Presidentti Bidenin Kiovan vierailu – Myös Ruotsi oli mukana tiedustelukoneellaan turvaamassa matkaa

Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden vieraili muutama päivä sitten Kiovassa. Maailman vaikutusvaltaisemman poliittisen päättäjän vierailuun sotaa kävyssä maassa liittyy aina turvallisuusriskejä. Salassa pidetyt turvatoimet olivat massiiviset. Yhdysvaltalaismedian mukaan ne olivat korkeimmalla mahdollisella strategisella tasolla.
Noita turvatoimia me emme tiedä kuin vain siltä osin kuin mitä Yhdysvallat ja sen liittolaiset haluavat niitä saattaa meidän tietoomme.
Erityistä on Yhdysvaltojen toiminta itäisen Euroopan ilmatilassa siltä osin kuin mitä siitä on julkisuuteen haluttu antaa. Kyse on lentokoneista, jotka lensivät transponderit eli toisiotutkavastaajat päällä. Hävittäjät, jotka ovat varmasti olleet mukana turvaamassa matkaa, eivät käytä transpondereita.
Mukana toimissa olivat myös ruotsalaiset.
****
Itäisessä Euroopassa lensi 19.2.-20.2.2023 yhteensä ainakin kuusi tiedustelukonetta ja yksi tiedustelukoneita tankannut ilmatankkauslentokone transponderit päällä. Koneiden tehtävä oli ilmeinen: turvata presidentti Bidenin matka Kiovaan. Ei vain lentomatkaa Puolaan vaan myös kymmenen tuntia kestänyttä junamatkaa Puolan Varsovasta Ukrainan Kiovaan. Tiedustelukoneiden toiminta oli selvittää Venäjän toiminta ja varmistaa matka Venäjän mahdolliset toimet huomioiden.
Transpondereita käyttäneitä tiedustelulentokoneita ja ilmatankkauslentokoneita löytyi yhteensä seitsemän:
- 62-4131 (JAKE11) ICAO AE01CC, Boeing RC-135W Rivet Joint (Yhdysvaltojen ilmavoimat, S. Air Force), Radarbox, 62-4131, ADS-B.NL, 62-4131, ADS-B.NL,62-4131 ja Planefinder, 62-4131
- 76-1607 (NOVA01) ICAO AE11DE, Boeing E-3B Sentry (AWACS) (Yhdysvaltojen ilmavoimat, S. Air Force), Radarbox, 76-1607, Planefinder, 76-1607 ja ADS-B.NL, 76-1607
- 77-0351 (NOVA02) ICAO AE11DF, Boeing E-3B Sentry (AWACS) (Yhdysvaltojen ilmavoimat, S. Air Force), Radarbox, 77-0351, ADS-B.NL, 77-0351, 19.2.2023 ja ADS-B.NL, 77-0351, 20.2.2023
- 15-7318 (QW52) ICAO AE1D91, Lockheed P-3 Orion (Yhdysvaltojen merivoimat, S. Navy), ADS-B.NL, 15-7318
- 60-0318 (-) ICAO AE0376, Boeing KC-135R Stratotanker (Yhdysvaltojen ilmavoimat, S. Air Force), Radarbox, 60-0318 ja ADS-B.NL, 60-0318
- N488CR (BRIO68, model code CL60), ICAO A60693, Bombardier Challenger 650 (Yhdysvaltojen maavoimat, S. Army ja Lasai Aviation LLC, FAA, N488CR/Lasai Aviation LLC), ADS-B.NL, N488CR ja Flightaware, N488CR
- 102002 (SVF645) ICAO 4A81F9, Gulfstream Aerospace S 102B Korpen (G-IV-SP) (Ruotsin ilmavoimat, Flygvapnet), ADS-B.NL, 102002 ja Planefinder, 102002
Edellä luettelossa on aluksi rekisterinumero (registration) ja suluissa oleva merkintä on kutsumerkki (call sign) ja kutsumerkin jälkeen on ICAO-tunnus. 60-0318-ilmatankkauskoneella ei ollut kutsumerkkiä, joten koneen rekisteritunnus on mustattu. ICAO on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (International Civil Aviation Organization, ICAO). Konetyyppien ja ilmavoimien jälkeen on erinäisiä lentoliikennepalvelusivustoja, joissa ko. lentoja ja lentoihin liittyvä erinäisiä tietoja on esitetty.







****
Presidentti Biden oli helmikuun 20. päivänä Kiovassa noin puolen päivän aikaan. Hänen lentokoneensa läksi Washingtonista sunnuntaiaamuna klo 4:15 paikallista Washingtonin aikaa (19.2.2023 klo 9:15 GMT/UTC). Ukrainan aika kuten Suomenkin on UTC +2. Washingtonin aika on puolestaan UTC -5.
Suora lento Washingtonista Varsovaan kestää noin yhdeksän tuntia, joten Biden lienee ollut Varsovassa sunnuntai-iltana noin klo 19 GMT/UTC-aikaa eli vanhaa Greenwichin aikaa (19.2.2023 klo 19:00 GMT/UTC).
GMT (Greenwich Mean Time) tarkoittaa vanhaa Greenwichin aikaa Englannissa, UTC (Universal Time Coordinated) on vastaavaa aikaa tarkoittava hieman uudempi tunnus. GMT vaihtui UTC:ksi jo vuonna 1972.
Ei ole tiedossa, kuinka kauan Biden on ollut Varsovassa ennen kuin 10-tuntinen junamatka Kiovaan on alkanut, mutta saapuminen Kiovaan lienee ollut maanantaiaamuna aikaisintaan kello kahdeksan jälkeen GMT/UTC-aikaa (20.2.2023 klo 8:00 GMT/UTC).
Ensimmäiset uutiset Bidenin Kiovassa olosta julkaistiin puolen päivän aikaa paikallista aikaa (Telegram, Zelenskiy/Official 20.2.2023 klo 12:04, Twitter President Biden @POTUS, 20.2.2023 klo 12:11) eli noin klo 10:00 Greenwichin aikaa (20.2.2023 klo 10:00 GMT/UTC).
Kirjasin edellä tuon Bidenin matka-aikataulun siksi, että voin verrata siten itäisessä Euroopassa toimineiden tiedustelukoneiden aikatauluihin. Katsotaanpa siis noiden edellisessä luvussa mainittujen tiedustelukoneiden lentoaikoja ja verrataan niitä Bidenin matkaan liittyviin aikoihin.
JAKE11-tiedustelukoneen lento oli todella pitkä kestäen peräti 16 tuntia ja 39 minuuttia (19.2.2023 18:50 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 11:29 GMT/UTC). Lento alkoi 19.2.2023 18:50 GMT/UTC, kun Biden saapui Varsovaan sunnuntaina noin klo 19 Greenwichin aikaa (19.2.2023 klo 19:00 GMT/UTC). Lento loppui 20.2.2023 klo 11:29 GMT, kun Biden ja Zelenskyi julkaisivat vierailun ensiviestit puolitoista tuntia aiemmin (20.2.2023 klo 10:00 GMT/UTC). JAKE11 oli noista tiedustelukoneista pisimpään ilmassa Bidenin Kiovan vierailun aikana. Kone on jouduttu tankkaamaan ilmassa pitkän lennon vuoksi.
NOVA01– ja NOVA02-tiedustelukoneiden tarkat lentoajat eivät ole tiedossa, ja koneilla olivat transponderit päällä vain Puolan ilmatilassa. NOVA02-tiedustelukone lensi sekä 19.2.2023 että 20.2.2023, NOVA01-tiedustelukone vain 20.2.2023.
QW52 on Lockheed P-3 Orion, joka on meritiedustelukone. Konetyyppi on jo vanha ja sen korvaava konemalli on Boeing P-8 Poseidon. QW52 aloitti lentonsa Kreikan Kreetalta, jossa on Chanian kansainvälinen lentokenttä, jota käytetään myös sotilaskenttänä (Google Maps 35°31’54.0″N 24°08’59.0″E, Yandex Maps 35°31’54.0″N 24°08’59.0″E). Kone tunnetaan lyhenteellä EP-3E ARIES II, jossa ARIES on lyhenne sanoista Airborne Reconnaissance Integrated Electronic System.
Romanian ilmatilassa tiedustelleen QW52:n lentoaikataulusta 20.2.2023 ei ole tarkempaa tietoa, mutta kone on lähtenyt Chanian lentokentältä klo 7:36 Greenwichin aikaa (20.2.2023 7:36 GMT/UTC) ja lennon viimeisen transponderipisteen aika Välimeren yllä on klo 17:34 Greenwichin aikaa (20.2.2023 17:34 GMT/UTC).
Edellä Yantex Maps tarjoaa salaamattoman satelliittikuvan Chanian lentokentästä, kun sen sijaan Google Maps on sumentanut lentokentän.
60-0318-tankkauskone oli ilmassa 3 tuntia ja 55 minuuttia (20.2.2023 09:48 GMT/UTC – 20.2.2023 13:44 GMT/UTC).
BRIO68-tiedustelukone oli ilmassa 9 tuntia ja 34 minuuttia (20.2.2023 9:31 GMT/UTC – 20.2.2023 19:35 GMT/UTC).
Ruotsalaisen SVF645-tiedustelukoneen tarkka tilastoitu minuuttilentoaika ei ole tiedossa 20.2.2023. Transponderit päällä oleva lento Itämerellä alkoi klo 9:25 Greenwichin aikaa (GMT/UTC) ja päättyi Linköpingin kentälle 4 tuntia ja 23 minuuttia myöhemmin (20.2.2023 klo 9:25 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 13:48 GMT/UTC).
Aikataulujen perusteella joidenkin noiden tiedustelukoneiden tarkoitus oli suorittaa tiedustelua presidentti Bidenin Kiovan matkaan liittyen. Ei ole ensimmäinen kerta, kun taivas Ukrainan ja Valko-Venäjän länsipuolella on täynnä läntisiä tiedustelukoneita, mutta vastaavan laajuiset tapahtumat ovat kuitenkin olleet harvinaisia. Osa koneista – esim. BRIO68 – suoritti sen sijaan vakioituja tiedustelulentoja, jotka vain sattuivat presidenttivierailun ajankohdalle.


****
Käsitellään BRIO68-tiedustelukonetta tarkemmin.
BRIO68 tai CL60 on CL-650 ARTEMIS -elektroninen tiedustelukone. ARTEMIS on lyhenne sanoista Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System. Suomeksi ehkä määrite olisi kutakuinkin monitoiminen tiedustelujärjestelmä ilmatiedustelulle ja kohdepaikannukselle.

Yhdysvaltojen armeija on lentänyt erikoistehtävänä CL-650 ARTEMIS-koneilla osana Naton sitä valvontaoperaatiota, jonka tehtävä on tarkkailla Venäjän joukkojen rakentamista ja liikkeitä Ukrainassa ja sen ympäristössä.
ARTEMIS on sekä elektroninen keräysjärjestelmä että vaikkapa maatutka, jotta se voisi nähdä esimerkiksi panssarivaunujen liikkeet reaaliajassa ja kerätä vihollisen synnyttämiä radiotaajuuden signaaleja (RF-signaaleja).
ARTEMIS Challenger on sijoitettu Romanian Constantan kansainväliselle lentokentälle (virallinen nimi on Mihail Kogălniceanun lentoasema, Google Maps 44°21’44.0″N 28°29’18.0″E), josta tapahtuu myös sotilaslentoja kentän lentotukikohdasta.
Nuo ARTEMIS-tiedustelukoneet lentävät korkealla jopa 40 000 jalan (yli 12 000 kilometrin) korkeudessa ja kykenevät tiedustelemaan hyvin kaukaa sotatoimialueen ulkopuolelta käsin. ARTEMIS on ehkä nyt yksi tehokkaimmista tiedusteluvälineistä Venäjän länsirajalla. Viime vuonna toiminta käsitti yli 370 lentoa kuutena päivänä viikossa. Yleensä tahti on kuusi lentoa viikossa ja yhden lennon kesto on lähes kymmenen tuntia. ARTEMIS kerää valtavan määrän dataa Venäjän sodankäynnistä, jota myös Ukraina saa käyttöönsä.
Ennen sodan alkamista todennettuja ARTEMIS-lentoja oli ainakin 14 kappaletta aikavälillä 1.2.-21.2.2022. Se, että Yhdysvallat tiesi hyvissä ajoin Venäjän aikeet ja mitä tuleman pitää, lienee osaltaan ARTEMIS:n ansiota.
Yhdysvallat toi ARTEMIS-koneen Romaniaan siis jo ennen sodan alkua 24.2.2022, kun Venäjä alkoi keskittää sotavoimaa Ukrainan rajojen läheisyyteen. Yhdysvalloilla oli vuosi sitten hirvittävästi tiedustelukoneita ja tiedusteluvoimaa alueella Itämereltä Mustallemerelle. Lentoja on tehty etenkin Puolassa ja Romaniassa, mutta myös Mustallamerellä, jossa etenkin Iso-Britannian tiedustelukoneet ovat pyörineet.
Koko ARTEMIS-tiedustelutoiminta on melko uutta ja se aloitettiin vuoden 2020 puolivälissä. Yhdysvaltojen armeija kertoi asiasta ensimmäisen kerran 6.8.2020 (Facebook,U.S. Army, Program Executive Office, Aviation 6.8.2020). Ennen lentoja Venäjän länsirajalla Yhdysvallat on lennättänyt ARTEMIS-koneita Tyynellämerellä Kiinaan ja Pohjois-Koreaan liittyen. Itseasiassa Yhdysvallat käytti ARTEMIS:ta Euroopassa jo syksyllä 2021 auttamaan Yhdysvaltojen Euroopan sotilaskomentoa pitämään silmällä venäläisjoukkojen kerääntymistä Ukrainan rajalle.
ARTEMIS-koneet ovat mukana Yhdysvaltain armeijan ns. HADES-järjestelmässä (High Accuracy Detection and Exploitation Systems, HADES), joka käsittää korkealla tapahtuvan lennon tiedustelupalvelun. ARTEMIS-koneiden toiminnassa kyse on siitä, että tiedustelu tapahtuu kauempana alueesta, joka on sotatoimialuetta tai joka on kiistelty. Tiedustelu tapahtuu ilmatilassa, jossa tiedustelukone ei kohtaa viholliskoneita.
ARTEMIS on siis uusinta uutta.
****
Erikoista ja uutta ainakin minulle Bidenin Kiovan vierailuun oli se, että ruotsalainen tiedustelukone oli samaan aikaan tiedustelemassa Puolan ilmatilassa ja juuri silloin, kun Yhdysvaltojen presidentti oli alueella.
Ruotsalaiset ovat kyllä tiedustelleet aikaisemmin Puolan ilmatilassa sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Ruotsalainen tiedustelukone Puolan ilmatilassa on kuitenkin melko harvinainen vieras. SVF645 lensi Puolan ilmatilassa esimerkiksi 26.3.2022 ja 27.3.2022.

Yleensä Ruotsin tiedustelukoneet tiedustelevat Itämerellä tai Ruotsin länsirajalla Suomea vasten. Todennäköisesti sen jälkeen, kun sekä Ruotsi että Suomi ovat Naton jäsenmaita, ruotsalaiset siirtyvät tiedustelemaan Kuolan niemimaan alueen Venäjää Suomen ilmatilaan muutama sata kilometriä idemmäksi. Tuo olisi toivottavaa ja toivottavasti Suomi sen sallisi. Jos Puola sallii, miksi Suomi ei sallisi?
Ruotsalainen tiedustelukone Puolassa oli siis Gulfstream Aerospace S 102B Korpen rekisterinumerolla 102002 ja kutsumerkillä SVF645. Vaikka 102002 näyttää tavalliselta Gulfstream IV -liikelentokoneelta, kyseessä on Saab S102B Korpen ELINT -koneesta. Noita ELINT-koneita on Ruotsin ilmavoimilla vain kaksi.

Avainsana on tuo ELINT. ELINT tarkoittaa Electronic Intelligence. COMINT puolestaan tarkoittaa Communications Intelligence. SIGINT on puolestaan Signals Intelligence, johon ELINT ja COMINT sisältyy.
Ruotsalaiset ovat lentäneet ELINT-tiedustelukoneella tiedustelemassa myös Välimerellä Kyproksen kaakkoispuolella. Yksi lento tapahtui 1.5.2018. Tuo toinen ELINT-kone, joka oli Välimerellä vuoden 2018 vappuna, on rekisterinumeroltaan 102003 ja kutsumerkiltään SVF647. Anturein tapahtuvassa elektronisessa tiedustelussa signaalit analysoidaan ja sitä verrataan tunnettujen signaalityyppien tallennettuihin tietoihin. Ruotsin tiedustelukohde oli Syyriassa sotiva Venäjä. Ruotsi todennäköisesti halusi selvittää Venäjän sodassa käyttämiä eri sotalaitteiden uusia signaaleja laajentaakseen signaalitiedostojaan.

Ruotsi tiedostelu oli aluksi integroitu Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tiedusteluun jo 1950-luvulta lähtien sekä sitä kautta myös Naton tiedusteluun. Naton rooli on varmasti vahvistunut ajan myötä. Ruotsi on hoitanut osaltaan Naton tiedustelun itäisen rajan virkaa Itämerellä Puolasta aina Norjaan saakka jo yli 70 vuotta. Käsittelin asiaa kirjoituksessa otsikolla Amber Nine ja Ruotsin Nato-jäsenyys (US-blogi 14.12.2020).
Elettiin vuotta 1952. Tarkka aika 13.6.1952 klo 11:25 paikallista Ruotsin aikaa. Neuvostoliitto ampui alas Itämeren yllä Tukholman Bromman lentokentältä klo 9:20 nousseen FRA:n tiedustelukoneen, joka kuljetti Naton radiokuuntelulaitteita. Ruotsi oli tehnyt 1949 salaisen sopimuksen Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian kanssa signaalitiedustelutietojen luovuttamisesta, josta Ruotsi sai korvaukseksi yhdysvaltalaisia tiedustelulaitteita ja muita edistyksellisiä sotilaslaitteita. Tuota perinnettä Ruotsi jatkaa edelleen lentäessä tiedustelukoneillaan myös Puolan ilmatilassa. Lentokoneista tapahtuva signaalitiedustelutoiminta on Ruotsilla erittäin korkeatasoista. Tuon korkean tason on luonut pitkä tiedusteluhistoria toisen maailmansodan jälkeen.
Ruotsi on harjoittanut säännöllistä Venäjän tiedustelua kiinni Suomen länsirajassa. Esimerkkinä SVF624 on loukannut tuossa Venäjän länsirajan tiedustelutoiminnassaan myös Suomen ilmatilaa. Käsittelin asiaa kirjoituksessa otsikolla Yhdysvaltojen B-1B-pommittajat – Suomen kieltäytyminen ja Suomen Venäjä-pelko (US-blogi 25.5.2020).
****

Yllä oleva varsin havainnollistava kuva on Amelia Smithin (@ameliairheart) laatima ja löytyy hänen Twitter-vististään päivämäärällä 16.3.2022 (Twitter, Amelia Smith (@ameliairheart) 16.3.2022). Tuolloin 15.3.2022 lensi Nato-maiden länsirajoilla Itämereltä Mustallemerelle yhteensä kahdeksan tiedustelukonetta niin, että koko merien välinen kannas oli tiedustelukenttää samanaikaisesti. Tiedustelualueet on väritetty. Amelia Smith on toimittaja, kolumnisti ja kirjailija (biografia, kotisivut).
Kun tiedustelua harjoitetaan samaan aikaan noin massiivisesti eri laitteilla, mielenkiintoinen kysymys on, voidaanko syntyvä valtava tiedusteludata yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi niin, että olisi muodostettavissa yksi yksiselitteinen kokonaisuus vihollistahon sotatoimista ja sotakalustosta alueella.
On selvää, että Ukrainan pysyminen länsileirissä on meille elämän ja kuoleman kysymys, jolle ei ole vaihtoehtoa, jos kykenemme ollenkaan ja yhtään ajattelemaan turvallisuuttamme strategisesti. Käsittelin asiaa aikanaan kirjoituksessa otsikolla Puola-Ukraina-puolustuslinja on nyt se, mistä me ja Venäjä käymme kamppailua – Kaikki muu on rekvisiittaa tuon ympärillä (US-blogi 19.2.2022). Tuo kirjoitus oli laadittu siis jo ennen sodan alkua, mutta monelle meille oli selvää, että kohta sataprosenttisella varmuudella räsähtää.
Räsähti sitten jo viisi päivää myöhemmin.
****
Sotaa on nyt käyty jo täysi vuosi. Vaikuttaa siltä, ettei ainakaan Euroopassa Ukraina-asiaa ole kyetty ajattelemaan strategisesti geopolitiikkana, niin ponnettomia ja jälkijättöisiä ovat avustustoimet ovat olleet ilman päämäärän määrittämistä ja miettimättä sitä, mitä resursseja ja missä aikataulussa tarvitaan päämäärään pääsemiseksi mahdollisimman nopeasti. Päämäärätietoisuus on huutanut poissaoloaan. Päämäärä on puuttunut täysin myös Suomelta, kun katsoo esimerkiksi Suomen Leopard-panssarivaunupäätöksiä. Tehdään pakosta vain se vähin, mitä muut edellyttävät.
Ensin pitää määrittää päämäärä ja heti sen jälkeen resurssit ja toimet, joilla päämäärä saavutetaan mahdollisimman nopeasti. Jos päämäärään pääseminen edellyttää esimerkiksi Suomelta 15 Leopard-panssarivaunun luovuttamista, ne luovutetaan eikä huudella ollenkaan Suomen puolustuskyvyn perään. Tuosta toimintamallista olen eri mieltä kuin lähes koko muun Suomen kansa.
Päämäärien asetteluun ja niiden vaatimien resurssien ja aikataulujen määrittämiseen Euroopassa ei ole kyvykkyyttä. Geostrateginen osaaminen huutaa poissaoloaan eurooppalaisten poliittisten päättäjien joukossa.
Euroopassa ei ole tällä hetkellä ainoataan korkean luokan ulko- ja turvallisuuspoliittista päättäjää. Ei ole enää Winston Churchilleja. Churchill, joka kykeni näkemän hyvissä ajoin jo ennen toisen maailmansodan loppua yhdessä Yhdysvaltojen presidentti Franklin D. Rooseveltin kanssa tarkasti päivämäärällä 14.8.1941, mitä Neuvostoliiton suitseminen sodan jälkeen edellyttää (US-blogi 17.10.2020).
Churchill ja Roosevelt näkivät jo syksyllä 1941, mitä seuraa ehkäpä vaikka viiden vuoden päästä ja mitä se jo nyt heiltä edellyttää. He tekivät sen, mitä heidän tuli tehdä päämäärään pääsemiseksi. Normandian maihinnousu oli vain yksi osa tuota prosessia.
Kyse oli Atlantin peruskirjasta, The Atlantic Charter. Tuohon asiakirjaan niin Nato kuin läntinen vapauskäsityksemme edelleen perustuvat. Vapauskäsityksemme julkisettiin siis jo sodan keskellä vuonna 1941, jolloin voitosta ei ollut vielä pienetäkään varmuutta. Atlantin peruskirjan tekstin voi käydä lukevamassa esimerkkisi Naton sivuilta (Nato 14.8.1941, 2.7.2018). Atlantin peruskirjan perusteella aluksi Saksa ja sitten Neuvostoliitto.
Toivoisin nyt eurooppalaista päättäjiltä Ukrainassa käytävän sodan suhteen samanlaista johtajuutta ja kaukokatseisuutta kuin 80 vuotta sitten tuijottamatta kaiken maailman lillukanvarsiin. Lillukanvarsista kuvaavin juuri nyt on, mitä vaikeutta Euroopalle tuottaa koota edes muutamaa kymmentä Leopard-panssarivaunua puolustamaan Eurooppaa itseään Ukrainassa.
Ei siis riitä, että ilmoitetaan, mihin pyritään, vaan tulee olla tarkka vuosien päähän ulottuva yksityiskohtainen suunnitelma, mitä päätöksiä tarvitaan, mitä resursseja tarvitaan ja mitä aikatauluja tarvitaan. Vain päämäärä on se, johon tähdätään. Kaikki on asetetulle päämäärälle alisteista.
Noita asioita ei Euroopassa ole vielä mietitty ollenkaan ja se näkyy tuloksissa.
Euroopassa olisi todellakin tilaa uusille churchilleille vetämään maanosaa taas kertaalleen kuiville.
Yhdysvalloilla niitä aina riittää. Biden on hoitanut hyvin tehtävänsä. Euroopalta sen sijaan puuttuu arvovaltaisia ennalta näkijöitä.
Strateginen ajattelu loistaa poissaolollaan Euroopasta. Ilmeisesti se ei kuulu nykyjohtajien vahvuuksiin. No, onhan meillä ihailtu Sanna :).
Toinen mahdollisuus on, että strategiasta on lännessä erimielisyyksiä. USA:lla on oma ja joillain muilla on oma. Nykytilanne pitkälti tukee tätä käsitystä. En nyt lähde avaamaan tätä sen enempää, mutta tämä selittäisi esim. sen miksi USA on alun aktiivisuuden jälkeen varsin passiivinen Suomen Natoon liittymisen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Edellisen täydennykseksi: Miten niin erilaisia intressejä omaavat maat kuin Italia, Saksa, Suomi, Unkari, Turkki, Ranska ja USA voisivat tehdä yhteisen strategian? Ei helppo.
Ilmoita asiaton viesti
US:n suhde Turkkiin voi tulla meille vielä yllätyksenä. EU:n ja Unkarin yhteistyöongelmat eivät koske kuitenkaan nato-suhteita. Itä-Euroopan mailla on myös yhteistä keskinäistä rauhanturvaamiseen/ yhteiseen puolustukseen liittyvää toimintaa ja kaavailuja/harjoituksia ilmeisesti Naton alaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksi nyt, etten lukenut suurta vaivannäköäsi kokonaan, mutta Donald Trump, U.S on luvannut lopettaa koko sodan 24:ssä tunnissa.
– ”pelkkää uhoa”!
Ehkä, enkä pyri provosoimaan mitään mustavalkoista kilpahuutoa mutta joka tapauksessa hän tekisi nopeasti ja aktiivisesti sen mitä tekisi, jos olisi puikoissa, eikä proaktiivisesti kuten Biden. Mutta kaikki pinnat silti Bidenille, että kävi paikan päällä.
Se, voisiko Trumpilla olla mahdollisuuksia, tietysti hyvän avusrajakunnan kanssa, – uskallettaisiin ehkä peilata Aabraham-sopimusten Lähi-Idässä vaikuttamaan rauhankehitykseen, (joka on edelleen aktiivinen, ja poikii monia rakentavia asioita muuten erittäin epävakaalla, – suoranaisella valtioiden kaatumisalueella,) – Sen pohjalta voisi olla optimistinen.
Afganistanin osalta iso riskinsä vallanpitäjän vaihtuessa. Joka tapauksessa onnistuessaan vähentäisi hirvittävää tragediaa myös venäläiskodeissa, joiden hätä ei korviimme kantaudu.
Ilmoita asiaton viesti
On vain yksi tunnettu tapa lopettaa sota nopeasti, emmekä me olisi siitä kovin iloisia.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vaiheessa tilannetta, vaihtoehtoja ei ole samalla tavalla olemassa tietenkään kuin enne sotaa. Mutta Trumpilla on konkretiaa ilmeisesti siitä, mitä tulisi tehdä:
”Se on tehtävä presidentin kansliasta käsin, ja teidän on saatava molemmat huoneeseen, ja on asioita, joita voitte sanoa kummallekin – joita en paljasta nyt – jotka takaavat, että tämä sota loppuu välittömästi. Heidän on tehtävä se.”
Ilmoita asiaton viesti
Niin arvaan mitä heille sanotaan: Lopetatte sotimisen nyt, tai itkette ja lopetatte! Kyllä ne tällaisen valinan edessä tottelevat.
Ilmoita asiaton viesti
No oletettavasti jotain sinneppäin.
Ilmoita asiaton viesti