Venäjän valvontalennot ja ilmalaivat Suomen itärajalla

Vasemmalla on esitetty venäläiskoneen lento pitkin Suomen itärajaa torstaina 23.5.2024 iltapäivällä. Vastaavan lennon vastaavalla reitillä Venäjä suoritti perjantaina 31.5.2024 niin ikään iltapäivällä. Venäjä tullee suorittamaan lentoja tahdilla yksi lento per viikko. Molemmassa kuvassa punainen piste on lennon pohjoisin kääntymiskohta. Vasemmanpuoleisessa kuvassa lähtökenttä Pietarissa on esitetty keltaisella pisteellä. Oikeanpuoleisessa kuvassa on esitetty Venäjän, Viron ja Suomen välinen meriraja itäisellä Suomenlahdella, mutta lento ei ole tarkkaillut merirajaa siihen liittyvästä Venäjän tiedotushämmingistä huolimatta. Oikeanpuoleisessa kuvassa punainen piste on Venäjän federaation rajavyöhykealueen raja Leningradin alueen (Погранзона РФ в Ленинградской области) ja Karjalan tasavallan (Погранзона РФ в Республике Карелия) välillä. Rajavyöhykeraja on yhtä kuin Leningradin alueen ja Karjalan tasavallan välinen raja. Venäjän suorittamat lennot eivät siis käyneet Karjalan tasavallan puolella. Venäjän federaation kolmas rajavyöhyke Suomea vasten on Murmanskin alueella (Погранзона РФ в Мурманской области). Kyse lennoissa oli Venäjän tehostuneesta rajavalvonnasta, jotta Suomi avaisi raja-asemat liikenteelle. Kuvat: vapaa lähde (Flightradar24 ja Resource Watch).

Venäjän lentotoiminta 23.5.2024 ja 31.5.2024 Suomen itärajalla on herättänyt Suomessa kummastusta. Mistä oikein on kysymys ja mitä Venäjä nyt puuhaa.

23.5.2024 ja 31.5.2024 tapahtuneet lennot on tunnistettu, mutta lentoihin ja lentokoneisiin liittyvät yksityiskohdat ovat olleet salaisempia. Flightradar24:n (kotisivut) mukaan lento olisi noussut ylös Pulkovon lentokentältä Pietarista (IATA-tunnus: LED) ja sillä on ollut toisiotutkavastain päällä niin, että itse lentoreitti molemmilla lennoilla on piirtynyt.

Toukokuun 23. päivänä 2024 tapahtuneen lennon toisiotutkavastaimen piirtämä lentoreitti näkyy hyvin Suomen itärajan tuntumassa niin, että kone on pysynyt Leningradin alueella (Ленинградская область) poikkeamatta Karjalan tasavallan (Республика Карелия) alueelle. Tämä jo kertoo jotain ja itseasiassa kaiken, että kyseessä on ollut rajavalvontalento, jota ei ole suorittanut ainakaan Venäjän ilmavoimat. Lento on kiertänyt Svetogorskin (Светогорск, 61°06’30.0″N 28°51’30.0″E) eikä se ole kulkenut kaupungin läpi, mikä osaltaan kertoo lennon tarkoituksesta. Laittomasti Suomeen pyrkiviä ei ole syytä metsästää kaupungin kohdalta. LED tarkoittaa Pulkovon lentokenttää ja on kentän IATA-tunnus. Koneen rekisteröintitunnus ei ole tiedossa (REG:n N/A-merkintä: not available). Kuva: vapaa lähde (Flightradar24).

****

Niin torstaina 23.5.2024 kuin perjantaina 31.5.2024 tapahtuneet lennot ovat toisiotutkavastaimen perusasteella lähteneet samasta kohtaa, mutta lähtökenttä ei ehkä välttämättä olisikaan Pulkovon lentokenttä (Аэропорт Пулково, 59°48’01.0″N 30°15’45.0″E) vaan Puškinin lentokenttä (Аэродром Пушкин, 59°41’04.7″N 30°20’13.7″E). Toki ohjatusta toisiotutkavastaimen toiminnasta voi tehdä vääriä johtopäätöksiä, mutta ehkäpä tässä tapauksessa Flightradar24-sivusto on tulkinnut väärin koneen lähtökentän?

Ylemmissä kuvassa on esitetty 23.5.2024 tapahtuneen lennon lähtö Pietarista. Alemmassa kuvassa on esitetty sinivalkoisin ympyröin Pulkovon (ylempi ympyrä) ja Puškinin (alempi ympyrä) lentokentät. Ei ole tiedossa, missä vaiheessa nousua toisiovastatutkain on asetettu päälle, mutta 23.5.2024 tapahtunut lento on voinut lähteä myös kentältä, johon nähden toisiovastatutkain on ollut Puškinin kentän koillispuolelta. Kuva: kuvakaappausten oma editointi (Flightradar24 ja Google Maps).

Pulkovon lentokenttä on kansainvälinen lentokenttä, mutta ns. lentokentästä vastaava liittovaltion toimeenpaneva elin (Федеральные органы исполнительной власти РФ) on Venäjän federaation puolustusministeriö (Минобороны РФ, kotisivut). Myös Puškinin lentokentän toimeenpaneva elin on puolustusministeriö. Toinen määrittävä tekijä on liittovaltion toimeenpaneva elin ja tai organisaatio, joka voi olla lentokentällä yhteiskäyttöinen toimeenpanevalle elimelle (аэродром совместное базирование).

Pulkovon lentokenttä on yhteiskäyttöinen Venäjän kansalliskaartille eli Rosgvardijalle (Росгвардия, kotisivut) ja Venäjän federaation hätätilanneministeriölle (МЧС РФ, kotisivut). Puškinin lentokenttä on puolestaan yhteiskäyttöinen Venäjän teollisuus- ja kauppaministeriölle (Минпромторг России, kotisivut), Venäjän kansalliskaartille ja rajavastuuyhtiö Tutkimus- ja tuotantolaitos MIR Rosgvardijalle, lyhenteenä OOO NPP MIR Rosgvardija (Общество с ограниченной ответственностью «Научно-производственное предприятие «МИР» Росгвардия», lyhenteenä ООО «НПП «МИР» Росгвардия).

Venäjän kansalliskaarti on puolisotilaallinen poliisiorganisaatio, jonka tehtävä on osaltaan varmistaa Venäjän voimassa olevaa hallintoa, laillisuutta ja valtiojärjestystä.

Tuota mielenkiintoista OOO NPP MIR Rosgvardija -laitosta ei mielestäni pidä sotkea rajavastuuyhtiö Induktorireaktiiviset laitteet (Общество с ограниченной ответственностью «Машины индукторные реактивные», ООО «НПП «МИР», kotisivut), josta puuttuu lopusta Rosgvardija-sana (Росгвардия). MIR (МИР) ei tarkoita tuossa yrityksessä sanakirjan tarjoamaa maailmaa vaan induktorireaktiivisia laitteita (Машины Индукторные Реактивные).

Venäjästä puheen ollen on syytä olla tarkka yritysnimissä paikkakuntalisämääritteineen ja yritysnimien yhtiömääritteissä. OOO NPP MIR (ООО «НПП «МИР», ИНН 7820011274) on eri kuin OOO NPO MIR (ООО «НПО «МИР», ИНН 5528012370), vaikka sinänsä NPP ja NPO tarkoittavat samaa. NPP (НПП, П= предприятие) tai NPO (НПО, О= объединение) on vanha neuvostoliittolainen yritysmuoto, missä suunnittelua suorittavat tai pieniä koetuotantosarjoja tekevät tuotantoyhtymät nimitettiin tieteellistuotannollisiksi yhtymiksi.

Tutkimus- ja tuotantolaitos MIR Rosgvardija on mielenkiintoinen, koska se ei ole yhteiskäyttöinen millekään muulle lentokentälle kuin Puškinin lentokentälle eikä siitä löydy mitään tietoa mistään. Tuo salaperäisen yrityksen Venäjän hallitus teki yhteiskäyttöiseksi puolustusministeriön Puškinin lentokentälle 27. joulukuuta 2016 (Распоряжение от 27 декабря 2016 г. № 2850-р). Rosgvardija viittaa yhteyksistä Venäjän kansalliskaartiin.

****

Mielenkiintoista on, millä kentillä Venäjän turvallisuuspalvelu FSB (ФСБ России, kotisivut) toimii ja millaista lentotoimintaa FSB harjoittaa.

FSB toimii Venäjällä 20 yhteiskäyttöisellä lentokentällä, jossa joku muu on lentokentästä vastaava liittovaltion toimeenpaneva elin. Yleisemmin tuo lentokentästä vastaava liittovaltion toimeenpaneva elin on puolustusministeriö. FSB toimii lentokentästä vastaavana liittovaltion toimeenpanevana elimenä vain Danilovon lentokentällä (Аэродром Данилово, 56°39’33.0″N 48°01’44.0″E) Marin tasavallassa (Марий Эл). Pietarin seudun kenttiä ei ole nimetty FSB:n kentiksi.

FSB:llä on oma ilmailuhallinto tai toisin ilmaistuna ilmailudirektoraatti (Управление авиации ФСБ), jota johtaa kenraali Boris Danilov (Борис Николаевич Данилов, ИНН 772878811547) ja jonka osoite on FSB:n päämajassa Lubjankassa Moskovassa (г. Москва, Лубянка Б., 1/3, 55°45’37.5″N 37°37’44.2″E). Tuo ilmailuhallinto muodostettiin jo tammikuussa 2004. Tarkemmin ilmailuosasto on FGKU Venäjän federaation liittovaltion turvallisuuspalvelun ilmailuosasto, lyhenteenä UA FSB (ФГКУ «Управление авиации Федеральной службы безопасности Российской Федерации», УА ФСБ, ИНН 7702742214).

Oliko Venäjän Suomen itärajalla 23.5. ja 31.5.2024 lennättämät kone tai koneet FSB:n?

Ehkä ei, kun lentokoneet eivät lähteneet Pietarista sellaiselta lentokentältä, joka olisi ollut yhteiskäyttöinen toimeenpanevalle elimelle eli FSB:lle. Joka tapauksessa koneet lienevät olleet jollain tavoin joko FSB:n tai kansalliskaartin palveluksessa, mutta sen tietäminen edellyttäisi koneiden rekisteritietojen tietoon saamista vaikkapa lentokentillä päivystäviltä lentokonebongareilta.

Joka tapauksessa 23.5. ja 31.5.2024 lentänyt kone tai koneet eivät ole olleet erittäin suurella todennäköisyydellä Venäjän ilmavoimien koneita eikä kyse ollut sotilaallisista lennoista.

Miksi on syytä olettaa, että lennot eivät olleet Venäjän ilmavoimien tai laajemmin puolustusministeriön alaisia lentoja?

Sotilaskoneiden toisiotutkavastain päällä tapahtuneita lentoja voi tarkastella esimerkiksi ADS-B.NL-sivustolta. Venäjää koskevia lentonauhoitteita löytyi 3.6.2024 yhteensä eri lentokonetyypeille 26 kappaletta (ADS-B.NL, Russia). Esimerkiksi A124-tyypille eli Antonov An-124 -tyypille (Антонов Ан-124 «Руслан») löytyy 9 nauhoitemerkintää (ADS-B.NL, Russia, A124). Muistakaa, että Antonov on ukrainalainen lentokone. Yli kuukauden vanhoja lentoreittinauhoitteita ei enää sivustolta löydy karttanäyttöinä.

Jos katsoo noita Venäjän ilmavoimien hallinnassa olevien ilma-alusten toisiotutkavastain päällä tapahtuneita lentoja, ne ovat pääsääntöisesti tavallisten siviilikoneiden näköisten kuljetus- ja matkustajalentokoneiden lentoja Venäjän sisällä ja/tai sen liittolaismaiden välillä tapahtuneita lentoja tai tiedustelukoneiden siirtolentoja.

Otetaan yhtenä esimerkkinä lento rekisteritunnukselle RA-64530 (Icao 14FC12, call RFF9006), jonka 31.5.2024 tapahtunutta lentoa voi tarkastella kartalta täältä. RA-64530 on Tupolev Tu-214PU-SBUS (Туполев Ту-214ПУ, Ту-214ПУ-СБУС), joka on tarkoitettu ylimmälle johdolle. PU (пункт управления,ПУ) tarkoittaa komentokeskusta, SBUS (специальный бортовой узел связи, СБУС) tarkoittaa viestintää ylimmän johdon, asevoimien päämajan ja liittokunnan välillä hätätilanteissa.

Venäjän ilmavoimat ei koskaan ole tehnyt vastaavia lentoja minkään maan rajalla toisiotutkavastaimet päällä, mitä nyt toukokuussa Suomen itärajalla on tehty. Venäjä ei tee tiedustelulentojakaan toisiotutkavastaimet päällä. Jos tiedustelulentoja tehdään Venäjän puolella, ne tehdään ilman toisiotutkavastaimet päällä ollen.

Toisin kuin Venäjä, Yhdysvallat pitää usein toisiotutkavastaimen päällä tiedustelulennoilla. Tiedustelukoneena Boeing RC-135 Rivet Joint, rekisteritunnus 64-14841 (Icao AE01C9, call JAKE17). Lento 31.5.2024, joka käsitti 359 toisiotutkavastaimen rekisteröintipistettä. Huomatkaa ne alueet Suomessa ja Norjassa, jossa toisiotutkavastaimen rekisteröintipisteteitä ei ole. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus ADS-B.NL-sivustolta, https://www.ads-b.nl/track.php?AircraftID=11403721&datum=20240531&selectmove=day).

****

Pietarissa ei ole FSB:n erillistä ilmailuosastoa, mutta FSB:n ensimmäinen erillinen ilmailuosasto (Первый отдельный авиационный отряд ФСБ) on fyysisesti lähellä Pietaria Karjalan tasavalassa Petroskoissa (185003, г Петрозаводск, ул Правды, д. 25Б, 61°46’20.7″N 34°23’45.4″E). Tuon ensimmäisen erillisen ilmailuosaston INN-tunnus on sama kuin Moskovan päämajalla (ИНН 7702232171), kun monella muulla erillisellä ilmailuosastolla on oma INN-tunnus. Venäjän INN-tunnus (идентификационный номер налогоплательщика, ИНН) vastaa kutakuinkin Suomen Y-tunnusta.

FSB:n ilma-alukset ovat ulospäin tavanomaisilta ilma-aluksilta näyttäviä, mutta ne on varustettu niille toiminnoille, mitä FSB työssään tarvitsee. FSB:n ilmailuhallinnolla on myös ilmalaivoja, mutta niistä tiedetään vähän. FSB:llä on myös oma ilmanjohtokeskus, joka on vuonna 2015 Voronežissa (Воронеж, 51°38’24.0″N 39°15’00.0″E) Il-96-400T-rahtikoneversion (Ил-96-400Т), rekisterinumero RA-96104, sarjanumero 97693201004 pohjalta rakennettu Il-96-400VPU (Ил-96-400ВПУ, Planefinder, RA-96104 Aircraft History).

Käytän jatkossa tässä kirjoituksessa noista vaijerein ilmaan ripustetuista laitteista niiden ulkomuodon perusteella termiä ilmalaiva, vaikka venäläiset itsekin puhuvat ilmapallosta tai aerostaattista (аэростат). Aerostaatti on kiintopallo, joka on vaikkapa maahan tai poijuun vaijereilla kiinnitetty ilmaa kevyempi ilmassa kelluva alus.

FSB:n ilmailuosasto toimii nimenomaan FSB:n rajapalvelulle (Пограничная служба ФСБ). 1. helmikuuta 2005 lähtien kaikki rajapalveluun kuuluneet ilmayksiköt ovat olleet FSB:n ilmailuosaston alaisia.

Tämänhetkisistä ilmailuosaston käytössä olevien ilma-alusten määristä ja laaduista minulla ei ole tarkkaa tietoa. Esimerkiksi 1990-luvun puolivälissä silloisella rajavartioinnista huolehtineella Venäjän rajapalvelulla eli FPS:llä (Федеральная пограничная служба, ФПС) oli 250 aseistettua monitoimihelikopteria ja yli 60 lentokonetta. Määrä ei siis ole ollut vähäinen.

Jos haluaa lisätietoa esimerkiksi Venäjän turvallisuustoimijaorganisaatioiden kalustosta, yksi kanava on Venäjän julkisten hankintojen seuraaminen. Esimerkkinä tässä tapauksessa ClearSpending CRC 03731001211 -linkki, josta löytyy FSB:n ilma-aluksiin tehtyjä hankintoja:

Ремонт пяти вертолетов Ми-8МТ (сер. №№ 95690, 95814, 95815, 96117, 96118) в части замены метеорадиолокаторов 8А813к на метеорадиолокаторы «Контур-10М», приобретаемые за счет Исполнителя.” (Электронный аукцион № 1770274221417000095).

Vapaasti suomennettuna:

Viiden Mi-8MT-helikopterin (sarjanumerot 95690, 95814, 95815, 96117, 96118) korjaus 8A813k-säätutkan korvaamiseksi urakoitsijan kustannuksella ostetuilla Kontur-10M-säätutkilla.

Summa summarum: Venäjän 23.5. ja 31.5.2024 Suomen itärajalla lennättämät lentokoneet ovat voineet olla myös FSB:n, mutta vahvaa näyttöä on vaikea löytää ilman joitain tietoja lentokoneesta tai lentokoneista. Se, että lennot olisivat olleet FSB:n, tukee FSB:n rajavalvontatehtävä. Toisaalta lennot eivät ole lähteneet sellaiselta kentältä, jolla FSB toimisi yhteiskäyttöisenä.

****

Venäläismediat: Suomen ja Venäjän rajalle ilmestynyt ”ilmalaivoja” (IS 25.5.2024).

Itärajan taakse ilmestyi ”ilmalaivoja” (IL 26.5.2024).

Suomalaiset iltapäivälehdet uutisoivat toukokuun lopulla Suomen itärajan pintaan Venäjän puolelle kiinnitetyistä ilmalaivoista. Uutisointi perustui venäläismediaan, esimerkiksi Rossijskaja Gazetaan (Российская газета 23.5.2024), Karelia Newsiin (Karelia News 23.5.2024), Respublika Karelijaan (Республика Карелия 23.5.2024) ja Argumenty i Faktyyn (Аргументы и Факты 23.5.2024), joiden alkuperäislähde oli valtiollinen televisiokanava Rossija 1 (Россия 1, Смотрим «Россия 1») tai valtiollinen TV- ja radioyhtiö Karelija (ГТРК «Карелия», kotisivut).

Huomatkaa ajankohdat: Venäjän lennätti ensi kerran Suomen itärajalla lentokonetta 23.5.2024, kun ilmalaivoista uutisoitiin venäläismediassa niin ikään 23.5.2024.

Suomen itärajalla Venäjän puolella toukokuussa kuvatut ilmalaivat. Ilmalaivan mahassa olevat mustat laitteet lienevät ainakin videotallennelaitteita ja mahdollisesti myös muita elektronisia havainnointilaitteita. Laitteita on kaksi vierekkäin. Venäjä valvoo Suomen itärajalla näillä ilmalaivoilla, ettei laittomia rajanylityksiä tapahtuisi. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaukset Rossija 1 -lähetyksestä, oma editointi).

Yleisellä tasolla kyse ilmalaivassa on kahdesta tarkoituksesta, joihin Venäjä niitä käyttää. Ilmalaivaa käytetään joko sotilaallisena häirintälaitteena eli jammerina (военная глушилка) Venäjän asevoimien toimesta tai ns. Oko-järjestelmänä (комплекс «Око») eri turvallisuustoimijaorganisaatioiden ja myös Venäjän asevoimien toimesta.

Noita vastaavanlaisia ilmalaivoja on nähty ennenkin Venäjän taivaalla jo ainakin vuodesta 2008 (Интерфакс 29.2.2008). Venäjä on käyttänyt niitä esimerkiksi vaalien yhteydessä, mistä tuoreena esimerkkinä alue- ja duuman vaalit syyskuussa 2021. Yleensä Venäjän eri turvallisuustoimijaorganisaatiot ovat kiistäneet ilmalaivojen olevan niiden, muttei aina. Kieltäviä tahoja venäläismedian kysyessä ovat olleet niin poliisihallinto sisäministeriön alla (МВД Полиция России) kuin myös FSB, hätätilanneministeriö ja kansalliskaarti eli Rosgvardija.

Jos edellisessä kappaleessa oleva Interfaksin linkki (https://www.interfax.ru/2391) ei aukea, jutun voi etsiä hakukoneella vaikkapa kirjaamalla hakukenttään tekstin: своего рода знаком дня выборов станет появление в московском небе дирижаблей, с которых стражи правопорядка намерены контролировать ситуацию в столице (suomeksi: eräänlainen merkki vaalipäivästä on ilmalaivojen ilmestyminen Moskovan taivaalle, mistä lainvalvontaviranomaiset aikovat hallita pääkaupungin tilannetta).

Oko-järjestelmä liittyy erityisesti kansalliskaartin toimintaan ja se on videovalvontajärjestelmä tai -kompleksi (комплекс), kuten venäläiset järjestelmiään kutsuvat. Kansalliskaarti on käyttänyt ilmalaivaa yleisötilaisuuksien aikana seuraamaan tilannetta ja erityisesti vaalipäivinä. Kansalliskaarti on kertonut Oko-ilmalaivojen osallistuneen osana harjoituksia valvontatoimenpiteisiin suuressa korkeudessa.

Venäjän sisäministeriön alainen liikenneturvallisuustarkastusvirasto (Государственная инспекция безопасности дорожного движения, ГИБДД, kotisivut, nykyisin 28.5.2024 alkaen Venäjän federaation liikennetarkastusvirasto eli ГАИ МВД РФ) on käyttänyt vastaavia ilmalaivoja puolestaan liikenneseurantaan.

Krasnojarskissa (Красноярск, 56°00’43.5″N 92°52’16.7″E) syyskuisten vaalien ajankohtana 19.9.2021 taivaalta kuvattu sinivalkoinen kaksipyrstöinen ilmalaiva, joka on täysin samalainen kuin nyt Suomen itärajalla Venäjän puolella toukokuussa kuvatut ilmalaivat. Krasnojarskin taivaalla kuvattu sinivalkoinen kaksipyrstöinen ilmalaiva tai ilmalaivat olivat kansalliskaartin eli Rosgvardijan hallussa olevia ilmalaivoja, eikä missään nimessä ainakaan Venäjän asevoimien. Ovatko FSB:n hallussa olevat ilmalaivat myös samanlaisia kuin kansalliskaartin sinivalkoiset kaksipyrstöiset ilmalaivat, siitä ei ole tietoa, koska FSB ei ole koskaan tunnustanut omakseen noita sinivalkoisia kaksipyrstöisiä ilmalaivoja. Kuva: vapaa lähde (usea venäläinen sosiaalinen media, alkuperäislähde tuntemamaton, oma editointi).

****

Myös Venäjän armeija käyttää ilmalaivoja toimintaansa. Puolustusministeriö on hyväksynyt armeijan käyttöön AKV-05-mallin (модель «АКВ-05»). AKV-05-ilmalaiva voi suorittaa videovalvontaa 10 kilometrin etäisyydelle. Se voi kantaa myös tutkia, viestintäjärjestelmiä, elektronisia tiedustelulaitteita ja elektronisia häirintälaitteita.

Ensi kerran Venäjä testasi AKV-05-ilmalaivoja sotilaskäyttöön Syyriassa Khmeimimin tukikohdassa (Авиабаза «Хмеймим», 35°24’26.0″N 35°56’44.0″E) ja Palmyran (Пальмир, 34°33’49.2″N 38°16’54.3″E) vapauttamisoperaation aikana vuonna 2018 (Известия 14.12.2024). Venäjän asevoimien Syyriassa käyttämät ilmalaivat ovat olleet samanlaisia sinivalkoisia kaksipyrstöisiä kuin Venäjän nyt vaikkapa itärajalla käyttämät sinivalkoiset ilmalaivat. Venäjä käyttää siis koko turvallisuushallinnossaan ja asevoimissa saman ilmalaivavalmistajan samanlaista tuotetta.

Venäjä otti käyttöön AKV-05-ilmalaivakonseptin vuonna 2018 Syyriassa ja konsepti on edelleen käytössä. Huomatkaa, että myös Venäjän asevoimien käytössä oleva ilmalaiva oli jo vuonna 2018 kaksipyrstöinen ja sinivalkoinen. Alemassa kuvassa on esitetty AKV-05:n käyttötapaa. ”Система видеонаблюдения и теппеаиаеры” tarkoittaa videovalvonta- ja kamerajärjestelmää. ”В перспективе на аэростаты поставят радары, средства связи, радиотехнической разведки и РЭБ, системы целеуказания” tarkoittaa, että tulevaisuudessa ilmapallot varustetaan tutka-, viestintä-, radiotiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin laitteilla sekä kohteen tunnistus- ja paikannusjärjestelmillä. Kuva: vapaa lähde (Venäjän asevoimat).

Venäjän asevoimien mukaan nuo pallot on täytetty heliumilla (noin 50 kuutiometriä). Pallo pystyy pitämään enintään 16 kilogrammaa painavia laitteita 300-1 000 metrin korkeudessa. Pallon enimmäiskesto ilmassa on 75 tuntia. On syytä olettaa, että myös muut Venäjän eri turvallisuustoimijaorganisaatioiden ilmalaivat ovat vastaavia.

Summa summarum: Venäjän Suomen itärajalle ankkuroimat ilmalaivat eivät ole Venäjän asevoimien. Niiden käyttö oheislaitteineen ei vastaa sitä konseptia, jolla Venäjän asevoimat ainakin Syyriassa on ilmalaivoja käyttänyt sotatapahtumissa. Ilmalaivat ovat todennäköisemmin joko hallinnon turvaamisesta osaltaan vastaavan kansalliskaartin tai rajavartioinnista vastaavan FSB:n.

****

’Entä miksi Suomi ei avaa rajaansa, että pääsisin matkustamaan lautalla Ruotsiin, kuten ennen?’ ihmetteli hiljattain moskovalainen mies.” (HS 31.5.2024).

Mistä Venäjän toimissa Suomen itärajalla on kysymys?

Kysymys on siitä, mistä kirjoitin jo aikaisemmin blogikirjoituksessa otsikolla Itärajan käännytyslaki – Suomen tiedustelun on syytä päivittää Venäjän viimeaikaiset toimet (US-blogi 26.4.2024).

Nyt tuolle jo huhtikuussa kirjoitelle on tullut ikään kuin tuplavarmistus niin noista Venäjän kahdesta lennosta Suomen itärajaa pitkin kuin myös Venäjän itärajalle kuskaamista ilmalaivoista.

Venäjällä on suuri tarve saada Suomen itäraja auki tavara- ja matkustajaliikenteelle. Venäjän pyrkii nyt kaikin mahdollisin keinoin estämään laittomasti Suomeen pyrkivien pääsyn rajalle ja Suomeen. Kyse ei ole Suomen ns. käännytyslaista ja sen etenemisestä eduskunnassa, vaan Venäjän tarpeesta saada itäraja auki nopeasti niillä perusteilla, mitä US-blogi 26.4.2024 -kirjoitukseen kirjasin. Venäjä haluaa länsitavaraa Suomen kautta Venäjälle. Venäjä haluaa, että venäläiset voisivat matkustaa Suomen kautta länteen.

Miten Suomen tulisi nyt tässä tilanteessa toimia?

Suomen tulisi saada tuo ns. käännytyslaki joka tapauksessa voimaan. On muistettava, että toisin kuin säädettävistä laista yleensä, tätä lakia ei missään nimessä haluta ottaa käyttöön, mutta se on syytä olla varmuudeksi takataskussa.

Eduskuntakäsittelyssä on nimenomaa syytä huomata, että laki on väliaikainen valmiuslaki, jota ei haluta missään nimessä ottaa käyttöön. Lailla ei ole oikein mitään tekemistä Suomen turvapaikkapolitiikan, pakolaispolitiikan eikä maahanmuuttopolitiikan kanssa. Tuo on syytä muistaa niin Vihreissä kuin Perussuomalaisissa. Lakia ei saa käyttää myöhemmin esimerkkinä etenkään perussuomalaisissa tyyliin ”hyväksyittehän te käännytyslainkin”.

Kun tuo ns. käännytyslaki on voimassa, on Suomen sinänsä mahdollisuus avata yksi rajanylityspaikka ja tarkastella sen jälkeen Venäjän toimintaa. Estääkö Venäjä edelleen laittomasti Suomeen pyrkivien pääsyn rajalle.

Se on joka tapauksessa Venäjä, joka päättää, synnyttääkö se Suomelle ongelman turvapaikanhakijavirroilla. Ongelman muodostumista ei estä käännytyslain voimassaolo. Massiivinen tuhansien ihmisten turvapaikanhakijavirta Venäjältä aiheuttaisi meille joka tapauksessa ongelman, olipa ns. käännytyslaki voimassa tai ei. Käännytyslain voimassaolo voi vain helpottaa meitä ratkaisemaan Venäjän tuottamaa ongelmaa, ei poistamaan sitä.

Sinänsä minä toivoisin, että koko itäraja pysyisi kiinni niin kauan kuin Venäjä sotii Ukrainassa.

Miksi?

Siksi, koska tavaraliikennettä Suomen kautta Venäjälle ei tapahtuisi eikä Venäjä saisi Suomen kautta tuotua sitä länsimaista tavaraa, mitä se käyttää myös sodankäyntiinsä Ukrainassa. Suomen tulli ei kykene tuota Venäjälle suotuisaa länsimaista tavaravirtaa suitsimaan. Rajan pitäminen kiinni kykenee suitsimaan.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu