Sunnuntaina tuhottu Venäjän tiedustelukone Valko-Venäjällä – Jospa sittenkin oli kyseessä Ukrainan drooni-isku?

Tiistaina 28.2.2023 sekä ja tiistain vastaisena yönä Venäjä oli usean drooni-iskun kohde. Drooni-iskut Krasnodarin alueella Belgorodiin (Белгород, 50°35’45.6″N 36°35’14.6″E), Adygeiaan (Адыгея, 44°46’24.9″N 40°09’47.7″E) ja myös Moskovan alueelle (Подмосковье, 55°45’06.1″N 37°37’02.6″E). Tiistaina-aamuna suljettiin myös Pietarin ilmatila puolustusministeriön pyynnöstä tuntemattoman lentävän ilma-aluksen havaitsemisen – oletettavasti droonin – vuoksi (Коммерсантъ 28.2.2023, Telegram, ТАСС 28.2.2023 klo 11:50).
Venäjä syytti noista drooni-iskuista Ukrainaa (Корреспондент 28.2.2023).

Yllä oleva öljyvarasto Tuapsessa löytyy 44°05’48.1″N 39°05’30.8″E-pisteestä. Jos mielenkiintoa riittää, noiden kuvien sijainti löytyy Googlen kartalta, jos viitsii käyttää aikaa paikantamiseen. Vasemman yläkulman kuvassa oleva valkea rakennus on tunnistettavissa. Muissa kuvissa paikantamista helpottavia maastomerkkejä ovat mm. aita sekä mastomainen torni.
Venäjällä huoli lennokki-iskuista, ilmatorjuntaa Moskovan ympärillä (Verkkouutiset 23.12.2022).
Venäjältä on julkaistu kuvia Moskovan liepeillä alasammutusta droonista. Venäläisten mukaan kyse olisi ukrainalaisesta UJ-22-droonista (БпАК «UJ-22 Airborne»), jonka kantosäde on enimmillään 800 kilometriä, mutta ohjaustekniikan kantosäde on vain noin sata kilometriä. Noihin tietoihin on syytä suhtautua suurella varauksella unohtamatta propaganda-aspektia. Asiasta on tosin uutisoinut vakavissaan myös länsimedia (esim. The Drive 28.2.20223 ja U.S.News 28.2.2023). Alasammuttu drooni olisi löytynyt läheltä Gubastovon kylää (Губастово, 55°13’00.0″N 38°48’00.0″E) Kolomnan kaupungin tuntumassa (Коломна, 55°05’38.0″N 38°46’05.0″E). Alueella sijaitsee Gazpromin kaasukompressoriasema (55°14’09.4″N 38°47’54.2″E).
Droonilöydöstä on julkaistu myös lyhyt video Twitterissä (Twitter, OSINT-1 28.2.2023). Tuo videon perusteella drooni jäänteet olivat lähellä tuota Gazpromin kaasukompressoriasemaa.

****
Matšulištšin sotilaslentokenttä (аэродром «Мачулищи», 53°46’25.0″N 27°34’38.0″E), englannin kielellä Machulishchy air base. Kenttä sijaitsee Minskin eteläpuolella esikaupunkialueella noin reilun kahdensadan kilometrin päässä Ukrainan rajasta ja 15 kilometrin päässä Minskin keskustasta.
Varmuudella on raportoitu, että paikalliset asukkaat kuulivat kaksi räjähdystä sunnuntaiaamuna 26.2.2023 aikavälillä klo 8:00-9:30 paikallista aikaa. Räjähdysääniä on mahdollisesti kuultu myös aiemmin yöllä, mutta niistä ei ole varmuutta. Myöhemmin varsinaiseksi räjähdysajankohdaksi on valmistunut klo 9:30.
