Natsien perustama monikansallinen EU juhli, eurooppalaiset eivät niinkään
EU
eliitti juhli viikolla Eurooppapäivää keskenään onnistuttuaan jälleen
vuodeksi pelastamaan läpimädän rakennelmansa veronmaksajien rahoilla.
Tapahtuma olisi minultakin jäänyt noteeraamatta ellei mieleeni olisi
tullut joku vuosi sitten paljastunut salainen raportti EU:n
synnytyksestä elokuussa 1944 – siis 9.5.1950 sijaan. Raportti kuvaa
saksalaisten yritysjohtajien suunnitelmaa neljännestä valtakunnasta
hävityn sodan jatkamiseksi taloudellisin keinoin. Ironista asiassa on
ylikansallisen organisaation suunnittelu kansallismielisten, natsien,
johdolla.
Ns
”Red House Report” kuvaa kuinka valloitetuilta alueilta ryöstetyt varat
ja sotateollisuuden voitot suunniteltiin siirrettäviksi Sveitsin kautta
ulkomaille käytettäväksi Saksan uuteen nousuun ja sen hegemonian
turvaamiseksi Euroopan taloudellisella ja poliittisella integraatiolla.
Suunnitelmaa lobbasi menestyksellä jo vuonna 1946 perustettu ”The
European League for Economic Co-operation”.
Edellä mainittua historiaa käsittelen tarkemmin pääblogini artikkelissa Europe Day For EU Decline.
Nykypäivä
aiempaa selvemmin näyttää suunnitelman toteutuneen johdonmukaisesti.
Hiiliunionin moottorit Ranska ja Saksa ovat juurtuneet edelleen
päätöksenteon ytimeen, komissio ja EU byrokratia vie päätökset
täytäntöön. Demokraattista harhakuvaa ylläpitämään luotu
nukkeparlamentti on menettänyt olematonta merkitystään kun kova
finanssipolitiikka seurannaisvaikutuksineen siirretään sen ja
kansallisten parlamenttien ulottumattomiin.
Nyt
kuitenkin osa kehityksen sivuraiteella olevista on noussut vastustamaan
nykymenoa. Kehityssuunnan muutosta vaativat eri ryhmät eri syistä:
Britanniassa yhä useampi merkittävä konservatiivi haluaa EU:n
vaikutusvallan pienentämistä (mm säilyttääkseen Lontoon City rahanpesun
paratiisina), Britannian ja Euroopan populisteilla on omat motiivinsa
(mm pitää köyhät siirtilaiset ulkona maistaan,rikkaille tietty punainen
matto on aina levitetty) ja vasemmistolaiset ruohonjuuriliikkeet sekä
suuri osa kansoista puolestaan on saanut tarpeekseen EU eliitin (ja sitä
ohjailevien tahojen) kurjistavasta leikkauspolitiikasta.
On
siis ymmärrettävää ettei tavallisella eurooppalaisella juuri ollut
syytä juhlia 63. Eurooppapäivää sen enempää perustamishistorian kuin
nykytodellisuudenkaan takia. Systeemin muitopäivälle saattaisi olla
enemmän kysyntää. Vaihtoehtoiseksi politiikaksi – ja EU:n alasajoksi
verrokkinsa ”Soviet Unionin” tapaan – olen itse esittänyt konfederaation
alhaalta ylöspäin tapahtuvaa uudelleenrakentamista lopputulemanaan ehkä
ns EU:n kevytversio (EU lite). Tätä puolta koskettelin enemmän bittiavaruuteen välittämässäni vappupuheessa My 1st May Manifesto .
EU:ta on suunniteltu/kaavailtu toisen maailmansodan jälkeen YK:ssä. :3
Ilmoita asiaton viesti
”kova finanssipolitiikka seurannaisvaikutuksineen siirretään sen ja kansallisten parlamenttien ulottumattomiin” sanoo Rusila.
Tässä on paljon perää. Muutamia näyttöjä:
– Sosiaalinen ajattelu suljettiin jo Rooman sopimuksessa pois Eurooppa-politiikasta (näin totesi professori Hans Vogt UPIn tilaisuudessa 16.4.2013).
– EU:n tukipakettien ja strategioiden valmistelusta Euroopan parlamentti on ulkoistettu kokonaan.
– EVM:n avulla (osakeyhtiö) tukipakettien hyväksyntä irrotettiin kansallisten parlamenttien yleisistuntokäsittelystä.
– Kyproksen tukipaketti käsiteltiin Suomessa vain eduskunnan suuressa valiokunnassa, suljettujen ovien takana, näkymättömissä. Tukipaketin käsittelyä ei havaittu juuri lainkaan.
– Suomessa kehutaan EU-asioiden käsittelyä Euroopan demokraattisimmaksi (pääkehujat Kumpula-Natri ja Teija Tiilikainen). Tosiasiassa tuo käsittely on kavennut muutaman ihmisen sisäpiiripäätännäksi.
– Ulkopoliittisesta instituutista (UPI) on tullut Suomen EU-politiikan kulissien takainen junailuelin Teija Tiilikaisen johdolla. Kuvaava esimerkki oli 16.4.pidetty seminaari ”Euroopan murros ja Suomen EU-politiikka”. Se oli sisäpiirijunailua puhtaimmillaan. EVAn Vesa Vihriälä luetteli 6 teesiä joiden mukaisesti EU:ta tullaan junailemaan. Tiilikainen säesti.
– Sanoma-konserni on juuri lahjoittanut UPI:lle puoli miljoonaa euroa Eurooppa-”tutkimukseen”. UPI hakee parhaillaan uusia ”tutkijoita” (HS 12.5.). UPIsta on tullut eduskunnan syrjäyttäjä.
– Joulukuussa 2012 hyväksytyllä EU-vakauslailla Suomen finanssipolitiikan ”kestävyyden” tarkkailu ja todistelu siirrettiin virkamiesten (itse asiassa yhden virkamiehen) valtuudeksi: tarkastusvirasto VTV. Se on päällikkövirasto jonka päällikön valitsee suoraan eduskunta (ainoa tällainen virkamies). Virka on määräaikainen joten kovin poikkipuolista kritiikkiä suhteessa valtapuolueisiin tuskin kannattaa odottaa. Tähänastinen käytäntö (finanssikertomus eduskunnalle) tämän jo kertoo.
– Siis UPI, EVA, VTV, siinä Suomenmaan tietäjät.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy kyllä tunnustaa maalaisuuteni, ja myöntää että en tajua enää lainkaan miten ja millä tämä tivoli pysyy pystyssä.
Onko ratkaisu sitten lisää regulaatiota, en tiedä. Kiinalaisten kanssa tässä ei ainakaan oikein pystytä kilpailemaan. Nk. Friedmanismiko sitten on tähän johtanut, tyhjiä fraaseja tuntuu pukkaavan, ja huonompiin päin ollaan menossa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Ben, mutta älä suosittele mua. Olen feikki. Siis kuvitteellinen otus ja sarjakuvasankari.
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliiton korkein neuvosto oli nukkeparlamentti. Euroopan unioni on sui generis kuten Suomen autonomia.
Vuonna 1951 perustettu Euroopan hiili- ja teräsyhteisö yhteisö oli ylikansallinen yhteisö. Vuonna 1957 perustettu Euroopan talousyhteisö oli ylikansallinen yhteisö. Vuonna 1957 perustettu Euroopan atomienergiayhteisö oli ylikansallinen yhteisö.
Vuonna 1968 kolmelle yhteisölle perustettiin yhteiset hallintoelimet: ylikansallinen Euroopan komissio ja hallistustenvälinen neuvosto.
Vuoteen 1986 saakka Euroopan talousyhteisön toimivaltaan kuuluivat vain yhteinen maatalouspolitiikka ja yhteinen kauppapolitiikka.
Vuonna 1986 perustettu ja vuonna 1987 toimintansa aloittanut Euroopan yhteisö oli ylikansallinen yhteisö vuoteen 2009 saakka. Yhtenäismarkkinat/sisämarkkinat eli henkilöiden, tavaroiden, palvelujen ja pääoman vapaa liikkuvuus; kilpailun vääristämistä ja kartellien toimintaa torjuva yhteinen kilpailupolitiikka sekä neljä muuta yhteisen politiikan alaa: maatalous, kalastus, liikenne ja ympäristö.
Vuonna 1992 perustettiin hallitustenvälinen järjestö Euroopan unioni, jonka toimivaltaan kuuluivat vuoteen 2009 saakka vain yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, yhteinen rahapolitiikka ja hallitustenvälinen yhteistyuö oikeus- ja sisäsioiden alalla (laittoman maahanmuuton, ihmiskaupan ja huumekaupan torjunta).
Euroopan parlamentin toimivaltaa laajennettiin jokaisen uudistuksen yhteydessä. Vuoteen 2009 saakka vain maatalous, jonka osuus EU:n lainsäädännöstä on 50 %, ei kuulunut Euroopan parlamentin päätösvaltaan. Ylikansallinen Euroopan yhteisö lakkautettiin Lissabonin sopimuksella 1.12.2009 ja samassa yhteydessä Euroopan parlamentista tuli yhteisen lainsäädäntövallan käyttäjä myös maatalouden osalta.
Nykyinen Euroopan unioni on toisaalta ylikansallinen yhteisö ja toisaalta hallitustenvälinen järjestö.
EU:n lainsäädännön valmistelujärjestelmä on seuraava:
Jäsenvaltioiden pysyvien EU-edustajien (diplomaattien) muodostama valmisteleva komitea (Committee of Permanent Representatives) Coreper valitsee kaikki EU:n asialistalle tulevat asiat.
Sen jälkeen Euroopan komissio järjestää asiasta julkisen kuulemisen.
Sen jälkeen jäsenvaltioiden ministeriöitä ja keskusvirastoja vastaava Euroopan komissio antaa lainsäädäntöehdotuksen EU:n neuvostolle ja Euroopan parlamentille täsmälleen samalla, jolla asiasta vastaava ministeriö valmistelee lainsäädäntöehdotuksen Suomen eduskunnan valiokunnalle.
Jos EU:n neuvosto hyväksyy parlamentin ensimmäisen käsittelyn kannan, lainsäädäntöehdotus tulee voimaan Euroopan parlamentin hyväksymässä muodossa.
Jos EU:n neuvosto ei sitä hyväksy, asian käsittely siirtyy sovittelukomiteaan. Jos sovittelukomitea hyväksyy lainsäädäntöehdotuksen kompromissimuodossa, säädös tulee voimaan kompromissimuodossa parlamentin toisen käsittelyn jälkeen.
Jos osapuolet ovat erimielisiä sovittelukomiteassa, lainsäädäntöehdotus raukeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi nykykehityksen kritiikin paikka on se että talouskriisin varjolla todellista päätöksentekoa viedään avoimesti ei vain kansallisten parlamenttien ja kansallisten hallitusten vaan myös Euroopan parlamentin ja muiden elinten ulkopuolelle esimerkiksi EKP:iin jotka ovat liki täysin riippumattomia mistään demokraattisesti valituista elimistä.
Ilmoita asiaton viesti