle vaan Venäjän ilmavoimille.
Kun Putin käy Suomessa, koneet eivät siis varmuudella pyöri Venäjän ilmatilan ulkopuolella eivätkä edes Venäjän ilmatilassa, jos ei sitten tunnistuslaitteita ole kytketty pois päältä eikä tietoa ole saatavissa lentoseurantasivustoilta. Epäilen tuota mahdollisuutta, koska koneita ei ole nähty ulkomailla lentämässä ympyrää eikä ylipäätään paljon muutoinkaan FSB:n konetta lukuun ottamatta.
Koneet eivät siis tule pörräämään Ahvenanmaan eteläpuolelle myöskään elokuun 22. päivänä.
****
Edellisen luvun kysymyksille pitää yrittää löytää vastaus koneiden ympyrälentoon. Mistä koneiden pyörimisessä Putinin ja Medvedevin ympärillä on oikein kysymys?
Lähdetään asiaa purkamaan aluksi raskaimmasta vaihtoehdosta, johon Suomessakin on monessa lehtikirjoituksessa viitattu: ydinaseiden käyttö ja käyttöön liittyen tietoliikenteen varmistus Venäjän kansallisesta turvallisuudesta päättävien henkilöiden – presidentin tai toisena pääministerin – ja ydinasejoukkojen välillä.
Hieman vastaavasti kuin Venäjällä Tupolev TU-214SR-koneet, Yhdysvalloissa liikkuvat Boeing E-6 Mercury -koneet (E-6 Mercury (TACAMO)), ei tosin säännöllistä ympyrää lentäen. Tuossa edellä kirjatusta nettilinkistä kannattaa käydä lukemassa, mitä TACAMO tarkoittaa.
E-6-suinkukoneiden tarkoitus on kuitenkin ylläpitää tietoliikenneyhteyttä kansallisen turvallisuudesta päättävien tahojen (National Command Authority, NCA) ja Yhdysvaltain ydinasevoimien välillä, vaikka vihollisen ensimmäinen isku tuhoaisi maan pinnalla olevat komentokeskukset. Nämä kansallisesta turvallisuudesta päättävät tahot ovat presidentti ja puolustusministeri.
Ydinaseiden käytön suhteen Yhdysvaltain presidenttiä ja puolustusministeriä vastaavat Venäjällä presidentti ja pääministeri.
Tuon synkän tehtävän takia E-6-suihkukoneet on nimetty tuomiopäivän koneiksi (doomsday planes).
Kyse on siitä, miten maan johdolta saadaan tietoa Yhdysvaltain ydinvoimille tietyissä tilanteissa.
The National Interest -lehti on kirjoittanut hyvä jutun aiheesta (The National Interest 23.4.2017), miten tiedonvälitystä hoidetaan.
Onko Venäjällä Tupolev TU-214SR -koneiden pyöriessä maan omassa ilmatilassa kyse samasta?
Ei ole.
Kyse ympyrälennoissa ei ole nimenomaan ydinaseista eikä tiedonvälityksestä ydinasevoimille, mutta Venäjän presidentin tai pääministerin salatusta tiedonvälityksestä kuitenkin.
Venäjän ydinaseiden laukaisu tilanteessa kuin tilanteessa ei ole kiinni helposti tuhottavasta ympyrää kiertävästä aseistamattomasta ja suojaamattomasta suihkukoneesta. Viestejä toki voidaan välittää pyörivien lentokoneiden kautta, mutta Venäjän ydinaseiden käyttö ei ole niiden varassa.
Asiaa hieman sivuten, Venäjällä edelleen käytössä kylmän sodan aikainen ns. Perimetr-ydinaselaukaisujärjestelmä (Периметр, suomeksi Kehä), joka on todellinen venäläinen tuomiopäivän kone. Vuoden 2018 lehtitietojen mukaan Perimetr-ydinaselaukaisujärjestelmä on toimiva edelleen ja sitä on jopa paranneltu (Звезда 8.11.2018):
”Система ’Периметр’ функционирует, она даже усовершенствована. Но когда она сработает, у нас уже останется мало средств – мы сможем запустить только те ракеты, которые выживут после первого удара агрессора.”
Vapaa suomennos:
”Perimetr-järjestelmä toimii ja sitä on vielä parannettu. Mutta kun se toimii, meillä on vähän aikaa jäljellä – voimme laukaista vain ne ohjukset, jotka selviävät hyökkääjän ensimmäisestä iskusta.”
Noin lausui Venäjän puolustusministeriön virallisen Zvezda-sivuston ja -televisiokanavan haastattelussa Viktor Ivanovitš (Виктор Иванович), joka toimi Venäjän strategisten ohjusjoukkojen päällikkönä 1994-1996.
Tuosta todellisesta tuomiopäivän koneesta, jonka rinnalla Yhdysvaltain E-6-suihkukoneetkin kalpenevat, pitää varmaan kirjoittaa joskus oma blogikirjoitus.
****
Onko pyörivissä lentokoneissa kyse sitten sen ympäristön turvallisuusvalvonnasta, jossa presidentti tai pääministeri ovat?
Yhdysvalloissa FBI:n toiminnasta saattaa olla viitteitä myös Venäjän vastaavaan toimintaan. Kuva 7 on Baltimoren yltä lokakuussa 2015, jolloin FBI suoritti alueella valvontalentoja. Noista lennoista uutisoi aikanaan Yhdysvaltain kansalaisvapauksien liiton verkkosivusto (Aclu 30.10.2015), jolle lentojen tarkoitus selvisi FBI:n asiakirjoista. Lennot liittyivät alueella pidettyihin mielensoituksiin ja niiden valvontaan.
Mielenkiintoinen kysymys on, millaisia valvontalaitteita noissa ympyrää lentävissä lentokoneissa on niin Yhdysvalloissa kuin mahdollisesti myös Venäjällä. Videokuvausten lisäksi FBI:n koneet olivat suorittaneet ”muuta elektronista valvontaa” (”other electronic surveillance”). FBI:n valvontakoneeseen on kuulunut myös matkapuhelinvalvontatekniikka.
Kun kyse on Venäjän omassa ilmatilassa tapahtuvasta ympyrälennosta, on mahdollista, että koneissa kyse on osaltaan valvonnasta turvallisuuden varmistamiseksi. En näe tuota vaihtoehtoa kuitenkaan todennäköisenä. Turvallisuusvalvonta hoidetaan muutoin.
Ympyrälento on tyypillistä valvontaan ja tiedusteluun liittyvää, koska se antaa käsitystä signaalisuunnista. Norjassakin paikannettiin osaltaan Trident Juncture -sotaharjoituksen yhteydessä Venäjän GPS-häirintää aiheuttaneiden signaalien suuntia ympyrälennoilla.
****
Tässä luvussa esitetty on todennäköisin vaihtoehto, miksi suihkukoneet lentävät ympyrää Putinin ja Medvedevin päällä. Kyse on salatusta tiedonvälityksestä, joka yleensä on tavanomaista valtiollista viestintää eikä liity suinkaan ydinaseisiin.
Oleellinen asia ovat nuo antennikotelot (обтекатель антенны), jotka ovat Tu-214SR-koneissa.
Tuo Tu-214-sarjan SR-tyyppi kehitettiin nimenomaan Venäjän presidentille. Päätarkoitus oli tarjota presidentille (sekä pääministerille) salattua viestintää.
Tu-214SR-suihkukoneen ”presidentillinen” viestintätekniikka tapahtuu radioreleviestintänä (радиорелейная связь, radio-relay communications) ja kone on varustettu radioreleviestinnän edellyttämällä radiotekniikkajärjestelmällä (радиотехнический комплекс).
Radioreleviestinnästä seuraa, että viestintä on mahdollista vain näköyhteydessä olevien laitteiden välityksellä, joten radioreleviestintä vaatii maanpäällisten radioasemien, toistolentokoneiden ja satelliittien yhteisjärjestelmän. Näköyhteys on eri kuin ihmisnäkeminen: viestisignaalin kulkumatka voi olla pitkä.
Nuo pyörivät lentokoneet ovat siis ns. toistolentokoneita, jos käännän venäläisen самолёт-ретранслятор sanan oikein. Toisto-sanan tilalla voisi ehkä käyttää myös välittäjä-sanaa.
Lentokone on siis näköyhteydessä siihen radioasemaan, joka mahdollisen viestin lähettää presidentin tai pääministerin lähettyviltä, ja välittää viestit eteenpäin näköyhteyden päässä olevalle seuraavalle radioasemalle tai satelliittiin. Pyörivä lentokone täyttää hyvin tämän näköyhteysvaatimuksen.
On huomattava, että Putinin ja Medvedevin matkoihin liittyvät koneet eivät ole kaikilla kyseisten herrojen matkoilla. Ei esimerkiksi silloin, kun Putin on Pietarissa. Koneita käytetään sellaisissa paikoissa, jossa radioreleviestiyhteyttä ei voi muodostaa ilman lentokonetta. Näin vielä esimerkiksi juuri vallatulla Krimin alueella sekä Suomen itärajalla Karjalassa ja Suomenlahden pohjukassa.
****
Venäläisten mukaan Tu-214SR on tarkoitettu lennoille erityisesti pohjoisilla alueilla, joilla on ongelmallista käyttää tietoliikennesatelliitteja päiväntasaajan yli. On nyt huomattava, että vaikka Tu-214SR ei pyöri taivalla ympyrää, presidentti ja pääministeri käyttävät lentäessään Tu-214SR-konetta tai muuta vastaavaa konetta, joka on varustettu radioreleviestintälaitteistolla.
Venäläiset kehuvat tätä radioreleviestintää, jota Venäjän valtionjohto ja myös armeija käyttää. Venäläisten mukaan järjestelmä on turvallinen ja salainen. Tiedot kulkevat kapeaa aluetta (узкий луч) pitkin suurella nopeudella.
Toisin kuin tavanomaisessa radioviestinnässä, venäläisten mukaan radiorelejärjestelmien välittämää tietoa on vaikea siepata, samoin kuin selvittää viestien lähtö- ja vastaanottopisteet. Järjestelmä on kuulemma kallis, mutta se takaa heidän mukaansa heidän asettamat korkeimmat salassapito- ja turvallisuusvaatimukset.
Venäjä joutui uusien Tu-214SR-suihkukoneiden myötä varustamaan myös maa-asemat uudelleen. Venäjä käyttää radioreleviestintää myös ulkomailla maan korkeimman johdon viestintänä, mutta ulkomailla eivät siis pyöri suihkukoneet ympyrää Putinin tai Medvedevin yllä.
Venäläisten mukaan heidän järjestelmänsä on parempi kuin Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa käytetty satelliittiviestintä, jossa viestit ovat kryptattuja (криптозащищенная спутниковая связь, cryptographic satellite communications).
Venäläiset eivät ilmeisemmin ole niin kiinnostuneita salaustekniikasta.
Nuo radioreleviestintälaitteet on kehittänyt ja valmistaa Omskissa toimiva Радиозавод им. А. С. Попова -yritys. Jos esim. venäläinen sotilasviestintä kiinnostaa enemmän tai esimerkiksi Vostok-8-radioreleasema, voi käydä lukemassa juttuja täältä.
Jos olisin Puolustusvoimien edustaja ja tehtäväni olisi laatia suunnitelma Venäjän sotilaallisten ja valtiollisten viestiyhteyksien lamaannuttamisesta, radiorelejärjestelmien lamaannuttaminen tapahtuisi niiden järjestelmän toistopisteiden tuhoamisella, joilla viestien välitys eteenpäin häiriintyisi. Yksi piste ei riitä, mutta muutama jo riittää. Laajalla Venäjällä viestivälitys ei tapahdu siis maahan kaivettujen kaapelien kautta.
Järjestelmän heikkous on mielestäni siis toistopisteet, jotka ovat tuhottavissa. Toistolentokonekin on ammuttavissa alas.
Radioreleviestintä lienee siis ensisijainen syy, miksi suihkukoneet pyörivät silloin, kun pääministeri ovat Venäjällä reissussa tietyillä alueilla ja miksi eri koneita pyörii tarvittaessa vuorottain.
Toki radioreleviestinnällä voi lähettää viettejä myös vaikkapa ydinasejoukoille, mutta ydinaseiden käyttö ei ole sen varassa, että viestintoistolentokone ammutaan alas.
Luonnollisesti tässä kappaleessa esitetty on vain minun ”sivistynyt” näkemys venäläislähteiden perusteella, miksi venäläiskoneet muodostavat lentoseurantasivustoille renkaita.
****
”Mystinen aamuyön ylilento herätti puoli Pirkkalaa: ’Kamala jyrinä, kone melkein kosketti kattoa” – Tampere-Pirkkalan lentoasemalla nähty eilen U.S. Air Forcen kone” oli uutisotsikko Iltalehdessä muutama päivä sitten (IL 7.8.2019).
Jyrinän aiheuttaja oli U.S Air Forcen 07-7173-rekisteritunnuksella varustettu Boeing C-17 Globemaster III -sotilaskuljetuskone.
Tuon yhdysvaltalaiskoneen ja vastaavien sotilaskoneiden lentotietoja voi hakea ilmaiseksi ADS-B.NL-sivustolta. Kyse on siis koneista, jotka käyttävät ADS-B-laitetta tämän blogikirjoituksen toisessa luvussa ilmoitetusti ja jotka löytyvät lisäksi sivuston rekisteristä.
Haku sivustolla tapahtuu esimerkiksi koneen ICAO-tunnuksella (ICAO on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö), joka tuossa Pirkkalassa käyneessä koneessa on AE146B. Konetta voi hakea myös rekisterinumerolla (registration, tässä tapauksessa siis 07-7173) ja kutsumerkillä (callsign, joka voi vaihdella lennoittain).
ADS-B.NL-sivustolta voi siis ilmaiseksi hakea myös vanhoja lentoja ja aikavälin voi itse määrittää viidestä päivästä eteenpäin. Lennot löytyvät vain, jos ADS-B-laite on ollut päällä ja kone on sivustolla.
Kun ohjelma on etsinyt lentokoneen tiedot, kartat ovat sivun oikeassa laidassa, jotka aukeavat klikkaamalla.
Pirkkalassa käyneen koneen tiedot siis saa hakemalla vaikkapa ICAO-numerolla ja sen jälkeen valitsemalla hakujakson (esim. quarter, joka on neljännesvuosi).
Kun ohjelma on löytänyt haun, tulee lennot esille (tässä tapauksessa ADS-B.NL, AE146B), voi haluamansa lennon valita kartan katsoa sivun oikeasta laidasta. Kartalla punainen täplä on lennon lähtöpaikka ja vihreä saapumispaikka. Koko lento Pirkkalasta rapakon taakse New Yorkiin löytyy täältä. New Yorkiin tulo löytyy täältä ja Pirkkalasta lähtö täältä. Lentojen rekisteröintiajat löytyvät sivun oikeasta laidasta.
ADS-B.NL-sivustolla näkyvät venäläiskonetyypit (8 kpl) on luetteloitu tänne. Tupolev Tu-214 -koneita on neljä (RA-64522, RF-64525, RA-64529 ja RA-64057), joista vain RA-64522 kuuluu presidentinhallinnon alaiseen erikoislento-osastoon aikaisemmin tässä blogikirjoituksessa ilmoitetusti.
Suomen kolme konetyyppiä ADS-B.NL-sivustolla löytyvät täältä. Suomen CASA C-295M -koneet löytyvät seuraavasti: CC-1, CC-2 ja CC-3. CC-2 ja CC-3 (46788F ja 467896) ovat materiaali- ja henkilökuljetuksiin kotimaassa ja ulkomailla tarkoitettuja. Sen sijaan CC-1 (46788E) on varusteltu valvontakoneeksi. CC-1-koneessa on sisällä huippusalaisen Dragon Shield -signaalitiedustelujärjestelmän laitteisto irrallisessa kontissa.
CC-1:n lentolista 25.6.-8.8.2019 löytyy täältä. Listan lentokartoista voi päätellä, missä Suomi on tehnyt signaalitiedustelua. Harmi, etten muistanut käydä katsomassa CC-1:n lentoja Trident Juncture -sotaharjoituksen yhteydessä, kun Venäjä harjoitti signaalihäirintää pohjoisessa.
Ruotsin sotilaslentokoneita mukaan lukien tiedustelukoneet voi selvittää puolestaan täältä.
Hävittäjät eivät yleensä käytä ADS-B-laitetta (ja transpondereita), eivätkä ne yleensä näy lentoseurantasivustoilla.
Kun Putinin seurue saapuu nyt seuraavan kerran Turun lentokentälle, on lentokonebongareiden syytä tarkastaa koneiden rekisteritunnukset ja se, onko jonkin koneen laella antennikotelo.
Tilapäiseen datalinkkihommaan on toki kehitteillä ja olemassakin autonomisia vaihtoehtoja (eri koko- ja lentoaikaluokissa). Olisi mielenkiintoista kuulla Pesoselta, miten nykyään strategit arvioivat datasiirron ja huipputeknologian toimivan rintamaoloissa, jos poikkeustila kestää pidemmän aikaa. Kuinka kauan mikin järjestelmä pysyy toimintakelpoisena ilman huoltoa, varaosia ja mm. siviili-infrastruktuuria? Länsimaissa tai niiden rajoilla käytävä sotahan luultavasti rajoittuisi ajallisesti lyhyeen, koska valtaväestö ei yksinkertaisesti halua katkoja omiin mukaviin elinoloihinsa, eikä ole varautunut eikä sopeudu niihin.
Tämä aikakausi on ainakin tähän asti ollut *toisaalla* käytävien sotien aikaa. Tilanne muistuttaa aikaa ennen Ranskan vallankumousta, jolloin ammattiarmeijat pystyivät sopimaan sotakentistä. Onko Suomi riittävän toisaalla, vai onko se kiusallisen lähellä esim. Saksaa? Voiko Saksa viestittää USA:lle ja Natolle, että ”tapelkaa kauempana, menkää vaikka Huippuvuorille ja Aleuteille mäiskimään?” Voivatko esim. Suomi ja Islanti enää joutua sotatantereeksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ydinasevallat eivät sodi keskenään sotivat vain vaarattomasti kehitysmaita vastaan.
Pieni Pohjois-Korea on turvassa ydinaseen takana harmiksemme.
Ilmoita asiaton viesti