Nato-koneiden eilistä pöhinää Suomen ilmatilassa

Suomalaisen Ukrainalle menevän aseavun lastaustoimia Uuden-Seelannin Hercules-sotilaskuljetuskoneessa Tampere-Pirkkalan lentokentällä 7.5.2022. Apu Ukrainalle on yhdistänyt länsimaat kautta koko maailman.

Puolustusvoimien tehtävänä on Suomen sotilaallinen puolustaminen, johon kuuluvat maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen. (Laki puolustusvoimista 11.5.2007/551).

Tuo Puolustusvoimien tehtävä on kirjattu tuolla asiasisällöllä kyseisen lain 2 pykälään.

Suomen alueellisesta koskemattomuudesta kantaa vastuun siis Suomen Puolustusvoimat. Puolustusvoimat vastaa myös senkin jälkeen, kun Suomi on laillistettu Nato-jäsenyydessä. Puolustusvoimat vastaa jatkossakin Suomen sotilaallisiin uhkakuviin. Puolustusvoimat varautuu jatkosakin Suomeen kohdistuviin sotilaallisiin uhkakuviin tarvittavassa määrin. Siihen, että Suomen alue pysyy loukkaamattomana.

Suomalaismedia on nyt ottanut hieman ylikierroksia siitä, mitä Venäjä mahdollisesti tekee Suomen tuhoksi Suomen Nato-liittymisprosessin aikana. On rakennettu ylitsepääsemättömiä uhkakuvia. Asiaa on ylidramatisoitu.

Sotilaallisen turvallisuuden osalta Suomen Nato-jäsenyysprosessi on Puolustusvoimille tavallista toimintaa – business as usual. Meillä on myös riittävät yhteistoiminnat Natoon kuuluvien kumppanimaittemme kanssa, josta muutama osoitus seuraavassa. Tällä hetkellä nuo maat ovat kumppaneitamme, mutta pian liittolaisiamme.

****

Merivoimat käynnistää useita harjoituksia pohjoisella Itämerellä ja rannikkoalueilla (Merivoimat 13.5.2022).

Oheinen on Suomen Merivoimien tuoreen tiedotteen otsikko.

Perjantaina alkaneisiin harjoituksiin osallistuvat myös Ruotsi ja Yhdysvallat. Ruotsin merivoimien HMS Gävle ja HMS Carlskrona sekä Yhdysvaltojen laivaston USS Gravely (DDG 107), USS Gunston Hall (LSD 44) ja USS Kearsargen (LHD 3).

Nuo kaikki Yhdysvaltojen alukset ovat Norfolkin laivastotukikohdasta Virginiasta (36°56’42.0″N 76°18’47.0″W). Norfolk liittyy läheisesti pohjoiseen Atlanttiin ja Eurooppaan Toisessa maailmasodassa. Norfolk on maailman suurin laivastotukikohta.

Merivoimien kanssa harjoittelemaan tulevat alukset eivät ole Yhdysvaltojen Euroopan ja Afrikan alueita Välimereltä palvelevan 6. laivaston aluksia (U.S. Sixth Fleet). Merivoimien tiedotteessa mainitut alukset ovat siis tulleet tänne Yhdysvalloista, eivät Välimereltä.

Suomen Merivoimat on kirjannut jostakin kumman syystä tiedotteeseensa Göteborg-luokan korvetit HMS:t FS:ksi (FS Gävle ja FS Carlskrona). Minusta kirjaus on virhe.

USS Kearsargen on virallisesti maihinnousutukialus, mutta oikeastaan pieni lentotukialus. Aika merkittävän kokoinen alus Itämerelle. USS Kearsargen saapui Norjan Tromssaan jo 12. huhtikuuta 2022.

USS Gravely on tuoreimmissa tiedoissa Itämerellä Kaliningradin edustalla (Shiplocation DDG-107). USS Gravelyn lähtösatama on Gdynia Puolassa. USS Gunston Hall on tällä hetkellä puolestaan tulossa Itämerelle (Shiplocation LSD 44). USS Kearsargenista tuorein sijaintitieto löytyy samalta paikkeilta kuin USS Gunston Hallin Tanskan salmista (Marine Vessel Traffic LHD 3). USS Kearsargen on siis oleskellut pidempään Norjassa tai Pohjanmerellä.

Vaikka myös sota-alusten seuranta reaaliaikaisesti perustuu AIS-järjestelmään, jostakin syytä ne eivät näy MarineTraffic -seurantapalvelulla, joka on tunnetuin merialusseurantapalvelu.

Suomen Ilmavoimien, Maavoimien ja Merivoimien tiedotteita voi käydä lukemassa kyseisten voimien kotisivuilta (Ilmavoimat – Ajankohtaista, Maavoimat – Ajankohtaista ja Merivoimat – Ajankohtaista).

****

Yhdysvaltalaisia sotilaita Utin jääkärirykmentin harjoitukseen (Maavoimat 12.5.2022).

Oheinen on Maavoimien tuoreen tiedotteen otsikko.

Eilen alkaneisiin Utin jääkärirykmentin harjoitukseen osallistuu 20 Yhdysvaltojen sotilasta. Harjoitukset kestävät 5.6.2022 saakka.

Eilen perjantaina lensi Suomen ilmatilassa myös neljä Yhdysvaltojen A-10C Thunderbolt II -maataistelukonetta (esim. HS 12.5.2022). Koneiden ilmatankkauksesta Suomen ilmatilassa lisää seuraavassa luvussa.

Suomi on nyt siis siirtymässä Nato-aikaan. Nykyiset Nato-kumppanimme ja pian Nato-liittolaisemme Suomen Nato-jäsenyyden myötä Yhdysvaltojen johdolla toimivat maassamme Puolustusvoimiemme vetämänä. Eilen perjantaina pientä esimakua sotilaallisesta yhteistoiminnasta, jonka määrittelee Puolustusvoimat Suomen lainsäädäntömme pohjalta. Nato ei muuta tuota perusasetelmaa juridisesti.

Ei ole sattumaa, mitä eilisestä lähtien on tapahtunut etenkin Suomen ilmatilassa huomioiden pääministeri Marinin ja presidentti Niinistön torstaina julkisuuteen saattamasta. Siitä Marinin ja Niinistön ilmoittamana, että Suomesta tulee hakemuksen jälkeen Naton jäsenmaa.

****

Kanadan kuninkaallisten ilmavoimien Lockheed CC130J Hercules -sotilaskuljetuskone tunnuksella CFC4226 (call sign) ja rekisterinumerolla 130614 kävi eilen pikaisesti Berliinistä Tampereella ja oli lentämässä jo tätä blogikirjoitusta perjantai-iltana kirjoittaessa Itämerta etelään (Flightradar24, CFC4226, Flightaware, CFC4226).

Koska lento on jo päättynyt, Flightradar24-sivustolta lentoa ei välttämättä löydy. Lento päättyy Nurembergin lentokentälle (NUE) Saksaan, mutta kone näyttää koukanneen Tšekeissä, jolloin kyse olisi todennäköisesti Suomen sota-avusta Ukrainaan.

Nato-maa Kanadan Lockheed CC130J Hercules -sotilaskuljetuskoneen pikapistäytyminen Berliinistä Tampereelle Satakunnan lennoston lentokentälle. Olko kyse Suomen sota-avausta Ukrainalle?
Nato-maa Kanadan Lockheed CC130J Hercules -sotilaskuljetuskoneen pikapistäytyminen Berliinistä Tampereelle Satakunnan lennoston lentokentälle. Kuva Flightradar24-sivustolta.

Mielenkiintoinen on myös Uuden-Seelannin ilmavoiminen Lockheed C-130H -kuljetuskoneen tunnuksella KIW079 (call sign) ja rekisterinumerolla NZ7003 saapuminen samalle Tampere-Pirkkalan lentokentälle (TMP) 13.5.20122 (Radarbox KIW79).

Kyse lienee kuvien perusteella aseavun viemisestä Ukrainalle. Kyseinen kone on rahdannut Suomesta aseapua Ukrainalle urakalla (Flightradar24, NZ7003) ajanjaksolla 7.5.-13.5.2020. Lentoja on ollut tuolla aikavälillä ainakin kuusi kappaletta. Sama kone kävi ensimmäisen kerran Tampere-Pirkkalan lentokentällä jo 7.5.2020, jolloin oheinen alla oleva etukäteispyynnöstäni käyttööni otettu kuva on otettu Ukrainalle menevistä aseapulastista. Päätekenttä on Slovakian Sliačin lentokenttä (SLD).

Kyseinen lavetti aseita on menossa Uuden-Seelannin ilmavoiminen Lockheed C-130H -kuljetuskoneen ruumaan Tampere-Pirkkalan lentokentällä. Kyse on Suomen aseavusta Ukrainalle. Jokainen voi päätellä itse, mitä aseapua lavetti sisältää.
Kuvassa etualalla Uuden-Seelannin ilmavoiminen Lockheed C-130H -kuljetuskone Tampere-Pirkkalan lentokentällä 7.5.2022. Taustalla toinen vastaava Lockheedin kuljetuskoe, jonka tunnus ei selvinnyt tästä kuvaottokulmasta.
Suomen aseapulentoja Ukrainaan Uuden-Seelannin ilmavoimien kuljetuskoneella Tšekin kautta.

****

Yhdysvaltojen ilmavoimien Lockheed C-130H Hercules -sotilaskuljetuskone tunnuksella HKY764 (call sign) ja rekisterinumerolla 94-6705 lensi Saksasta Stuttgartin Echterdingenin kentältä (STR) Uttiin ja sieltä Ramstainin lentotukikohdan kautta takaisin Stuttgartiin (Flightradar24, HKY764, Flightaware HKY764). Kyse on edellisessä luvussa mainittujen 20 yhdysvaltalaissotilaan tuonti Utin jääkärirykmentin harjoitukseen. Koska lento on jo päättynyt, Flightradar24-sivustolta lentoa ei välttämättä löydy.

Nato-maa Yhdysvaltojen ilmavoimien Lockheed C-130H Hercules -sotilaskuljetuskoneen pikavierailu Utissa Utin jääkärirykmentin kotikentälle. Lento koukkasi totutusti Ruotsin ilmatilan. Yhdysvaltalaissotilaita saapui harjoittelemaan suomalaisjääkärien kanssa.

****

Miehittämätön ilma-alus tunnuksella LN0310UB (tai LN-0310-UB) Suomenlahdella on mielenkiintoinen.

Kyse on miehittämättömästä ilma-aluksesta (Nordic Unmanned), joka lenteli Suomenlahdella koko perjantaipäivän. Alus on nimeltään JAN. Kyse on Rajavartiolaitokseen liittyvästä tiedusteludroonista, joka varmasti liittyy tässä tapauksessa edellä mainittuun Merivoimien harjoitukseen (Flightradar24, LN0310UB).

Rajavartiolaitoksen hallinnassa oleva signaalitiedusteluun ja -sodankäyntiin kykenevä tiedusteludrooni JAN ajankohtana, jolloin Merivoimat harjoitteli Itämerellä. Paikalle on saapumassa myös kolmen yhdysvaltalaista merisota-alusta. Sotaharjoituksella ja droonilla samalla alueella on ilmeinen yhteys.

Droonissa kyse on Textron Aerosonde RPAS -järjestelmästä, josta Lentoposti on kirjoittanut niin kattavasti, ettei sitä ole syytä tässä  toistaa (Lentoposti 29.4.2022). Tuo drooni käy myös sotilastiedusteluun, koska se on signaalisodankäynti- ja signaalitiedustelukyvykäs.

Aluksen sisaralus on tunnuksella LN0310UA ja nimeltään GRO. Tuo sisaralus LN0310UA lenteli Suomenlahdella ainakin 11.5.2022 (Flightradar24, LN0310UA). Itse fyysinen drooni on Aerosonde. On merkille pantavaa, että kaikkien noiden droonilentojen lentoradat Hangon edustalla Suomenlahdella ovat olleet lähes identtisiä.

Miksi ne ovat olleet lähes identtistä täysin samalla alueella?

Lentoposti uutisoi, että vastaava Textron Aerosonde RPAS -järjestelmä lentää koelentoja kevään 2022 aikana myös Yhdysvaltojen merivoimien ohjusristeilijältä. Nuo testit voivat siis olla parhaallaan menossa tai tulevat olemaan menossa Merivoimien sotaharjoitukseen liittyen?

****

Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskone tunnuksella QID51 (call sign) ja rekisterinumerolla 61-0315  lensi Britannian ilmavoimien (RAF) Mildenhallin lentotukikohdasta Pohjolan kiertäen Ramstainin lentotukikohtaan (Radarbox, QID51, Flightaware, QID51). Kyse oli Yhdysvaltojen 100. ilmatankkauslennoston (100th Air Refueling Wing) tankkauskoneesta, joka tankkasi edellä mainitut neljä A-10C Thunderbolt II -maataistelukonetta Suomen ilmatilassa eilen perjantaina.

Nato-maa Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskone kiertämässä Pohjolaa ja tankkaamassa yhdysvaltalaisia maataistelukoneita Suomen ilmatilassa. Suomi on siis nyt todellakin liittymässä Natoon. Lentoreitti kuvaa hyvin muuttuvaa turvallisuusympäristöä Itämerellä Naton laajentuessa.

****

Все будет зависеть от того, в чем будет проявляться дальнейший процесс расширения НАТО, насколько будет двигаться военная инфраструктура, приближаться к нашим границам.” (esim. Украинская правда 12.5.2022, Tengrinews 12.5.2022 ja Европейская правда 13.5.2022).

Vapaasti suomennettuna:

Kaikki riippuu siitä, miten Naton laajennusprosessi ilmenee, kuinka pitkälle sotilaallinen infrastruktuuri siirtyy lähemmäs rajojamme.

Noin lausui Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov Suomen tulevasta Nato-jäsenyydestä. Juuri tuota Peskovin lausunnon kohtaa on siteerattu enemmin Venäjän naapurimaissa, ei niinkään Venäjällä. Tuo lausunnon kohta kuvaa hyvin Venäjän noudattamaa varsin realistista politiikkaa Naton suhteen. Tosiasiat ratkaiset aseiden sijoittelussa, ei uusien maiden nimelliset jäsenyydet. Venäjä on noudattanut tuota samaa politiikkaa jo pidemmän aikaa Naton laajentuessa.

Naton suhteen Kremlin sanoissa on osattava erottaa, mikä on tarkoitettu Venäjän kotirintamalle ja mikä ulos. Suomessakin media on tulkinnut liian herkkähipiäisesti sitä, mitä Kremlistä lausuttuna on tarkoitettu Venäjän kotirintamalle ja mikä ulos.

Venäjä tekee Naton suhteen päätöksensä nimen omaan sen suhteen, mitä aseistusta Natolla on tosiasiallisesti Venäjän rajan läheisyydessä. Mikä on Naton infrastruktuuri, joka tuo aikaperspektiivin Venäjän reagoinnille.

Venäjä ei ole reagoinut vielä puheitten eikä myöskään vielä niiden laadittujen asiakirjojen perusteella, joita ei ole pantu täytäntöön. Reagoidaan Naton suhteen vasta, kun maastossa alkaa tapahtua fyysistä, mutta toki on varauduttu. Kyse on ennen kaikkea ydinaseista ja ohjuksista, joilla Venäjä mahdollisesti katsoo sitä uhattavan syvälle maan sisään. Yhdysvallat tietää tuon ja Naton toiminta itäisellä sivustalla on ollut matillista mutta kuitenkin sellaista, että Nato-maat ovat olleet turvattuja.

Mikä sitten on Suomessa tärkeintä Nato-jäsenyydessä?

Ne ovat ydinaseet. Se, että meillä on turvanamme kaikki se, mitä potentiaalisella vihollisellamme on. Niin pitkään kuin Venäjällä on ydinaseita, ydinaseet ovat itseisarvo myös meidän puolustukselle. Emme tule toimeen ilman niitä. On hyvä, että asia on viimein Suomessakin huomattu ja ymmärretty.

Suomi tarvitsee siis vain ydinaseturvaa, ei Naton tukikohtia. Nato ei esitä ydinaseita rauhan oloissa Suomen kamaralle.

Sekä Yhdysvallat että Venäjä – ja entinen Neuvostoliitto – ovat tienneet jo 1950-luvulta alkaen, mistä on kysymys ja mistä käydään kilpailua. Nyt myös Suomenkin on tuo tiedettävä Naton jäsenmaana.

+6

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu