Suomen sodan ajan joukkojen riittävyys – onko lopulta jäljellä vain Nato-jäsenyys?
”Suomi parantaa koko maan puolustuskykyä tehostamalla nykyiseen 230 000 sotilaan vahvuuteen kuulumattomien joukkojen käyttöä. Sodan ajan perustamisorganisaatio liitetään osaksi paikallisjoukkoja ja riittävän koulutustason saavuttaneita varusmiehiä käytetään valmiuden kohottamisen ja kriisiajan tehtäviin. Vahvuuteen sisällytetään myös kriisitilanteessa tarvittaessa puolustusvoimiin liitettävät rajajoukot. Näin ollen sodan ajan joukkojen määrä on noin 280 000 sotilasta.” (Valtioneuvoston puolustusselonteko 5/2017).
Oheinen on lainaus vuonna 2017 valmistuneesta puolustusselonteosta, jossa sodan ajan joukkojen määrää nostettiin 50 tuhannella sotilaalla 230 tuhannesta 280 tuhanteen.
Vai nostettiinko?
No ei nostettukaan. Kaikki oli feikkiä.
Kyseessä oli puolustusministeri Jussi Niinistön silmänkääntötemppu. Niinistö teki paljon hyvää Suomen puolustukselle ministerikaudellaan, mutta tuo sodan ajan joukkojen määrän ”nosto” oli tyhjänpäiväinen teko puoluepoliittisilla tarkoitusperillä höystettynä.
”Suomi on suuri maa. Suunniteltu 230 000 sotilaan sodan ajan reservi ei riitä mahdolliselle hyökkääjälle uskottavaksi pelotteeksi, saati tositilanteessa pidäkkeeksi. Lukemasta 350 000 tulee pitää kiinni, mikäli haluamme puolustaa koko maata. Suurella reservillä viestitämme ulospäin, että tänne on turha hyökätä, täällä asuu puolustustahtoinen kansa. Suurta, hajautettua reserviä ei täsmäiskuin lamauteta.” on kirjattuna Jussi Niinistön blogiin otsikolla ”Puolustusvoimauudistus on vastuuton” kahdeksan vuotta sitten karkauspäivänä (Jussi Niinistö 29.2.2012).
Perussuomalainen puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Niinistö epäili, että puolustusvoimien uudistamisella Kataisen hallituksen idea oli viedä Suomi Natoon.
****
Vuoden 2017 puolustusselonteon perusteella Suomella ei ole mitään 50 000 uutta sotilasta muualla kuin kirjanpitopapereissa. Siirretään sotilaskoulutuksen saaneita Excel-tauloissa sarakkeesta toiseen ja hupsis, Suomella olisi 50 000 uutta sotilasta sodan ajan joukkona taistelemaan sotatilanteessa venäläisiä vastaan.
Puolustusselonteon mukaan 50 000 uutta sotilasta tulisi siis kolmesta erillisestä toimenpiteestä:
- Sodan ajan perustamisorganisaatio liitetään osaksi paikallisjoukkoja.
- Riittävän koulutustason saavuttaneita varusmiehiä käytetään valmiuden kohottamiseen ja kriisiajan tehtäviin.
- Kriisitilanteessa puolustusvoimiin liitetään rajajoukot.
Suomen puolustushallinnossa kukaan ei ole vielä kertonut, kuinka 50 000 uutta sodan ajan valmiuden sotilasta jakautuu noille kolmelle erilliselle toimenpiteelle.
Kukaan ei tiedä – ei edes Suomen puolustuksen johtavat asiantuntijat –, mitä oikein tarkoittaa tosiasiallisesti sodan ajan perustamisorganisaatio miehistöresurssina. Kuinka siinä toimivat eivät vielä olisi sellaisia sotilashenkilöitä, jotka jo toimisivat tosiasiallisesti sodan ajan joukoissa ja jotka jo tosiallisesti olisi jo nyt sodan ajan vahvuutta.
Turvallisuuskomitean asiakirja vuodelta 2014 kirjaa perustamisorganisaation näin:
”Perustamisorganisaatio vastaa joukkojen perustamisesta, ja siihen kuuluu perustamiskeskuksia ja niiden alaisia perustamispaikkoja.” (Turvallisuuskomitea, Turvallinen Suomi, Tietoja Suomen kokonaisturvallisuudesta 2014).
Olen tiedustellut monelta sotilasasiantuntijalta, mikä on heidän näkemyksensä ja miten perustamisorganisaation liittäminen lisää sodan ajan joukkojen määrää. Kaikki tuntuvat olevan hieman ymmällään.
Tasavallan presidentti päättää valtioneuvoston esityksestä puolustusvoimien liikekannallepanosta. Liikekannallepanossa perustetaan sodan ajan joukot. Tämä edellyttää käytännössä puolustustilalain (22.7.1991/1083) voimaan saattamista.
Ketkä suorittavat liikekannallepanon perustamisorganisaatiossa, jos heitä ei ole laskettu jo aikaisemmin sodan ajan joukkojen määrään? Onko heillä riittävä sotilaskoulutus toimia alueellisten joukkojen sotilaallisissa tehtävissä? Onko kyse vain kirjurisihteereistä?
Jos joku tietää, voisi selvittää tätä minulle kommentointipalstalla.
****
Kolmesta erillisestä toimenpiteestä toisena on riittävän koulutustason saavuttaneiden varusmiesten käyttö valmiuden kohottamiseen ja kriisiajan tehtäviin.
Jussi Niinistö laskee siis myös varusmiespalvelusta suorittavia varusmiehiä sodan ajan joukkojen määrään.
Noin tai hieman alle 12 500 alokasta aloittaa varusmiespalvelun kahdesti vuodessa. Määrä on tätä nykyä hiemaan päälle 20 000 varusmiestä vuodessa, kun huomioidaan palveluksensa keskeyttäneet.
Mitä tarkoittaa konkreettisesti ”valmiuden kohottaminen ja kriisiajan tehtävä”, joihin varusmiehiä voitaisiin käyttää? Onko valmiuden kohottaminen ja kriisiajan tehtävät määrätty lainsäädännössä sodanajan joukoille, jotka perustetaan liikekannallepanossa?
Miksi puhutaan kriisiajan tehtävistä, kun kyse on sota-ajasta ja sodan ajan joukkojen kasvattamisesta? Kriisi ja sota on kaksi eri asiaa. Korona-virus tai pakolaisaalto yli itärajan voi olla kriisi, mutta Venäjän hyökkäys on aina sota.
Miten valmiuden kohottamiseen ja kriisiajan tehtävään osallistuvat varusmiehet kasvattavat sodan ajan joukkoja, kun esimerkiksi asevelvollisuuslakiin (28.12.2007/1438) ei ole tehty muutoksia varusmiesten velvollisuuksien suhteen sen jälkeen, kun Jussi Niinistö nosti sodan ajan joukkojen määrää 230 000 sotilaasta 280 000 sotilaaseen. Mitä varusmiehet voivat sotilaallisesti tehdä nyt, mitä he eivät aiemmin ole voineet tehdä?
Kuinka suuren osuuden 50 000 uudesta sodan ajan vahvuuden sotilaasta muodostaa varusmiehet? Uusia varusmiehiä on suorittamassa asepalvelustaan vuodessa hieman päälle 20 000 ja puolet määrästä kerrallaan tulleina.
Jos joku tietää, voisi selvittää tätä minulle kommentointipalstalla.
****
Kolmesta erillisestä toimenpiteestä kolmantena on kirjattu, että kriisitilanteessa puolustusvoimiin liitetään rajajoukot.
Rajajoukot on määritelty rajavaltiolaissa (15.7.2005/578) ja rajajoukot ovat rajavartiolaitoksen hallintolain 2 §:ssä (15.7.2005/577) säädettyjä joukkoja.
Taas puhutaan kriisitilanteesta. Mikä on kriisitilanne, jolloin sodan ajan joukot ovat käytössä ja liikekannallepano on suoritettu?
On varsin poikkeuksellista tähän saakka noudatetun käytännön perusteella, jos puolustusvoimat ei ole lukenut Suomen Rajavartiolaitoksen joukkoja sodan ajan joukkojen vahvuuteen, vaikka rajajoukoilla on siihen lainsäädännössä rajavartiolaitoksen hallintolain lisäksi rajavartiolakiin kirjattu velvollisuus:
”25 § Sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävät
Rajavartiolaitos osallistuu valtakunnan puolustamiseen ja antaa tässä tarkoituksessa henkilöstölleen ja rajavartiolaitoksen palvelukseen määrätyille asevelvollisille samoin kuin vapaaehtoisesti asepalvelusta suorittamaan otetuille naisille sotilaskoulutusta sekä ylläpitää ja kehittää puolustusvalmiutta yhteistoiminnassa puolustusvoimien kanssa.
Puolustusvalmiuden vaatiessa rajajoukot tai niiden osia voidaan tasavallan presidentin asetuksella liittää puolustusvoimiin.”
Kyse on käytännössä tasavallan presidentin päättämästä liikekannallepanosta, jossa rajajoukot voidaan liittää puolustusvoimiin.
Mitä lain määrittämät rajavartiomiehet voivat sotilaallisesti tehdä nyt Jussi Niinistön nostettua sodan ajan joukkojen määrää 230 000 sotilaasta 280 000 sotilaaseen, mitä he eivät aiemmin ole voineet tehdä?
Laissa rajavartiolain muuttamisesta (9/2019) ja sen 32c §:n perustella ei rajavartiomiehiä sen kummemmin kuin ennenkään voida enemmän laskea sodan ajan joukkojen määrään.
Rajavartijat ovat aina mielletty osaksi Suomen puolustusvoimien ammattisotilaita. Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos ovat naimisissa keskenään. Rajavartiolaitos on sotilasorganisaatio.
Turvallissuukomitea kirjasi jo vuonna 2014 seuraavasti:
”Rajavartiolaitoksen valmiudesta käskee sisäministeriö. Rajavartiolaitoksen valmiutta kohotetaan, jos laitoksen päätehtävien toteutus tai sotilaallisen puolustusvalmiuden kohottaminen sitä vaatii ja se voi tapahtua erillisenä tai osana puolustusvoimien valmiuden kohottamista. Rajavartiolaitoksen valmiuden kohottaminen ja joukkojen perustaminen sovitetaan puolustusvoimien valmiuden kohottamiseen.” (Turvallisuuskomitea, Turvallinen Suomi, Tietoja Suomen kokonaisturvallisuudesta 2014).
****
”Usein unohdetaan, että vahvuuden kasvattaminen on vain hallinnollinen päätös. Sen verran voin sanoa, vaikka valmiudellisista asioista puhutaan, että sodan ajan joukoille riittää kivääri ja tarvittaessa myös vararynnäkkökivääri ja vielä jää jotain kalustoa varastoon.” (TS 23.2.2016).
Noin totesi puolustusministeri Jussi Niinistö neljä vuotta sitten helmikuussa 2016.
Niinistön mukaan 50 000 sotilaalle on varusteena varattu kivääri (rynnäkkökivääri on siis vain varalla) ja sillä ilmeisesti pärjätään.
”Suomessa ei ole kunnon aseistusta nykyiselle 230 000 miehelle, niin ei sitä tietenkään ole myöskään 50 000 miehelle lisää.” (IS 16.2.2017).
Noin totesi Pauli Järvenpää, joka on sotilasasiantuntija ja entinen Suomen Afganistanin-suurlähettiläs. Nykyisin Järvenpää toimii tutkijana virolaisessa puolustusministeriön rahoittamassa kansainvälisessä tutkimuskeskuksessa (ICDS).
Nykyaikana 50 000 sotilasta varusteenaan jokaisella kivääri tai rynnäkkökivääri ei paljon puolustuskyvykkyyttä kasvata sen enempää kuin Pohjois-Koreankaan armeijassa, jonka vahvuus on 1 190 000 sotilasta. Talvi- ja jatkosodassa varmaankin asia olisi ollut aivan toinen, muttei enää.
Vuonna 2007 yhdysvaltalaisen sotilaan varustaminen maksoi Pentagonin mukaan 17 500 dollaria ollen sata kertaa kalliimpaa kuin toisen maailmansodan aikaan (NBC News 2.7.2007). Toisin kuin Suomen armeijan sotilasta, Yhdysvaltojen armeijan sotilasta ei varusteta vain pelkästään kiväärillä.
Vuonna 2007 Yhdysvalloille 50 000 sotilaan varustaminen todellisen taisteluvalmiuteen eikä vain tilastotäytteeksi olisi maksanut 875 miljoonaa dollaria. Suomi otti valmiuskäyttöön 50 000 lisäsotilasta ilman, että yhtään eurosenttiä oli noille sotilaille varattu lisää vuoden 2018 puolustusbudjetissa.
****
”Tutkijan kova väite: Suomen armeija heikommassa kunnossa kuin ennen talvisotaa” (SK 17.3.2010).
Oheinen otsikko oli Suomen Kuvalehdessä keväällä 2010 mielipidekirjoituksessa, jonka oli kirjoittanut valtiotieteen tohtori Markku Salomaa. Salomaa toimi tuolloin Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön (kotisivut) johtajana. Nykyisin hän toimii Itä-Suomen yliopiston sotahistorian dosenttina. Salomaata on pidettävä yhtenä sota- ja puolustusasioiden asiantuntiajana Suomessa.
Salomaa arvostelee kirjoituksessa kovin sanoin vuonna 2009 eduskunnassa hyväksyttyä turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa, jossa sodan ajan joukkojen kokonaisvahvuutta lasketaan 358 000 sotilaasta 230 000 sotilaaseen (Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko 2009, 23.1.2009).
Puolustuspoliittisia selontekoja muodossa tai toisessa yhdessä ja erikseen on Suomessa tehty lukuisia vuosien varrella (esim. Selonteko 1995, Selonteko 1997, Selonteko 2001, Selonteko 2004, Selonteko 2009, Selonteko 2012 ja Selonteko 2017).
”Suomen puolustus on ajautumassa supistusten takia uskottavuuskriisiin. Suomen puolustukseen on syntymässä pahoja aukkoja, joita edes liikkuvuuden ja tulivoiman kasvulla ei voida paikata. Noin viisisataa kilometriä pitkä Pohjanmaa muodostaa jo käytännössä sotilaallisen tyhjiön, missä rauhanajan sotilaallinen voima perustuu vapaaehtoisiin maakuntajoukkoihin. Vaikka Suomi on vauraampi kuin koskaan, emme saisi enää kokoon edes talvisodan kenttäarmeijaa.” Salomaa lateli Suomen Kuvalehdessä vuonna 2010.
Niin. Onko Suomella enää tarvetta talvisodan tapaan yli 300 000 sotilaaseen tai jatkosodan tapaan yli puoleen miljoonaan sotilaaseen? Jatkosota on hyökkäyssota yhdessä 220 000 saksalaissotilaan kanssa, ei puolustussota.
Suomella on pitkä itäraja Venäjän kanssa, 1 340 kilometriä. Ukrainalla on pitkä itäraja Venäjän kanssa, 1 576 kilometriä. Natoon kuulumattomat Suomi ja Ukraina ovat kohtalon veljiä. Toinen omasta halusta, toinen pakosta. Muita vastaavia valtioita Euroopassa ei ole, jotka tätä asiaa joutuivat pähkäilemään. Baltian maat, Puola ja Norja Venäjän maarajanaapureina ovat jo Natossa.
Olemme saattaneet itsemme omilla päätöksillämme hankalaan asemaan eikä helpommaksi näytä käyvän. Pitkä maaraja edellyttää aina varautumista myös Venäjän maavoimien iskuun harvaan asutulle ja heikon puolustuksellisen infrastruktuurin omaaville alueille. Kainuun soita ja Lapin tuntureita on helppo vallata päämääränä vaikuttaa Suomen poliittisiin päätöksiin ja sodankäynnin kulkuun muualla kuin Kainuun tai Lapin asumattomilla kolkilla.
Suomi potee edelleen Saksa-syndroomaa toisen maailmansodan tapahtumista. Euroopassa näitä potevia on jäljellä enää vain kaksi valtiota: Suomi ja Saksa. Ikään kuin olisimme edelleen jotain velkaa Venäjälle liitolaisuudesta Saksan kanssa. Tuosta Saksa-syndroomastamme emme kykene pääsemään eroon. Emme sitten millään.
****
Eikö Salomaan tai Venäjän sotakäyntitapa ole muuttunut yhtään 70-80 vuodessa? Tarvitseeko Suomi edelleen suuria sotilasreservejä puolustaakseen itseään?
Mitä sotajoukkoja Suomi tarvitsee nyt ja tukevaisuudessa alueensa puolustamiseen ja tuottaako yleinen asevelvollisuus riittävästi nuo joukot?
Onko Suomen liityttävä tulevaisuudessa Natoon, jolloin koko Suomen puolustuskuvio muuttuisi ja ennaltaehkäisevä pelote saisi toisenlaisen ja todellisen paremmin nykyaikaan sopivan merkityksen? Hyökkäys Suomea vastaan olisi hyökkäys koko 30 valtion liittokuntaa vastaan. Hyökkäys Suomea vastaan olisi hyökkäys ydinasevaltiota vastaan.
Suomen pelote numero 1 Venäjää vastaan ei enää olisi pohjoiskorealaiseen tapaan mammuttikokoinen miehistöarmeija vaan ydinaseet. No, Pohjois-Koreakin on hankkimassa pelotteekseen ydinaseita. Mammuttikokoinen miehistöarmeija ei taida olla enää Pohjois-Koreallekaan oikein riittävä pelote.
Suomi on markkinoinut itseään Natolle varmana lenkkinä suuren tykistön ja kenttäarmeijan voimalla, ettei Venäjä hyökkää Baltian maihin Suomi-sivustan kautta. Tuota tulkintaa Nato ei ole suuremmin pyytänyt, mutta tuota tulkintaa Suomi on tyrkyttänyt perusteena nykyisin valitulle Nato-jäsenyyden kieltävälle linjalle.
Muistatan tässä kohtaa vielä kertaalleen, että pitkä maaraja edellyttää varautumista myös Venäjän maavoimien iskuun harvaan asutulle ja heikon puolustuksellisen infrastruktuurin omaaville alueille, mutta Nato-jäsenyys nostaisi myös tuon venäläistoimenpiteen kynnystä. Läpi koko itärajan tapahtuvaa tunkeutumista olisi pidettävä mahdollisena vain siksi, koska Suomi ei ole Nato-maa ja Suomen laaja puolustuskyvykkyyden liikkeellelähtö on hidasta.
”Military Balancen helmikuussa ilmestynyt raportti kertoo, että Pohjois-Korea luottaa vahvuuksiinsa: tykistöön, suureen sotilasmäärään ja sukellusveneisiin.” (IS 19.4.2017).
”Meillä on ylivoimaisesti Euroopan suurin tykistö.” kehui maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Petri Hulkko Helsingin Sanomissa (HS 12.2.2020).
Suomella ja Pohjois-Korealla näyttäisi oleva jotain samaa. Suuri maavoimien kenttäarmeija ja tykistö, joihin molemmat maat luottavat. Sukellusveneitä Suomella ei tosin ole kuten ei syvää mertakaan ympärillään. Niin, maavoimien kenttäarmeijan ja tykistön lisäksi Suomella ja Pohjois-Korealla on sama puolustuksellinen ajatusmalli ydinaseita lukuun ottamatta.
Olisiko tuollainen Nato-jäsenyyteen perustuvan ajatustavan muutos Suomessa puolustuksemme ylläpitämiseksi ylipäätään mahdollista, kun tulevaisuuden sotia ei käydä sotilailla vaan tietokoneiden ohjaamilla aseilla?
Ratkaiseeko Suomen liittymisen Natoon tietokoneen ääressä liikaa viihtyvät nuoret miehet, jotka eivät halua pitää sotareservejä sillä tasolla, jolla suomalaispoliitikot ja Suomen puolustusvoimat haluaisivat reservien olevan? Lukupelotteena paperilla, ei todellisena sotakyvykkyyttä osoittavana sotavoimana.
Missä vaiheessa meidän on uskallettava luottaa myös muihin itsemme lisäksi? On selvä, ettei meistä ole sotilaallisesti huolehtimaan itsestämme ilman muiden apua. Asia vain nyt sattuu olemaan näin Venäjän vierellä.
****
”Sodan ajan organisaatio pienenee 140 000 sotilaalla, ollen 350 000 sotilasta vuonna 2008. Sodan ajan organisaatiosta poistetaan etupäässä sellaisia joukkoja, joiden kalustosta ollaan ikääntymisen myötä luopumassa.”
Oheinen lainaus on puolustusministeriön ja selvitysmies Arto Rädyn laatimasta selvityksestä otsikolla ”Puolustusvoimien varuskuntarakenteen kehittämisestä” vuodelta 2004 (FI.PLM.6967, 1008/4610/2004).
Arto Räty oli tuolloin vuona 2004 puolustusministeriön prikaatikenraali. Myöhemmin Räty nousi puolustusministeriön kansliapäälliköksi ja Jukka Juusti syrjäytti hänet Jussi Niinistön valitsemana. Räty toimii nykyisin Fortumin viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana.
Tuon lauseen mukaan vuonna 2004 sodan ajan organisaatio olisi ollut 490 000 sotilasta (350 000 + 140 000 sotilasta) ja vuonna 2008 vuoden 2004 suunnitelman mukaan 350 000.
Vuoden 1997 selontekoa laadittaessa sodan ajan vahvuus oli vielä yli puoli miljoonaa sotilasta (540 000 sotilasta), josta vahvuutta alennettiin alle 500 000 sotilaaseen (Euroopan turvallisuuskehitys ja Suomen puolustus VNS 1/1997. 17.3.1997).
Puolustushallinnon laatimissa asiakirjoissa on eroavaisuuksia 485 000 sotilaasta 490 000 sotilaaseen ja samaa asiaa tarkoittavat eri luvut ovat välillä yhtä sekamelskaa. Selonteon sivulle 70 on puolestaan kirjattu: ”Puolustusvoimien sodan ajan vahvuudeksi jää noin 430 000 sotilasta.”
Eipä taida puolustushallinnossakaan olla tietoa eikä käsitystä, mikä onkaan heidän sodan ajan joukkojen todellinen vahvuus, kun luvut noin heittelevät. Kaikki käy, kunhan luku on iso.
Vuoden 1997 myös selontekoon on kirjattu:
”Sodan ajan joukkojen kokonaismäärä mitoitetaan edelleen laajamittaisen hyökkäyksen torjuntaa varten.”
Siis laajamittaisen hyökkäyksen varalle.
Onko tuo edelleen peruste sodan ajan joukkojen mitoitukselle, että Venäjä hyökkäisi laaja-alaisesti yli itärajan? Jos ei ole, mikä on mitoitusperuste 280 000 sotilaan sodan ajan joukoille vuonna 2020?
Vertailuna: Yhdysvalloilla on suuruusluokkana noin 1,3 miljoonaa sotilasta ja Venäjällä noin 900 000 sotilasta vuoden 2018 tilastoissa (Military Balance 2018).
Venäjä reservi on 2,6 miljoonaa sotilasta, kun Suomen reservi on Jussi Niinistö ilmoittamana noin 0,9 miljoonaa sotilasta.
Niin, ja Pohjois-Korealla oli 1 190 000 sotilasta ja lisäksi 600 000 sotilasta reservissä vuoden 2017 tilastoissa.
****
Suomen puolustusvoimia uudistettiin vuosina 2012-2015 Suomen Ruotsalaisen kansanpuolueen Carl Haglundin toimiessa puolustusministerinä.
Pääesikunnan suunnitteluosaston laatimassa puolustusvoimauudistuksen loppuraportissa on hyvin selvitty tuota uudistusta ja sen tuloksia (Puolustusvoimauudistuksen loppuraportti 28.10.2016) . Raportista löytyy myös oheinen taulukko:
Puolustusvoimauudistuksessa sodan ajan joukkojen kokonaisvahvuutta vähennettiin vuoden 2015 alussa noin 230 000 sotilaaseen.
Jos uudistuksen aikaan ei olisi ollut RKP:n puolustusministeriä, olisiko Jussi Niinistö vain poliittisista syistä heijannut sodan ajan vahvuutta 280 000 sotilaaseen?
Tuskinpa.
****
”Varusmiesten keskuudessa törmätty yllättävään mielenterveysongelmaan, jolla on invalidisoivia vaikutuksia – ylilääkäri: ’Tykyttelee, pärisee, huimaa, pissattaa’” (MTV Uutiset 8.9.2019).
”Jo joka kolmas mies jättää armeijan käymättä – Maavoimien mukaan yhdessä asuminen ahdistaa osaa miehistä” (Yle 12.2.2020).
Ylen jutussa maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Petri Hulkko totesi:
”Syyt [varusmiespalveluksen suorittamatta jättämiseen] ovat moninaisia. Mutta monesti syyt kulminoituvat yhdessä asumiseen, tekemiseen. Nukutaan, asutaan samassa tuvassa. Koetaan ahdistavaksi käydä samassa vessassa, samoissa suihkutiloissa. Kaikki ne samat asiat, jotka ahdistavat koulunuoria. Mielenterveyteen liittyvät haasteet ovat suurimmat keskeyttämisen syyt. Koetaan ahdistusta. Sama karsinta on kutsunnoissa.”
Palataan artikkelikuvaan, jossa on kuvattu asevelvollisuuden miehistöreservejä vuosina 2000-2018 (Tilastokeskus, Findikaattori 6.3.2019). Tilastokeskuksen sivuilta löytyy Excel-taulukko, jossa on luetteloitu varusmiespalvelukseen tulleet miehet, varusmiespalvelukseen tulleet vapaaehtoiset naiset, varusmiespalveluksen keskeyttäneet ja kertausharjoituksissa koulutetut.
Tuon Excel-taulukon tiedoista voi piirtää oheiset kuvaajat:
Kun vähennetään varusmiespalvelukseen tulleista miehistä ja naisista keskeyttäneet, saadaan varusmiespalveluksen päätökseen saaneet. Kun vuonna 2001 varusmieskoulutuksen suoritti 28 166 henkilöä, niin 17 vuotta myöhemmin enää 20 867 henkilöä (21 083 henkilöä vuonna 2017, 20 791 henkilöä vuonna 2016 ja 21 516 henkilöä vuonna 2015).
On huomattava, että varusmiespalveluksen keskeyttäneiden määrä on ollut vuosina 2000-2018 vakio keskimäärin noin 4 300 henkilön määränä. Esimerkiksi 4 140 henkilöä vuonna 2001 ja 4 006 henkilöä vuonna 2018.
Komentaja Hulkon viestiä, että ”koetaan ahdistavaksi käydä samassa vessassa, samoissa suihkutiloissa” ja tuon takia armeija jätettäisiin kesken, ei saa tukea tilastoista. Keskeyttäneiden määrä on ollut siis melko vakio ilman mitään kasvavaa kehitystrendiä.
Niiden henkilöiden määrä ikäryhmästä, jotka eivät sitä ensimmäistäkään askelta kasarmille, on toki eri asia. Kyse on palveluksesta vapautetuista, jota eivät käy sitä ensimmäistäkään kertaa kasarmin samassa vessassa ja samoissa suihkutiloissa.
Puolustusvoimat laskee varusmiespalveluksen suorittamisprosentin, kun ikäluokka on täyttänyt 30 vuotta. 30 vuotta on ikä, johon mennessä varusmiespalvelu tulee suorittaa.
Kun 1980 syntyneet miehet täyttivät 30 vuotta vuonna 2010, heistä 77,4 prosenttia oli suorittanut varusmiespalveluksen. Vuonna 1983 syntyneistä miehistä puolestaan 76,5 prosenttia on suorittanut asepalveluksen vuoteen 2013 mennessä. Vuonna 1988 syntyneistä miehistä enää 67,2 prosenttia on suorittanut varusmiespalveluksen kolmikymppisinä vuoteen 2018 mennessä.
Tosia asia on, että vapauttamisperusteiden soveltamista on höllennetty viime vuosina. Höllentäjä on ollut nimenomaan puolustusvoimat. Puolustusvoimat on aika pitkälle luopunut ajatuksesta, jonka mukaan koko miespuolinen ikäluokka pitäisi kouluttaa sotilaallisesti. Kasarmeille otetaan vain ne, joilla on asiaan riittävä motivaatio.
****
Kuinka sitten syntyvien poikalasten määrä on kehittynyt vuosina 2000-2018? Oheinen taulukko on laadittu Tilastokeskuksen sivuilla olevista syntyvyysluvuista vuosina 2000-2018 (Tilastokeskuksen PxWeb-tietokannat).
2000-luvulla eniten on syntynyt uusia lapsia vuonna 2010, jolloin 60 216 syntyneestä 31 309 oli poikia. Kahdeksan vuota myöhemmin vuonna 2018 syntyneitä poikia oli enää 24 630, siis 6 679 vähemmän.
Otetaan insinöörimäinen yksinkertaistettu laskuesimerkki suunnan selvittämiseksi. Oletetaan positiivisesti, että 70 prosenttia syntyneistä poikavauvoista käy 20 vuotiaana varusmiespalveluksen ja tuo luku pätisi myös 30 vuotiaisiin 10 vuotta myöhemmin. Lisäksi oletetaan, että naisista vapaaehtoisen varusmiespalveluksen suorittaisi vuosittain 500 henkilöä (vuosien 2000-2018 tarkka keskiarvo on 481 naista vuosittain).
Vuonna 2030 näin laskettuna olisi varusmiespalveluksen suorittaneita 22 416 henkilöä (= 31 309 x 0,7 + 500) ja kahdeksan vuotta myöhemmin 17 741 henkilöä (24 630 x 0,7 + 500) vuonna 2038. Jos 70 prosentin sijaan prosenttiluku olisi 60, vastaavat luvut olisivat 19 285 ja 15 290 varusmiestä ja -naista. Kymmenen prosentin muutos merkitsisi 3 131 ja 2 451 varusmiehen vähennystä.
Alle 5 000 sotilasta ei ole kovin dramaattinen luku sinänsä, jos sodan ajan kokonaisvahvuus on edelleen yli 200 000 sotilasta.
Noin 20 vuoden iässä olevien varusmiespalvelukseen astuvien määrä tulee laskemaan vuodesta 2030 lähtien siis myös syntyvyysmuutoksen seurauksena. On todennäköistä, että varusmiespalveluksen suorittaneiden määrä laskee pitkällä aikavälillä pysyvästi jopa alle 15 000 henkilön, jos nykyiset trendit jatkuvat.
****
”Puolustusministerin [Jussi Niinistön] mukaan reservi säilyttää vahvuutensa, jos armeija kouluttaa joka vuosi noin 21 000 varusmiestä.” (Radio Sun 6.12.2018).
Oltaisiin pian siis rajalla, jossa Suomi ei entisen puolustusministerin sanoihin viitaten kykene enää pitämään reservin vahvuutta.
”Komentaja Lindberg painottaa, että koulutettavien [22 000 varusmiehen] määrä riittää täyttämään sodan ajan miesvahvuuden, joka on ensi vuodesta lähtien 230 000.” (Keskipohjanmaa 13.10.2014).
Riittääkö 21 000 varusmiehen ja tulevaisuudessa jopa alle 15 000 varusmiehen kouluttaminen 280 000 sotilaan sodan ajan joukoille? Ilman muutoksia varusmiesten määrä tulee tulevaisuudessa joka tapauksessa tippumaan alle 20 000 ja trendi on kohti 15 000 varusmiehen määrää.
Puolustusvoimien olisi syytä saattaa julkisuuteen tieto, paljonko he oikein tarvitsevat varusmiehiä vuosittain lain asettamien velvoitteiden täyttämiseksi.
Kun katsoo artikkelikuvaa, yksi käyrää seikkailee aivan miten sattuu vailla järkeä. Se on turkoosin värinen viiva, joka kuvaa kertausharjoituksissa koulutuksen saaneita.
Kun puhutaan Suomen todellisesta sodan ajan kyvykkyydestä ja juuri sodan ajan joukkojen kyvykkyydestä, niin onko parempi pitää 50 000 extrasotilaan tilastoreserviä vai kouluttaa kertausharjoituksissa 37 733 sotilasta (vuosi 2004) 17 616 sotilaan (vuosi 2018) sijaan?
Vuosia 2004 ja 2018 verrattaessa kertausharjoituksissa koulutettavien reserviläisten määrä on pudonnut alle puoleen. Vuonna 2004 koulutettiin kertausharjoituksilla 20 117 sotilasta enemmän kuin vuonna 2018. Tuon rinnalla varusmiesten määrän putoamien muutamalla tuhannella vuosikymmenten saatossa on pieni asia.
Miksi helvetissä asiat on hoidettu näin typerästi, ettei kuntoisuutta pidetä yllä kertaamalla? Asevelvollisuus on lakiin kirjattu, mutta kertausharjoitukset määränä ei. Kertausharjoituksista on siis helppo leikata, kun ei ole rahaa pitää yllä puolustuskykyä.
Velvollisuus pitää yllä reservin kyvykkyyttä sodan ajan valmiuteen tulisi kirjata tarkasti lakiin, jolloin siitä ei voitaisi laistaa poliitikkojen esityksestä.
Suomen on nyt syytä myös miettiä, pitääkö Suomen muuttaa koko uhkakuvien ennakkotorjuntaa täysin. Siis pitääkö muuttaa sotilaallisten uhkien ennaltaehkäisyä. Kyse on siis vihollistahon hyökkäyskynnyksen nostamisesta.
Nostammeko vihollisen hyökkäyskynnystä yhdellä Euroopan suurimmalla reserviarmeijalla vai olisiko Nato-jäsenyys parempi ja uskottavampi tapa pitää vihollisen hyökkäyskynnys riittävän korkealla? Suomenkin puolustus perustuisi tällöin korkeimmalla tasolla 29 muun Nato-maan tapaan ydinasepelotteeseen.
Nyt nimettävä asevelvollisuuden kehittämistä pohtiva parlamentaarisen työryhmän on mietittävä taas kertaalleen myös tuota vaihtoehtoa.
Annetaanko reservien ja sodan ajan joukkojen määrän kehittyä niin kuin ne luonnollisesti kehittyvät ja ennaltaehkäisykeino numero yksi olisi Suomen Nato-jäsenyys.
Suomen kansa saa kuihtua, jos on kuihtuakseen.
Onko Suomessa edelleen europan suurin koulutettu armeija ja muualla europassa Kreikkaa lukuunottamatta asevelvollisuusikäiset ovat nähneet aseita vain televisiossa?
Ilmoita asiaton viesti
Samoilla linjoilla, ainoa asia jolla päästään venäjän ikeestä on Suomen Natojäsenyys ja silti riittävä oma reservi. Nykyinen huulipunahallitus vihervasemmistoideologineen ei aja kumpaakaan asiaa, päinvastoin kaikki muu on tärkeämpää kuin turvallisuus ja yhteiskunnan kehittäminen vakaalle ja kestävälle pohjalle.
Ilmoita asiaton viesti
Puolustusliittoon liittyminen on valtaosasta suomalaisten mielestä veren kaivamista nenästä. Palovakuutuksen ottaminen on valtaosan suomalaisen mielestä kannattavaa. Jokin tässä logiikassa mättää.
Tiedän kyllä mistä on kysymys. Ainoa mahdollinen Suomen itsenäisyyttä ja olemassaoloamme uhkaava valtio on itäinen suurvalta. Kun sen ”turvallisuus” edellyttää, ettei Suomi liity puolustusliittoon, suomalaiset noudattavat kuuliaisesti naapurimme tahtoa. Tällä käyttäytymismallilla on hienompi nimikin: ”Finlandisierung”, joka on sukua ”Tukholmasyndroomalle”,
Ilmoita asiaton viesti
Ihan sama jos reservi on vaikka 1000 000 sotilasta… mutta kun vain 20 000 henkilöä näistä kertautetaan muutaman vuoden välein viikon ajan…
Ilmoita asiaton viesti
No se reservin koulutus; aika hyvä tuntuma asiaan on yli 25v kokemuksella. Monenkin motiivi on sotilaspuku ja illalla kapakkaan naistentansseihin kaluunat? kaulassa.
MPK:n harjoitukset nyt ovat mitä ovat. TRA-harjoitukset, vanhaa asutuskeskustaistelun jatkumoa. Oikeastaan ei mitään uutta paitsi lakkautettujen varuskuntien rakenteet.
Aikanaan heräteltiin asutuskeskustaistelua ikään kuin sissitoiminnan perusteella; vieläkään sitä ei oikeastaan ole otettu vakavasti harkintaan. On vain harjoiteltu esim ryhmien rakennusten haltuunottoa; kovin pieni harjoitusohjelma.
Ilmoita asiaton viesti
NATO:n kaikkien maiden parlamenttien tulisi ensin hyväksyä Suomen jäsennyys puolustusliitossa. Näin tuskin koskaan tulee käymään. Tilaisuus sössittiin aikoinaan SDP:n presidenttien aikana. Yksi näistä taisi saada jopa kissan lahjaksi palveluistaan Kremlillle.
Ilmoita asiaton viesti
Onko Suomessa koskaan sitten 60-luvun testattu sitä, miten reservin kokoaminen toteutetaan
a) kun siihen on aikaa
b) aikaa on erittäin vähän
c) aikaa ei ole?
Itse olen täysin vakuuttunut siitä, että armeijan kokoaminen tilanteissa b) ja c) ei ole nykyaikana niin mutkatonta kuin julkisesti annetaan ymmärtää.
Postin kulku on nykyään mitä on, eli virallisen kertaus- tai palvelukseenastumiskutsun perille meneminen ajoissa ja kaikille ei ole taattua. Kännykällä lähetettyä kutsua tai määräystä ei voida pitää virallisena ja siten pakottavana.
Saatamme myös olla tilanteessa, jossa viesti ei enää kulje vihamielisen tahon aiheuttamien häiriöiden johdosta. Näinhän voi käydä myös ilman massiivista tai rajattua invaasiota. Nykytekniikka mahdollistaa esim. matkapuhelinliikenteen halvaannuttamisen tai uudelleen ohjaamisen puhtaasti teknisin menetelmin. Näissä tilanteissa vain viranomaisviestintä toimii, mutta se ei tavoita reserviläisiä.
Jäljelle jää siis vain TV. Mutta toimiiko sekään enää b) tai c) tilanteissa?
Tärkeä kysymys on se, saisiko Venäjä kasattua suurta hyökkäysarmeijaa maan rajojen ulkopuolelle kohdistuvaan invaasioon? Talvi- ja jatkosodan aikaan se oli vielä helppoa, koska kansa oli pakkotilassa ja propagandan kyllästämää ja loppujen lopuksi lähestyvän voiton huuma sai sotilaat jatkamaan aina Berliiniin saakka.
Nyt Venäjän vauras keskiluokka on hyvin perillä maailman tapahtumista ja on myös henkilökohtaisesti nähnyt maailmaa. Suomi varsinkin on venäläisille tuttu maa ja venäläisturistit olivatkin vielä taannoin matkailualaa hengissä pitänyt ryhmä.
Suomeen hyökkäämistä olisi erittäin vaikeaa perustella venäläisille, ellei saataisi luotua uhkakuvaa Suomen vaarallisuudesta Venäjän turvallisuudelle. Sellainen uhka voisi olla esim. NATO:n pysyvä tukikohta Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on erirtäin hyvä pointti. Olemmeko nykymaailmassa liian hitaita, jos venäläiset olisivat tulossa yllättäen ryminällä läpi vaikkapa Karjalassa pidettävien sotaharjoitusten yhteydessä. Maailma on todellakin muuttunut 60-luvun ja vielä enemmän talvisodan ajasta. Nykyaikana pitäisi olla nopea ja ketterä.
Ilmoita asiaton viesti
Kosonen, ei Venäjällä ole kriittistä kansalaisyhteiskuntaa länsimaisessa mielessä. Jos Putinin hallinto päättäisi hyökätä Suomeen, niin venäläiset hurraisivat innoissaan kun Putin kertoisi televisiossa, että Suomi on päätetty palauttaa vuosisataiseen yhteyteensä Venäjän kanssa. Suomessa käyneet ja täällä mökin omistavat venäläiset olisivat tyytyväisiä, ettei enää tarvitse ostosmatkailla ja käydä mökillä ulkomailla ja hankkia hankalasti viisumia. Kriittistä venäläisälymystöä on vain pari prosenttia kansasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ari Pesoselta erittäin tarpeellinen avaus, vaikka kaikista kirjotetuista asioista en ole samaa mieltä. Kokonaisuus ratkaisee – kiitos Ari.
Mielestäni Suomen pitää ehdottomasti liittyä demokraattisten maiden puolustusliiton NATO jäseneksi – mutta se ei suinkaan riitä. Lisäksi pitää olla oma puolustusvalmius ja puolustuskyky kunnossa.
Suomi ei saa laskea sen varaan, että Suomeen tulisi NATO-liittolaisten joukkoja ainakaan mainita saakka – kun Venäjä taas hyökkää Suomen kimppuun yrittäen jälleen valloittaa koko Suomen.
NATO-jäsenyyden myötä saisimme mm.:
– satelliittitiedustelutietoa;
– signaalitiedustelutietoa;
– henkilötiedustelulla hankittua tietoa;
– satelliittiviestikanavia käyttöömme;
– materiaalista apua kun Venäjä hyökkää;
– AWACS-koneen lentämään Pohjanlahdelle (kunhan se sovitaan etukäteen);
– jos oikein hyvin menee, niin myös ilmatukea.
Itsellä pitää olla hyvin koulutetut ja varustetut joukot – riittävä määrä ajoissa ennen Venäjän hyökkäystä. Pitää olla myös riittävä määrä koulutettua henkilöstöä ja materiaalia korvaamaan taisteluista väistämättä seuraavia tappioita.
Siksi varusmieskoulutuksessa pitää kouluttaa kaikki kynnelle kykenevät henkilöt. Lisäksi pitää olla oleellisesti laajemmassa mitassa kertausharjoituksia kuin nykyisin on. Suurempia harjoituksia, pitkäaikaisempia harjoituksia, oleelliseen keskittyviä harjoituksia, useammille reserviläisille.
Lisäksi Suomeen pitää perustaa uudelleen Suojeluskunnat Puolustusvoimain komentajan alaiseksi puolustushaaraksi. Suojeluskuntalaisille henkilökohtaiset aseet patruunoineen koteihinsa hyviin asekaappeihin ja raskaat aseet läheisten suojeluskuntatalojen asevarastoihin.
Ilmoita asiaton viesti
”raskaat aseet läheisten suojeluskuntatalojen asevarastoihin.”
Ruotsissa hemvärnet joutui luopumaan raskaiden aseiden säilytyksestä, kun liian raskasta aseistusta päätyi murtojen kautta vääriin käsiin, mm. kertasinkoja (tunnetaan Suomessa KES 66 ORAK) katosi ja niitä löytyi paikallisilta moottoripyöräjengeiltä. Myös ruotsalaisten AK fyran sotilaskivääreitä on edelleen kateissa kohtuullinen määrä.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, Ruotsissa varastointi tehtiin huonosti. Oli pienehköjä teräsbetoni kuutioita, joissa aseet olivat, ilman vartiointia.
Sanoin yllä, että suojeluskuntatalojen asevarastoissa. Suojeluskuntatalossa on tietysti myös hälytysjärjestelmät ja aseistettu päivystäjä vuorokauden ympäri joka ainoa päivä. Valmiutta nostettaessa lisää aseistettuja vartijoita. Virossa se toimii hyvin. On konekiväärit, singot, kranaatinheittimet, jne.
Ilmoita asiaton viesti
Mahdollisesti voitaisiin sopia pankkien kanssa holvien käytöstä aseiden osien (lukot, luistit) varastointiin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on ”täynnä” lakkautettujen pankkien pankkiholveja. Niissä voisi säilyttää mm. konekiväärejä patruunoineen, kertasinkoja, jne.
Ilmoita asiaton viesti
Juhani Putkinen aivan oikein. Vaikka Suomi liittoutuisi emme voi ulkoistaa puolustusta.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin se asia on Veijo.
Valitettavasti hyvin moni NATO-maa ei täytä velvollisuuttaan puolustuskyvyn suhteen, eikä myöskään puolustusmäärärahojen suhteen (vähintään 2% BKTstä). Yksi velvollisuutensa laiminlyöjistä on Saksa, molemmissa suhteissa.
Toinen huono esimerkki on Latvia. Latvian puolustusmäärärahat ovat toki sen 2% BKTsta, mutta kun ei ole asevelvollisuutta niin sitten ei ole myöskään reserviä korvaamaan tulevassa sodassa väistämättä tulevia tappioita. Latvian puolustuksena on kuitenkin kaksi asiaa:
1. Latviassa on toimiva suojeluskuntajärjestö Zemessardze;
2. Latviaan on valitettavasti puoli vuosisataa kestäneen brutaalin Venäjän miehityksen aikana laittomasti asutettu niin paljon venäläisiä, että se olisi ongelma asevelvollisuudessa. Venäläisten lojaalisuuteen ei voi luottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. Kuka tahansa järkevästi ajatteleva tietää, mikä nostaa Venäjän hyökkäyskynnystä Suomeen. Valitettavasti meillä on Kremlin taskussa olevia poliitikoja sen verran että järkevä ajattelu ei täällä ole mahdollista. Ei meidän muidenkaan kannata paukutella henkseleitä fiksuudella.
Hyvä esimerkki idioottimaisesta entisen orjakansan ajattelutavasta on se että jopa 25 % meistä haluaisi Niinistön jatkavan presidenttinä poikkeuslailla. Vielä äskettäin tämä vanha rassukka puolusteli mediassa näkemystään siitä että Nato-jäsenyydestä tulisi järjestää kansanäänestys. Niinistö on Putinin luottomiehiä joten tottakai Suomi on pidettävä Venäjän etupiirissä. Suomen ulkoturvallisuus on jätettävä huutoäänestyksen varaan jossa Venäjälle tulee jättää veto-oikeus.
Itse odottelen sitä että lakiin perustuva asevelvollisuusaikani päättyy muutaman vuoden päästä. Sen jälkeen Niinistö, muut Kremlin poliitikot ja suomalaiset voivat liittyä puolestani vaikka Neuvostoliittoon.
Ilmoita asiaton viesti
Taas hyvä kirjoitus Pesoselta. Natoon liittyminen on ehdoton välttämättömyys, mutta myös omasta puolustuskyvystä on pidettävä huolta. Kolmantena lisäisin vielä mahdollisimman läheisen sotilaallisen yhteistyön myös suoraan Yhdysvaltain kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Jopa puolustussopimus USAn kanssa olisi kannatettava asia. Varmistettaisiin edes materiaalinen apu sodan aikana. AMRAAM-ilmataisteluohjuksia, Stinger-ilmatorjuntaohjuksia, jne., jne. Aseita ei yleensä toimiteta sodassa jo olevalle, ellei sitä ole sovittu etukäteen valtiosopimuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Holodnaja pravda
Realiteetit ja realismi
Neuvostoliittoa ja sen Puna-armeijan satoja divisionia ei enää ole.
Vaikka Paavo ”Neuvostoliitto on Ikuinen” Väyrynen niin väittikin väitöskirjassaan vuonna 1988. Lähde. https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavo_V%C3%A4yrynen
On Venäjä ja sen puolustusvoimat.
Katsotaanpa karttaa Moskovan Kremlistä käsin. Punainen ”Pommi” on Moskova. https://www.google.com/maps/place/55%C2%B045'21.0%22N+37%C2%B037'03.0%22E/@56.1158612,32.2733435,3591057m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d55.755833!4d37.6175
Mitä hittoa, eikö Suomi olekaan suurin ja vaarallisin kohde Moskovalle.
Kuinka Moskovasta päästään Norjan Merelle ja sitä kautta Atlantille?
Tai Pietarista, kun Naton laivasto sulkee ensitöikseen Tanskan salmet.
Vaihtoehdoksi jää Armata-divisionille ruskaretki Suomen, Ruotsin ja Norjan läpi ennen kuin ollaan Bodö’ssä, punainen ”Pommi” https://www.google.com/maps/place/67%C2%B016'48.0%22N+14%C2%B024'18.0%22E/@61.4430094,-2.9887409,2787686m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d67.28!4d14.405
Kyllä plutoonan komentajat ”putkiset & pesoset” ovat varmasti oikeassa. Suomi ja Suomen puolustusvoimat ovat todellinen uhka Venäjälle ja Moskovalle.
Ehdottomasti paljon tärkeämpi kuin Balttia tai muu Eurooppa, USA’sta, Kiinasta ja Natosta puhumattakaan.
Njet Hjyva
*****
Kun Laivue 2020 ja Hamina-luokan ohjusveneet saadaan käyttöön 2030 meillä on myös uusi kyky torjua sukellusveneitä. Samalla saadaan myös Merivoimille lisää ilmatorjuntakykyä 10 km korkeuteen ja 100 km kantamalla. Näillä vahvistetaan myös rannikkopuolustusta.
Kun HX-hanke saadaan valmiiksi vuonna 2030 Suomelta puuttuu vain kyky kuinka torjutaan risteilyohjukset ja lyhyen kantaman ballistiset ohjukset.
Tämä on merkittävin haaste.
Suomen puolustuksen suuri ongelma, Akilleen kantapää, on yli 20 km yltävän ja yli 100 km kantavan ilma- ja ohjustorjunnan puute, jolla strategisesti ja sotilaallisesti tärkeitä kohteita voidaan kriisitilanteessa suojella.
Sotilaallisessa kriisissä Maavoimat kuitenkin kantavat suurimman vastuun Suomen puolustuksesta, näiden joukkojen, reservin armeijan, tueksi tarvitaan sekä monitoimihävittäjät että ilma -ja ohjustorjuntajärjestelmä.
Tällä hetkellä ITO -12 Nasams korkeatorjunta kyky on 10 km. Tästä ylöspäin ainoa ilmatorjuntakyky on vain nykyisillä Hornet F-A/18- C/D hävittäjillä.
Puolustusvoimien näkökulmaa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9ddcbef3-e4b2-4560-88ed-e61e44532778
Lisää tehoa Suomen ilmapuolustukseen. https://yle.fi/uutiset/3-10832399
Valmistetaanko Suomeen tuleva Saab Jas Gripen 39-E/F Suomessa? https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2020-02-05/saab-adds-globaleye-finnish-gripen-offer
Elektronisen sodankäynnin, EW- varustus EAJP, on jo vakiovarusteena Saab Gripen Jas-39 E/F koneissa. https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-11-07/saab-flies-new-electronic-attack-pod
Privet iz Helsinki, pozhalujsta Tovarish
Ilmoita asiaton viesti
Käytännön strateginen ajattelu unohtuu rauhan aikana nopeasti.
Sota-ajan joukko:
Jokainen asiaan enemmän vihkiytynyt tai varsinkin paikan päällä ollut, tietää sen faktan, että ei ole olemassa materiaalia, organisointikykyä tai edes kunnollisia suunnitelmia suureen sota-ajan joukkoon. Ei ollut 230 000 sotilaaseen. Vielä vähemmän 280 000-tuhanteen.
Muutenkin se, mitä, miten ja mistä 280 000 miestä saadaan sotilaiksi yhtäkkiä, tuntuu olevan mysteeri ihan jokaiselle jääkäristä-kenraaliin.
Puolustusvoimat laskee kyllä kaikki palvelusta suorittavat varusmiehet vahvuuteen niin rauhan kuin sodan-aikana. Mikä on huvittavaa sinänsä, että parhaimmillaankin varusmiehistä 2/5 osaa on käyttökelpoisia yhtään mihinkään.
Samaa logiikkaa sovelletaan sota-ajan joukon kokoamiseen, jossa mahtavan suuri armeija voidaan vain aseistaa ja on heti valmis toimimaan. Oikean oikeasti, 280 000 miestä jouduttaisiin suurimmaksi osaksi kouluttamaan kuukausia ensin.
Olisko pienempi, oikeasti olemassa oleva, paljon nykyistä paremmin varusteltu, kalustettu, koulutettu ja motivoitunut joukko tehokkaampi, kuin suuren suuri paperisotilasarmeija?
Varustelu:
Asiasta keskustellessa törmää usein tokaisuun ”Ei jokainen tarvi sitä uusinta rynkkyä!” Mikä onkin ehkä totta. Mutta jokainen tarvii jotain. Ja paljon. Nykysodankäynnissä kivääri, kokardi ja vyö ovat sitä tasoa että koko touhu kannattaa samantien unohtaa, jos ei pystytä parempaan.
Lisäksi puolustusvoimien materiaali ja huolto-osilla, etenkin leijona cateringillä on jatkuvasti ongelmia rauhan ajan toiminnan ylläpitämisessä. Se miten huonosti hommat toimii tällä hetkellä, tekee ihan täysin mahdolliseksi että jollekkin perustetulle sota-ajan osastolle vain unohdetaan vahingossa järjestää ruokahuolto. En yllättyisi yhtään.
”Se on vttu just näin.” – Yleinen lausahdus PV:n kantahenkilökunnalta.
Varusmiespalveluksen käymättä jättämisessä on kyllä ihan selkeät syyt. Mutta täälläpäin on kyllä kovasti kummasteltu tätä ”ahdistaa käydä samoissa suihkuissa” sepostusta. Näitä ahdistuksia kun ei ole kukaan kuullut keneltäkään käyneeltä, keskeyttäneeltä, sivarilta tai muiltakaan.
Ongelma on enemmän homman yleinen huono ja radikaalisti vaihteleva taso. Sekä kaikki lapselliset vanhanaikaiset vttuilut ja muu järjettyömyys.
Näissä kyllä ollaan kehitytty ja kehitytään kokoajan, historian kovinta vauhtia. Mikä on erittäin hyvä, jos verrataan Britteihin, missä sotilasfasistisen-preussilaiset perinteet ja ihan suora simputus ovat arkipäivää, eikä kirjaimellisesti kukaan halua siellä enää armeijaan. :’D
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Ari Pesonen puheenvuorostasi ja sitkeydestäsi vääntää rautalangasta meille faktoja ja ajateltavaa.
Tuo meidän suomalaisten ”Nato-kammoisuus” vaatisi laajaa ja tarkkaa, jopa psykologista tutkimusta. Maalaisjärjellä ajateltuna siinä ei ole mitään järkeä ja se estää asiallisen keskustelun Natoon liittymisestä.
Minäkin olen ollut siinä käsityksessä että RVL:n joukot on aina laskettu sodanajan joukkoihin. Tosin RVL on ollut jo vuosia erilaisten säästöohjelmien kohteena, ikävä kyllä, enkä pitäisi sitä lukumääräisesti (2716 hekilöä+reservi) merkittävänä. Kun vielä Ottawan-sopimukseen liittymällä RVL:n sodanajan joukoilta vietiin yksi tärkein ase,mitään korvaavaa tilalle hankkimatta. Todellinen tilanne sodanajan suorituskyvystä on absurdin surullinen.
Ennen oli kaikki paremmin. RVL:n sodanajan joukkojen tehtävänä oli mm. hidastaa ja kuluttaa maahan hyökkääjää ja antaa puolustusvoimille aikaa valmistautua omiin toimiin. 1959 yritettiin jopa perustaa neljää rajaprikaatia joilla olisi ollut käytännössä ”yön yli”, eli 24h jälkeen, valmius. Tuo oli ennakkoluuloton ja nykyaikainen valmiusjoukko, n. 20000 sotilaallaan. file:///C:/Users/OMISTAJA/Downloads/4149-Artikkelin%20
”Majuri Kalervo Sipi arvioi vuonna 1982, että lähi-ilmatorjuntaohjuksia tarvittiin yhtymien lisäksi sissitoimintaa suorittavien joukkojen tukena. Arviossa näkyi sissitoiminnan merkitys alueellisen puolustuksen vakiintumisen myötä. Rajavartiolaitoksen henkilökunnalle annettiinkin koulutusta ja heidän käyttöön annettiin pieni määrä ohjuksia sissitoimintaa varten” Sotatieteiden tohtori, kapteeni Jussi Pajunen. ”Tulisuluista tappioiden tuottamiseen”. Suoritus kykyä sitä tarvitseville 38 vuotta sitten.
Puhumattakaan jo olleista ja varustetuista kahdesta sodanajan panssariprikaatista.
Meillä nuo sodanajan joukkot ovat merkillinen ja venyvä käsite. Kärjistäen, Suomessa hankitaan ”kalusto” halvalla ja sen jälkeen mietitään millainen joukko tuolla kalustolla saadaan. Pitäisi miettiä uhkat ja millaisilla joukoilla uhkiin vastataan, tämän jälkeen varustaa joukot parhaalla mahdollisella tavalla. Tuo maksaa. Muistelen että prikaatin varustaminen n. miljardin. Suomi tuhlaa +8 miljardia vuodessa suoriin ja epäsuoriin yritystukiin.
Muualla maailmassa sotajoukot lasketaan prikaateissa. Meillä on käsitteinä taisteluosasto, miniprikaati, pienoisprikaati jne.
Ilmoita asiaton viesti
Sori tuo linkki rajaprikaateihin meni …. Googlettamalla rajaprikaatit tai Suomalainen prikaati. Yleisesikuntaeverstiluutnantti Petteri Joukon kirjoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen kommentti Veijo – kiitos.
Joukkojen oma orgaaninen ilmatorjunta on edelleen suuri puute. Olalta ammuttavia Stingereitä toki on hankittu, mutta lähestulkoon mitätön määrä tarpeeseen nähden.
Rajavartiolaitoksella pitäisi olla lähinnä sissijoukkoja, ei prikaateja, eikä pataljoonia, vaan pieniä sissiyksikköjä, jotka keskittyvät miinasotaan. Kylkimiinoja, viuhkapanoksia, kaukolaukaisimia. Vihollinen ei saisi edes nähdä sissejä, jotka tuottavat heille suuria tappioita.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Tuossa Petteri Joukon kirjoituksessa rajaprikaatien tehtävänä oli rajojen vartiointi, suojajoukkotaistelut ja sissisodankäynti. Huomioni kiinnittyi lähinnä sotilaiden suureen määrään ja valmius nopeuteen. Neljä sodanajan prikaatia n, vuorokauden valmiudessa. Olisiko Neuvostoliitto esittänyt paheksuntansa tuollaisille joukoille, joiden selvä toiminta suunta oli itä?
Itse suoritin varusmiespalveluksen 80-luvun puolenvälin tienoilla Kaakkois-Suomen Rajavartiostossa, Koulutus oli samansuuntainen, sotatilanteessa tehtävä maahantunkeutujan Suomeen tulo ja täällä olo mahdollisimman hankalaksi ja vit…maiseksi ja antaa puolustusvoimille hieman aikaa. Miinat olivat tavoitteen saavuttamiseksi meille halpa ”unelma-ase”. Joten on ihan henkilökohtaisesti ”hampaankolossa” noita kohtaan jotka veivät meidät ottawan-sopimukseen, vaikka kuulunkin nykyisin huru-ukko-osastoon.
Ilmoita asiaton viesti
”Miinat olivat tavoitteen saavuttamiseksi meille halpa ”unelma-ase”. Joten on ihan henkilökohtaisesti ”hampaankolossa” noita kohtaan jotka veivät meidät ottawan-sopimukseen”
Minulla myös. Entinen puolustusvoimain komentaja kenraali Lauri Sutela sanoi aivan oikein, että se miinoista luopuminen on ”maanpetoksellista toimintaa”.
No, sopimus on valitettavasti ratifioitu ja miinat hävitetty. Se sopimus on irtisanottava kiireen vilkkaa. Irtisanomisaika on 6 kk.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni miinoitus ja miinoilla ansoittaminen on taidetta jossa mielikuvitus vain on rajana. Ja niinkuin aikoinaan kouluttajani, rajavartiomestari, sanoi ”Kun pääset toiminnallasi vastustajan korvienväliin, olet puolimatkassa kohti voittoa”
Ilmoita asiaton viesti
Sissit tarvitsevat miinoja lukuisiin eri tarkoituksiin, joista muutama esimerkki:
– tähysmiinoilla (kylkimiina, viuhkapanos) väijytys vihollisen kolonnalle;
– räjäyttäjän suojaksi vaikkapa liikeanturilla räjäytettäviä miinoja;
– väijytykseltä sissileiriin kulkureitille miinoja jälittäjiä ja jälkikoiria vastaan;
– sissileirin suojaksi varsinainen erilaisten miinojen miinakenttä.
Ilmoita asiaton viesti