Venäläisalukset eivät pääse enää EU-satamiin – Esimerkiksi venäläistankkereiden öljynkuljetus on nyt ohi

Kaupallisten venäläiskuljetusten pääsy Suomeen päättyi: tulli käännytti yön aikana 35 ajoneuvoa (HS 9.4.2022).

Euroopan unioni asetti perjantaina 8.4.2022 Venäjälle pakotteita, jotka kieltävät venäläisten ja valkovenäläisten kuljetusyhtiöiden toiminnan EU:n alueella. Pakotteet astuivat voimaan nopeasti lauantaina 9.4.2022 kello 00.00. Pakotteet on kirjattuna 8.4.2022 julkaistuun Euroopan unionin viralliseen lehteen, joka löytyy täältä.

Pakotteet koskevat myös meriliikennettä, eivätkä Venäjän lipun alla kulkevat alukset saa tulla enää EU-maiden satamiin.

Venäläisalusten pääsyn estäminen EU-maiden satamiin estää myös raakaöljyn kuljettamista EU-alueelle silloin, kun kuljetus tapahtuu Venäjän rekisterissä olevilla aluksilla. Kun venäläisöljyn käyttöä EU-maat eivät kyenneet sanktioimaan, öljyn kuljetus tullee pian siirtymään muissa maissa kuin Venäjällä rekisteröityihin aluksiin siltä osin, kun se tällä hetkellä tapahtuu venäläisaluksilla.

****

Katsoin Suomenlahdella olevia venäläisaluksia MarineTraffic-sivustolta. MarineTraffic on meriliikennettä reaaliaikaisesti seuraava verkkopalvelu.

Seuraavassa luvussa on muutama nopeasti haettu esimerkki suppealta alueelta Itämerellä ja Suomenlahdella venäläisaluksista, jota ovat matkalla EU-maiden satamiin, jossa niitä ei oteta vastaan vaan käännytetään. EU-maiden satamiin pyrkiviä venäläisaluksia kyllä maailman merillä vielä riittää.

Suomen satamiin ei yhtään venäläisalusta ole tällä hetkellä matkalla.

Venäläisrekisterissä olevat alukset on merkitty Venäjän kansainväliseen alusrekisteriin (Российский международный реестр судов, РМРС). Esimerkiksi helmikuun 1. päivänä 2020 rekiterissä oli 1 176 alusta. Vuoden 2021 alussa Venäjän lipun alla oli puolestaan 1 191 alusta. Kuivalastialuksia eli rahtialuksia oli 786 oli ja nestelastialuksia eli tankkereita oli 346.

Noilla tankkereilla on kuljetettu raakaöljyä myös EU-maiden satamiin.

Venäläisaluksia matkalla EU-maiden satamiin löytyy siis vielä paljon, kun pakotteet ovat juuri alkaneet ja laivat ovat jo lähteneet lähtösatamista kohti määränpääsatamia. Ajan myötä ja itse asiassa varsin pian muissa maissa rekisteröidyt alukset tulevat korvaamaan Venäjältä ulos kulkevan rahdin ja öljyn kuljettajina, kunhan huolitsijat saavat asiat uudelleen organisoitua.

****

Ohessa esimerkkinä neljä venäläistä kauppa-alusta matkalla EU-maiden satamiin, joita ei sinne päästetä. IMO-koodia klikkaamalla pääsee laivan kulloiseen sijantiin ja kyseisestä linkistä myös selviää, milloin laivan pitäisi olla määränpääsatamassa.

VF TANKER 15 (IMO: 9645047).

Kyseinen alus on venäläinen tankkeri, joka on matkalla Pietarista (RU LED) Viron Sillamäeen (EE SLM). Tankkerin vetoisuus on 7 026 t DWT. Kirjoitushetkellä tankkeri oli Suomenlahdella.

DWT (Deadweight tonnage) on laivan kuollut paino eli aluksen vesivarastojen, tarvikkeiden, polttoaineen, lastin ja henkilöiden suurin yhteispaino. VF TANKER 15 -aluksen kuollut paino on 7 026 tonnia.

Venäläinen tankkeri VF TANKER 15, joka ei tule enää pääsemään määränpääsatamaansa.

MIKHAIL LOMONOSOV (IMO: 9216482).

Kyseinen alus on venäläinen rahtilaiva, joka on matkalla Pietarista (RU LED) Belgian Antwerpeniin (BE ANR). Rahtilaivan vetoisuus on 4 801 t DWT. Kirjoitushetkellä rahtilaiva oli Suomenlahdella.

Venäläinen rahtilaiva MIKHAIL LOMONOSOV, joka ei tule enää pääsemään määränpääsatamaansa.

ONIKS (IMO: 9555321).

Kyseinen alus on venäläinen rahtilaiva, joka on matkalla Pietarista (RU LED) Ruotsin Oxelösundiin (SE OXE). Rahtilaivan vetoisuus on 5 022 t DWT. Kirjoitushetkellä rahtilaiva oli Suomenlahdella.

Venäläinen rahtilaiva ONIKS, joka ei tule enää pääsemään määränpääsatamaansa.

YASHMA (IMO: 9555357).

Kyseinen alus on venäläinen rahtilaiva, joka on matkalla Pietarista (RU LED) Espanjan Avilésiin (ES AVS). Rahtilaivan vetoisuus on 5 025 t DWT. Kirjoitushetkellä rahtilaiva oli Itämerellä Gotlannin edustalla.

Venäläinen rahtilaiva YASHMA, joka ei tule enää pääsemään määränpääsatamaansa.

 

+8

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu