Venäjän toimet avaruuden militarisoimiseksi, osa 2/3

Kuka hallitsee avaruutta, hallitsee myös maapalloa. Tämä kirjoitus on kirjoitussarjan toinen ja keskimmäinen osa.

Alla oleva kuva on otettu Moskovan lähellä Žukovskijssa M. M. Gromovin lentotutkimuslaitoksen («Летно-исследовательский институт имени М.М. Громова», ЛИИ им. М.М. Громова) lentokentällä (Google-map-01, 55°34’04.3″N 38°08’29.4″E) syyskuun 9. päivänä 2018.

Žukovskij on merkittävä venäläisten ilma-aseiden testaustukikohta. Lentotutkimuslaitos sijaitsee Žukovskin tai toiselta nimeltään Ramenskojen kansainvälisen lentoaseman (Жуковский аэропорт) vierellä. Lentoaseman lentokiitotie maailman toiseksi pisin ja Euroopan pisin (5 403 metriä).

Tuossa yllä olevassa kuvassa ja artikkelikuvassa lähempää kuvattuna tunnuksella 81 olevan MiG-31BM-hävittäjän (МиГ-31БМ) mahan alla on mojova mustasävyinen ohjus.

Ohjuksen pituudeksi on arvioitu 9,05 metriä ja halkaisijamitaksi 1,02 metriä. Todella mojova siis.

Mistä ohjuksessa onkaan kyse?

Kyse on Venäjän asekehittelyprojektista satelliittien tuhoamiseksi avaruuden matalalla kiertoradalla. Matalalla kieroradalla olevia satelliitteja voidaan tuhota myös Maasta käsin.

Kyse on Burevestnik-projektista indeksillä 14K168 («Буревестник», индекс 14К168), josta on kerrottu hieman jo tämän kolmiosaisen kirjoitussarjan ensimmäisessä kirjoituksessa (Venäjän toimet avaruuden militarisoimiseksi, osa 1/3, US-blogi 19.8.2020).

****

Burevestnik-projektin alkamisajankohdaksi voidaan kirjata syyskuun 1. päivä 2011, jos päivämääräksi otetaan Venäjän hallituksen sopima ensimmäinen merkittävä sopimus projektiin liittyen.

Samoihin aikoihin alkoi myös toinen Venäjän sotilaallinen avaruusvalloitusprojekti. Tuo toinen projekti on Nivelir-projekti indeksillä 14K167 («Нивелир», индекс 14K167), josta kerroin perusteellisemmin kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa.

Viranomaistietoja Burevestnik-projektista on melko vähän ja hajatietojyvästen koonti kokonaisuudeksi on työlästä. Venäläiseen tapaan hajatietoja löytyy viranomasirekistereistä, kuten esimerkiksi välimiesoikeuspäätöksistä (Арбитражные суды округов, электронное правосудие) ja Venäjän hankintojen yleisestä tietojärjestelmästä (Единая информационная система в сфере закупок), siis Venäjän ”Hilmasta”.

Puhuttaessa Burevestnikista, pitää olla tarkka, koska буревестник-sana (tarkoittaa suomennettuna ulappaliitäjää) on Venäjällä yleinen ja yleinen etenkin sotilasasioissa.

Venäjällä on useita Burevestnik-sotilashankkeita, joten asiayhteys on syytä aina tarkastaa. Yksi esimerkki sotilaallisesta Burevestnikista löytyy Tassin sivuilta (Тасс 20.7.2020). Burevestnik-risteilyohjus (Ракета 9М730 «Буревестник») indeksillä 9М730 ei liity Burevestnik-projektiin indeksillä 14K168.

Kirjoitussarjan ykkösosan tapaan tämäkin kirjoitus perustuu pitkälti viranomasirekistereistä saatuihin tietoihin sekä lisäksi eri tutkimuslaitoksien ja yritysten vuosikertomuksissa ja muissa asiakirjoissa oleviin tietoihin.

****

Tuon 1.9.2011 solmitun sopimuksen toinen sopimusosapuoli Venäjän hallitukselle oli NPK KBM (АО «НПК «КБМ»), josta tuli 14K168-projektin koordinaattori. Jo saman kuukauden lopulla NPK KBM allekirjoitti sopimuksen TSNIIHM:n kanssa, jonka tehtävä ​projektissa oli kehittää Burevestnik-M-satelliittia («Буревестник-М»). Ottamatta kantaa venäläisiin sopimusjärjestelyihin, TSNIIHM oli siis NPK KBM:iin sopimussuhteessa oleva alitoimija tai alitoimittaja.

En käsittele tässä tutkimuslaitos TSNIIHM:ä (Центральный научно-исследовательский институт химии и механики, ЦНИИХМ) tarkemmin, se on tehty kirjoitussarjan ensimmäisessä kirjoituksessa.

Burevestnik-sana löytyy kuitenkin jo kolme ja puoli vuotta aikaisemmin tehdyistä dokumenteista vuonna 2008.

Venäjän puolustusministeriö (Минобороны России) asiakkaana ja NII TP -tutkimuslaitos (АО «НИИ ТП») toimittajana allekirjoittivat helmikuussa 2008 päivätyn Burevestnikia koskevan sopimuksen nro 20/08 (№ 20/08, ОКР «Буревестник»). Vuonna 2008 NII TP:n yritysmuoto oli vielä ФГУП (FGUP), mutta 20.10.2009 alkaen AO (AO). Sopimustunnuksen OKP-lyhenne (ОКР, опытно-конструкторских работ) tarkoittaa tutkimus- ja kehitystyötä. Kyse oli siis Burevestnik-projektiin liittyvästä tutkimus- ja kehitystyöstä, jossa selvitettiin hankkeen toteuttamismahdollisuuksia.

Burevestnik-projektin toisen vaiheen alkamisajankohdaksi voidaan puolestaan kirjata joulukuun  1. päivä 2015, kun NPK KBM sai hallituksen uuden sopimuksen, johon liittyen TSNIIHM:n tehtävä ​oli projektissa kehittää Burevestnik-KA-M-satelliittia («Буревестник-КА-М»). Sopimusnumero oli OKR 293 nro 21/TS-2015 (ОКР «293» №21/Ц-2015).

Tuo on myös kutakuinkin ensimmäinen merkittävämpi maininta 293-tuotteesta (изделие «293»), joka on tiedossani.

Mikä helvetin 293-tuote?

Kyrillisillä kirjaimilla «Буревестник», индекс 14К168 -avainsanojen lisäksi avainsanoja projektissa ovat ракета «14А045», изделие «293» ja изделие «08». Suomennettuna 14А045-ohjus, 293-tuote ja 08-tuote.

Huomatkaa, että Venäjän kielen ракет-sana (raket) voi viitata sekä ohjukseen että rakettiin tai jopa kantorakettiin. Kun kyse on täysin uudesta ja kehiteltävästä sotilastuotteesta, jo tuon tiedon selvittäminen voi tuottaa haasteita. Vaikka tämän kirjoituksen kuvissa MiG-hävittäjän mahaan kiinnitetty näyttää ohjukselta, kyse on teknisessä mielessä kantoraketista, jota sanaa tässä kirjoituksessa jatkossa käytän ohjus-sanan lisäksi.

Изделие 08 с изделием 293″.

08-tuote 293-tuotteella” vapaasti suomennettuna. Teksti löytyy venäläislähteistä Burevestnik-projektiin liittyen. Nuo lähteet ovat mm. sopimusasiakirjoja.

08 ja 203. Salaperäisiä numeroita, mutta mitä ne tarkoittavat?

293 on tuote (изделие), joka on luvun alkuun liittyvässä Žukovskijssa 9.9.2018 otetussa kuvassa MiG-31BM-hävittäjän mahaan kiinnitettynä. Kyse on ohjusmaisesta kantoraketista.

08 on puolestaan tuote, joka on 293-tuotteen sisällä ja irrotetaan siitä. Kyseessä on satelliitti, jolla voidaan tuhota ja eliminoida vieraita ja viholliseksi koetun tahon satelliitteja. 293-tuote on nyttemmin projektin edessä nimetty 14А045-ohjukseksi tai -kantoraketiksi, muttei vielä projektin alkaessa. Indeksin 14A-alku viittaa kantoraketteihin (ракеты-носители).

Todennäköisesti 293-ohjus kantorakettitehtävässään ei kuljeta kineettisiä tuhoajaohjuksia kuten samaan päämäärään pyrkivät edeltäjät aikaisemmin Neuvostoliitossa yrittivät, mutta 293-ohjus toimii laukaisualustana pienille tuhoajasatelliiteille, jotka voivat lähestyä ja tuhota vieraita ja vihollistahoksi määriteltyjen satelliitteja alhaisilla kiertoradoilla. 293-ohjuksessa voidaan kuljettaa myös pieniä tiedustelusatelliitteja, joita käytetään tulevassa tai jo meneillään olevassa sotilastapahtumassa.

****

Tunnuksilla 81 ja 82 olevat MiG-31BM-hävittäjät ovat tällä hetkellä tiettävästi Venäjän ainoat hävittäjät niin modifioituna, että kykenevät kantamaan yli yhdeksän metristä 293-kantorakettituotetta. Hävittäjät on kehitetty lentämään korkealla ja aina 20 kilometrin korkeudessa. Siis stratosfäärissä.

Kyseiset MiG-31BM-hävittäjät kuljettavat myös hypersoonisia jopa yli kymmenkertaisella äänennopeudella liikkuvia Kinžal-ohjuksia (9-А-7660 «Кинжал»). Kinžal-ohjuksista Putin mainitsi ensikerran julkisesti puheessaan liittovaltion edustajakokoukselle maaliskuussa 2018, jonka aikana näytettiin videomateriaalia ohjuskompleksin testistä (Тасс 1.3.2018). MiG-31BM-hävittäjän lentoa korkeuksissa voi käydä katsomassa esimerkiksi täällä.

Yllä oleva kuva, jossa on sama tunnuksella 81 kuin edellisessä M. M. Gromovin lentotutkimuslaitoksen kiitotiellä otetussa kuvassa oleva MiG-31BM-hävittäjä, on Rossija 1 (Россия 1) kanavan uutislähetyksestä 19.5.2019.

Kyse oli uusien asejärjestelmien esittelystä presidentti Putinille 14. toukokuuta 2019 Ahtubinskissa (Ахтубинск). Ahtubinskissa on Venäjän yksi lentokoekeskus (929 ГЛИЦ ВВС). Ehkä Venäjän merkittävin lentokoekeskus.

Tass uutisoi, että Putin oli tutustamassa juuri MiG-31BM-hävittäjään (Тасс 14.5.2019). Putin tapasi seuraavana päivänä 15.5.2019 Yhdysvaltain ulkoministeri Pompeon Sotšissa. Putinin Ahtubinskin vierailu oli tietoinen poliittinen valinta ennen Yhdysvaltain ulkoministerin tapaamista. Sotšissa Pompeo ja Putin keskustelevat mm. uudesta START-sopimuksesta.

****

Mielenkiintoista on 293-tuotteeseen – siis satelliittiin, jonka sisällä on 08-tuote – liittyvä on polttoaine, jota Venäjä on kehitellyt Burevestnik-projektissa. Kyse on NPO Iskran (ПАО НПО «Искра») kehittämästä uudesta kiinteästä polttoaineesta, johon liittyy projektit 14D812 (14Д812) sekä 14D813 (14Д813) ja jota käytetään raketin päävaiheessa.

Käytössäni on yli 80-sivuinen asiakirja, johon on kirjattu avaruus- ja ohjusteknologiaan liittyvät tunnukset, joiden pohja on venäläinen GRAY-indeksointi. GRAY:ta käsittelin tarkemmin kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa.

Indeksien 14D-alut viittaavat rakettimoottoreihin (ракетные двигатели).

Tuon 293-tuotteen on kehittänyt NPK KBM (АО «НПК «КБМ»).

Projekti-indeksit ovat 14D812 (14Д812) ja 14D813 (14Д812) ja jäljempänä kirjatuksi tuleva 14S47 (14С47) liittyvät käyttövoimajärjestelmiin (силовая установка).

Projektissa 14S47 (14С47 tai РДТТ 14С47, РДТТ = kiinteän polttoaineen rakettimoottori) NPO Iskra puolestaan on kehittänyt satelliitteihin asetettavaa ponneainemoottoria. 14S47-prokjekti liittyy 08-tuotteseen.

Tuossa 80-sivuisessa asiakirjassa 14S47-tunnuksen kohdalle on kirjattu: ”разгонный блок противоспутникового комплекса авиационного базирования 14К168 (ОКР «Буревестник»)”.

08-tuotteessa on kyse satelliitista, joka luokitellaan tuhoajasatelliitiksi (killer satellite, спутник-убийца). 293-tuote on ilmakehässä käynnistettävä kiinteän polttoaineen kantoraketti, joka on tarkoitettu avaruustarkoituksiin. Noista projekteista löytyy vähän julkista teknistä insinööritietoa niin, että pääsisi analysoimaan sen teknistä toimintaa tarkemmin.

Ilma-alukseen mahaan kiinnitettäviin ohjuksiin (tai kantorakenneihin, jos tuota määritelmää käytetään) sisällytettävät satelliitit ovat mikrosatelliitteja, jos niiden paino on alle 100 kilogrammaa. Venäjä on kehitellyt aktiivisesti niin mikro- kuin myös nanosatelliitteja. 08-tuote tällä hetkellä olevien tietojen perustella mikrosatelliitti. Nanosatelliitteja voidaan puolestaan sisällyttää mikrosatelliitteihin. Burevestnik-projektissa kyse on siis alhaisista kiertoradoista, joille nimenomaan on sijoitettu tiedustelusatelliitteja.

****

Palataan 14D812-, 14D813- ja  14S47-projektien polttoaineisiin, joista saatava tieto on niukkaa.

Lähteistä löytyy kuitenkin tietoa, että kyse on uuden sukupolven kiinteästä komposiittipolttoaineesta (смесевое твердое ракетное топливо, СРТ), ”…kloorittomien hapettimien valinnasta kaasua tuottaville koostumuksille(”…по выбору есхлорных окислителей для газогенерирующих составов”). Kyse on polysyklisestä nitramiinista, venäjän kielessä lyhenne ГНИВ, latinalaisin aakkosin HNIW ja CL-20 (HNIW). Kyse on ihmiskunnan tehokkaimmasta räjähdeaineesta, mutta jota on toistaiseksi pidetty liian epävakaana ja räjähdysherkkänä sotilaskäyttöön.

Edellä mainitusta komposiittipolttoaineasiasta kirjattu lähde on Venäjän tiedeakatemian (Российская академия наук, РАН) vuosikertomus 2015, sivun 81 kirjaus (Доклад о состоянии фундаментальных наук в Российской Федерациии о важнейших научных достижениях российских ученых в 2015 году). Samasta asiasta teknisessä mielessä löytyy maininta Отчёт о выполнении в 2015 году государственного задания РАН на 2015 год и плановый период 2016–2017 годы -dokumentin sivulla 48. HNIW-asiasta löytyy puolestaan tietoa Venäjän hankintojen yleisestä tietojärjestelmästä.

Termi asiaan liittyen on jauherakettimoottorit (пороховые ракетные двигатели, powder rocket motors). Порох-sana tarkoittaa ruutia ja пороховые-adjektiivi kuta kuinkin räjähtävää jauhemaista – ruutimaista – ainetta. Yksi tosi vanha myös raketeissa hieman käytetty räjähtävä kiinteä polttoaine on mustaruuti, joka käsittää puuhiiltä, rikkiä ja kaliumnitraattia. Venäjä on nyt siis kehittämässä tai jo kehittänyt uuden tehokaan kiinteän rakettipolttoaineen.

Tuon 08-tuotteen liikkumisen polttoaineeksi Venäjä siis kehittää HNIW-pohjaista komposiittipolttoainetta, toimijana NPO Iskra. Voi myös olla, että kehitystyö on jo saatu kutakuinkin päätökseen. Venäjä on viimeaikoina keskittynyt hypersoonisten aseiden kehittelyyn.

Hypersoonisten aseiden kehittelyn yksi keskeinen osatekijä on riittävän tehokas polttoaine. Polttoaine ei kuitenkaan ainoa. Tuotetta pitää myös osasta ohjata tehokkaasti suurissa nopeuksissa.

Edellä kerrotussa jälkimmäiseen Venäjän tiedeakatemian asiakirjaan sivulle 48 kirjattu kehitystyöksi ”uusi energian sideaine ja kiinteä ponneaine” (”новое энергетическое связующее и смесевое твердое ракетное топлива”) ja tuota polttoainetta käytettäisiin kyseisen lähteen mukaan myös Bulana- (3М30 «Булава»), Jars-M- (15Ж67 «Ярс-М»), Iskander (9К720 «Искандер»), Burevestik- (9М730 «буревестник»), Tsirkon- (3M22 «Циркон») ja Beduin-8 («Бедуин-8») -ohjusten polttoaineena.

Beduin-8-ohjuksesta ei löydy vielä Venäjältä mitään virallisempaa tietoa. Ohjuksen kehitystyö lienee alkuvaiheessa, kun tietolähdevuotoja ei vielä ole. Tietoa Beduin-8:sta löytyy vielä vain niiltä somepalstoilla, jotka liittyvät sotilastekniikkaan ja joissa sotilaat ja muut aihepiiristä kiinnostuneet käyvät keskustelua. Minun tietooni ohjus tuli vasta nyt, vaikka Venäjän tiedeakatemian kirjaus on jo vuosien takaa. Voi toki myös olla, että Beduin-8-ohjushanke on jo haudattu kehityskelvottamana.

****

NPO Iskra aloitti joulukuussa 2018 uuden ohjuksen kehitystyöt. Kyse on 328-tuotteesta (изделие «328»). Kyse on modifikaatio 293-tuotteesta. Tuosta ei löydy vielä oikein mitään aineistoa, mutta aikanaan kyllä.

Kuinka sitten 293-kantoraketti liittyy tämän luvun kuvassa näkyvään MiG-hävittäjään?

Palataan siis vielä MiG-hävittäjiin.

293-raketti on siis sellaiseen MiG-hävittäjään kiinnitettävä raketti, joka kykenee lentämään aina 20,6 kilometrin korkeudella ilmakehässä. Tällainen hävittäjä MiG-sarjassa on MiG-31BM.

293-raketin ja MiG-hävittäjän yhteydestä kertoo sopimus numerolla 006/18-СЧОКР/РСК702616 päivämäärällä 8.8.2019, jossa toinen sopijaosapuoli on MiG-hävittäviä valmistava RSK MiG. Vastaavaa yhteyttä kuvaa myös kertoo sopimus numerolla Ар.171/17/700028828 päivämäärällä 31.5.2019.

Burevestnik-yhteistyö NPO KBM:n ja RSK MiG:n välillä on alkanut jo aikaisemmin viimeistään vuonna 2012. Yhtiöt NPO KBM:n ja RSK MiG ovat allekirjoittaneet alustavan sopimuksen Burevestnikista (kuvattu ”Burevestnik-MiG”, venäjän kielellä ”Буревестник-МиГ”) 23. tammikuuta 2012, mikäli välimiesoikeuden päätösasiakirjoja talousriita-asiassa on uskominen (305-ЭС20-12140):

Как следует из материалов дела и установлено судами, 23.01.2012 между истцом (исполнитель) и ответчиком (заказчик) был заключен договор № 100003113 на выполнение составной части опытно-конструкторской работы, по условиям которого исполнитель обязался выполнить и сдать заказчику, а последний принять и оплатить составную часть опытно-конструкторской работы (СЧ ОКР) по теме «Буревестник-МиГ».” (Дело № А40-44161/2019 20.5.2020).

Vapaasti suomennettuna:

Kuten oikeudenkäyntiasiakirjoista ja tuomioistuinten vahvistamasta asiasta käy ilmi, kantajan (toimeksiantajan) ja vastaajan (tilaajan) välillä tehtiin 23. tammikuuta 2012 sopimus nro 100003113 kehitystyön olennaisen osan toteuttamiseksi ehtojen mukaisesti, jonka kantaja sitoutui täyttämään ja luovuttamaan vastaajalle, ja viimeksi mainittu hyväksymään ja maksamaan kiinteä osa kehitystyötä aiheesta ”Burevestnik-MiG.

Ajallisena johtopäätöksenä voidaan sanoa, että sen välineen kehitystyö, jolla satelliittitappaja saadaan stratosfääriin, on alkanut melko pian sen jälkeen kun Burevestnik-projekti on alkanut.

Välimiesoikeuden päätöksistä löytyy myös muuta aineistoa Burevestik-hankkeeseen, muttei yksityiskohtaisempia yksityiskohtia. Venäläiset ovat kovia rettelöimään rahasta myös salaisissa sotilashankkeissa. Seuraavaksi pari esimerkkiä lisää.

Välimiesoikeuden päätös päivämäärällä 31.10.2017 (Дело № А40- 107875/17-110-1010 31.10.2017). Kantajana oli TSNIIHM ja vastaajana MKP Kompas (АО «МКБ «Компас»). Tammikuun 1. päivänä 2012 allekirjoitettu sopimus käsitti Burevestnik-M-ASN-hankkeen («Буревестник-М-АСН») tutkimus- ja kehitystyötä, jonka aiheeksi sopimukseen on kirjattu ”Satelliittinavigointilaitteiden luominen” (”Создание аппаратуры спутниковой навигации”).

Sopimus nro 006/18-STŠOKP (ДОГОВОР № 006/18-СЧОКР). Kyseessä on Venäjän hankintojen yleisestä tietojärjestelmässä edelleen löytyvästä sopimusluonnoksesta, joka on määritelty:

[Договор] на выполнение составной части опытно-конструкторской работы «Расчетно-экспериментальная оценка безопасности эксплуатации объекта 08 с изделием 293 в условиях воздействия электромагнитных полей ЭМП естественного и искусственного происхождения» Шифр «08ЭМП»”.

Vapaasti suomennettuna:

Sopimus suorittaa olennainen osa kehitystyötä ’Laskennallinen ja kokeellinen arvio tuotteen 08 toiminnan turvallisuudesta tuotteella 293 luonnollista ja keinotekoista alkuperää olevien sähkömagneettisten kenttien altistumisen olosuhteissa’, Koodi 08EMP”.

08ЭМП-termissä ЭМП tarkoittaa sähkömagneettista kenttää (электромагнитное поле) ja 08 viittaa tuotteeseen 08 (изделие 08).

15-sivuisen sopimuksen tilaaja ja tarjouksen pyytäjä oli RSK MiG. Tuotteet 08 ja 293 on selvitetty aikaisemmin tässä kirjoituksessa. Tarjouspyyntöaineisto löytyy Venäjän hankintojen yleisestä tietojärjestelmän sivuilta (Информация о договоре дарения № 67714733528190005280000).

****

Venäjän ilmavoimien päällikkö Aleksandr Zelin (Александр Зелин) ilmoitti jo elokuussa 2009, että ”MiG-31:tä modernisoidaan suorittamaan samat avaruuspuolustustehtävät kuin Neuvostoliiton aikoina” (”МиГ-31 модернизируется для выполнения тех же задач космической обороны, что и в советские времена”).

Tuo ei ole mitään uutta sinänsä. Vastaavaa on myös ollut Yhdysvalloilla jo aikaisessa kylmä sodan vaiheessa. Neuvostoliitolla oli aikanaan 1980-luvulla 30P6 Kontakt-projekti 79M6-ohjuksella ja MiG-31D-hävittäjällä (Комплекс 30П6 Контакт/МиГ-31Д/79М6). Tuolloin satelliitit olivat 07-tuote (изделие «07») joten 08-tuote lienee jatko numeroinnille järjestyksessä. Tuolloin noiden kantoraketteja kuljettavien MiG-31D-hävittäjien tunnukset 71 nyt 72. Nyt MiG-31BM-hävittäjien numerot ovat 81 ja 82. Seitsemää on seurannut kahdeksan.

Satelliitin suunnitellusta vastasi Vympel-suunnittelutoimisto (АО КБ «Вымпел») ja alkuvuosi oli 1983. 07-tuotetta 71- ja 72-hävittäjillä testattiin ensin luvun alkuun liittyvässä Žukovskijssa ja jatko tapahtui Kazakstaniin Sary-Šaganin testaus- ja koekentällä (Сары-Шаган (полигон)).

Tuosta 1980-luvun kehitystyötä ei tullut mitään valmista, mutta nyt Venäjä jatkaa tuota projektia.

****

Venäjällä tai paremmankin Kazakstanilla kansallinen avaruusjärjestö KazKosmoksen («Казкосмос») puitteissa on ollut myös Išim-projekti (Комплекс «Ишим»). Kyse oli Venäjän ja Kazakstanin yhteisprojektista.  Kyse on samasta kuin Burevestik-projektissa ja Išim-projekti voidaan nimetä Burevestikin edeltäjäksi.

Išim-projekti käynnistettiin vuonna 1997 ja se päättyi vuonna 2007. On huomauttava, että Venäjä tosiasiallisesti käynnisti saman tien Burevestik-projektia jo seuraavana vuonna. Vuoden 2008 asiakirjoista löytyvät ensimmäiset Burevestik-sanat.

Hävittäjä tuolloin Išim-projektissa oli MiG-31I-hävittäjä 17 000 kilometrin enimmäislentokorkeudella oli ja parhaimmillaan 3 000 km/h lentonopeudella. Išim-ohjuksen tai paremminkin kantoraketin hyötykuormatilan pituus oli 1,4 metriä ja ohjuksen halkaisija 0,94 metriä. Järjestelmä mahdollisti laukaisun pyöreälle (ei elliptiselle) kiertoradalle, 160 kilogramman hyötykuorman 300 kilometrin korkeuteen tai 120 kilogramman hyötykuorman 300 kilometrin korkeuteen. Samoissa mitoissa pyöritään nyt Burevestik-projektissa sen suhteen, mitä Mig-hävittäjän mahaan ripustetaan ohjusmittoina.

Ohjuksen kehittäjänä toimi Moskovan lämpötekninen instituutti (ОАО «Корпорация «Московский институт теплотехники»). Instituutin kotisivut eivät Suomessa ainakaan minulle avaudu (http://corp-mit.ru/).

Burevestik-projektin ensi metrit oli otettu siis jo vuosina 2008–2009. Korostan tällä huomautuksella, että sotilasprojektit ovat todella pitkäkestoisia ennen kuin tuloksia saadaan aikaan. Vaaditaan kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ennen kuin tulokset ovat käsissä.

Noin kahdeksan vuotta myöhemmin, helmikuussa 2017, Venäjän puolustusministeriön Zvezda-televisiokanavan (Телеканал «Звезда») mukaan Venäjän ilmailu- ja joukkojen laivueen komentaja Jevgeni Polyakov (Евгений Поляков) sanoi, että ”MiG-31BM:lle kehitetään uutta ohjusta, joka pystyy tuhoamaan kohteita lähellä avaruutta” (”разрабатывается новая ракета для МиГ-31БМ, способная уничтожить цели в ближнем космосе”).

****

Ilma-alukseen sijoitetut ohjuksilta näyttävät kantoraketit eivät ole sidottuja tiettyyn laukaisupaikkaan kuten maasta laukaistavat kantoraketit. Niitä voidaan käyttää lyhyellä varoitusajalla ja kaukana vihollistahojen tiedustelusatelliittien uteliailta silmiltä ​​antaen samalla lisää reagointiaikaa.

Esimerkiksi Sojuz-2.1v-kantorakektin tarvitsee kahden päivän laukaisuvalmistelut, kun MiG-31BM-hävittäjän saa ilmaan minuuteissa.

Venäjä havittelee tuolla Burevestik-projektilla myös kykyä pienten sotilassatelliittien laukaisemiseen nopean toiminnan operaatioissa. Jos Venäjä hyökkäisi vaikkapa Suomeen, Venäjä voisi kuljettaa MiG-hävittäjillä avaruuteen mikro- ja nanosatelliitteja, joiden tehtävä olisi hankkia reaaliaikaista tietoa Suomesta sotilasoperaatioiden pohjaksi. Droonit saisivat osittain väistyä satelliittien tieltä. Satelliitit alhaisilla kiertoradoilla eivät kuitenkaan toki korvaa täysin drooneja. Alhaisten kiertoratojen satelliitit ovat Venäjällä pitkälti jo valmista, sen Venäjän testit ja toimet Syyriassa ovat osoittaneet.

Drooneja Suomi kyllä kykenee tuhoamaan, muttei noita satelliitteja. Nykysatelliittien tiedonhankinta ei perustu vain optiseen näköyhteyteen eivätkä satelliitit ole niin riippuvaisia sääolosuhteista kuin ennen.

Nyt Venäjä on tuossa onnistumisessa lähellä päämäärää saada satelliitteja tehokkaasti ilma-aluksilla avaruuteen. Lännessä nukuttiin vielä Neuvostoliiton romahtamisen hurmosta ja ollaan heräämässä vasta nyt tässäkin asiassa.

Ollaanko heräämässä liian myöhään?

 

 

 

 

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu