Venäjän ohjuskalusto loppumassa – Siirrot Venäjän toiselta sotakentältä Syyriasta ovat alkaneet

Otsikko voi olla virheellinen. Venäjän sotavoimasiirrot Syyriasta ovat voineet alkaa jo aikaisemmin, mutta nyt siirtoja raportoidaan julkisesti.

Israelilainen ImageSat International (ISI) on omien sanojensa mukaan maailman johtava avaruuspohjaisten tiedusteluratkaisujen valmistaja. Yritys kirjaa itsensä olleen jo yli 20 vuoden ajan maailman vaativimpien puolustus- ja tiedusteluorganisaatioiden luotettu kumppani. Yritys kirjaa itsensä muulla kuin mahtiponnettomalla iskulauseella space-based intelligence world lewader, mikä suomennettuna on kutakuinkin avaruuspohjaisen tietopalvelun maailmanjohtaja.

Israelin armeija on todellakin kyllä hyvä referenssi.

Suomalainen satelliittiyritys Iceye Oy (2639822-1) ja sen tutkasatelliitit tulevat kilpailuille markkinoille, kun toimitukset ovat pääosin eri maiden sotavoimille. Iceye toimittaa nyt satelliittikuvia Ukrainaan (HS 18.8.2022). Iceye Oy:llä ei vielä ole kotisivuja ja tuo vuonna 2014 perustettu yritys tuotti vielä vuonna 2020 6,3 miljoonan euron liikevaihdolla 21,5 miljoonan euron tappion.

Vain toimitukset eri maiden asevoimille voivat tuottaa tuon laatuisille yrityksille riittävän vakaan liikevaihdon, mitä kahdeksan vuotta vanha ja elinkaarensa jokaisena vuonna tappiota tehnyt suomalaisyritys ei ole vielä kyennyt luomaan.

****

ISI julkaisi Twitter-sivuillaan mielenkiintoisia kuvia (Twitter, @ImageSatIntl 28.8.2022). Tuon yrityksen twiitteja kannattaa seurata, jos haluaa satelliittikuvatietoja Venäjän sotavoimakeskityksistä Ukrainaan liittyen.

Israelilaisen ISI:n mukaan Venäjän S-300-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän ajoneuvot ovat poistuneet Syyriassa 35°10’20.819″N 36°15’12.914″E-karttapisteestä. Kuva on julkaistu Twitterissä 25.8.2022, mutta julkaisuajankohta ei ole sama kuin milloin järjestelmä on poissiirretty. Todennäköisesti ISI on alkanut selvittää ilmatorjuntaohjusjärjestelmän siirron lähtöpäätä, kun on havainnut järjestelmän saapuneen Syyrian rannikolle Tartusiin. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus, @ImageSatIntl, Twitter-viesti 28.8.2022).

Yllä kuvassa oleva sijainti löytyy Google Mapsin 35°10’28.0″N 36°15’09.1″E -pisteestä. Huomioikaa yllä olevaan kuvaan verrattuna ilmansuunnat sekä se, että Google Maps lukee sekunteja epätarkemmin.

Kuvasarja S-300-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän saapumisesta Venäjän Tartusin laivastotukikohtaan Syyrian rannikolla ja siirtymisestä laivaan. Kuvaan merkitty karttapiste on 34°54’38.031″N 35°52’07.847″E. Kuvasarjassa S-300-järjestelmän ajoneuvot ovat olleet satamalaiturilla vielä 17.8.2022, mutta hävinneet laivaan viimeistään 20.8.2022 mennessä. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus, @ImageSatIntl, Twitter-viesti 28.8.2022).

Yllä oleva sijainti löytyy Google Maps -pisteestä kohdistettuna S-300-järjestelmän 34°54’38.0″N 35°52’07.9″E-laiturisijaintiin.

****

Laiva, jolla Venäjä kuljetti S-300-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän Syyriasta Mustanmerelle ja Novorossijskin satamaan, on nimeltään SPARTA II (IMO: 9160994). Laiva on venäläinen ja Venäjän rekisterissä. Venäjä todennäköisesti jatkokuljettaa järjestelmän Krimin niemimaalle ehkä siitä vieläkin eteenpäin kohti Ukrainan rintamaa. Ehkäpä Venäjä asettaa järjestelmän turvamaan Krimin niemimaata Ukrainan hyökkäyksiltä.

MarineTrafficin mukaan laiva lähti Tartusin tukikohdan laiturista (SY TTS) 20.8.2022 klo 13:42 paikallista aikaa ja saapui Novorossijskin satamaan (RU NVS) 27.8.2022 klo 12:01 paikallista aikaa (Marinetraffic, SPARTA II).

SPARTA II saapui Bosporinsalmen läpi pimeyden varjossa Mustallemerelle 24. elokuuta (Twitter, @YorukIsik 27.8.2022).

Novorossijsk on sama kaupunki ja sen satama on sama satama, jota kautta Venäjä on siirtänyt sotatavaraa Venäjältä Syyriaan. Kyse on ns. Syyrian Express -toiminnasta, venäjänkielisenä terminä сирийский экспресс (US-blogi 16.1.2022 ja US-blogi 7.8.2022). Kyse on Venäjän harjoittamasta sotakaluston siirroista siviilialuksin.

SPARTA II on tuttu venäläinen alus näissä hämärätouhuissa. EU on taas tuossakin asiassa pihalla kuin lumiukko. Yhdysvallat on sanktioinut aluksen tunnettuna venäläisten sotatarvikkeiden kuljettajana (U.S. Department of the Treasury 8.5.2022). Pakotelinkitys on Oboronlogistika -yritykseen (ООО «Оборонлогистика») ja sen pääjohtaja Mihail Lukjanoviin (Михаил Валентинович Лукьянов). Yritys on Venäjän puolustusministeriön sopimuskumppani sotilas- ja erikoistuotteiden kuljetuksen alalla.

Miksi helvetissä EU ei ole saanut tuota laivaa, tuota yritystä ja sen pääjohtajaa pakotelistalloilleen, vaikka aihetta todellakin olisi ollut? Tutkikaapa tuosta U.S. Department of the Treasury 8.5.2022 -linkistä, mitä Yhdysvallat onkaan laittanut laivoina ja yrityksinä pakotelistalle. Jos EU:ssa olisi vähänkin järkeä, se laittaisi samat tahot pakotelistalle ja luottasi Yhdysvaltojen selvitys- ja harkintakykyyn. EU on noissa asioissa tosiaankin hieman pihalla kuin lumiukko.

S-300-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän Syyriasta Venäjälle tuoneen SPARTA II -aluksen sijainti Novorossijskin satamassa. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus, MarineTraffic-sivusto).

****

Venäjä siis näyttäisi purkavan tämän esimerkin pohjalta ainakin ilmatorjuntaohjusjärjestelmiään Syyriasta takaisin Venäjälle ja Ukrainan sotarintamalle.

Mielenkiintoista tässä on, missä laajuudessa sotakalustosiirtoja Venäjä suorittaa ja milloin nämä siirrot ovat alkaneet. Pitäisi selvittää laivaliikenne muutaman kuukauden ajalta Tartusin laivastotukikohdan ja Novorossijskin sataman väliltä.

Joka tapauksessa tässä esitetty sotakalustosiirto on kuvaava, että Venäjältä alkaa ohjusjärjestelmät kuten myös muut asejärjestelmät olla lopussa, kun vanhoja varastoja on jouduttu purkamaan ja kalustoa haalimaan ympäri maailmaa ja pitkin Siperiaa (US-blogi 12.6.2022 ja US-blogi 19.6.2022). Nyt siis myös Venäjän toiselta sotatantereelta Syyriasta.

Venäjä on vielä todella kaukana Yhdysvaltojen kyvykkyydestä käydä laajamittaista sotaa samanaikaisesti usealla maailman sotarintamalla. Venäjä ei tällä hetkellä kykene kunnolla edes yhden rintaman sotaan Ukrainassa.

Mustanmeren rannikkomaiden ja muiden kuin rannikkomaiden sotalaivojen kulkutapaa säätelee Montreux’n yleissopimus vuodelta 1936 (Convention regarding the Régime of Straits 20.7.1936). Turkki tulkitsi aikaisemmin, että Venäjä on sotaa käyvä maa ja esti venäläisten sota-alusten pääsyn Välimereltä Mustallemerelle Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Montreux’n yleissopimus on kirjausten suhteen ristiriitainen, mutta Turkki vetosi yleissopimuksen artiklaan 19 ja lisäksi myös artikloihin 20 ja 21. Turkki teki tuon päätöksensä Ukrainan voimakkaan diplomaattisen painostuksen seurauksena. Käsittelin asiaa jokin aika sitten (US-blogi 7.8.2022).

Mielenkiintoinen on siis Turkin rooli estämään Venäjän sotavoimasiirrot, joita Venäjä nyt tekee vähintäänkin puolisalaa siviilialuksilla. Pitäisikö Turkin tarkastaa ne siviilimerialukset, joiden voidaan otaksua kuljettavan aseistusta esimerkiksi lähtösataman perusteella?

Venäjän Ukrainassa käymä sota alkaa heijastua nyt hieman myös Lähi-itään Syyrian kautta. Israel on mielissään, kun Venäjä siirtää pois ilmatorjuntaohjusjärjestelmiään pois Syyriasta. Turkki puolestaan mankuu Venäjältä lupaa sotatoimille Syyriassa.

Turkin vain pitäisi nyt Nato-maana pitää huolta, ettei Venäjä pääse siirtämään sotavoimaa Syyriasta Mustallemerelle  ainakaan Yhdysvaltojen pakotteiden alla olevilla siviililaivoilla.

+9

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu