Suomi jarruttaa kielteisellä Nato-jäsenyyskannallaan edelleen myös Ruotsin Nato-jäsenyyttä
”Skulle vi ändra vår säkerhetspolitiska doktrin och välja att söka Nato-medlemskap, det setter ohört stark tryck mot Finland. Man måste se vad vil så fall åstadkomma i förhållandet Finland om vi skulle ta sådant beslut.” (TV-Uutiset 28.12.2020, Yle Areena).
Oheiset sanat ovat Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvistin sanoja. Ylen Pohjoismaiden-kirjeenvaihtaja Kirsi Heikel haastatteli puolustusministeri Peter Hultqvistia. Haastattelu julkaistiin maanantaina 28.12.2020.
Hultqvistin haastattelujuttu on Yle Areenassa nauhan kohdassa 10:25–13:13. Edellä lainatut sanat ovat kohdassa 12:01–12:19. Artikkelikuva on kuvakaappaus tuosta Ylen uutislähetyksestä.
En ole varma onko välja-sana oikein kirjattu, kun Hultqvistin lausuma kuulostaa korvaani enemmän värja-sanalta, mutta se ei oikein sovi yhteyteen. Riikinsuomalaisena en ole ruotsin kielen osaaja.
Jutussa Peter Hultqvistin sanat oli käännetty oheisesti:
”Jos me muuttaisimme turvallisuuspoliittista oppiamme ja hakisimme Naton jäsenyyttä, siitä seuraisi valtava paine Suomelle. Meidän on katsottava, mitä sillä Suomen suhteen saavutettaisiin, jos tekisimme sellaisen päätöksen.”
”Suomen suhteen”. Palataan tuohon myöhemmin, mitä se tarkoittaa ruotsalaisessa katsannossa.
Hultqvist on todennut samassa haastattelussa myös oheisesti:
”Jos me muuttaisimme turvallisuuspolitiikan linjaa ja hakisimme Naton jäsenyyttä, se muuttaisi tasapainoa koko Skandinaviassa. Se aiheuttaisi Suomelle valtavan paineen, jolla on pitkä raja Venäjän kanssa.” (Yle 28.12.2020).
Oheinen puolustusministeri Hultqvistin toteama on asian ydin, mistä on ollut kyse jo Toisesta maailmansodasta lähtien.
Tuota asian ydintä harva on ymmärtänyt Suomessa. Ei vieläkään 75 vuoden jälkeen eikä edes 28.12.2020 päivän ja Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvistin sanojen jälkeen.
Olisi jo viimein aika ymmärtää, mistä kaikesta on kysymys.
Kyse on siitä, että Ruotsin tehtävä on edelleen paapoa Suomea, joka ei vieläkään ole valmis liittymään Natoon. Suomen vuoksi Pohjoismaiden ja Baltian maiden puolustus ei ole saanut vieläkään lopullista muotoa Pohjolan alueella. Vaikeaa ja hidasta on ollut.
****
Suomi on siis Ruotsin Natoon liittymisen jarruttaja. Kirsi Heikelin Hultqvist-haastattelu oli pitkä ja silloin haastateltava yleensä alkaa kertoa myös totuuksia. Hultqvist lausui totuuden, joka ei liene ollut hänen tarkoituksensa.
Kylmän sodan aikana valitulla Suomi-Ruotsi-kuviolla oli perusteet, koska Ruotsin liittyminen Natoon olisi merkinnyt, että Neuvostoliitto olisi aktivoinut YYA-sopimuksen (17/1948) sotilaslausekkeet, joiden perusta on kirjattu sopimuksen 1 artiklaan. Nato ja Ruotsi olisivat menettäneet Suomen itse itseään puolustavana puskurivyöhykkeenä suhteessa Neuvostoliittoon.
Suomi sai Neuvostoliitolta kutsun neuvotteluihin YYA-sopimuksesta 22. helmikuuta 1948. Nopeiden neuvottelun jälkeen Suomen eduskunta ratifioi sopimuksen Neuvostoliiton kanssa ystävyydestä, yhteistyöstä ja avunannosta jo 28.4.1948. Neuvottelut kestivät vain kahden kuukauden ajan.
Keväällä 1948 Ruotsin Neuvostoliiton suurlähetystössä toiminut diplomaatti Rolf Sohlman teki Neuvostoliitolle selväksi, että jos Neuvostoliiton toimet Suomea kohtaan olisivat liian voimakkaita YYA-neuvotteluissa, puolueettomuusasema Ruotsissa harkittaisiin uudelleen. Toisin sanoen Ruotsi liittyisi perusteilla olevaan länsimaiseen puolustusliittoon ja luopuisi puolueettomuudesta.
Ruotsin viesti Sohlmanin välittämänä Neuvostoliitolle oli vahvaa diplomaattista kieltä. On huomattava, että Ruotsi oli itseasiassa jo tuolloin aloittanut oman ydinaseen kehittämiseen tähtäävät valmistelut (US-blogi 26.12.2020).
Kylmän sodan ja YYA-sopimuksen aikana Ruotsin Nato-jäsenyys ei siis olisi ollut Ruotsillekaan hyvä vaihtoehto, koska se olisi merkinnyt Suomen menettämistä puskurialueena. Idän ja lännen raja olisi kulkenut Tornionjokilaaksossa.
Suomi oli siis sekä idän että lännen puskurialuetta ja tilanne oli status quo, muttei ainakaan Suomelle tyydyttävä.
Yhdysvallat tarkkaili koko ajan Suomen tilannetta ja oli huolissaan etenkin 1950-luvulla Suomen valumisesta taloudellisesti Neuvostoliiton vaikutuspiiriin. Asia käy hyvin ilmi asiaa koskevissa CIA-raporteista (CIA, Freedom of Information Act Electronic Reading Room).
Ruotsi oli ydinaseisiin turvallisuuttaan perustava ”puolueeton” valtio. Ensin ajatuksena oli turvautua omiin ydinaseisiin ja vuosista 1963–64 lähtien Yhdysvaltojen ydinaseisiin, kun sen sijaan Suomi kuului sotilaallisesti Neuvostoliiton etupiiriin YYA-sopimuksen kautta aina peräti 20.1.1992 saakka.
Vuosien 1949–1961 välisenä aikana harjoitettua ulkopolitiikkaa on Ruotsissa luonnehdittu sanalla ”dubbelpolitik”, mutta mielestäni tuo politiikka kesti aina sinne saakka, kunnes Ruotsi luopui oman ydinaseen kehittelystä ja pääsi Yhdysvaltojen ydinasesateenvarjon alle.
****
Suomi on nyt tykästynyt kylmän sodan aikaiseen asemaansa niin perinpohjin, ettei se ole halunnut siitä eroon, vaikka Neuvostoliitto on ollut hajonneena jo kolmen vuosikymmenen ajan. Mahdollisuuksia eroon pääsylle Suomelle on tarjottu enemmän kuin tarpeeksi.