Paikalliset asukkaat ovat myös kertoneet sometileillä, että poliisi oli pysäyttänyt useissa paikoissa lentokentän ympäristössä autoja tarkastaen kuljettajien ja matkustajien asiakirjat ja autoihin lastatut tavarat (esim. Беларусь за МКАДом 26.2.2023 klo 13:36, Беларусь за МКАДом 26.2.2023 klo 13:43 jne.).
Tuota drooni-iskua ei kiistä enää kukaan. Ei valkovenäläiset eikä venäläiset. Venäläismedia on uutisoinut laajasti iskusta. Enää vain Valko-Venäjän puolustushallinto kiistää iskun.
Venäläinen sotilaskirjeenvaihtaja WarGonzo (Telegram, Wargonzo) on kirjoittanut viitaten lähteisiinsä Valko-Venäjällä räjähdyksistä Matšulištšin lentokentällä (Telegram, Wargonzo 26.2.2023 klo 18:36). WarGonzo on yhtä kuin Semen Pegov (Семен Пегов, биография) ja Kremlin virallinen propagandisti. Hänet on linkitetty vahvasti Venäjän tiedustelupalveluihin (Спецслужбы России).
Drooni-iskussa olisivat vaurioituneet lentokoneen etu- ja keskiosat mukaan lukien tutka-antenni. Lisäksi Valko-Venäjän oppositio on uutisoinut, että lentokentällä ollut lumiaurauskalusto olisi vaurioitunut iskussa.
Valkovenäis- ja ukrainalaislähteiden mukaan drooni-iskun olisi suorittanut Peramoga-projektin (План «Перамога») jäsenet. Peramoga-projektissa kyse on presidentti Aljaksandr Lukašenkan syrjäyttämisestä ja projekti läksi käyntiin jo elokuussa 2021.
Drooni-iskuun on liitetty myös valkovenäläinen Bypol-yhdistys (Объединение силовиков Беларуси, Bypol), jonka johtaja Alexander Azarov (Александр Азаров, биография) tiedotti eturintamassa iskusta. Bypol on ottanut tehtäväkseen torjua eri keinoin Lukašenkan hallinnon viranomaisia. Valko-Venäjän korkein oikeus on tunnustanut järjestön terroristijärjestöksi. Bypol-nimi on kirjoitettu latinalaisin kirjaimin kuten yhdistys nimensä lyhentää.
Peramoga ja Bypol ovat siis Lukašenkaa vastustavia Valko-Venäjän oppositiovoimia.
Venäläismediasta on kaikunut myös hieman toisenlaisia näkemyksiä drooni-iskun suorittajasta.
Hyökkäyksen Minskin lähellä sijaitsevalle lentokentälle olisi käsittänyt kuusi droonia, jotka olisi laukaistu Ukrainan Tšernihivin (Чернігів, 51°29’25.4″N 31°17’45.6″E ) ja Kiovan (Київ, 50°27’00.0″N 30°31’25.0″E) alueilta. Venäjä tai Valko-Venäjä olisi ampunut alas neljä droonia ja viidennen lentokentän yllä. Viimeisintä kuudetta droonia ei sen sijaan venäläiset ja/tai valkovenäläiset eivät kyenneet ampumaan alas, ja drooni olisi osunut aluksi valkovenäläiseen lentokoneeseen ja siitä tulipalo olisi levinnyt venäläiseen tiedustelukoneeseen (Царьград 26.2.2023).
On toki mahdollista, että osa paikallisten asukkaiden kuulemista öisistä ja aamuisista räjähdysäänistä olisi ilmatorjunnan synnyttämiä ääniä. Kyse olisi ollut droonien tuhoamisyrityksistä.
Noihin venäläistietoihin on syytä kuitenkin suhtautua erittäin suurella varauksella. Tekstejä pitää vielä tässä vaiheessa lukea ensisijaisesti Ukrainan vastaisina propagandateksteinä. Erityisesti em. Tsargradin (kotisivut) kirjoituksia on syytä lukea varauksin. Kun nyt kuitenkin katsotaan alkuviikon tapahtumia, noissa venäläisnäkemyksissä voisi olla myös hieman perää. Siis, että ukrainalaiset olisivatkin jollakin tavalla myös Matšulištšin drooni-iskun takana.
****
Matšulištšin sotilaslentokentälle tapahtuneessa iskussa vaurioitunut tiedustelukone oli Venäjän ilmavoimien AWACS-tyyppinen Berijev A-50U -ilmavalvonta- ja taistelunjohtokone (ДРЛО Бериев А-50У). Koneen rekisterinumero (регистрационный номер, registration number) RF-50608, pyrstönumero (бортовой номер, tail number) 43 punainen (43 красный), tehtaan sarjanumero (заводской номер, construction number C/N) 0093479377, sarjanumero (серийный номер, serial number) 60-05.
ДРЛО (дальнее радиолокационное обнаружение) on yhtä kuin AWACS (Airborne Warning And Control System). Käytän jatkossa noista lentokoneista hieman epäkorrektisti tiedustelukone-nimitystä, vaikka kyseessä on ilmavalvontaa, ilmatiedustelua ja taistelunjohtoa suorittava lentokone. AWACS:n venäläinen lyhenne latinalaisin aakkosin on DRLO (ДРЛО).


Drooni-iskun jälkeen saapui Matšulištšin sotilaslentokentälle sunnuntai-iltana 26.2.2023 Venäjältä Venäjän ilmavoimien sotilaskuljetuskone Iljušin IL-76M (Ильюшин Ил-76М) rekisterinumerolla RF-86843 (vanha RA-86843, esim. Onespotter, RA-86843), tehtaan sarjanumero (заводской номер, construction number C/N) 0003423701, sarjanumero (серийный номер, serial number) 18-06 (Беларускі Гаюн | Belarusian Hajun project 26.2.2023 klo 18:33).
Oliko rahtikoneen saapuminen drooni-iskusta riippumatonta sattumaa vai saapuiko kone drooni-iskun takia, sitä me emme tiedä.
Tuo rahtikone oli aiemmin Valko-Venäjällä mm. helmikuussa 2022, kun se lensi Baranavitšyn (61-я истребительная авиабаза, 53°06’08.5″N 26°02’48.2″E) ja Matšulištšin lentokentille.
Matšulištšin lentokentillä Venäjällä on ollut myös kolme MiG-31K-hävittäjää (МиГ-31K) hypersoonisilla Kinžal-ohjuksilla (Комплекс 9-А-7660 Кинжал, ракета 9-С-7760/изделие 292) varustettuna. Nuo hävittäjät olivat kentällä myös sunnuntai-iltana. Venäjä on pommittanut Kinžal-ohjuksilla Ukrainaa Valko-Venäjältä käsin.
****

Ylläoleva kuva löytyy Ilmavoimien sivuilta. Juttu otsikolla Vilkasta sotilasilma-alusten lentotoimintaa Itämerellä ja Suomenlahdella (Ilmavoimat 15.6.2017).
Venäjän drooni-iskussa vaurioitunut RF-50608-tiedustelukone Matšulištšin sotilaslentokentällä ei ole ensimmäinen vastaava tiedustelukone Valko-Venäjällä. Venäjä toi vastaavia Berijev-tiedustelukoneita Valko-Venäjälle jo ennen sodan alkua 24.2.2022.
Valko-Venäjän alueelta toimivat AWACS-koneet ja niiden ensiesiintyminen:
- RF-94268 päivämäärällä 22.2.2022
- RF-93966 päivämäärällä 22.2.2022
- RF-50608 päivämäärällä 24.2.2022
- RF-50610 päivämäärällä 2.2022.
RF-50608 saapui siis kertaalleen aikaisemmin Valko-Venäjälle samana päivänä, kun sota alkoi. Tiettävästi kone on nyt Valko-Venäjällä toistamiseen.
Tuo RF-50608:n toistaminen Valko-Venäjälle alkoi 3. tammikuuta 2023 ja kone ehti olla Valko-Venäjällä 54 päivää tehden 12 lentoa ennen kuin joutui drooni-iskun kohteeksi. Sitä ennen kone lensi Valko-Venäjälle siis sodan alkamispäivänä 24.2.2022.
****
Venäjä on suorittanut valtion puolustusmääräyksen (государственный оборонный заказ) mukaista laajaa ilmavalvonta- ja taistelunjohtolentokonelaivaston uusimisohjelmaa jo vuosituhannen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä alkaen.
Uudistusohjelmaa on teteuttanut Rostecin (Ростех) alla Roselektronika-yhtiön (Холдинг «Росэлектроника») Vega-konserni (Концерн радиостроения «Вега») ja G. M. Berijevin mukaan nimetty Taganrogin teknistieteellinen ilmailukompleksi, lyhyemmin ilmaistuna G.M. Berijevin mukaan nimetty TANTK (ПАО «Таганрогский авиационный научно-технический комплекс имени Г. М. Бериева», ПАО «ТАНТК им. Г.М. Бериева»). Lyhyesti em. tuo pitkä yritysnimi on Berijev-yhtiö tai venäläisittäin TANTK (ТАНТК).
Uudistusohjelma käsitti aluksi yhteensä seitsemän vanhan A-50-tiedustelulentokoneen modernisoinnin A-50U-tiedustelukoneeksi.
Uudistushanke läksi käyntiin jo vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä. Sopimusasiakirja prototyypin testien suorittamisesta allekirjoitettiin 26. marraskuuta 2009, minkä jälkeen ensimmäistä A-50U-lentokonetta käytettiin Taganrogissa (Таганрог, 47°11’52.4″N 38°52’29.5″E ) lisätestaukseen ja -kehitykseen. Vasta 25. maaliskuuta 2014 ensimmäinen kone siirrettiin virallisesti Venäjän ilmavoimille, kun tuota ajankohtaa ennen monet sarjatuotannon koneet oli uudistettu. Taganrog, jossa koneet on modernisoitu, sijaitsee aivan Ukrainan rajan ja Mariupolin (Маріуполь, 47°07’50.0″N 37°33’50.0″E) tuntumassa Asovanmeren rannalla.
Tuon ensimmäisen modernisoidun koneen pyrstönumero on 37 punainen ja rekisterinumero on RF-93966, mutta se luovuttiin Venäjän ilmavoimille vasta sarjatuotannon kolmantena. Ensimmäinen todellisuudessa Venäjän ilmavoimille luovutettu kone oli RF-92957 pyrstönumerolla 47 punainen ja se luovutettiin Venäjän ilmavoimille 31. lokakuuta 2011.
Esimerkkinä neljäs modernisoitu A-50U-lentokone rekisterinumerolla RF-94268 ja pyrstönumerolla 41 punainen luovutettiin Venäjän ilmavoimille maaliskuun 7. päivänä 2017. Viides modernisoitu A-50U-kone on RF-93952 pyrstönumerolla 45 punainen luovutettiin Venäjän ilmavoimille 6.12.2018. Kuudes modernisoitu A-50U-kone RF-50610 pyrstönumerolla 42 punainen luovutettiin Venäjän ilmavoimille 28.3.2019.
Venäjä kykeni toteuttamaan ohjelmaa A-50-koneiden modernisoimiseksi A-50U-versioksi hitaasti, ja viimeisimpien koneiden modernisointi vuodesta 2019 on ollut erityisen hidasta. Seitsemäs modernisoitu A-50U-kone on luovutettu vuoden 2021 lopussa joulukuussa Venäjän ilmailuvoimille lähes kolme vuotta edellisen luovutuksen jälkeen. Seuraavan modernisoidun A-50U-koneen toimitus on suunniteltu vuodelle 2023.
Voidaan olettaa, että seuraava päivitetty A-50-lentokone on rekisterinumeroltaan RF-50606, jonka pyrstönumero on 50 punainen (tehtaan sarjanumero 1003496899, sarjanumero 73-05), joka saapui Berijevin tehtaalle modernisoitavaksi vuonna 2021. Yksi epäselvä kone modernisointiaikataulun suhteen on rekisterinumerolla RF-50601 ja pyrstönumerolla 50 punainen, josta löytyvät tiedot ovat ristiriitaisia.
Nuo modernisoidut tai modernisoitavat A-50-lentokoneet ovat siis (9 kappaletta):
- rekisterinumero RF-92957, Onespotter, RF-92957 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 47 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0043453577 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 40-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon ensimmäinen (toimitus lokakuu 2011)
- rekisterinumero RF-50602, Onespotter, RF-50602 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 33 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0043454618 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 41-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon toinen (toimitus huhtikuu 2013)
- rekisterinumero RF-93966, Onespotter, RF-93966 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 37 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0073476298 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 58-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon kolmas (toimitus maaliskuu 2014)
- rekisterinumero RF-94268, Onespotter, RF-94268 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 41 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0083483499 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 63-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon neljäs (toimitus maaliskuu 2017)
- rekisterinumero RF-93952 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 45 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0093493818 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 71-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon viides (toimitus joulukuu 2018)
- rekisterinumero RF-50610, Onespotter, RF-50610 (регистрационный номер registration number), pyrstönumero 42 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0093484538 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 64-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon kuudes (toimitus maaliskuu 2019)
- rekisterinumero RF-50608 Onespotter, RF-50608 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 43 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 0093479377 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 60-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon seitsemäs (toimitus joulukuu 2021)
- rekisterinumero RF-50601, Onespotter, RF-50601 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 50 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 1003496899 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 73-05 (серийный номер, serial number), sarjatuotannon kahdeksas (suunniteltu toimitus lokakuu 2023)
- rekisterinumero RF-50606, Onespotter, RF-50606 (регистрационный номер, registration number), pyrstönumero 51 punainen (бортовой номер, tail number), tehtaan sarjanumero 1003488634 (заводской номер, construction number, C/N) ja sarjanumero 66-09 (серийный номер, serial number), tämän koneen modernisointiprosessista ei ole varmaa ja ristiriidatonta tietoa.
Venäjällä oli vuoden 2021 lopussa käytössään 13 vanhempaa modernisoimatonta A-50-tiedustelukonetta ja siis seitsemän modernisoitua A-50U-konetta. Vuonna 2014 Venäjällä oli yhteensä 22 vanhaa A-50-tiedustelukonetta, joten varastoissa lienee enää vain muutama vanha A-50-lentokone, joiden toimintakuntoisuudesta ei ole kuitenkaan ole tarkempaa tietoa. Ilmeisesti eivät ole toimintakuntoisia.
Venäjä tulee korvaamaan nuo A-50-sarjan tiedustelukoneet Berijev A-100-tiedustelukoneilla (Бериев А-100, Ростех, Бериев А-100). Epäilen, ettei Venäjä kykene rakentamaan Berijev A-100-tiedustelukoneita kovinkaan nopeasti, vaan se on tultava toimeen A-50U-koneilla.
Kaikki A-50-sarjan koneet osana Venäjän ilmailuvoimia ovat Moskovan koillispuolella sijaitsevaa Ivanovo pohjoista sotilaslentotukikohtaa (военный аэродром Иваново-Северный, 57°03’30.0″N 40°58’54.0″E). Sotilaslentotukikodan sotilasyksikkö oli vuoteen 2011 saakka sotilaskuljetusilmailun henkilöstön (авиационного персонала военно-транспортной авиации) 610. lentohenkilöstön taistelukäyttö- ja uudelleenkoulutuskeskus (610-й Центр боевого применения и переучивания летного состава, 610 ЦБП и ПЛС) sotilasyksikkönä 41520 (в/ч 41520). Päivämäärästä 14.3.2011 lähtien kyse on 4. valtiollisesta ilmailuhenkilöstön ja sotilasilmailun koulutuskeskuksesta (4-й Государственный центр подготовки авиационного персонала и военной авиации).
Ivanovon pohjoiseen sotilaslentotukikohtaan on sijoitettu Venäjän ilmavoimien sotilaskuljetuskoneet ja pitkän matkan tutkatiedustelukoneet, jollaisiksi Venäjä on noita AWACS-tyyppisiä koneita myös nimennyt.
****
Mielenkiintoista drooni-iskussa Minskin keskustassa olevalle lentokentälle on se, miten se onnistui. Miksi Minskin ilmatorjunta ei kyennyt estämään iskua, olipa kyse sitten Ukrainasta ukrainalaisten sotilaiden laukaisemista taisteludrooneista tai Valko-Venäjältä valkovenäläisten oppositiotoimijoiden ohjaamista räjähtein lastatuista kaupallisista drooneista.
Ukrainalaiset iskivät joulukuun alussa useille Venäjällä sijaitseville lentokentille, joilta tapahtuu sotilaslentokonetoimintaa. Käsitteli asiaa kirjoituksessa otsikolla Ukrainan drooni-iskun kohde voisi pian olla Moskovan ydinkeskusta ja Kreml (US-blogi 11.12.2022).
Maanantaiaamun iskut 5. joulukuuta 2022 Engelsin sotilaslentokentälle (Энгельс авиабаза, 51°28’01.2″N 46°12’00.0″E) Saratovin alueella ja Djagilevon sotilaslentokentälle (Дягилево авиабаза, 54°38’30.0″N 39°34’18.0″E) Rjazanin alueella. Tiistaiaamun isku 6. joulukuuta Kursk-Vostotšnyin lentokentälle (Курск-Восточный авиабаза, 51°45’06.0″N 36°17’48.0″E) Kurskin alueella.
Enää joulukuun jälkeen iskuja noille kentille ei ole tapahtunut. Eikö ole enää tarvetta vai onko Venäjä kohentamaan ilmapuolustustaan?
Tuossa edellä mainitussa blogikirjoituksessa käsittelin myös Ukrainan uutta salaista droonien kehitystyöhanketta, josta Ukraina kertoi ensikerran lokakuussa 2022 ja jonka piti olla valmis vuodenvaihteen tienoilla.
Olisiko Ukraina nyt saanut tuon kehitystyöhankkeen valmiiksi niin, että Ukraina kykenisi iskemään kauas rajojensa ulkopuolelle ja nyt viikon sisään tapahtuneet useat drooni-iskut olisi tehty uudella droonityypillä? Jos Ukraina teki iskun eilen 28.2.2023 Moskovan seudulle, se ainakin on tehty vanhalla droonilla.
Kyse uudessa droonissa ei kuitenkaan olisi kamikazedrooneista vaan vaikkapa räjähtein lastattavista monikäyttödrooneista. Matšulištšin sotilaslentokentälle tapahtuneessa iskussa oli tiettävästi kyse kuitenkin kamikazedroonista tai -drooneista.
Uusia uutisia Ukrainan lokakuussa 2022 kertomasta droonien kehitystyöhankkeesta odotellessa.

Eivät kai ukrainalaiset voi olla niin röyhkeitä, että, tuhoaisivat tuolla tavoin Venäjän omaisuutta ilman mitään syytä?
(Öh, tuota …)
Ilmoita asiaton viesti
Paskaks vaan ja palamaan! Hyvää työtä, kuka nyt sitten olikaan!
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=-SoqX8YRJb4&t=1s (aiempi tiedustelukäynti)
https://www.youtube.com/watch?v=yr03rPsPN00 (itse isku)
T.ilmari
Ilmoita asiaton viesti