Punainen Suomi
”Yksinkertainen tosiasiahan on, että demokratia (= vaalit) estää mitä tahansa poliittista hallitusta ryhtymästä mihinkään sellaisiin toimiin, joilla *oikeasti* olisi mitään vaikutusta Kreikan konkurssitalouteen. Juuri nyt Kreikkaan tarvittaisiin sotilasjuntta, jonka ei tarvitsisi välittää suosiostaan ja joka voisi panna lakkoilijat ja mellakoijat kuriin panssarivaunuilla” .
Noin lausui kansanedustaja Jussi Halla-aho (ps.) elokuussa 2011 Facebookissa (HS 14.9.2011, Kansan Uutiset 14.9.2011, IL 14.9.2011 jne.), kun Suomi oli käsittelemässä euromaiden rahoittamana kriisimaiden tukipaketteja. Tuolloin vuonna 2011 jo toista tukipakettia Kreikan talouden pelastamiseksi.
Kyse tukipaketeissa oli miljardeista, kymmenistä miljardeista euroista. Kyse Suomelle eurojäsenmaana oli käsittämättömistä summista.
Kreikalle räätälöitiin kaikkiaan kolme tukipakettia, joista se sai rahoitusta sekä kahdenvälisillä lainoilla että kansainvälisten rahoitusjärjestelmien kautta yhteensä noin 250 miljardia euroa. Kolmen tukipaketin kokonaisuus oli maailmanhistorian suurin.
Suomessa myös ne poliittiset voimat, jotka olivat myötämielisempiä Kreikan tukemiseen, näkivät Kreikan olevan EU:ssa sitä eteläeurooppalaista talouden rupusakkia, joka ei kykene kunnolliseen taloudenpitoon. Ei edes lähtökohdiltaan.
Suomi puolestaan nähtiin pohjoiseurooppalaisena taloudellisen aatelin edustajana. Aatelina, jossa taloudesta osataan pitää aina ja ikuisesti huolta pohjoiseen viikinkityyliin.
No, eipä taida talousasiat olla Suomenkaan eduksi ihan niin kuin tuolloin kymmenen vuotta sitten kuvittelemme.
Tämä kirjoitus koskee Suomen heikkoa kyvykkyyttä ja myös halukkuutta pitää huolta taloudestaan.
****
Tämän blogikirjoituksen artikkelikuva ei ole mikään koronatartuntakartta.
Artikkelikuva on Eurostatin (kotisivut) sivuilta viime vuodelta (Economic recovery of EU regions after 2008 23.9.2019). Eurostatin tehtävä on Euroopan komission alaisena virastona tuottaa tilastotietoa EU:sta EU:n ja EU-maiden käyttöön.
Kuva esittää, miten EU-maat ja niiden eri alueet ovat toipuneet bruttokansantuotteella mitattuna vuoden 2008 finanssikriisistä. Mitä sinisempi väri, sitä paremmin ja nopeammin on selvitty. Mitä punaisempi väri, sitä huonommin ja hitaammin on selvitty.
Kokonaan punasävyisiä maita ovat vain Suomi, Islanti, Kreikka, Kypros, Slovenia ja Kroatia, jotka ovat saavuttaneet vuoden 2008 bruttokansantuotteen tason vasta vuosina 2016–2017. Kuusi kokonaan punasävyistä maata siis.
Kreikka noista kuudesta valtioista on edelleen vuoden 2008 bruttokansantuotteen tason alapuolella. Pääosin punasävyisiä maita ovat Espanja ja Italia. Yllättäen myös Benelux-maissa on pieniä punasävyisiä alueita.
Mistä tuo kuva kertoo?
Kuva kertoo, miten maat kykenevät luomaan kasvua ja miten maat kykenevät nopeammin toipumaan talouteen kohdistuneesta finanssi- tai talouskriisistä. Mikä on maan talouskunto ja -kyvykkyys.
Suomi, Kreikka, Italia ja Espanja värittivät vielä muutama vuosi sitten edelleen pääosan Euroopan kartasta punasävyiseksi. Ilman noita neljää maata Euroopan kartan pääväri olisi ollut sininen.
Miten kummassa tässä näin pääsi käymään? Siis, että Suomi on Euroopan kartalla punainen maa?
Miten kummassa Suomesta on tullut Etelä-Eurooppaan rinnastettavissa oleva talouden epäonnistuja?
****
Suomi tallaa edelleen vuosina 2007–08 tapahtuneen Nokian epäonnistumisen ja tuhon jälkeistä polkua.
Luokittelen vuodet 2007 ja 2008 ajankohdaksi, jolloin Nokian taru sai kilpailijoiden teknisen haasteen, johon suomalaisyhtiö ei kyennyt vastaamaan. Vuoden 2007 alussa Apple esitteli kännyköiden kosketusnäytön iPhoneen. Vuonna 2008 Nokian voittaneet olivat Applen iOS ja Googlen Android kännyköiden uusina käyttöjärjestelminä. Noita käyttöjärjestelmiä Nokia ei kyennyt haastamaan.
Nokia ajautui tuhon tielle suurin piirtein samaan aikaan kun maailmaa kuritti vakavin talouden kriisi sitten 1930-luvun.
Toisin kuin yleisesti nähdään, Nokian menestys ei itse asiassa ehkä ollutkaan pitkällä aikavälillä tarkasteltuna hyväksi Suomen taloudelle eikä etenkään Suomen valtion taloudelle. Kassaan pursuavan rahan huumassa valtion menoja lisättiin kaikkeen mahdolliseen ja talouden rakenteet jäivät uudistamatta.
Suomeen kohdistui samanaikaisesti kaksinkertainen talousšokki: Nokian romahduksen alku ja vuoden 2008 finanssikriisi. Nokian menestys loi suomalaispoliitikoille väärää kuvaa Suomen ja etenkin Suomen teollisuuden talouskyvykkyydestä. Aliarvioitiin sitä, mitä Suomen olisi uudistettava taloudessaan selviytyäkseen.
Alla oleva kuva kertoo Suomen bruttokansantuotteen kehitystä vuosina 1960–2019. Kuva on Maailmanpankin (kotisivut) sivuilta (The World Bank, GDP (current US$) – Finland 1960-2019).
Kuvaajassa erottuvat selvästi vuosina 1990 ja 2008 alkaneet talouden lamakaudet. Vuoden 1990 bruttokansantuotteen taso saavuttiin vasta vuonna 2002.
Vuoden 2008 bruttokansantuotteen tasoa nykyisellä dollaritasolla (current US$) emme ole saavuttaneet vieläkään emmekä tule saavuttamaan pitkään aikaan koronan aiheuttaman uuden talousšokin vuoksi.
Suomen talous tulee nyt olemaan yhtä kujanjuoksua vuosikymmenestä toiseen.
Menetetty vuosikymmen vuodesta 2008 alkaen tulee esiin, kun supistaa Maailmanpankin sivuilta kuvakaapatun Suomen BKT-taulukkokuvaajan vuodesta 2007 alkavaksi (The World Bank, GDP (current US$) – Finland 2007-2019):
Emme ole edistyneet 12 vuodessa kasvussamme siis minnekään.
****
Emme siis taidakaan olla taloudessa niin hyvä kuin luulemme olevamme ja mitä luulimme olevamme, kun päätimme tukea Kreikkaa ja muita eurooppalaisia talouden kriisimaita tukipaketeilla.
Ei taidakaan olla meissä enää oikein mitään pohjoista viikinkimeininkiä, kun kylmiä ja lahjomattomia taloustilastokuvaajia tarkastelee.
