A billiant summary of the situation on western Balkans, but I miss your personal opinion, which I know you have.
Lisäksi toivoisin näkökulmaasi tilanteeseen, joka EU:ssa (Lisboa treaty – situation) on syntymässä Pohjoisen ulottuvuuden (Northern dimension) ja Itämeri-strategian (Baltic strategy) osalta suhteessa Balkaniin:
Islanti, Norja ja Venäjä ovat siinä määrin tärkeitä osioita Balkanin ”palapeliä” ainakin laajentumiskomissaarin byroossa, että keskustelua voisi viritellä tässäkin.
Islanti on meidän Kroatiamme, laillaan…Norja seuraa silmä tarkkana kalastusta…Venäjä katsoo, että Itämeri (NorthStream), Barents ja Balkan kulkevat yhtä jalkaa (Nabucco, SouthStream, Moldovia jne).
Jään odottamaan kantaasi (jota, sivumennen sanoen, et tuossa Balkan-yhteenvedossasi vastoin tapojasi oikein esittänytkään).
Oma kantani on, että EU:n lähtökohdista tärkein – vapaa, taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti toimiva rauhan maailma – voi penetroitua vain, jos laajeneminen on jatkuva prosessi ilman ”kalkkiviivoja ja maalinauhoja”.
Antti Liikkaselle: Balkan-yhteenvedossani lähinnä kuvailin EU:n raportteja enkä samaan yhteyteen balanssin takia juuri pannut omaa kantaani. Syynä on se, että näkemykseni ehkä on liian tunneperäinen (Serbian tulisi tyytyä vapaakauppasopimukseen ja viisumi vapauteen havittelematta jäsenyyttä, Kosovon ns. itsenäisyys tulisi peruuttaa, Kroatian natsismia ei tulisi hyväksyä jäsenyys myöntämällä, Bosnia voitaisiin hajoittaa kolmeen osaan jne). Raporttien rinnalla näkemykseni näyttäisi liian perustelemattomalta ja heikolta joten jätin ne artikkelin yhteydessä esittämättä.
Lissabonin sopimus nähdäkseni poistaa yhden hidasteen EU:n laajentumiselle. Vaikkakin Islanti toivotetaan hetimiten jäseneksi norjalaisilla ei tunnu olevan mitään tarvetta jäsenyyteen, he pystyvät ajamaan etujaan taloutensa ja erillissopimusten kautta. EU:n laajenemisen suunta nähdäkseni länsi-Balkan ja Turkki; pohjoisen Mustanmeren valtioille ja Kaukasuksella tarjotaan eriasteisia kumppanuuksia.
Seurauksena mielestäni on Välimeriyhteistyön painoarvon kasvu verrattuna esim. pohjoiseen ulottuvuuteen. Itsekin olen osallistunut ”intercultural dialogue” koulutukseen nimenomaan EuroMed kuvion puitteissa (vaikka Suomessa asunkin). Vaikkakin Nord Stream on Saksalle ja Itämeren muullekin alueelle tärkeä on vastaavia hankkeita lukuisia etelämmässä – esim nesteytetyn kaasun kuljetukset pohjois-Afrikasta, Irakin ja Iranin kaasun kuljetus Turkin kautta EU alueelle ja luonnollisesti Blue ja South Stream sekä Nabucco.
Turvallisuuspoliittisesti aktiviteetit voivat lisääntyä Itämerelläkin, mutta mielestäni Välimeren alueilla haasteet – ja sitä myöden painotukset ja panostukset – ovat moninkertaiset. Sama koskee myös laittoman siirtolaisuuden aiheuttamia ongelmia. Arktisten alueiden sulamisen myötä kehittyvä taloudellisen aktiviteetin – raaka-aineet ja kuljetusreitit – oletan tapahtuvan rauhanomaisesti, konfliktit eivät hyödytä ketään.
Eli yhteenvetona näen Lissabonin sopimuksen/laajentumiskaavailujen vaikuttavan EuroMed alueen ja ohjelmien painoarvon kasvamisena suhteessa pohjoiseen ulottuvuuteen ja Itämeri-strategiaan EU:n strategioissa , priorisoinneissa ja rahoituksessa. Asia erikseen on se tapahtuuko laajeneminen jäsenyyden kautta vai kehittääkö EU ns. ”etuoikeutetun kumppanuuden” mallin Turkkia varten kiertääkseen mainittuun jäsenyyteen liittyvän vastustuksen; vastaavaa malliahan voidaan soveltaa tarvittaessa vaikka länsi-Balkanilla, Mustanmeren ja Välimerenkin eri alueilla.
Kiitoksia erittäin valaisevasta täydennyksestä kirkkaine mielipiteineen.
Islannin halukkuus EU-jäsenyyteen on fifty/sixty-vaiheessa ja suurin kanto kaskessa on ehkä Islannin porvaripuolueiden mielipide.
Itse veikkaan, että ilman Norjaa Islanti voi jäädä tässä vaiheessa sittenkin ulos (ETA siellä jo on).
Tämän päivän HS:ssa on Kivisen aika laadukas kirjoitus (s A2), jossa hän asettuu – eri tavoin kuin Rusila – näkemään pohjoisten alueiden varustautumisen merkittäväksi uhaksi.
Siinä Suomella on sekä hyvä että huono tuuri.
Hyvä siksi, ettei Petsamo (siis pohjoisen meren ranta-valtio-asema) ole enää Suomen aluetta eikä siis ole intressiristiriitaa (Venäjä, Norja, Tanska, Kanada, USA)
Huono siksi, ettei Petsamo enää ole Suomea – siis ei osallisuutta pohjoisen jopa 30-40%:n globaalista kaasu- ja öljyreservistä, muista luonnovaroista (mm mineraalit) puhumattakaan.
Välimeri-asia on erittäin suurissa vaikeuksissa EU:n kannalta syistä, jotka ovat kovin merkittäviä ja IRL vaikuttavia.
On erittäin vaikea saada Välimeren itäistä pohjukkaa, Libyaa, Marokkoa ja Algeriaa saman pöydän ääreen Ranskan johdolla asiassa ”häärivän” EU:n kanssa.
Vielä Euromedin ongelmista: Mainitsin uskovani Välimeriyhteistyön painoarvon jatkossa kasvavan ohjelmissa ja rahoituksessa. Yksi syy tähän on voimavarojen väärä kohdistuminen, käyttö ja hallinta. Alue sinänsä, historiakäsitykset ja nykyiset haasteet ovat monitahoisia eikä yhteisymmärrystä valtioidenkaan välillä ole helposti löydettävissä. Kabineteissa laadittujen julkilausumien ja kirjoituspöytäsuunnitelmien sekä käytännön tarpeiden välinen ristiriita voi ajoittain – tai jopa pääsääntöisesti – kasvaa hälyttävän suureksi (yksi esimerkki aiempi kirjoitukseni ”World bank destroyed Albanian village in joint operation with corruipted government” – http://arirusila.wordpress.com/2009/02/12/world-ba…)
Parhaimmillaankin EU:n hyvää tarkoittavat ohjelmat voivat johtaa tuhlaukseen jossa vain murto-osa avusta päätyy kohdealueen hyväksi (ks esim aiempi kirjoitukseni ”Squandering Kosovo’s Aid funds” – http://arirusila.wordpress.com/2008/12/22/squander…). Kun tähän lisätään hallinnollinen sekamelska on soppa valmis (ks ”Kosovo status still administrative mess” – http://arirusila.wordpress.com/2009/02/03/kosovo-s…)
Kansainvälinen yhteistyö valtiotasolla diplomaattisine koukeroineen on mielestäni liian raskas todelliseen kehitystyöhön. Parempaan päästäisiin siirtämällä voimavaroja, ohjelmia, toimintoja ja joustavuutta lähemmäs käytännön toimijoita – yksilöitä, yhdistyksiä, yrityksiä, yhteisöjä. Itsekin olin pari kuukautta sitten palestiinalaisnaisen ja israelilaisnaisen kanssa samassa työryhmässä suunnitelemassa yhteistä kulttuurien välistä blogikampanjaa. Porukkahenki Euromed alueen ryhmässä oli todella kannustava. Samaa pragmaattista yhteishenkeä muuten tapasin aikoinaan hankesuunnittelijatasolla Barentsin interreg hankkeissa diplomaattien tapellessa kabineteissa keskenään ”suurista linjoista”.
Hyvin monimutkainen tilanne Balkaneilla. -> EU:n turvallisuuspoliittinen tilanne?
Ilmoita asiaton viesti
A billiant summary of the situation on western Balkans, but I miss your personal opinion, which I know you have.
Lisäksi toivoisin näkökulmaasi tilanteeseen, joka EU:ssa (Lisboa treaty – situation) on syntymässä Pohjoisen ulottuvuuden (Northern dimension) ja Itämeri-strategian (Baltic strategy) osalta suhteessa Balkaniin:
Islanti, Norja ja Venäjä ovat siinä määrin tärkeitä osioita Balkanin ”palapeliä” ainakin laajentumiskomissaarin byroossa, että keskustelua voisi viritellä tässäkin.
Islanti on meidän Kroatiamme, laillaan…Norja seuraa silmä tarkkana kalastusta…Venäjä katsoo, että Itämeri (NorthStream), Barents ja Balkan kulkevat yhtä jalkaa (Nabucco, SouthStream, Moldovia jne).
Jään odottamaan kantaasi (jota, sivumennen sanoen, et tuossa Balkan-yhteenvedossasi vastoin tapojasi oikein esittänytkään).
Oma kantani on, että EU:n lähtökohdista tärkein – vapaa, taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti toimiva rauhan maailma – voi penetroitua vain, jos laajeneminen on jatkuva prosessi ilman ”kalkkiviivoja ja maalinauhoja”.
Ilmoita asiaton viesti
Antti Liikkaselle: Balkan-yhteenvedossani lähinnä kuvailin EU:n raportteja enkä samaan yhteyteen balanssin takia juuri pannut omaa kantaani. Syynä on se, että näkemykseni ehkä on liian tunneperäinen (Serbian tulisi tyytyä vapaakauppasopimukseen ja viisumi vapauteen havittelematta jäsenyyttä, Kosovon ns. itsenäisyys tulisi peruuttaa, Kroatian natsismia ei tulisi hyväksyä jäsenyys myöntämällä, Bosnia voitaisiin hajoittaa kolmeen osaan jne). Raporttien rinnalla näkemykseni näyttäisi liian perustelemattomalta ja heikolta joten jätin ne artikkelin yhteydessä esittämättä.
Lissabonin sopimus nähdäkseni poistaa yhden hidasteen EU:n laajentumiselle. Vaikkakin Islanti toivotetaan hetimiten jäseneksi norjalaisilla ei tunnu olevan mitään tarvetta jäsenyyteen, he pystyvät ajamaan etujaan taloutensa ja erillissopimusten kautta. EU:n laajenemisen suunta nähdäkseni länsi-Balkan ja Turkki; pohjoisen Mustanmeren valtioille ja Kaukasuksella tarjotaan eriasteisia kumppanuuksia.
Seurauksena mielestäni on Välimeriyhteistyön painoarvon kasvu verrattuna esim. pohjoiseen ulottuvuuteen. Itsekin olen osallistunut ”intercultural dialogue” koulutukseen nimenomaan EuroMed kuvion puitteissa (vaikka Suomessa asunkin). Vaikkakin Nord Stream on Saksalle ja Itämeren muullekin alueelle tärkeä on vastaavia hankkeita lukuisia etelämmässä – esim nesteytetyn kaasun kuljetukset pohjois-Afrikasta, Irakin ja Iranin kaasun kuljetus Turkin kautta EU alueelle ja luonnollisesti Blue ja South Stream sekä Nabucco.
Turvallisuuspoliittisesti aktiviteetit voivat lisääntyä Itämerelläkin, mutta mielestäni Välimeren alueilla haasteet – ja sitä myöden painotukset ja panostukset – ovat moninkertaiset. Sama koskee myös laittoman siirtolaisuuden aiheuttamia ongelmia. Arktisten alueiden sulamisen myötä kehittyvä taloudellisen aktiviteetin – raaka-aineet ja kuljetusreitit – oletan tapahtuvan rauhanomaisesti, konfliktit eivät hyödytä ketään.
Eli yhteenvetona näen Lissabonin sopimuksen/laajentumiskaavailujen vaikuttavan EuroMed alueen ja ohjelmien painoarvon kasvamisena suhteessa pohjoiseen ulottuvuuteen ja Itämeri-strategiaan EU:n strategioissa , priorisoinneissa ja rahoituksessa. Asia erikseen on se tapahtuuko laajeneminen jäsenyyden kautta vai kehittääkö EU ns. ”etuoikeutetun kumppanuuden” mallin Turkkia varten kiertääkseen mainittuun jäsenyyteen liittyvän vastustuksen; vastaavaa malliahan voidaan soveltaa tarvittaessa vaikka länsi-Balkanilla, Mustanmeren ja Välimerenkin eri alueilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitoksia erittäin valaisevasta täydennyksestä kirkkaine mielipiteineen.
Islannin halukkuus EU-jäsenyyteen on fifty/sixty-vaiheessa ja suurin kanto kaskessa on ehkä Islannin porvaripuolueiden mielipide.
Itse veikkaan, että ilman Norjaa Islanti voi jäädä tässä vaiheessa sittenkin ulos (ETA siellä jo on).
Tämän päivän HS:ssa on Kivisen aika laadukas kirjoitus (s A2), jossa hän asettuu – eri tavoin kuin Rusila – näkemään pohjoisten alueiden varustautumisen merkittäväksi uhaksi.
Siinä Suomella on sekä hyvä että huono tuuri.
Hyvä siksi, ettei Petsamo (siis pohjoisen meren ranta-valtio-asema) ole enää Suomen aluetta eikä siis ole intressiristiriitaa (Venäjä, Norja, Tanska, Kanada, USA)
Huono siksi, ettei Petsamo enää ole Suomea – siis ei osallisuutta pohjoisen jopa 30-40%:n globaalista kaasu- ja öljyreservistä, muista luonnovaroista (mm mineraalit) puhumattakaan.
Ilmoita asiaton viesti
ps
Pääasia, Euromed, unohtui:
Välimeri-asia on erittäin suurissa vaikeuksissa EU:n kannalta syistä, jotka ovat kovin merkittäviä ja IRL vaikuttavia.
On erittäin vaikea saada Välimeren itäistä pohjukkaa, Libyaa, Marokkoa ja Algeriaa saman pöydän ääreen Ranskan johdolla asiassa ”häärivän” EU:n kanssa.
Syytä lienevät ainakin Rusilalle varsin tutut.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä Euromedin ongelmista: Mainitsin uskovani Välimeriyhteistyön painoarvon jatkossa kasvavan ohjelmissa ja rahoituksessa. Yksi syy tähän on voimavarojen väärä kohdistuminen, käyttö ja hallinta. Alue sinänsä, historiakäsitykset ja nykyiset haasteet ovat monitahoisia eikä yhteisymmärrystä valtioidenkaan välillä ole helposti löydettävissä. Kabineteissa laadittujen julkilausumien ja kirjoituspöytäsuunnitelmien sekä käytännön tarpeiden välinen ristiriita voi ajoittain – tai jopa pääsääntöisesti – kasvaa hälyttävän suureksi (yksi esimerkki aiempi kirjoitukseni ”World bank destroyed Albanian village in joint operation with corruipted government” – http://arirusila.wordpress.com/2009/02/12/world-ba…)
Parhaimmillaankin EU:n hyvää tarkoittavat ohjelmat voivat johtaa tuhlaukseen jossa vain murto-osa avusta päätyy kohdealueen hyväksi (ks esim aiempi kirjoitukseni ”Squandering Kosovo’s Aid funds” – http://arirusila.wordpress.com/2008/12/22/squander…). Kun tähän lisätään hallinnollinen sekamelska on soppa valmis (ks ”Kosovo status still administrative mess” – http://arirusila.wordpress.com/2009/02/03/kosovo-s…)
Kansainvälinen yhteistyö valtiotasolla diplomaattisine koukeroineen on mielestäni liian raskas todelliseen kehitystyöhön. Parempaan päästäisiin siirtämällä voimavaroja, ohjelmia, toimintoja ja joustavuutta lähemmäs käytännön toimijoita – yksilöitä, yhdistyksiä, yrityksiä, yhteisöjä. Itsekin olin pari kuukautta sitten palestiinalaisnaisen ja israelilaisnaisen kanssa samassa työryhmässä suunnitelemassa yhteistä kulttuurien välistä blogikampanjaa. Porukkahenki Euromed alueen ryhmässä oli todella kannustava. Samaa pragmaattista yhteishenkeä muuten tapasin aikoinaan hankesuunnittelijatasolla Barentsin interreg hankkeissa diplomaattien tapellessa kabineteissa keskenään ”suurista linjoista”.
Ilmoita asiaton viesti