Suomella on tavallaan edelleen suurta halukkuutta elää näennäisturvallista kylmän sodan aikaa. Perusajatuslogiikka Suomen ulkopoliittisessa johdossa on ollut, että jos Suomi käyttäytyy Neuvostoliiton ja nykyisen Venäjän tahdon ja etujen mukaisesti, Venäjä ei kohdistaisi Suomeen sotilaallisia toimia.
Venäjä on aistinut tuon Suomen halukkuuden ja on onnistunut pitämään tilanteen itsellensä suotuisana jo kolmen vuosikymmenen ajan. Suurimmat jarruttajat tarvittaville muutoksille ovat olleet Suomen tasavallan presidentit Halonen ja Niinistö.
Suomi ei ole nähnyt ydinaseiden tuovan sille turvaa vastaavasti kuin mitä ne tuovat kaikille neljälle muulle Pohjoismaalle ja kaikille kolmelle Baltian maalle.
Suomi on siis poikkeus.
Koko muu Eurooppa Venäjän rajaa myöten on jo Naton jäsenmaita. Vielä ilman jäsenyyttä olevilla – kuten Ukrainalla – on kova halu jäseniksi, muttei Suomella. Suomi on tosiaankin tykästynyt asemaansa ja kuvittelee sen tuovan edelleen turvaa. Suomi luulee edelleen olevansa jokin erityinen tapaus suhteessa Venäjään.
****
Palataan Suomeen ja Ruotsiin.
Kaikki Suomen integraatio länteen kylmän sodan aikana tapahtui Ruotsin vanavedessä ja Ruotsin esimerkistä.
Ruotsi jätti EY-jäsenhakemuksen heinäkuussa 1991, Suomi jätti EY-jäsenhakemuksen maaliskuussa 1992. Suomi liittyi Euroopan neuvostoon vuonna 1989 Neuvostoliiton ollessa luhistumassa, kun puolestaan Ruotsi on ollut järjestön perustajajäsen jo vuodesta 1949. Suomesta tuli Eftan liitännäisjäsen vuonna 1961 ja täysjäsen vasta vuonna 1986, kun taas Ruotsi on ollut järjestön perustajajäsen jo vuodesta 1960. Suomi liittyi OECD:hen vuonna 1969, kun vastaavasti Ruotsi on ollut järjestön perustajajäsen jo vuodesta 1961. Suomi liittyi Pohjoismaiden neuvostoon vuonna 1955, kun muut neljä pohjoismaata perustivat järjestön jo vuonna 1952.
EEC-vapaakauppasopimus 1970-luvun alussa ei olisi ollut Suomelle tosiasia, jos myös Ruotsi ei olisi solminut sopimusta. Iso-Britannia ja Tanska lähtivät Eftasta EC:n – suomalaisittain Euroopan yhteisön – jäseneksi vuonna 1973.
EY-jäsenyyttäkään Suomi ei olisi uskaltanut hakea, ellei Ruotsi olisi asettanut Suomea pakkovalinnan eteen. Luojan kiitos, että Ruotsi haki jäsenyyttä Suomelta salaa eikä Suomi näin päässyt säätämään omia virityksiään ja laimentamaan Ruotsin jäsenyyspyrkimyksiä.
Historia on osoittanut, ettei Venäjän pelko ole ollut Suomessa viisauden alku.
Suomi ja Ruotsi ovat kuin Majakka ja Perävaunu, Ohukainen ja Paksukainen tai don Quijote ja Sancho Panza. Se on Ruotsi, joka on vienyt. Se on Suomi, joka on vikissyt.
Sama tulee olla aikanaan Ruotsin Nato-jäsenyyshakemus ja sen poliittinen päätös. Ruotsin Nato-jäsenyyshakemus on parempi tehdä Suomelta salaa niin, että Suomi asetetaan pakkovalinnan eteen kuten historiassa. Muuten Suomi ei kykene asiaa päättämään, vaan alkaisi säätää omia virityksiään.
Vain pakkovalinnassa tahmea Suomi kykenee päättämään ja saa asioita ratkaisuun. Suomen uskallus uutteen on aina ollut vähäistä.
****
Varapresidentti Joe Biden vieraili Ruotsissa 25.8.2016. Venäjän aggressiivinen käytös Ukrainassa oli saanut myös ruotsalaiset huolestuneiksi turvallisuudestaan.
Varapresidentti Bidenin ja pääministeri Löfvenin tapaamisen tiedotustilaisuus on katsottavissa esimerkiksi Expressenin nauhana YouTubesta (YouTube 25.8.2016).
”Ingen ska kunna missförstå, varken herr Putin eller någon annan, att detta är okränkbart territorium. Punkt. Punkt. Punkt.” olivat Joe Bidenin sanat pääministeritapaamisen jälkeen lehdistötilaisuudessa englannista ruotsin kielelle käännettynä (Expressen 25.8.2016).
Vapaasti suomennettuna:
”Kukaan ei voi ymmärtää väärin, ei herra Putin eikä kukaan muu, että tämä [Ruotsi] on loukkaamatonta aluetta. Piste. Piste. Piste.”
Biden toisti selväsanaisesti kuuluisalla ”piste”-puheellaan Ruotsille ne turvatakuut, jotka Ruotsille oli annettu 1960-luvulla hieman vähäisemmällä julkisuudella. Ehkä Bidenin tarkoitus ei kuitenkaan ollut puhua lehdistötilaisuudessa julkisesti noin selväsanaisesti.
Vastaavaa ei ole koskaan Suomelle annettu. Ei salaa, ei julkisesti eikä millään muullakaan muotoa. Ei niin, että olisi vaikuttanut Venäjän toimintaan. Suomi ei ole Ruotsi.
Vain viikkoa aikaisemmin 18.8.2016 ulkoministeri John Kerry lounasti ruotsalaisen kollegansa Margot Wallströmin kanssa Östermalmshallenissa Tukholmassa. Kerry oli yksityismatkallaan häissä Ruotsissa ja tapasi samassa yhteydessä Ruotsin ulkoministerin.
Toisin kuin suomalaiset poliitikot presidenttiämme myöten, ruotsalaiset osaavat olla varsin rentoja myös korkea-arvoisessa seurassa eivätkä seiso kuin paskakanki televisiokameroiden edessä. Ulkoministeri Timo Soini oli tosin Suomessa hienoinen poikkeus. Suomalaisille poliitikoille ikään kuin uskottavuus ja arvovalta olisivat kiinni pönäkästä esiintymisestä kuin Kremlissä Leninin mausoleumin päällä kuunaan.
****
Edellisessä kappaleessa kerrottu huomioiden Suomessa olisi hyvä ymmärtää, miksi Ruotsi ei ole Suomen tapaan kiinnostunut EU-puolustusyhteistyöstä laisinkaan. En minäkään olisi, jos olisin Ruotsi.
Suomessa vannotaan presidenttiä myöten Suomen ja Ruotsin sotilaallisen yhteistyön nimiin eikä puolustusliittoakaan maiden välillä nähdä Suomessa mahdottomana.
Ruotsissa ei moisen varaan lasketa. Asia tuli hyvin esille, kun Ruotsin Riksdagen sääti syksyllä lain sotilaallisen avun antamisesta Suomelle. Laki on kirjattu käytännössä sellaiseen vaikeaan muotoon, että sotilaallisen antaminen on mahdotonta, jos Suomi joutuu sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi ja jos Suomi on jo sodassa (US-blogi 27.11.2020).
Mistä on oikein kysymys?
Kysymys on ydinaseista ja niiden tuomasta turvasta. Kyse on puolustuksen korkeimmasta tasosta. Ruotsi tulkitsee – ja tulkitsee aivan oikein –, että Ruotsi kuuluu edelleen Yhdysvaltojen ydinasesuojan alle. Suojan, joka Ruotsille on ollut jo vuosista 1963–64 lähtien.
Eikä Ruotsi ole väärässä.
Suomi puolestaan yrittää keksiä kaiken maailman korvikkeita. Edes mielikuvitus ei ole rajana, kun kaiken maailman korvikkeita yritetään keksiä. Virkamiehet ulkoministeriössä, puolustusministeriössä ja Ulkopoliittisessa instituutissa yrittävät keksiä typeryyttään typerämpiä selityksiä Suomen linjalle.
Pohjolassa kolme Pohjoismaata ja kolme Baltian maata ovat ydinasesuojan alla Natossa ja Ruotsi muutoin. Suomi ei ole missään.
Tuon takia Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyö ei voi oikein toimia niin, että siitä syntyisi puolustusliitto. Suomi ja Ruotsi eivät ole tasaveroisia. Olisi koomista, että Yhdysvallat takaisi Ruotsin turvallisuutta ja Ruotsi puolestaan Suomen turvallisuutta.
Yhdysvallat on sitoutunut Ruotsiin niin, että myös Venäjä tietää sitoutumisen. Sen sijaan Yhdysvallat ei ole sitoutunut Suomeen vastaavasti eikä sitoudu, vaikka Suomi ostaa yhdysvaltalaishävittäjät. Yhdysvallat ei ole antanut Suomelle vastaavia ydinasetakuita kuin Ruotsille. Suomi näkee Ruotsin itselleen tasaveroisena, mutta Suomi ei Ruotsille tasaveroinen muiden näkemänä.
Itse asiassa nyt harjoitettavan pohjoismaisen puolustusyhteistyön päämäärä lienee saattaa yltiövarovaista Suomea askel askelelta lähemmäksi Nato-jäsenyyttä, mutta toistaiseksi Suomen kansan päätä yhteistyö ei ole kääntänyt vielä yhtään.
****
Ruotsin seuraavat parlamenttivaalit ovat jo ensi vuonna. Syyskuun 11. päivänä 2022.
Ruotsin Nato-jäsenyys tulee ajankohtaiseksi seuraavien parlamenttivaalien jälkeen, mikäli porvariblokki ja Ruotsidemokraatit (Sverigedemokraterna, SD) voitavat vaalit niin, että punaviherblokki ei kykenisi muodostamaan toimivaa enemmistö- tai vähemmistöhallitusta.
Porvariblokista Keskustapuolue (Centerpartiet, C) ja Liberaalit (Liberalerna, L) tukevat istuvaa Löfvenin vähemmistöhallitusta, Kristillisdemokraatit (Kristdemokraterna, KD) ei.
Eri mielipidekyselylaitosten kannatusmittaustuloksia on kirjattu Wikipedian sivuille (Opinionsundersökningar inför riksdagsvalet i Sverige 2022).
Tuoreimpien joulukuun puoluekannatuskyselyjen keskiarvona sosiaalidemokraattien (Sveriges socialdemokratiska arbetarparti, S) kannatus oli 26,15 prosenttia, Maltillisen Kokoomuksen (Moderata samlingspariet, M) 22,25 prosenttia ja Ruotsidemokraattien 19,73 prosenttia.
Porvariblokin Löfvenin vähemmistöhallitusta tukevien Keskustapuolueen ja Liberaalien kannatus (7,80 ja 2,80 prosenttia) on niin vähän verrattuna Ruotsidemokraattien kannatukseen, että Kokoomuksen on parempi nojautua Ruotsidemokraatteihin ja Kristillisiin kuin Keskustapuolueeseen ja Liberaaleihin.
Kokoomuksen, Ruotsidemokraattien ja Kristillisdemokraattien kannatus oli joulukuun kannatuskyselyssä yhteensä 47,43 prosenttia eikä se ihan riitä enemmistöhallitukseen.
Paljon on tapahduttava porvariblokin sisällä, että kaikki hyväksyisivät nojautumisen Ruotsidemokraatteihin ja Ruotsidemokraattien ottamisen jopa hallitukseen.
Maltillisella Kokoomuksella eikä myöskään Kristillisdemokraateilla ole ongelmia toimia Ruotsidemokraattien kanssa, mutta Keskustapuolueella ja etenkin sen puheenjohtaja Annie Lööfillä edelleen on.
Kokoomuksen ja Ruotsidemokraattien yhteistyö alkoi noin vuosi sitten (Sveriges Radio 5.12.2019).
Jossakin muodossa edelleen jatkavan porvariblokin on kyettävä luomaan suhteet Ruotsidemokraatteihin, mikäli haluavat hallitusvastuuseen. Ilman lähes 20 prosentin kannatuksen omaavaa porvaripuolen puoluetta porvariyhteistyö ei onnistu.
Sama asia on Suomessa Perussuomalaisten suhteen, mikäli porvarit halajavat keskinäiseen yhteistyöhön eivätkä halua antaa vihervasemmiston jollekin puolueelle poliittista linjaa määräävää ja ratkaisevaa hallitusvaltaa.
Kehitys, jossa puolueet blokkiutuvat porvarilliseksi ja vihervasemmistolaiseksi ryhmäksi, tulee Suomessa seuraavissa eduskuntavaaleissa todeksi. Keskusta on hyvä esimerkki, miten käy, kun istuu väärän puolen hallituksessa.
****
Mikäli vaalitulos tuo Ruotsissa porvarien eteenpäinmenoa, ovat mahdollisuuksina porvariblokin hallitus, jota Ruotsidemokraatit tukevat oppositiossa. Toinen mahdollisuus on Maltillisen Kokoomuksen, Kristillisdemokraattien ja Ruotsidemokraattien hallitus, jota Keskustapuolue ja Liberaalit tukevat oppositiossa.
Noin siis, mikäli Keskustapuolue ja Liberaalit suhtautuvat edelleen Ruotsidemokraatteihin yhtä kielteisesti kuin tähän saakka.
Porvariblokki ajaa vahvasti Ruotsin Nato-jäsenyyttä ja sai nyt syksyllä tuekseen Ruotsidemokraatit kannattamaan Ruotsin Nato-optiota (US-blogi 14.12.2020). Nato-optiokäänne osoitti myös Suomelle, etteivät Ruotisissa puolueet aina pyri ulkopoliittiseen yksimielisyyteen. Porvarit ajoivat Nato-jäsenyysasiaa voimalla.
Jos Ruotsidemokraatit hyväksyvät Ruotsin Nato-jäsenyyden esimerkiksi Maltillisen Kokoomuksen asettamana ehtona hallitukseen pääsylle, Ruotsidemokraatit tulevat sen hyväksymään. Heille niin tärkeä asia päästä hallitukseen ja silloin kyllä Nato-kantakin kääntyy, jos Ruotsin maahanmuuttopolitiikan suuntaa saadaan käännettyä Ruotsidemokraatteja miellyttäväksi.
Keskustapuolue ja Liberaalit kyllä oppositiossakin kannattavat Ruotsin Nato-jäsenyyttä, jos eivät muutoin tukisi hallitusta, jossa mukana Ruotsidemokraatit.
Sosiaalidemokraatit kyllä sitten kääntäisivät kelkkansa Nato-asiassa, jos porvarienemmistö sitä lähtee hallitusvastuussa ajamaan.
Jos siis porvarit voittavat parlamenttivaalit ensi vuoden syyskuussa ja pystyvät muodostamaan hallituksen Kokoomuksen johdolla, Nato-jäsenyysasia menee Ruotsissa eteenpäin.
Suomenkin on sitten viimein reagoitava. Suomi on ollut äärimmäisen huolestunut, jos Ruotsi tekisi Nato-ratkaisunsa ilman Suomea. Suomen etu olisi kuitenkin, että Ruotsi tekisi ratkaisun ilman ilmoitusta Suomelle eikä Suomi pääsisi leipomaan.
Pohjolassa Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteinen turvallisuus voi perustua aidosti ja tehokkaasti vain yhteiseen Nato-jäsenyyteen. Kaksi maata kahdeksasta vielä puuttuu Suomen ”ansiosta”.
Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyys edellyttäisi molemmilta mailta merkittävää linjanmuutosta. Ruotsin puolueettomuuspolitiikka on 200 vuotta vanhaa ja Suomen tasapainoilulla – kaksien korttien politiikalla – Venäjän kanssa on jo vuosikymmenien perinteet. Kun Ruotsi on saanut liittoutumattomanakin lännen turvatakuut, moni kysyy, mitä se voittaisi liittoutumalla virallisesti.
Populistipuolueiden politiikka Ruotsissa ja Suomessa on yhtä sirkusta, niiden varaan ei voi tuollaista linjanmuutosta laskea. Persut haluavat 1980-luvun eli kylmän sodan eristyneen Suomen ”takaisin” eikä siihen kuulu lisääntyvä kansainvälinen yhteistyö eikä varsinkaan liittoutuminen liberaalin lännen kanssa. Todennäköisempää on, että persujen nousu tekee Suomesta jälleen Venäjän suomettuneen vasallivaltion, persujen arvopohja on suoraan Putinin Venäjältä.
Ruotsissakin ajatus Ruotsidemokraattien ”porvarillisuudesta” tai länsimielisyydestä on pelkkää sikäläisen Kokoomuksen toiveajattelua. Kansallismielisesti ajatteleville ruotsidemokraateille sopii varmasti ajatus Ruotsista Suomen ainoana turvallisuuspoliittisena ”isoveljenä” kuten tähänkin asti. Ruotsin Nato-jäsenyys voi toteutua vain, jos Ruotsin demarit asettuvat sen kannalle
Ilmoita asiaton viesti
”Todennäköisempää on, että persujen nousu tekee Suomesta jälleen Venäjän suomettuneen vasallivaltion, persujen arvopohja on suoraan Putinin Venäjältä.”
Paskapuhetta. Eiköhän ne meidän demarimepit äänestäneet Ukraina kysymyksessä Venäjän puolesta
Ilmoita asiaton viesti
”Suomi on tosiaankin tykästynyt asemaansa ja kuvittelee sen tuovan edelleen turvaa. Suomi luulee edelleen olevansa jokin erityinen tapaus suhteessa Venäjään.”
Valtiojohto ruokkii tällaista kuvaa siksi, ettei se uskalla nostaa kissaa pöydälle, ja aloittaa keskustelua rehellisistä lähtökohdista. On paljon helpompi pitää pää pensaassa ja toistella juttua keisarin uusista vaatteista. Suomen kannalta on suuri sääli, että pelkurit johtavat maata.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelman ydin on siinä, että moninaisten syiden vuoksi Suomen kansa ei kannata Nato jäsenyyttä. Valtiojohto joutuu sen vuoksi muotoilemaan politiikkansa hyvin varovaisesti.
Toki Niinistö et al. voisivat viestinnällään muuttaa kansan mielialaa. Niinistön tapauksessa emme tiedä millä tavoin Venäjä on häntä (ehkä) uhkaillut.
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen erinomainen blogikirjoitus Arilta – kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvallat on syvästi jakautunut kuten viime aikaiset tapahtumat osoittavat. Bidenista tuskin on sovinnon rakentajaksi puheista päätellen. Jos kehitys jatkuu tähän suuntaa kuten kaikki merkit viittaavat, voi liittovaltio todella hajota. Voi miettiä mitkä osavaltiot lähtisivät ensiksi. Ehkä Texas.
Hajonnut Yhdysvallat tuskin kykenee tai haluaa antaa kenellekään turvatakuita. Tämän on otettava huomioon ratkaisuja mietittäessä Suomessa ja Ruotsissa. Tämä näkymä on uusi eikä blogisti ota sitä huomioon muuten ansiokkaassa analyysissä.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärtääköhän tämä Leppilahti mitään asiaa oikein?
Ilmoita asiaton viesti
Rationaalinen keskustelu edellyttäisi, että pystyisit muotoilemaan argumenttisi edes auttavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsissa pidetään ensi vuoden syyskuussa (11.09.2022) valtiopäivävaalit.
Nykyisen Löfvenin hallituksen jatkaminen vähemmistöhallituksena saattaa tulla mahdottomaksi, jos hallituksessa olevan ympäristöpuolue vihreitten ja oppositiosta hallitusta tukevien liberaalien kannatus jää alle 4 %:n äänikynnysrajan. Monissa kannatusmittauksissa näin on ollut.
Jos näin käy kahdelle em. puolueelle, sekä vasemmistoblokin että porvariallianssin varaan lukeutuva hallitus voi olla vaikea muodosta.
Maltillisen kokoomuksen, Ruotsidemokraattien ja kristillisten kannatus
on ollut em. blokkeja suurempi viime aikoina. Jos nämä puolueet saavat
enemmistön ensi vuoden vaaleissa, tuskin hallitusohjelmaan kirjataan, ettei Ruotsi hae Nato -jäsenyyttä.
——-
P.s. Kumpiko maa jarruttaa Nato -jäsenyyttä Suomi Ruotsin vai Ruotsi Suomen – on sitten toisarvoista, jos turvallisuustilanne syystä tai toisesta
saa nopeita muutoksia – esim. Venäjän sisäinen kriisi ja vallan vaihtuminen.
Ilmoita asiaton viesti
Mistähän johtuu mun ajatus, en näe Venäjää mikäänlaisena uhkana. Sen sijaan eu:n näen todellisena uhkana. Kuka tai mikä on se instassi joka lupaa ettei pohjavedet tai (vielä enempää, Haaviston myytyä kemiran ja joku myi sähköverkot) myydä enää enempää kansallista omaisuutta. Nesteen hallussapito nyt ainakin on yksi tärkeimmistä, ei kai vain ollut kokoomus myymässä sitäkin?
Ilmoita asiaton viesti
Ari Pesonen: ”Suurimmat jarruttajat tarvittaville muutoksille ovat olleet Suomen tasavallan presidentit Halonen ja Niinistö.”
Valitettavasti noin on. Turvallisuuspolitiikassamme on nyt meneillään Halosen neljäs presidenttikausi. Jos noiden kahden neliraajajarruttajan lisäksi pitäisi mainita vielä kolmas, niin se on Suomen 2000-luvun vahingollisin ulkoministeri Erkki Tuomioja. Mies, joka saa ihottumaa jo pelkän Nato-sanan kuulemisestakin. Näyttää siltä, että nykyisenkin hallituksen ja ylipäällikön turvallisuuspoliittisena takapir… neuvonantajana häärii Tuomioja. Pimeys jatkuu.
Ilmoita asiaton viesti
Uuden Suomen peukutussysteemi on omituinen. Olet peukuttanut hyvää kommenttia, kuten edeltävää Seppo Lavosen, ja kun menet vilkaisemaan peukutuksia, omasi katoaa. Et saa annettua sitä uudestaan enää millään ilveellä.
Sanottakoon tässä että Seppo Lavonen ei ole kirjoittanut Puheenvuoroon yhtään kommenttia, jota en olisi voinut kannattaa!
Edit. No nyt tuli lopulta takaisin😁
Ilmoita asiaton viesti
> Suomi jarruttaa kielteisellä Nato-jäsenyyskannallaan
> edelleen myös Ruotsin Nato-jäsenyyttä
Voi poloisia sveduja, ihan kyynel vierähtää silmänurkkaan. Maailmanhistoria on tyly heille. No ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Todenpuhuntaa alusta loppuun. Ruotsin Nato -jäsenyyshakemus Suomelta salaa ja Suomen asettaminen pakkovalinnan eteen. Lienee ehkä todennäköisimmin toteutuva skenario. Yleisen mielipiteen kääntyminen Nato -jäsenyyden kannalle tapahtuu kyllä, kunhan tilanne on se, että Ruotsi on jo liittymässä ja presidentti ilmoittaa, että nyt on viisainta mennä mukana. Tämän ovat mielipidetiedustelut vahvistaneet.
Sosialidemokraattien kääntymystä Nato -jäsenyden kannalle ei enää tarvita sen enempää Suomessa kuin Ruotsissakaan. Vasemmiston kannatus kummassakin maassa on rapissut niin, että se ei pysty enää pitkään Suomen ja Ruotsin Nato -jäsenyyttä torppaamaan.
Oman ongelmansa aiheuttaa toki oikeisto-keskusta -puolella populistipuolueiden hurja kannatuksen kasvu molemmissa maissa. Moniko ruotsalainen haluaa nähdä Jimmy Åkessonin Ruotsin pääministerinä? Entä moniko suomalainen ilahtuu ajatuksesta, että Jussi Halla-aho on puolestaan Suomen tuleva pääministeri? Ja jos molempien puolueiden kannatus on 2022 ja 2023 vaaleissa suurempi kuin moderaattien ja kokoomuksen, kuinka sitten suu pannaan?
Pyydän anteeksi että kommenttini valahti lopulta näin inhorealistiseen suuntaan. Suunnittelin ensin olevani ensisijaisesti positiivisella mielellä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos persut päästetään valtaan ja Halla-aho pääministeriksi, se on länsimaisen Suomen loppu – niin yksinkertaista se on. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. On Venäjä ollut Suomen johtotähtenä aiemminkin historiassa, viimeksi 1980-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa kommentoijja J Snellman, minusta kirjoitat suoraan PS:n pussiin.
Sellaista hallitusta , jonka hallitusohjelmaan kirjattaisiin Suomen EU-ja euro-ero ei tule Suomeen . Suomi jatkaa länsimaana. Piste.
P.s. Miksi minä olen ainut, joka täällä ilmoittaa olevansa länsidemokraatti. Onko J Snellman myös länsidemokraatti ?
Ilmoita asiaton viesti
Olen nimenomaan länsidemokraatti eikä ”porvari” ole minulle kirosana, sellaisia on suvussani paljon. Miten se on persujen pussiin kirjoittamista, jos olen sitä mieltä, että muiden puolueiden tulee yhdessä estää vuoden 2017 jälkeen radikalisoituneiden persujen pääsy valtaan? Eivät porvaritkaan halua Suomesta tunkkaista pikku-Unkaria.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä minäkin sitten yllytettynä julistan olevani länsidemokraatti. Tosin lähinnä siitä syystä, että en ymmärrä mikä ihmeolento olisin jos olisinkin ”itädemokraatti”. Onko semmoisia olemassakaan? Olisinko ehkä putinisti? Tai peräti navalnyisti? Lukashenkaisti tai anti-lukashenkaisti?
Ilmoita asiaton viesti
Otahan nyt selvää minkä puolueen porukka siellä Venäjää mielistelee ja kuka taas ainoana puoluejohtajana uskalsi haastattelussa kertoa mikä on Suomen suurin uhka. Ottamatta kantaa natoon, mitenkähän meidän vienti sujuu mahdollisen liittymisen jälkeen? Savijaloilla seisova eu jo onnistui tuhoamaan siitä osan…
Ilmoita asiaton viesti
Venäjää mielistelevät putinistisessa europarlamenttiryhmässään persut. ”Savijaloilla seisova EU,” luitko sen Venäjän valtiollisesta mediasta?
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti seuraat vain sopivaa mediaa. Tiedä sitten mistä keksit tuon putinistisen europarlaamentikkoryhmän? Sun mielestä varmaan kaikki, jotka eivät hyväksy miljardien jakamista eu:n Molokin kitaan eivätkä hyväksy Lähi-Idän ja Afrikan outojen tapojen marssimista eu:n alueelle, ovat putinisteja. Ja eu, se on todellakin täysin paska viritelmä nykyään, alkuun itsekin sitä kannatin kauppaliittona, en enää nykyään, inhoan sitä. Paha on mun venäjää lukea, en ymmärrä sanaakaan. Ja ihan nyt vinkiksi, ikinä en enää tule eu:ta kirjoittamaan isoilla kirjaimilla.
Ilmoita asiaton viesti
Ranta: ”Ottamatta kantaa natoon, mitenkähän meidän vienti sujuu mahdollisen liittymisen jälkeen?”
Siis ’ottamatta kantaa Natoon’ otat kantaa Natoon vihjailemalla, että Suomen liittyminen Natoon lopettaisi Suomelta viennin suureen kaalimaahan. Just.
Ihan vain tiedoksesi, ja ottamatta kantaa Natoon: Venäjän osuus Suomen viennistä on luokkaa 6% ja ’savijaloilla seisovan’ EU:n osuus Suomen viennistä on luokkaa 60%.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun kaikki haluavat olla ottamatta kantaa Natoon, niin ehkä minäkin yritän: Huomautetaan vielä, että Venäjän osuus maailmankaupasta on nykyään alle kaksi prosenttia ja pienenee yhä kuin pyy maailmanlopun edellä.
Jos siis käy niin onnettomasti, että Venäjä suuttuu meille pahanpäiväisesti, kun ilmoitamme liittyvämme Natoon, ja lopettavat kaupankäynnin kanssamme tykkänään -ainoana Nato -maana muuten- niin lienee kuitenkin niin, että me saamme kyllä tarvittavat öljyt ja LNG -kaasut ihan muistakin ilmansuunnista ja venäläiset saavat aivan vapaaasti olla meille vihaisia ja loukkaantuneita ihan keskenään.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta Halla-aho on persujen harvinaisia länsimielisiä kellokkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Unkari- mielinen se on eikä länsimielinen.
Ilmoita asiaton viesti
”Yleisen mielipiteen kääntyminen Nato -jäsenyyden kannalle tapahtuu kyllä, kunhan tilanne on se, että Ruotsi on jo liittymässä”
Näin varmaan tapahtuu. Sitä vain ihmettelen, että kun nyt (ääneen lausumaton) peruste liittoutumattomuudelle on ollut se, ettei Venäjä halua Naton tunkeutuvan Suomen rajalleen, niin mikä tässä tilanteessa muuttuu, jos Ruotsi liittyy Naton jäseneksi?
Ilmoita asiaton viesti
Jos Ruotsi liittyy ja Suomi ei tahdo, tällöin venäläiset voivat taas alkaa kuvitella, että Suomestahan voisi kivasti saada vielä toisen Valko-Venäjän – turvaamaan Venäjän muuten niin auttamattoman turvatonta asemaa maailmankaikkeudessa.
Onneksi tässä on sentään kysymys vain kuvittelusta, mutta venäläisethän ovat toki kuvittelemisen mestareita…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. NATO-venkoilu on yksi Suomen poliittisen historian kummallisimpia ilmiöitä ja meillä on ollut sentään paljon omituisia tapahtumia. Kuten eräs viisas mies sanoi, nimittäin Martti Ahtisaari, mitä VIKAA on Natossa? Jos se on niin kamala asia, miksi sellaiset sivistyneet, demokraattiset pohjoismaiset hyvinvointivaltiot kuten Tanska ja Norja ovat siinä jäseninä? Mitkä helvetin portit ovat heille jäsenyyden takia avautuneet?
Ilmoita asiaton viesti
Minun edesmennyt (86-v) sotaveteraani isäni, toisen polven demari kannatti liittymistä NATO:n perustelunaan ettemme taas jäisi yksin ja kyllä se minnullekin sopii, mutta sitten on taas nämä ”Putkiset” ja heidän sokea vihaansa Venäjää kohtaan ja joilta arkirealismi on täysin hukassa siltä tosiasialta, että meillä nyt sattuu olemaan Venäjän kanssa yhteistä rajaa yli 1300 km joka on vaan facta ja jonka kanssa on vain kyettävä elämään ja mielummin sovussa kuin riidoissa toisiaan kyräillen. Ei ole myöskään kirkossa kuulutettu, että Suomi edes hyväksyttäisiin NATO:n täysijäseniksi onhan Suomen ja Venäjän raja rauhallisin ja stabiilisin raja Venäjän ja läntisen maailaman välillä joten on hyvä kysyä miksi NATO ottaisi itselleen lisää murheita joita mm. Turkki ja Kreikka sille aiheuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tuli taas kerran vanha myytti ”yksin jääneestä Suomesta”. Tuota valetta on sotien jälkeen toistettu niin huolella, että suurin osa suomalaisista siihen uskoo.
Muistellaanpa jatkosotaa… Saksa hoiti koko Lapin puolustuksen, ja Suomi pystyi keskittämään voimansa kaakkoon. Saksa toi tuohoisan Kuhmleyn lento-osaston avuksemme. Lisäksi Saksa toimitti sen ajan parasta aseistusta Suomelle. Suomi ei siis todellakaan ”ollut yksin”.
Suomi olisi Natolle arvokas jäsen, jonka avulla Nato sementoisi Itämeren hallinnan ja siten veisi Venäjältä mahdollisuuden pelata meren hallinnalla.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan. Lisäksi on huomattava, että Venäjällä ei ole viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen ollut mitään sellaista laivastoa/laivastoja, joilla hallita yhtään mitään meriä.
Ilmoita asiaton viesti
No, sinä Riikonen siellä rintamalla oli, kun kerran asian veteraaneja paremmin tiedät. Suomalaiset veteraanit halveksivat saksalaisia ”avun antajia” tavallinen rivimies ei koskaan hyväksynyt heitä aseveljikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Pakko todeta, Granlund on enemmän kartalla kuin Riikonen. Talvisodassa yksin, mutta jatkosota…sotihan Wehrmacht pohjoisessa, mutta kuten tiedämme, ei kummoisella iskulla. Ja vaikka Kuhlmeyn pojat olivatkin kovia jätkiä ja saimme ase- ja elintarvikeapua, niin kyllä Saksa pelasi koko ajan omaan pussiin, vaikka meitä auttoi. Me pysäytimme neukut itse ja saksalaiset tavallaan tekivät ison palveluksen viivyttävässään puna-armeijaa Virossa. Mutta omista lähtökohdistaan katsoen.
Rivimiehet eivät tietääkseni saksalaisia erityisesti arvostaneet.
Niin, Natoon on syytä liittyä.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Hytönen, saksalaisten oli tarkoitus avunannolla tietysti pitää Suomea yhteisessä rintamassa.
Lienee kuitenkin niin, että ilman Saksan apua vastarintamme Kannaksella olisi murtunut 1944 ja sinullakin olisi nyt sujuva venäjän kielen taito.
Kommenttisi viimeisestä lauseesta olen aivan samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
En tietenkään kiistä vaikkapa panssarikauhujen ja panssarinyrkkien merkitystä Kannaksella -44. Ja aseveljeys oli meidän etumme, kukapa muu olisi tukenut meitä.
Mutta kyllä lopullisen vastuun torjuntavoitosta kantavat suomalaiset sotilaat. Tykki- ja heitinmiehenä on tuo raskaiden aseiden rooli kiinnostanut ja mitä olen ymmärtänyt, niin kyllä iso kunnia menee suomalaiselle tykistölle puna-armeijan hyökkäysryhmitysten tuhoamisesta. Unohtamatta mitenkään kilpajuoksua Berliiniin ja mainitsemaani Saksan taistelua Virossa.
Ilmoita asiaton viesti
Luulen, että moni suomalainen sotilas oli iloinen ja kiitollinen nähdessään osasto Kuhlmeyn koneet tuhoamassa venäläisten tykistöasemia kesän -44 tulihelvetissä. Varmuudella en tietysti tiedä kun en siellä ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Granlund.
Kysymys ei ollut asevaljeksi hyväksymisestä, vaan kulttuurillisista eroista, jotka olivat valtavat yhteisellä rintamalla taistelevien joukkojen välillä.
Niistä merkittävin oli yhteisen kielen puuttuminen. Tuohon aikaan saksalaiset puhuivat vain saksaa ja suomalaiset suomea. Vain upseeristo kommunikoi keskenään.
Myös eri armeijoiden tapa taistella erosi toisistaan voimakkaasti. Suurimmat tappiot suomalaiset kokivat osallistuessaan saksalaisten suunnittelemiin operaatioihin. Ne eivät toimineet Suomen Lapissa, jossa Saksan armeija pysähtyi niille jalansijoilleen. Motorisoidun armeijan eteneminen ei ollut helppoa suojattomalla tundralla.
Aseveljeydestä kuitenkin kertoo se, että ne suomalaissotilaat, jotka hallitsivat saksan kielen alkeita, tekivät paljon kauppaa saksalaisten kanssa. Saksalaisilla oli kaikkea yllin kyllin ja he myös mielellään (ei kuitenkaan laillisesti) myivät tavaraa varastoistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet, kulttuurierot olivat suuret. Mutta mitä olen lukenut ja kuullut, jopa ihan omin korvin, niin kyllä rivimiehet varsin epäilevästi suhtautuivat aseveljiin. Etenkin Pohjois-Suomessa, jossa saksalaisten sodankäynti ei oikein edennyt ja suomalaisten piti jelppiä.
Toisaalta Lapin sota painaa monen näkemyksissä melkoisesti, kuten varmaan jokainen ymmärtää.
Ilmoita asiaton viesti
”meillä nyt sattuu olemaan Venäjän kanssa yhteistä rajaa yli 1300 km joka on vaan facta ja jonka kanssa on vain kyettävä elämään ja mielummin sovussa kuin riidoissa toisiaan kyräillen.”
Juuri niin, sopu ja rauha on varmasti oikea tavoite. On käsittämätöntä, ettei se ole riidan ja epäsovun aihe, eikä vähennä luottamusta, jos Venäjä varustautuu ja lisää joukkoja Suomen rajan lähialeille. Suomen liittoutuminen sen sijaan nähdään Suomessa riidan ja epäsovun aiheuttajaksi ja uhkaksi Venäjälle.
Ymmärretäänkö Suomessa asia niin, että Suomen ulkopoliittinen linjaus ystävällisistä naapuruussuhteista muuttuisi puolustusliiton jäsenenä. Ei se ole muuttunut EU:n jäsenenäkään.
Ystävälliset suhteet toimivat paremmin silloin kun ollaan tasavertaisia. Nykyistä suhdetta kuvaa vanha suomalainen sananparsi: ”Nauraa väkisin kuin velkanen isäntä”.
Meidän ei tarvitse joka käänteessä julistaa Suomen ystävällisistä ja luottamuksellisista suhteista Ruotsiin, Norjaan eikä Viroon.
PS. Katsoin itse asiasta kuultuna Martin Saarikankaan haastattelun. Mieleeni jäi hänen kuvauksensa kauppaneuvotteluista: ”Vaikein länsikaupan neuvottelu oli helpompi kuin helpoin NL-kaupan neuvottelu”. Maittemme suhteet olivat tuolloin erittäin ystävälliset ja luottamukselliset.
Ilmoita asiaton viesti
Juho Leppänen: ”Jos se on niin kamala asia, miksi sellaiset sivistyneet, demokraattiset pohjoismaiset hyvinvointivaltiot kuten Tanska ja Norja ovat siinä jäseninä? Mitkä helvetin portit ovat heille jäsenyyden takia avautuneet?”
Erittäin hyvä kysymys. Tanskassa ja Norjassa jopa sikäläiset demaripuolueet ovat olleet aina olleet vahvasti maittensa Nato-jäsenyyden kannalla ja pitävät Suomen demareiden Nato-vastaisuutta outona ja irrationaalisena. Heidän suhtautumisensa Nato- jäsenyyteen on siis melkoinen vastakohta Suomen tuomiojalaiselle puolustuspoliittiselle pimeydelle.
Nykyinen Naton pääsihteeri on norjalainen Jens Stoltenberg. Hänen edeltäjänsä tuossa tehtävässä oli tanskalainen Anders Fogh Rasmussen.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan ongelma on olla sidottu jenkkien hyvään tahtoon puolustuksessa.
Pitäis ymmärtää että nyt ja tulevaisuudessa mantereet on keskenään kilpailijoita ja pyrkiä vahvistaa omaa puolustusta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Saksa nostaisi puolustusbudjettinsa 2% tasolle, jota mm. Trump vaati, sen sotilasbudjetti olisi samaa tasoa Venäjän kanssa. Moderni, voimakas ja iskukykyinen Saksan armeija ei kuitenkaan herätä suuria riemunpurskahduksia Euroopassa.
Kun NL:n pommikoneet pommittivat talvisodan loppuvaiheilla Tukholmaa Suomessa hurrattiin, koska yleinen käsitys oli hetken aikaa se, että Ruotsi liittyy iskun seurauksena sotaan Suomen rinnalle Neuvostoliittoa vastaan.
Eipä liittynyt.
Ruotsin kanssa ei kannata suunnitella mitään yhteistä sotilaallista toimintaa. Myydä he kyllä osaavat. Boforsin tykkitehdas rikastutti omistajansa suomalaisten rahoilla.
Mulkerot jopa pysäyttivät Suomeen tarkoitetut Brewster-hävittäjät Göteborgiin, josta ne piti käydä ”varastamassa.” Ruotsalaiset jopa ampuivat ”ilmatorjuntatulta” Brewsterien poistuessa yläilmoihin. Koneet eivät ehtineet vaikuttaa talvisodan tapahtumiin. Ne olisivat muuttaneet merkittävästi talvisodan ilmataisteluiden painopistettä Suomen eduksi, jos olisivat ehtineet mukaan talvisotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viitaten tuohon Yle toimittaja Kirsi Heikelin tekemään Hultqvistin haastatteluun:
Paljon ei ole muuttunut Suomen ja Ruotsin välisessä puolustusyhteistyössä. Rauhanajan yhteisiä harjoituksia jatketaan ( ja hyvä niin ). Siihen on tuonut oman lisänsä se, että Ruotsin kanssa aletaan avaamaan Suomen operatiivista suunnittelua. Se lienee kaksiteräinen miekka, jota on varmaan meillä tarkkaan harkittu, mitä tietoja avataan.
Hultqvistin vastauksista Heikelin selkeisiin kysymyksiin käy selkeästi esiin se, että Ruotsi ei edelleenkään halua sitoutua puolustusliittoon Suomen kanssa. Tämähän on tullut Ruotsin puolelta sanotuksi jo vuosikymmeniä niin Ruotsin hallitusten kuin oppositionkin puolelta, oikealta , keskeltä ja vasemmalta. Sitä vaan ei ole Suomessa haluttu uskoa.
Ruotsi korostaa puolustuksensa selkänojaksi USA:ta , ei Natoa. Natoon liittyminen merkitsisi Ruotsille sitoutumista vastavuoroisuuteen. Tuo vastavuoroisuus tarkoittaisi sitä, että Ruotsi sitoutuisi antamaan alueensa tukialueeksi ( lentokentät, logistiikkakeskukset ja joukkojen ryhmitysalueet , satamat, tiedustelu ja laivastotukikohdat ) Natolle Baltian alueen puolustamiseksi. Siihen Ruotsi ei ilmeisestikään halua sitoutua.
Ruotsin puolustusvoimat ajettiin alas reilussa vuodessa. Puolustusvoimien palauttaminen iskukykyiseksi vie aikaa 10 – 12 vuotta. Rahalla saadaan toki puolustusmateriaalihankinnat käyntiin ja sen myötä bisnestä ja myös vientiä monille suurille ruotsalaisille puolustusvälineyrityksille sekä töitä tehtaiden duunareille, joista moni lienee aatemaailmaltaan SD ( Hultqvist = SD ). Kaikki kunnia ruotsalaiselle korkealaatuiselle puolustusvälineteollisuudelle. Boforsin tykit edustavat teknologialtaan maailman huippua.
Sotilaallisesti Suomi ja Ruotsi lienevät nykyjään hyvinkin yhteensopivia toimimaan Naton kanssa ( jopa paremmin kuin monet Nato-maat).
Peruskysymys tässä Suomen ja Ruotsi sotilaallisessa yhteistyössä onkin, ei sotilaallinen, vaan poliittinen. Hultqvistin haastattelu osoittaa osaltaan, että Ruotsissa ei olla poliittisesti edelleenkään valmiita sitoutumaan Suomi – Ruotsi sotilasliittoon. Suomessa tätä puolustusyhteistyö-utopiaa taas on käytetty poliittisena keppihevosena torjumaan Nato-vaihtoehdon toteuttamista. Muuta realistista vaihtoehtoahan hankkia puolustuspoliittista selkänojaa meille ei vielä ole. Niin kauan, kuin Euroopan Unionin puolustusvoimat, European Union Defence Forces ( EUDF ) on vain tekstiä paperilla Lissabonin sopimuksen artikla 42.7:ssä.
Johtopäätöksenä voisi vetää, että Suomen tulee valita linjansa mm. Natoon, ilman tällä kertaa Ruotsin ohjausta ja ohjeita. Kyllä me täällä Suomessa osaamme myös tehdä näissä asioissa päätöksiä ihan itse. Olemmehan osanneet ennenkin. Ja onneksi emme ole silloinkaan liikaa kuunnelleet mm. Ruotsin vapaan lehdistön ohjeita.
Ilmoita asiaton viesti
Hesarissa on tänään juttu ruotsalaisten Nato-kannatuksesta:
”DN:n kysely: Naton vastustus vähenee Ruotsissa. Jäsenyyshakemuksen vastustajia ja kannattajia suunnilleen saman verran.” https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007731278.html
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mutta Nato-kannatus Ruotsissa on eri asia kuin Ruotsin hallituksen ja eduskunnan päätös liittyä Natoon ja allekirjoittaa Pohjois-Atlantin sopimus.
Onhan meilläkin puhuttu varmaan jo reilut kymmenen vuotta niin Nato-optiosta kuin siitä ns. Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyöstä. Kumpikaan niistäkään ei takaa tiukan paikan tullen yhtään mitään. Itse haistan tuossa Hultqvistin kommentissa:
”Skulle vi ändra vår säkerhetspolitiska doktrin och välja att söka Nato-medlemskap, det setter ohört stark tryck mot Finland. Man måste se vad vil så fall åstadkomma i förhållandet Finland om vi skulle ta sådant beslut.” (TV-Uutiset 28.12.2020, Yle Areena).
… kiertoilmauksen sille, miten Ruotsi perustelee ”Suomen tilanteella” sitä että Ruotsi ei aio liittyä Natoon ja sen kautta joutuisi sitoutumaan sekä ottamaan osaltaan vastuuta Naton Itämeren puolustusjärjestelyistä.
Olen itse sitä mieltä, että Ruotsi on jo pitkään pyrkinyt hakemaan turvatakuunsa suoraan Atlantin takaa ohitse Naton ja sen ko. velvoitteiden. Se on sitten toinen asia miten USA:n puolella on suhtauduttu Ruotsin pyrkimyksiin kahdenkeskisiin turvallisuus ja puolustusjärjestelyihin USA:n kanssa.
Mielestäni Suomen pitää pelata ihan omaa Nato-peliään, eikä roikkua reaktiivisesti Ruotsin päätöksissä ja pelaamisessa.
Alunperinhän meillä puhuttiin ns. pohjoismaisesta puolustusyhteistyöstä, johon mitä ilmeisimmin liittyi ( ja taisi myös huipentua ) se Suomen Ilmavoimien Hornettien harjoittelu ”Atlantin aaltojen päällä lentämistä ilman ohjuksia” Islannin tukikohdasta käsin. Siitä harjoituksesta ei ole muuten kuulunut sitten sen enempää. Jotakin sekin harjoitus maksoi ja oli pois jostakin muusta Ilmavoimien harjoittelusta.
Ilmoita asiaton viesti