Vuosikymmen on hurjan pitkä aika pysyä vanhassa, kun puhutaan taloudesta. Jos katsotaan 1990-luvun alun lamaa, myös silloin kesti reilu vuosikymmen saavuttaa lamaa edeltävä bruttokansantuotteen taso, jos tarkastellaan kaaviota nykydollareissa.
Tuota samaa toistuvaa näyttää olevan talouden meno Suomessa nyt. Joka toinen vuosikymmen menetetään jostakin pitkälti itse aiheuttamastamme syystä kasvun vuosikymmen. Eipä taida Suomen talousrakenteet enää olla tähän aikaan sopivia. Ei löydy meistä uudistuskyvykkyyttä.
1990-luvun jälkipuolisko ja 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli kovaa kasvun aikaa Nokian siivittämänä. Maailmantalous veti. Kotimaassa kudottuja lisäkasvun lähteitä ei tosiasiallisesti ollut paljon muuta kuin 1990-luvun verotusuudistukset, joista arvonlisäverotuksen uudistaminen merkittävin. Valtiontalouden tarpeelliset sopeutustoimet laman jäljiltä on asia erikseen.
Nyt vuodesta 2008 alkaen emme ole saaneet reilussa vuosikymmenessä muuta lisää aikaan kuin valtion velkaa pitääksemme yllä tuotantokykyämme korkeampaa elintasoa (Trading Economics, Finland Central Government Debt):
Kun emme kykene kasvamaan, olemme pitäneet yllä elintasoamme siis valtion kasvavalla velalla. Elämme yli varojemme – ja rankasti.
Trading Economics -sivuston (kotisivut) mukaan Suomen valtion velka on kasvanut vuodesta 2008 tähän päivään arvosta 48,415 miljardia euroa arvoon 124,918 miljardia euroa. Uutta velkaa on siis otettu syömämenoihin ja talouskyvykkyyttämme korkeamman elintason pitämiseksi 12 vuodessa yli 76 miljardia euroa. Valtion velka on yli 2,5-kertaistunut.
Sopii kysyä, kuka tuo yli varojen elämisen meille oikein rahoittaa ja miten rahoittaja meille sen sallii?
Vastaus tuohon kysymykseen tulee kyllä myöhemmin tässä kirjoituksessa – tai paremminkin tämän kirjoituksen jatko-osassa.
On tosiasia, ettei Suomessa näytä oleva millään enää mitään väliä, kunhan vain rahaa riittää lainattavaksi lähes nollakorolla.
Kun bruttokansantuote junnaa paikoillaan, on talouden pitämistä edes samalla tasolla rahoitettu valtion velkarahalla. Hallituksen värillä ei näytä tuossa puuhassa olevan suurtakaan väliä, jos Sipilän hallitusta ei lasketa mukaan.
Sen sijaan, että ottaisimme itseämme niskasta kiinni ja ryhtyisimme uudistushommiin, otamme mieluummin velkaa syömämenoihin.
Tosiaankaan meillä ei ole enää oikeutta sättiä Etelä-Euroopan maita huonosta talouden pidosta ja velanotosta. Olemme täysin samassa kastissa Kreikan, Italian ja Espanjan kanssa. Kastin kertoo Eurooppa-kartan punainen väri noiden neljään maan kohdalla, joista kolme on eteläisessä Euroopassa ja yksi pohjoisessa Euroopassa.
****
”Kansantalouden tilinpidon ennakkotiedoista laskettu työn tuottavuus kasvoi Suomessa 0,1 prosenttia vuonna 2019. Kun arvonlisäyksen volyymi kasvoi 1,3 prosenttia ja tehtyjen työtuntien määrä 1,2 prosenttia, saatiin yhdessä työtunnissa siis aikaan vain aiempaa hieman enemmän arvonlisää.”
Oheinen on lainaus Tilastokeskuksen (kotisivut) sivuilta jutusta otsikolla ”Työn tuottavuus ei juuri kasvanut vuonna 2019” (Tilastokeskus 10.9.2020).
Suomen talouden ongelmaa selittää pitkälti heikko tuottavuuskehitys, jota on jatkunut 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen jälkipuolelta. Siis siitä ajankohdasta, kun vuoden 2008 finanssikriisi alkoi ja kun Nokia alkoi kilpailijoiden edistyksellisyyden myötä kriisiytyä.
Nokia ylläpiti hyvin kasvun vuosinaan Suomen tuottavuudesta.
Tuottavuus on keskeisin avainsana taloudelliselle hyvinvoinnille. Ilman tuottavuuden kasvua taloutta on vaikea kasvattaa Suomen kaltaisessa väestöltään vanhenevassa maassa, jossa työvoiman kasvattamisen mahdollisuutta on rankasti rajoitettu poliittisin päätöksin. Tarkoitan tuolla muuttoliikettä ulkomailta, jota suomalaispoliitikot rajoittavat ankarin toimenpitein.
Tuottavuus on monimutkainen ja monista osatekijöistä riippuva asia.
Yksinkertaisesti tuottavuuden kasvu tarkoittaa sitä, että on kasvavaa kyvykkyyttä saada enemmän tuotantoa nykyisistä työvoima- ja pääomakannoista. Nykyisissä länsimaissa etenkin pienenevistä työvoimakannoista.
Päälle on vielä muita tekijöitä, jotka nimetään kokonaistuottavuudeksi. Kokonaistuottavuudella tarkoitetaan sitä osaa arvonlisäyksen kasvusta, jota ei voida selittää muiden tuotantopanosten kasvulla. Muita vaikuttavia tuotantopanoksia ovat lähinnä siis työ ja pääoma. Esimerkiksi energia tuotantopanoksena on nykyisin harvemmin kasvua jarruttava tekijä.
Tärkeimpiä kuvaajia ovat siis työn tuottavuus ja kokonaistuottavuus, pääoma ei niinkään. Työn tuottavuus lasketaan jakamalla bruttokansantuote (arvonlisäys) tai tuotos sen aikaansaamiseksi käytettyjen työtuntien määrällä.
Esimerkkinä oheinen kuva kertoo Kiinan talouskasvulähteiden muutoksista eri ajanjaksoilla. Lähteinä ovat työvoima (labor), pääoma (capital) ja kokonaistuottavuus (total factor productivity, TFP).
Alla oleva kuva kertoo hyvin, kuinka kokonaistuottavuudelle on Suomessa käynyt vuoden 2008 talousromahduksen jälkeen (Federal Reserve Bank of St. Louis (FRED), Total Factor Productivity at Constant National Prices for Finland).
Kuvaaja alkaa vuodesta 1954 ja ratkaiseva käänne alaspäin on tapahtunut vuoden 2008 finanssikriisistä, joka on selvästi nähtävissä tällä hetkellä pysyvänä trendikäänteenä. 1990-luvun alun lama sen sijaan ohitettiin kohtuudella kokonaistuottavuuden kehityksessä.
Kuvaavassa vuosi 2011 on 1,00 (nollataso), niin vuoden 2007 huippuarvo on 1,06210 (6,2 prosenttiyksikköä suurempi) ja vuoden 2015 pohjanoteeraus ennen Sipilän hallituksen astumista valtaan 0,95667 (4,3 prosenttiyksikköä pienempi).
Luvut eivät todellaan ole mairittelevia, mutta on syytä huomata, että Sipilän hallitus sai tuottavuuskäyrät hienoiseen nousuun ennen kuin demarijohtoiset hallitukset ovat päässet niitä tuhoamaan.
Kuvaaja kertoo karusti, että kokonaistuottavuus on tällä hetkellä paljon alhaisemmalla tasolla kuin huippuvuonna 2008. Kyse on tuottavuuden menetetystä vuosikymmenestä.
Em. FRED:n sivusto on hyvä hakea taloudellista dataa (esim. Real Gross Domestic Product for Finland). FRED tarkoittaa Yhdysvaltain keskuspankkijärjestelmän (Federal Reserve System, Fed) talousdataa (Federal Reserve Economic Data, FRED), jota pitää yllä Saint Louisin aluekeskuspankki. Saint Louisin aluekeskuspankki on yksi Yhdysvaltojen kahdestatoista aluekeskuspankista.
****
Kun katsoo mitä tahansa käyriä Suomen talouskehityksestä vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen, ainoa poikkeus hieman parempaan on Sipilän hallituksen aikakausi. Aikakausi, jonka Suomen kansa on kironnut alimpaan helvettiin.
Edellisessä luvussa käsiteltiin kokonaistuottavuutta. Alla oleva kuva puolestaan taas kertoo hyvin, kuinka työn tuottavuudelle (labour productivity) on Suomessa käynyt vuoden 2008 jälkeen (Trading Economics, Finland Labour Productivity). Työn tuottavuus on siis sitä, mitä työvoima saa enemmän aikaan.
Kuvaajassa vuosi 2015 on 100 (nollataso), niin vuoden 2018 huippuarvo Sipilän hallituksen taloustoimien seurauksena on 105,10 (5,1 prosenttiyksikköä suurempi) ja nyt Marinin hallituksen aikana käyrä on lähtenyt taas laskuun ollen arvossa 102,10 (2,1 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2015, mutta 2,9 prosenttia (3,0 prosenttiyksikköä) pienempi Sipilän hallituksen huippuarvosta).
Sipilän hallitus sai tuottavuuskäyrät hienoiseen nousuun ja jotka nyt on demarivetoisten hallitusten aikana saatu taas laskuun jo ennen koronaa.
Taloustilastokuvaajat ovat todellakin lahjomattomia.
****
Tuottavuuden ripeä kasvu on kaiken taloudellisen toiminnan elinehto. Tuotavuus, tuotavuus ja vielä kerran tuottavuus.
Jos tuottavuudesta ei pidetä huolta, sellainen maa kaivaa ojatkin vielä lapiolla, kun muualla on käytössä jo kaivurit. Tuosta vertailusta huomatkaa, että tuottavuuden kasvattaminen tarvitsee investointeja. Fiskarsin pistolapion saa rautakaupasta alle 50 eurolla, kun pienin ojakaivuri 10 hevosvoiman bensiinimoottorilla maksaa jo kolmisen tuhatta euroa ja uudet traktorikaivurit maksavat jo kuusinumeroisen summan.
Työn tuottavuus laskee, jos tuotannon ja kysynnän laskiessa työvoiman määrää ei lasketa vastaavasti. Tuo käytännössä tarkoittaa, että työvoimaa työllistetään löysemmin ja työvoiman yksikkökustannukset aikaansaatua tuotantomäärää kohden kasvavat, mikäli palkkoja ei alenneta.
Tuo on yksi tekijä, jota Suomen taloudessa ei ole kyetty ratkaisemaan hyväksyttävällä tavalla. Kyse on rakenteista ja toimintatavoista. Syvempää finanssi- tai talouskriisiä ei saada ratkaistua niin, että kasvu-uralle päästäisiin nopeasti. Junnaamme siis paikoillaan pitkään ja hartaasti huonolla tuottavuuden kehityksellä. Kasvulle ei löydy korkeammalla tuottavuudella tai alhaisemmalla hinnalla varustettuja tuotantotekijöitä.
Tuo taitaa olla Suomessa yksi kestävällä tavalla ratkaisematon kysymys, miten tuottavuudesta pidetään huolta, kun kysyntä sakkaa ja tuottavuudesta pitäisi pitää huolta. Kyse ei ole muutaman vuoden tuottavuuden laskusta kysynnän sakatessa vaan siitä, että tuottavuuden laskulle tuntuu olevan Suomessa tilaa jatkuvaksi jopa vuosikymmenen niin, että siihen aktiivisesti puututtaisiin.
Suomi on nyt vuoden 2008 finanssikriisistä alkaen harrastanut tuota heikon tuottavuuden politiikkaa yli vuosikymmenen ja ainoaksi pienoiseksi poikkeukseksi on nimettävä Sipilän hallituksen aikakausi. Sipilän hallituksen poikkeusta lukuun ottamatta BKT on junnannut paikallaan vuosikymmenen, samoin siis tuottavauus.
Myös työvoiman määrän Sipilän hallitus sai taloustoimillaan kasvuun (Trading Economics, Finland Labour Employed Persons):
Vuonna 2015 Sipilän hallituksen aloittaessa Suomen BKT oli 207 miljardia euroa ja vuonna 2019 hallituksen lopettaessa 240 miljardia euroa. Tilastokeskuksen mukaan tehdyt työtunnit vuonna 2015 olivat 3 947,1 miljoonaa tuntia (55,42 €/h) ja vuonna 2019 olivat vastaavasti 4 141,6 miljoonaa tuntia (57,95 €/h).
Työtuntimäärä on kasvanut neljässä vuodessa 4,9 prosenttia ja BKT 15,3 prosenttia. Työn tuottavuus siis kasvoi Sipilän hallituksen aikana, kun tarkastellaan ajanjaksoa vuodesta 2008 lähtien.
Sipilän hallitus sai työn tuottavuuden kasvuun, mikä näkyy edellisen luvun työn tuottavuuden kuvassakin.
Nyt Marinin hallituksen johdolla mennään taas vastakkaiseen suuntaan.
Mieli tekisi tylysti sanoa: ”Voi vittu tämä tyhmää Suomen kansaa, jota ammattiyhdistysliike ja vasemmistopoliitikot osaavat höynäyttää ihan mihin vain typeryyksiin.”
Viittaan tällä siihen jatkuvaan mielenosoitushulinaan, jota harrastettiin Sipilän hallituksen aikana hallitusta vastaan.
****
Katsotaanpa seuraavaksi hieman Suomen investointeja. Investoinnilla kasvatetaan tuotantoa ja/tai tehostetaan tuottavuutta saamalla leikattua kustannuksia ja erityisesti työvoimakustannuksia. Edellisessä luvussa oli pelkistetty lapio-kaivinkone-esimerkki investoinnin vaikutuksesta tuottavuuteen ja tuotannon määrään.
”Teollisuuden investointien laahaaminen hämmentää tutkijoita – Miksi yhteisöveron alennus tai kiky-sopimus eivät tepsi?” (Yle 31.7.2019).
Tuo otsikon jälkeen juttu jatkaa:
”Teollisuuden investoinnit romahtivat vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Suomessa teollisuuden investoinnit ovat jämähtäneet pysyvästi kilpailijamaita matalammalle tasolle. Investointien määrä romahti vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen kaikissa maissa, mutta Suomi on toipunut lamasta muita maita hitaammin.”
Ylen jutussa Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Elina Pylkkänen kummasteli, miksi suomalainen teollisuus ei investoi Suomeen.
No joo… Voihan sitä kummastella. Teollisuus investoi Suomeen vain silloin, kun se on kannattavaa ja hyödyttävää. Ei huvin päiten pääomaa tuhlaten eikä riittämättömällä pääoman tuotolla.
Reilun viiden miljoonan asukkaan Suomessa – siis asukasmäärältään esimerkiksi Pietaria pienemmässä markkina-alueessa – alun alkaenkaan ei ihmismäärien puolesta ole kaksisia laajoja markkinoita, joten tällä olevien vähänkin laajempien teollisuusyritysten markkinat ovat ulkomailla, mikä edellyttää hyvää ja muita parempaa kilpailukykyä.
Syvimmän finanssikriisin aikana vuosina 2008–2010 teollisuuden kiinteät investoinnit alenivat Suomessa lähes 40 prosenttia. 40 prosenttia oli tuntuvasti enemmän kuin EU-maissa keskimäärin. Investoinnit koneisiin ja laitteisiin ovat 2000-luvulla olleet Suomessa selvästi alemmalla tasolla kuin useimmissa muissa vertailumaissa.
Vastaavasti rakennusinvestoinnit ovat Suomessa suhteellisen suuria. Rakennusinvestoinnit eivät lisää suoranaisesti tuotantokapasiteettia. Ovat lähinnä kertainvestointeja ja sen jälkeen rahanreikiä huolto- ja ylläpitokustannuksineen. Uskaltaisin väittää, että Suomen investointirakenne ei taida olla erityisen tuotantohakuista. Rakennetaan kallista infraa pienelle viiden ja puolen miljoonan ihmismäärälle.
Onko esimerkiksi nyt tunnin junat Turkuun tai Tampereelle ihan järkevää investointia, jolla luodaan tuotantoa? Alustava hinta-arvio Turun tunnin junalle on 2,76 miljardia euroa ja Helsingistä Tampereelle kulkevalle Suomi-radalle jatkoyhteyksistä riippuen 4,60–5,75 miljardia (Yle 14.2.2020).
Nyt Turkuun junamatka kestää parisen tuntia Tampereelle lyhimmillään puolitoista tuntia. Tulee tunnin säästölle tosiaankin hintaa huomioiden matkustajamäärät.
Olisiko siis 7,36–8,51 miljardin euron junaratainvestointi jonnekin muualle sijoitettuna enemmän ja kannattavampaa tuotantoa synnyttävä?
Kun yksityinen tuotantosektori ei investoi, valtio investoi senkin edestä velkarahalla eikä investoinnin kannattavuudella niin väliä.
Yksi mielenkiintoinen asia Suomessa on pääoman kerryttäminen työeläkeyhtiöille, joita hallinnoivat työnantajien ja palkansaajien edustusjärjestöt. Nuo pääomavarastot ovat huikeat Suomen talouden kokoon nähden. Työeläkejärjestelmän eläkevarat olivat vuoden 2019 lopulla 218 miljardia euroa (Eläketurvakeskus, Työeläkejärjestelmän eläkevarat ja rahavirrat).
Onkohan tuo varmasti tehokkain tapa ylläpitää investointivarantoja ja kohdistaa pääomaa talouskasvuun? Vastaako toisista lähtökohdista aikanaan luotu järjestelmä enää tämän päivän taloushaasteita?
Paljon eläkemaksuilla kerättyjä investointivaroja kohdistetaan rakennuksiin ja infraan. Nuo kyllä varmasti tuottavat tuottoprosenteilla mitattuna, mutta synnyttävätkö eläkepääomat taloutta kasvattavaa tuotantoa? Sitä olisi syytä selvittää ja tutkia, jos ei ole jo tutkittu.
****
Oheinen kuva kertoo paljon Suomen investoinnista mukaan lukien myös rakentaminen (investment excl. construction) vuosina 2000–2012 verrattuna muihin EU-maihin, kuten Saksaan, Tanskaan, Hollantiin ja Ruotsiin (EU-komissio, Investoinnit Suomessa):
Investointiongelma on meillä tiedossa ja asian ovat talousasiantuntijat saattaneet hyvin poliittisen päättäjien tietoon (esim. Investointien edistäminen, Martti Hetemäki 7.10.2019), mutta näiden talouden perusvikojen korjaamiseen ei ole löytynyt Suomessa poliittista halukkuutta. Kaikki kuvaajat Hetemäen laatimassa Suomen investointeja koskevassa kartoituksessa ovat varsin karua katseltavaa verrattuna verrokkeihimme:
Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) nimesi 14.8.2019 Martti Hetemäen selvityshenkilöksi kartoittamaan investointeja edistäviä toimia 2020 valtiontalousarvioesitystä varten. No, tuokaan kartoitus ei tuottanut vuoden 2020 budjettiin tuloksia. Kiitos siitä istuvalle Marinin hallitukselle ja sen talouslinjalle.
Suomen tutkimus- ja kehitysinvestoinnit ovat kohtuullisella tasolla vain valtionvallan rahoittamana. Suomella on kuitenkin aina ollut ylitepääsemättömänä haasteena tutkimus- ja kehitysinvestointien jalostaminen menestyviksi vientituotteiksi ja palveluiksi. Siis rahaa tuottavaan ja rahaa tuottamaan. Yksi mahdollinen selitys voi olla viime vuosien vähäiset investoinnit tuotantokapasiteettiin.
Suomi tutkii ja selvittelee hieman viranomaisluoteisesti ja valtion kustantamana poliittisesti päätettynä hieman kaikenlaista, mutta ne eivät oikein hyödytä yksityistä tuotantosektoria, joiden tehtävä olisi luoda suomalaista uutta tehokasta tuotantokapasiteettiä kaupalliseen toimintaan.
Nyt kahden demarivetoisen hallituksen aikana investoinnit ovat olleet kiihtyvässä laskussa. Seuraavatkin vuosineljännekset pysytään tukevasti pakkasen puolella ja lasku on pikemminkin syvenemään kuin loivenemaan päin (Salkunrakentaja 6.9.2020).
****
Kaiken kaikkiaan:
Kaikki se alkava vähäinen hyvä, mihin oltiin Sipilän hallituksen aikaan Suomea kääntymässä, ollaan nyt menettämässä ja pitkälti jo menetetty.
Nykyhallitusta ei ainakaan talous- ja kasvuystävällisyydestä voi kehua. Hallitus on velanottajahallitus, joka pitää yllä Suomen elintasoa velkarahalla kasvavan tuotannon sijaan.
Missä helvetin hallituksessa Keskusta on porvarillisena toimijana ja mitä helvettiä se demarihallituksessa oikein on tekevinään Suomen talouden saamiseksi edes jonkinmoiselle kasvu-uralle? Tuota on syytä kysyä Keskustalta etenkin sen vuoksi, kun keskustajohtoinen Sipilän hallitus sentään teki paljon hyvää Suomen taloustilanteen käännyttämiseksi.
Rinteen hallituksen tapaan Marinin demarihallitus harrastaa vain lillukanvarsituhertamista, kun Suomen taloutta pitäisi muotoilla moukarilla ja oikein kunnolla.
Miksi nyt maailmantaloudessa ja korostetusti Suomen taloudessa on käynyt niin kuin on käynyt vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen?
Miksi olemme päätyneet maailmassa tilanteeseen, jos rahalla ei ole enää hintaa? Miksi läntiset keskuspankit painavat urakalla uutta rahaa niin, että rahalla ei ole enää hintaa?
Onko kaikki tapahtunut vahingossa vai tarkasti harkiten? Miksi rahan omistamisesta ollaan pian valmiita myös maksamaan? Raha on myös vaihdon väline, jolla lainassa olleessaan pitäisi aina olla kustannushintaa, ei missään nimessä hyvityshintaa jopa alle nollaprosentin koroilla.
Vaikka raha on ilmaista, siihen typeryyteen ei pidä langeta, että tehdään investointeja vain tuhlataksemme ilmaista rahaa ilman riittävää tuottoa. Olisimme silloin vahvasti Neuvostoliiton tiellä.
Kyse on Kiinasta. Mutta miten, se on mielenkiintoinen kysymys, joka nyt olisi hyvä kaikkialla lännessä ymmärtää.
Käsitellen tuota ehkäpä jo seuraavassa kirjoituksessani ja myös sitä, mikä merkitys Kiinalla oli vuoden 2008 finanssikriisin syntyyn.
Ei meillä mitään ilmastolätkämailaa ole, mutta valtion velka sitä jossain määrin muistuttaa, vaikka sitä tasaista osaa ei oikein olekaan ollut, mutta nyt tämä syöksy taivaisiin sitä lapaa muistuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sipilän hallituksen toiminta oli oikeansuuntaista. Syntynyt vastustus osoittaa miten vähän Suomessa on halua saada talous kuntoon. Ja vaikka toiminta oli oikeansuuntaista niin ei se hyödyntänyt psykologiaa ja siitä paistoi omanvoitonpyynti läpi.
Mitä pitäisi ajatella sote-uudistuksen yrittämisestä tavalla, jossa kustannusten säästö menee aivan toissijaiseksi sen tavoitteen rinnalla että politiikan broilereille saadaan uusia palkkiovirkoja?
Mitä tulee Nokiaan niin siinä toteutuu paradoksi siitä miten suurin onni on samalla suurin epäonni. Nokia esti talouden sairaiden ilmiöiden korjaamisen kun yhtäkkiä ei enää tarvinnutkaan.
Sitä voi verrata siihen, kun Espanjan konkvistadorit löysivät kultaa. Lyhyessä ajassa Espanja taantui kulttuurivaltiosta ala-arvoiseksi dago-maaksi missä ei pian ollut enää kultaa sen paremmin kuin sivistystäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Näin se on nähtävä. Kohtuullisen hyvin asetetut pelimerkit pilattiin kovapäisyydellä ja haluttomuudella toimia koko kansan parhaaksi. Kyllä Sipilän hallituksen loppusaldo silti on positiivinen. Se kuitenkin jätti jälkeensä perinnön, joka johti sitten tähän maailmanlopun touhuun, jossa rahalla tai velalla ei tunnu olevan väliä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei ole velkaantunut enempää kuin kehittyneet maat keskimäärin, joskin Pohjoismaisessa perspektiivissä Suomi on velkaantunut enemmän kuin muut.
Jos siis Suomi on valtiona elänyt velaksi, niin on tehty kaikkialla muuallakin, niin myös siellä sinisessä maailmassa, eli Saksassa ja keski-euroopassa.
———————–
Valtioiden lainoissa on siis ihan hirmuisesti rahaa kiinni, yhteensä noin 258 000 miljardia dollaria, josta Suomen osuus on promillen verran.
Tätä velkaantumista ei pitäisikään tarkastella kansallisena ilmiönä, vaan globaalina ilmiönä. Suomi on mukana yleisessä globaalissa ilmiössä, joka on seurausta siitä että ihmiset kaikkialla maailmassa ovat haluttomia maksamaan veroja ja koska on demokratia, kukaan ei voi myöskään pakottaa ihmisia veronmaksuun.
Ihmiset kuitenkin vaativat yhteiskunniltaan tiettyjä palveluita, vaikka eivät halua veroja maksaa ja se johtaa valtioiden velkaantumiseen kaikkialla maailmassa.
Olisikin syytä tarkastella mistä kaikki se raha mitä valtiot ovat velkaa on peräisin, kaikki se 258 000 miljardia dollaria?
Sehän on peräisi niistä samoista yhteiskunnista joiden jäsenet ovat kieltäytyneet veronmaksusta. Valtioiden velat ovat yksityisten ihmisten, yritysten ja instituutioiden valtiolle lainaamaa rahaa ja jos valtiot muuttuvat maksukyvyttömiksi, tai muuten kieltäytyvät maksamasta velkojaan, se on pois juuri niiltä tahoilta jotka alunperin kieltäytyivät veronmaksusta, se on pois investoinneista, se on pois yritysvoitoista, se on pois palkanmaksusta.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan.
On mielenkiintoista että se raha, 258 000 miljardia dollaria, jotka valtiot ovat velkaa ja jotka valtiot ovat jakaneet edelleen kansalaisilleen hallitusten tekemien päätösten mukaan on velkaa, on käytännössä pois juuri sieltä missä se raha muutenkin olisi, ellei valtio olisi sitä lainannut.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan taas.
Ehkä asiat eivät olekaan ihan niin kehnosti kuin mitä blogisti esittää ja mitä käppyrät kertovat. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Joo ei meillä ole kuin 420000 työtöntä. Aiemmin oltaisiin puhuttu suurtyöttömyydestä, mutta eipä sillä nyt mitään väliä.”
Työhaluiset ja helpostim työllistettävät on kyllä työllistetty, niitä taitaa olla kolmisen miljoonaa.
Ne jotka eivät työllisty ovat niitä vaikeasti työllistettäviä. Työssä käyvien ihmisten työpanokset ovat niitä tärkeitä työpanoksia, niiden työpanos jotka eivät työllisty on vähemmän tärkeä, tai olematon, siksi ne eivät työllisty.
Aika paljon nykyisiä suuria työttömyyslukuja selittää se että nykyiset työttömät eivät aiemmin olisi laskeneet edes itse itseään työvoimaksi, mutta nykyisin yhteiskunnan tarjoamat edut edellyttävät työttömäksi ilmoittautumista, vaikka ei olisi edes halua tai mahdollisuutta ottaa työtä vastaan, jos sitä sattumoisin tarjottaisiin.
Tämä selittää pitkälti nykyiset valtavat työttömyysluvut, vaikka työvoimasta on todellisuudessa pulaa ja yrityksien on pakko haalia ulkomailta työvoimaa, jos nne haluavat saada työt kannattavalla tavalla myös tehdyksi.
Myös vähemmän työkykyinen porukka olisi kyllä mahdollista työllistää ja samalla haalia työvoimaan nykyisiä eläkeläisiä ja se olisi myös yhteiskunnan kannalta edullista, mutta nykyiset yhteiskunnan rakenteet ovat sellaiset että se on melkein mahdotonta, eikä yhteiskunnassa ole laajemmin halua tarvittaviin rakennemuutoksiin. Rakennemuutokset olisivat kuitenkin tarpeen ja eduksi kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
”Työllisiä oli vuoden 2020 syyskuussa 2 539 000 (virhemarginaali ±35 000), mikä oli 35 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työllisiä miehiä oli 10 000 vähemmän ja naisia 25 000 vähemmän kuin vuoden 2019 syyskuussa.”
Aika vähän on korona tämän mukaan vaikuttanut.
Julkisilla aloilla olisi työtehtäviä enemmän kuin mitä sinne on valtiolla varaa pestata ihmisiä.
Jotta valtiolla olisi varaa pestata enemmän väkeä julkisiin palveluihin, kuten poliisiin, vanhushoitoon, lääkäripalveluihin, opetustoimeen jne. pitäisi niitä muita työpaikkoja, joita on siis nyt vähän vajaat 2 miljoona, huomattavasti lisätä.
Jos katsotaan tätä meidä työvoimareserviämme, joka tilastojen mukaan on siis 0,4 miljoonaa, niin minun arvioni mukaan, jonka arvion tarkkuudesta en lähde vetoa lyömään, suurin osa siitä ns. vapaasta työvoimasta on eri tavalla vajaatyökykyistä, eikä sovi niihin tehtäviin joihin olisi tarvetta palkata lisää väkeä.
Näin ollen vapaan työvoiman todellinen määrä on noin puolet siitä mitä tilastot näyttävät, eikä sitäkään puolta tehoa voida saada käyttöön ilman sellaisia rakenteellisia muutoksia yhteiskunnassa, jolla tämän vapaan työvoiman käyttäminen tehdään yrityksille taloudellisesti mahdolliseksi.
Näin ollen olen sitä mieltä että olemassa oleva vapaa työvoima ei käyttöön otettunakaan, niiden rakenteellisten muutosten jälkeen siis, ole tarpeeksi iso jotta yksityisen sektorin tuottamilla verotuloilla voitaisiin julkista sektoria vahvistaa tarpeellisessa määrin.
Minä kannatan siis sitä että ne rakenteelliset muutokset jotka mahdollistavat vapaan työvoiman käyttöönoton pantaisiin toimeen mahdollisimman pikaisesti, mutta se pikainenkin käyttöönotto tarkoittaa vuosien kokeiluja niiden rakennemuutosten suhteen, yrityksiä, epäonnistumisia ja uusia yrityksiä, mutta ne rakenneuudistukset pitäisi toteuttaa.
Sitä ennen on kuitenkin jo ryhdyttävä toimenpiteisiin Suomessa työssä käyvien määrän kasvattamiseksi. Se merkitsee sellaista työmarkkinapolitiikkaa joka pitää yritystoiminnan Suomessa kannattavana, mutta sen lisäksi se merkitsee ulkomaalaisen työvoiman laajamittaista rekrytointia, sillä ilman työvoimaa ei tässä tilanteessa pärjätä. Yritysten pitää kasvaa ja kasvamiseen tarvitaan sellaista työvoimaa jota yritykset tarvitsevat ja jota ne voivat hyödyntää kannattavalla tavalla.
Sellaisella työvoimalla mitä yritykset eivät voi kannattavalla tavalla hyödyntää ei ole yritysten kasvun kannalta merkitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Kun tuota tekstiä lukee niin ensimmäisen vihantunteen, viha sinänsä on nykyään jo kielletty tunne, jälkeen tulee mieleen vain yksi asia.
Ei Marinin hallituksen vaan sekä SDP:n, Vasemmistoliiton että virheiden pitäisi lakkauttaa itsensä poliittisena puolueena.
Maa tulee joka tapauksessa jossain lähitulevaisuudessa joutumaan pankkien asettaman virkamieshallituksen holhoukseen.
Jos hallitus ei ymmärrä että on aika laittaa stoppi kaikenlaiselle rahan kylvämiselle sekä ulkomaailmaan että myös kotimaassa. Ihmisten on aika ottaa vastuuta itsestään.
Romahdus tulee sitä raskaampana mitä pitempään sitä odotellaan.
Piittinen, Lipposen hallitukset olivat juuri ne jotka mokasivat eniten. Kun talous alkoi kasvaa niin rahaa kylvettiin surutta. Ei ymmärretty että mikään kiva ei kestä ikuisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt okein luin noita linkittämiäsi käppyröitä niin yhden kuukauden aikana vaihtotase oli ylijäämäinen.
Tavaranviennin arvo laski.
”Vaihtotase oli ylijäämäinen syyskuussa. Maksutaseen mukaisen tavaraviennin arvo laski 7 prosenttia vuodentakaisesta. Pääomaa virtasi nettomääräisesti ulkomailta Suomeen. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maksutase ja ulkomainen varallisuusasema -tilastosta.”
Ilmoita asiaton viesti
Oletin että kyse olisi nykyajasta.
Lipposen hallitusten aikaan taisi Nokia olla voimissaan? Rahaa tuli ovista ja ikkunoista.
Ansio rahan tulosta ei suinkaan ollut Lipposen eikä Lipposen hallituksen vaan suomalaisen teollisuuden.
Silti eläkkeitä leikattiin?
Lipposen hallituksen aikana olisi pitänyt varautua tulevaan. Mikään kiva kun ei kestä kuin aikansa.
Ilmoita asiaton viesti
Keitä olette te, joiden mielestä Suomen taloutta on joskus hoidettu ”pohjoiseen viikinkityyliin?” Viikingit olivat muuten kuuluisia ryöstöretkistään, ei tilinpidostaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viikingit olivat aikansa bisnesmiehiä. Eihän siihen aikaan nykypäivän keinoja varallisuuden kasvattamiseen ollut. Vaihdanta oli vähäistä ja matkat vaivalloisia.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaa sitä että taloutta hoidettiin sen mukaan mitä oli varaa, Niin sanotusti pidettiin syömäsäkki saamasäkin mukaisena.
Mitä ryöstelemiseen tulee niin eiköhän 1920 – 1990 välisenä aikana ne olleet aivan muut jotka ryöstivät naapureiltaan kaiken minkä irti saivat. Ja vähän enemmänkin.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen blogi!
Ilmoita asiaton viesti
> Missä helvetin hallituksessa Keskusta on
> … ja mitä helvettiä se demarihallituksessa oikein on tekevinään
Piristävää vaihtelua normaalisti niin rauhalliseen kielenkäyttöösi. Oikein kiva. Toimii.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon lopussa olevaan Kiina – osioon. Olen pohtinut sitä pitkään ja Kiina-ongelma on jo olemassa ja se on todella vakava asia.
Ja alkuun vähän ”värinää”:
Kukaan muu ei maailmassa ole uskaltanut asettaa kiinan toimintaa kyseenalaiseksi kuin…. Donald Trump.
Hän asetti Kiinalle tulleja ym. koska hän näki sen minkä kaikki muutkin näkevät mutta eivät halua eivätkä uskalla. Laitetaan silmät sievästi kiinni ja ollaan niin kuin sataisi.
Täällä hymistellään Kiinan ihmisoikeuksien puutteelle ja jos joku valtion päämies sattuu sanomaan jotain vähänkään kriittistä, käännetään katse Kiinaan ja kuunnellaan kiltisti mitä kiinalaiset sanovat.
Sitävastoin jonkun Ukrainan tai Valko-Venäjän ihmisoikeuksista jauhetaan joka ainoa päivä vaikka ne ovat näissä maissa paljon paremmalla tolalla kuin mainitussa Kiinassa.
Kiinassa on 1400 miljoonaa asukasta joista suurin osa elää köyhyydessä vaikka tekevät 12-tuntista työpäivää, 7 päivää viikossa, ilman muuta kuin parin viikon loma vuodessa. Heillä ei ole minkään sortin sosiaaliturvaa eikä työväellä mitään mahdollisuutta puolusta itseään.
He tekevät työtä euron-parin tuntipalkalla, kyllä Max, kyllä siellä on lait ja pykälät, niin oli Neuvostoliitossakin. He eivät pysty ostamaan itse tuottamiaan hyödykkeitä muutoin kuin ankaralla säästämisellä. Yhtä vähän kuin me täällä lännessä.
Syyt vain ovat erit. Meillä syynä on älytön ja älyttömiä maksava tarpeeton virkamieskoneisto joka tuottaa yhä uusia byrokraattisia sääntöjä ja määräyksiä vain tehdäkseen itsensä tarpeelliseksi. Näin voimme nostaa verotusta jälleen muutaman prosentin.
Kiinassa syy on taas se että Kiinan ns. kommunistinen hallinto tarvitsee valuuttaa ja rahaa rakentaakseen armeijaansa ja byrokratiaansa.
Kun meillä on pelkkä työläisen palkka15 – 20 euroa tunnissa ja siihen sosiaalikulut päälle ja Kiinassa tuo 2 euroa ja kun molemmissa tehdään ”roju” samoilla automaattikoneilla (Selvennys: Roju = yhteinen nimitys tarpeelliselle ja tarpeettomalle tavaralle.) niin ei ole ihme jos Kiinan talous kasvaa ja vienti vetää. Tänne Länteen. Kiinan valuutta ei ole kelluva vaan valtio Kiinassa määrittelee kurssin rajat.
Samaan aikaan täältä siirtyy edelleen lisääntyvässä määrin teollisuutta Kiinaan jossa ei ole mitään väliä sillä kuinka paljon teollisuus saastuttaa, puhumattakaan kuuluisista CO2-päästöistä. Sinne rakennetaan satoja uusia hiilivoimaloita ja luvataan että 2030? jälkeen ei enää rakenneta.
Samaan aikaan kun meillä romutetaan hyvin toimivat hiilivoimalat, Helsingissä kuulemma piipusta tulee puhtaampaa ilmaa kuin sinne menee.
Jos Länsi aikoo saada talouden kuntoon, on Kiina ( Pitää sisällään muut Kauko-Idän ja eteläisen Aasian maat kuten Pakistan, Intia, BanglaDesh)
saatava oikeasti huolehtimaan työväestään, ihmisoikeuksistaan ja ympäristöstään. Vaikka sitten tuontikiellolla jos ei asioita laiteta kuntoon.
Se tosin tarkoittaa että tuontitavaran hinta nousee mutta se nousee enintään sille tasolle mitä sen tuottaminen täällä malksaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen kirjoitus!
Kirjoituksessa on sanottu mielestäni hyvin ”Kaikki se alkava vähäinen hyvä, mihin oltiin Sipilän hallituksen aikaan Suomea kääntymässä, ollaan nyt menettämässä ja pitkälti jo menetetty.”
Tuohon liittyen voi edelleen kysyä, kuten kirjoittajakin, miksi ihmeessä Sipilä Keskustan hallitusneuvottelijana hyväksyi taantumuksellisen hallitusohjelman? Onko Keskustalle kuitenkin kaikkein tärkein saada aikaan maakuntahallintoremontti aikaan, eikä maan talouden tasapainotuksella ole niin väliä? Tuohon kaiketi viittaa myös halukkuus osallistua EU:n elvytyspakettiin velkarahalla ja suurella lahjoituksella eteläisille jäsenmaille, vaikka todellisuudessa siihen ei ole varaa. Talous ei kasva, mutta Keskustakin on valmis lahjoittamaan velkarahaamme muiden hyväksi. Kerskumiset elvytyspakettiin osallistumisen vaikuttavan omaan taloutemme kasvua edistäväksi toimeksi ei todellakaan ole faktapohjaista totuutta vaan pelkkää toiveunta.
Ilmoita asiaton viesti
Sipilästä jäi sellainen kuva, että hän ei pysty luopumaan siitä, minkä on päähänsä saanut, oli se sitten miten typerää tahansa. Keskustan hallitukseen meno saattaa olla näitä päähänpinttymän jatkumoita, johon maakuntauudistus liittyy.
Saattoihan siinä olla sitäkin, että joillekin punamulta kaikui vielä mielessä. Tämä hallitus ei kyllä ole punamultaa nähnytkään ja oli aivan selvää, että ei tästä mitään punamultaa koskaan kehkeydykään sen alkuperäisessä mielessä.
Ehkä oli vielä kuvitelma, että hallituksen kakkospuolueena välttyy pahimmalta loanheitolta. Se varmaankin on lopulta kiinni, miten osaavaa politiikan tekeminen on. Näytöt ovat vielä hakusessa.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan erinomainen kirjoitus. Vaikka oli pitkä niin tämän jaksoi lukea. Ja vieläpä kahteen kertaan. Odotan mielenkiinnolla jatkoa tähän.
Ilmoita asiaton viesti
Ari kirjoittaa tärkeästä aiheesta oikein hyvin.
Suomen talous kuuluu kilpailukyvyttömään, moni-ongelmaiseen rupusakkiin.
Nyt kaikkien, varsinkin velka-addiktien besserwisseriemme, pitää tunnustaa, että Suomen Marxin ideoihin perustuva talouskokeilumme on epäonnistunut, niin kuin kaikkialla muuallakin.
Nykyinen pääministerimme Sanna Marin on marxilainen fundamentalisti, joka on ymmärtämättömyyttään käynyt maan taloutta ylläpitävän yrityssektorin kimppuun ja vaatinut sitä sponsoroimaan marxilaista projektiaan. Tässä hän tulee pettymään, kun ei tajua edes talouden alkeita!
Kaiken tämän päälle parhaat yrityksemme ja osaajat lähtevät joukolla maasta, suuryritystemme perään.
Suomen mediakin on osoittautunut denialistiksi edellä mainittujen asioiden suhteen, on laiminlyönyt täysin päätehtävänsä, eli Suomen kansan informoinnin tärkeistä asioista!
Suomen talous tarvitsee nyt kipeästi täysreformin. Tätä kriisiä edeltänyt maailma ei enää koskaan palaa. Lähtökohtana on se mitä Suomen taloudesta on jäljellä tämän kaiken jälkeen.
Reformin tavoitteena on oltava se, että Suomesta ja varsinkin maata rahoittavista yrityksistä tehdään kansainvälisesti kilpailukyisiä markkinatalouden ehtojen mukaan. Muuta vaihtoehtoa ei olekaan!
Onnistuakseen tällainen talousreformi vaatii aivokirurgin tasoista osaamista, ja ennen kaikkea vahvaa ja uskottavaa, koko Suomen etua ajavaa kriisi-johtajaa.
Kun katselee ympärilleen, tällaista johtajaa ei valitettavasti ole näkyvissä?
Tuleekin ikävä sellaisia kriisijohtajia kuten Lipponen, Sailas+Viinanen, Sorsa, Tanner, Paasikivi, Mannerheim ja Kekkonenkin, joka jätti meille velattoman maan.
Suomen pitää nyt heittää kehään ylivoimatekijänsä, joita ovat:
1) Luontainen kyky vastuuta ottavaan ja tuloksekkaaseen tiimityöhön
2) Erinomainen koulutustasomme
3) Valmius ketterästi ottaa käyttöön uusia ideoita
4) Kansainvälisesti harvinainen rehellisyytemme ja suorapuheisuutemme
5) Erinomaiset johtajamme, josta todisteena sodanjälkeinen hyvinvointi-buumimme
6) Tehokas, ei-korruptoitunut hallintomme
Ilmoita asiaton viesti
Olinkin jo ehtinyt unohtaa miten typeriä Jussi laukoi Kreikasta. Sotilasjuntta, huh huh. Paremmassa muistissa ovat ne puheet kun se toivoi nimeltä mainiten joidenkin naispoliitikkojen raiskatuksi tulemista ja mietti miltä tuntuisi ampua homo. Nykyään se on eniten ollut esillä antisemitisminsä vuoksi. Suomen Sisussa poliittista aktiivisuuttaan käynnistelleellä Halla-aholla on ollut 2000-luvun alkupuolella antisemitistisiä näkemyksiä. Hän oli tuolloin 30-vuotias.
– Ehkä se oli kirjan tekijälle henkilökohtaisesti vähän pettymys. En olisi halunnut löytää selvää viittausta siitä, että Halla-aholla on tai on ollut antisemitistisiä ajatuksia. Holokaustin muistopäivänä hän kirjoitti holohölinästä ja puolusti aikanaan holokaustin kiistänyttä poliitikkoa.
Halla-aho kuului Suomen Sisun hallitukseen aikana, jolloin järjestö jakoi juutalaisvastaista sisältöä ja sisulaisten lukupiirissä perehdyttiin muun muassa Hitlerjugend-ideologi Helmut Stellrechtin teokseen Usko ja teot vuodelta 1938.
“Juutalainen on epärehellinen. Hän on sellaiseksi syntynyt ja pysyy läpikotaisin luihuna. – – Hänen juurimisensa pois Saksasta on ylin laki.” Stellrecht kirjoittaa kirjassaan.
Suomen Sisu kertoo verkkosivuillaan olevansa “iloinen voidessaan tarjota tämän historiallisen harvinaisuuden suomalaisille lukijoille”.
https://demokraatti.fi/halla-aho-elamakerta-nostaa-pintaan-antisemitismin-en-olisi-halunnut-loytaa-selvaa-viittausta-siita/
Ilmoita asiaton viesti
Mitä he…tiä taas jauhat? Uskomaton tyyppi copy pastaamaan milloin mitäkin soopaa. Itse aiheeseen onkin sitten vähemmän sanottavaa?
Eikö voi vain laittaa blogiin liittyvää kommenttia, olit sitten eri mieltä tai samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä blogi, jonka pituus on ongelma, koska ihmiset eivät tahdo jaksaa lukea edes muutamaa riviä enempää nykyään.
Suomi on todella liemessä ja sitä ei poista kehitysmaiden väen tuontl tänne taksia ajamaan.
Suomen talous ei nouse ennenkuin kansa oppii tekemään töitä kunnolla ja tuottamaan laatua, joka kelpaa vientiin.
Nokian merkitys Suomelle oli suurempi kuin tajutaan vieläkään. Nokian kyky tuottaa korkeakatteista vientiä oli ihan eri luokkaa kuin Suomen muun teollisuuden. Tuijotetaan liikaa liikevaihtolukuihin. Nokian tuottavuudesta riitti korkeisiin palkkoihin ja osinkoihin sekä sitä kautta veroihin. Kannattavuus mahdollisti massiiviset tuotekehitysinvestoinnit.
Kun vertaamme Nokiaa johonkin Sinituotteeseen, Marimekkoon tai vastaavaan nyrkkipajaan niin Nokialla muutama tyyppi tuotti työllään saman kuin liuta kotimaisia vientipajoja metsien keskellä.
Suomen hallituksen kyky nostaa maa talousjamasta on mitätön. Hallitus voisi korkeintaan laskea verotusta eli lisätä ostovoimaa ja kykyä investoida, leikata tuntuvasti hallintoa, lopettaa velanotto ja varojen levittäminen ulkomaille sekä ulkomaalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ei saa unohtaa koko sitä elektromekaniikkateollisuutta joka kasvoi Nokian myötä. Se työllisti kymmeniä tuhansia ihmisiä vähän joka puolella Suomea.
Suuri osa siitä on siirtynyt Kiinaan, Viroon, Unkariin, tai sitten myyty Kiinaan, Taivaniin ym.
Ilmoita asiaton viesti
Paras plogi aikoihin Suomen reaalitaloudesta.
On tavattoman erikoista, että finansskriisin jälkeen julkisen sektorin palkkasumma on kasvanut 8 miljardia ja yksitysen sektorin palkkasumma 15 miljardia euroa, vaikka talous ei ole kasvanut sen ensimmäistä senttiäkään. Samalla on lisätty julkista velkaa 100 miljardilla eurolla ja kotitalouksien velkaa kymmenin miljardein talouskasvun pysyen silti nollan tasolla edelleen. Nyt coronan oloissa on luvassa ennakoituakin rajumpi pudotus ties kuinka syvälle.
Typistetysti voidaan todeta, että palkkoja on nostettu Suomessa Euroopan eniten, velkaantumisen kasvu on ollut Euroopan nopeinta talouden kokoon suhteutettuna, vienti on suorastaan romahtanut ainoana maana koko Euroopassa ja talouden suoriutuminen on ollut Euroopan surkeinta jo 12 vuoden ajan.
Toinen hukattu vuosikymmen on jo hyvällä mallillaan käynnissä, mutta mitään tarvetta uudistuksiin ei näytä edelleenkään olevan. Punaviherporukat ovat innoissaan tilanteen etenemästä.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä ihme on tällaisen Piittisen tapaisen ymmärtämättömyyden taustalla ?
Tavaroiden ja palvelujen vienti on kovasti pakkasella tuontiin nähden ja tilanne on ollut pahenemassa nyt kiihtyvästi punavihreän Marinin hallituksen aikana.
Suomen hyvinvointipalvelut on suunniteltu 10 miljardin euron vientiylijäämän aikana ja nykypunainen hallitus edelleenkin lisää julkisia menoja mm. julkisen sektorin laajentamisella ja palkkadumman kasvuin ( lue sosialismi ) rajusti viennien sakatessa yhä syvemmälle.
Piittisen tulisi opetella, mitä vaihtotse itse asiassa edes on näinä aikoina ?
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa oli silloin niin hyvät ajat että toistaitoinen hallituskin siitä selvisi. Ensin oli SSS-miehet, sitten SOS. Nyt on vaikeammat ajat ja onneksi pätevämpi porukka puikoissa.
Ilmoita asiaton viesti
Pätevämpi porukka? Millä mittareilla, mitä on meille tuottanut? Ainoastaan lisää velkaa ja kaikkea siitä ei voi laittaa koronan piikkiin.
Vihervasemmistolainen hallitus, jota takkinsa kääntänyt kepu komppaa, on surkein hallitus kautta aikojen. Ylivoimaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkä, mutta hyvä kirjoitus. Jaksoi lukea, kun aihe on tärkeä ja siitä kirjoitetaan hyvin.
Voisiko joku hallituksestakin lukea nämä faktat ja tehdä muutaman johtopäätöksen…ei vaan taida ideologia antaa myöten. Ajetaan vain punaviherlasit päässä seinää päin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomesta on loppunut veto.
Siihen on monia syitä, ei vähiten kaikki ne asennetekijät, jotka ovat vähentäneet motivaatiota ja palkitsevuutta tehdä työtä, tuottaa ja kehittää tuotantoa.
Suomi on erään nobelistin sanoin ”ylikoulutettu alisuorittaja”. Meillä on jumitettu muodolliseen kuoreen ja näyttävyyteen, mutta sisältö ja todellinen tuotos on dissattu, sitä ei huomioida.
Liikaa kiinnitetään mentaalisesti ja poliittisessa puheessa jakoon, kuin tuottoon.
Kaikenmaailman huuhaan perässä juostaan, mutta rukiinen tekeminen ja rautainen nettohyvä on mitätöity.
Kaikkein ihmeellisintä – ilmiön tasolla – on se kummallinen harha, jonka vallassa merkittävä osa kansakunnasta elää: että me olisimme jokin huippumaa, ja meillä menisi hyvin(!). Kaikkea muuta. Me olemme ”vaarassa pudota”.
Jahka tässä vielä tovi eletään, ja Kiina ottaa johtajuuden maailman kasvumarkkinoilla, niin meikäläinen ”pulla sulle, pulla mulle” -henkeen kasvanut porukka tippuu lopullisesti kelkasta.
Sitten ei ole enää mitä jakaa! Uhka on todellinen. Ihmetyttää, miksei SP kerro kaikkea, mitä se tietää? Ai niin, siellä on se sleepy-porukka. Se haluaa lämmitellä sammuvan nuotion lämmössä, puhaltelee tuhkaan kai vielä kaiken sammuttuakin. Samanlainen näkökyvytön heppulisto siellä pasteeraili Kuhlbergin ja koiviston aikaan.
Tämä on heikompaa, kuin mitä Suomen kansa ansaitsee.
Ilmoita asiaton viesti