Yhdysvaltojen B-52-pommittajat ja Sauli Niinistö

Yhdysvaltojen B-52-pommittaja kahden ruotsalaisen Jas Gripen -hävittäjän seurassa Ruotsin ilmatilassa elokuun puolivälissä. Pommittajaa oli turvaamassa myös Norjan F-35-hävitttäjä. Pommittajan pyrstössä MT-tunnuksen alla on lentokoneen rekisteritunnus, joka on 60-0026. Norjan ja Ruotsin ilmatiloissa tapahtuneessa lennossa kyse oli Norja-Ruotsi-Yhdysvallat-sotilasyhteistyöstä. Kuva: vapaa lähde (Försvarsmakten 18.8.2022).

Palaan yhteen ikuisuusaiheiseeni taas kerran. Olen käsitellyt yhdysvaltalaispommittajien puuttumattomia lentomahdollisuuksia Suomen ilmatilassa maailman tapista saakka useassa blogikirjoituksessa (US-blogi 25.5.2020, US-blogi 10.3.2021, US-blogi 3.4.2021 ja US-blogi 14.4.2022).

Vaikka Suomesta tulee pian virallinen Naton jäsenmaa, toisen Nato-maan raskaita pommittajia ei edelleenkään Suomen ilmatilaan päästetä. Tuossa 14.4.2022 julkaistussa blogikirjoituksessa olin toiveikas, että Suomen Nato-jäsenyysprosessiin liittyen Suomi tarkastasi linjaustaan päästää Nato-maiden raskaista pommittajia myös Suomen ilmatilaan.

Kun Suomi on Nato-jäsenmaa, onko Suomella tosiasiallisia mahdollisuuksia edes estää vaikkapa yhdysvaltalaispommittajien lentoja Suomen ilmatilassa?

****

Suomessa emme ole erikseen halunneet näihin [yhdysvaltalaispommittajien] lentoihin ryhtyä, vaan haemme taktista tehokkuutta.” (HS 27.8.2022).

Noin totesi Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keränen Helsingin Sanomille, kun lehti tiedusteli, miksi Yhdysvaltojen B-52-pommittajat eivät harjoitelleet taas kertaalleen Suomessa toisin kuin Ruotsissa. Edellisen kerran ennen haastatteluajankohtaa B-52-pommittajat olivat harjoitelleet Ruotsissa elokuun puolivälissä tarkkana ajankohtana 18.8.2022.

Mitä on komentaja Juha-Pekka Keränen mainitsema taktinen tehokkuus? Mitä se on juuri tässä tapauksessa – nimenomaan taktinen? Se ei selviä Helsingin Sanomien jutun lukijalle ja tuskinpa se on selvinnyt edes jutun tehneelle toimittaja Jukka Harjullekaan.

Viranomaisten ei pidä piiloutua teknisten käsitteiden taakse silloinkaan, kun asialle ei löydy järjellä perusteltavissa olevaa pohjaa. Kaikki käsitteet pitää osata selittää niin, että ne avautuvat lukijalle ymmärrettäväksi. Näin myös sotilasasioissa – ja etenkin juuri sotilasasioissa.

Ilmavoimien toiminnan kehittämisen näkökulmasta en näe tarvetta valokuvauslennolle Suomen ilmatilassa, vaan toiminnalle pitää luoda viitekehys joko taktisessa mielessä tai tukeutumisjärjestelmän kehittämissä.”, Keränen jatkaa Helsingin Sanomien jutussa.

Keräsen mukaan siis B-52-pommittajien lennot Norjassa, Ruotsissa, Virossa tai Puolassa ovat olleet valokuvauslentoja, joilla ei ole ollut merkitystä maiden puolustuskyvyn kehittämiselle. Keränen tarkoittaa valokuvauslennoilla lentoja, joista lennon kohdemaan puolustusvoimat julkaisevat kuvia kotisivuillaan. Artikkelikuva on esimerkkinä Keräsen nimeämästä valokuvauslennosta.

Keränen on täysin väärässä.

On lentoja, joilla Yhdysvallat osoittaa liittolaisuuttaan ja kumppanuuttaan lentokohteen maille, mutta on myös lentoja, joissa harjoitellaan kunnolla vaikkapa viholliskohteiden tuhoamista juuri lentokohteen maassa. Käsittelin yhtä tällaista Ruotsissa tapahtunutta harjoitusta blogikirjoituksessa otsikolla Suomen ilmatilan kieltäminen yhdysvaltalaispommittajilta erottaa Suomen muista Pohjoismaista ja koko Euroopasta (US-blogi 3.4.2021).

****

Keränen mainitsi Helsingin Sanomien haastattelussa myös, että hän pitäisi B-52-koneiden lentämistä Suomessakin luonnollisena jatkumona yhteis­toiminnan syventämisessä. Tuossa Keränen on oikeassa. Kyse olisi nimenomaan yhteistoiminnan syventämisestä Yhdysvaltojen kanssa. Keränen mainitsee haastattelussa myös, että samalla Yhdysvallat viestii noilla pommittajilla ja niiden lennoilla kohdemaissa strategista pidäkettään ja tuollaisen strategian hyväksynnän tarkastelu kuuluisi valtionjohdolle.

Tuo Keräsen kannanotto on paljastava: Yhdysvaltojen pommittajat eivät lennä Suomen ilmatilassa, koska valtionjohto ei ole antanut lennoille lupaa. Ilmavoimille lennot kävisivät, jos lupa vain valtionjohdolta tulisi.

Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keränen totesi aivan oikein, että Yhdysvaltojen B-1B- tai B-52-pommittajien lennoista päättää viime kädessä valtionjohto. Päätös lentojen sallimisesta on siis pohjimmiltaan poliittinen, ei sotilaallinen.

Keränen on oikeassa myös siinä, että Yhdysvaltojen B-1B- tai B-52-pommittajien lennoilla eri maiden ilmatilassa Yhdysvallat todellakin osoittaa strategista pidäkettään. Pidäke on yhtä kuin esto. Yhdysvallat viestii noilla pommittajalennoillaan, että lennon kohde on tärkeä liittolais- tai kumppanimaa, jonne on parempi olla tulematta vihollistarkoituksessa. Tuo on juuri sitä Yhdysvaltojen harjoittamaa pidäkettä ja estoa, joilla vihollistahoja – tässä tapauksessa siis Venäjää – pyritään pitämään osaltaan aisoissa.

Puolustusvoimille ja Keräselle tiedoksi muistutuksena, että sotaharjoituksilla ja sotilaallisella yhteistoiminnalla on kyllä muitakin päämääriä kuin vain ”taktinen tehokkuus”.

Suomen jätettyä pyynnön tulla hyväksytyksi Nato-jäseneksi alkukesästä lähtien Suomessa pidetyillä lukuisilla sotaharjoituksilla ja eri Nato-maiden kalustovierailuilla viesti on ollut aivan muuta kuin ”taktinen tehokkuus”.  Maihinnousutukialus USS Kearsargen Suomi-vierailun ensisijainen tarkoitus oli ilmaista Yhdysvaltojen sotilaallista tukea heti, kun Yhdysvaltojen senaatti on tehnyt päätöksen Suomen Nato-jäsenyydestä.

USS Kearsargen Suomi-vierailun pohjimmaista tarkoitusta ei olisi ollut arvetta piilottaa Hangon edustalla pidetyn merisotaharjoituksen taakse.

On syytä myös muistaa, että Suomen Puolustusvoimat on halunnut yhdysvaltalaispommittajia lentämään Suomen ilmatilassa, mutta Suomen ulkopoliittinen johto on nuo lennot Puolustusvoimilta kieltänyt. Kyse oli vuoden 2017 Arctic Challenge 17 -ilmasotaharjoituksesta. Vuoden 2017 jälkeen Puolustusvoimat ei ole lupaa uudelleen pyytänyt. Olen käsitellyt tuota asiaa melko perin pohjin monessa blogikirjoituksissa, viimeisempänä 3.4.2021 julkaistussa (US-blogi 3.4.2021).

****

Eesti kohal lendas USA strateegiline pommitaja B-52 (ERR 2.9.2022).

Googlen käännös viron kielestä:

Yhdysvaltojenstrateginen B-52-pommikone lensi Viron yli.

Uutinen löytyy Viron yleisradion sivulta myös englannin kielisenä (EER 2.9.2022).

Amerikanskt bombflyg övade i Vidsel – med skarp ammunition (SR 18.8.2022).

Vapaasti käännettynä:

Amerikkalaiset pommittajat harjoittelivat Vidselissä – ammusten kanssa.

Vidsel sijaitsee Pohjois-Ruotsissa Norrbottenin läänissä Haaparannasta ja Tornioista noin 165 kilometriä suoraan länteen.

Vidselissä oli siis todellinen harjoitus taas kertaalleen, eikä mikään Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keräsen mainitsema ”valokuvauslento”.

Yhdysvallat on lennättänyt elo- ja syyskuussa Euroopassa kolmea B-52-pommittajaa. Majapaikka noilla pommittajilla on Englannissa Fairfordin lentotukikohta (RAF Fairford). B-52-pommittajat saapuivat Eurooppaan elokuun 18. päivänä – tarkemmin määriteltynä Yhdysvaltain Euroopan komentovastuualueelle (U.S. Air Force 18.8.2022). Kaksi noista kolmesta pommittajasta on lentänyt täällä Itämeren alueella.

Toinen Itämeren alueella nyt syyskuun alussa (2.9.2022) lentäneistä kahdesta pommittajasta oli rekisterinumeroiltaan (reg.) 60-0005 (Jetphotos, 60-0005) ja ICAO-tunnukseltaan AE5870. Toinen pommittaja oli puolestaan rekisterinumeroiltaan 60-0026 (Jetphotos, 60-0026) ja ICAO-tunnukseltaan AE587F. 60-0005 lensi syyskuun toisena päivänä Tanskassa, Ruotsissa ja kaikissa Baltian maissa, 60-0026 hieman suppeammin. Elokuun puolivälissä heti Eurooppaan tulopäivänään 60-0026 lensi edellä kerrotusti Norjassa ja Ruotsissa.

Yleensä nuo yhdysvaltalaispommittajat lentävät toisiotutkavastaimet päällä, joten ne näkyvät lentoliikenneseurantasivustoilla. Norjassa ja Ruotsissa elokuun puolivälissä raskaan luokan pommittaja-ammuksien kera tapahtuneessa lennossa toisiotutkavastaimet eivät olleet päällä.

ADS-B.NL Tracking Military Aircraft on hyvä sivusto tarkastella sotilasilmailuliikennettä niiden koneiden osalta, jotka käyttävät toisiotutkavastainta.

****

60-0005-pommittajan 2.9.2022 Itämeren alueelle tapahtuneen lennon kutsumerkiltään (callsign) SPICY51 voi käydä tarkastelemassa ADS-B.NL (60-0005) -osoitteesta. Tuo lento on erityisen mielenkiintoinen. Pohjoismaiden ja Baltian maiden puolustusministerit tapasivat niin ikään samaan aikaan Gotlannissa 2.9.2022 (YouTube, Regeringskansliet 2.9.2022). Lento, jossa lennettiin myös Gotlantia sivuten, oli oikein tunnilleen ajoitettu puolustusministeritapaamiseen.

Kyse oli Yhdysvaltojen tuesta näille maille vastaavasti kuin mitä oli maihinnousutukialus USS Kearsargen vierailulla Yhdysvaltojen tuesta Suomelle. Sallimatta Yhdysvaltojen pommittajien vierailuja ilmatilassaan Suomi oli 2.9.2022 erillään muista Pohjoismaista ja Baltian maista. 60-0005 koukkasi nopeasti Viron ja Latvian kautta myös Liettuassa, muttei Viron kautta Suomessa. Koukkaus Suomeen olisi sataprosenttisella varmuudella tehty, jos Suomi olisi sen sallinut.

60-0005-pommittajan perjantaina 2.9.2022 tapahtunut lento käsitti Tanskan, Ruotsin ja Baltian maat. Pohjoismaiden ja Baltian maiden puolustusministerit tapasivat samaan aikaan Gotlannissa. Kuva: vapaalähde (kuvakaappaus, ADS-B.NL-sivusto).
Pohjoismaiden ja Baltian maiden puolustusministerien tapaaminen Gotlannissa 2.9.2022. Samaan aikaan Yhdysvaltojen B-52 -pommittaja lensi alueella kiertäen alueen osallistujamaita melkeinpä näköyhteydessä. Kuva: vapaa lähde (Regeringskansliet).

60-0026-pommittajan 2.9.2022 tapahtuneen lennon kutsumerkiltään (callsign) SPICY51 voi puolestaan käydä tarkastelemassa ADS-B.NL (60-0026) -osoitteesta. Tuosta osoitteesta löytyy myös 60-0026:n toinen lento kutsumerkiltään MYTH11.

60-0026-pommittajan perjantaina 2.9.2022 tapahtunut lento käsitti Tanskan, Ruotsin ja Viron. Pohjoismaiden ja Baltian maiden puolustusministerit tapasivat samaan aikaan Gotlannissa. Myös 60-0026-pommittaja ei koukannut Suomen ilmatilaan, kun lupaa Suomen ilmatilan käytölle ei ollut. Suomi osoitti omilla päätöksillään olevan eri kastissa kuin muut Pohjoismaat ja Baltian maat. Kuva: vapaalähde (kuvakaappaus, ADS-B.NL-sivusto).

Lisäesimerkkinä 60-0026:n lentoa Ruotsissa 27.8.2022 voi käydä tarkastelemassa ADS-B.NL (60-0026) -osoitteesta. Sen sijaan 60-0026:n lennosta aikaisemmin Vidselissä ei löydy tietoja. Toisiotutkavastain ei ole ollut päällä. Artikkelikuva osoittaa, että Vidselissä pommittaja oli nimenomaan 60-0026 (Försvarsmakten 18.8.2022).

60-0026-pommittajan lauantaina 27.8.2022 tapahtunut lento käsitti Tanskan ja Ruotsin. Pommittajalentoja Nato-jäsenyyttä hakeneen Ruotsin ilmatilassa on elo- ja syyskuussa riittänyt. Kuva: vapaalähde (kuvakaappaus, ADS-B.NL-sivusto).

Suomi on Euroopan ainoana maana yksin omassa Venäjä-kastissaan sallimatta yhdysvaltalaispommittajien pääsyä ilmatilaansa. Suomi on siis ainoa maa Euroopassa käytännössä Valko-Venäjän ohella. Yhdysvaltalaispommittajat ovat lentäneet myös Ukrainan ilmatilassa.

Koomista on, että B-52-pommittajat lentävät jopa Itävallan ilmatilassa, vaikka Itävalta ei ole liittymässä Natoon ja tähdentää perustuslainsa mukaista puolueettomuuttaan. Esimerkkinä 3.9.2022 tapahtunut B-52:n lento rekisterinumeroiltaan (reg.) 60-0023 (Jetphotos, 60-0023) ja ICAO-tunnukseltaan AE5870. 60-0023-pommittajan 3.9.2022 tapahtuneen lennon kutsumerkiltään (callsign) SPICY61 voi käydä tarkastelemassa ADS-B.NL (60-0026) -osoitteesta. Tuosta osoitteesta löytyy myös 60-0023:n toinen lento kutsumerkiltään MYTH12.

60-0023-pommittajan tuore lauantaina 3.9.2022 tapahtunut lento käsitti Keski-Euroopan aina Itävaltaan saakka. Puolueettomuuttaan vannova Itävalta salli yhdysvaltalaispommittajan lennon ilmatilassaan, Suomi Euroopan ainoana länsimaisena valtiona ei. Suomen Nato-jäsenyyden myötä asia alkaa olla todella häpeällinen. Kuva: vapaalähde (kuvakaappaus, ADS-B.NL-sivusto).

Kun tarkastelee vielä erikseen 60-0023:n kolmea lentoa 24.8., 26.8. ja 31.8.2022 täältä, niin johtopäätös on, että B-52-pommitajat ovat tervetulleita koko Eurooppaan Suomea lukuun ottamatta. Ei ole väliä, ollaanko Naton jäsenmaita vai ei. Sveitsin pommittajat ovat toistaiseksi kiertäneet. Suomi on nyt ajanut itsepäisellä poliittisella vikuroinnilla itseänsä tilanteeseen, että se on Euroopan ainoa todellinen poikkeus.

Suomi on siis ihan yksin jossakin käsittämättömyydessä ja Suomessa sotilaat pyrkivät perustelemaan tuota käsittämättömyyttä pokkanaamalla. Viittaan tuolla pokkanaamalla Ilmavoimien komentaja Keräseen.

****

Miksi Suomi ei sitten salli yhdysvaltalaisten B-51- ja B-52-pommittajien lentää ilmatilassaan? Ei salli, vaikka Suomen Nato-jäsenyyshakemus on jätetty sisään, jo 24 Naton jäsenmaata on hyväksynyt Suomen Nato-jäsenyyden ja Suomesta Ruotsin ohella tulee Naton jäsenmaa muutaman kuukauden sisällä tämän vuoden puolella.

Päätös on ollut siis umpipoliittinen. Tuon päätöksen on tehnyt presidentti Sauli Niinistö aikanaan (US-blogi 14.4.2022). Päätös ole enää ollenkaan sovelias Suomen Nato-jäsenyysmaailmaan, jos on Naton puitteissa edes mahdollinen.

On syytä muistaa, että Suomen vei Natoon pääministeri Sanna Marin (36), ei tasavallan presidentti Sauli Niinistö (74). Niin, missäköhän me mahtaisimmekaan olla, jos pääministeri ei olisi ollut tänä vuonna nuoren polven Marin Venäjän hyökätessä Ukrainaan vaan jokin vanhan polven Niinistö-tapainen Venäjä-ymmärtäjä?

Puolustusministeri Antti Kaikkonen totesi tuossa Helsingin Sanomien em. haastattelussa melko suoraan, miksi yhdysvaltalaispommittajat eivät lennä Suomen ilmatilassa.

Meillä on erilainen maantiede [kuin Norjalla, Ruotsilla, tai Baltian mailla, joissa yhdysvaltalasipommittajat lentävät]. Kannamme vastuuta Euroopan unionin ja kohta Natonkin uudesta itärajasta. Otamme tämän huomioon myös, kun arvioimme minkälaiset harjoitukset parhaiten tarpeitamme vastaavat.” (HS 27.8.2022).

Kaikkoselle tiedoksi, että Nato-jäsenyyden koittaessa noita tarpeita ei määritellä pelkästään Suomen omista lähtökohdista.

Kaikkosen viittaukset EU:n ja Naton itärajaan ovat omintakeisia. Kaikkonen viittaa, että pommittajien lentoihin Suomen ilmatilassa voisivat liittyä Venäjä vastatoimet Suomen itärajalla, koska Suomella ja Venäjällä on yhteistä valtakunnan rajaa.

Tarkoittiko Kaikkonen vaikkapa sitä, että Venäjä alkaisi kuljettaa pakolaisia Suomen itärajalle ja samalla EU:n ja Naton itärajalle, jos yhdysvaltalaispommittajat lentäisivät Suomen ilmatilassa?

Suomen valtionjohdon olisi syytä nyt miettiä, minkä viestin Suomi välittää Venäjälle, kun yhdysvaltalaispommittajien Itämeren kierroksen reitit kulkevat Norjan, Ruotsin, Tanskan ja Baltian maiden kautta, mutta pommittajat joutuvat koukkaamaan Suomen ohi, kun ei ole lupaa käyttää Suomen ilmatilaa.

Venäjä osaa aivan oikein tulkita, mitä Suomi tuolla viestii Venäjälle. Suomen puolustukseen eivät kuulu Yhdysvaltojen pommittajat ja niiden pommitusvoima.

Onko tuo Suomen linjaus estää yhdysvaltaispommittien lentäminen Suomen ilmatilassa sovelias Naton jäsenmaalle?

Ei ole ollenkaan.

****

Puolustusministeri Antti Kaikkonen viittasi Helsingin Sanomien jutussa siis Suomen erilaiseen maantieteeseen. Suomella olisi erilainen maantiede kuin Venäjään rajoittuvilla ja Natoon kuuluvilla Norjalla, Baltian mailla ja Puolalla. Suomi ei salli koko alueensa leveydellä pommittajien lentoja liian lähelle Venäjän rajaa.

Norja on rajannut pituuspiirin, jonka itäpuolella Norjan ilmatilassa rauhanoloissa eivät yhdysvaltalaispommittajat käy sotaharjoituksia. Suomi voisi ottaa mallia Norjasta.

Suomi on todellakin myös leveä maa. Kun katsotte tämän kirjoituksen ADS-B.NL-sivustolta otettuja kuvakaappauksia, 60-0005- ja 60-0026-pommittajat käyvät syvällä idässä lähellä Venäjän rajaa.

Yhdysvaltalaispommittajat käyvät Suomea idemmässä lähempänä Venäjän rajaa niin Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa.

Suomen valtionjohdon omintakeisten sotilaspoliittisten linjausten vuoksi Ilmavoimien komentaja joutuu antamaan omintakeisia selittelylausuntoja, joille nauravat jo Paasipuiston harakatkin.

Keräselle opiksi: älä ikinä ala sotilaana perustelemaan poliittisia linjauksia Puolustusvoimien nimiin, vaan kerro totuus päätöksentekijästä suoraan tai ole täysin hiljaa.

Suomessa on seuraavat presidentinvaalit 28.1.2024. Presidentti vaihtuu 1.3.2024.

Viimeistään tuo ajankohdan jälkeen, jos presidentti on Niinistön jälkeen vaikkapa Olli Rehn, Nato-maa Suomessa voivat lentää viimein myös yhdysvaltalaispommittajat. Niinistön omintakeiset tarjahalostyyppiset erkkituomiojahöysteillä täydennetyt pommittajalentolinjaukset ovat viimeistään tuolloin historiaa.

Toivottavasti Suomessa ei enää koskaan ole omapäistä lakimiespresidenttiä, joka pyrkii hoitamaan ulkopolitiikkaa ikään kuin lakiteknisin tuomioistuinpäätöksin. Ulko- ja puolustuspolitiikka kun ovat vähän muutakin kuin vain tekstien ja sopimusten kirjaimellista lakimiestulkintaa.

+5

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu