Suomen Patria ja Norjan Kongsberg – nuo valtioiden yritykset ja F-35-hävittäjät

Oheinen artikkelikuva on suomalaisnorjalaisen Nammo AS:n sivuilta. Kuvassa on yhdysvaltalaisen Lockheed-Martinin F-35-hävittäjä, jota suomalaisnorjalainen puolustustarvikeyritys on varustelemassa räjähtävillä panssarilävistysammuksilla (APEX). Suomi ja Norja ovat sitoutuneet jo syvälle F-35-hävittäjämaailmaan. Lisää suomalaisnorjalaisesta Nanno AS:sta tässä blogikirjoituksessa.

****

Käsittelin suomalaisen Patria Oyj:n liittymistä Suomen HX-hankkeeseen ja yhdysvaltalaisiin Lockheed-Martinin F-35-hävittäjiin edellisessä blogikirjoituksessa otsikolla ”Norjan ja Suomen F-35-hävittäjät – päätös on tehty jo kauan sitten” (US-blogi 29.9.2019).

Tämä blogikirjoitus on jatkoa tuolle kirjoitukselle. Käsittelen tässä kirjoituksessa suomalaista Patria Oyj:tä (kotisivut) ja norjalaista Kongsberg Gruppen ASA:a (kotisivut), jotka molemmat ovat Suomen ja Norjan valtioiden enemmistöomisteisia puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan konserneja.

Käytän jatkossa tässä kirjoituksessa noista konserneista Patria- ja Kongsberg-sanoja.

Norjan kielessä AS (aksjeselskap) on yhtä kuin osakeyhtiö (Oy) ja ASA (allmennaksjeselskap) yhä kuin julkinen osakeyhtiö (Oyj). Julkisessa osakeyhtiössä on kyse, että yhtiön osakkeilla voidaan käydä julkista arvopaperikauppaa. Siis tosiaankin arvopaperikauppaa.

Liitän tämän kirjoituksen jatkossa kunkin yrityksen yritysnimen perään yritystunnuksen, jonka avulla kukin lukija voi hakea tarvittaessa lisätietoja. Suomalaisyrityksistä Y-tunnus ja norjalaisyrityksistä organisasjonsnummer (Org nr) on linkitettynä johonkin yrityksen organisoinnista, omistuksesta jne. kertovaan sivustoon. Norjan organisasjonsnummer on ikään kuin Suomen Y-tunnus.

Molemmat yhtiöt – Patria ja Kongsberg siis – ovat Suomen ja Norjan valtioiden omistuksessa. Mikään näissä kahdessa yrityksessä ei tapahdu ilman Suomen ja Norjan poliittista ja etenkin puolustuspoliittista hyväksyntää.

Norjan valtio omistaa Kongsberg Gruppen ASA:sta (Org nr 943 753 709) 50,001 prosenttia. Suomen valtio omistaa Patriasta (2334159-6, 2334159-6 (YTJ)) 50,1 prosenttia ja Norjan valtion enemmistöomistama Kongsberg 49,9 prosenttia (Patria, tiedote 17.3.2016, Kongsberg, tiedote 17.3.2016). Kongsberg-konsernissa Patrian omistaja on Kongsberg Defence & Aerospace AS (Org nr 978 614 582).

Kongsberg Defence & Aerospace AS:n hallituksessa ei istu yhtään suomalaista, vaikka yritys omistaa Patriasta puolet.

****

Norjan valtio ja Patria (Patria Industries Oy) omistavat kumpikin tasan 50 prosentin osuuden myös Nammo AS:sta (Org nr 979 984 731). Nammo (kotisivut) kehittää ja tuottaa ampumatarvikkeita, rakettimoottoreita ja avaruussovellutuksia.

Nammon suomalaisomistaja on siis norjalaisrekistereissä Patria Industries Oy, vaikka yrityksestä ei enää löydy Suomessa edes Y-tunnusta. Luulin yrityksen olevan jo kuopatun.

Yllätys, yllätys: suomalaisnorjainen Nammo on mukana jo myös F-35-hävittäjien aseistuksessa. Kyse on Nammon APEX-ammusten (Armor Piercing Ammunition Explosive, räjähtävä panssarinlävistysammus) kehittämistä F-35-hävittäjään (Nammo, what we do). Kyse on ammustoimituksista F-35-hävittäjän Gatling-tyyppiseen GAU-22-kanuunaan (Nammo 9.10.2018).

Suomalaisnorjaisen Nammon ja F-35 hävittäjän tiiviistä yhteistaipaleesta on kerrottu hyvin Nammon Bulletin 2017 -julkaisussa.

Suomi ja Norja ovat siis jo nyt yhdessä aseistamassa F-35-hävittäjiä.

****

Suomen puolelta työmyyräjunailijana Patria-puolikkaan myynnissä Kongsbergille toimi Eero Heliövaara, joka oli Sipilän hallituksen aikaan valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston osastopäällikkö. Poliittinen päätäntä – siis puolustuspoliittinen päätäntä liittoutumisessa Norjan valtion kanssa keskeisellä puolustuksen alueella – tehtiin maan hallituksessa, se on aivan selvää. Tämän laatuisia linjauksia tehdään vain maan hallituksessa.

Päätös Suomi-Norja-yhteistyöstä puolustusasioissa oli hyvä.

Norjan valtio omistaa siis Patriasta 24,95 prosenttia (Kongsbergista siis 50 prosenttia), mutta hallitsee kuitenkin 49,9 prosentilla Patriaa, koska Norjan valtio hallitsee 50 prosentin omistusosuudella Kongsberg Gruppenia täysin. Norjan valtion omistusta Kongsberg Gruppen ASA:ssa hallinnoi Norjan elinkeino- ja kauppaministeriö (Nærings- og fiskeridepartementet, Org nr 912 660 680).

Kongsberg Gruppen ASA:n yhtiörakenteeseen voi käydä tutustumassa täällä (Norjan elinkeino- ja kauppaministeriön omistukset).

Kun puolet Patriasta oli myyty Suomesta Norjaan keväällä 2016, seurasi pian yrityskauppajatkoa. Norja oli tehnyt jo aikoja sitten päätöksen ostaa F-35-hävittäjiä, kun Suomessa HX-hanke käynnistettiin vuonna 2015.

Norjaan puolikkaana myyty Patria ja Kongsberg-konsernin Kongsberg Defense & Aerospace AS (KDA) ostivat Norjan valtiolta AIM Norway AS:n (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS) vuoden 2019 alkupuolella. KDA:n omistusosuus olisi ilmoitetusti 50,1 prosenttia ja Patrian 49,9 prosenttia.

AIM Norway AS on alkuaan Norjan puolustusministeriön 15.12.2011 perustama ja valtion omistama osakeyhtiö vastaavaan tyyliin kuin Patria Oy oli Suomessa. Kauppa julkistettiin ensi kerran vuoden 2018 lopulla ja ole käsitellyt sitä tarkemmin edellisessä blogikirjoituksessa (US-blogi 29.9.2019).

AIM Norway AS:sta löytyy historiatiedot Aerospace Industrial Maintenance Norway SF -nimellä Norjan hallintotietokannasta (Org nr 997 728 807). Tuon hallintotietokannan mukaan yritys on lopetettu 1.6.2019.

SF (statsforetak) on yhtä kuin valtion yritys. Tuossa hallintotietokannassa yrityksen nykyisen omistajan Org nr -numerotunnus on 917 648 689 eli Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n tunnus (Org nr 917 648 689).

****

Kun katsoo Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n omistusta norjalaisrekistereistä, tieto on hieman yllättävä.

Missä on Patrian se omistus, jonka se oli ostanut 49,9 prosentin osuudena AIM Norway AS:sta? Joulukuussa 2018 Patrian antamassa tiedotteessa on tosin kirjattu, että kauppa Norjan valtion kanssa on tehty Kongsberg Defence & Aerospace AS:n (KDA) kanssa (Patria 13.12.2018) eikä Patria olisi kaupan kolmas osapuoli tai kaupan toinen ostajapuoli. Tuo sama asia on vahvistettu Kongsbergin ja Patrian toukokuun lopun 2019 tiedotteissa (Kongsberg 29.5.2019, Patria 29.5.2019).

Mikäli Patrian omistusosuus on muuttunut AIM Norway AS:n oston seurauksena 1.6.2019 Kongsberg Defence & Aerospace AS:ssa tai Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:ssa, ei siitä löydy mitään Patrian eikä Kongsbergin antamaa tietoa eikä tiedotetta. En ainakaan minä löytänyt nettiä ja rekistereitä penkomalla. Löytäisikö kenties joku tämän blogin lukija?

Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n omistajaksi on merkitty yllä oleva kuvan mukaisesti Norjan puolustusministeriö (Forsvarsdepartementet, Org nro 972 417 823), joka omistaisi Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n sataprosenttisesti. Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n alle konsernipuussa on merkitty neljä eri yhtiötä seuraavasti:

Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:lla on noissa omistamissaan neljässä yrityksessä AIM Norway AS:n vanha osoite: Fetveien 80, 2007 Kjeller. Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n perustamispäivä on 26.8.2016 ja rekisteröintipäivä 8.9.2016. Mikäli yritykseen on otettu Norjan valtiolta ostettuna AIM Norway AS touko-kesäkuun vaihteessa 2019, olisi Patrian tullut ostaa osa Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:tä tai kaupan tehneestä Kongsberg Defence & Aerospace AS:asta (joka siis omistaa Puolet Patriasta) eikä AIM Norway AS:aa, kuten Patria on tiedottanut.

Minne on hävinnyt AIM Norway-ostoksessa Patria yrityksenä? Patriaa en onnistunut löytämään mistään tuon ostetun yrityksen omistajana norjalaisrekisteritietojen perusteella. Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n omistaisi siis Norjan puolustusministeriö ja myyjä olisi ollut Norjan elinkeino- ja kauppaministeriö. Norjan veroviranomaiset antavat päivitetyn (edellisen vuoden) osakasluettelon saataville kunkin vuoden toukokuussa. Tuo oli siis tilanne 31.12.2018 ja annettu ulos toukokuussa 2019.

Jos siis omistustiedot AIM Norway AS -kaupan myötä ovat muuttuneet 1.1.2019 jälkeen, eivät ne vielä näy noissa julkaistuissa rekisteritiedoissa, mutta niistä julkisten yhtiöiden olisi pitänyt tiedottaa, ainakin Patria Oyj:n. Kyse on siis julkisesta yhtiöstä.

En ymmärrä. Osaisiko joku selventää minulle, mistä on kysymys, kun yrityskauppa ei näy Patrian omistustiedoissa eikä omistajatietojen muutoksesta ole tiedotettu?

****

Sen sijaan Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:n seitsenhenkisestä hallituksesta kyllä löytyvät suomalaisjäseninä Jukka Markus Holkeri ja Harri Tapani Lähti. Suomalaismiehitys hallituksessa on siis vajaa 30 prosenttia, norjalaisten yli 70 prosenttia. Suomalaiset eivät hallitse puolta yhtiöstä eikä siitä ostoksesta, joka käsitti AIM Norway AS:n oston.

Norja on osannut mitätöidä hyvin suomalaisen vaikutusvallan.

Jukka Holkeri on mm. Patrian omistaman Patria ISP Oy:n (2926489-4, 2926489-4 (YTJ)) ja Patria Engines Holding Oy:n (2979440-6, 2979440-6 (YTJ)) toimitusjohtaja. Harri Lähti on mm. Ruotsiin rekisteröidyn Patria Helicopters AB:n (Org nr 556042-7717) hallituksen jäsen, ja Holkeri on kyseisen yrityksen hallituksen puheenjohtaja. Konsernirakenne on ylhäältä alaspäin Patria Aviation Oy (0869036-8, 0869036-8 (YTJ)) ja Patria Helicopters AB. Rakenteeseen on merkitty Patria Aviation Oy:n ylle myös Patria Industries Oy, josta en löytänyt edes Y-tunnusta YTJ-haulla (lähde). Y-tunnukseton Patria Industries Oy kummittelee myös Norjan rekistereissä, kuten kolme lukua aikaisemmin totesin. On tosin kuitenkin syytä todeta, että monella norjalais- ja ruotsalaissivustolla päivitykset ovat hitaita, mutta niin ovat monen julkisen suomalaisyrityksen tiedottaminenkin yritysmuutoksista.

Harri Lähti on nimetty kahteen yritykseen Norjan tietokannassa: em. Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:aan sekä myös Patria Helicopters AS:aan (Org nr 983 088 996), jonka omistaa Patria Aviation Oy.

Holkeri ja Lähti miehittävät siis näitä Patria-konserniin kuuluvia yhtiöitä.

Kysyin Patrialta, missä näkyy omistuksena tuota AIM Norway AS:n osto, joka maksoi 151 miljoonaa Norjan kruunua (17,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria) ja josta Patria maksoi 49,9 prosentin siivun eli noin 8,6 miljoonaa dollaria.

Vai maksoiko?

Vastausta en saanut.

Patria viestitti esittämiini kyhmyksiin, että ”AIM Norway on nykyiseltä nimeltään Kongsberg Aviation Maintenance Services / A Kongsberg-Patria Company – lyhenteeltään KAMS”.

Kronbergin alasivulla Kongsberg Aviation Maintenance Services yritys on tosiaan logossa mainittu ”A Kongsberg-Patria Company” -maininnalla (KAMS), mutta yritystä ei voi mitenkään muutoin rekisteritietojen perusteella liittää Patriaan:

Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:stä Patria ei omistaisi tähän saakka julkaistujen norjalaisrekisteritietojen perusteella yhtään mitään.

Kongsberg-Patria Company -nimistä yritystä ei myöskään löydy mistään rekisteristä.

Kongsberg-Patria Company on feikkiä ja vain iskulause logossa.

****

Joulukuussa 2014 Norjan valtion omistama AIM Norway oli allekirjoittanut aiesopimuksen suihkumoottoreita – tai virallisemmin kaasuturbiinimoottoreita – valmistavan yhdysvaltalaisen Pratt & Whitney -yhtiön (PW UTC) kanssa päämääränä kyvykkyys suorittaa huoltotöitä Norjan ostamien Lockheed Martinin F35-hävittäjien suihkumoottoreille.

Vuonna 2016 AIM Norway AS osti Pratt & Whitneyltä suihkumoottoreiden huoltotöitä suorittavan Belgiassa sijaitsevan Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. -yhtiön (BEC).

Kun Kongsberg ja Patria ostivat AIM Norway AS:n, myös BEC-yhtiö siirtyi mukana. Yhtiöiden järjestelyjä tehtiin keväällä 2019, jolloin AIM Norway AS oli siis lopetettu (1.6.2019) ja Kongsberg Aviation Maintenance Services AS otti AIM Norway AS:n haltuunsa.

Samana ajankohtana Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. siirtyi kokonaisuudessaan Patrialle. Yrityksen nimi muuttui Patria Belgium Engine Center SRL -yritykseksi (0898.937.602) ja yritys on Patria ISP Oy:n alla (ISP (International Support Partnerships)). Suihkumoottorihuoltoyrityksestä löytyy hyvin rekisteritietoja Belgiasta (rekisteritietoja). Rekisteriin hallituksen jäseniksi on merkitty tavanomaiseen tapaan Jukka Holkeri ja Harri Lähti.

Niin, viimeisessä julkistetussa tilinpäätöksessä Patria ISP Oy teki 776 000 euron liikevaihdolla 681 000 euron liiketappion. Yrityksellä ei vielä mene erityisen hyvin.

Patria Belgium Engine Center SRL on mielenkiintoinen Pratt & Whitneyn suihkumoottorien huoltaja. Yhtiö toimii tällä hetkellä McDonnell Douglasin F-15- ja General Dynamicsin F-16-hävittäjien F100-moottoreiden huoltajana, mutta Patrian mukaan yhtiö ei vielä huolla Belgian F-35-hävittäjien F135-suihkumoottoreita.

Yrityksen omistaa siis kokonaan Patria eikä Kongsberg. Kongsberg ei ole belgialaisyhtiössä muutoin mukana kuin Patrian omistajana. Kongsberg omistaa siis puolet Patrian kautta belgialaisyhtiöstä.

Patria Belgium Engine Center SRL solmi kesällä Tanskan puolustusministeriön hankinta- ja logistiikkaorganisaation (DALO) kanssa uuden seitsemän vuoden sopimuksen, jolla tuetaan Tanskan kuninkaallisten ilmavoimien (Flyvevåbnet) F16-hävittäjiä niiden jäljellä olevan käyttöiän ajan ennen F-35-hävittäjiä (Lentoposti 26.6.2019).

Myös Tanskan uusi hävittäjä on siis F-35 Belgian ja Norjan tapaan. Patrian Belgian yhtiö tulee varmuudella huoltamaan myös F-35-hävittäjien F135-suihkumoottorit aikanaan niin Tanskassa kuin Belgiassa. Pitkien sopimusten solmimisajankohta lienee, kun Suomen hävittäjävalinta on varmistettu.

****

Norjaan rakennettava F-35:n moottorin (Pratt & Whitney F135) huoltokyky tulee Norjan-yhtiön hallintaan.” Patrian lähettämään sähköpostiin oli kirjattu esittäessäni asiaan liittyvän kysymykseni.

Belgiassa oleva Patria Belgium Engine Center SRL ei tule huoltamaan Norjan F-35-hävittäjiä, vaan niille perustetaan oma suihkumoottoreiden huoltoyhtiö Patrian ilmoituksen mukaan. Tuleeko yhtiö suoraan Patrian alle vai esimerkiksi Kongsbergin kanssa yhteisomistukseen? Riittääkö Norjan valtiolle 49,9 prosentin omistus Patrian kautta vai pitääkö suihkumoottoreiden huoltoyhtiöstä olla reilumpi enemmistöomistus?

Pidän todennäköisenä, että myös Suomen F-35-hävittäjille perustetaan vielä oma huoltoyhtiö eikä Suomen puolustusministeriö salli hävittäjiä ylläpidettävän esimerkiksi Norjaan perustetusta yhtiöstä käsin, vaikka se olisikin Patrian omistuksessa.

Yhdysvallat valtuutti jo vuonna 2014 Norjan ja Norjan valtion silloin omistaman AIM Norwayn yhdessä kahden muun eurooppalaisen maan (Tanska ja Hollanti) kanssa vahvistamaan tuotantokykyä F-35-moottorin ylläpitopalveluihin. AIM Norway AS aloitti ja Kongsberg Aviation Maintenance Services AS jatkoi huoltovarikon rakentamista Ryggen lentoasemalle. Varikon on määrä valmistua vuoteen 2020 mennessä (Regjeringen, Forsvarsdepartementet 12.2.2019).

Yhdysvallat siis viime kädessä ratkaisee, mitä Patria ja mitä Kongsberg saavat ylläpitää ja missä, kun kyse on yhdysvaltalaisaseista ja -hävittäjistä. Patria on hyvin mukana F-35-kuvioissa ainakin Tanskassa, Belgiassa ja Norjassa. Joukkoon tulee liittymään myös Suomi. Suomelle on siis jo olemassa mallit Tanskasta, Norjasta, Hollannista ja Belgiasta, miten kaupallista yhteistyötä rakennetaan F-35-hävittäjähankinnassa.

Kun Patria ja Kongsberg ostivat Norjan valtiolta AIM Norway AS:n, tiedotti Kongsberg jo tuolloin seuraavasti 151 miljoonan Norjan kruunun kauppahintaa: “The value reflects i.a. a commitment for AIM to invest around MNOK 540 in the new F-35 national facility at Rygge over the next 2-3 years.” (Kongsberg 29.5.2019).

Vapaasti suomennettuna:

”[Kaupan] arvo heijastaa mm. AIM [Norway AS]:n sitoutumista investoida kansallisesti noin 540 miljoonaa Norjan kruunua [54 miljoonaa euroa] F-35-hävittäjien toimintoihin Ryggessa seuraavien 2-3 vuoden aikana.”

Nuo sitoumukset koskevat siis myös Patriaa, jos se omistaa puolet vanhasta AIM Norway AS:sta. Sitoumuksen suuruusluokka Patrian osalta omistusosuudella laskettuna olisi puolet 54 miljoonan euron summasta eli noin 27 miljoonaa euroa.

Kongsberg and Norway sign agreement for airborne platform maintenance” oli uutisotsikko Air Force Technolocy -sivustolla viime heinäkuussa (Air Force Technology 4.7.2019). Vapaasti suomennettuna: “Kongsberg ja Norja allekirjoittivat sopimuksen ilma-aluksien ylläpidosta”.

Jutussa kerrotaan:

Kongsberg Defence & Aerospace has entered into an agreement with Norwegian Defence Logistics Organisation (NDLO) for cooperation in maintenance for airborne platforms.

The agreement was signed between Kongsberg Aviation Maintenance Services (previously AIM Norway) and NDLO to meet the maintenance needs of the Norwegian Armed Forces.

 In addition, NDLO and Kongsberg have signed a letter of intent (LoI) for possible cooperation and readiness.

Vapaasti suomennettuna:

Kongsberg Defence & Aerospace on solminut norjalaisen puolustusmateriaalilaitoksen (NDLO) kanssa sopimuksen yhteistyöstä ilma-aluksien ylläpidosta.

Kongsberg Aviation Maintenance Services (aiemmin AIM Norway) ja NDLO allekirjoittivat sopimuksen Norjan asevoimien huoltotarpeiden tyydyttämiseksi.

Lisäksi NDLO ja Kongsberg ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen koskien mahdollista yhteistyötä ja valmiuden ylläpitoa.”

Edellä mainittujen seikkojen perusteella Norjan F-35-hävittäjien ylläpidosta tulee vastaamaan Kongsberg Aviation Maintenance Services AS, jossa siis Patrian tulisi olla mukana omistamalla puolet yhtiöstä, mikä omistusosuus oli ainakin minun löytämättömissä. Tuleeko hävittäjien moottorit huoltamaan Patrian omalla Norjaan perustetulla yhtiöllä, jää nähtäväksi.

****

Suomi on jo sitoutunut Kongsberg-Patria-yhteistyökuviossa tiukasti F-35-hävittäjiin. Kongsberg-Patria-yhteistyökuvio on Norjan ja Suomen valtion luomus, jossa kaikki toimivat yhtiöt sekä Kongsberg- että Patria-konserneissa ovat valtioiden täysin hallitsemia.

Yritysten luominen ja omistusjärjestelyt ovat tarkasti harkittuja kronologisesti eteneviä Norjan osalta jo vuodesta 2011 ja Suomen osalta vuodesta 2016 lähtien. Norja teki päätöksen F-35-hävittäjistä jo vuonna 2008 ja Suomi aloitti HX-hankkeen vuonna 2015.

Tämä kaikki on tehty Suomessa poliittisesti harkiten ja poliittisesti siunattuna.

Sen sijaan etenkään kaikkien suomalaispoliitikkojen keskuudessa eikä myöskään kaikkien Suomen valtion virkamiesten keskuudessa ole osattu ehkä arvata keväällä 2016 täysin, miten Patria-puolikkaan myynti Kongsbergille liittyy Suomen hävittäjähankintaan. Patria on nyt täysin sidottu HX-hankkeen yhteen hävittäjävaihtoehtoon. Patria on täysin sidottu myös niin Norjan kuin myös Belgian ja Tanskan F-35-hävittäjähankinnoissa.

Kyse on hävittäjien ylläpidosta, logistiikasta ja integraatiosta, joita pienten maiden on harjoitettava yhteistyössä jo kustannussyistä. Tanska, Hollanti, Belgia, Norja ja Suomi. Mukana siis kolme Pohjoismaata neljästä mahdollisesta, kun Islannilla ei ole omia ilmavoimia. Ruotsi Gripeneineen jää yksin, ikävä kyllä.

Patria on yhtä sidottu Suomen F-35-hävittäjiin kuin Kongsberg Norjan F-35-hävittäjiin. Orkesterinjohtaja on Norja. HX-hankkeeseen liittyy paljon teatteria, joka on tarkoitettu sekä suomalaisyleisölle että hieman poliittisesta päätännästä sivummassa oleville poliitikoille.

Suomi ei enää voi tehdä Norjasta, Belgiasta, Hollannista ja Tanskasta poikkeavaa ratkaisua. Yhteishävittäjäintegraatio on jo viety pitkälle Patrian kautta hävittäjien ylläpidossa. Patriaa ei huolita enää Gripenien, ei Typhoonien eikä Rafalien ylläpitäjäksi, koska yhtiö on jo Kongsbergin kautta niin sidottu F-35-hävittäjään.

Muu poliittinen ratkaisu vallitsevassa tilanteessa lisäksi osoittaisi, että Suomi on hallitusvaihdoksen myötä liukumassa tiukemmin Venäjän otteeseen.

Patrian on syytä saattaa tietona julkisuuteen, miten AIM Norway AS:n 8,6 miljoonan dollarin arvoinen ostos näkyy Patrian yritysomistuksissa ja mihin ostettu yrityksen puolikas on sijoitettu. Jos AIM Norway AS on Kongsberg Aviation Maintenance Services AS:aa, miten Patria näkyy yrityksen omistuksessa? Lisäksi Patrian on syytä selvittää, onko se ostetun AIM Norway AS:n omistajana sitoutunut sijoittamaan F-35-hävittäjien ylläpitotoimintoihin Norjan Ryggessa 27 miljoonan euron summan, kuten Kongsberg tiedotteessaan antaa ymmärtää Patrian ja Kongsberg kauppaan liittyvien velvoitteiden täyttämisestä Norjan valtiolle.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu