Siinai ei enää uhkaa Eilatin matkailukehitystä

Lähi-idän
rauhanneuvottelujen junnatessa totuttuun tapaan kabineteissa vietin
alkuvuotta Punaisen meren rannalla Eilatissa. Paikallisten tapaan
epäilen neuvottelujen tälläkin kertaa päätyvän umpikujaan, sen sijaan en
epäile hetkeäkään etteikö matkailun määrätietoinen kehitystyö
Israelissa johtaisi aiempaakin parempaan menestykseen. Seuraavassa
joitakin vaikutelmiani suhteessa aiempaan parin vuoden takaiseen
visiittiini kaupungissa.

Uusi aita vasemmalla ja vanhaa näkyy oikealla

Suorat
kansainväliset lomalennot laskeutuvat vielä pari vuotta Ovdan
(sotilas)kentälle. Vajaan tunnin matka Egyptin ja Israelin rajatietä
Eilatiin esitteli selkeästi rajalla tapahtuneet uudistukset: näkyvää
valvontaa oli aiempaa enemmän ja vanhan rikkinäisen metrin korkuisen
rajaaidan vierellä hohti uutukainen moderni raja-aita varustettuna
kuuleman mukaan kameroin, liiketunnistimin ym teknisin
apuvälinein.Tilanteen taustalla on jo vuosia Siinailta käsin tapahtuneet
laittomat rajanylitykset – vuodesta 2006 noin 64 000 ja investointia
vauhditettiin arabikevään vaikutuksesta varsinkin v. 2011 mainitulla rajatiellä n 20 km Eilatista pohjoiseen tapahtuneen yli kaksikymmentä henkeä vaatineen terrorihyökkäyksen takia. Tästä enemmän artikkelissani
Sinai Emerged as New Front in Israeli-Palestinian Conflict. .  

Nyt 230 km pitkän ja 270 miljoonaa dollaria maksaneen raja-aidan pääosat ovat valmiina.

Eilatista
Ovdaan pääsee myös itäisempää reittiä ja tällöin n 18 km pohjoiseen
Timnassa näkyy uuden kansainvälisen lentokentän rakenustyöt. Vuonna 2017
uudelle kentälle siirtyy siviililiikenne – nykyisin 1.5 miljoonaa
lentomatkalaista vuodessa. Tämä merkitsee kotimaan liikenteeseen
käytetyn Eilatin kaupunkikentän sulkua mikä sinänsä on myös menetys.


Olen
aiemmin kulkenut Tel Avivista juuri tälle kentälle ja saapumiset olivat
sinänsä elämys koneen koukatessa Punaisen meren kautta ja laskeutuessa
kattoja hipoen vanhan kaupunkikeskustan ja hotellialueen erottavalle
kiitoradalle. Kun lennot siirtyvät pois otetaan tämä keskeinen alue
uuteen käyttöön ja kaupunkisuunniitelmien mukaan kiitoradan paikalle on
nousemassa 2080 hotellihuonetta, 1000 asuntoa, kaupallisia palveluja,
avointa julkista tilaa, rautatielinjaus ja jopa maanalainen metroasema.
Viimemainitut investoinnit saattaisivat vaikuttaa utopistiselta nyt noin
50 000 asukkaan Eilatissa, mutta v 2012 Israel ja Kiina sopivat nopean
junayhteyden rakentamisesta yhdistämään Eilatin Beershebaan ja Tel
Aviviin.

Sitten
viime käynnin muutama uusi turistiviritys oli valmistunut. Itselleni
mielenkiintoisin oli Camel Ranchille valmistunut seikkailupuisto jossa
kolmen vaatimustason radat yläilmoissa palvelivat maksimissaan 150
seikkailijaa kerrallaan. Toinen uusi kohde – Ice Park – herätti hieman
suomalaisena kateutta nimittäin hallin halkaisijaltaan 105 metriä leveä
kupoli on maailman suurimpia puurakenteita – ja tämä autiomaassa kun
Suomessa metsien keskellä isommat rakennukset tehdään
betonielementeistä.

Photo credit: WIEHAG GmbH Wood systems


Ice Parkin luistelurata, iglu, multidimensionaalinen elokuvateatteri ja
ostoskeskus saavat jatkossa seurakseen 250 sviittiä käsittävän hotellin
ja keinolumisen slalom rinteen hotellin katolta seiniä kiertäen.
Turistihoukuttimien ohella rannan kävelypromenadilla oli nyt väljempää
koska kaupungin johto oli viimeinkin toteuttanut uhkauksensa häätää
katukauppiaat pois.

Suunnitelmien
mukaan Eilat on kolminkertaistamassa väkilukunsa ja hotellihuoneiden
määrän kasvu jatkossa 35 000 huoneeseen varmistanevat Eilatin aseman
”Punaisen meren Rivierana”. Koko Israelissa matkailu tuottaa 22.5
miljoonan vuotuisen yöpymisen tuella noin 10 miljardia dollaria
työllistäen suoraan 100 000 ja välillisesti tuplaluvun
matkailupalvelijoita.

Tätä aihepiiriä käsittelen tarkemmin pääblogissani julkaistussa kirjoituksessani


Sinai Terrorism Doesn’t Shake Eilat Tourism


arirusila

Olen blogisti Jyväskylästä. Aihepiireistä minua kiinnostavat konfliktit,geopolitiikka ja tarinoiden toinen puoli ja alueista Balkan ja lähi-itä. Pääblogini on englanninkielinen Conflicts By Ari Rusila - http://arirusila.wordpress.com . Olen myös käynnistänyt Israelia suomeksi taustoittavan Ariel -sivuston - http://arielfi.wordpress.com . Mottoni "The Other Side of Story" mukaisesti en pyri esittämään neutraalia ikuista totuutta jostakin asiasta vaan oman näkökulmani siihen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu