Gazan merisaarto: Kaksi flotillaa saarronmurtajina

If ships reach Gaza – victory, if terrorized by Zionists – victory.” (PM Ismail Haniyeh, Hamas)

Gazan kaistaleen merisaartoa pyritään parhaillaan murtamaan kahden flotillan myötä, ajallisesti samassa yhteydessä Israel on aloittanut maailmassa ainutlaatuisen meriesteen rakentamisen maanlaisen ”rautakupolin” jatkeeksi Gazasta lähtevien meritse tapahtuvien terrorihyökkäysten estämiseksi.

Toukokuun 20. päivänä 2018 Norjasta lähti uusin flotilla kohti Gazan kaistaletta organisoijinaan “Freedom Flotilla Coalition” ja “International Committee for Breaking the Siege of Gaza” Hamasin koordinoimina. Flotilla käsittää neljä alusta, matkan on arvioitu kestävän kaksi kuukautta eli saapumista odotellaan heinäkuun lopulla 2018. Laivojen miehistönä on diasporan palestiinalaisia ja eurooppalaisia kannattajia; myös kaksi Israelin kansalaista on mukana.

Matkan aikana alukset ankkuroituvat useiden Euroopan maiden satamiin – mm Kööpenhamina, Kiel, Brighton ja Amsterdam – joissa järjestetään medialle erinäisiä tilaisuuuksia paikallisten tukijoiden kanssa. Matka on jo kohdannut vastoinkäymisiä kun Saksan sisäministeriön ohjeistuksella Saksan merivartiosto otti haltuunsa Al-Awda nimisen flotillan aluksen tarkempaa katselmusta varten. Edelleen Israelin ilmavoimat tuhosivat Gazan satamassa kaksi Hamasin merivoimien alusta joiden oli tarkoitus lähteä vastaanottamaan flotillaa.

Tällä kertaa humanitaarinen apu on sivuosassa sillä flotillan tarkoitus on puhtaasti propagandistinen – nostaa merisaarto aiheena esiin ja tuomita Israelia Euroopan kansalaisille. Näin flotillat ovat osa poliittista ja mediskampanjaa ”Suuren Paluumuuttomarssi” -kampanjan jatkeeksi.

Flotillaan osallistuvat alukset ovat tällä kertaa seuraavat:

  • Al-Awda (“Paluu”): Norjan lipun alla purjehtivalla alkuksella on diasopran palestiinalaisia.
  • Heria (“Vapaus”): Ruotsin lipun alla purjehtiva alus.
  • Palestine: Ruotsin lipun alla purjehtiva alus.
  • Maird: Ruotsin lipun alla purjehtiva alus joka on nimetty Pohjois-Irlannin rauhanaktivisti Mairead Maguiren mukaan.

(Lähteet ja lisää matkustajista ja organisaattoreista: The Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center’n kaksi analyysia ITIC ja ITIC )

Flotilla Gazasta

Tiistaina 29.5.2018 noin klo 8 (GMT) aloittaa uudenlainen flotilla matkansa murtamaan Gazan kaistaleen merisaartoa – uutta on saattueen lähteminen Gazasta kun taas Tanskasta lähtenyt flotilla pyrkii Gazaan. Ainakin yhden laivan käsittävän laivan matkustajina on sairaalahoitoja kaipaavia potilaita, ulkomaille opiskelemaan haluavia nuoria ja töitä etsiviä yliopistokouluttettuja.

Matkan järjestäjien mukaan flotilla kuvastaa palestiinalaisten toiveita ja unelmia. Järjestäjät eivät ilmaisseet matkakohdetta. Saarron myötä Gazasta lähtevien alusten sallitaan edetä kuusi merimailia rannasta ja Israelin laivasto on toistuvasti ampunut varoituslaukauksia niitä laivoja kohden jotka kyseisen rajan ylittävät. (Lähteet: Yeni Safak ja Daily Sabah )

Uusi meripuolustuseste Israelin turvaksi

Ajallisesti joskaa ei asiallisesti flotilloihin liittyen Israel aloitti sunnuntaina [27.5.2018] uuden meripuolustusesteen rakentamisen Gazan rajan Zikim rannalla. Kyseessä on vahvistettu aallonmurtaja koostuen vedenalaisesta osasta, veden pinnalla olevasta panssaroidusta kiviesteestä ja sen huipulla olevasta piikkilankaesteestä sekä koko rakennelmaa suojaavasta turvallisuusaidasta. Este jatkaa nyt merelle Gazan maarajalle rakennettua maanalaista hyökkäystunnelit havaitsevaa suojarakennetta – ”maanalaista rautakupolia”.

Päätös meriesteen rakentamisesta tehtiin vuonna 2014 kun neljä Hamasin merikommandoa ui Gazasta rantaan Israelin puolelle Zikimin kibbutsin kohdalla. Komandoilla oli aseistuksenaan automaattiaseiden lisäksi kranaatteja ja räjähteitä. Israelin armeijalta vei 40 minuuttia eliminoida yllätyshyökkäys ja sen tekijät. Uuden meripuolustusesteen tarkoituksena on estää tällaiset hyökkäykset meren kautta jo ennakkoon. Maailmassa ainutlaatuisen puolustusrakennelman on tarkoitus valmistua vuoden 2018 loppuun mennessä. (Lähde: Times of Israel )

 

Merisaarto

Vuonna 2006 Israel toteutti Gazaa koskevan merisaarron tiukentaen sitä vuotta myöhemmin Hamasin valtaannousun myötä. Myös Egypti liittyi saartoon jonka tarkoituksena on estää asevienti ryhmälle jonka tavoitteena avoimesti on Israelin tuhoaminen. Vuosien kuluessa Israel on estänyt useita aselähetyksiä meritse Gazaan, samaan aikaan myös useita saartoa murtamaan pyrkineitä siviilialuksia on pysäytetty ja tarkastettu. Vakavin saarronmurtoyritys tapahtui vuonna 2010 kun 10 turkkilaisaktivistia kuoli kahakassa tarkastusta suorittaneiden israelilaissotilaiden kanssa Mavi Mara aluksella.

Vuodesta 2008 vuoteen 2016 on 31 alusta pyrkinyt murtamaan merisaarron, vuonna 2017 yrityksiä ei ollut. Alukset on toistuvasti pysäytetty. Israel on pyrkinyt välttämään eskaloitumista esittämällä avustuslaivojen ohjausta Ashodin satamaan, humanitaarisen lastin purkua ja kuljetusta Gazan kaistaleelle. Israel on luvannut taata humanitaarisen avun läpimenon Gazaan. Näin esimerkiksi vuonna 2012 Israel ohjasi ruotsalaisomisteisen mutta Suomen lipun alla purjehtineen Estelle aluksen Ashodin satamaan josta tarkastuksen jälkeen lastinna olleet jalkapallot ym siirrettiin maitse Gazaan. Ennen alukseennousua Israel pyrki sekä diplomaatti-kanavia myöden että suoraan laivaan yhteyttä ottamalla saada alus muuttamaan suuntaansa.

 

Merisaarron oikeutus

Gazan saarrosta, alueen oletetusta humanitaarisesta kriisistä sekä saartoa murtamaan lähetetyistä “avustussaattueista” on laadittu kansainvälisiä selvityksiä ja merkittävin niistä lienee YK:lle laadittu ns Palmerin raportti – UN: Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May 2010 Flotilla Incident, Syyskuu 2011. Kyseinen raportti toteaa Israelilla olevan täysi oikeus Gazan merisaartoon ja sen toimeenpanemiseen myös kansainvälisillä vesillä. Raportin laatinut asiantuntijapaneeli tunnusti myös Israelin oikeuden vierailla ja tutkia alukset sekä ottaa ne haltuunsa mikäli niillä oli tarkoitus murtaa saartoa. Mitä tulee humanitaariseen kriisiin niin mainittu raportti määrittelee ettei Gazassa ole humanitaarista kriisiä ja että kaikkien halukkaiden avunantajien tulee koordinoida toimensa Israelin ja Palestiinalaishallinnon kanssa avun perillesaattamiseksi.

Gazan saarto voidaan Israelin mukaan purkaa sen jälkeen, kun kansainvälisen yhteisön, ns. Lähi-idän kvartetin (YK, Yhdysvallat, EU ja Venäjä) asettamat ehdot terroristijärjestö Hamasille täyttyvät. Ehtojen mukaan Hamasin tulee luopua terrorismista, tunnustaa Israelin valtion olemassaolon oikeus ja tunnustaa Israelin ja palestiinalaisten välillä solmitut sopimukset. Toistaiseksi tähän ei liiemmin haluja ole ollut Israelissa, Egyptissä kuin PA:n piirissäkään.

Tilanne voisi hyvinkin muuttua jos Hamasin ja Israelin välinen Egyptin esittämä pitkäaikainen aselepo toteutuisi (ks. tarkemmin Hamas-Israel Hudna jälleen harkinnassa) ja Egypti siihen liittyen toteuttaisi nk Ashar Plan’in jossa Gazan kansainvälinen satama suunnitellun tekosaaren sijaan sijoitettaisiin pohjois-Siinaille laajentamalla egyptiläistä El-Arish’n satamaa. (ks. tarkemminGazan satama sittenkin El-Arishiin? )

Mielestäni uudet flotillat kuten aiemmatkin vastaavat yritykset voi lukea malliesimerkeiksi menestyksekkäistä PR kampanjoista poliittisten päämäärien saavuttamiseksi humanitaarista kriisiä tekosyynä käyttäen.

Aiemmin aiheesta:

Flotilla III matkalla Gazaan

Gaza Flotilla – a successful manoeuvre with win-win changes

Kolmas flotilla

Estellen odotettu tarina

Gazan ”saartoa” murretaan taas

Gazan saarto – totta vai tarua?

Tarpeeton provokaatio


Kirjoitus ensinnä julkaistu Ariel-Israelista suomeksi  verkkojulkaisussa

arirusila

Olen blogisti Jyväskylästä. Aihepiireistä minua kiinnostavat konfliktit,geopolitiikka ja tarinoiden toinen puoli ja alueista Balkan ja lähi-itä. Pääblogini on englanninkielinen Conflicts By Ari Rusila - http://arirusila.wordpress.com . Olen myös käynnistänyt Israelia suomeksi taustoittavan Ariel -sivuston - http://arielfi.wordpress.com . Mottoni "The Other Side of Story" mukaisesti en pyri esittämään neutraalia ikuista totuutta jostakin asiasta vaan oman näkökulmani siihen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu