Neljän askeleen suunnitelma Syyriaan
Syyrian
sodalle on nyt avautumassa rauhanomaisempi skenario Venäjän
tarjottua neljän kohdan ohjelmaa Syyrian hallinnon kemiallisten
aseiden luovutukselle kansainväliseen hallintaan. Suunnitelman
eteneminen on jaettu seuraaviin vaiheisiin:
1)
Syyrian (Al Assadin) hallinto liittyy kemialliset aseet kieltävään
oraganisaatioon ( the Organisation for the Prohibition of Chemical
Weapons – OPCW)
2)
Syyrian hallinto selvittää kemiallisten aseidensa sijainnin ja nyös
tekopaikat.
3)
Kansainvälisille tarkastajille (OPCW) sallitaan pääsy tutkimaan em
paikat
4)
Yhdessä kansainvälisten tarkastajien kanssa sovitaan kuinka ko
aseet tuhotaan.
Edellä
tiivistettyä suunnitelmaa käsitellään tänään ulkoministerien
Lavrov ja Kerry kesken Genevessä.
Muutama
kommenttini:
¤
Olen edellä tarkoituksellisesti puhunut Syyrian (Al Assadin)
hallinnosta. Suunnitelmassa ei luonnollisestikaan ole voitu tehdä
mitään sitoumuksia kapinallisten hallussa olevien kemiallisten
aseiden osalta. Näitä ovat mm Libyan ja vallattujen Syyrian
varastoista saadut aseet, ulkomailta mm saudien ja Turkin tuella
tuodut kemiallisten aseiden raaka-aineet ja kapinallisalueilla olevat
kemiallisten aseiden pajat.
¤
Vaikka suunnitelman hyväksymisen aikajänne lienee parisen viikkoa
aseiden tuhoamisen aikajänne on huomattavasti pidempi – ehkä
10-15 vuotta. Esimerkiksi USAn Kentucussa sijaitseva tuhoamislaitos
toimii jo nyt äärirajoillaan tuhotessaan USAn omia sariiniohjuksia.
¤
Vaikka kemialliset aseet poistuisivatkin pääsääntöisesti
arsenaalista sota voi vallan hyvin jatkua yhtä verisesti kuin nytkin
tavanomaisilla aseilla. Mahdollisuus on kuitenkin mielestäni siinä,
että edes jotakin saadaan kansainvälisellä yhteistyöllä aikaan
Syyrian osalta. Seuraava ja merkittävämpi askel onkin painostaa
osapuolet yhteiseen neuvottelupöytää ilman ennakkoehtoja
jonkinlaisen rauhanprosessin aloittamiseksi.
Syyrian
taustoitusta löytyy mm artikkeleistani
ja
Syria:
From War To Dissolution With Help Of Media
Mainitsin kemiallisten aseiden tuhoamisen olevan pitkällinen prosessi. Tuhoamisteknologiaa on lähinnä vain USAlla ja venäjällä joihin aseet ja materiaalit voisi toimittaa – tähän liittyy kylläkin logistisia ja muita riskejä. Varteenotettava mahdollisuus on rakentaa tuhoamislaitos Syyriaan mutta senkin aikaansaaminen vienee vuosia samoinkuin itse tuhoamistyö.
Problematiikasta antavat hyvän tiivistetyn kuvan Cheryl Rofer (Los Alamos National Laboratory ja analyytikko Aaron Stein seuraavasti:
Once the facilities (CW facilities, AR) are found and secured, they must be made safe. Initially, a specialized team would have to check for signs of sabotage, booby traps, deliberately released agents, or other potentially hazardous situations, including war damage. After getting the all-clear, an inspection team would begin the task of accounting for Mr. al-Assad’s chemical stockpile. Internal records and inventory lists would be an essential part of this, but a physical inventory would also be necessary. Current amounts of precursors and agents in storage drums and munitions would be compared with the facility’s inventory lists. If a commander, for example, has failed to keep adequate records, an inspector tasked with producing an inventory of a Syrian chemical weapon facility could never state with 100 per cent confidence that none of the weapons had been stolen or used. The inventory would also serve as basis for planning the destruction of the materials.
After the stockpile has been inventoried, the weapons and stocks of agents and precursors would have to be destroyed. The inherent handling difficulties of these materials argue against shipping them to another country for destruction. The closest foreign facilities are in Libya and Russia. The materials would likely have to be airlifted because the most direct overland routes pass through unstable regions in North Africa and the Caucasus. Thus, it is far more likely that the responsible party, which may be a new Syrian government or the United States or the Russian Federation, will opt to destroy the weapons inside Syria. The United States and the Russian Federation have developed a limited number of technologies to destroy chemical weapons.
The most difficult part of destroying the weapons is separating the explosives from the highly toxic agents. Although Syrian nerve agents are believed to be stored as precursors, there have been somewhat unreliable reports that the precursors have been mixed and shells filled. Additionally, stocks of vesicants (mustard, lewisite, phosgene) and crowd-control agents are also believed to be part of the arsenal and are probably stored in bulk and in munitions.
A stable government that can provide security for the workers is necessary for building the facilities and destroying the chemical agents. The destruction would have to be overseen by the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons, the implementing organization for the Chemical Weapons Convention (CWC). Syria is not now a signatory to the CWC, but the United States and Russia are.
The entire process, from building the destruction facilities through their operation and destruction, would take years to complete.
Ilmoita asiaton viesti
Häivähdys salatusta diplomatiasta leviää lähinnä vuotojen kautta. Yksi hyvä esimerkki on melko laadukkaana julkaisuna pitämäni The Christian Science Monitorin haltuunsa saama kirje Iranilta USAn hallinnolle. Sen mukaan Iran varoitti Washingtonia heinäkuun 18 ja joulukuun 1 päivinä 2012 siitä että Syyrian kapinalliset ovat saaneet käsiinsä kemiallisia aseita. Iran pyysi USAta välittömästi vakavasti varoittamaan kapinallisia pidättymään niiden käytöstä. Iran myös katsoi USAn vastuulliseksi kapinallisten tukijana kemiallisten aseiden käytöstä. USA ei vastannut ko kirjeeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Syyrian kemiallisten aseiden eliminoimiseksi laaditusta neljän askeleen suunnitelmasta ensimmäinen alkaa olla otettu kun Syyriasta virallisesti on tulossa kemiallisia aseita koskevan kansainvälisen sopimuksen allekirjoittaja.
Muut kolme askelta ovatkin sitten vaikeita. Tietojen välitys kv tarkastajille vie aikaa syystä että puolisen vuotta sitten aseita aloitettiin hallituksen toimesta hajauttaa ympäri Syyriaa. Tämän hetken arvio on että Syyrian hallinnolla on yli 1 000 tonnia kemiallisia aseita vähintää 50 sijaintipaikassa. Kun paikat ja aineet ovat selvillä on arvioitu tarvittavan 75 000 miehen armeija vahtimaan ko paikkoja jottei enempää kemiallisia aseita ajautuisi kapinallisten käsiin.
Sopimuksen toteutus on siinä mielessä ainutlaatuisen haasteellista että koskaan ennen ei tätä määrää joukkotuhoaseita ole jouduttu eliminoimaan keskellä täysimittaista siviilisotaa. Aseiden luonteesta johtuen kyseessä on lisäksi jopa vuosikymmeniä pitkä prosessi jolloin ympäröivä maailma ja tilanteet paikan päällä muuttuvat alati.
Kapinallisten petyttyä pommitusten lykkääntymiseen tai jopa poistoon asialistalta on arvioitu sisällisodan lähiaikoina pikemminkin kiihtyvän kuin rauhoittuvan. Kapinallisilla ei myös ole ollut mitään haluja tulla neuvottelupöytiin kun taas Al Assad on tähän ilmaissut valmiutensa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun Venäjän ja USAn ulkoministerit pitivät toisenkin päivän neuvotteluja rakentavina ja Geneve 2:stakin pyritään herättämään henkiin on mahdollisella sopimuksella kapinallisten ohella myös katkeria vastustajia pääosin taloudellisin perustein:
¤ Saudi Arabia on investoinut kapinallisten tukemiseen jo miljardeja dollareita, maa lobbaa tiukasti USAta hyökkäämään ja on jopa tarjoutunut maksamaan tästä aiheutuvat kustannukset. Kapinallisten hallusta löydetyt kemialliset raaka-aineet ovat osin olleet Saudi Arabiasta
¤ Qatar on myös investoinut kapinallisten tukeen kolme miljardia dollaria toivoen hyökkäystä
¤ Turkki haluaa kiivaasti kaataa Al Assadin hallituksen ja on jo keskittänyt joukkojaan Syyrian rajalle hyökkäystä odotellessaan. Tosin Turkki myös takavarikoi yhden Syyrian kapinallisille menossa olleen sariinilastin
¤ USAn sotateollinen kompleksi haluaisi kohentaa tilauskantaansa muutaman vuoden takaiselle tasolle. ”No war, no money”
Ilmoita asiaton viesti