Valtiovalta epäsi VR:ltä Huuhkaja-kannattajien Allegro-junat Pietariin ja mikä olikaan lopputulos

MTV Uutisten tieto: Raideliikenne Venäjälle avataan jalkapallon EM-kisojen ajaksi (MTV-uutiset 9.5.2021).

MTV-uutisten mukaan valtioneuvoston yleisistunnossa olisi pitänyt käsitellä 12.5.2021 raideliikenteen avaamista Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi. Minäkin Pietariin halajavana olin tuolloin innoissani.

Katsoin 12.5.2021 asialistaa valtioneuvoston yleisistuntoon (Tiedote 306/2021). En löytänyt mainintaa raideliikenteen avaamisasiasta. En löytänyt mainintaa myöskään päätöksistä (Valtioneuvoston yleisistunto 12.5.2021 VN 56/2021).

Lähetin kyselysähköpostin valtioneuvoston kanslian istuntoasioiden hallinnolliselle notaarille:

Onko hallituksella tarkoitus tehdä päätöksiä raideliikenteen avaamisesta Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi?

Vastaus tuli 17.5.2021:

Valtioneuvoston yleisistunnossa 12.5. oli tarkoitus päättää asiasta mutta sen käsittely on siirretty tälle viikolle. Asiasta ei siis tällä hetkellä ole tämän enempää tietoa.

Valtioneuvoston 20.5.2021 pidetyn yleisistunnon asialistalla eikä päätöksissä ollut asiana raideliikenteen avaaminen Pietariin jalkapallon EM-kisojen ajaksi (Tiedote 316/2021, Valtioneuvoston yleisistunto 20.5.2021 VN 57/2021). Sisäministeriön asioissa oli Valtioneuvoston päätös rajanylityspaikkojen liikenteen rajoittamisesta tehdyn päätöksen muuttamisesta ja päätöksen voimassaolon jatkamisesta, mutta päätös ei käsittänyt raideliikenteen avaamisesta Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä sosiaali- ja terveysministeriö (STM) vastustivat raideliikenteen avaamista Pietariin kisa-ajaksi.

****

Kun Pietariin ollaan menossa katsomaan jalkapalloa, niin sinne sitten mennään vaikkapa kontaten Karjalan korpien kautta, jos junalla ei sallita. Toivottavasti kukaan Suomen päätösviranomaisista ei ollut niin typerä päätöksiä tehdessään, että jos juna ei ole käytössä, niin jalkapallokansa jää television ääreen Suomeen.

Suomalaisviranomaisilla oli kyllä hyvissä ajoin viimeistään kesäkuun puolivälissä tarkasti tiedossa, että Pietariin mennä tuhatpäisenä joukkona:

Tuhannet jalkapallofanit vyöryvät lähes kuolleeksi hiljentyneille raja-asemille – luukut avataan jo neljältä yöllä” (Yle 15.6.2021).

Kuinka sitten kävikään? Kuinka sitten kävikään etenkin Suomen koronaturvallisuuden kannalta?

Kymmenet bussilliset ja sitäkin useammat henkilöautolliset Huuhkajien kannattajia ovat palaamassa Pietarista Suomeen Vaalimaan rajanylityspaikan kautta. Rajanylittäminen ei kuitenkaan etene tällä hetkellä lainkaan toivotulla tavalla, sillä koronatestausprosessi on aiheuttanut todella suuren ruuhkan Suomen puolella.” (MSN Urheilu 22.6.2021)

800 EM-kisa­turistia pääsi itä­rajalta kotiin ilman korona­testiä – viran­omaiset ja fanit eri mieltä siitä, olisiko testaamiseen voitu varautua” (HS 23.6.2021).

800 kisaturistin testaamatta jättäminen oli ainoa mahdollinen ratkaisu – THL:n johtava asiantuntija: ’Ovat todennäköisesti saaneet tartuntoja’” (Yle 23.6.2021).

Kun jalkapallokansa ei päässyt junalla, Pietariin todellakin mentiin sitten linja-autoilla.

Urheilutoimittaja Pauli Loukolan Twitter-viesti on paljon puhuva kaoottisesta tilanteesta itärajallamme eilen (Twitter, Pauli Loukola 22.6.2021).

****

Koronahallinnan kannalta tätä samaa huonoa rajanylityskontrollointia on Suomen virkamiehet etenkin THL:ssä ja STM:ssä harjoittaneen jo toista vuotta. Välillä tuntuu, etteivätkö suomalaisvirkamiehet ymmärrä yhtään sitä, miten tavalliset ihmiset käyttäytyvät ja mikä on kokonaisuuden kannalta paras lopputulos.

Virheitä virheiden perään.

MTV Uutisten tietojen mukaan hallitus aikoo avata raideliikenteen Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi. Päätöstä perustellaan sillä, että Venäjälle on terveysturvallisempaa matkustaa junalla kuin linja-autolla.” (MTV-uutiset 9.5.2021).

Olisiko kuitenkin ollut parempi kuten myös VR:kin perusteli valtiovallalle raideliikenteen avaamisesta Venäjälle jalkapallon EM-kisojen ajaksi, että Allegro-juna olisi ollut turvallisempi vaihtoehto kuin linja-autoliikenne.

Junat olisi voitu täyttää puolella matkustajavetoisuudella ja riittävillä turvaväleillä niin, että koronatestit olisi tehty jo junassa Vainikkalasta alkaen niille, jotka jatkavat rajanylityksestä pidemmälle.

Kun rajatarkastus kerran onnistuu liikkuvassa junassa, kyllä siellä onnistuu myös koronatestaus.

Testaajien määrä olisi ollut helppo mitoittaa ennakoiden junalippumyynnin perusteella.

Venäjä olisi sallinut testit myös Venäjän puolella ja junatestaus olisi varmasti ollut sovittavissa yhteisesti Venäjän kanssa heti Pietarista alkaen. Vainikkalassa junasta poisjäävät olisi voitu testata myös raja-asemalla, kun kuitenkin valtaosa matkustajista oli jatkanut pidemmälle aina Helsinkiin.

Matkustaminen olisi ollut kontrolloitua ja turvallista. Nyt Pietarista tulevat olivat umpitäyteen pakatuissa linja-autoissa ja rajatarkastus oli yhtä kaaosta. Jos virusta oli, se varmasti levisi.

Moni varmaan ajatteli suomalaisviranomaisia kiroten: ”Tulkoon Intian variantti vain teidän harmiksenne. Siitäs saatte.

+4

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu