Unkari ja Bulgaria hakevat aita-osaamista Israelista

a

F120618TA051-635x357

 

Unkarin ja Bulgarian valtiojohto ovat kääntyneet Israelin puoleen saadakseen opastusta raja-aidan rakentamiseen mallinaan Israelin eteläiselle Egyptin vastaiselle rajalle pakolaisvirtoja hillitsemään toteutettu aita. Tuhansien lähi-idästä ja pohjois-Afrikasta tulevien pakolaisten paineessa sekä Unkarin että Bulgarian tarkoituksena on ajanmukaisten raja-aitojen pystytys mm Serbian vastaiselle rajalle.

Israel puolestaan tehosti rajavalvontaansa vuosien 2011- 2013 aikana laittoman Afrikasta tulevan siirtolaisvirran patoamiseksi tekemällä 245 mailin mittaisen raja-aidan kustannuksiltaan noin $ 400 miljoonaa . Ennen aitaa tuhansia kuukaudessa käsittänyt ihmisvirta on nyt liki tyrehtynyt. Raja-aita on varustettu liiketunnistimilla ja muilla välineillä turvallisuus- ja terroriuhkien pienentämiseksi. Jo aiemmin USA, Intia ja jotkut muut maat ovat lähettäneet delegaatioita tutustumaan aitaan liittyviin innovaatioihin. Lähde: The Times of Israel     

Israel-Sinai-Pipeline-Wall-800x450-F2

Mainittakoon, että Israel on viimeisen Gazan konfliktin seurauksena kehittänyt erityisiä tunnistimia rajan alittavien tunneleiden ja tunnelitöiden havaitsemiseksi. Erityisesti Yhdysvallat on suunnitellut tämän teknologian hankkimista Meksikon vastaiselle rajalleen. Kyseinen Siinain raja-aita on rakenteeltaan täysin erilainen kuin Länsirannan turvamuuri.  Todettakoon myös Unkarin osalta erityispiirre, että sen laittomasta pakolaisvirrasta kuluvan vuoden alkupuoliskolla huomattavan suuri osa oli Kosovon albaaneja; tästä ilmiöstä lisää kirjoituksessa The Mass Exodus of Kosovo Albanians

PA-13227817-290x190 

Nyt Israel alkanut rakentamaan turva-aitaa myös itäiselle Jordanian vastaiselle rajalle vastauksena sekä terroriuhkaan että laittoman siirtolaisuuden vähentämiseksi. Aidan ensimmäisen Eilatista Timnan hiekkadyyneille Aravan laaksossa ulottuvan 30 km:n osuuden pystytys alkoi 6. syyskuuta 2015. Kustannukset tästä osuudesta ovat 300 miljoonaa sekeliä eli noin £50 miljoonaa tai $ 76 miljoonaa ja työ kestää noin vuoden. Kaikkiaan koko hanke maksaa 3 miljardia sekeliä eli noin $760 miljoonaa. Aivan aiemman Siinain kuin myös Golanilla sijaitsevan Syyrian vastaisen raja-aidan tapaan tämäkin este käsittää itse aidan ohella vartiotornit, operaatiohuoneet ja kehittyneet tunnistus- ja valvontavälineistöt.

Israelin turvallisuusviranomaisten mukaan uusi Timnaan rakennettava lentokenttä – joka korvaa siviililiikenteessä Eilatin keskustan ja Ovdan lentokentät – vaatii valmisteluja koska se sijaitsee vain 200 metrin päässä rajalta. Kyseinen kenttä valmistuu vuoden 2016 aikana liikenteen alkaessa v. 2017.  Uuden kentän yksi tehtävistä on toimia varakenttänä mikäli sodan sattuessa Tel Avivin Ben Gurion lentokenttä joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Lähteet: BICOM ja Haaretz

bradely-6-638

[Kirjoitus julkaistu ensinnä Ariel -sivustolla]

arirusila

Olen blogisti Jyväskylästä. Aihepiireistä minua kiinnostavat konfliktit,geopolitiikka ja tarinoiden toinen puoli ja alueista Balkan ja lähi-itä. Pääblogini on englanninkielinen Conflicts By Ari Rusila - http://arirusila.wordpress.com . Olen myös käynnistänyt Israelia suomeksi taustoittavan Ariel -sivuston - http://arielfi.wordpress.com . Mottoni "The Other Side of Story" mukaisesti en pyri esittämään neutraalia ikuista totuutta jostakin asiasta vaan oman näkökulmani siihen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu