Israelin sisäiset aikapommit [Op-Ed]
Jo vuosia edenneet Yhden-valtion malli ja ääriuskonnollisten Haredien demografinen muutos ovat mielestäni Israelin suurimmat sisäiset uhat vuosien ja vuosikymmenten aikajänteellä. Molemmat kehityskulut vaikuttavat myös tänä päivänä käynnissä olevaan Gazan sotaan ja Israelin kohtaamaan agressioon muilla rintamilla – Libanonista, Jemenistä, Syyriasta, Irakista, Länsirannalta ja ennen kaikkea Iranista. Unohtaa ei myös voi tilanteen ja kehityskulun vaikutuksia Israelin kansainvälisiin suhteisiin erityisesti Yhdysvaltoihin ja muuhun ns. länitiseen maailmaan, arabiyhteisöihin tai islamilaiseen valtapiiriin.
Ellei yhden valtion mallia ja ääriuskonnollisten liikkeiden valtakulkua saada pysäytettyä on uhkana Israelin tuhoutuminen joko juutalaisten kotimaana tai sitten länsimaalaistyylisenä edustuksellisena demokratiana. Myönteinen puoli molemmissa aikapommeissa on se, että Israel omine toimineen voi myös purkaa molemmat aikapommit ilman ulkopuolisten hämmentämistä asiaan. Oman arvioni mukaan myös suurelta osin arvoliberaali juutalainen diaspora ja laajemmin jopa kansainvälinen yhteisö voisivat olla myötämielisiä tähän kehityskulun pysäyttämiseen.
Yhden valtion etenevä todellisuus
Viime vuosina yhden valtion malli on kuitenkin noussut yhä enemmän esiin. Yhden valtion malli – ”Isralestine” – sisältäisi kaksi kansallisuutta yhdessä Jordan-joen länsipuolisessa valtiossa, tämä valtio voisi olla myös liittovaltion tai konfederaation muotoinen. Tästä ratkaisumallista ei neuvoteta, vaan tilanne on tosiasiassa ajautumassa sitä kohti rauhanprosessin pysähtymisen aiheuttaman näkökulman puutteen seurauksena.
Uuden analyysin mukaan [Israel’s One-State Reality-It’s Time to Give Up on the Two-State Solution Michael Barnett, Nathan Brown, Marc Lynch ja Shibley Telhami, Foreign Affairs touko/kesäkuu 2023] kirjoittajat väittävät mm. seuraavaa:
Pääministeri Benjamin Netanjahun paluu valtaan Israelissa kapealla, äärioikeistolaiskoalitiolla on murtanut jopa illuusion kahden valtion ratkaisusta. Hänen uuden hallituksensa jäsenet eivät ole uskaltaneet ilmaista näkemyksiään siitä, mikä Israel on ja mitä sen pitäisi olla kaikilla sen hallitsemilla alueilla: Suur-Israel ei ole määritelty vain juutalaiseksi valtioksi, vaan valtioksi, jossa laki vahvistaa juutalaisten ylivallan sinne jääneisiin palestiinalaisiin. Netanjahun uuden hallitusten ääriliikkeet ylpeilevät tehtävästään luoda uusi Israel heidän kuvakseen: vähemmän liberaali, uskonnollisempi ja halukkaampi syrjimään ei-juutalaisia. Jos Israel ei virallista itsemääräämisoikeutta, se voi olla demokraattinen kansalaisilleen, mutta vastuuton miljoonille asukkailleen.
Palestiinalaiset kannattavat yhä useammin kahden valtion paradigman hylkäämistä ja vaativat sen sijaan Länsirannan täydellistä liittämistä Israeliin vaatien luonnollisesti palestiinalaisille Israelin kansalaisuuden ja äänioikeuden, samoin kuin Israelin arabit jo omaavat.
INSS-muistio [ Resolving the Israeli-Palestinian Conflict: The Viability of One-State Models ] pyrkii tutkimaan, onko mahdollista toteuttaa yhden valtion malli, joka on sekä juutalainen että demokraattinen.
Muistioanalyysin mukaan mikään eri yhden valtion malleista ei näytä edistävän pysyvän, kestävän ja onnistuneen ratkaisun saavuttamista konfliktiin. Koska näiden kahden väestön välillä on viime vuosikymmeninä ollut syvälle juurtunut vihamielisyys, kulttuurisia, sosiaalisia ja taloudellisia jännitteitä on vaikea erottaa ja vapaa liikkuvuus palauttaisi terrorismin leviämisen Länsirannalta kaikkialle Israeliin.
Lisäksi palestiinalaisten täydet ja yhtäläiset kansalaisoikeudet muuttaisivat peruuttamattomasti Israelin juutalaisen luonteen. Kaikki käyttöönotettavat mallit edellyttävät sopimuksia palestiinalaisten kanssa, mikä aiheuttaa loputtomia kiistoja.
Näkemys kahdesta valtiosta ja rakentavan unilateralismin tiekartta sen saavuttamiseksi perustuu olettamukseen, että Israelin tulisi siirtyä kohti maanjakoa palestiinalaisten ja israelilaisten välillä, jotta Israelin tulevaisuus säilyisi juutalaisena ja demokraattisena valtiona. Israelin tulisi harkita rajojen määräämistä tulevalle Palestiinan valtiolle (eli kaksi valtiota kahdelle kansakunnalle).
Nähdäkseni niin kauan kuin Israel haluaa olla osa demokraattista maailmaa – sen on annettava yhtäläiset oikeudet kaikille maan rajojen sisällä asuville ihmisille. Sitten on palestiinalaisten tehtävä päättää Palestiinan valtion perustamisesta, mikä on heidän etujensa mukaista, ja he tekevät omat päätöksensä. Siksi kaksi valtiota kahdelle kansalle -todellisuus on välttämätön.
Israelin olisi luontevaa liittää Oslo -prosessin myötä hallitsemansa C-alue virallisesti Israeliin nyt siellä asuvine palestiinalaisineen mutta elinkelpoisemman Palestiinalaisvaltion mahdollistamiseksi olisi mielestäni kohtuullista liittää siitä vain osa aiempien rauhanehdotusten pohjalta. Noin 80 prosenttia uudisasukkaista asuu lähellä Israelin vuotta 1967 edeltänyt rajaa, joten vain 100 000 syvällä Länsirannalla asuvaa juutalaista jouduttaisiin poistamaan vain pienillä rajamuutoksilla. Määriteltävä raja voi pohjautua turvallisuusmuuriin, jota Israel on rakentanut 2000-luvulla toisen intifadan jälkeen.
Yhden valtion mallin vaarallisuutta ja kannattamaani kahden valtion mallin visiota sekä tiekarttaa sen saavuttamiseksi olen aiemmin käsitellyt analyysissani 1:n, 2:n vai 3:n valtion Palestiina? jossa esittämäni perusteet nähdäkseni ovat nyt aiempaakin ajankohtaisempia enkä näe niiden toistoa tässä yhteydessä tarpeellisena.
Haredit
Yhden valtion mallin Israelin länsimaista demokratiaa uhkaavan todellisuuden kanssa samaan aikaan Israelin juutalaisessa yhteisössä tikittää toinen aikapommi Haredi-lahkon jäsenten omistaessa elämänsä radikaalisti konservatiiviselle juutalaisuuden tulkinnalle sukupuolirooleineen (esim. naiset eivät saa toimia parlamentin jäseninä yhteisön poliittisissa puolueissa). Haredit kieltäytyvät yleensä opettamasta pojille matematiikkaa, luonnontieteitä ja englantia itsenäisessä koulujärjestelmässään ja pyhittävät heille pitkäaikaisen ja jopa elinikäisen uskonnon opiskelun valtion stipendien tuella. Korostettakoon, että kyseessä on oikeaksi näkemäni yleistys vaikka olen tavannut Isrealissa niin haredeita kuin ko yhteisöstä eronneitakin joiden kautta kuva on yleistystä monipuolisempi.
Haredi-miesten työvoimaosuus on kehittyneiden maiden alhaisimpia ja liki 50 prosenttia työtä tekevistä on usein kansantaloudellisesti vähämerkiktyksellisessä työssä valtion tukemalla ”uskonnollisten palveluiden” alalla. Haredin keskipalkka 2000 dollaria kuukaudessa on noin puolet kansallisesta keskiarvosta.
Köyhyydestään huolimatta haredien syntyvyys on noin seitsemän lasta perhettä kohden, tehden näistä usein jonkin verran riippuvaisia valtion sosiaalituista (hieman alle 100 dollaria kuukaudessa) jokaista lasta kohden. Haredimien osuus israelilaisista juutalaisista on tällä hetkellä noin kuudesosa mutta koska heidän syntyvyytensä on kolminkertainen muihin israelilaisiin verrattuna, heidän osuutensa kasvaa voimakkaasti.
Sekulaarien ja jopa lievästi uskonnollisten israelilaisten elämää ovat jo pitkään hankaloittaneet uskonnolliset säädökset, kuten ankarat kaupan ja kuljetuksen rajoitukset juutalaisten sapattina,
Kulttuurinen konflikti on nyt todella kiehumassa harediyhteisön kieltäessä nuoria osallistumasta asepalvelukseen aikana, jolloin Gazan sota on paljastanut valtavan pulan sotilaista, asevelvollisuutta pidennetään ja reserviläiset viettävät pitkiä kuukausia univormuissa ja joissakin tapauksissa heidän yritystensä romahtaessa asepalveluksen vuoksi.
Tiivistetysti sanottuna: Haredit ammentavat paljon enemmän valtion kassasta kuin muut israelilaiset ja lahjoittaa sille paljon vähemmän.
Toisiinsa kietoutuvat aikapommit
Koska Haredi-puolueet ovat olennainen osa vallassa olevaa oikeistoblokkia tämän liittouman politiikka yleensä ylläpitää konfliktia arabien kanssa (Länsirannan setleriväkivalta ehkä karkeimpana esimerkkinä). Ironista tällöin on, että vältellessään asepalvelusta haredit edistävät konflikteja. jossa he kieltäytyvät taistelemasta.
Pahimpia uhkakuvia Israelin juutalaisille, jotka eivät ole haredeja, on se että tulevan haredi-enemmistön seurauksena suurin osa maan asukkaista yhden valtion de facto toteutumisen johdosta on arabeja ja monet näistä arabeista eivät ole kansalaisia, kun taas suurin osa juutalaisista tulee olemaan keskiaikaisia, työttömiä nykyaikaisessa taloudessa.
Ne israelilaiset, jotka nyt osallistuvat maan puolustamiseen (ja rakentamiseen), saattavat valita asuinpaikkansa muualta. Viime vuosina 12 000 israelilaista on muuttanut Kyprokselle, Saksa puolestaan raportoi noin 7 000 passipyyntöä Israelista vuoden 2024 neljän ensimmäisen kuukauden aikana, paljon enemmän kuin vuonna 2022 – ja suuntaus alkoi heti, kun Netanyahu voitti vuoden 2022 vaalit.
Israelin vihollisten kiusaus hyökätä näin muodostuvaa Israelia vastaan on valtava – jopa vastustamaton.
Harediuhan torjumiseksi Israelin olisi määrättävä perusopetussuunnitelma ja lopetettava uskonnollisten palveluiden paisuttaminen, uskonnollisten opintojen stipendit ja poikkeukset mm asepalveluksesta. Toiveena olisi, että tällaisen sokkiterapian avulla harediväestöstä tulisi työllistettävää ja se integroituisi jossain määrin moderniin yhteiskuntaan.
Nykyiset gallupit osoittavat, että maltillisen leirin puolueet saisivat mukavan enemmistön uusissa vaaleissa ilman arabipuolueita tai Haredi-puolueita. Jää nähtäväksi olisiko niillä rohkeutta määrätä tarvittavia muutokset harediuhkaan, määritellä rajat ja antaa palestiinalaisille visio itsehallinnosta tai omasta valtiosta.
Molemmat aikapommit ovat nähdäkseni mahdollisia purkaa israelilaisten toimesta ja heidän päätöksillään. Moderni Israel on säilytettävissä jos sen asukkaat niin haluavat.
Lähteenä mm Fathom , Times of Israel ,
Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel-Israelista suomeksi -verkkojulkaisussa
Israelestine tai Palesrael ovat kumpikin jo aivan lähtökohtaisesti todella syvältä.
Mikäli yhden valtion mallista milloinkaan päästäisiin edes keskustelemaan kyseisellä Jordanvirran länsipuolisella alueella, nimen valinnassa pitäisi päästä aikaan ennen Israelin kunkkukuntaa ja myöhempää roomalaisten vittuilua alueen uudelleen nimeämisen osalta. Nimi voisi tällöin olla esim. West-Canaan tai South-Levant. Muu jääköön tässä välissä kommentoimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Monimutkainenhan tuo Israel – Palestiina valtioiden mahdollinen luominen on, kuitenkaan ei varsin mahdoton kuvio.
Lähtökohta mielestäni olisikin juuri tuo malli, johon avauksessakin osin viitattiin.
Oli valtio mikä hyvänsä; kaikenlaiset ääriainekset ja kun niihin vielä liitetään uskonsuuntaus, uskonto niin hakusessa mielestäni ollaan.
Kaksi valtiota; varmaankin saattaisi olla vähintäänkin vähemmän haitallinen kuin yksi valtio, moniakin uskonsuuntauksia, uskontoja, ei käsittääkseni voine toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Nea, katos nyt tätä Fathomia, joka esiintyi myös Arin tekstissä lähteenä, ja josta männä viikolla oli puhe. Tuskin Amerikan juutalaislobbyn julkaisussa saisi palstatilaa AP:n artikkelitoimittaja.
Associated Press kun on yksi Jerusalemin lehtitalojen ehdottomasti pro-Palestine-aktivismiin täysin antautunut media. Tämän on paljastanut perusteellisesti esim. AP:tä 5 vuotta Jerusalemissa palvellut Matti Freedman.
Freedman olisi yhdessä toimittajakollegansa kanssa tehnyt Jutun itä-Jerusalemin opiskelijoiden natsitervehdyksiin kätensä ojentaneesta opiskelijakulkueesta.
AP:n uutistiskin johto sanoi, että se ei ole se juttu miksi täällä olemme, vaan Israel. (ja sen pahat teot)
Ilmoita asiaton viesti
Päivi hei!
Unkarin juutalaiset olivat viimeinen suuri juutalaisyhteisö johon natsitsakut pääsivät käsiksi. Vuonna 1944 heistä noin 440 000 kuljetettiin Auschwitziin. Kun juna saapui perille ja elossa olevat oli saatu ulos vaunuista heidät eroteltiin: työkykyiseksi katsotut omaan ja lapset yhdessä vanhusten kanssa omaan jonoon. Ani harvoin alle 15 vuotias joka oli esim. ikäisekseen kookas pääsi työkykyiseksi katsottujen jonoon. Ei työkykyiseksi katsotut kuljetettiin pois ja kaasutettiin viimeistään muutaman tunnin sisällä saapumisestaan. Vuonna 2021 tuolloin (1944) 15 vuotias henkilö eli nuorin tuolloin työikäseksi katsottu (harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) olisi vuonna 2021 ollut 91 vuotias. Esitit aiemmin blogissa joka poistettiin syystä tai toisesta, että keskitysleireille joutuneista, jotka olivat suoraan holokaustin uhan alla olisi vielä 147 000 elossa olevaa henkilöä. Linkin takaa löytyvästä tilastotaulukosta ilmenee kuitenkin, että 90 – 94 vuotta täyttäneiden Israelilaisten lukumäärä oli tuskin 40 tuhatta jos sitäkään. Joten miksi tuollaisia vääriä lukuja elossa olevien suoran holokaustin uhan alla eläneiden eli keskityleirille vietyjen ja sieltä hengissä pois selviytyneiden henkilöiden määristä julkaistaan. Voisitko ystävällisesti kertoa siihen jonkun järkevän syyn?
Minä uskon aina vaan enemmän ja enemmän Ilan Pappén lausumaan: ”Zionists are liars.”
Ilmoita asiaton viesti
Mitä Ari tällä tarkoitit?
”– sen on annettava yhtäläiset oikeudet kaikille maan rajojen sisällä asuville ihmisille.”
Ilmoita asiaton viesti
Ollakseen demokratia kaikilla kansalaisilla tulisi olla yhtäläiset oikeudet esimerkiksi jos Länsirannan alueita liitetään virallisesti Israeliin tulisi siellä asuville sitä haluaville mm palestiinalaisille myöntää kansalaisuus, äänioikeus jne eli samat oikeudet/velvollisuudet kuin jo Israelissa oleville mm arabeille/palestiinalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Will be officially annexed to Israel, What does it mean? Does it mean that Israel unilaterally announces about this, and that’s all? Or does it mean even that Israel assumes the international community to accept such a decision without questions? And if not, Israel doesn’t care as always.
The Americans will condemn it in a UN General Assembly resolution, but will veto if some sanctions are presented in the UN Security Council, as they always use to do 🥱
Ilmoita asiaton viesti
NU: Will be officially annexed to Israel, What does it mean?
Tarkoittaa juurikin sitä että Israel omalla päätöksellään yksipuolisesti liittää alueita itseensä ja määrittelee rajan. Syynä ettei vuosikymmeniin ole keskinäisissä neuvotteluissa päästy ratkaisuun. Rajan toisella puolella sitten palestiinalaiset voivat päättää omasta valtiostaan tai vaikka liittyä Jordaniaan tai Gazan osalta Egyptiin.
Tämä on pragmaattinen ratkaisu, ihannehan olisi jos sopisivat asiasta keskenään. Parhaimmillaan rajanvedossa voitaisiin toteuttaa rakentavan unilateralismin periaatteita jossa raja pyrittäisiin vetämään siten ettei mahdolliselle Palestiinan valtiolle muodostuisi tilkkutäkkimäisyydesta johtuvaa kohtuutonta haittaa eli se mukailisi pääsääntöisesti turvamuurin linjaa.
Ilmoita asiaton viesti
So the Zionists are going to steal also those parts of the West Bank where the West Bank wall and the West Bank fence have been built across the green line in Palestinian territory. And then there will be peace? Very convenient solution, I would say. Maybe I have missed something, namely I don’t recall Israel had actively negotiated on anything related to borders since Ehud Barak froze all negotiations in Taba, Sinai in 2001, as he focused on losing the election to Ariel Sharon. Do you already know the exact date when Israel will start pushing its northern border across the Litani River in Lebanon? And first of all, have Bibi and Blinken made a deal that the Americans would withdraw their UNIFIL troops so that other countries will realize that it is time to leave their post. Sorry my fault, I didn’t remember that the Yanks have no troops among UNIFIL but have troops at the Bislach air base in the Negev desert. Poor little Israel is not alone this time either…
Quote from Ben-Gurion’s letter to his son Amos (dated October 5, 1937):
”Clearly in such an event we will have to deal not only with the Arabs living in Eretz Israel, since it is very probable that Arabs from the neighboring countries will come to their aid. But our power will be greater, not only because we will be better organized and equipped, but also because behind us stands a force still greater in quantity and quality.”
[for clarifying: the fucking Yankees]
Ilmoita asiaton viesti
NU: So the Zionists are going to steal also those parts of the West Bank where the West Bank wall and the West Bank fence have been built across the green line in Palestinian territory. And then there will be peace?
Rauhaa ei ehkä tule mutta turvamuuri on jo vähentänyt tark’ampujien ja itsemurhapommittajien tekoja Israelissa.
NU: Maybe I have missed something, namely I don’t recall Israel had actively negotiated on anything related to borders since Ehud Barak froze all negotiations in Taba, Sinai in 2001,
Myös mm PM olmert kävi neuvotteluja rajoista myöhemmin tuloksetta. Esittämäni malli ei tietääkseni ole ollut neuvottelupohjana vaan on israelilaisten (keskusta)vasemmistolaisten ajatuspajojen kehittämä skenaario.
NU: Do you already know the exact date when Israel will start pushing its northern border across the Litani River in Lebanon?
En tiedä, siellä ollessa ja jälkeenkin IDF on välittömässä valmiudessa toteuttamaan operaation. Yleinen arvio ja myös minun on/oliettä se pitäisi loppuunsaattaa 1.9.2024 mennessä kun kouluvuosi alkaa ja pohjoisen asukkaiden pitäisi päästä rajakyliin koteihinsa.
NU: And first of all, have Bibi and Blinken made a deal that the Americans would withdraw their UNIFIL troops so that other countries will realize that it is time to leave their post.
En tiedä diilistä, aiemmin olen saanut käsityksen että diilion siitä että Israelin maaoperaatio Libanoniin on rajoitettu eikä uhkaa koko Libanonin tuhoa, vain Hizbollah kohteena ei SLA ja muut ryhmät.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri saamani tiedon mukaan IDF on kutsunut 15 000 reserviläistä palvelukseen pohjoiselle – Libanonin – rintamalle-
Ilmoita asiaton viesti
That’s where it starts… I would bet that they’ll sow some WP- and cluster-stuff on the necks of the locals in advance to cause panic…
Ilmoita asiaton viesti