Viljakuljetukset

Kuvakaappaus Turkin, YK:n ja Ukrainan Istanbulissa 22. heinäkuuta allekirjoittamasta sopimuksesta, jolla säädellään ukrainalaista viljan vientiä Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Kuvakaappaus on sopimuksen kolmannen sivun alareunasta, jossa ovat sopimuksen allekirjoittajat. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus sopimusasiakirjasta).

Turkki, YK, Ukraina ja Venäjä allekirjoittivat Istanbulissa 22. heinäkuuta iltapäivällä sopimukset ukrainalaisen viljan viennin sääntelemiseksi yli Mustanmeren. Sopimuksia allekirjoitettiin kaksi. Toinen sopimus Turkin, YK:n ja Ukrainan kesken, toinen sopimus Turkin, YK:n ja Venäjän kesken. On siis Ukrainan sopimus ja Venäjän sopimus. Sopimukset eivät ole sisällöltään identtisiä.

Vihdoinkin on toteutumassa se, mitä toivoin YK:n johdolla tapahtuvan kirjoituksessa otsikolla Se on nyt varmaa, että länsimaat tulevat osapuoleksi Venäjän Ukrainassa käymään sotaan (US-blogi 28.5.2022). Avaintoimija ongelmien ratkaisussa oli tällä kertaa Turkki, kun arvelin tuossa kirjoituksessa ongelmaratkaisuun tarvittavan myös Natoa.

No, onhan Turkki Nato-maa.

Ilmeisemmin viljaa tarvitsevat Venäjälle ystävämieliset maat Afrikassa ja Lähi-idässä saivat kääntämään Venäjän pään ukrainalaisen viljan vientikysymyksessä. Toisaalta ajankohta oli viimeinen mahdollinen, kun uuden kauden satoa puidaan jo. Kiirettä joka tapauksessa tulee. Venäjän erillistä välistävetoa ei kyllä enää tarvita.

Ukrainan kielellä Turkin, YK:n ja Ukrainan kesken solmittu kolmisivuinen sopimuspaperi löytyy verkosta. Artikkelikuva on sopimuksen kolmannen sivun alareunasta, jossa allekirjoittajiksi on kirjattu Ukrainan infrastruktuuriministeri Oleksandr Kuprakov (Олександр Кубраков), Turkin puolustusministeri Hulusi Akar (Хулусі Акар) ja YK:n pääsihteeri António Guterres (Антоніо Гутеррес).

Venäjän sopimuksen allekirjoitti puolestaan puolustusministeri Sergei Šoigu yhdessä Turkin Hulusi Akarin ja YK:n António Guterresin kanssa. Venäjä-Turkki-YK-sopimusta ei löydy verkosta, mutta sen sisällöstä on kirjauksia venäläismediassa.

Ukrainan allekirjoittaman sopimuksen mukaan viljaa viedään kolmesta satamasta, jotka ovat Odessan, Tšornomorskin ja Južnen satamat. Viljan vientisopimuksen kesto on 120 päivää ja sitä on mahdollisuus jatkaa. Sopimuksen mukaan kukaan ei dominoi satamia ja satamiin on turvalliset meriväylät, joita pitkin viljalaivat kulkevat. Viljalaivoilla ei ole sotilassaattueita. Myös lannoitteiden kuljetukseen tarkoitetut alukset ovat mahdollisia, mutta Venäjän kanta lannoitekuljetuksiin on vielä auki.

Turkin Istanbuliin perustetaan prosessia valvova koordinointikeskus, johon osallistuvat Turkin, Venäjän ja Ukrainan edustajat. Koordinointikeskus ratkaisee mahdolliset riidat, jos niitä ilmenee. Ukrainaan menevät alukset tarkastetaan aseiden varalta ja myös Venäjän edustajilla on pääsy aluksiin.

Ukrainan sopimuksessa todetaan, että miinanraivaus suoritetaan edelleen tarvittaessa. Raivauksen suorittavat kolmansien maiden miinanraivaajat yhteisymmärryksessä Venäjän ja Ukrainan kanssa. Miinaraivausasian on vahvistanut myös Turkin presidentin neuvonantaja İbrahim Kalın.

Tuo miinaraivausasia on sopimusasiakirjassa mielenkiintoisin. Ketkä olisivat kolmansia maita, jos miinoja pitää raivata. Ilmeisesti kuitenkaan miinanraivausta ei tarvita (ZN.UA 27.7.2022).

Viljakuljetusten yhteinen koordinaatiokeskus on jo avattu Istanbuliin ja asiaa on uutisoitu myös jo Suomessa (Yle 27.7.2022).

****

Viljakuljetukset tapahtuvat siis kolmesta satamasta. Odessan satamasta (Одеський морський торговельний порт), Tšornomorskin satamasta (Морской торговый порт «Черноморск») ja Južnen satamasta (Морський торговельний порт «Южний»). Južnen satama tunnetaan ehkä paremmin Eteläisenä merikauppasatamana (Морський торговельний порт «Південний»). Південний-sana (pivdennij) tarkoittaa eteläistä.

Kaikista noista satamista on tapahtunut viljakuljetuksia ennen sotaa ja satamissa ovat laajat viljasiilot.

Odessan sataman pohjoisosan viljasiilot löytyvät 46°30’21.2″N 30°43’44.5″E-, 46°30’14.8″N 30°43’42.7″E–  ja 46°30’12.4″N 30°43’41.4″E-pisteistä (12+8+8 tornisiiloa), Tšornomorskin sataman 46°19’43.2″N 30°39’13.7″E-pisteestä (26+9 tornisiiloa) ja Južnen sataman 46°38’44.4″N 31°01’11.3″E-pisteestä (8 tornisiiloa). Noilla satama-alueilla on myös muita siiloja, mutta varmuudella ei minulla ole tietoa, ovatko ne viljasiiloja.

Odessan satamassa on erillinen viljaterminaaliosa (Одеський зерновий термінал, ОЗТ). Odessan sataman eteläosassa eri siiloja on kahdessa eri kohtaa lähes 50 kappaletta (46°29’45.1″N 30°44’03.4″E ja 46°29’36.8″N 30°44’27.7″E). Odessa on myös Ukrainan suurin viljasatama, ei vain suurin satama yleensä.

Odessa ja Odessan satama ovat minulle tuttuja jo 1990-luvulta, jolloin oli kaupungissa työtehtäviin liittyen. Kantakaupungin asuntoni yhdestä ikkunasta oli näkymä satamaan.

Alla oleva kuva vilja-aluksista Odessan satamassa on 46°30’27.0″N 30°43’48.6″E-pisteestä.

Vilja-aluksia Odessan satamassa. Kuva: vapaa lähde (Одеський зерновий термінал, ОЗТ).

****

Meriliikenteen MarineTraffic-verkkopalvelussa on havaittavissa seuraavat pakkaamatonta irtolastia kuljettavat alukset eli irtolastialukset (bulk carrier) noiden kolmen sataman viljasiilojen edustalla:

Oheiset sijainnit ovat kirjoitusajankohdan sijainteja. Tilanne on jatkuvasti elävä.

Mielenkiintoisia ovat nyt noiden alusten tuloajat satamaan. Ne ovat seuraavat:

  • Bulk Carrier COMET, UA ODS-satamaan 18.6.2022 klo 19:20 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier NAVI STAR UA ODS-satamaan 22.2.2022 klo 18:56 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier EMMAKRIS III UA ILK-satamaan 22.2.2022 klo 10:49 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier I MARIA UA ILK-satamaan 22.2.2022 klo 19:04 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier ROJEN UA ILK-satamaan 24.7.2022 klo 16:27 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier STAR HELENA UA ILK-satamaan 22.2.2022 klo 22:14 sataman paikallista aikaa
  • Bulk Carrier STAR LAURA UA YUZ-satamaan 22.2.2022 klo 13:06 sataman paikallista aikaa.

ROJEN on ainoa myös viljan kuljetukseen kykenevä alus, joka on tullut Tšornomorskin satamaan 22. heinäkuuta Ukrainan, Turkin ja YK:n allekirjoittaman sopimuksen jälkeen. ROJEN-aluksen on määrä matkata Iso-Britanniaan Teesin satamaan (Teesport, GB TEE) ja olla perillä 12.8.2022 klo 13:00 sataman paikallista aikaa.

Kaikki muut em. viljankuljetusalukset ovat tulleet em. Ukrainan satamiin 22.2.2022 COMET-alusta lukuun ottamatta, kun Venäjän sotatoimet Ukrainassa alkoivat 24.2.2022. Alukset jäivät satamiin helmikuussa sodan panttivangeiksi. Lieneekö laivat ehditty lastata viljalla ennen kuin niiden oli määrä jättää satamat? Itse asiassa ROJEN on ainoa alus, jonka käytöstä viljankuljetukseen en löytänyt varmuutta.

Irtolastialus COMET on viljankuljetukseen kykenevä kuljetusalus kuten kuusi muuta em. Odessan, Tšornomorskin ja Južnen satamiin tässä blogikirjoituksessa kirjatut alukset. Viljankuljetus on vaativaa toimintaa irtolastina, jottei lasti lähde hallitsemattomasti liikkumaan vaativissa merenkäyntiolosuhteissa. Vilja on yksi vaikeimmista ja vaarallisimmista irtoaineista kuljettaa merellä eikä se ihan joka aluksella onnistu. Viljankuljetusta on säädelty SOLAS-sopimuksessa, ja tuo SOLAS-sopimus on kirjattu myös 22.7.2022 allekirjoitettuun Ukrainan sopimukseen kuten varmasti myös Venäjän sopimukseen. Aluksille asetut vaatimukset on kirjattu SOLAS-yleissopimukseen, ja viljaa kuljettavalla rahtialuksella on oltava valtuutusasiakirja. Kuva: vapaa lähde (MarineTraffic-sivusto).
Vilja on vaativa merikuljetettava. Viljalastit ovat alttiita siirtymään ja vaativat kosteuden sekä lämpötilan suhteen hallitut olosuhteet. Kuva: vapaa lähde (Skuld).

Viljalaivoja oli siis Odessan, Tšornomorskin ja Južnen satamissa tämän blogin kirjoitusajankohtana yhteensä seitsemän kappaletta, mutta vain ROJEN oli tullut Tšornomorskin satamaan viljankuljetussopimuksen kirjoitusajankohdan jälkeen. Mielenkiintoista on, pääsevätkö nyt myös jo helmikuussa tulleet laivat jatkamaan viimein matkaansa.

Noista laivoista ja niiden tilavuuksista on helppo laskea, kuinka paljon viljaa virtaa maailmalle, jos laivat ovat täyteen ahdettuja ja pääsevät jatkamaan matkaansa normaalisti. MarineTraffic- tai muuta vastaavaa verkkopalvelua seuraamalla on helppo laskea Ukrainasta maailmalle virtaavan viljan määrää. Aluksia seuraamalla selviää myös kohdesatamat.

****

Ukraina: Ensimmäiset viljalastit lähtevät satamista tällä viikolla (Salon Seudun Sanomat  25.7.2022).

Jos toiminta Ukrainan satamissa onnistuu vielä tällä jo loppupuolella olevalla viikolla, mielenkiintoisin olisi vielä edessä: kuinka turvallisesti sujuu laivojen ulosseilaus Mustaltamereltä.

Tšornomorskin satama tulee todennäköisesti olemaan käytetyin monestakin eri syystä, joista keskeisin lienee sataman eteläisin sijainti lähellä Romanian rajaa. ROJEN-aluksen lähtö on nyt seurattavin, kun määränpääsatama ja saapumisajankohta on määritelty.

Kun katsoo esim. MarineTraffic-palvelusta Mustanmeren laivaliikennettä, ei siellä ollut havaittavissa pohjoiseen kohti Ukrainan rannikkoa matkaavia irtolastialuksia.

Odessan sataman pohjoisosassa irtolastialus COMET (vihreä ympyrä). Kuvan alareunassa näkyvä vihreä alus ei ole viljankuljetusalus, vaan konttialus (container ship) JOSEPH SCHULTE (IMO: 9605243). Viljasiilot (12 kpl) ovat kuvan keskellä. Kuvataustat ovat satelliittikuvia, jotka eivät ole reaaliaikaisia eivätkä satelliittikuvassa näkyvät alukset liity ajankohtaiseen alussijanteihin. COMET on samassa kohtaa kuin edellä kolmen laivan kuvassa oleva keskimmäinen laiva (kuva 46°30’27.0″N 30°43’48.6″E-pisteestä). Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Odessan sataman eteläosassa irtolastialus NAVI STAR. Viljasiilot ovat kuvassa laivan alapuolella. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Tšornomorskin satamassa irtolastialus EMMAKRIS III (välkkyvä vihreä ympyrä). Viljasiilot ovat laivan vasemmalla puolella. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Tšornomorskin satamassa irtolastialus I MARIA (vihreä ympyrä). Kuvan yläreunan vihreä alus on STAR HELENA. Viljasiilot ovat laivan vasemmalla puolella alhaalla. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Tšornomorskin satamassa irtolastialus ROJEN (välkkyvä vihreä ympyrä). Irtolastialus EMMAKRIS III on kuvan keskellä oleva vihreä ympyrä. Viljasiilot ovat laivan vasemmalla puolella ylhäällä ja laivan kohdalla vasemmalla puolella. ROJEN on ainoa alus, joka on tullut yhteen näistä kolmesta viljankuljetussatamaan 22.7.2022 solmitun viljankuljetussopimuksen allekirjoitusajankohdan jälkeen. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Tšornomorskin satamassa irtolastialus STAR HELENA (vihreä alus keskellä). Viljasiilot ovat laivan yläpuolella vasemmalla. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
Južnen satamassa irtolastialus STAR LAURA (vihreä alus). Viljasiilot ovat kuvan yläreunassa kauempana laivan lastauspaikasta. Kuva: vapaa lähde (kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta).
+8

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu