Iranin ydinohjelmasopu ja Israel
18 kuukauden tiiviiden neuvottelujen jälkeen Iran ja P5+1 ryhmä (Kiina, Venäjä, Ranska, Britannia, USA + Saksa) pääsivät lopulta yliajalla alustavaan sopimukseen Iranin ydinohjelmasta torstaina 2 huhtikuuta 2015; lopullinen sopimus on tarkoitus aikaansaada 30. kesäkuuta 2015 mennessä. Virallinen Israel on vastustanut sopimusta liian lievänä Iranin suhteen joskin eriäviäkin mielipiteitä esiintyy.
Alustavan sopimuksen keskeinen sisältö on Iranin ydinjalostuskapasiteetin rajoittaminen ja ja Iranille asetettujen sanktioiden poistaminen. Keskeisiä elementtejä ovat mm seuraavat:
- YK peruuttaa kaikki Irania koskevat pakotteensa
- Iran rajoittaa uraanin jalostusasteen 3.67 %:iin (ydinaseet vaatisivat 90 %:sta uraania) joka kuitenkin mahdollistaa ydinpolttoaineen rauhanomaisen käytön.
- Iran pienentää uraanivarastonsa 10 tonnista 300 kg:aan.
- Iran pienentää sentrifugiensa määrää 19 000:sta 6 104:ään kiihdyttimeen.
- Iran muuntaa ydinlaitoksiaan tutkimus- ja rauhanomaiseen käyttöön.
- IAEA:n tarkastajat saavat vapaan pääsyn kaikkiin Iranin ydinohjelman laitoksiin.
Alustavan sopimuksen jatkokehittämisen ja toteuttamisen mahdollisina riskeinä voisi mainita seuraavat:
- Vaikka lopullinen sopimus valmistuisikin aikataulussaan vievät sanktiot lopulta päättävät tarkastukset ja raportoinnit aikaa jolloin Iranin tulo maailman energiamarkkinoille vienee jopa vuoden tai enemmän.
- Iranin energiasektoriin kohdistuu nyt 12 eri sanktiota ja rahoitussektoriin 20 pakotetta. Alustava sopimus ei anna viitteitä missä järjestyksessä pakotteita poistetaan.
- Yhdysvaltain sisäpoliittinen tilanne ja valmistautuminen vallanvaihdokseen seuraavissa presidentinvaaleissa saattaa johtaa siihen ettei sopimusta ratifioida, sanktioita Yhdysvaltain taholta poisteta tai jopa siihen että uusi hallinto peruu sopimuksen.
- Riskinä vielä on että Iran sopimuksesta huolimatta jatkaa ydinaseiden kehitystä ja/tai Israel tekee ennaltaehkäisevän ilmaiskun Iranin ydinlaitoksiin joka tapauksessa.
Israel on voimakkaasti vastustanut vuosikausia nyt solmittua alustavaa sopimusta jo ennen viime maaliskuun knessetin vaaleja ja vaalivoittaja entinen ja todennäköisesti tuleva pääministeri Benjamin Netanyahu vastustaa sitä edelleen koska hänen mukaansa sopimus mahdollistaa Iranille ydinaseiden jatkokehittämisen. Näkemyserot Iranin ydinohjelmasta ovat pääsyy Israelin ja Yhdysvaltain nykyhallinnon heikentyneisiin keskinäisiin suhteisiin.
Israelissa on esitetty myös lievempiä näkemyksiä joiden mukaan sopimus on odotettua parempi ja sen kanssa on mahdollista elää. Edelleen on huomautettu että sopimuksella saavutetaan vastaava Iranin ydinaseohjelman hidastus kuin ilmaiskulla olisi mahdollisuus saada aikaan.
Israelin ja aiemmin Iranin Israelia koskevista kovista lausunnoista huolimatta mielestäni kannattaa ottaa huomioon seikka että vielä tänä päivänäkin juutalaisilla on tunnustettu asema Iranissa. Ensimmäiset juutalaisyhteisöt saivat turvapaikan noin 2700 vuotta sitten silloisesta Persiasta. Israelin valtion perustamisen aikaan (1948) Iranin alueella asui 140 000 -150 000 juutalaista; islamilaisen vallankumouksen jälkeen määrä laski ollen nyt 8 000 – 25 000. Vaikka juutalaiset kokevat Iranissa syrjintää on heillä virallisesti tunnustettu vähemmistöasema ja uskonnonvapaus ja Iranin parlamentissa juutalaisille on varattu edustajanpaikka. Tänään esimerkiksi Teheranissa on 11 toimivaa synagoogaa, heprealaisia kouluja, kaksi kosher ravintolaa, juutalaisten vanhainkoti ja hautausmaa.
YusefAbad synagooga Teheranissa.
Jos tämä viimeisin alustava sopimus Iranin ydinohjelmasta toteutuu ja sitä jopa toteutetaan niin mielestäni kyseessä on win-win ratkaisu kaikille osapuolille Saudi Arabia mahdollisena poikkeuksena. On hyvä myös kysyä mikä olisi parempi vaihtoehto? Nähdäkseni sota, sanktioiden jatkaminen tai ilmaisku olisivat huomattavasti huonompia lopputulemia. Iranin ydinlaitosten ollessa huomattavalta osalta maan alla suojassa jopa bunkkeripommeilta voisivat ilmaiskut parhaimmillaankin viivästyttää ydinohjelmaa sen mikä nyt on mahdollisuus saavuttaa sopimusteitse. Iran puolestaan voi jatkaa ydinohjelman hyödyntämistä rauhanomaisiin tarkoituksiin kyeten samalla kehittämään nyt pakotteiden rajoittamaa talouttaan.
Aihetta käsittelen laajemmin pääblogini kirjoituksessa
Liite 1: Sopimustulkintoja
Tässä EU:n esittelemä teksti ja tässä White Housen versio – tulkinta poikkeaa versioiden välillä kuten Iranin ulkoministeri osoittaa. Lopuksi laajempi taustoitus Wikipediassa.
Liite 2: Aiemmat kirjoitukseni aiheesta:
Iran Nuke Deal Enables The Détente
End Game Approaches on Nuclear Iran
Iran’s nuclear program at the crossroads
ks myös:
Iranians And Israeli Instead Of Israel Vs. Iran
[Artikkelin ensijulkaisu Ariel –sivustolla]
”.. sopimus on odotettua parempi ja sen kanssa on mahdollista elää..”
Ehkä Israelin asemaa parantaa myös se, että amerikkalaislähteiden mukaan sillä itsellä ilmeisesti on perinteisen atomipommin lisäksi myös vetypommi.
http://foreignpolicy.com/2015/03/31/does-israel-re…
Ilmoita asiaton viesti
Aseistuksen takia Israelin ei tarvitse olla huolissaan. Ongelmana Iranin suhteen on mm se että ns bunkerbuster ohjukset/pommit saattavat olla tehottomia kun kohteen päällä on yli 70 metriä teräsbetonia; tällöin ainoaksi mahdollisuudeksi jäisi käyttää taktisia ydiaseita joiden käyttökynnys on huomattavasti korkeampi, ydinaseen käytöstä muun tuhon lisäksi voisi kulkeutua radioaktiivista laskeumaa Iranin rajojenkin yli.
Ilmoita asiaton viesti
Pakotteet on syytä purkaa siksikin, että Al Jazeeran ja The Guardianin julkaisemien vakoiluvuotosähkeiden perusteella pakotteisiin ei ollut perusteita, pelkkiä hallitusten valheita vain.
”•Israelin Mossad kertoi liittolaisilleen, kuinka Iran ei työskennellyt kehittääkseen ydinaseita juuri kun Israelin pääministeri Benjamin Netanyahu varoitti Iranin olevan vain vuoden päässä ydinaseen valmistumisesta”
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=4&id=12942
”Vakoilusähke Israelin tiedustelupalvelu Mossadilta Etelä-Afrikan turvallisuuspalvelu SSA:lle (pvm 22 October 2012) tiedottaa samaan aikaan, että Iran ei ole aloittanut mitään sellaista, mikä viittaisi ydinaseen rakentamiseen, ja että (Iranin) islamilaisen tasavallan tiedemiehet ”työskentelevät sulkeakseen aukkoja laillisilla alueilla kuten rikastamisreaktorien parissa” mikä ”kuitenkin vähentää aikaa, joka aseiden valmistukseen menee kun varsinainen käsky annetaan”.
Tämä sopii yhteen Yhdysvaltain kansallisen tiedustelun (NIC) näkemyksen kanssa; NIC ei kyennyt löytämään todisteita sille, että Iran olisi päättänyt alkaa ydinaseiden valmistamisen tai elvyttänyt vuonna 2003 hyllyttämänsä suunnitelmat ohjuskärjen tutkimisesta, kirjoittaa Al Jazeera.
Mossadin arvion mukaan Iranilla oli 100 kiloa 20-prosenttiseksi rikastettua uraania, joka ei sellaisenaan sovellu ydinaseiden valmistamiseen.
Sähkeiden perusteella on selvää, että Mossadin virallinen arvio Iranin varustautumisesta poikkeaa jyrkästi siitä skenaariosta, jota Israelin pääministeri esitteli YK:lle.”
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=12983
Ilmoita asiaton viesti
Iranin tulo öljymarkkinoille laskee entisestään raakaöljyn hintaa eli varmaan se sujuu jouhevasti.
Ilmoita asiaton viesti
(Länsi)markkinoille tulo tapahtunee vasta 2016 puolella. Tällä hetkellä Iranin varastoissa on vapaana noin miljoona barrelia jonka voisi myydä saman tien mutta lopullisen sopimuksen hionta, tarkastukset ja niistä raportointi vievät aikaa ennen kuin sanktiot saadaan purettua. Tällä välin useat läntiset energiayhtiöt ovat jo valmistelemassa mahdollisia yhteistyömuotoja venäläisten ja kiinalaisten jatkaessa sitä aiempaan tapaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi parhaista kiteytyksistä jenkkinäkökulmasta on seuraava Peter Beinartin The Atlantic’ssa kirjoittama huomio:
Over the long term, Iran may also prove a more reliable U.S. ally than Saudi Arabia. Iranians are better educated and more pro-American than their neighbors across the Persian Gulf, and unlike Saudi Arabia, Iran has some history of democracy. One of the biggest problems with America’s Mideast policy in recent years has been that, from Saudi Arabia to Pakistan to Egypt, the governments the United States supports preside over populations that hate the U.S. Thursday’s nuclear deal, by contrast, may pave the way for a positive relationship with the Iranian state that is actually undergirded by a positive relationship with the Iranian people. Which brings us to the second benefit of ending America’s cold war with Iran: It could empower the Iranian people vis-à-vis their repressive state.
Lähdeviite: http://m.theatlantic.com/international/archive/201…
Ilmoita asiaton viesti