Gazan "saartoa" murretaan taas
Gazan
saarto on jälleen nousemassa otsikoihin Suomen lipun alla seilaavan
purjelaiva Estellen matkatessa avustuslastissa kohti Gazaa, arvioitu
saapumisaika ko aluevesille on 20. lokakuuta. Asian saattamiseksi
laajempaan kontekstiinsa otan esiin kolme mielestäni oleellista tekijää.
Ensinnäkin
Gazan saarrosta puhuttaessa liki aina syytetään Israelia vaikka myös
Egyptiin on virallinen rajanylityspaikka. Osin samoista syistä kuin
Israelkin on Egypti rajoittanut tavaroiden ja ihmisten vapaata
liikkuvuutta Rafahin kautta niin Mubarakin aikana, arabikeväänä kuin
tänäänkin. Viime vuonna Egypti lievensi rajamuodollisuuksiaan, mutta
islamistien hyökkäykset Gazasta Siinaille aina viime viikkoinakin
pitänevät joitakin rajoitteita voimassa. Mainittakoon, että hiljattain
Egyptissä tuomittiin hirtettäväksi 14 militanttia ( el-Tawhid wi
el-Jihadin jäseniä) viime vuoden hyökkäyksestä egyptiläisiä poliiseja
ja siviilejä vastaan el-Arishissa.
Toisekseen
saarto muodollisestikaan ei ole kovin tiivis kaupallisten
rajanylityspisteiden Gazan ja Israelin välillä sekä Egyptiin Rafahissa
ollessa auki. Kyse on lähinnä rajoitteista tavarantoimituksissa ja
henkilöiden liikkuvuudessa. Saarron aikana Israel sallii päivittäin 100 –
200 avustusrekan pääsyn alueelle. Lisäksi Israel huolehtii 70
prosenttia alueen sähkön ja 100 prosenttia veden toimituksesta. Samoin
gazalaiset, jotka tarvitsevat sairaanhoitoa Israelissa, on myös
päästetty Israeliin (esimerkiksi 2009 yli 10,000 potilasta Gazasta sai
lääketieteellistä hoitoa Israelissa kun vain pari sataa matkasi sitä
saamaan jordaniaan ja puolen tuhatta Egyptiin. Nämä seikat tahtovat
unohtua kun flotillan kaltaiset propagandatempaukset valtaavat
otsikoita. (Tästä mediapelistä enemmän mm kirjoituksessani Gaza Flotilla – a successful manoeuvre with win-win changes )
Israelin
osalta on mielestäni ymmärrettävää sen halu kontrolloida Gazaan
vietäviä tuotteita. Esimerkiksi marraskuussa 2009 alueelle pyrki
humanitaarista apua Antiguan lipun alla purjehtineella Francop
aluksella. Kun paatti ohjattiin Ashdodiin tarkastusta varten niin
lastista löytyi 200 tonnia ohjuksia, raketteja ym aseita. Mainittu
satama lienee myös nyt purjehtivan Estellen päätepiste, josta
hyväksyttävä tavara puolestaan menee virallisten ylityspaikkojen kautta
Gazaan kuten ennenkin.
Gaza Smuggling Tunnel
Kolmanneksi Gazan
saarto voidaan Israelin mukaan purkaa sen jälkeen, kun kansainvälisen
yhteisön, ns. Lähi-idän kvartetin (YK, Yhdysvallat, EU ja Venäjä)
asettamat ehdot terroristijärjestö Hamasille täyttyvät. Ehtojen mukaan
Hamasin tulee luopua terrorismista, tunnustaa Israelin valtion
olemassaolon oikeus ja tunnustaa Israelin ja palestiinalaisten välillä
solmitut sopimukset. Toistaiseksi tähän ei liiemmin haluja ole ollut
Israelissa, Egyptissä kuin PA:n piirissäkään. Hamasin suojeluksessa
oleville salakuljettajille Egyptiin johtava tunneliverkosto on
puolestaan hyvä bisnes; esimerkiksi merkittävä osa Gazassa tapahtuvasta
autokaupasta tapahtuu tunneleiden kautta salakuljetettujen autojen
varassa, samoin aseiden ohella pienempää tavaraa – kuten lehmiä,
pakastimia ja tuontivaimoja – kulkee satojen tunneleiden kautta.
Mielestäni
Israelin haluttomuus vapaaseen liikkuvuuteen Hamasin hallitseman Gazan
osalta on hyvinkin ymmärrettävä. Vaikka Hamas valittiin
demokraattisilla vaaleilla ei sen toteuttama hallinto välttämättä ole
esimerkillistä. Hamasin rakettituli on tahallisesti tähdätty siviilejä
vastaan, Hamas käyttää palestiinalaisia siviilejä ja siviilikohteita
kuten kouluja, sairaaloita ja moskeijoita kilpenään ja näitä toimia
kansainvälisen oikeuden mukaan on pidettävissä sotarikoksina.
Oikeusjärjestelmästä korkeaa kuvaa ei anna tuore Human Rights Watchin
raportti Abusive System: Failures of Criminal Justice in Gaza jossa otsikko kuvaa hyvin sisältöä.
Hamasin väestöönsä kohdistama asennekasvatus hillinnee entisestään Israelin haluja rajojen avaamiseen. Egyptiläinen
uskonoppinut Safwat Higazi esiintyi 31.12.2008 Hamasin Al-Aqsa
TV-kanavalla. Seuraavassa pari otetta hänen puheestaan:
-
”Juutalaiset,
jotka ovat liukkaita kuin kyyt ja jotka lipovat huuliaan kuin käärmeet,
eivät tule koskaan elämään kanssamme rauhassa ja sopusoinnussa. He
ansaitsevat tulla tapetuiksi. He ansaitsevat kuolla. He ovat niitä,
joita kohden Kassam-raketit pitää laukaista…”
- ”Me sanomme teille: lähettäkää nuo apinoiden ja sikojen jälkeläiset helvetin tuleen Kassam-rakettien siivillä”
Tällä asenteella kulttuurien välinen vuorovaikutus ei kovin hedelmällistä pohjaa luo.
¤¤¤ ¤¤¤ ¤¤¤
Aihepiiriä sivuavia kirjoituksiani:
Sinai Emerged as New Front in Israeli-PalestinianConflict
Israeli-Palestinian Conflict – Negotiation Slot for a Month
Gaza Flotilla – a successful manoeuvre with win-win changes
Will Iron Dome balance the Hamas Terror?
PaliLeaks, land swaps and desperate search of peace
Hävittyjä sotia on enää turha jatkaa, joten upporikkaat arabivaltiot olisivat voineet jo ajat sitten asuttaa samaa kieltä puhuvat uskon- ja heimoveljensä.
Olisihan se merkillistä, jos Karjalan evakot asuisivat vieläkin Joensuuta ympäröivissä metsissä: ampuisivat välillä 10. 000 rakettia Pietariin ja sitten oltaisiin niiiiiiiin kauhuissaan, kun sieltä tulisi jotain takaisinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Viime viikolla tapahtunutta.
The Free Gaza Movement Shows Its Anti-Semitic Face – Part I
The Free Gaza Movement Promotes a Video Claiming Zionist Jews Perpetrated the Holocaust
http://storify.com/avimayer/the-free-gaza-movement…
The Free Gaza Movement Shows Its Anti-Semitic Face – Part II
Update: Greta Berlin Finds a Few Allies, Loses a Few Others, as Her Claims Crumble and Free Gaza Movement Becomes a Pariah (Tuesday, Oct. 9, 2012, 3:01 a.m.)
http://storify.com/avimayer/the-free-gaza-movement…
Ilmoita asiaton viesti
http://economictimes.indiatimes.com/news/politics/…
Mitäs tämä meinaa?
”RAFAH, GAZA STRIP: Egypt lifted a four-year-old blockade on the Gaza Strip’s main link to the outside world Saturday, bringing relief to the crowded territory’s 1.5 million Palestinians .
..
While Egypt has dropped its restrictions on who can travel, bureaucratic obstacles remain. Men between the ages of 18 and 40 will have to apply for Egyptian visas, a process that can take weeks. Women, children and older men need easier-to-obtain travel permits, which can be obtained in several days. ”
Eli viisumin joutuu hakemaan. Kyllähän se on jo vähintään siionistien tekemä holokausti. Häpeällistä, että Suomen lipun alla tehdään tällaisia antisemiittien purjehduksia.
Ilmoita asiaton viesti
Ja tässä päivitystä:
1) Laillisuudesta
The Palmer Report ( UN: Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May 2010 Flotilla Incident, September 2011 http://www.un.org/News/dh/infocus/middle_east/Gaza… )confirmed the legality of Israel’s naval blockade of Gaza, and Israel’s right to enforce the blockade, including in international waters. The panel also recognized Israel’s right to visit and search vessels and to capture them, if found in breach of a blockade, including in international waters.
2) Humanitaarisesta kriisistä
The report ( UN: Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May 2010 Flotilla Incident, September 2011 http://www.un.org/News/dh/infocus/middle_east/Gaza… ) determines that there is no humanitarian crisis in Gaza, and that anyone interested in sending humanitarian aid to the Gaza Strip must do so in coordination with Israel and the Palestinian Authority, and must transfer the aid via the land crossings.
3) Estellen tapaus
The Navy’s boarding was carried out in accordance with international law, as the ship attempted to break the maritime security blockade of the Gaza Strip. A short while ago, Israeli Navy soldiers boarded the Estelle, a vessel which was en route to the Gaza Strip, attempting to break the maritime security blockade. The boarding was carried out in accordance with international law and with directives of the Israeli Government. The boarding took place only after the Navy had made multiple attempts to dissuade the ship’s passengers from sailing to the Gaza Strip – both via direct contact and through diplomatic channels – but to no avail. Despite numerous calls to the passengers onboard, they remained unwilling to cooperate with Israeli authorities. After the passengers ignored calls to change course, the decision was made to board the vessel and lead it to the port of Ashdod. (IDF website Date: 20/10/2012,http://www.idf.il/1283-17343-EN/Dover.aspx)
ja PM Netanyahun kommentti
”Even the people who were on the ship know that there is no humanitarian crisis in Gaza. Their entire objective was to create a provocation and blacken Israel’s name. If human rights were really important to these activists, they would sail to Syria. We will continue to take strong and determined action to defend our borders,” the Prime Minister said.
Ilmoita asiaton viesti