Flotilla III matkalla Gazaan
Uusi kolmen laivan muodostama Freedom Flotilla III – Ruotsin lipun alla purjehtivan troolari Marianna av Göteborg’in johdolla – jatkoi 15 kesäkuuta 2015 matkaansa Palermosta, Sisiliasta Kreikan vesille aikoen purjehtia edelleen itään kohti Gazaa. Laivoissa on järjestäjien mukaan aurinkopaneeleja ja lääkintätarvikkeita. Tarkoituksena on myös luovuttaa itse alus paikallisille kalastajille sekä kerätä palestiinalaisten tekemiä käsitöitä myyntiin. Freedom Flotilla III:en odotetaan liittyvän vielä kahdesta viiteen muuta alusta. Lähde rabble.ca
Avustussaattuessa on pro-Palestiina aktivisteja 17 maasta käsittäen poliitikkojen lisäksi mm katolisen nunnan, kaksi kirjailijaa, muusikon, viisi reportteria ja kuusi tv-ryhmää. Tälläkin kertaa Israelin laivasto vakuuttaa estävänsä laivojen yritykset murtaa Gazan ympärille asetettu kansainvälinen kauppasaarto, jota sekä Egypti että Israel valvovat. Lähde ja lisää mm The Times of Israel
[Huom! Ylläoleva reittikartta interaktiivisena Ariel -sivustollani]
Vuonna 2006 Israel toteutti Gazaa koskevan merisaarron tiukentaen sitä vuotta myöhemmin Hamasin valtaannousun myötä. Myös Egypti liittyi saartoon jonka tarkoituksena on estää asevienti ryhmälle jonka tavoitteena avoimesti on Israelin tuhoaminen. Vuosien kuluessa Israel on estänyt useita aselähetyksiä meritse Gazaan, samaan aikaan myös useita saartoa murtamaan pyrkineitä siviilialuksia on pysäytetty ja tarkastettu. Vakavin saarronmurtoyritys tapahtui vuonna 2010 kun 10 turkkilaisaktivistia kuoli kahakassa tarkastusta suorittaneiden israelilaissotilaiden kanssa Mavi Mara aluksella.
Vuonna 2012 Israel ohjasi ruotsalaisomisteisen mutta Suomen lipun alla purjehtineen Estelle aluksen Ashodin satamaan josta tarkastuksen jälkeen lastinna olleet jalkapallot ym siirrettiin maitse Gazaan. Ennen alukseennousua Israel pyrki sekä diplomaatti kanavia myöden että suoraan laivaan yhteyttä ottamalla saada alus muuttamaan suuntaansa.
Gazan saarrosta, alueen oletetusta humanitaarisesta kriisistä sekä saartoa murtamaan lähetetyistä “avustussaattueista” on laadittu kansainvälisiä selvityksiä ja merkittävin niistä lienee YK:lle laadittu ns Palmerin raportti – UN: Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May 2010 Flotilla Incident, Syyskuu 2011. Kyseinen raportti toteaa Israelilla olevan täysi oikeus Gazan merisaartoon ja sen toimeenpanemiseen myös kansainvälisillä vesillä. Raportin laatinut asiantuntijapaneeli tunnusti myls Israelin oikeuden vierailla ja tutkia alukset sekä ottaa ne haltuunsa mikäli niillä oli tarkoitus murtaa saartoa. Mitä tulee humanitaariseen kriisiin niin mainittu raportti määrittelee ettei Gazassa ole humanitaarista kriisiä ja että kaikkien halukkaiden avunantajien tulee koordinoida toimensa Israelin ja Palestiinalaishallinnon kanssa avun perillesaattamiseksi.
Mielestäni Freedom Flotilla III kuten aiemmatkin vastaavat yritykset voi lukea malliesimerkeiksi menestyksekkäistä PR kampanjoista poliittisten päämäärien saavuttamiseksi humanitaarista kriisiä tekosyynä käyttäen.
Aiemmasta flotillasta lisää mm Gaza Flotilla – a successful manoeuvre with win-win changes
[Kirjoitus ensin julkaistu Ariel -sivustolla]
YK:n raportti on vuodelta 2011 eli ajalta ennen viimevuotisia taisteluita. Tuore Maailmanpankin raportti määrittelee Gazan tilanteen humanitaariseksi kriisiksi (s. 14):
”26. The armed conflict of July-August 2014 has had a severe impact on Gaza’s economy, lives and livelihoods. The conflict has created a humanitarian crisis and dramatically augmented the development challenges. More than 2,100 Palestinians died during the hostilities, more than 11,000 were injured and a third of the population was internally displaced. The conflict resulted in massive destruction of infrastructure. According to estimates, the total damage and
losses are close to USD4.4 billion. This includes about 12,000 destroyed or damaged houses. Infrastructure also suffered significant damages, including Gaza’s only power plant as well as its electricity network, water and sanitation facilities, and telecommunication networks.”
http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSC…
Myös tuore YK-raportti maalaa Gazan tilanteesta varsin surkean kuvan (kohdat 573 – 600; sivut 153 – 160), joten kriisistä voi kyllä hyvin puhua. Israelin mahdollinen (liiallinen) voimankäyttö aikanaan osoittaa, kuinka menestyksekäs PR-tempaus ”laivaristeily” kenties on.
http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Viime konfliktin gazakaisille aiheuttamia kärsimyksiä Israel on osaltaan ollut lievittämmässä helpottamalla ns saartoa ja mm toimittamalla sähköä, vettä jne aiempaa enemmän Gazaan. Lisäksi Gazan (maatalous-)tuotteiden vientiä Israelin kautta on helpotettu. Sekä rahaa että rakennusmateriaalia Gazassa nähdäkseni on hyvin käytettävissä joskin osan siitä Hamas katsoo tarpeelliseksi ohjata kolmivuorotyönä tehtävään hyökkäystunneleiden rakentamiseen. Edelleen ns avustuslaivojen lastikin on lähinnä rekvisiittaa jolla ei humanitaariseen kriisiin ole mitään vaikutusta. Aiemmin lastiksi oli haalittu vanhettuneita lääkepurkkeja, jalkapalloja, teatterirekvisiittaa jne, nyt aurinkopaneeleja ym. Konkreettisin lahja lienee itse troolari joka sekin varmemmin menisi perille Israelin viranomaisten kanssa tehtävällä yhteistyöllä.
Mitä tulee mainitsemaani PR-tempaukseen niin siitä tulee nähdäkseni joka tapauksessa jonkinasteinen menestys: Jos joku laiva yllättäen pääsisikin Gazaan niin tämähän olisi merkittävä arvovaltatappio Israelin laivastolle; jos taas joku laivaa haltuunottaessa loukkaantuu niin tämähän käy esimerkiksi suhteettomasta väkivallasta eli win-win Hamasille.
Ilmoita asiaton viesti
Saarrosta puhuttaessa nostan vielä muutamia tilastoja esiin.
Israelin osalta tuonti- vienti tilastoja Gazaan hoitaa COGAT -virasto. Esimerkiksi 14.6.2015 yhden päivän tilasto näytti karkeasti tältä:
– yli 2000 henkilöä ylitti Gazan-Israelin välisen rajan (laillisesti)
– 544 rekka-autoa vei Gazaan liki 17 000 tonnia eri materiaaleja
– 6 ambulanssisiirtoa rajan yli
– 125 MW sähköä Israelista Gazaan päivässä
– 10 miljoonaa m3 vettä vuodessa Gazaan Israelista
Lähde ja lisätietoja: http://www.cogat.idf.il/Sip_Storage/FILES/3/4813.jpg
Egyptin osalta Rafahin ylityspaikkaa ollaan taas availemassa, salakuljetustunneleita sen sijaan on tuhottu Egyptin toimesta toista tuhatta sitten viime konfliktin.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti Israel tekee jotakin tälle alussaattueelle. Saattue on ainakin tarkastettava.
Ilmoita asiaton viesti
Normaali ja nytkin todennäköinen käytäntö lienee seuraava: Alusten lähestyessä Israelin ulkoasianhallinto pyrkii diplomaattiteitse informoimaan merisaarrosta, tällä einkäytännössä ole mitään vaikutusta. Sitten aluksia pyydetään vaihtamaan reittiä ja mikäli ne edelleen haluavat Gazaan niitä pyydetään menemään Ashodin satamaan tarkastusta ja jatkokuljetuksia varten – tähänkään flotillat eivät yleensä suostu. Lopuksi Israelin laivaston edustajat nousevat aluksiin pyytäen kapteenia ohjaamaan Ashodiin ja ellei tämä suostu, ohjaavat tai hinaavat alukset sinne itse; jos tätä vastustetaan niin käytetään tarvittavia voimakeinoja. Ashodissa saarronrikkojia kuulustellaan ja ainakin ulkomaalaiset (pl palestiinalaiset ja israelilaiset)lähetetään kotimatkalle, mahdolliset avustustarvikkeet Gazaan ja alukset mahdollisesti takavarikoidaan. Eli sisänsä simppleli proseduuri josta media tietty yrittää repiä jotain uutisoitavaa ja oletetun humanitaarisen kriisin kannalta Gazaan päätynee tarvikkeita saman verran kuin Israelista sinne kulkeutuu keskimäärin päivittäin alle viidessä minuutissa.
Ilmoita asiaton viesti
Gazalaisilla menee kaiketi tyydyttävästi kun eivät ole ryhtyneet venepakolaisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Päivitys: Flotilla on nyt päässyt lähtemään Kreetalta. Pieni viivästys johtui järjestäjien mukaan siitä, että joku tuntematon taho oli sabotoinut laivan potkureita. Flotillaa odotetaan Gazan läheisyyteen sunnuntaina. Suomalaisia mukana lienee yksi (Estellen kapt.)
Ilmoita asiaton viesti
Päivitys: Flotilla kuihtui yhdeksi alukseksi joka ohjattiin Ashodiin ja matkustajat lentäen kotiin. Kesäristeily jäi liki huomiotta koska Siinailla on pieni sota meneillään ISIS liittolaista vastaan. Seuraan tapahtumia täällä Israelissa.
Ilmoita asiaton viesti
Sepä ikävää. Flotilla kun oli Gazalaisten elinehto.
Ilmoita asiaton viesti