Eitan APC: Israelin uusi miehistönkuljetusvaunu
“After a long process of experimentation and implementation of lessons, we are revealing the world’s most advanced armored personnel carrier,” ( Guy Faglin, the head of the Defense Ministry’s Merkava and AFV administration)
Israelin puolustusministeriö julkisti 17.6.2018 lopullisen version Eitan miehistönkuljetusvaunusta. Kyseessä on ensimmäinen Israelissa kehitetty pyörillä liikkuva panssaroitu miehistönkuljetusvaunu ja IDF saa ne käyttöönsä v. 2020. Eitan on kehitetty erityisesti operaatio "Suojareunan" aikana v. 2014 saatujen – kielteisten – kokemusten pohjalta ja on osa IDF:n panssaroitujen ajoneuvojen modernisointiprosessia jolla joukoille tarjotaan parempaa suojaa, nopeutta ja liikkuvuutta.
Eitan on kahdeksan metriä pitkä 30-35 tonnia painava pyörillä liikkuva miehistönkuljetusvaunu operaattoreinaan johtaja, ajaja ja ampuja ja joka kykenee kuljettamaan yhdeksän taistelijaa ilmastoidussa hyvin panssaroidussa ympäristössään. Vaunun liikkuvuus on paljon nykyistä kalustoa parempi erityisesti urbaaneilla alueilla kuten Gazan kaistaleella.
750 hevosvoimaisen moottorin avulla Eitanin huippunopeus on 90 km/h teillä ja se kykenee luonnollisesti operoimaan myös teiden ulkopuolella. Vaunun runko on erityisesti vahvistettu suojaamaan sisälläolijoita. Korkeatasoinen kosketusnäytöllä toimiva järjestelmä tarjoaa 360 asteen näkymän taistelukentälle. Kehittyneet asejärjestelmät kykenevät nykykalustosta poiketen torjumaan raketteja ja panssarintorjuntaohjuksia. Lisäsuojana Eitanissa on .50 kaliiperinen raskas konekivääri, 30 mm:n kanuuna sekä ohjuslaukaisin jota voidaan operoida miehistön poistumatta kulkuneuvosta.
Operaatio "Suojareunan" aikana v. 2014 seitsemän IDF:n sotilasta – ml Oron Shaul, jonka jäännöksiä Hamas ei vieläkään ole suostunut luovuttamaan Israeliin – kuoli Hamasin terroristien ammuttua ohjuksen IDF:n käytössä yhä olevaan M-113 APC miehistönkuljetusvaunuun. Tämän seurauksena 30 reserviläistä informoi komentajiaan etteivät he suostu enää käyttämään vanhaa jo Vietnamin sotaan 1960-luvulla kehitettyä USAn armeijan M-113 vaunua. IDF päätti paremmalle vaunulle olevan tarvetta ja niinpä Eitan esiteltiin vuonna 2016 ja on siitä lähtien ollut puolustusministeriön testattavana.
IDF on USAn jälkeen suurin M113 vaunun käyttäjä omaten kaikkiaan 6131 sen eri versiota; näistä 500 on aktiivikäytössä ja 5000 varastossa. Eitan siis korvaa M113 vaunun ollen samalla täydennys IDF:n käytössä olevalle Namer APC kalustolle. Eitan maksaa vain puolet telaketjukulkuneuvo Namerin tuotantokustannuksista ja lisäetuna on ettei Eitanin siirtelyyn tarvita Namerin tapaan panssarivaunujen kuljetuskalustoa.
Leaked model of IDF Eitan turret module, Israel’s new APC
Maaliskuussa 2018 turvallisuusasiain ministerikomitea hyväksyi IDF:n suunnitelman ostaa satoja Eitan miehistönkuljetusvaunuja, joiden kehityksestä ovat vastanneet Israel Aerospace Industries, Israel Military Industries ja Rafael. Joukot alkavat saada Eitaneita käyttöönsä vv 2019-2020.
Lähteenä mm: JPost ja IDF
P.S: Vertailun vuoksi:
Eitanin on luonnehdittu olevan hyvin suojattu miehistönkuljetusvaunu tinatölkkien (M113) korvaajaksi ja joissakin arvioissa sitä pidetään Lähi-idän olosuhteisiin vähintään yhtä hyvänä kuin nykyisin ehkä maailman parasta miehistönkuljetusvaunua eli suomalaista Patria AMV:n tuoreinta versiota.
Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel-Israelista suomeksi verkkojulkaisussa.
Triviaa: Turvallisuus ja miehistön suojelu on ollut keskeinen periaate Eitanin suunnittelussa ja tätä periaate on vallinnut jo ensimmäisistä Israelissa suunnitelluista tankeista alkaen. 1970 -luvulla suunniteltu ensimmäinen israelilainen taisteluvaunu – Merkav – poikkesi liki kaikista muista tankeista siinä, että moottori oli sijoitettu eteen lisäsuojaksi miehistölle. Kun tankkitaisteluissa todennäköisin uhka tulee edestä oli liki kaikissa muissa ajoneuvoissa moottori takana sen suojaamiseksi vaurioilta – Israelissa siis päinvastoin. Edessä oleva moottori mahdollistaa tarvittaessa myös miehistön poistumisen takakautta, lisäetuna on että tankkia joskus seuraava jalkaväki voi kuumien pakokaasujen puuttuessa kulkea lähempänä tankin antamaa suojaa.
Ilmoita asiaton viesti