Palestiinan tunnustaminen tarpeetonta symboliikkaa
Palestiinan
arabihallinnon saatua YK:ssa laajan tuen järjestön tarkkailijavaltioksi
on Suomessakin pohdittu Palestiinan valtion tunnustamista. Vaikkei
itse tunnistamisella mitään merkitystä olisikaan niin sellaisenaankaan
tällaisilla symbolisilla eleillä en näe paljoa vaikutusta lähi-idän
ongelmien ratkaisuissa.
Aiempien
vainojen ja lopulta holokaustin jälkeen juutalaisille osoitettiin
mitättömän pieni – noin Uudenmaan kokoinen – läntti turvasatamaksi, jota
he alinomaa ovat joutuneet puolustamaan vihamielisiä arabivaltioita ja
yksittäisiä terroristiryhmittymiä vastaan. Alueen pienuus ja em ulkoinen
vihamielisyys osittain selittää Israelin ehkä ylikorostuneen
turvallisuusajattelun joka vaikeuttaa kompromissien etsintää ja
hyväksyntää.
Jo
lähtökohtaisesti Länsiranta ei ole koskaan kollektiivisesti kuulunut
Palestiinan arabeille eli ns. ”palestiinalaisille”. He omistavat siellä
vain yksityistontteja kuten juutalaisetkin. YK:n päätöslauselma 242
vuodelta 1967 ei myöskään tunne ”Palestiinan arabikansaa”, jolta olisi
viety maa joka pitäisi heille palauttaa. Tämä mielikuvituskansa
keksittiin vasta vuoden 1968 paikkeilla poliittisista syistä.
Palestiinaa
(sis Gazan) on joskus kutsuttu miehitetyksi maaksi. Tämä ei aivan
tarkalleen nähdäkseni pidä paikkaansa. Brittimandaatin Palestiinahan
jakaantui IIMS:n jälkeen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti arabien
hallitsemaan (Trans)Jordaniaan ja lähinnä juutalaisten hallitsemaan
Israeliin. (Trans)Jordania onnistui miehittämään nykyisin länsirannaksi
kutsutun alueen 1948-49 ja Israel puolestaan onnistui ottamaan alueen
hallintaansa 1967. Brittimandaatin arabeille tarkoitetusta alueesta
pääosa on tänä päivänäkin arabien hallinnassa Jordanian muodossa.
Itse
Palestiinan valtion tunnustaminen ei nähdäkseni muuta tilannetta
puoleen jos toiseenkaan. Sen sijaan mikäli Palestiinan valtio
todellisuudessa perustettaisiin muuttuisi tilanne sikäli selkeämmäksi
että tällöin ko valtio olisi vastuussa mm järjestyksen pidosta
alueellaan. Ellei valtio siihen kykene niin niin se myös kohtaisi
normaalit vastatoimet – äärimmillään esimerkiksi avoimen sodan.
Nähdäkseni israelilla ei ole mitään Palestiinan valtion perustamista
vastaan kunhan se tehdään osapuolten keskinäisen sopimisen pohjalta. Nyt
tilanne varsinkin Gazan osalta on sellainen, että Israelilla on
vastassa ei-valtiollinen toimija. Israelin kannalta tulitauko oli
järkevä koska jos Hamas olisi tyystin tuhottu olisi Hamasin luoman
vähäisenkin järjestyksen tilalle tullut täysi kaaos. Joka tapauksessa
näkisin rauhan keskeisenä edellytyksenä sen että Israel saisi rajoilleen
järjestäytyneitä valtioita.
Nähdäkseni
YK prosessi ei palvele rauhan aikaansaamista alueelle, päinvastainenkin
on mahdollista. Konfliktiin on olemassa lähinnä vain huonoja tai vielä
huonompia ratkaisuja. Mielestäni mikään ulkopuolelta pakottettu ratkaisu
(jos sellaista edes olisi näköpiirissä) ei toimi, tämä nähtiin jo
Kosovon tapauksessa. Vain osapuolten keskinäiset neuvottelut voivat
aikaansaada kompromissiratkaisun. Pääratkaisuvaihtoehtoja ovat mm yhden
valtion malli, kahden valtion malli, itse parhaana pitämäni kolmen
valtion malli (Gaza Egyptille, länsiranta soveltuvin osin Jordanialle ja
Israel nykyisellään pääsetlementeillä täydennettynä). Jos vielä eniten
kansainvälistä kannatusta omaavaan kahden valtion malliin päädytään niin
nähdäkseni Olmertin ehdotus 2008 neuvottelujen päätteeksi on
toistaiseksi pitkälle menevin malli.
Israelin
ja Palestiinalaishallinnon välisiä neuvotteluja ei aina ole pidetty
tarpeellisina johtuen Israelin sotilasylivoiman tuomasta
etulyöntiasemasta. Tilanne kuitenkin nähdäkseni kuvastaa sopimista
yleensäkin sotien jälkeen (Versailles, Pariisi, Dayton); eihän
Suomenkaan asema loppukesällä 1944 kummoinen ollut mutta sopimukset
tehtiin, pidettiin ja rauha aikaansaatiin.
Neuvottelujen
paikallisiksi osapuoliksi lasken Brittimandaatilta lähtöisin olevien
arabien (edustajinaan paremman puutteessa esim. Hamas/Fatah) lisäksi
myös Egyptin ja Jordanian – mm propagoimani kolmen valtion mallin
pohjalta; sekä laajemmassa myös pohjoisosia koskevassa yhteydessä myös
Libanonin ja Syyrian. Samoin olen sitä mieltä että Iranin ja Israelin
tulisi myös keskenään hälventää keskinäiset epäluulonsa.
Israelilais-Palestiinalais konfliktista taustoitusta esimerkiksi kirjoituksissani: ”PaliLeaks, land swaps and desperate search of peace” jossa myös osapuolten keskinäisiä karttaharjoituksia.
Palestiinan arabihallinnon saatua YK:ssa laajan tuen järjestön tarkkailijavaltioksi on Suomessakin pohdittu Palestiinan valtion tunnustamista.
=> Sana ”valtio” keksittiin suomen kieleen teksteissä noin 1842, paljon Porvoon vuoden 1809 maapäivien jälkeen. Suurissa liittovaltioissa on kaikenlaisia epäsuvereeneja ”valtioita”. Yhdistyneiden kansakuntienkin perustajissa oli kaikenlaisia epäitsenäisiä valtiorakennelmia, kuten Ukrainan sosialistinen neuvostotasavalta, Valko-Venäjän sosialistinen neuvostotasavalta, Yhdysvaltain protektoraatti Filippiinit, Yhdistyneen kuningaskunnan Australia ja Uusi-Seelanti sekä Etelä-Afrikan liittovaltio.
Vaikkei itse tunnistamisella mitään merkitystä olisikaan niin sellaisenaankaan tällaisilla symbolisilla eleillä en näe paljoa vaikutusta lähi-idän ongelmien ratkaisuissa.
=> Juuri siksi kannattaa neuvotteluvoimia tasoittaa, jotta olisi muitakin vaihtoehtoja kuin Iranin sota siten, että Yhdysvallat käy sen sodan niin kuin Irakissa ja EU miehittää.
Aiempien vainojen ja lopulta holokaustin jälkeen juutalaisille osoitettiin mitättömän pieni – noin Uudenmaan kokoinen – läntti turvasatamaksi, jota he alinomaa ovat joutuneet puolustamaan vihamielisiä arabivaltioita ja yksittäisiä terroristiryhmittymiä vastaan.
=> Ei juutalaisille mitään osoitettu, vaan he muuttivat arabien kiusaksi ja brittiläisten vastustuksesta huolimatta. He tavallaan ottivat maansa ahkeruudellaan ja päättäväisyydellään.
Alueen pienuus ja em ulkoinen vihamielisyys osittain selittää Israelin ehkä ylikorostuneen turvallisuusajattelun joka vaikeuttaa kompromissien etsintää ja hyväksyntää.
=> Israelin ongelma on brittiläinen parlamentarismi monipuoluemaassa. Ei ole kahta tai kolmea keskisuurta puoluetta, vaan pitkien listojen vaalijärjestelmän vuoksi jokaisen on erottava puolueestaan ja perustettava omansa, minkä vuoksi uskonnollisen oikeiston, kokoomuksen ja keskustan puolueita on liikaa johtuen postmodernismista. Sosialidemokraatit ovat hieman liian heikoilla nykyään Israelissa – ja myös Virossa, jotta porvarilliseen ja näennäisliberaaliin kaaokseen tulisi jotain järkeä ja järjestystä. Kokoomuksen hallituskumppanit ovat epäilyttäviä.
Jo lähtökohtaisesti Länsiranta ei ole koskaan kollektiivisesti kuulunut Palestiinan arabeille eli ns. ”palestiinalaisille”. He omistavat siellä vain yksityistontteja kuten juutalaisetkin.
=> Eivät juutalaiset juurikaan omista Israelissa yksityistontteja, vaan Israelin maanomistus on sosialistinen. Se kuuluu Jewish National Agencylle, minkä vuoksi maanomistus on poliittista eikä markkinaehtoista. Kun kerran maanomistus on näin kollektiivista, on tietenkin helppo maata kolonialisoida.
YK:n päätöslauselma 242 vuodelta 1967 ei myöskään tunne ”Palestiinan arabikansaa”, jolta olisi viety maa joka pitäisi heille palauttaa. Tämä mielikuvituskansa keksittiin vasta vuoden 1968 paikkeilla poliittisista syistä.
=> Israelilla ei ole hallitusmuotoa, koska sillä ei ole perustuslakia. Israel voi olla valinnan mukaan jumalanvaltakunta Israel, teokratia tai Israelin tasavalta. Tätä ei juutalaisten ideologisista ja uskonnollisista riidoista johtuen ole kyetty määrittelemään. Lisäksi ei ole määritelty Israelin valtion rajoja. Selkeintä olisi, jos juutalaiset ulottaisivat rajansa juutalaisten pääasialliselle asuinalueelle eivätkä kolonialisoisi Galileaa, Golania eivätkä Gazaa. On vanha kysymys:”Saako naapurin tontille rakentaa?”
Palestiinaa (sis Gazan) on joskus kutsuttu miehitetyksi maaksi. Tämä ei aivan tarkalleen nähdäkseni pidä paikkaansa. Brittimandaatin Palestiinahan jakaantui IIMS:n jälkeen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti arabien hallitsemaan (Trans)Jordaniaan ja lähinnä juutalaisten hallitsemaan Israeliin.
=> Trans-Jordania oli brittien kehitelmä. He huijasivat hasmemiitteja antamalla pienemmän ja merkityksettömämmän maakappaleen kuin olivat luvanneet. Itse asiassa Ranska aiheutti vähemmän kaaosta Kansainliiton mandaattialueellaan kuin Yhdistynyt kuningaskunta. Lähi-itä on vanhalta ajalta peräisin olevaa Suur-Syyriaa, jota on pilkottu mielin määrin kuluneina vuosisatoina.
”(Trans)Jordania onnistui miehittämään nykyisin länsirannaksi kutsutun alueen 1948-49 ja Israel puolestaan onnistui ottamaan alueen hallintaansa 1967. Brittimandaatin arabeille tarkoitetusta alueesta pääosa on tänä päivänäkin arabien hallinnassa Jordanian muodossa.”
=> Myös Israelin valtaukset Palestiinassa ovat vaihdelleet.
”Itse Palestiinan valtion tunnustaminen ei nähdäkseni muuta tilannetta puoleen jos toiseenkaan.”
=> Siksi Netanjahun ja Israelin primitiivireaktiot maailman joukkotiedonvälityksessä ihmetyttävät. Netanjahu kulkee televisiossa opettamassa niin Merkeliä ja Obamaakin tavattomalla tavalla.
Sen sijaan mikäli Palestiinan valtio todellisuudessa perustettaisiin muuttuisi tilanne sikäli selkeämmäksi että tällöin ko valtio olisi vastuussa mm järjestyksen pidosta alueellaan.
=> Israelin valtion on joko sopimusvaltiona tai miehittäjänä vastuussa Gazankin yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta.
Ellei valtio siihen kykene niin niin se myös kohtaisi normaalit vastatoimet – äärimmillään esimerkiksi avoimen sodan. Nähdäkseni israelilla ei ole mitään Palestiinan valtion perustamista vastaan kunhan se tehdään osapuolten keskinäisen sopimisen pohjalta.
=> Israel ei ole monoliitti, vaan uskonnollisen oikeiston dominoima enemmistöparlamentarismi.
Nyt tilanne varsinkin Gazan osalta on sellainen, että Israelilla on vastassa ei-valtiollinen toimija. Israelin kannalta tulitauko oli järkevä koska jos Hamas olisi tyystin tuhottu olisi Hamasin luoman vähäisenkin järjestyksen tilalle tullut täysi kaaos.
=> Kaaos Gazassa ei liikuta aidan toisella puolella olevia juutalaisia. Ainoa, joka esti Likudia käymästä Gazassa vuoden 2008-2009 kaltaista vaalikampanjaa, jonka kävi Kadima vaalitappiota padotakseen, on Barack Obama, joka ilmeisesti uhkasi pienentää Israelin viikkorahoja, jos jälleen näyttävästi hyökätään Gazaan.
Joka tapauksessa näkisin rauhan keskeisenä edellytyksenä sen että Israel saisi rajoilleen järjestäytyneitä valtioita.
=> Israelilla oli 1973 todella järjestäytyneet Egypti, Jordania ja Syyria naapurivaltionaan.
Nähdäkseni YK prosessi ei palvele rauhan aikaansaamista alueelle, päinvastainenkin on mahdollista.
=> Mikä sitten palvelee? Miksi seemiläiset vain rähjäävät?
”Konfliktiin on olemassa lähinnä vain huonoja tai vielä huonompia ratkaisuja.”
=> Kuten?
”Mielestäni mikään ulkopuolelta pakottettu ratkaisu (jos sellaista edes olisi näköpiirissä) ei toimi, tämä nähtiin jo Kosovon tapauksessa. Vain osapuolten keskinäiset neuvottelut voivat aikaansaada kompromissiratkaisun.”
=> Miten?
”Pääratkaisuvaihtoehtoja ovat mm yhden valtion malli, kahden valtion malli, itse parhaana pitämäni kolmen valtion malli (Gaza Egyptille, länsiranta soveltuvin osin Jordanialle ja Israel nykyisellään pääsetlementeillä täydennettynä).”
=> Keskeistä olisi määritellä Israelin valtion rajat.
”Jos vielä eniten kansainvälistä kannatusta omaavaan kahden valtion malliin päädytään niin nähdäkseni Olmertin ehdotus 2008 neuvottelujen päätteeksi on toistaiseksi pitkälle menevin malli.”
=> Kahden valtion malli ylläpitää Palestiina-ajatusta. Ei ole kahta valtiota, vaan se, mikä tarvitaan, on Israelin rajojen määrittely.
Israelin ja Palestiinalaishallinnon välisiä neuvotteluja ei aina ole pidetty tarpeellisina johtuen Israelin sotilasylivoiman tuomasta etulyöntiasemasta. Tilanne kuitenkin nähdäkseni kuvastaa sopimista yleensäkin sotien jälkeen (Versailles, Pariisi, Dayton); eihän Suomenkaan asema loppukesällä 1944 kummoinen ollut mutta sopimukset tehtiin, pidettiin ja rauha aikaansaatiin.
=> 19.9.1944 sopijoina ei ollut juutalaisia ja muslimeja, vaan kommunisteja ja luterilaisia.
”Neuvottelujen paikallisiksi osapuoliksi lasken Brittimandaatilta lähtöisin olevien arabien (edustajinaan paremman puutteessa esim. Hamas/Fatah) lisäksi myös Egyptin ja Jordanian – mm propagoimani kolmen valtion mallin pohjalta; sekä laajemmassa myös pohjoisosia koskevassa yhteydessä myös Libanonin ja Syyrian. Samoin olen sitä mieltä että Iranin ja Israelin tulisi myös keskenään hälventää keskinäiset epäluulonsa.”
=> Miksi Iranin pitäisi vähentää painetta Yhdysvaltain suuntaan, kun kerran sitä odottaa sama kohtalo kuin Irakia ja Libyaa? Ei mikään islamilainen valtio voi nopeasti liennyttää Yhdysvaltoihin päin, koska käy kuin Syyriassa. Henkisen sotatilan ylläpito on parasta sisäpolitiikkaa ja eheyttä kurjissa maissa.
Ilmoita asiaton viesti
Palestiinalaisten ihmisoikeuksien tunnustaminen on turhaa symboliikkaa. Tästähän äänestettiin YK:ssa. Koko muu maailma, ”kyllä” USA ja Israel ”ei”.
Kyllä te olette varmasti omasta mielestänne ”oikealla” puolella, Heil!!!
1978 Päätösnumero 33/75 Vaaditaan turvallisuusneuvostoa ja erityisesti sen pysyväisjäseniä käyttämään kaikkia keinoja toteuttaakseen YK:n päätöstä kansainvälisen RAUHAN ja TURVALLISUUDEN ylläpidosta. (119) kyllä USA ja Israel ei(2).
Kyllä te ootte niin hyviä ja vanhurskaita. Hyi vittu että oksettaa…
1979 17.12. Päätösnumero 34/158 YK:n naisten konferenssin valmistelu ja järjestäminen 121 kyllä. 2 ei, USA ja Israel.
Ilmoita asiaton viesti
Israelissa valtaa pitää pääministeri Benjamin Netanjahun Likud-puolue. Jos tämä puolueohjelma on yhä voimassa, vaikeata on neuvotteleminen vastapuolen kanssa (tuoreempaa ohjelmaa en ole netistä löytänyt).
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politi…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen on toimintaympäristö. Ongelma on vihamielisyys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muslimiveljeskunta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hamas
Israelilla on itsepuolustusoikeus. Sen tunnustaminen on avain rauhaan.
Ilmoita asiaton viesti
HH
Juuri näin.
Ilmoita asiaton viesti
itse parhaana pitämäni kolmen valtion malli (Gaza Egyptille, länsiranta soveltuvin osin Jordanialle ja Israel nykyisellään pääsetlementeillä täydennettynä)
Tuon pohjalta olisi järkevintä lähteä rakentamaan rauhaa.
Olisi joskus kiinnostava kuulla vaikkapa eri euroopan maiden johtajien näkemyksiä tuollaisen ratkaisun suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Taitavat asianosaiset eli alueiden asukkaat olla eri mieltä.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Ratkaisu ei aivan outo ole paikallisillekaan. Fatahin perustajiin kuuluva Farouk Kaddoumi haastattelussaan loka-marraskuussa Al-Quds Al-Arabi uutislehdelle totesi, että Jordanian tulee liittää Länsiranta valtioonsa ja piti sitä myös positiivisena kehityksenä. Kaddoumin ohella Jordanian prinssi Hassan bin Talal totesi hiljattain palestiinalaisia tavatessaan länsirannan olevan alunperin osa Jordanian kuningaskuntaa lisäten kahden valtion ratkaisun olevan nykyaikana irrelevantti. Molemmat kommentit kuvastavat sitä, että lähi-idän eri osapuolet näkevät viime vuosikymmenet ajetun kahden valtion mallin tulleen tiensä päähän. Kansainvälinen yhteisö ym viralliset tahot eivät ainakaan vielä uskalla irrottautua ajamastaan kahden valtion mallista.
Esitetty Jordania optio, kuten aiemmat Egyptiläis-Jordanialainen ratkaisu ja jaettu Jordanialais-Egyptiläinen hallinto, on hyvin lähellä itse jo vuosia propagoimaani kolmen valtion palautusmallia (kutsuttu myös nimellä “no-state option”), jossa länsirannasta Israelin kanssa sovittavat osat palautetaan Jordanian alaisuuteen ja Gaza Egyptin alaisuuteen.
Edellä kuvattua aihepiiriä olen aiemmin käsitellyt pääblogini artikkelissa
Palestinians Put Jordanian Option on the Table – http://arirusila.wordpress.com/2012/11/04/palestin…
Ilmoita asiaton viesti
Suomi asutti liki puolimiljoonaa pakolaista Karjalasta sodan jälkeen. Pari vuotta sodan loppumisen jälkeen heillä kaikilla oli omat talot ja tilat. Viimeiset palestinalaisten telttapakolaisleirit taisivat hävitä vasta 80-luvulla Israelin alueelta. On vaikea kuvitella, miksei Jordania olisi heille kelvannut ja pystynyt Suomen tavoin huolehtimaan pakolaisistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Periaatteistahan siellä kisaillaan.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Palestiinalaisilla on ollut sellaiseen mahdollisuus. Suomalaisten pakolaisleirit jossain Laatokan rannalla olisivat kadonneet punaiseen hämärään parissa viikossa eikä asukeista sen koommin olisi kuulunut mitään.
Israel on pitänyt palestiinalaisia kuin kukkaa kämmenellään siihen verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten totesin, periaatteista siellä kisaillaan. Israelissa ei tosin taida paljoa olla palestiinalaispakolaisia.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Kun nyt on puhuttu myös humanitaarisesta kriisistä ja muutoinkin länsirannan ja Gazan asukkaiden sulkemisesta ghettoon tai avovankilaan niin huomasin kiinnostavan elintasoakin kuvaavan YK tilaston:
Life Expectancy by Country in Years
Oman 75.6
Bahrain 75.6
West Bank and Gaza 73.4
Saudi Arabia 72.8
Jordan 72.5
Algeria 72.3
Turkey 71.8
Egypt 71.3
Morocco 71.2
Iran 71.0
Pakistan 65.5
Yemen 62.7
Sudan 58.6
Somalia 48.2
Ilmoita asiaton viesti