Norjan ja Suomen F-35-hävittäjät – päätös on tehty jo kauan sitten

Patria osti Suomelle F-35-koneiden huolto-osaamista” (Siivet 28.12.2018).

Patrialle ja Kongsbergille F-35 huolto-osaamista – ostivat AIM Norway MRO-yhtiön” (Lentoposti 13.12.2018).

MRO (maintenance, repair, and overhaul) tarkoittaa tässä tapauksessa yhtiötä, joka suorittaa hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotehtäviä. Suomessa esimerkiksi Patria suorittaa Suomen Hornet-hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotoimenpiteet.

Käytän jatkossa tässä kirjoituksessa ylläpito- ja ylläpitosopimus-termejä, joilla siis tarkoitan hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotoimenpiteitä. Kunnossapitotoimenpiteitä ovat mm. tarkastukset.

AIM Norway AS (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) on alkuaan Norjan puolustusministeriön 15.12.2011 perustama ja valtion omistama osakeyhtiö vastaavaan tyyliin kuin Patria Oy oli Suomessa. Yrityksen juuren ulottuvat yli sadan vuoden taakse vuoteen 1916.

Vuoden 2015 marraskuussa Norjan puolustusministeriö aloitti prosessoida AIM Norwayn muuttamista valtion omistuksesta osakeyhtiöiksi. Yrityksestä tuli lopulta osakeyhtiö 1.8.2016. Prosessi oli hieman samankaltainen kuin Patria Oy:n perustaminen aikanaan Suomessa.

Norjan kielen AS-lyhenne (aksjeselskap) on yhtä kuin suomen kielen Oy (osakeyhtiö).

Jo joulukuussa 2014 AIM Norway oli allekirjoittanut aiesopimuksen suihkumoottoreita  – tai virallisemmin  kaasuturpiinimoottoreita – valmistavan yhdysvaltalaisen Pratt & Whitney -yhtiön (PW UTC) kanssa päämääränä kyvykkyys suorittaa huoltotöitä Norjan ostamien Lockheed Martinin F35-hävittäjien suihkumoottoreille.

Aiesopimuksesta seurauksena oli, että AIM Norway AS osti myöhemmin vuonna 2016 Pratt & Whitneyltä suihkumoottoreiden huoltotöitä suorittavan Belgiassa sijaitsevan Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiön (BEC).

Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiön emoyhtiö on tällä hetkellä – yllätys, yllätys – Patria, joka osti yhtiön kesällä AIM Norway AS:ltä 10.6.2019 annetun tiedotteen perusteella (Shephard News 10.6.2019) ja yrityksen nimi on nykyään Patria Belgium Engine Center (0898.937.602). Käytän tässä kirjoituksessa jatkossa kuitenkin Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiönimeä ja BEC-lyhennettä.

Patrian viime kesästä (5.6.2019) omistama BEC huoltaa ja korjaa Pratt & Whitneyn valmistamia F100-suihkumoottoreja (F100), joita käyttävät McDonnell Douglasin F-15- ja General Dynamicsin F-16-hävittäjät ympäri maailmaa.

Tuo Patrian omistama yritys tulee melko varmasti huoltamaan F100-suihkumoottoreja vastaavasti myös Pratt & Whitneyn uudempia F135-suihkumoottoreja (F135). F135-suihkumoottorit ovat F-35-hävittäjän suihkumoottoreja. BEC ja Pratt & Whitney solmivat aiesopimuksen yhteistyön kehittämisestä jo tammikuussa 2018 koskien Belgian F-35-hävittäjien suihkumoottorien huoltoa.

Joulukuussa 2018 Norjan puolustusministeriö teki päätöksen myydä AIM Norway AS:n norjalaiselle Kongsberg Defense & Aerospace -yritykselle (KDA). Nuo edellä mainitut Siivet- ja Lentoposti-sivustojen uutiset liittyvät näihin tapahtumiin ja ajankohtaan. Norjan kanssa tehtyjen kauppojen kautta Suomesta tuli F-35-koneiden huoltaja. AIM Norway AS:lla oli jo tosin vanha huoltosopimus Norjan F-35-hävittäjien osalta. AIM Norway AS onmyös  F-35 Lightning II Joint Program Officen (JPO) hyväksymä alueellinen F-135-moottoreiden huoltotoimija.

Kongsberg Defense & Aerospacin kotisivujen aloitussivulla komeilee F-35-hävittäjä näyttävästi ”Extreme performance for extreme conditions” -tekstillä höystettynä (”Äärimmäinen suorituskyky äärimmäisiin olosuhteisiin”).

****

Norja teki F-35-hävittäjävalinnan jo kymmenen vuotta sitten. Nyt parin kolmen viime vuoden aikana vuorossa on ollut hävittäjien ylläpidon järjestäminen.

Norjan hallitus valitsi marraskuussa 2008 Lockheed Martinin F-35-hävittäjät korvaamaan vanhan F-16-laivaston, joka koostui 57 hävittäjästä (47 kappaletta F-16AM-hävittäjiä ja 10 kpl F-16BM-hävittäjiä). F-35-hävittäjähanke hyväksyttiin Norjan parlamentissa kesäkuussa 2009.

 Norjan tarkoitus on ostaa F-35-hävittäjiä yhteensä 52 kappaletta, joiden kaupat jaksotetaan. Toistaiseksi Norja on rahoittanut 22 hävittäjän oston. Ensimmäiset kolme F-35A-hävittäjää laskeutuivat Ørlandin lentotukikohtaan 3.11.2017, ja toimitukset kestävät kokonaisuudessaan pitkälle ensi vuosikymmenelle.

Hävittäjähankinnan kokonaisarvon vuoden 2015 valuutta-arvolla arvioidaan olevan 8,36 miljardia dollaria.

Oheinen on lainaus kahden vuoden takaisesta blogikirjoituksesta otsikolla ”Patriot-ohjuksiin ja F-35-hävittäjiin on myös Suomen kohtalo sitoutua” (US-blogi 16.11.2017). Tuolloin tässä blogikirjoituksessa nyt toistettu kuvio oli jo tuolloin pitkälti selvä Suomi-Norja-F-35-yhteistyön tiimoilta. Siitä tuo kirjoitukseni tuolloin.

Suomen hävittäjähankinta on Norjan kanssa samaa suurusluokkaa. Suomen hävittäjähankinta käsittää noin 64 hävittäjää, Norjan siis 52 hävittäjää. Edellä mainitusta Norjan hinta-arviosta on pääteltävissä hieman myös Suomen maksettavaksi tulevaa hintaa. Pysytään edelleen hyvin 7-10 miljardin euron haarukassa.

****

Kongsberg and Patria complete acquisition of AIM Norway” (Jane’s 360 31.5.2019). Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Patria saivat AIM Norway kaupan päätökseen”.

Jane’s 360 -sivusto jatkaa: “Kongsberg and Patria have completed the acquisition of maintenance, repair, and overhaul (MRO) provider Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway from the Norwegian government under a NOK 151 million (USD17.2 million) cash deal.”

Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Patria ovat saaneet huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalveluja tarjoavan Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norwayn kaupan Norjan hallituksen kanssa päätökseen 151 miljoonan Norjan kruunun (17,2 miljoonan dollarin) hinnalla.

Belgiassa BEC siirtyi Patrialle heti tuon AIM Norwayn kaupan jälkeen.

Kongsberg and Norway sign agreement for airborne platform maintenance” oli uutisotsikko Air Force Technolocy -sivustolla (Air Force Technology 4.7.2019). Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Norja allekirjoittivat sopimuksen ilma-aluksien ylläpidosta”.

Lehtijutun mukaan Norjan Norwegian Defence Logistics Organisationin (NDLO) sopimusosapuoli oli Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS). Kyseinen Aviation Maintenance Services on vanha AIM Norway AS, jossa siis suomalaiset olivat mukana ainakin vielä puoli vuotta aikaisemmin. Käytän tässä kirjoituksessa jatkossa kuitenkin AIM Norway AS -yhtiönimeä.

En saanut selvyyttä, onko Patrian omistusosuudet  muuttuneet puolessa vuodessa siirryttäessä AIM Norway AS:sta Aviation Maintenance Serviceseen. Patrialta saamaani sähköpostiin on kirjattu: ”AIM Norway on nykyiseltä nimeltään Kongsberg Aviation Maintenance Services / A Kongsberg-Patria Company – lyhenteeltään KAMS”.

Suomalaisnorjalainen yhtiö sai joka tapauksessa myös Norjan F-35-hävittäjiin liittyvän ylläpitosopimuksen siis puoli vuotta sen jälkeen, kun suomalaisnorjalaisesta yhteistyökuviosta oli päätetty vuoden 2018 lopulla ja vahvistettu keväällä 2019. Yhteistyö jatkuu vanhaan tapaan.

Norjan F-35 hävittäjät pitää lentokuntoisena AIM Norway AS. Belgiassa F-35-hävittäjien suihkumoottorit pitää kunnossa huoltava BEC-yhtiö (Patria Belgium Engine Center), jonka siis omistaa täysin Patria. Norjan ja Belgian hävittäjämoottoreita hoitavat Patrian kaksi eri yhtiötä tai yksikköä. Patrialta saamaani sähköpostiin on kirjattu: ”Norjaan rakennettava F-35:n moottorin (Pratt & Whitney F135) huoltokyky tulee Norjan-yhtiön hallintaan.

On syytä olettaa, että Suomen F-35-hävittäjille tulee Patriassa oma yhtiö tai yksikkö Norjan ja Belgian tapaan.

Patria ei ostanut F-35-hävittäjän suihkumoottorien huoltoon kykenevää BEC-yhtiötä pelkästään liiketaloudellisesta näkökulmasta. Kyse oli osaltaan juuri Norjan ja Suomen F-35-hävittäjien suihkumoottorien huollosta. Liiketaloudellisesti toki kyse oli markkinoista, jotka avautuvat F-35-hävittäjien valloittaessa Eurooppaa.

Niin Norjassa kuin Suomessa hävittäjähuolto halutaan pitää omissa käsissä jatkossakin eikä luovuttaa maiden ulkopuolelle. Tämä on prosessin pääkuvio.

****

Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto on tänään kertonut Patrian uudesta vähemmistöomistajasta ja omistusrakenteesta. Suomen valtio myy 49,9 prosenttia puolustusteollisuusyhtiö Patria Oyj:stä Kongsberg Defence & Aerospace AS:lle. Kauppahinta on runsaat 270 miljoonaa euroa. Kaupat arvioidaan saatavan päätökseen toisen vuosineljänneksen aikana. Järjestelyn jälkeen Suomen valtio omistaa Patria Oyj:stä 50,1 prosenttia.” (Patria 17.3.2016).

Ennen Patria-kauppaa Kongsbergille joulukuusta 2014 lähtien Patrian omistaja oli pelkästään Suomen valtio. Ennen joulukuuta 2014 eurooppalainen European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) omisti Patriasta 26,8 prosenttia, mutta yritys ostettiin ulos ja toisaalta osuus myös haluttiin myös myydä ulos. EADS:ssa kyse on Airbusista. Suomen valtio omistus Patriasta oli tuon kaupan jälkeen siis sataprosenttinen ja Suomen valtio oli valmis tekemään uusia ratkaisuja yksin.

En löytänyt mainintoja enkä dokumentteja, että joulukuun 2014 Patrian omistusjärjestelyä olisi perusteltu tulevalla yhteistyöllä Kongsbergin kanssa.

Patria oli huoltanut jo ennen Kongsberg-kauppaa Norjan puolustusvoimien NH90- ja Bell 412-helikoptereita kuten myös Suomenkin NH90-helikoptereita.

Kongsbergin suurin omistaja on Norjan valtio. Norjan  elinkeino- ja kauppaministeriö (Nærings- og fiskeridepartementet) omistaa tasan 50 prosenttia Kongsbergista ja kun luetaan mukaan Norjan valtion muut omistukset, Norjan valtiolla on enemmistöomistus Kongsbergista ja sitä kautta todellinen hallintavalta. Kongsbergin kahdenkymmenen suurimman osakkeenomistajan listaan voi käydä tutustumassa täällä.

Kyse Patriaa ja Kongsbergia koskevissa järjestelyissä oli Suomen ja Norjan valtion välisistä järjestelyistä. Puolustusyhteistyöjärjestelyistä, jotka toteutettiin Sipilän hallituksen aikana.

AIM Norway AS:sta omistaa Kongsberg Defense & Aerospace (KDA) siis 50,1 ja Patria 49,9 prosenttia. Kun Suomi puolestaan omistaa Patriasta 50,1 prosenttia ollen Patrian enemmistöosakas, niin Suomen valtio omistaa AIM Norwaysta noin 25 prosentin siivun Patrian kautta ja KDA loput. AIM Norway AS on siis norjalaishallinnassa.

AIM Norway huoltaa, korjaa ja ylläpitää nyt Norjan F-35-hävittäjä. Norjan F-35-hävittäjien ylläpitoa harjoittavaa yritystä hallinnoi Norjan ja Suomen valtiot omistuksillaan täysin. Hävittäjien suihkumoottoreita tulee huoltamaan Patrian omistama Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L.-yhtiö (BEC), josta siis Suomen valtio omistaa Patrian kautta 51,1 prosenttia ja joka on suomalaishallinnassa Patrian kautta täysin.

Suomen valtion enemmistöomistuksessa Patrian kautta on tämän vuoden kesäkuusta lähtien yhtiö, joka tulee huoltamaan Norjan F-35-hävittäjien moottorit. Yhtiö tulee huoltamaan myös Suomen seuraavan hävittäjän moottorit.

Nämä suomalaisnorjalaiset omistusjärjestelyt tulevaa silmällä pitäen eivät olleet sattumia vaan tarkasti harkittuja.

****

Suomen valtio myi 49,9 % puolustusteollisuusyhtiö Patria Oyj:stä Kongsberg Defence & Aerospace AS:lle. Keskeinen tavoite vähemmistöosuuden myynnille on parantaa Patrian kilpailukykyä ja tukea sen kasvua. Yhteistyö Kongsbergin kanssa vahvistaa edelleen Patrian liiketoimintaa niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin.” on kirjattu Sipilän hallituksen vuosikertomukseen 2016 (Hallituksen julkaisusarja 1a/2017).

Noilla samoilla perusteilla saatiin Patria-kaupalle hyväksyntä Suomessa. Mutta kuten norjaislähteiden ja toimenpiteiden ajoituksien perustella on pääteltävissä, kyse oli pitkälti hävittäjien ja muiden sotilaallisten ilma-alusten (NH90-helikopterien) ylläpidon järjestymisestä Norjan sekä myös Suomen hävittäjähankintaan liittyen.

Kyse oli Suomen valmistautumisesta HX-hankkeessa siihen, että uusien hävittäjien huolto säilyy suomalaisten käsissä. Huolto koskee nimenomaan F-35-hävittäjiä edellä kerrotusti eikä mitään muuta hävittäjätyyppiä, joita HX-hankkeessa tarjotaan.

Suomi on tavallaan paljastanut toimillaan koko HX-hankkeen kuvion. Hyvä niin.

Suomi ei siis voi käytännössä hankkia muuta hävittäjää kuin F-35-hävittäjän, koska Patria ei tule tekemään muiden kuin F15-, F16- ja F35-hävittäjien huoltoa Kongsberg-yhteistyön vaikutusvallan nykyisessä muodossa. Jos Suomi ostaisi muun hävittäjän, Patria olisi ylläpitokuvioista ulkona ja ylläpito ajautuisi todennäköisesti Suomen rajojen ulkopuolelle. Tuosta norjalaiset pitäisivät Yhdysvaltojen tuella taatusti huolta. Patria ei tule kuuna päivänä huoltamaan Gripen-hävittäjiä.

Myös eduskunta käsitteli hieman Patria-Kongsberg-yhteistyökuviota Patrian omistajana – ainakin jälkikäteen. Eduskuntaa oli informoitu Patrian ja HX-hankkeen yhteydestä puolustusvaliokunnan huhtikuun 2016 kokouksessa 27.4.2016, jossa Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen kävi esittelemässä diojaan. Dian ”Kumppanuussopimus, HX ratkaiseva, VX” – kirjaus kertoo, mistä Patria-Kongsberg-”kumppanuussopimuksessa” oli kysymys: ”HX-hanke oli ratkaiseva” (EDK-2016-AK-55994 – Asiantuntijalausunto).

HX-hanke oli siis ratkaiseva Patria-siivun myynnille Kongsbergille.

****

Näitä kuvioita vuosista 2015-16 lähtien Norjan ja Suomen välillä ei ole tehty huvin vuoksi eikä ilman tarkkaa poliittista ohjausta. Kuvioilla oli jo tuolloin alkuvaiheessa selkeä päämäärä.

Suomi-Norja-yhteistyö pääsi hyvin vauhtiin, kun maahan saatiin Sipilän hallitus, jolle läntinen puolustusyhteistyö ei ollut sellaisen mörkö kuin edelliselle hallitukselle, jota miehitti SDP. Kiitos ulkoministeri Soinille ja puolustusministeri Niinistölle.

Sotilasilmailun todellisille ammattilaille – ei siis missään nimessä minulle – oli selvää jo vuonna 2015, että Lockheed Martinin F-35-hävittäjä tulee valtaamaan läntisen maailman hävittäjämarkkinat. Niin on käynytkin. Euroopasta kilpailijat – tai paremminkin ilmapuolustuksen yhteistyökumppanit – tulevat tämänhetkisen tiedon mukaan vasta 2030-luvun puolivälistä alkaen ja 2040-luvulla.

Tämä hävittäjätarjontatilanne tiedettiin hyvin myös Suomen puolustushallinnossa, kun HX-hanketta käynnistettiin vuonna 2015.

Suomi teki viisaasti, kun läksi yhteistyöhön Norjan kanssa ja kun yritysjärjestelyin on varmistettu F-35-hävittäjien huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalvelut vastaavasti kuin aikanaan 1990-luvulla varmistettiin Hornet-hävittäjien huolto-, korjaus ja kunnossapitopalvelut Patrialle ja Suomessa tapahtuvaksi.

Tämä kaikki on tiedossa yksiselitteisesti kaikille viidelle, jotka tarjoavat nyt hävittäjiä Suomelle. Suomi yrittää vielä järjestää hintakilpailua, mutta kuitenkin kunkin tarjoajan oma rooli prosessissa on kaikkien hävittäjätoimittajien tiedossa. Suomen tiedossa nuo roolit eivät välttämättä kuitenkaan ole.

Myös Ruotsi tietää roolituksen. Suomi teki merkittävät aseostot Saab JAS 39 Gripen -hävittäjiä valmistavalta Saabilta Laivue 2020 -hankkeessa. Ruotsi on varautunut, etteivät Gripenit ole Suomen seuraavia hävittäjiä. Suhteet siis kuitenkin Ruotsiin säilyvät Laivue 2020 -hankkeen tiimoilta.

****

Hävittäjäostos nyt samaan tapaan kuin Hornetien ostos edellisellä kierroksella on Suomelle turvallisuuspoliittinen ratkaisu. Suomi määrittelee ostoksella ulkopoliittisen asemansa ja sen, minne Suomi kuuluu.

Jos Suomi hankkisi hävittäjät Ruotsista, se tulkittaisiin eri tavoin kuin jos Suomi ostaa hävittäjät Yhdysvalloista. Venäjä tekisi välittömästi ruotsalaishävittäjien myötä johtopäätöksen, että SDP-johtoisen hallituksen puolustusintegraatio länteen on laantumassa ja linja horjuu. Venäjän Nato-inhovyörytys alkaisi uusin kierroksin Suomea kohtaan. Venäjä mittaisi, mikä Suomi onkaan tässä läntisessä puolustusyhteistyöintegraatioasiassa miehiään.

Tosiasia on, että sillä puolustusyhteistyöalueella (JEF, EI2), johon Suomi kuuluu, F-35-hävittäjät ovat ja tulee olemaan tulevaisuudessa vielä selvemmin valtahävittäjä. Hävittäjien ylläpitopalvelut, lentokenttäpalvelut ja aseistuspalvelut ovat integroitumassa. Etenkin pienten valtioiden osalta integroituminen tapahtuu yhteen tai kahteen hävittäjätyyppiin. Integroitumisella tarkoitan, että samaa hävittäjää kyetään ylläpitämään niin Suomen Pirkkalan lentokentällä Norjan Ørlandin lentokentällä kuin Iso-Britannian Marhamin lentokentällä. Hävittäjä on näillä lentokentillä toimiville yhtä tuttu riippumatta siitä, mikä maa hävittäjän omistaa.

Kuinka sitten Suomi saisi F-35-hävittäjät edullisesti?

Suomi on saanut tarjouspyyntömenettelyn ensivaiheen tarjoukset sisään. Tarjoukset ovat parhaillaan käsittelyssä. Tarjouksien hintatasot tiedetään puolustushallinnon sisällä. 7-10 miljardin hintahaarukkaa kavennetaan syksyn mittaan.

Todellista hintakilpailua viiden hävittäjätoimittajan tuskin syntyy, kaikki tarjoajat tietävät asemansa ja ennen kaikkea sen, miten F-35-hävittäjien ylläpitoa koskevat järjestelyt Norjan kanssa ovat Suomelta edenneet jo kolmen vuoden ajan. Tuota järjestelyjä ei tehty ilman poliittista tarkoin harkittua päätäntää.

Jos Suomi haluaa hävittäjähintaa huokeammaksi, prosessi kulkee Yhdysvaltain poliittisen päätännän kautta. Se ei kulje yksityisten asevalmistajien kanssa. Ei se kulkenut edellisellä kierroksellakaan yksityisten asevalmistajien kanssa vaan Valkoisen talon – tai paremminkin Pentagonin –  kanssa. Yhdysvalloille oli tärkeää saada Neuvostoliiton romahduksen jälkeen Euroopan sekavassa tilanteessa Suomi tiiviimpään yhteistyöhön lännen kanssa. Hornetien hinta oli Suomelle hyväksyttävä ja Suomi teki oikean ratkaisun, joka on heijastunut moneen muuhunkin länsi-integraatioprosessiin myönteisesti ikään kuin salakavalasti. Avattiin siis kylmän sodan aikaisia tukkoja.

****

Nyt Suomi saisi hävittäjät ehkä hieman halvemmalla, jos se oli valmis sitoutumaan Itämeren puolustusyhteistyöhön ja ennen kaikkea niihin toimiin, jotka Yhdysvallat ja Nato kokevat Baltian maiden puolustuksen osalta haasteelliseksi.

Palaan tuohon asiaan ehkäpä jo seuraavassa kirjoituksessa, jossa käsittelen niitä tehostettuja rauhanaikaisia ilmavalvontatoimia, joita Naton edustajat ovat esittäneet rivien välissä niin Suomelle kuin Ruotsillekin jo vuosia sitten yhteistyön kehittämiseksi. Asiat eivät ole edenneet odotetusti.

The three Baltic states themselves will also need to work together if they are to make best use of scarce resources and attract this extra support from NATO. Furthermore, regional air situational awareness would greatly benefit from cooperation with NATO’s partners, Finland and Sweden.” on Naton pääsihteerinä vuosina 2009-2014 toiminut Anders Fogh Rasmussen todennut. Vastaavia kannanottoja on tullut Naton piiristä enemmänkin.

Ruotsi ei ole liittynyt vielä edes Air situation data exchange (ASDE) -järjestelyn puitteissa Naton Liettuan  Karmėlavassa sijaitsevan Control And Reporting Centreen (CRC) Itämeren tilannekuvan ja valvonnan yhteiseksi tehostamiseksi.

Kyse Natolle on tämän kirjoituksen artikkelikuvasta esitetystä haasteesta, jossa sekä Suomen että Ruotsin käytännön yhteistyöltä toivotaan vielä enemmän. Käytännön tiiviimpää yhteistyötä Nato-maista tarjotaan myös näiden kahden maan oman turvallisuuden vuoksi, mikä on myös Nato-maiden etu.

Mutta summa summarum edellinen sivuhyppy huomioiden:

Sama suomalaisnorjalainen yhtiö tulee ylläpitämään F-35-hävittäjiä niin Norjan Ørlandissa ja Bodøssa kuin myös Suomen Rovaniemellä, Rissalassa ja Pirkkalassa. Tämän varmisti jo edellinen Sipilän hallitus viisaasti toimillaan.

Suomen uudet hävittäjät ylläpitää Patria, josta toki Suomi toki omistaa enemmistön, mutta joka ei tule huoltamaan sellaisia hävittäjiä, joita Norja ei hyväksy. Norja on vahvempi päätöksentekijä Suomi-Norja-yhteistyössä. Patrian omistamasta suihkumoottoreita huoltava Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiö on hyvä esimerkki sitoutumisesta tiettyihin hävittäjiin. Tuo yhtiö siirrettiin norjalaisten hallitsemasta AIM Norway AS:sta suomalaisten niukasti enemmistöomistamaan Patriaan, mikä kertoo sinänsä jo jotakin ainakin norjalaisten luotosta Suomen tuleviin ratkaisuihin.

Tämä kaikki edellä esitetty Suomen HX-hankkeessa on mielestäni oikein. Tällä kuviolla on ainakin minun tukeni. Kyse on puolustuksen eurooppalaisesta puolustusintegraatiosta, jossa Suomi on pieni toimija ja jossa Suomi joutuu tukeutumaan vahvasti muihin.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu