Norjan ja Suomen F-35-hävittäjät – päätös on tehty jo kauan sitten
”Patria osti Suomelle F-35-koneiden huolto-osaamista” (Siivet 28.12.2018).
”Patrialle ja Kongsbergille F-35 huolto-osaamista – ostivat AIM Norway MRO-yhtiön” (Lentoposti 13.12.2018).
MRO (maintenance, repair, and overhaul) tarkoittaa tässä tapauksessa yhtiötä, joka suorittaa hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotehtäviä. Suomessa esimerkiksi Patria suorittaa Suomen Hornet-hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotoimenpiteet.
Käytän jatkossa tässä kirjoituksessa ylläpito- ja ylläpitosopimus-termejä, joilla siis tarkoitan hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotoimenpiteitä. Kunnossapitotoimenpiteitä ovat mm. tarkastukset.
AIM Norway AS (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) on alkuaan Norjan puolustusministeriön 15.12.2011 perustama ja valtion omistama osakeyhtiö vastaavaan tyyliin kuin Patria Oy oli Suomessa. Yrityksen juuren ulottuvat yli sadan vuoden taakse vuoteen 1916.
Vuoden 2015 marraskuussa Norjan puolustusministeriö aloitti prosessoida AIM Norwayn muuttamista valtion omistuksesta osakeyhtiöiksi. Yrityksestä tuli lopulta osakeyhtiö 1.8.2016. Prosessi oli hieman samankaltainen kuin Patria Oy:n perustaminen aikanaan Suomessa.
Norjan kielen AS-lyhenne (aksjeselskap) on yhtä kuin suomen kielen Oy (osakeyhtiö).
Jo joulukuussa 2014 AIM Norway oli allekirjoittanut aiesopimuksen suihkumoottoreita – tai virallisemmin kaasuturpiinimoottoreita – valmistavan yhdysvaltalaisen Pratt & Whitney -yhtiön (PW UTC) kanssa päämääränä kyvykkyys suorittaa huoltotöitä Norjan ostamien Lockheed Martinin F35-hävittäjien suihkumoottoreille.
Aiesopimuksesta seurauksena oli, että AIM Norway AS osti myöhemmin vuonna 2016 Pratt & Whitneyltä suihkumoottoreiden huoltotöitä suorittavan Belgiassa sijaitsevan Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiön (BEC).
Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiön emoyhtiö on tällä hetkellä – yllätys, yllätys – Patria, joka osti yhtiön kesällä AIM Norway AS:ltä 10.6.2019 annetun tiedotteen perusteella (Shephard News 10.6.2019) ja yrityksen nimi on nykyään Patria Belgium Engine Center (0898.937.602). Käytän tässä kirjoituksessa jatkossa kuitenkin Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiönimeä ja BEC-lyhennettä.
Patrian viime kesästä (5.6.2019) omistama BEC huoltaa ja korjaa Pratt & Whitneyn valmistamia F100-suihkumoottoreja (F100), joita käyttävät McDonnell Douglasin F-15- ja General Dynamicsin F-16-hävittäjät ympäri maailmaa.
Tuo Patrian omistama yritys tulee melko varmasti huoltamaan F100-suihkumoottoreja vastaavasti myös Pratt & Whitneyn uudempia F135-suihkumoottoreja (F135). F135-suihkumoottorit ovat F-35-hävittäjän suihkumoottoreja. BEC ja Pratt & Whitney solmivat aiesopimuksen yhteistyön kehittämisestä jo tammikuussa 2018 koskien Belgian F-35-hävittäjien suihkumoottorien huoltoa.
Joulukuussa 2018 Norjan puolustusministeriö teki päätöksen myydä AIM Norway AS:n norjalaiselle Kongsberg Defense & Aerospace -yritykselle (KDA). Nuo edellä mainitut Siivet- ja Lentoposti-sivustojen uutiset liittyvät näihin tapahtumiin ja ajankohtaan. Norjan kanssa tehtyjen kauppojen kautta Suomesta tuli F-35-koneiden huoltaja. AIM Norway AS:lla oli jo tosin vanha huoltosopimus Norjan F-35-hävittäjien osalta. AIM Norway AS onmyös F-35 Lightning II Joint Program Officen (JPO) hyväksymä alueellinen F-135-moottoreiden huoltotoimija.
Kongsberg Defense & Aerospacin kotisivujen aloitussivulla komeilee F-35-hävittäjä näyttävästi ”Extreme performance for extreme conditions” -tekstillä höystettynä (”Äärimmäinen suorituskyky äärimmäisiin olosuhteisiin”).
****
Norja teki F-35-hävittäjävalinnan jo kymmenen vuotta sitten. Nyt parin kolmen viime vuoden aikana vuorossa on ollut hävittäjien ylläpidon järjestäminen.
”Norjan hallitus valitsi marraskuussa 2008 Lockheed Martinin F-35-hävittäjät korvaamaan vanhan F-16-laivaston, joka koostui 57 hävittäjästä (47 kappaletta F-16AM-hävittäjiä ja 10 kpl F-16BM-hävittäjiä). F-35-hävittäjähanke hyväksyttiin Norjan parlamentissa kesäkuussa 2009.
Norjan tarkoitus on ostaa F-35-hävittäjiä yhteensä 52 kappaletta, joiden kaupat jaksotetaan. Toistaiseksi Norja on rahoittanut 22 hävittäjän oston. Ensimmäiset kolme F-35A-hävittäjää laskeutuivat Ørlandin lentotukikohtaan 3.11.2017, ja toimitukset kestävät kokonaisuudessaan pitkälle ensi vuosikymmenelle.
Hävittäjähankinnan kokonaisarvon vuoden 2015 valuutta-arvolla arvioidaan olevan 8,36 miljardia dollaria.”
Oheinen on lainaus kahden vuoden takaisesta blogikirjoituksesta otsikolla ”Patriot-ohjuksiin ja F-35-hävittäjiin on myös Suomen kohtalo sitoutua” (US-blogi 16.11.2017). Tuolloin tässä blogikirjoituksessa nyt toistettu kuvio oli jo tuolloin pitkälti selvä Suomi-Norja-F-35-yhteistyön tiimoilta. Siitä tuo kirjoitukseni tuolloin.
Suomen hävittäjähankinta on Norjan kanssa samaa suurusluokkaa. Suomen hävittäjähankinta käsittää noin 64 hävittäjää, Norjan siis 52 hävittäjää. Edellä mainitusta Norjan hinta-arviosta on pääteltävissä hieman myös Suomen maksettavaksi tulevaa hintaa. Pysytään edelleen hyvin 7-10 miljardin euron haarukassa.
****
“Kongsberg and Patria complete acquisition of AIM Norway” (Jane’s 360 31.5.2019). Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Patria saivat AIM Norway kaupan päätökseen”.
Jane’s 360 -sivusto jatkaa: “Kongsberg and Patria have completed the acquisition of maintenance, repair, and overhaul (MRO) provider Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway from the Norwegian government under a NOK 151 million (USD17.2 million) cash deal.”
Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Patria ovat saaneet huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalveluja tarjoavan Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norwayn kaupan Norjan hallituksen kanssa päätökseen 151 miljoonan Norjan kruunun (17,2 miljoonan dollarin) hinnalla.”
Belgiassa BEC siirtyi Patrialle heti tuon AIM Norwayn kaupan jälkeen.
“Kongsberg and Norway sign agreement for airborne platform maintenance” oli uutisotsikko Air Force Technolocy -sivustolla (Air Force Technology 4.7.2019). Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Norja allekirjoittivat sopimuksen ilma-aluksien ylläpidosta”.
Lehtijutun mukaan Norjan Norwegian Defence Logistics Organisationin (NDLO) sopimusosapuoli oli Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS). Kyseinen Aviation Maintenance Services on vanha AIM Norway AS, jossa siis suomalaiset olivat mukana ainakin vielä puoli vuotta aikaisemmin. Käytän tässä kirjoituksessa jatkossa kuitenkin AIM Norway AS -yhtiönimeä.
En saanut selvyyttä, onko Patrian omistusosuudet muuttuneet puolessa vuodessa siirryttäessä AIM Norway AS:sta Aviation Maintenance Serviceseen. Patrialta saamaani sähköpostiin on kirjattu: ”AIM Norway on nykyiseltä nimeltään Kongsberg Aviation Maintenance Services / A Kongsberg-Patria Company – lyhenteeltään KAMS”.
Suomalaisnorjalainen yhtiö sai joka tapauksessa myös Norjan F-35-hävittäjiin liittyvän ylläpitosopimuksen siis puoli vuotta sen jälkeen, kun suomalaisnorjalaisesta yhteistyökuviosta oli päätetty vuoden 2018 lopulla ja vahvistettu keväällä 2019. Yhteistyö jatkuu vanhaan tapaan.
Norjan F-35 hävittäjät pitää lentokuntoisena AIM Norway AS. Belgiassa F-35-hävittäjien suihkumoottorit pitää kunnossa huoltava BEC-yhtiö (Patria Belgium Engine Center), jonka siis omistaa täysin Patria. Norjan ja Belgian hävittäjämoottoreita hoitavat Patrian kaksi eri yhtiötä tai yksikköä. Patrialta saamaani sähköpostiin on kirjattu: ”Norjaan rakennettava F-35:n moottorin (Pratt & Whitney F135) huoltokyky tulee Norjan-yhtiön hallintaan.”
On syytä olettaa, että Suomen F-35-hävittäjille tulee Patriassa oma yhtiö tai yksikkö Norjan ja Belgian tapaan.
Patria ei ostanut F-35-hävittäjän suihkumoottorien huoltoon kykenevää BEC-yhtiötä pelkästään liiketaloudellisesta näkökulmasta. Kyse oli osaltaan juuri Norjan ja Suomen F-35-hävittäjien suihkumoottorien huollosta. Liiketaloudellisesti toki kyse oli markkinoista, jotka avautuvat F-35-hävittäjien valloittaessa Eurooppaa.
Niin Norjassa kuin Suomessa hävittäjähuolto halutaan pitää omissa käsissä jatkossakin eikä luovuttaa maiden ulkopuolelle. Tämä on prosessin pääkuvio.
****
” Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto on tänään kertonut Patrian uudesta vähemmistöomistajasta ja omistusrakenteesta. Suomen valtio myy 49,9 prosenttia puolustusteollisuusyhtiö Patria Oyj:stä Kongsberg Defence & Aerospace AS:lle. Kauppahinta on runsaat 270 miljoonaa euroa. Kaupat arvioidaan saatavan päätökseen toisen vuosineljänneksen aikana. Järjestelyn jälkeen Suomen valtio omistaa Patria Oyj:stä 50,1 prosenttia.” (Patria 17.3.2016).
Ennen Patria-kauppaa Kongsbergille joulukuusta 2014 lähtien Patrian omistaja oli pelkästään Suomen valtio. Ennen joulukuuta 2014 eurooppalainen European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) omisti Patriasta 26,8 prosenttia, mutta yritys ostettiin ulos ja toisaalta osuus myös haluttiin myös myydä ulos. EADS:ssa kyse on Airbusista. Suomen valtio omistus Patriasta oli tuon kaupan jälkeen siis sataprosenttinen ja Suomen valtio oli valmis tekemään uusia ratkaisuja yksin.
En löytänyt mainintoja enkä dokumentteja, että joulukuun 2014 Patrian omistusjärjestelyä olisi perusteltu tulevalla yhteistyöllä Kongsbergin kanssa.
Patria oli huoltanut jo ennen Kongsberg-kauppaa Norjan puolustusvoimien NH90- ja Bell 412-helikoptereita kuten myös Suomenkin NH90-helikoptereita.
Kongsbergin suurin omistaja on Norjan valtio. Norjan elinkeino- ja kauppaministeriö (Nærings- og fiskeridepartementet) omistaa tasan 50 prosenttia Kongsbergista ja kun luetaan mukaan Norjan valtion muut omistukset, Norjan valtiolla on enemmistöomistus Kongsbergista ja sitä kautta todellinen hallintavalta. Kongsbergin kahdenkymmenen suurimman osakkeenomistajan listaan voi käydä tutustumassa täällä.
Kyse Patriaa ja Kongsbergia koskevissa järjestelyissä oli Suomen ja Norjan valtion välisistä järjestelyistä. Puolustusyhteistyöjärjestelyistä, jotka toteutettiin Sipilän hallituksen aikana.
AIM Norway AS:sta omistaa Kongsberg Defense & Aerospace (KDA) siis 50,1 ja Patria 49,9 prosenttia. Kun Suomi puolestaan omistaa Patriasta 50,1 prosenttia ollen Patrian enemmistöosakas, niin Suomen valtio omistaa AIM Norwaysta noin 25 prosentin siivun Patrian kautta ja KDA loput. AIM Norway AS on siis norjalaishallinnassa.
AIM Norway huoltaa, korjaa ja ylläpitää nyt Norjan F-35-hävittäjä. Norjan F-35-hävittäjien ylläpitoa harjoittavaa yritystä hallinnoi Norjan ja Suomen valtiot omistuksillaan täysin. Hävittäjien suihkumoottoreita tulee huoltamaan Patrian omistama Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L.-yhtiö (BEC), josta siis Suomen valtio omistaa Patrian kautta 51,1 prosenttia ja joka on suomalaishallinnassa Patrian kautta täysin.
Suomen valtion enemmistöomistuksessa Patrian kautta on tämän vuoden kesäkuusta lähtien yhtiö, joka tulee huoltamaan Norjan F-35-hävittäjien moottorit. Yhtiö tulee huoltamaan myös Suomen seuraavan hävittäjän moottorit.
Nämä suomalaisnorjalaiset omistusjärjestelyt tulevaa silmällä pitäen eivät olleet sattumia vaan tarkasti harkittuja.
****
”Suomen valtio myi 49,9 % puolustusteollisuusyhtiö Patria Oyj:stä Kongsberg Defence & Aerospace AS:lle. Keskeinen tavoite vähemmistöosuuden myynnille on parantaa Patrian kilpailukykyä ja tukea sen kasvua. Yhteistyö Kongsbergin kanssa vahvistaa edelleen Patrian liiketoimintaa niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin.” on kirjattu Sipilän hallituksen vuosikertomukseen 2016 (Hallituksen julkaisusarja 1a/2017).
Noilla samoilla perusteilla saatiin Patria-kaupalle hyväksyntä Suomessa. Mutta kuten norjaislähteiden ja toimenpiteiden ajoituksien perustella on pääteltävissä, kyse oli pitkälti hävittäjien ja muiden sotilaallisten ilma-alusten (NH90-helikopterien) ylläpidon järjestymisestä Norjan sekä myös Suomen hävittäjähankintaan liittyen.
Kyse oli Suomen valmistautumisesta HX-hankkeessa siihen, että uusien hävittäjien huolto säilyy suomalaisten käsissä. Huolto koskee nimenomaan F-35-hävittäjiä edellä kerrotusti eikä mitään muuta hävittäjätyyppiä, joita HX-hankkeessa tarjotaan.
Suomi on tavallaan paljastanut toimillaan koko HX-hankkeen kuvion. Hyvä niin.
Suomi ei siis voi käytännössä hankkia muuta hävittäjää kuin F-35-hävittäjän, koska Patria ei tule tekemään muiden kuin F15-, F16- ja F35-hävittäjien huoltoa Kongsberg-yhteistyön vaikutusvallan nykyisessä muodossa. Jos Suomi ostaisi muun hävittäjän, Patria olisi ylläpitokuvioista ulkona ja ylläpito ajautuisi todennäköisesti Suomen rajojen ulkopuolelle. Tuosta norjalaiset pitäisivät Yhdysvaltojen tuella taatusti huolta. Patria ei tule kuuna päivänä huoltamaan Gripen-hävittäjiä.
Myös eduskunta käsitteli hieman Patria-Kongsberg-yhteistyökuviota Patrian omistajana – ainakin jälkikäteen. Eduskuntaa oli informoitu Patrian ja HX-hankkeen yhteydestä puolustusvaliokunnan huhtikuun 2016 kokouksessa 27.4.2016, jossa Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen kävi esittelemässä diojaan. Dian ”Kumppanuussopimus, HX ratkaiseva, VX” – kirjaus kertoo, mistä Patria-Kongsberg-”kumppanuussopimuksessa” oli kysymys: ”HX-hanke oli ratkaiseva” (EDK-2016-AK-55994 – Asiantuntijalausunto).
HX-hanke oli siis ratkaiseva Patria-siivun myynnille Kongsbergille.
****
Näitä kuvioita vuosista 2015-16 lähtien Norjan ja Suomen välillä ei ole tehty huvin vuoksi eikä ilman tarkkaa poliittista ohjausta. Kuvioilla oli jo tuolloin alkuvaiheessa selkeä päämäärä.
Suomi-Norja-yhteistyö pääsi hyvin vauhtiin, kun maahan saatiin Sipilän hallitus, jolle läntinen puolustusyhteistyö ei ollut sellaisen mörkö kuin edelliselle hallitukselle, jota miehitti SDP. Kiitos ulkoministeri Soinille ja puolustusministeri Niinistölle.
Sotilasilmailun todellisille ammattilaille – ei siis missään nimessä minulle – oli selvää jo vuonna 2015, että Lockheed Martinin F-35-hävittäjä tulee valtaamaan läntisen maailman hävittäjämarkkinat. Niin on käynytkin. Euroopasta kilpailijat – tai paremminkin ilmapuolustuksen yhteistyökumppanit – tulevat tämänhetkisen tiedon mukaan vasta 2030-luvun puolivälistä alkaen ja 2040-luvulla.
Tämä hävittäjätarjontatilanne tiedettiin hyvin myös Suomen puolustushallinnossa, kun HX-hanketta käynnistettiin vuonna 2015.
Suomi teki viisaasti, kun läksi yhteistyöhön Norjan kanssa ja kun yritysjärjestelyin on varmistettu F-35-hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalvelut vastaavasti kuin aikanaan 1990-luvulla varmistettiin Hornet-hävittäjien huolto-, korjaus ja kunnossapitopalvelut Patrialle ja Suomessa tapahtuvaksi.
Tämä kaikki on tiedossa yksiselitteisesti kaikille viidelle, jotka tarjoavat nyt hävittäjiä Suomelle. Suomi yrittää vielä järjestää hintakilpailua, mutta kuitenkin kunkin tarjoajan oma rooli prosessissa on kaikkien hävittäjätoimittajien tiedossa. Suomen tiedossa nuo roolit eivät välttämättä kuitenkaan ole.
Myös Ruotsi tietää roolituksen. Suomi teki merkittävät aseostot Saab JAS 39 Gripen -hävittäjiä valmistavalta Saabilta Laivue 2020 -hankkeessa. Ruotsi on varautunut, etteivät Gripenit ole Suomen seuraavia hävittäjiä. Suhteet siis kuitenkin Ruotsiin säilyvät Laivue 2020 -hankkeen tiimoilta.
****
Hävittäjäostos nyt samaan tapaan kuin Hornetien ostos edellisellä kierroksella on Suomelle turvallisuuspoliittinen ratkaisu. Suomi määrittelee ostoksella ulkopoliittisen asemansa ja sen, minne Suomi kuuluu.
Jos Suomi hankkisi hävittäjät Ruotsista, se tulkittaisiin eri tavoin kuin jos Suomi ostaa hävittäjät Yhdysvalloista. Venäjä tekisi välittömästi ruotsalaishävittäjien myötä johtopäätöksen, että SDP-johtoisen hallituksen puolustusintegraatio länteen on laantumassa ja linja horjuu. Venäjän Nato-inhovyörytys alkaisi uusin kierroksin Suomea kohtaan. Venäjä mittaisi, mikä Suomi onkaan tässä läntisessä puolustusyhteistyöintegraatioasiassa miehiään.
Tosiasia on, että sillä puolustusyhteistyöalueella (JEF, EI2), johon Suomi kuuluu, F-35-hävittäjät ovat ja tulee olemaan tulevaisuudessa vielä selvemmin valtahävittäjä. Hävittäjien ylläpitopalvelut, lentokenttäpalvelut ja aseistuspalvelut ovat integroitumassa. Etenkin pienten valtioiden osalta integroituminen tapahtuu yhteen tai kahteen hävittäjätyyppiin. Integroitumisella tarkoitan, että samaa hävittäjää kyetään ylläpitämään niin Suomen Pirkkalan lentokentällä Norjan Ørlandin lentokentällä kuin Iso-Britannian Marhamin lentokentällä. Hävittäjä on näillä lentokentillä toimiville yhtä tuttu riippumatta siitä, mikä maa hävittäjän omistaa.
Kuinka sitten Suomi saisi F-35-hävittäjät edullisesti?
Suomi on saanut tarjouspyyntömenettelyn ensivaiheen tarjoukset sisään. Tarjoukset ovat parhaillaan käsittelyssä. Tarjouksien hintatasot tiedetään puolustushallinnon sisällä. 7-10 miljardin hintahaarukkaa kavennetaan syksyn mittaan.
Todellista hintakilpailua viiden hävittäjätoimittajan tuskin syntyy, kaikki tarjoajat tietävät asemansa ja ennen kaikkea sen, miten F-35-hävittäjien ylläpitoa koskevat järjestelyt Norjan kanssa ovat Suomelta edenneet jo kolmen vuoden ajan. Tuota järjestelyjä ei tehty ilman poliittista tarkoin harkittua päätäntää.
Jos Suomi haluaa hävittäjähintaa huokeammaksi, prosessi kulkee Yhdysvaltain poliittisen päätännän kautta. Se ei kulje yksityisten asevalmistajien kanssa. Ei se kulkenut edellisellä kierroksellakaan yksityisten asevalmistajien kanssa vaan Valkoisen talon – tai paremminkin Pentagonin – kanssa. Yhdysvalloille oli tärkeää saada Neuvostoliiton romahduksen jälkeen Euroopan sekavassa tilanteessa Suomi tiiviimpään yhteistyöhön lännen kanssa. Hornetien hinta oli Suomelle hyväksyttävä ja Suomi teki oikean ratkaisun, joka on heijastunut moneen muuhunkin länsi-integraatioprosessiin myönteisesti ikään kuin salakavalasti. Avattiin siis kylmän sodan aikaisia tukkoja.
****
Nyt Suomi saisi hävittäjät ehkä hieman halvemmalla, jos se oli valmis sitoutumaan Itämeren puolustusyhteistyöhön ja ennen kaikkea niihin toimiin, jotka Yhdysvallat ja Nato kokevat Baltian maiden puolustuksen osalta haasteelliseksi.
Palaan tuohon asiaan ehkäpä jo seuraavassa kirjoituksessa, jossa käsittelen niitä tehostettuja rauhanaikaisia ilmavalvontatoimia, joita Naton edustajat ovat esittäneet rivien välissä niin Suomelle kuin Ruotsillekin jo vuosia sitten yhteistyön kehittämiseksi. Asiat eivät ole edenneet odotetusti.
“The three Baltic states themselves will also need to work together if they are to make best use of scarce resources and attract this extra support from NATO. Furthermore, regional air situational awareness would greatly benefit from cooperation with NATO’s partners, Finland and Sweden.” on Naton pääsihteerinä vuosina 2009-2014 toiminut Anders Fogh Rasmussen todennut. Vastaavia kannanottoja on tullut Naton piiristä enemmänkin.
Ruotsi ei ole liittynyt vielä edes Air situation data exchange (ASDE) -järjestelyn puitteissa Naton Liettuan Karmėlavassa sijaitsevan Control And Reporting Centreen (CRC) Itämeren tilannekuvan ja valvonnan yhteiseksi tehostamiseksi.
Kyse Natolle on tämän kirjoituksen artikkelikuvasta esitetystä haasteesta, jossa sekä Suomen että Ruotsin käytännön yhteistyöltä toivotaan vielä enemmän. Käytännön tiiviimpää yhteistyötä Nato-maista tarjotaan myös näiden kahden maan oman turvallisuuden vuoksi, mikä on myös Nato-maiden etu.
Mutta summa summarum edellinen sivuhyppy huomioiden:
Sama suomalaisnorjalainen yhtiö tulee ylläpitämään F-35-hävittäjiä niin Norjan Ørlandissa ja Bodøssa kuin myös Suomen Rovaniemellä, Rissalassa ja Pirkkalassa. Tämän varmisti jo edellinen Sipilän hallitus viisaasti toimillaan.
Suomen uudet hävittäjät ylläpitää Patria, josta toki Suomi toki omistaa enemmistön, mutta joka ei tule huoltamaan sellaisia hävittäjiä, joita Norja ei hyväksy. Norja on vahvempi päätöksentekijä Suomi-Norja-yhteistyössä. Patrian omistamasta suihkumoottoreita huoltava Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiö on hyvä esimerkki sitoutumisesta tiettyihin hävittäjiin. Tuo yhtiö siirrettiin norjalaisten hallitsemasta AIM Norway AS:sta suomalaisten niukasti enemmistöomistamaan Patriaan, mikä kertoo sinänsä jo jotakin ainakin norjalaisten luotosta Suomen tuleviin ratkaisuihin.
Tämä kaikki edellä esitetty Suomen HX-hankkeessa on mielestäni oikein. Tällä kuviolla on ainakin minun tukeni. Kyse on puolustuksen eurooppalaisesta puolustusintegraatiosta, jossa Suomi on pieni toimija ja jossa Suomi joutuu tukeutumaan vahvasti muihin.
Artikkelissa on runsaasti yksityiskohtaista tietoa HX-hankkeesta, hävittäjien moottoreiden huollosta, Suomen ja Norjan yhteistyöstä, jne.
Minä kuitenkin ihmettelen kauhiasti, että mitähän tahoa hyödyttää tällaisen tiedon julkaiseminen. Tämän artikkelin julkaisu voi olla jopa haitallista Suomen maanpuolustuksen kannalta.
Nykyisessä Suomen hallituksessa ovat nimittäin kommarit, todellisuudessa punaiset vihreät, punaiset demarit ja suomettuneet kepulit.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
Lockheed Martin F-35A Lightning II ”Fergu” versus Saab Jas Gripen-39 E / F ”Jassikka”
Fergun huippunopeus 1960 km/h, suurin nopeus ilman jälkipoltinta 1160 km/h luku kuvaa nopeutta jolla kone toimii normaalitilanteessa.
Jassikan huippunopeus 2450 km/h, suurin nopeus ilman jälkipoltinta 1470 km/h.
Jassikat kykenee yliäänilentoon ilman jälkipoltinta. Fergut ei siihen pysty.
Realiteetit ja realismi.
”Normaali ja poikkeusolojen itsenäinen operointitaso” Katso kuvan toinen porras. https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg
Karjalan Lennosto päivystää Pirkkalassa (Tampere) valvomassa Etelä-Suomen aluetta. Päivystyksessä on parvi hävittäjiä joita käytetään kiireelliseen hälytystehtävään QRA (Quick Reaction Alert).
Kiireellinen tunnistustehtävä Tupolev 22 M3M tiedustelu- ja pommikone Ahvenanmaan eteläpuolella, nopeudella 1000 km/h, lentosuunta kohti Hankoa matkalla ilmeisesti itään. Sergei & Sergei sekä tiedustelu- ja suunnistusupseeri Vova ovat taas ”eksyneet” kansainvälisessä ilmatilassa.
Pirkkala – Hanko välimatka 200 km. Kaksi Fergua lähtee liikkeelle Ylöjärveltä jälkipoltin jyristen nopeudella 1960 km/h ja lentokorkeudessa jatkavat suurimmalla nopeudella ilman jälkipoltinta 1160 km/h. Ne saavuttavat jos saavuttavat Tupolevin jossain Kotkan itäpuolella *…..
Jassikkat toimii, liikkeelle Pirkkalasta jälkipoltin jyristen nopeudella 2450 km/h ja lentokorkeudessa jatketaan suurimmalla nopeudella ilman jälkipoltinta 1470 km/h. Jassikat saavuttavat Tupolevin jo ennen Helsinkiä.
Tässä ei ”Häiveilyt” auta, hidas mikä hidas tuo ”Häive Aave Hypetys”.
*… Tupolev 22 M3M tiedustelu- ja pommikone, ensilento 1978, huippunopeus yli 2100 km/h.
F-35A ei siis saavuta Tupolev 22 M3M koskaan, jos se lyö kaasun pohjaan hieman ennen Hankoa! Vaan Vova ja Sergei & Sergei särpivät Pietarissa teetä samovaarista sekä naureskelevat pilaansa ”Sushnien Häive Aave Härpäkkeille” ja niiden sankarilentäjille, njet hjuva.
Numeroita ja speksejä. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006142830.html
Btw. ”Ei siis riitä että F-35 A/B/C sarjan koneita ei saa lentää kuin max. 30 sekunttia jälkipolttimen kanssa per lento, muuten häivepinnoite palaa puhki. Pahimmillaan voivat pyrstön pysty- ja vaakavakainten siivekkeitä liikuttavat sähkökäyttöiset hydroservot rikkoutua, jolloin ”HäiveHärpäke” menetetään.
”Häive Aave Härpäkkeiden” korjaus- ja vikalistassa mittaa riittää. https://www.defensenews.com/air/2019/02/01/bad-data-in-f-35-logistics-system-resulting-in-lost-missions/
”Kestävyystestissä paljastui US Marine Corpsin F-35B STOVL (Short Take Off and Vertical Landing) heikkous. Suunnattavat suihkupurkaukset joita tarvitaan laskeutumisessa ja nousussa kestävät vain 2100 lentotuntia, suunnitellun 8000 lentotunnin sijasta. Tarkoittaa että tietyt B-mallin F35 koneet tulevat käyttöikänsä päähän jo 2026. Voi Brittiparat, RAF panostaa juuri tähän malliin.”
Ehkäpä F-35A/B/C-sarja sittenkin joskus valmistuu, vuonna 2050? https://foxtrotalpha.jalopnik.com/were-stuck-with-the-f-35-and-that-might-not-be-a-bad-th-1828869804
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarish njet maskirovka.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö. Suomessa ei ole mitään sellaista salattavaa mitä ei Venäjä ym maat tietäisi. Meidän puolustusvoimien infra on kaikkien tiedossa, ennenmuinoin kun yrititettiin salata sotaharjoituksia ja niiden paikkoja ym. Nyt sekin on ihan turhaa esim Jenkit tiiraa saltelliiteillaan sua kusella mettäs.. Maailma on muuttunut ja perinteinen tiedustelu myös. Salattavia asioita salainen leimalla lienee jonkinverran mutta se on traditio. Onhan maanpuolustukseen liittyvien aineistojen luovuttaminen vieraalle vallalle maanpetos, mutta euhun nähden kai sekin on hivenen muuttunut. Olimme juuri Baltopissa Jenkki amiraalin käskyn alla puolustusvoimien sotaharjoitusissa, joten kai amiraali sai sellaisiakin tietoja toimintansa varmistamiseksi jotka periaatteessa ovat salaisia, kuten vesistöjen suojeluun liittyvät miinat ym taktinen suunnittelu mahdollisessa konfliktissa. Jne,
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
Kiitokset blogisti Ari Pesoselle taustatyöstä.
On todella tärkeää että Kongsberg, Nammo & Patria yhteistyö ja ristiin omistus perusteellisesti selvitetään Suomen valtion ja puolustusvoimien taholta. Sehän on jo edellytyksenä mahdolliseen F-35A monitoimihävittäjien hankintaan HX-hankkeen puitteissa. Katso kaavion neljäs porras. https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg
Blogistin yhteenveto, johtopäätökset ja kommentit ovat sitten aivan eriasia. Ari Pesonen antaa ymmärtää täysin perusteettomasti, pelkillä epämääräisillä olettamuksilla, huoltosopimuksen ja sen ylläpidon perusteella että HX- hanke olisi jo päätetty.
Kaikkea muuta, hanketta viedään eteenpäin Suomessa, suomalaisten ammattilaisten toimesta.
F-35A/B/C sarjan koko ylläpito, huolto, korjaus- ja varaosalogistiikkaa johtaa ja siitä päätetään sekä määrätään Yhdysvaltain puolustusministeriössä Pentagonissa, Virginia USA.
Kuinka sitä hallitaan, jos hallitaan? Nyt kuvaan astuu Lockheed Martin yhtiö. Tällä kaaoksella, autonomisen logistiikan huolto-korjaus- tekniikka- ja varaosajärjestelmän ALIS Autonomic Logistics Information System ja ALGS Autonomic Logistics Global Support System-järjestelmän ohjelmistojen kehittäminen, integrointi, tukitoiminnot, koulutus jne.
Yhtään nippeliä, sokkaa, mutteria tai huolto- ja korjaustoimenpidettä tehdä ilman AlIS / ALGS järjestelmän hyväksyntää. Näihin tiedostoihin Ei Kukaan konetta käyttävän maan tai sen puolustus- ja ilmavoimat voi tehdä muutoksia. Tai edes salata omia työ- ja käyttökokemuksia koneen yksilöidystä käyttöhistoriasta ja siihen liittyvästä materiaalista. Kaikki tieto menee Pentagonille ja Lockheed Martinille. Isoveli valvoo ja tarkasti.
Vain Israel ilmavoimat, IADF Israel Air Defens Force ja niiden osittain itse räätälöimät F-35A, Adir, on tästä poikkeus.
Koneen ”Musta Laatikko” eli DAS- järjestelmä pitää tästä huolen. Tarvittaessa se DAS estää koneen käytön yksiselitteisesti. Jenkit siis päättävät lentääkö kone vai ei. Njet hjuva.
Salaisuudet eivät saa vuotaa. Tämä oli yksi syy miksi Turkille ei myyty ja Turkki suljettiin pois F-35A yhteistyöstä. Samassa tukikohdassa olisi ollut ”Veli Venäläisen” uusin S-400 ilma- ja ohjustorjuntajärjestelmä, johon sisältyy täysin passiivinen Vega-tutkaan perustuva yli 400 km kantaman omaava signaalitiedustelujärjestelmä. Se rekisteröi ja kerää kaikki havainnot sekä lentotiedot talteen jokaisesta koneesta, myös F-35A/D/C sarjasta ja ne päätyvät Moskovan Kremliin.
Johtopäätöksenä, kannattaisiko meidän suomalaisten ja Suomen puolustusvoimien sittenkin päätyä ruotsalaiseen Saab Jas Gripen 39-E/F monitoimihävittäjään, kuin jäädä, päätyä ”Setä Samulin Rengiksi ?”
Liitteet. AlIS / ALGS https://foxtrotalpha.jalopnik.com/were-stuck-with-the-f-35-and-that-might-not-be-a-bad-th-1828869804
Lisää selityksiä. https://foxtrotalpha.jalopnik.com/americas-f-22-and-f-35-fighters-still-arent-as-ready-as-1837933260
Israelin F-35 A, Adir. Israelin F-35. https://nationalinterest.org/blog/buzz/why-israel-has-best-version-f-35-stealth-fighter-period-77821
”Häive Aave Härpäkkeen” ongelmat ja vaivat. https://www.nytimes.com/2019/08/21/magazine/f35-joint-strike-fighter-program.html
Btw. Kuinka kävi vuoden 1995 Hornet vastaostoille? Kriittiselle lukijalle.”Aavelasku, dokumenttikirja vuosisadan Suomalaisesta asekaupasta” ISBN 951-578-183-3 Heikki Hiilamo ja Simo Sippola.
Pentti Sainio, ”Armeijan Hukatut Miljardit” ISBN 978-952-264-548-7
Btw. II. HX- hankkeen päättää Suomen hallitus ja eduskunta loppuvuodesta 2021.
Päätöstä ei tehdä Virginian Pentagonissa, Washington DC.’ssä tai Naton Brysselin pääkonttorissa, Moskovan Kremlistä puhumattakaan.
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarishch.
Ilmoita asiaton viesti
”Complete acquisition” tarkoittaa, että Patria ja Kongsberg saattoivat loppuun AIM Norwayn yrityskaupan. Huoltosopimuksesta ei ollut siinä uutisessa kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Eli Snellmanin mielestä ostettiin jotain, johon ei oikeasti vielä ollut tarvetta?
Ilmoita asiaton viesti
Minä en tiedä näiden järjestelyjen motiiveista mitään. Pesonen näyttää tietävän, mutta tuossa kohtaa hänen ” vapaa suomennoksensa” meni kahdessa kohtaa pieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse oli siis sen kaupan saattamisesta päätökseen, joka oli tehty Norjan valtion kanssa. Kaiken maailman ”kielitietelijöitä” sitä tälläkin palstalla onkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen hieman eri mieltä käännöksestäsi.
Miten käännät sitten täysin saman completed the acquisition -sanaparin kuin otsikossa itse jutun tekstissä: “Kongsberg and Patria have completed the acquisition of maintenance, repair, and overhaul (MRO) provider Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway from the Norwegian government under a NOK 151 million (USD17.2 million) cash deal.”
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
Kiitokset blogisti Ari Pesoselle taustatyöstä. Olin jo pitkään ihmetellyt kuinka Lockheed Martin aikoo selvitä virallisesta HX- hankkeeseen liittyvästä taloudellisesta yhteistyösopimuksesta. Kts. kaavion neljäs porras. https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg
Nyt kun Patrian ja Kongsbergin kuvio on selvillä ja F-35A surkuhupaisen ”Häive Aave Härpäkkeen” huolto, korjaus, seisontapäivät, varaosat puutteineen ovat Suomen osalta saamassa ratkaisun, on tosiaan mahdollista että F-35A pystyy vielä selviytymään viidennelle portaalle.
Korjattavaa- huollettavaa- päivitettävähän riittää useammaksikin vuodeksi. Noin 900 kpl keskeneräistä ”Häive Aave Härpäkettä” on jo valitettavasti ehditty toimittamaa onnettomille tilaajille heidän riesaksi. Tosin toimituksethan ovat vain 2 -3 vuotta myöhässä.
Kylmää kyytiä.
USA’n monitoimihävittäjien käyttöaste ja toimintakyky. https://foxtrotalpha.jalopnik.com/americas-f-22-and-f-35-fighters-still-arent-as-ready-as-1837933260
F-35A/B/C sarjan kallista ”tuotekehittelyä”. Lisää selityksiä. https://www.nytimes.com/2019/08/21/magazine/f35-joint-strike-fighter-program.html
Mitä tarkoittaa taistelukestävyys sotilaallisessa kriisitilanteessa?
Taistelukestävyys on reserviin pohjautuvassa Suomen puolustusjärjestelmässä prioriteeteissa varsin korkealla. Meillä ei ole varakalustoa jota voisi kutsua tai ottaa kriisitilanteessa käyttöön. Suomen Ilmavoimien F/A-18C/D Hornet toimintakyky ja käyttöaste on yli 90 %.
USA’n koko F-35 A / B / C sarjan pääkäyttäjät ja käyttöasteet ovat seuraavat. F-35A USAF Yhdysvaltain Ilma – ja Maavoimat, käyttöaste 49 %. F-35B USA Marine Gorps Yhdysvaltain Merijalkaväki, käyttöaste 55 %. F-35C USA Navy Yhdysvaltain Laivasto, käyttöaste 40 %. Toimintakyvyn tavoitetaso on 80 % joten ongelmia ja korjattavaa riittää.
Kuinka tämä haaste ratkaistaan jos puolet Suomen F-35A kalustosta odottaa pajalla? Miksi tarvitaan vähintään 64 monitoimihävittäjää ? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005973206.html
”Paraskaan mittatilauspuku ei sovi jos asiakkaan mitat on otettu väärin tai väärästä henkilöstä”.
Sotilaallisilla suurvalloilla, kuten Yhdysvalloilla tai Britannialla jotka perustavat puolustusvoimansa kyvyt ja toiminnan ammattiarmeijaan, on monipuolista kalustoa ja ammattisotilaita löytyy vaikka muille lainaksi.
Kun Fergut on pajalla tai huollossa USAF’n, US Navy’n tai US Marine Corps’n apuun tulee F-22 Raptor, Hornet F/A-18C/D, Super Hornet FA-18E/F ja EA-18G Growler, AV-18B Harrier II, F-16 Fighting Falcon, F-15 Eagle/Strike Eagle tai maataistelutehtävässä aina luotettava ”PahkaSika”, Warthog A-10 Thunderbolt II.
RAF käyttää F-35B työparina Eurofigter Typhoon FRG4/T5 ja Tornado GR4/A. Kuninkaallisen laivaston ilmavoimilla, Fleet Air Arm (FAA) on vielä käytössä BAE Harrier GR7/GR9 hävittäjiä.
Moskovan meiningistä puhumattakaan jossa määrä sekä uho korvaavat laadun ja osaamisen.
Btw. ”Suomen F-35-hävittäjät – päätös on tehty jo kauan sitten” ? Kannattaisiko ensin kaataa se karhu? Eikä etukäteen myydä, ainakaan nylkemättä ja paloittelematta oletettua paistia.
Päätöstä ei tehdä Virginian Pentagonissa, Washington DC’ssä tai Naton Brysselin pääkonttorissa, Moskovan Kremlistä puhumattakaan.
HX- hankkeen päättää Suomen hallitus ja eduskunta loppuvuodesta 2021.
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarish.
Ilmoita asiaton viesti
Patria: ”Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), joka on KONGSBERGin tytäryhtiö, on tehnyt sopimuksen Norjan puolustusministeriön kanssa Aerospace Industrial Maintenance Norway AS:n (AIM Norway) ostamisesta. AIM Norway on Norjan puolustusvoimien liiketoimintaa, joka vastaa Norjan ilmavoimien lentokoneiden ja helikoptereiden huolloista, kunnossapidosta ja päivityksistä. AIM Norwayn toimitusten, kyvykkyyksien ja osaamisen vahvistamiseksi KDA ja Patria ovat sopineet omistuksen jakamisesta siten, että KDA omistaa 50,1 ja Patria 49,9 prosenttia.”
Ja: ”Yhdessä Patria ja KDA luovat vahvan perustan jatkokehitykselle. Hankinta on looginen jatko Patrialle, joka vastaa Norjan puolustusvoimien NH90- ja Bell 412-helikoptereiden huollosta.”
Ilmoita asiaton viesti
En usko että Suomi hankkiin F-35 konetta. Ainakaan koko kalusto ei voi olla ko. konetta. Jenkeillä on ollut ongelmia ko koneen kanssa. Kun tein oman kirjoitukseni tänne HX hankkeesta totesin, että Suomella ei ole varaa ostaa kalliisti huollettavia koneita. Viimeiksikin pystyimme hankkimaan vain F-18 ilman attack kompinaatiota. En lähde selittämään koska ymmärrät varmaan. Näiden F-18 koneiden päivittäminen on tapahtunut vuosien varrella ja on kallista. Taitaa muutama kone olla ”karvalakkina vielä”… Uskon itse että hankimme F-18 koneita lisää ja pari F-35 konetta, joiden toimintakapasiteetti vastaa varmaan enemmän ilmavalvonnan nopeaa toimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kongsberg ja Patria ovat saattaneet päätökseen akvisition, jolla Patria osti Norjan hallitukselta huolto-, korjaus- ja kunnostustöiden (MRO) tarjoajan Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway -yhtiön 151 miljoonan Norjan kruunun (17,2 miljoonan dollarin) käteiskaupalla.”
Pesosen käännös ylempänä on täysin harhaanjohtava, ei kaupan kohteena ollut mikään huoltosopimus, vaan tuo yritys. ”Acquisition” on nimenomaan yritysosto. Sellaisia on tullut tehtyä yli neljännesvuosisata, suurin osa englanniksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kongsberg ja Patria saattoivat loppuun MRO-tuottaja AIM Norwayn oston Norjan hallitukselta 151 miljoonan NOK:n käteiskaupalla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan kääntyy juuri niinkuin Snellman sanoi.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman koneiden yhtenä maksajana viime aikaisista kokemuksistani Nato-Pesoselle.
Pääsin viikko sitte tutustumaan Gripenien valmistukseen, lentosimulaattoriin ja koelento-osastoon, Linköpingissä, paikan päällä, ihan vierestä.
Reissasin yhdessä SAABin Suomen viestintäpäällikön J.Lewenstamin kanssa.
Tarkkojen turvatoimien saattelemana seurasimme Gripenin valmistusta, vaihe vaiheelta. Koneen runkoon asennetaan noin 22 000 eri osaa, kymmeniä kilometrejä suojattuja kaapeleita sekä putkia.
Kaikki kokoamistyö tehdään käsin. Isoilla näytöillä pyörivät autocadit, jotka ohjaavat asentajia eri partsien asentamisessa. Asentajat voivat tehdä työn ohessa myös parannusehdotuksia, jos huomaavat selvän epäkohdan.
Gripeneiden sunnittelun ja valmistuksen kimpussa toimii yli 5000 ihmistä. Koneita valmistuu tällä hetkellä kaksi kappaletta kuukaudessa. Kaiken kaikkiaan Saabilla työskentelee 17 000 henkilöä, joista insinöörejä muistaakseni 8000.
Osien asentamisen jälkeen asennettiin moottori, joka on hieman modattu Superhornetin moottorista. Tehoja löytyy riittävästi, huippunopeuttakin löytyy mukavat, noin 2500km/h. Moottori on vaihdettavissa tien päällä parhaimmillaan jopa 40 minuutissa. Koneessa on itsessään varavoimasysteemit ja vinssit joilla homma hoituu, kuten hoituu myös aseiden yms. nostot.
Tämän jälkeen koneet meni maalaamoon ja alkaa testit. Pääsin istumaan testikoneen kyytiin, en tosin lennossa. Tiukkaa oli kuin F1-autossa, nappeja ja näyttöjä vaan hippasen enemmän.
Seuraavaksi menimme simulaattoriin, joka vastaa yksipaikkaisen Gripen E olemusta ja ominaisuuksia. Hanat kaakkoon ja saman tien oltiin viidessä kilometrissä. Pääsin lentämään ympäri maailmaa.
Ohjaustuntuma oli kevyt ja voimaa tuntui todellakin olevan riittämiin. Lopuksi laskeuduin 600 metriä pitkälle tien pätkälle. Vasta toisella kertaa homma onnistui, onneksi kyseessä oli vain simulaattori 😉
Saatuani Lewenstamun hyvinkin kattavan infon Ruotsalaisten erinomaisesta teknisestä osaamisesta, että laajasta yhteistyöstä sotateollisuuden kärkimaiden kanssa, heräsi tästä kaikesta vahva luottamus siihen, että Gripen on se meidän juttu, jos kerran joku olla pitää.
Kilpailukykyisen hinta-/laatusuhteeltaan erinomaisen hävittäjän hankinta naapurista olisi myös passelin viileä kannanotto poliittisesti, suhteessa tästä itään, ja länteen. Koska suomalaiset eivät edelleenkään halua NATOon.
En ala tässä luettelemaan kaikkia Gripenin hyviä puolia ja monipuolista elektronisen sodan osaamista että aseistusta, joita näitä E-ja F malleissa riittää kuin kilpailijoillakin.
Jotain linkkejä >
Älykäs hävittäjä > https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hx-kandidaatit-esittelyssa-osa-5-saab-jas-39-gripen/
Kuvia ja juttuja > https://siivet.fi/tag/saab-jas-39-gripen-ef/
Videoita ja hieman elektronisesta sodankäynnistä > https://saab.com/gripen/our-fighters/gripen-fighter-system/gripen-e-series/gripen-e/
Minkälainen on meteor ohjus? > https://siivet.fi/sotilasilmailu/millainen-on-seuraavan-sukupolven-ilmataisteluase-meteor-ohjus/
Minkälainen on GlobalEye tutkakone ja sen huippumoderni tutka > http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen
Tutkan ominaisuuksista > https://www.defenceconnect.com.au/intel-cyber/3376-saab-demonstrates-capabilities-of-globaleye-aew-c-aircraft
Entä sitten Gripen versus kallis F-35, joka se nyt näyttää olevan se toinen vaihtoehto mitä tänne nimenomaan halutaan. Ainakin Pesosen mielestä.
Gripen E tarvitsee nousuun ainoastaan 500 metriä asvalttia, laskeutumiseen 600 metriä. Kone kuluttaa kerosiinia tunnissa 6000 litraa, joten parvelle riittää yksi säiliöauto. Huoltoryhmää johtaa lentosotilasteknikko ja viisi reservin lentosotilasta.
Koneen kääntöaika on 10 minuuttia, joten 40 minuutissa 6 henkilön tiimi tekee saman duunin kuin F-35sten 40 henkilön tiimi tunnissa. Kääntöaika tarkoittaa siis tankkausta ja aseistusta.
F-35, kääntöaika yhtä konetta kohti on tunti. Kiitorataa täytyy olla vähintään 2.4 km (Naton standardi), tunnissa kone kuluttaa 12000 litraa polttoainetta, vähimmäismäärä huoltoryhmään on 2 teknikkoa ja 8 koulutettua ammattimekaanikkoa yhtä konetta kohti.
Koko F-35 A / B / C sarjan käyttöasteet ja pääkäyttäjät ovat olleet seuraavat. F-35A USAF käyttöaste 49 % Yhdysvaltain Ilma – ja Maavoimat. F-35B USA Marine Gorps käyttöaste 55 % Yhdysvaltain Merijalkaväki ja F-35C USA Navy käyttöaste 40 % Yhdysvaltain Laivasto. Toimintakyvyn tavoitetaso on 80 % joten ongelmia ja korjattavaa riittää.
Lisäksi, F-35sessa on vakavia ilmoittamattomia ongelmia > https://www.defensenews.com/air/2019/06/12/the-pentagon-is-battling-the-clock-to-fix-serious-unreported-f-35-problems/?utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=Socialflow+DFN
Gripen on testattu Suomea vastaavissa olosuhteissa, eikä vastaavia käyttöaste ongelmia ole ilmennyt. Lisäksi koneen kehitys on jatkuvaa, ei jotain hidasta kallista odottamista ison rapakon takaa.
Gripen ja erityisesti Gripen E on suunniteltu tappamaan venäläinen Suhoi. Meillä on musta vyö siinä lajissa, komentaja Helgesson korostaa.
Ruotsin paketissa mukana tulevat myös ehkä ne kaikkein tärkeimmät, kehityksen kärjessä liikkuvat GlobalEye tutkakoneet. Tutkilla näkee tarkasti 500km. suuntaansa. Tai pystyy seuraamaan varsin pieniäkin kohteita kaukaa. Tälläinen näkökyky antaa noin 20 minuuttia aikaa reagoida uhkiin. Aikaa on sitten lähetellä omat koneet matkaan ja eliminoida uhka.
Jos GlobalEye koneita ei olisi, aikaakaan ei niin paljon olisi. Maatutkilla kun ei kovin kauas näe, about. jotain 100 kilsaa.
Gripen toisi suomeen hyvinkin paljon myöskin töitä ja toimeliaisuutta. Saabin mukaan Suomen teollisuus voisi vastata 80–90 prosentista ostamiensa Gripeneiden ylläpito-, korjaus- ja huoltotöistä.
Saab tekee laajaa yhteistyötä länsimaiden kanssa monella rintamalla kehityksen kärjessä. Sillä on mm. sukellusveneissä pitkät perinteet, samoin hyvin monenlaisissa taisteluvälineissä ja aseissa.
Saab varustaa asejärjestelmien puolesta myös Suomen uudet sotalaivat, joiden valmistuu alkaa Raumalla. Joten yhteistyön jatkaminen myös HX-hankkeen kanssa olisi varsin luontevaa.
Ai miksi juuri minä pääsin tutustumaan Gripenin tuotantoon ? No, Turussa oli kesällä 2019 kansainvälinen lentonäytös. Otin Gripenistä vauhdikkaan valokuvan ja osallistuin SAABin järjestämään valokuvakilpailuun. Voitin kisan ja siitä palkittiin.
Toivottavasti päättäjät ei mene retkuun, vaan päättävät ostaa niukiulla rahoillamme sellaisen paketin joka sopii Suomen olosuhteisiin, on tekniikan kärjessä ja on myöskin luotettava kaikissa olosuhteissa.
F-35 ei ole huono eikä varsinkaan halpa, mutta surkeaahan se olisi, jos puolet ilmavoimista olisi koko ajan huollossa. Ja maksaa…
Voittokuvani kovassa valokuvakisassa > https://www.deviantart.com/tauzero/art/Saab-JAS-39-Gripen-813026963
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos erittäin asiantuntevasta kirjoituksesta. Pesosen kirjoituksista paistaa Nato läpi käsittelisi se mitä tahansa.
Ilmoita asiaton viesti
Jeps.
Hyvä kommentti.
F-35 voi olla suomelle liian kallis suhteessa siihen että siinä on lähinnä ”vain” se etu ettei sitä tutkaohjatulla ohjuksella voitane ampua alas.
Mutta pitäisikö Gripenin kaveriksi olla kuitenkin jotain tutkassa heikommin näkyvää?
Olisiko mahdollista päästä saabin kanssa kehittämään GlobalEye:stä versio joka olisi miehittämätön stealth -laite?
Ilmoita asiaton viesti
Voisin viitata Ison Britannian hävittäjävalintoihin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Britannian_kuninkaallisten_ilmavoimien_kalustosta
Jos F35 olisi totaalisen ylivoimainen, niin miksi he typhooneja haalivat…
Ilmoita asiaton viesti
Ja typhoonien seuraajaksi ilmeisesti haaveilevat Tempest -hävittäjää.
https://yle.fi/uutiset/3-10885725
(Ruotsi jonninmoisessa yhteistyössä tuossakin)
Ilmoita asiaton viesti
Briteillä on isona maana varaa pitää useampaa konemallia. Tähän asti niitä on oli kolme ja viivästynyt F-35 korvaa Harrierin tukialuskoneena ja Tornadon tunkeutumiskykyisenä rynnäkkökoneena. Suomi sen sijaan hankkinee yhden ja sopivimman yleiskoneeksi, varsinkin kun meillä ei lentotukialuksia montaa ole, he-he. Mikä (kumpi) sitten onkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei F-35 kallis ole kunhan jättää muutaman koneen ostamatta.
Tuskin hävittäjät se ratkaiseva rauhaan ole ollut viimeiset 70vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
HX-hankkeeseen liittyen tein tänne kirjoituksen aikoinaan vaihtoehtona olevista koneista, joista tykästyin kovasti juuri Jas Gripeniin, noiden edellä luettelemiesi ominaisuuksien vuoksi. Kone on täydellinen arktisen alueen hävittäjä. Ongelma on vaan kytkös jo jenkkivalmistajaan. Samoin uskon yhteensopivien toimintojen olevan yksi tekijä mutta käsittääkseni Jas gripenissä on naton yhteensopivuus.? Löysin muuten tälläisen tiedon.
” Kaikki Ilmavoimien Hornetit on nyt päivitetty MLU 2 -tasoon
Ilmavoimat 16.12.2016 13.40
Tiedote
Kaikki 62 Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjää on päivitetty MLU 2 -tasoon. Viimeinen toisen elinkaaripäivityksen sarja-asennuksessa olleista koneista valmistui Patria Aviationin tuotantolinjalta Jämsän Hallista 9. joulukuuta.”- Joten asia on pöydällä sileä- mutta huoltojen kontakti on edelleen ilmeisesti Jenkkien konsultaation varassa?
Ilmoita asiaton viesti
Näyttäisi siis siltä, että Suomi on saamassa paremmat hävittäjät ja isommat sotalaivat kuin Ruotsi.
Ilmoita asiaton viesti
Pesonen siis väittää, että koko HX-hanke on lumetta ja Patria on tehnyt valinnan suomen seuraavasta hävittäjästä valtion puolesta – aika paksua nyt. Kyllä Ilmavoimat valitsee koneensa ihan käyttötarpeen, soveltuvuuden ja kokonaisuuden mukaan, ei sen mukaan mitä yksityisessä osakeyhtiössä suihkumoottoreiden huoltoliiketoiminnasta kenties ajatellaan. Hyvä jos huoltoliiketoimintaa on vaan ei se ole valtion hävittäjähankinnan päätöksen kriteeri mitä moottoreita joku firma huoltohalliinsa työntää sisään.
Tässäpä ´muutama mielenkiintoinen linkki aiheen ympäriltä:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/yhdysvaltain-ilmavoimat-suunnittelee-jo-seuraavan-sukupolven-havittajakonetta-ideasta-valmiiksi-viidessa-vuodessa/479b9466-b4b6-4d0b-a78b-a0fc4da68f18
https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-air-force-prototyping-replacement-stealth-f-35-82661
https://www.thedailybeast.com/america-is-stuck-with-a-dollar400-billion-stealth-fighter-that-cant-fight?ref=scroll
https://nationalinterest.org/blog/buzz/rip-f-35-and-f-22-china-claims-it-has-radar-can-detect-stealth-aircraft-59977
Ilmoita asiaton viesti
Tulkintani Patrian toiminnan motiiveista on päinvastainen kuin alustajalla. Kyse on nimenomaan liiketaloudellisten asemien varmistamisesta riippumatta siitä, minkälaisia puolustuspoliittisia päätöksiä myöhemmin tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
HX-hanke on yksi Euroopan suurimmista hävittäjähankinnoista 2020-luvulla. Suomen historian suurin ase – ja hävittäjäjärjestelmä on kokonaisuus. Kyse ei ole vain hävittäjistä ja niiden määristä vaan uudesta ase- ja puolustusjärjestelmästä Suomessa. Hankinnan on nivouduttava Suomen puolustusjärjestelmää eikä toisinpäin. Asiakas ostaa tarvitsemansa tuotteen. Ei sitä, mitä joku kauppias myyjä haluaa myydä.
Monitoimihävittäjät ja niiden aseistus on räätälöitävä Suomen tarpeisiin ja reservin armeijan käyttöön perustuvaan maanpuolustukseen. Monitoimihävittäjien hankinnassa ollaan nyt noin puolivälissä ja varsinainen evaluointivaihe on vuorossa talvella 2020.
Katso kaavio https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg Kaaviosta selviää viisi erillistä kohtaa jotka on ehdokkaiden on läpäistävä, muuten leikki loppuu ko. kandidaatilta kesken.
Kun avoimia tietolähteitä käytetään tulee haasteeksi löytää rinnakkainen versio josta voisi poimia tietoa.
Natomaa Puola panostaa voimakkaasti puolustusvoimiinsa ja päätti ostaa uudet monitoimihävittäjät.
Mitä Puola hankki ja mitä hankinta maksoi. Asiakirja ja tietoa löytyy tästä. https://www.dsca.mil/
Puolan F-35A hankinta versus Suomen HX-hanke
Puola ostaa 32 kpl F-35A häivemonitoimihävittäjää. Kauppaan sisältyy myös kaikki mahdollinen tekniikka, aseet, koulutus, logistinen tuki, huolto- ja kunnossapitokalusto. Osakokonaisuudet EW Electronic Warfare sisältää C4I / CN I- järjestelmän, komento, hallinta, viestintä, tiedustelu, navigointi ja tunnistaminen IFF Identification Friend or Foe- järjestelmät. Autonomisen logistiikan huolto-korjaus- tekniset asiakirjat ja varaosajärjestelmän ALIS Autonomic Logistics Information System. ALGS Autonomic Logistics Global Support System-järjestelmän ohjelmistojen kehittäminen / integrointi, lentokoulutuksessa tarvittavat simulaattorit, sekä muut henkilöstön koulutusvälineetja julkaisut.
Mielenkiintoinen yksityiskohta, sopimukseen kuuluu myös 33 kpl Pratt & Whitney F-135 varamoottoria!
Puola aikoo pistää lentäjänsä ja ilmavoimat tositoimiin, varautuu jopa vaihtamaan tarvittaessa koneiden moottorit, huomaa ns. tehdastakuu 8000 lentotuntia / moottori.
Pratt & Whitney F-135 moottorin hinta 13.3 $ miljoonaa dollaria kpl, joten pelkät varamoottorit maksavat noin 425 $ miljoonaa dollaria.
Puola ostaa siis koko paketin 32 kpl F-35A monitoimihävittäjää, avaimet käteen periaatteella hinta 6.5 $ miljardia dollaria.
F-35A monitoimihävittäjän hinta ilman ohjuksia ja pommeja on noin 90 $ miljoonaa dollaria kpl.
Puolan hankinnan perusteella Suomen F-35A kaupan hinnaksi tulisi siis 6.5 $ miljardia + 2.880 $ miljardia yhteensä 9.380 $ miljardia dollaria.
Lisäksi puuttuvat ohjukset, pommit ja konetykin ammukset 64 koneeseen. Esimerkiksi AIM-120 Amraam ilmasta – ilmaan ohjuksen C – D version hinnat 400000 $ – 1.7 $ miljoonaa dollaria kpl.
Tiivistetysti, 64 kpl F-35A monitoimihävittäjää mahtuu siis HX-hankkeen raamiin 7 – 10 miljardia euroa €, mutta riman ylärajaa hipoen.
Miksi Suomi tarvitsee vähintään 64 monitoimihävittäjää?
Kaavio käytäntöä, taktiikkaa ja strategiaa. Kts. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005973206.html
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarishch, njet maskirovka.
Btw. Palataan asiaan aiheesta elinkaarikustannukset, käyttötunnin hinta, koneiden käyttöaste %, toimintakyky ja toimintavalmius jne. hieman myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda
Lockheed Martin F-35 Lightning II ”Fergu” versus Saab Jas Gripen-39 E/F ”Jassikka”
Ohjelmajohtaja kenraalimajuri evp. Lauri Puranen ”Suomen on kyettävä käyttämään HX-järjestelmää normaali- ja poikkeusoloissa. Normaaliolojen toimintamalli huoltovarmuusratkaisuineen on myös poikkeusolojen toiminnan perusta.” ”Suomessa lentotunnin hinta kattaa kaiken aina Ilmavoimien komentajan palkasta ja lentotukikohdan kunnossapidosta lentoteknisen henkilön työkaluihin ja lentopetroliin.”
https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet/ohjelmajohtajan_blogi/haasteena_kustannustehokkaan_yllapitoratkaisun_luominen.9866.blog
Katso kaavion kolmas porras. https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg
Onko avoimista tietolähteistä mahdollisuus saada edes noin hintoja elinkaarikustannuksiin ja lentotuntien hintoihin? Haastava kysymys, yritetään etsiä, ehkäpä jotain löytyy.
F-35A USAF Yhdysvaltain Ilmavoimat, käyttöaste 49 %. F-35B USA Marine Gorps Yhdysvaltain Merijalkaväki, käyttöaste 55 %. F-35C USA Navy Yhdysvaltain Laivasto, käyttöaste 40 %. Toimintakyvyn tavoitetaso on 80 % joten ongelmia ja korjattavaa riittää.
Keskimääräinen toteutunut lentotunnin hinta noin 40000 – 44000 $. Pentagonissa punakynä viuhuu. Tavoite vuodelle 2035 on keskimääräisen lentotunnin hinta Ei Saa ylittää 35000 $.
HX-hankkeen monitoimihävittäjien käyttöajaksi kaavaillaan 30 vuotta. Käyttötunnit ovat luku jolla koneen kokonaiskestoa arvioidaan. Käyttötunnit on 8000 tuntia lue ns. tehdastakuu jonka koneen pitäisi kestää ilman suurempaa huoltoa kuten moottorinvaihtoa jne. Ilmeisesti käyttötunnin hintaa sisältyvät normaalit huollot, varaosat ja arvioitu keskimääräinen polttoaineen kulutus.
Kun 30 vuodessa käyttötunnit ajetaan loppuun, yhdellä koneella saa lentää noin 260 tuntia vuodessa. Vastaa suurin piirtein Suomen ilmavoimien tavoitetta lentotunneista vuodessa jokaiselle lentäjälle.
Eri lähteistä löytyneet tiedot. F-35A lentotunti noin 40000 € / tunti ja Jas-39 E/F noin 7000 € / tunti.
Näillä tiedoilla 30 vuoden lentotuntien osuus elinkaarikustannuksista olisivat, taskulaskimen kertomaa. F-35A lentotuntien hinta 30 vuodessa = 20.480 € miljardia euroa. Jas-39 E/F lentotuntien hinta 30 vuodessa = 3.564 € miljardia euroa.
Jäisi siis ”välirahaa” = erotus käyttökuluissa 30 vuodessa = 16.916 € miljardia euroa !
Tarkoittaa Suomen Ilmavoimien ”Piikkiin” vuosikuluihin 563.8 € miljoonan euron lisäystä, joka ainoa vuosi !
Btw. Uusi Saab Jas Gripen 39-E/F on jo nyt Naton standardeissa eli hyväksytty.
Btw. II. Natoon liittyminen maksaisi Suomelle noin 50 – 55 € miljoonaa euroa ja vuosittainen toimintakulu noin 5 – 10 € miljoonaa euroa vuodessa.
Btw. III. Aikaisemmin esittämääni F-35A/B/C sarjan toimitettujen koneiden kokonaismäärä oli vuoteen 2019 mennessä alle 400 kpl, eikä 900 kpl. Sorry, katso taulukko Bloomberg.com. Alla.
Liitteet.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-23/lockheed-surges-as-f-35-deliveries-spur-brighter-2019-forecast
https://foxtrotalpha.jalopnik.com/were-stuck-with-the-f-35-and-that-might-not-be-a-bad-th-1828869804
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarishch, holodnaja pravda.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi hankkii F-35 hävittäjät, muut on elinkaareltaan liian lyhyitä. Parempi ostaa ” yksi Mersu kuin kymmenen ladaa” pätee edelleen…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä että on hävittäjät päätetty mutta jos on kallis voi muutaman koneen vähentää.
Tuskin muutama hävittäjä Suomen puolustuksessa ratkaiseva on.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
Onko mahdollista että F-35A/B/C sarjan salaisuudet vuotavat venäläisille?
Hyvä kysymys, annetaanpa Yhdysvaltain Ilmavoimien komentajan, neljän tähden kenraalin David Lee Goldfein vastata. ”F-35 on häivemonitoimihävittäjä, tietokone joka sattuu lentämään”, Goldfein toteaa.
Kun Yhdysvallat purki F-35 sopimuksen Turkin kanssa ja erotti sen F-35-ohjelmasta, yhtenä pääsyynä oli Venäjä Turkille toimittama S-400 ilmatorjunta ja ohjuspuolustusjärjestelmä. Järjestelmä verkottaa tutkat, ohjuslavetit, komento- ja tulenjohtoyksiköt sekä valvonta- ja maalinohjaustutkat. Päävalvontatutkaan yhdistettynä täysin passiivisen 85V6-A VEGA signaalitiedustelun kantama on lähes 400 km. Kaikki koneet jotka lentävät valvonta-alueen sisällä jättävät signaalijäljen ja tämän materiaalin kerää venäläisten käyttämä Rada – viestintäketju omiin tiedostoihin.
Kysymys on siis EW (Electronic Warfare) kokonaisuuden C4I/CNI osan IFF (Identification Friend or Foe) signaalijäljestä. Tätä viestiä, jolla koneet viestivät keskenään ja maasta käsin toimiva ilmatorjunta erottelee omat ja viholliset eivät venäläiset pysty murtamaan. Ongelmaksi muodostuu jos muun tutkatiedon, IRST (Infrared Search and Track) tiedustelun sekä signaalijäljen avulla pystytään paikallistamaan sekä maalittamaan kohde.
Silloin häive-etu on menetetty ja pysyvästi.
Onko tämä skenaario ja uhkakuva mahdollinen? Kuinka asian näkee kenraali Goldfein?
”Kyllä on, sanoisin että arvioimme aina uhan, riskin ja tiedustelupalvelun tietojen avulla sekä perusteella teemme päätöksen, joka perustuu tehtäväkohtaisesti kaikkialle missä F-35 lentää. Uhkaan reagoidaan se tiedostaen.”
Kenraali jatkaa pohdintaa. ”Kaikkien F-35-käyttäjien ja eri maiden ilmavoimien välillä on hyvä solidaarisuus, olemme oikealla tiellä.”
Lopuksi hän toteaa. ”On hyvä yhteishenki ja vastuu, kaikki ymmärtävät uhan. Aiomme jatkossakin työskennellä näin.”
Liitteet. https://www.defensenews.com/smr/a-modern-nato/2019/07/22/will-us-f-35s-ever-operate-from-turkey-the-us-air-forces-top-general-wont-rule-it-out/
https://en.wikipedia.org/wiki/Signals_intelligence
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarishch.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda.
Kiitokset blogisti Ari Pesoselle taustatyöstä.
On todella tärkeää että Kongsberg, Nammo & Patria yhteistyö ja ristiin omistus perusteellisesti selvitetään Suomen valtion ja puolustusvoimien taholta. Sehän on jo edellytyksenä mahdolliseen F-35A monitoimihävittäjien hankintaan HX-hankkeen puitteissa. Katso kaavion neljäs porras. https://www.defmin.fi/files/4229/Kuva_1.jpg
Blogistin yhteenveto, johtopäätökset ja kommentit ovat sitten aivan eriasia. Ari Pesonen antaa ymmärtää täysin perusteettomasti, pelkillä epämääräisillä olettamuksilla, huoltosopimuksen ja sen ylläpidon perusteella että HX- hanke olisi jo päätetty.
Kaikkea muuta, hanketta viedään eteenpäin Suomessa, suomalaisten ammattilaisten toimesta.
F-35A/B/C sarjan koko ylläpito, huolto, korjaus- ja varaosalogistiikkaa johtaa ja siitä päätetään sekä määrätään Yhdysvaltain puolustusministeriössä Pentagonissa, Virginia USA.
Kuinka sitä hallitaan, jos hallitaan? Nyt kuvaan astuu Lockheed Martin yhtiö. Tällä kaaoksella, autonomisen logistiikan huolto-korjaus- tekniikka- ja varaosajärjestelmän ALIS Autonomic Logistics Information System ja ALGS Autonomic Logistics Global Support System-järjestelmän ohjelmistojen kehittäminen, integrointi, tukitoiminnot, koulutus jne.
Yhtään nippeliä, sokkaa, mutteria tai huolto- ja korjaustoimenpidettä tehdä ilman AlIS / ALGS järjestelmän hyväksyntää.
Näihin tiedostoihin Ei Kukaan konetta käyttävän maan tai sen puolustus- ja ilmavoimat voi tehdä muutoksia. Tai edes salata omia työ- ja käyttökokemuksia koneen yksilöidystä käyttöhistoriasta ja siihen liittyvästä materiaalista. Kaikki tieto menee Pentagonille ja Lockheed Martinille.
Isoveli valvoo ja tarkasti.
Vain Israel ilmavoimat, IADF Israel Air Defens Force ja sen osittain itse räätälöimät F-35A, Adir, on tästä poikkeus.
Koneen ”Musta Laatikko” eli DAS- järjestelmä pitää tästä huolen. Tarvittaessa se DAS estää koneen käytön yksiselitteisesti. Jenkit siis päättävät lentääkö kone vai ei. Njet hjuva.
Salaisuudet eivät saa vuotaa. Tämä oli yksi syy miksi Turkille ei myyty ja Turkki suljettiin pois F-35A yhteistyöstä. Samassa tukikohdassa olisi ollut ”Veli Venäläisen” uusin S-400 ilma- ja ohjustorjuntajärjestelmä, johon sisältyy täysin passiivinen Vega-tutkaan perustuva yli 400 km kantaman omaava signaalitiedustelujärjestelmä. Se rekisteröi ja kerää kaikki havainnot sekä lentotiedot talteen jokaisesta koneesta, myös F-35A/D/C sarjasta ja ne päätyvät Moskovan Kremliin.
Johtopäätöksenä, kannattaisiko meidän suomalaisten ja Suomen puolustusvoimien sittenkin päätyä ruotsalaiseen Saab Jas Gripen 39-E/F monitoimihävittäjään, kuin jäädä, päätyä ”Setä Samulin Rengiksi ?”
Liitteet. AlIS / ALGS https://foxtrotalpha.jalopnik.com/were-stuck-with-the-f-35-and-that-might-not-be-a-bad-th-1828869804
Lisää selityksiä. https://foxtrotalpha.jalopnik.com/americas-f-22-and-f-35-
fighters-still-arent-as-ready-as-1837933260
Israelin F-35 A, Adir. https://nationalinterest.org/blog/buzz/why-israel-has-best-version-f-35-stealth-fighter-period-77821
”Häive Aave Härpäkkeen” ongelmat ja vaivat. https://www.nytimes.com/2019/08/21/magazine/f35-joint-strike-fighter-program.html
Btw. Kuinka kävi vuoden 1995 Hornet vastaostoille? Kriittiselle lukijalle.”Aavelasku, dokumenttikirja vuosisadan Suomalaisesta asekaupasta” ISBN 951-578-183-3 Heikki Hiilamo ja Simo Sippola.
Pentti Sainio, ”Armeijan Hukatut Miljardit” ISBN 978-952-264-548-7
Btw. II. HX- hankkeen päättää Suomen hallitus ja eduskunta loppuvuodesta 2021.
Päätöstä ei tehdä Virginian Pentagonissa, Washington DC.’ssä tai Naton Brysselin pääkonttorissa, Moskovan Kremlistä puhumattakaan.
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarishch.
Ilmoita asiaton viesti