Presidentti Bidenin Kiovan vierailu – Myös Ruotsi oli mukana tiedustelukoneellaan turvaamassa matkaa

Tällä kertaa artikkelikuva ei liity millään tavalla itse blogikirjoitukseen. Kuva on täysin sivussa blogikirjoituksen aiheesta. Tammikuussa Ukrainan asevoimien esikunta arvioi, että Venäjän joukkojen henkilöstön kokonaistappiot Ukrainan alueella ovat 114 660 henkeä ja että venäläisiä kuolee 500-600 päivässä. Venäjä on joutunut teollistamaan kuolleiden ”eliminoinnin”. Oheinen kuvasarja on Jevgeni Prigožinin (Евгений Викторович Пригожин) ja hänen johtamien ja omistamien Wagnerin (ЧВК Вагнер) ja FAN-uutistoimiston (Федеральное агентство новостей, ФАН) kuva-aineistoa. Vainajat asetetaan arkkuihin sotatamineissa ja arkkuja ei varmaankaan enää avata ja laiteta perinteiden mukaan ennen hautajaisia. Arkkuja ja ruumiita läjätään kuorma-autoihin kuin Suomessa tukkeja tukkirekkoihin. Arkkuja arkkujen päälle. Oheisen kuvasarjan tapahtumaan kuului yhteensä 20 kuorma-autoa täynnä ruumisarkkuja. Venäläisillä arkkujen tekijöillä on riittänyt todellakin puuhaa. Kuva: vapaa lähde, jos lähde mainitaan (Евгений Викторович Пригожин, Вагнер ja ФАН).

Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden vieraili muutama päivä sitten Kiovassa. Maailman vaikutusvaltaisemman poliittisen päättäjän vierailuun sotaa kävyssä maassa liittyy aina turvallisuusriskejä. Salassa pidetyt turvatoimet olivat massiiviset. Yhdysvaltalaismedian mukaan ne olivat korkeimmalla mahdollisella strategisella tasolla.

Noita turvatoimia me emme tiedä kuin vain siltä osin kuin mitä Yhdysvallat ja sen liittolaiset haluavat niitä saattaa meidän tietoomme.

Erityistä on Yhdysvaltojen toiminta itäisen Euroopan ilmatilassa siltä osin kuin mitä siitä on julkisuuteen haluttu antaa. Kyse on lentokoneista, jotka lensivät transponderit eli toisiotutkavastaajat päällä. Hävittäjät, jotka ovat varmasti olleet mukana turvaamassa matkaa, eivät käytä transpondereita.

Mukana toimissa olivat myös ruotsalaiset.

****

Itäisessä Euroopassa lensi 19.2.-20.2.2023 yhteensä ainakin kuusi tiedustelukonetta ja yksi tiedustelukoneita tankannut ilmatankkauslentokone transponderit päällä. Koneiden tehtävä oli ilmeinen: turvata presidentti Bidenin matka Kiovaan. Ei vain lentomatkaa Puolaan vaan myös kymmenen tuntia kestänyttä junamatkaa Puolan Varsovasta Ukrainan Kiovaan. Tiedustelukoneiden toiminta oli selvittää Venäjän toiminta ja varmistaa matka Venäjän mahdolliset toimet huomioiden.

Transpondereita käyttäneitä tiedustelulentokoneita ja ilmatankkauslentokoneita löytyi yhteensä seitsemän:

Edellä luettelossa on aluksi rekisterinumero (registration) ja suluissa oleva merkintä on kutsumerkki (call sign) ja kutsumerkin jälkeen on ICAO-tunnus. 60-0318-ilmatankkauskoneella ei ollut kutsumerkkiä, joten koneen rekisteritunnus on mustattu. ICAO on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (International Civil Aviation Organization, ICAO). Konetyyppien ja ilmavoimien jälkeen on erinäisiä lentoliikennepalvelusivustoja, joissa ko. lentoja ja lentoihin liittyvä erinäisiä tietoja on esitetty.

Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing RC-135W Rivet Joint -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan 62-4131 ja kutsumerkiltään JAKE11, lento Englannin RAF Middenhallista (MHZ/EGUN) käsin ajankohtana 19.2.2023 18:50 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 11:29 GMT/UTC. ”Syherö” Varsovan itäpuolella liittyi aikataulullisesti Bidenin matkaan Varsovaan ja Kiovaan. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus Radarbox-sivustolta).
Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing E-3B Sentry -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan 76-1607 ja kutsumerkiltään NOVA01, lento päivämäärällä 20.2.2023. Kone saapui Puolaan 16.2.2023 aamuyön tunteina suoraan Atlantilta Irlannin ja Iso-Britannian yli kutsumerkinnällä NOVA24 (Planefinder, 76-1607 -linkkiosoite). Kone saapui Yhdysvalloista. 20.2.2023 NOVA01 piti transbondereita päällä vain Puolan ilmatilassa. ”Syherö” Varsovan itäpuolella liittyi aikataulullisesti Bidenin matkaan Varsovaan ja Kiovaan. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus Radarbox-sivustolta).
Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing E-3B Sentry -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan 77-0351 ja kutsumerkiltään NOVA02. Kone tiedusteli vastaavasti myös 19.2.2023 illalla, kun Biden saapui Varsovaan (ADS-B.NL, 77-0351, 19.2.2023 -linkkiosoite). NOVA02 piti transbondereita päällä vain Puolan ilmatilassa. Ei ole tiedossa, mistä ja milloin kone saapui Puolaan. Kone vaikuttaa olleen jo pidemmän aikaa Euroopassa, mutta oli tiedustelemassa Karibianmerellä Väli-Amerikassa Nicaraguaa vielä 15.12.2022. ”Syherö” Varsovan itäpuolella liittyi aikataulullisesti Bidenin matkaan Varsovaan ja Kiovaan. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus Radarbox-sivustolta).
Yhdysvaltojen merivoimien Lockheed P-3 Orion -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan 15-7318 ja kutsumerkiltään QW52, lento Kreikan Kreetan Chanian lentokentältä (CHQ/LGSA) käsin. Kone on lähtenyt Chanian lentokentältä klo 7:36 (20.2.2023 7:36 GMT/UTC) ja lennon viimeisen transponderipisteen aika Välimeren yllä on klo 17:34 (20.2.2023 17:34 GMT/UTC). Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus ADS-B.NL-sivustolta).
Yhdysvaltojen ilmavoimien Boeing KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskone rekisterinumeroltaan 60-0318, lento ajankohtana 20.2.2023 09:48 GMT/UTC – 20.2.2023 13:44 GMT/UTC. Kone nousi Saksan Bitburgin lentokentältä (BBJ/EDRB) ja laskeutui Spangdahlemin sotilastukikohtaan Saksan Trierissa (SPM/ETAD). Kyseinen tankkauskone on tankannut tiedustelukoneita ja ainakin 16 tuntia ja 39 minuuttia lentänyttä JAKE11-konetta. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus Radarbox-sivustolta).
Yhdysvaltojen armeijan ja Lasai Aviation LLC:n Bombardier Challenger 650 -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan N488CR ja kutsumerkiltään BRIO68, lento Romanian Constantan lentoasemalta (CND/LRCK) käsin ajankohtana 20.2.2023 9:31 GMT/UTC – 20.2.2023 19:35 GMT/UTC. Lento kesti siis 9 tuntia ja 34 minuuttia. Kolme ”syheröä” Varsovan itäpuolella liittyivät aikataulullisesti Bidenin matkaan Kiovaan. Lasai Aviation LLC:n julkiset tiedot ovat hyvin vähäiset. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus Flightaware-sivustolta).
Ruotsin ilmavoimien Gulfstream Aerospace S 102B Korpen (G-IV-SP) -tiedustelulentokone rekisterinumeroltaan 102002 ja kutsumerkiltään SVF645, lento Linköpingin lentokentältä (LPI/ESSL) käsin ajankohtana 20.2.2023 klo 9:25 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 13:48 GMT/UTC (lennon transponderit päällä oleva osuus). Myös tämä lento Varsovan itäpuolella liittyy aikataulullisesti hyvin Bidenin matkaan Kiovaan. Tämän ruotsalaisen tiedustelukoneen edestakainen lento (kaksi kierrosta) on tiedustelukoneista laajin käsittäen Puolan koko itärajan. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus ADS-B.NL-sivustolta).

****

Presidentti Biden oli helmikuun 20. päivänä Kiovassa noin puolen päivän aikaan. Hänen lentokoneensa läksi Washingtonista sunnuntaiaamuna klo 4:15 paikallista Washingtonin aikaa (19.2.2023 klo 9:15 GMT/UTC). Ukrainan aika kuten Suomenkin on UTC +2. Washingtonin aika on puolestaan UTC -5.

Suora lento Washingtonista Varsovaan kestää noin yhdeksän tuntia, joten Biden lienee ollut Varsovassa sunnuntai-iltana noin klo 19 GMT/UTC-aikaa eli vanhaa Greenwichin aikaa (19.2.2023 klo 19:00 GMT/UTC).

GMT (Greenwich Mean Time) tarkoittaa vanhaa Greenwichin aikaa Englannissa, UTC (Universal Time Coordinated) on vastaavaa aikaa tarkoittava hieman uudempi tunnus. GMT vaihtui UTC:ksi jo vuonna 1972.

Ei ole tiedossa, kuinka kauan Biden on ollut Varsovassa ennen kuin 10-tuntinen junamatka Kiovaan on alkanut, mutta saapuminen Kiovaan lienee ollut maanantaiaamuna aikaisintaan kello kahdeksan jälkeen GMT/UTC-aikaa (20.2.2023 klo 8:00 GMT/UTC).

Ensimmäiset uutiset Bidenin Kiovassa olosta julkaistiin puolen päivän aikaa paikallista aikaa (Telegram, Zelenskiy/Official 20.2.2023 klo 12:04, Twitter President Biden @POTUS, 20.2.2023 klo 12:11) eli noin klo 10:00 Greenwichin aikaa (20.2.2023 klo 10:00 GMT/UTC).

Kirjasin edellä tuon Bidenin matka-aikataulun siksi, että voin verrata siten itäisessä Euroopassa toimineiden tiedustelukoneiden aikatauluihin. Katsotaanpa siis noiden edellisessä luvussa mainittujen tiedustelukoneiden lentoaikoja ja verrataan niitä Bidenin matkaan liittyviin aikoihin.

JAKE11-tiedustelukoneen lento oli todella pitkä kestäen peräti 16 tuntia ja 39 minuuttia (19.2.2023 18:50 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 11:29 GMT/UTC). Lento alkoi 19.2.2023 18:50 GMT/UTC, kun Biden saapui Varsovaan sunnuntaina noin klo 19 Greenwichin aikaa (19.2.2023 klo 19:00 GMT/UTC). Lento loppui 20.2.2023 klo 11:29 GMT, kun Biden ja Zelenskyi julkaisivat vierailun ensiviestit puolitoista tuntia aiemmin (20.2.2023 klo 10:00 GMT/UTC). JAKE11 oli noista tiedustelukoneista pisimpään ilmassa Bidenin Kiovan vierailun aikana. Kone on jouduttu tankkaamaan ilmassa pitkän lennon vuoksi.

NOVA01– ja NOVA02-tiedustelukoneiden tarkat lentoajat eivät ole tiedossa, ja koneilla olivat transponderit päällä vain Puolan ilmatilassa. NOVA02-tiedustelukone lensi sekä 19.2.2023 että 20.2.2023, NOVA01-tiedustelukone vain 20.2.2023.

QW52 on Lockheed P-3 Orion, joka on meritiedustelukone. Konetyyppi on jo vanha ja sen korvaava konemalli on Boeing P-8 Poseidon. QW52 aloitti lentonsa Kreikan Kreetalta, jossa on Chanian kansainvälinen lentokenttä, jota käytetään myös sotilaskenttänä (Google Maps 35°31’54.0″N 24°08’59.0″E, Yandex Maps 35°31’54.0″N 24°08’59.0″E). Kone tunnetaan lyhenteellä EP-3E ARIES II, jossa ARIES on lyhenne sanoista Airborne Reconnaissance Integrated Electronic System.

Romanian ilmatilassa tiedustelleen QW52:n lentoaikataulusta 20.2.2023 ei ole tarkempaa tietoa, mutta kone on lähtenyt Chanian lentokentältä klo 7:36 Greenwichin aikaa (20.2.2023 7:36 GMT/UTC) ja lennon viimeisen transponderipisteen aika Välimeren yllä on klo 17:34 Greenwichin aikaa (20.2.2023 17:34 GMT/UTC).

Edellä Yantex Maps tarjoaa salaamattoman satelliittikuvan Chanian lentokentästä, kun sen sijaan Google Maps on sumentanut lentokentän.

60-0318-tankkauskone oli ilmassa 3 tuntia ja 55 minuuttia (20.2.2023 09:48 GMT/UTC – 20.2.2023 13:44 GMT/UTC).

BRIO68-tiedustelukone oli ilmassa 9 tuntia ja 34 minuuttia (20.2.2023 9:31 GMT/UTC – 20.2.2023 19:35 GMT/UTC).

Ruotsalaisen SVF645-tiedustelukoneen tarkka tilastoitu minuuttilentoaika ei ole tiedossa 20.2.2023. Transponderit päällä oleva lento Itämerellä alkoi klo 9:25 Greenwichin aikaa (GMT/UTC) ja päättyi Linköpingin kentälle 4 tuntia ja 23 minuuttia myöhemmin (20.2.2023 klo 9:25 GMT/UTC – 20.2.2023 klo 13:48 GMT/UTC).

Aikataulujen perusteella joidenkin noiden tiedustelukoneiden tarkoitus oli suorittaa tiedustelua presidentti Bidenin Kiovan matkaan liittyen. Ei ole ensimmäinen kerta, kun taivas Ukrainan ja Valko-Venäjän länsipuolella on täynnä läntisiä tiedustelukoneita, mutta vastaavan laajuiset tapahtumat ovat kuitenkin olleet harvinaisia. Osa koneista – esim. BRIO68 – suoritti sen sijaan vakioituja tiedustelulentoja, jotka vain sattuivat presidenttivierailun ajankohdalle.

Varsovan itäpuolella Ukrainan rajaan yltävässä ilmatilassa alkoi olla tiedustelukoneruuhkaa, kun presidentti Biden matkusti alapuolella kohti Kiovaa. Kuvassa kolme tiedustelukonetta ja yksi ilmatankkauskone, joiden kutsumerkit ovat NOVA01, NOVA02 ja JAKE 11 ja rekisterinumero 60-0318. Kuva vapaa lähde (kuvakaappaus Flightradar24-sivustolta, Terrain-karttapohja).
Puolan rautatiekartta. Junarataylityksiä yli Ukrainan rajan on yhteensä seitsemän (mustat pisteet rajalla), mutta oikeastaan erillisiä ylityspaikkoja on viisi. Varsovasta Ukrainaan pääjunarata lähtee kaakkoon kohti Lublinia ja siitä edelleen kohti Ukrainan Lutskia (Луцьк). Lublinista pääsee myös etelämpänä sijaitsevaan Lviviin (Львів), ja kaikki poliittisten johtajien matkat Kiovaan tapahtunevat Lvivin kautta. Kuva: vapaa lähde (Puolan rautatieverkkoyhtiö, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.).

****

Käsitellään BRIO68-tiedustelukonetta tarkemmin.

BRIO68 tai CL60 on CL-650 ARTEMIS -elektroninen tiedustelukone. ARTEMIS on lyhenne sanoista Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System. Suomeksi ehkä määrite olisi kutakuinkin monitoiminen tiedustelujärjestelmä ilmatiedustelulle ja kohdepaikannukselle.

Bombardier Challenger 650 rekisterinumeroltaan N488CR ja kutsumerkiltään BRIO68. Uusimmat huippuluokan tiedustelukoneet ovat pieniä eivätkä erotu siviilipuolen matkustajakoneista. Suuntaus on nyt tuo. Tiedustelukoneet pitävät pääsääntöisesti transbonderit päällä eivätkä lennä alueilla, joilla niihin olisi riski kohdistaa häirintää tai sotatoimia. Kuva: vapaa lähde (Yhdysvaltojen armeija, U.S. Army).

Yhdysvaltojen armeija on lentänyt erikoistehtävänä CL-650 ARTEMIS-koneilla osana Naton sitä valvontaoperaatiota, jonka tehtävä on tarkkailla Venäjän joukkojen rakentamista ja liikkeitä Ukrainassa ja sen ympäristössä.

ARTEMIS on sekä elektroninen keräysjärjestelmä että vaikkapa maatutka, jotta se voisi nähdä esimerkiksi panssarivaunujen liikkeet reaaliajassa ja kerätä vihollisen synnyttämiä radiotaajuuden signaaleja (RF-signaaleja).

ARTEMIS Challenger on sijoitettu Romanian Constantan kansainväliselle lentokentälle (virallinen nimi on Mihail Kogălniceanun lentoasema, Google Maps 44°21’44.0″N 28°29’18.0″E), josta tapahtuu myös sotilaslentoja kentän lentotukikohdasta.

Nuo ARTEMIS-tiedustelukoneet lentävät korkealla jopa 40 000 jalan (yli 12 000 kilometrin) korkeudessa ja kykenevät tiedustelemaan hyvin kaukaa sotatoimialueen ulkopuolelta käsin. ARTEMIS on ehkä nyt yksi tehokkaimmista tiedusteluvälineistä Venäjän länsirajalla. Viime vuonna toiminta käsitti yli 370 lentoa kuutena päivänä viikossa. Yleensä tahti on kuusi lentoa viikossa ja yhden lennon kesto on lähes kymmenen tuntia. ARTEMIS kerää valtavan määrän dataa Venäjän sodankäynnistä, jota myös Ukraina saa käyttöönsä.

Ennen sodan alkamista todennettuja ARTEMIS-lentoja oli ainakin 14 kappaletta aikavälillä 1.2.-21.2.2022. Se, että Yhdysvallat tiesi hyvissä ajoin Venäjän aikeet ja mitä tuleman pitää, lienee osaltaan ARTEMIS:n ansiota.

Yhdysvallat toi ARTEMIS-koneen Romaniaan siis jo ennen sodan alkua 24.2.2022, kun Venäjä alkoi keskittää sotavoimaa Ukrainan rajojen läheisyyteen. Yhdysvalloilla oli vuosi sitten hirvittävästi tiedustelukoneita ja tiedusteluvoimaa alueella Itämereltä Mustallemerelle. Lentoja on tehty etenkin Puolassa ja Romaniassa, mutta myös Mustallamerellä, jossa etenkin Iso-Britannian tiedustelukoneet ovat pyörineet.

Koko ARTEMIS-tiedustelutoiminta on melko uutta ja se aloitettiin vuoden 2020 puolivälissä. Yhdysvaltojen armeija kertoi asiasta ensimmäisen kerran 6.8.2020 (Facebook,U.S. Army, Program Executive Office, Aviation 6.8.2020). Ennen lentoja Venäjän länsirajalla Yhdysvallat on lennättänyt ARTEMIS-koneita Tyynellämerellä Kiinaan ja Pohjois-Koreaan liittyen. Itseasiassa Yhdysvallat käytti ARTEMIS:ta Euroopassa jo syksyllä 2021 auttamaan Yhdysvaltojen Euroopan sotilaskomentoa pitämään silmällä venäläisjoukkojen kerääntymistä Ukrainan rajalle.

ARTEMIS-koneet ovat mukana Yhdysvaltain armeijan ns. HADES-järjestelmässä (High Accuracy Detection and Exploitation Systems, HADES), joka käsittää korkealla tapahtuvan lennon tiedustelupalvelun. ARTEMIS-koneiden toiminnassa kyse on siitä, että tiedustelu tapahtuu kauempana alueesta, joka on sotatoimialuetta tai joka on kiistelty. Tiedustelu tapahtuu ilmatilassa, jossa tiedustelukone ei kohtaa viholliskoneita.

ARTEMIS on siis uusinta uutta.

****

Erikoista ja uutta ainakin minulle Bidenin Kiovan vierailuun oli se, että ruotsalainen tiedustelukone oli samaan aikaan tiedustelemassa Puolan ilmatilassa ja juuri silloin, kun Yhdysvaltojen presidentti oli alueella.

Ruotsalaiset ovat kyllä tiedustelleet aikaisemmin Puolan ilmatilassa sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Ruotsalainen tiedustelukone Puolan ilmatilassa on kuitenkin melko harvinainen vieras. SVF645 lensi Puolan ilmatilassa esimerkiksi 26.3.2022 ja 27.3.2022.

Gulfstream Aerospace S 102B Korpen rekisterinumeroltaan 102002 ja kutsumerkiltään SVF645 päivämäärällä 26.3.2022. Sotaa oli käyty tuolloin kuukausi. Ruotsalainen tiedustelukone sahasi Puolan ilmatilaa koko itäisen rajan pituudelta kiinni Valko-Venäjän ja Ukrainan länsirajassa usean kierroksen ajan. Kone lentää kaikki nämä lennot Linköpingin kentältä (LPI/ESSL) käsin. Kuva vapaa lähde (kuvakaappaus Flightradar24-sivustolta).

Yleensä Ruotsin tiedustelukoneet tiedustelevat Itämerellä tai Ruotsin länsirajalla Suomea vasten. Todennäköisesti sen jälkeen, kun sekä Ruotsi että Suomi ovat Naton jäsenmaita, ruotsalaiset siirtyvät tiedustelemaan Kuolan niemimaan alueen Venäjää Suomen ilmatilaan muutama sata kilometriä idemmäksi. Tuo olisi toivottavaa ja toivottavasti Suomi sen sallisi. Jos Puola sallii, miksi Suomi ei sallisi?

Ruotsalainen tiedustelukone Puolassa oli siis Gulfstream Aerospace S 102B Korpen rekisterinumerolla 102002 ja kutsumerkillä SVF645. Vaikka 102002 näyttää tavalliselta Gulfstream IV -liikelentokoneelta, kyseessä on Saab S102B Korpen ELINT -koneesta. Noita ELINT-koneita on Ruotsin ilmavoimilla vain kaksi.

Gulfstream Aerospace S 102B Korpen rekisterinumeroltaan 102002 ja kutsumerkiltään SVF645. Myös ruotsalaiset tiedustelukoneet ovat pieniä eivätkä erotu siviilipuolen matkustajakoneista muutoin kuin mahaan ilmestyneestä uudesta muhkurasta. Kuva: vapaa lähde (Ruotsin ilmavoimat, Svenska flygvapnet).

Avainsana on tuo ELINT. ELINT tarkoittaa Electronic Intelligence. COMINT puolestaan tarkoittaa Communications Intelligence. SIGINT on puolestaan Signals Intelligence, johon ELINT ja COMINT sisältyy.

Ruotsalaiset ovat lentäneet ELINT-tiedustelukoneella tiedustelemassa myös Välimerellä Kyproksen kaakkoispuolella. Yksi lento tapahtui 1.5.2018. Tuo toinen ELINT-kone, joka oli Välimerellä vuoden 2018 vappuna, on rekisterinumeroltaan 102003 ja kutsumerkiltään SVF647. Anturein tapahtuvassa elektronisessa tiedustelussa signaalit analysoidaan ja sitä verrataan tunnettujen signaalityyppien tallennettuihin tietoihin. Ruotsin tiedustelukohde oli Syyriassa sotiva Venäjä. Ruotsi todennäköisesti halusi selvittää Venäjän sodassa käyttämiä eri sotalaitteiden uusia signaaleja laajentaakseen signaalitiedostojaan.

Gulfstream Aerospace S 102B Korpen rekisterinumeroltaan 102003 ja kutsumerkiltään SVF647 päivämäärällä 1.5.2018. Larnakan kansainväliseltä lentoasemalta (LCA/LCLK) käsin lentänyt ruotsalainen tiedustelukone lienee tiedustellut Venäjän sodankäyntiä Syyriassa. Kyse lienee ollut ruotsalaisen tiedustelun signaalikirjaston täydentämisestä. Kuva vapaa lähde (kuvakaappaus Flightradar24-sivustolta Roadmap-karttapohjalla).

Ruotsi tiedostelu oli aluksi integroitu Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tiedusteluun jo 1950-luvulta lähtien sekä sitä kautta myös Naton tiedusteluun. Naton rooli on varmasti vahvistunut ajan myötä. Ruotsi on hoitanut osaltaan Naton tiedustelun itäisen rajan virkaa Itämerellä Puolasta aina Norjaan saakka jo yli 70 vuotta. Käsittelin asiaa kirjoituksessa otsikolla Amber Nine ja Ruotsin Nato-jäsenyys (US-blogi 14.12.2020).

Elettiin vuotta 1952. Tarkka aika 13.6.1952 klo 11:25 paikallista Ruotsin aikaa. Neuvostoliitto ampui alas Itämeren yllä Tukholman Bromman lentokentältä klo 9:20 nousseen FRA:n tiedustelukoneen, joka kuljetti Naton radiokuuntelulaitteita. Ruotsi oli tehnyt 1949 salaisen sopimuksen Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian kanssa signaalitiedustelutietojen luovuttamisesta, josta Ruotsi sai korvaukseksi yhdysvaltalaisia tiedustelulaitteita ja muita edistyksellisiä sotilaslaitteita. Tuota perinnettä Ruotsi jatkaa edelleen lentäessä tiedustelukoneillaan myös Puolan ilmatilassa. Lentokoneista tapahtuva signaalitiedustelutoiminta on Ruotsilla erittäin korkeatasoista. Tuon korkean tason on luonut pitkä tiedusteluhistoria toisen maailmansodan jälkeen.

Ruotsi on harjoittanut säännöllistä Venäjän tiedustelua kiinni Suomen länsirajassa. Esimerkkinä SVF624 on loukannut tuossa Venäjän länsirajan tiedustelutoiminnassaan myös Suomen ilmatilaa. Käsittelin asiaa kirjoituksessa otsikolla Yhdysvaltojen B-1B-pommittajat – Suomen kieltäytyminen ja Suomen Venäjä-pelko (US-blogi 25.5.2020).

****

Nato-maiden ja Ruotsin muodostama tiedustelurintama 15.3.2022 Itämereltä Mustallemerelle. Yhteensä kahdeksan tiedustelukonetta. Miksi tiedustelurintama on vajaa Barentsinmerelle saakka, johtuu pitkälti Suomesta. Toivon, että Suomen Nato-jäsenyys tuo viimein muutoksen Suomen uskalluksessa ja tiedustelurintama saadaan koko matkalta eheäksi. Tähän saakka rintamassa on ollut Suomen korkuinen aukko. Tiedustelukoneiden kutsumerkit: FORTE11, JAKE11, BLACK01, FE45, RRR7225, GNY4500, SVF622 ja NATO01. Neljä Yhdysvaltojen tiedustelukonetta ja yksi Iso-Britannian, Saksan, Ruotsin ja Naton kone. Tiedustelualueet on väritetty ja ne peittävät nopealla silmäyksellä arvioiden noin kaksi kolmasosaa Ukrainasta Ukrainan itäisempiä alueita lukuun ottamatta. Ukrainan sodankäynti olisi hankalaa ilman tätä lännestä Ukrainaan kulkevaa tiedustelutietoa. Kuva: Amelia Smith (@ameliairheart), Twitter-viesti 16.3.2022.

Yllä oleva varsin havainnollistava kuva on Amelia Smithin (@ameliairheart) laatima ja löytyy hänen Twitter-vististään päivämäärällä 16.3.2022 (Twitter, Amelia Smith (@ameliairheart) 16.3.2022). Tuolloin 15.3.2022 lensi Nato-maiden länsirajoilla Itämereltä Mustallemerelle yhteensä kahdeksan tiedustelukonetta niin, että koko merien välinen kannas oli tiedustelukenttää samanaikaisesti. Tiedustelualueet on väritetty. Amelia Smith on toimittaja, kolumnisti ja kirjailija (biografia, kotisivut).

Kun tiedustelua harjoitetaan samaan aikaan noin massiivisesti eri laitteilla, mielenkiintoinen kysymys on, voidaanko syntyvä valtava tiedusteludata yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi niin, että olisi muodostettavissa yksi yksiselitteinen kokonaisuus vihollistahon sotatoimista ja sotakalustosta alueella.

On selvää, että Ukrainan pysyminen länsileirissä on meille elämän ja kuoleman kysymys, jolle ei ole vaihtoehtoa, jos kykenemme ollenkaan ja yhtään ajattelemaan turvallisuuttamme strategisesti. Käsittelin asiaa aikanaan kirjoituksessa otsikolla Puola-Ukraina-puolustuslinja on nyt se, mistä me ja Venäjä käymme kamppailua – Kaikki muu on rekvisiittaa tuon ympärillä (US-blogi 19.2.2022). Tuo kirjoitus oli laadittu siis jo ennen sodan alkua, mutta monelle meille oli selvää, että kohta sataprosenttisella varmuudella räsähtää.

Räsähti sitten jo viisi päivää myöhemmin.

****

Sotaa on nyt käyty jo täysi vuosi. Vaikuttaa siltä, ettei ainakaan Euroopassa Ukraina-asiaa ole kyetty ajattelemaan strategisesti geopolitiikkana, niin ponnettomia ja jälkijättöisiä ovat avustustoimet ovat olleet ilman päämäärän määrittämistä ja miettimättä sitä, mitä resursseja ja missä aikataulussa tarvitaan päämäärään pääsemiseksi mahdollisimman nopeasti. Päämäärätietoisuus on huutanut poissaoloaan. Päämäärä on puuttunut täysin myös Suomelta, kun katsoo esimerkiksi Suomen Leopard-panssarivaunupäätöksiä. Tehdään pakosta vain se vähin, mitä muut edellyttävät.

Ensin pitää määrittää päämäärä ja heti sen jälkeen resurssit ja toimet, joilla päämäärä saavutetaan mahdollisimman nopeasti. Jos päämäärään pääseminen edellyttää esimerkiksi Suomelta 15 Leopard-panssarivaunun luovuttamista, ne luovutetaan eikä huudella ollenkaan Suomen puolustuskyvyn perään. Tuosta toimintamallista olen eri mieltä kuin lähes koko muun Suomen kansa.

Päämäärien asetteluun ja niiden vaatimien resurssien ja aikataulujen määrittämiseen Euroopassa ei ole kyvykkyyttä. Geostrateginen osaaminen huutaa poissaoloaan eurooppalaisten poliittisten päättäjien joukossa.

Euroopassa ei ole tällä hetkellä ainoataan korkean luokan ulko- ja turvallisuuspoliittista päättäjää. Ei ole enää Winston Churchilleja. Churchill, joka kykeni näkemän hyvissä ajoin jo ennen toisen maailmansodan loppua yhdessä Yhdysvaltojen presidentti Franklin D. Rooseveltin kanssa tarkasti päivämäärällä 14.8.1941, mitä Neuvostoliiton suitseminen sodan jälkeen edellyttää (US-blogi 17.10.2020).

Churchill ja Roosevelt näkivät jo syksyllä 1941, mitä seuraa ehkäpä vaikka viiden vuoden päästä ja mitä se jo nyt heiltä edellyttää. He tekivät sen, mitä heidän tuli tehdä päämäärään pääsemiseksi. Normandian maihinnousu oli vain yksi osa tuota prosessia.

Kyse oli Atlantin peruskirjasta, The Atlantic Charter. Tuohon asiakirjaan niin Nato kuin läntinen vapauskäsityksemme edelleen perustuvat. Vapauskäsityksemme julkisettiin siis jo sodan keskellä vuonna 1941, jolloin voitosta ei ollut vielä pienetäkään varmuutta. Atlantin peruskirjan tekstin voi käydä lukevamassa esimerkkisi Naton sivuilta (Nato 14.8.1941, 2.7.2018). Atlantin peruskirjan perusteella aluksi Saksa ja sitten Neuvostoliitto.

Toivoisin nyt eurooppalaista päättäjiltä Ukrainassa käytävän sodan suhteen samanlaista johtajuutta ja kaukokatseisuutta kuin 80 vuotta sitten tuijottamatta kaiken maailman lillukanvarsiin. Lillukanvarsista kuvaavin juuri nyt on, mitä vaikeutta Euroopalle tuottaa koota edes muutamaa kymmentä Leopard-panssarivaunua puolustamaan Eurooppaa itseään Ukrainassa.

Ei siis riitä, että ilmoitetaan, mihin pyritään, vaan tulee olla tarkka vuosien päähän ulottuva yksityiskohtainen suunnitelma, mitä päätöksiä tarvitaan, mitä resursseja tarvitaan ja mitä aikatauluja tarvitaan. Vain päämäärä on se, johon tähdätään. Kaikki on asetetulle päämäärälle alisteista.

Noita asioita ei Euroopassa ole vielä mietitty ollenkaan ja se näkyy tuloksissa.

Euroopassa olisi todellakin tilaa uusille churchilleille vetämään maanosaa taas kertaalleen kuiville.

Yhdysvalloilla niitä aina riittää. Biden on hoitanut hyvin tehtävänsä. Euroopalta sen sijaan puuttuu arvovaltaisia ennalta näkijöitä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu