Siinai ei enää uhkaa Eilatin matkailukehitystä
Lähi-idän
rauhanneuvottelujen junnatessa totuttuun tapaan kabineteissa vietin
alkuvuotta Punaisen meren rannalla Eilatissa. Paikallisten tapaan
epäilen neuvottelujen tälläkin kertaa päätyvän umpikujaan, sen sijaan en
epäile hetkeäkään etteikö matkailun määrätietoinen kehitystyö
Israelissa johtaisi aiempaakin parempaan menestykseen. Seuraavassa
joitakin vaikutelmiani suhteessa aiempaan parin vuoden takaiseen
visiittiini kaupungissa.
Uusi aita vasemmalla ja vanhaa näkyy oikealla
Suorat
kansainväliset lomalennot laskeutuvat vielä pari vuotta Ovdan
(sotilas)kentälle. Vajaan tunnin matka Egyptin ja Israelin rajatietä
Eilatiin esitteli selkeästi rajalla tapahtuneet uudistukset: näkyvää
valvontaa oli aiempaa enemmän ja vanhan rikkinäisen metrin korkuisen
rajaaidan vierellä hohti uutukainen moderni raja-aita varustettuna
kuuleman mukaan kameroin, liiketunnistimin ym teknisin
apuvälinein.Tilanteen taustalla on jo vuosia Siinailta käsin tapahtuneet
laittomat rajanylitykset – vuodesta 2006 noin 64 000 ja investointia
vauhditettiin arabikevään vaikutuksesta varsinkin v. 2011 mainitulla rajatiellä n 20 km Eilatista pohjoiseen tapahtuneen yli kaksikymmentä henkeä vaatineen terrorihyökkäyksen takia. Tästä enemmän artikkelissani Sinai Emerged as New Front in Israeli-Palestinian Conflict. .
Nyt 230 km pitkän ja 270 miljoonaa dollaria maksaneen raja-aidan pääosat ovat valmiina.
Eilatista
Ovdaan pääsee myös itäisempää reittiä ja tällöin n 18 km pohjoiseen
Timnassa näkyy uuden kansainvälisen lentokentän rakenustyöt. Vuonna 2017
uudelle kentälle siirtyy siviililiikenne – nykyisin 1.5 miljoonaa
lentomatkalaista vuodessa. Tämä merkitsee kotimaan liikenteeseen
käytetyn Eilatin kaupunkikentän sulkua mikä sinänsä on myös menetys.
Olen
aiemmin kulkenut Tel Avivista juuri tälle kentälle ja saapumiset olivat
sinänsä elämys koneen koukatessa Punaisen meren kautta ja laskeutuessa
kattoja hipoen vanhan kaupunkikeskustan ja hotellialueen erottavalle
kiitoradalle. Kun lennot siirtyvät pois otetaan tämä keskeinen alue
uuteen käyttöön ja kaupunkisuunniitelmien mukaan kiitoradan paikalle on
nousemassa 2080 hotellihuonetta, 1000 asuntoa, kaupallisia palveluja,
avointa julkista tilaa, rautatielinjaus ja jopa maanalainen metroasema.
Viimemainitut investoinnit saattaisivat vaikuttaa utopistiselta nyt noin
50 000 asukkaan Eilatissa, mutta v 2012 Israel ja Kiina sopivat nopean
junayhteyden rakentamisesta yhdistämään Eilatin Beershebaan ja Tel
Aviviin.
Sitten
viime käynnin muutama uusi turistiviritys oli valmistunut. Itselleni
mielenkiintoisin oli Camel Ranchille valmistunut seikkailupuisto jossa
kolmen vaatimustason radat yläilmoissa palvelivat maksimissaan 150
seikkailijaa kerrallaan. Toinen uusi kohde – Ice Park – herätti hieman
suomalaisena kateutta nimittäin hallin halkaisijaltaan 105 metriä leveä
kupoli on maailman suurimpia puurakenteita – ja tämä autiomaassa kun
Suomessa metsien keskellä isommat rakennukset tehdään
betonielementeistä.
Photo credit: WIEHAG GmbH Wood systems
Ice Parkin luistelurata, iglu, multidimensionaalinen elokuvateatteri ja
ostoskeskus saavat jatkossa seurakseen 250 sviittiä käsittävän hotellin
ja keinolumisen slalom rinteen hotellin katolta seiniä kiertäen.
Turistihoukuttimien ohella rannan kävelypromenadilla oli nyt väljempää
koska kaupungin johto oli viimeinkin toteuttanut uhkauksensa häätää
katukauppiaat pois.
Suunnitelmien
mukaan Eilat on kolminkertaistamassa väkilukunsa ja hotellihuoneiden
määrän kasvu jatkossa 35 000 huoneeseen varmistanevat Eilatin aseman
”Punaisen meren Rivierana”. Koko Israelissa matkailu tuottaa 22.5
miljoonan vuotuisen yöpymisen tuella noin 10 miljardia dollaria
työllistäen suoraan 100 000 ja välillisesti tuplaluvun
matkailupalvelijoita.
Tätä aihepiiriä käsittelen tarkemmin pääblogissani julkaistussa kirjoituksessani
Sinai Terrorism Doesn’t Shake Eilat Tourism
Kuinkas paljon siellä ”kentällä” nähdään tällä hetkellä rautatien mahdollisuuksia myös tavaraliikenteessä?
http://www.iaphworldports.org/LinkClick.aspx?filet…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Tavaraliikenne saattaa olla jatkossa jopa merkityksellisempi kuin henkilöliikenne. Eilathan on merkittävä tavaraliikenteen satamakaupunki ja esimerkiksi molemmin puolin korallirannalle vievää tietä näkyy valtavat uusien autojen varastokentät. Tavaraliikenteen tehostamiseksi suunnitelmiin kuuluu myös Eilatin sataman ja Eilat-Ashkelon putkilinjan siirto sopivampiin paikkoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ministerikomitea hyväksyi ratahankkeen lokakuussa 2013 ympäristöministerin vastustaessa linjausta. Varsinkin jos rata linkittää Eilatin Ashdodiin puhutaan suunnitelmasta Euroopan ja Aasian välisenä maasiltana. Radalla voidaan kuljettaa esimerkiksi 200 000 tuontiautoa Eilatista eteenpäin ja viedä viisi miljoonaa tonnia kemikaaleja ulkomaille. Radalla lasketaan kulkevan viisi miljoonaa matkustajaa vuodessa matka-ajan olessa Tel Aviviin nykyisen neljän tunnin sijaan kaksi tuntia. Radan oletetaan olevan käytössä kymmenen vuoden sisällä. Sataman ja radan yhdistämiseksi on useita vaihtoehtoja selvittelyn alla kuten uusi terminaali yhdistettynä kuorma-autokuljetuksin, rakentaa maanalainen kuljetusväylä satamaan tai rakentaa uudelle terminaalille kanaali. Ympäristökysymykset ovat yksi keskeinen valintaan vaikuttava tekijä.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi otsikkooni liittyvä uutinen on, että Egypti ilmeisesti on sulkenut liki 90 % Gazaan vievistä tunneleista. Tunnelikaupan arvoksi arvioidaan yli 700 miljoonaa euroa vuodessa josta Hamas on verottanut osansa. Tämä heikentänee Hamasin asemaa merkittävästi jolloin palestiinalaishallinto ehkä helpommin voisi suostua UM Kerryn mahdollisiin sopimusaloitteisiin. Jo Arabikevään koitettua Israel myönsi Egyptille luvan voimakkaampaan läsnäoloon Siinailla ja näin ilmeisesti myös on tapahtunut.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, on virkistävää lukea hyviä uutisia.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyuutisoinnissa taitaa olla vallalla käytänne että mitä huonompi tapahtuma sitä suuremmat otsikot eli hyvä uutinen ei ole uutinen. Pelkän kielteisen uutisoinnin rinnalla on Israelistakin luettavissa myös myönteisiä juttuja esimerkiksi suomeksi esimerkiksi Jedidu lehdessä http://www.suomi-israel.fi/uusi/media.php ja englanniksi vaikkapa http://verygoodnewsisrael.blogspot.fi/ sivulla.
Ilmoita asiaton viesti
Boikottiuutisten sijaan lisää myönteisiä uutisia: Israel hyväksyttiin CERNin täysjäseneksi – http://mfa.gov.il/MFA/PressRoom/2014/Pages/Israel-… ja pari kuukautta sitten itse kirjoitin Israelin mukaantulosta jättimäiseen EU:n Horizon2020 -ohjelmaan: ”EU:n ja Israelin sopu yhteishankkeesta – direktiivit haudattiin liitteisiin” – http://konfliktit.wordpress.com/2013/11/29/sopu-eu….
Molemmissa yhteyksissä Israel on ainut Euroopan ulkopuolinen jäsen.
Ilmoita asiaton viesti