Hölmöimmät lausunnot, TOP 10
En halua olla ilkeä. Mutta sisäinen argumenttipoliisi nostaa päätään, kun merkittävässä asemassa oleva vaikuttaja laukoo päättömyyksiä.
Naisten ja miesten tasa-arvo tuntuu olevan liian vaikea ajatus niin poliitikoille kuin toimittajille ainakin silloin, kun puhutaan asevelvollisuudesta.
Tai eihän siitä juuri puhuta. Poliitikot leikkivät mykkäkoulua, vaikka kyseessä on Suomen selvin tasa-arvorikkomus. Ja mikäpä on leikkiessä, kun toimittajat ovat tältä osin luopuneet tehtävästään vallan vahtikoirina eivätkä häiritse päättäjiä kiusallisilla kysymyksillä – Ylen Marja Sannikkaa lukuun ottamatta.
Se, että naisilla ja miehillä on eri laki, on 2000-luvun länsimaisessa demokratiassa tietysti käsittämätöntä. Mutta sitäkin enemmän hämmästyttää, kuinka kajahtaneita kommentteja saamme kuulla silloin harvoin, kun poliitikot ja muut vaikuttajamme asiasta jotain suostuvat lausahtamaan.
Vuosikaudet olen seurannut tätä kituliasta ja vaivaannuttavan epä-älyllistä keskustelua. Nyt on aika rankata matkan varrella vastaan tulleet logiikan kukkaset järjettömyysjärjestykseen. Aloitamme kevyemmästä päästä ja siirrymme hiljalleen kohti pahimpia sammakoita.
10. Lakia voisi korjata niin, että määrätään asevelvollisuus myös naisille.
Näin on järkeillyt muiden muassa Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne, jonka mukaan naisten asevelvollisuus on ”itsestäänselvyys”.
Lausunnon hölmöyttä lieventää hiukan se, että sukupuoleen sidottu velvollisuus sentään ymmärretään tasa-arvorikkomukseksi, mutta raskauttavaa on, kuinka tolloa ratkaisua tarjotaan tilalle.
Jo nyt varusmiehiä koulutetaan liikaa: kertausharjoituksia voidaan järjestää vain pienelle osalle reserviläisistä eikä tosipaikan tullen kaikille riittäisi ajanmukaista varustusta. Yleinen koko ikäluokan asevelvollisuus tulisi erittäin kalliiksi, ja se aivan turhaan viivyttäisi naisten pääsyä opintoihin ja työelämään.
Mitään maanpuolustuksellista tai muuta yhteiskunnallista tarvetta tällaiselle järjestelylle ei ole, ja koko ajattelutapa on pielessä. Jos ihmisryhmää A syrjitään, yhdenvertaisuutta ei pidä hakea niin, että laajennetaan huono kohtelu myös joukkoon B.
9. ”Yhteiskunnassa on varmasti suurempiakin tasa-arvo-ongelmia kuin vain miehiä koskeva pakollinen palvelus.”
Tämän hökäisi puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk). Lausunto on lyhyt, mutta siihen mahtuu kaksi virhettä.
Ensinnäkin suurempaa tasa-arvo-ongelmaa on vaikea keksiä.
Toiseksi vaikka sellaisen keksisimme, se ei ole käypä peruste sivuuttaa tämä nimenomainen ongelma. Muutenhan voisimme aina ratkoa vain yhtä yhteiskunnallista epäkohtaa, sitä kaikkein suurinta. Huumeiden käyttöön ei pidä puuttua, koska tupakointi on isompi kansanterveydellinen ongelma, eikä siihenkään, koska viina kylvää enemmän tuhoa, ja sitä rataa. Outoa ajatuksenjuoksua poliitikolta.
Viime aikoina Kaikkonen on väläyttänyt naisille velvollisuutta omaan lyhyeen kansalaispalvelukseen, joka ilmeisesti olisi kielletty miehiltä.
Tällainen onneton ja maailmanmitassa ainutlaatuinen sukupuoli-apartheid takoisi entistäkin lujemmin nuorten tajuntaan patavanhoillisia ja seksistisiä asenteita: naiset ja miehet ovat muka osaamiseltaan niin erilaisia, että heille kuuluu yhteiskunnassa eri laki ja eri tehtävät.
Aivan väärä signaali ammatinvalintaiässä oleville nuorille siis, ja vieläpä räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä me opettajat puhumme koulussa nuorten kanssa sukupuolten tasa-arvosta.
8. Miesten asevelvollisuus on oikein, koska naiset kokevat syrjintää muilla elämänalueilla, kuten työelämässä.
Tällaista kompensaatiologiikkaa on tarjoillut muun muassa puolustusvoimien entinen komentaja Juhani Kaskeala ja pitkän linjan vihreä vaikuttaja Tuija Brax.
Lähtökohta on väärä. Ei tasa-arvoa pidä tavoitella niin, että toteutetaan syrjintää eri elämänalueilla jonkinlaista tasapainoa tavoitellen.
Symmetria-argumentin heikkous paljastuu siinäkin, että johdonmukaisuuden vuoksi logiikan pitää kulkea myös toiseen suuntaan: naisten syrjintä työelämässä on oikein, koska se kompensoi miesten armeijapakkoa. Hartaasti toivon, ettei kukaan ajattele näin.
Kompensaatiofilosofia on muutenkin erikoista, koska näin sovellettuna se kostaisi keskiarvoja yksilölle. Miehet kuolevat keskimäärin naisia nuorempina, mutta tämä ei ole peruste määrätä naispuoliselle kansalaiselle jotain ylimääräistä rasitetta.
Kaiken huipuksi argumentti kompastuu siihen, että koko taustaoletus on kyseenalainen. Tilastojen valossa nuoret miehet syrjäytyvät koulutuksesta ja työelämästä useammin kuin naiset, joten miehet eivät ole sillä tavoin etuoikeutettuja, että tilannetta pitäisi tasapainottaa heikentämällä heidän asemaansa jollain ylimääräisellä lakiin kirjatulla velvollisuudella.
7. Asevelvollisuus ei ole tasa-arvokysymys.
Toisinaan meille kerrotaan, että yhdenvertaisuus on armeijan yhteydessä epäolennaista, koska kyse on maanpuolustuksesta eikä tasa-arvosta. Päättäjäportaassa tällaista kantaa edustavat esimerkiksi puolustusministerinä toiminut Jussi Niinistö ja kenttäpiispa Pekka Särkiö.
Logiikka ällistyttää. Näin ajatellenhan sitten voisimme rekrytoida ulkoministeriöön pelkkiä miehiä, koska ”kyse ei ole tasa-arvosta vaan ulkopolitiikasta”. Sama koskee luonnollisesti kaikkia ammattialoja.
Yhdenvertaisuus pitää tietysti ottaa huomioon kaikkialla, eikä mikään ala saa julistautua vyöhykkeeksi, joka sallii rasismin tai seksismin.
Ihan heti ei unohdu sekään, mitä Jussi Niinistön erityisavustajana toiminut ja Aliupseeriliittoa puheenjohtanut Petteri Leino julisti: väite asevelvollisuuden epätasa-arvoisuudesta on ”härski valhe”.
Jos palvelukseen pakottaminen vankilan uhalla sukupuolen vuoksi ei kelpaa tasa-arvo-ongelmaksi, sitten ei kyllä mikään muukaan. Tällä logiikalla joka ikinen tasa-arvorikkomus on harhaa.
Mutta mennään eteenpäin, pahempaa on luvassa.
6. Mitään tasa-arvo-ongelmaa ei ole, koska naisillahan on mahdollisuus suorittaa palvelus vapaaehtoisena.
Nyt aletaan jo lähestyä sammakoiden mestaruussarjaa. Muun muassa pääesikunnan koulutuspäällikkö Hannu Hyppösen mukaan on pelkkä ”luulo”, että nykyinen miehille pakollinen varusmiespalvelus olisi epätasa-arvoinen, ja perustelu on mielenkiintoinen: ”Miehille se on velvollisuus. Naisille se on vapaaehtoinen ja 45 vrk:n jälkeen velvollisuus.”
Puolustusvaliokunnan taannoinen jäsen Mika Raatikainen (ps) puolestaan linjasi näin: ”Tasa-arvoisuus saavutetaan sillä, että naisilla on mahdollisuus hakea asepalvelukseen.”
Sanattomaksi vetää. Kuinka tyhminä meitä hallintoalamaisia oikein pidetään? Jos tasa-arvo on sitä, että jokin on toisille vapaaehtoista ja toisille pakollista, sitten voimmekin samaan henkeen julistaa, että viha on rakkautta.
Asevelvollisuuskeskustelusta näyttää tulleen merkillinen rinnakkaistodellisuus, älyvapaa retorisen sohimisen tanner, missä eivät semantiikan ja klassisen logiikan lait päde. Esimerkkejä riittäisi jonoksi asti, miten sanoille annetaan uusia ja alkuperäiseen nähden jopa päinvastaisia merkityksiä. Muun muassa Jussi Niinistö katsoo, että asevelvollisuus ei ole miehille velvollisuus, vaan etuoikeus.
Niinistön ja monen muunkin kannattaisi palauttaa mieleen vanha lasten arvoitus:
– Kuinka monta sorkkaa sialla on?
– Neljä.
– Entä jos sanomme saparoa sorkaksi?
– No sitten niitä on viisi.
– Ei ole. Saparo ei muutu sorkaksi sillä että sanomme sitä sorkaksi.
Mutta seuraavaksi pääsemmekin kovassa sarjassa jo TOP viitoseen. Tahaton itseparodia lisääntyy, komediakerroin kasvaa, pitäkää penkistä kiinni.
5. Miesten armeijapakko ei ole syrjintää, koska naiset joutuvat synnyttämään.
Tämä ajat sitten kuopatuksi luulemani logiikan kummajainen pomppaa yhä vain silmille kuin mikäkin kuolleista noussut zombie. Se on kuultu muun muassa Päivi Räsäsen (kd), puolustusvoimien ex-komentaja Gustav Hägglundin ja nykyisen työministerin Tuula Haataisen (sd) suusta.
Luulisi mahtuvan päättäjienkin ymmärrykseen, että synnyttäminen ei ole kansalaisvelvollisuus. Ja kyllähän se mahtuukin, ainakin siitä mekkalasta päätellen joka nousi, kun Antti Rinne ehdotti ”synnytystalkoita”: tuolloin korostettiin, että mitään velvollisuutta lapsen tekoon ei kenelläkään ole, eikä siihen saa edes kehottaa. Mihin tämä ymmärrys loppuu, kun puheeksi tulee asevelvollisuus?
Mutta jos kovasti kerran halutaan, niin rinnastetaan ne nyt sitten, synnyttäminen ja varusmiespalvelus, ja katsotaan – argumentin vuoksi – mitä siitä seuraa. Ja siitähän seuraa loogisesti se, että armeijaa käymätöntä miestä pitää kohdella kuin synnyttämätöntä naista, toisin sanoen häntä ei rangaista mitenkään. Tämä olisikin järkevää, mutta se taas ei synnytyskortin heiluttajille käy, joten ajatus kompastuu omaan ristiriitaansa.
4. Asevelvollisuusarmeija on perusteltu ratkaisu, koska naisilla on kuukautiset.
Nyt olemme selvästi puolustusdoktriinien ytimessä, uhkakuvien kylmäpäisessä analyysissa, sotastrategioiden salaisimmissa perusteissa; viimein saamme vastaansanomattoman vastauksen kysymykseen, miksi Suomella on asevelvollisuusarmeija. Koska naisilla on kuukautiset!
Ja ei, tätä lausuntoa ei ole kuultu ysiluokan yhteiskuntaopin tunnilla, vaan näin perusteli nykyistä asevelvollisuusmallia professori Kirsti Lonka. Hän vertaa kuukautisia ja varusmiespalvelusta ja on jopa laskenut, että kuukautisiin kuluu yhteensä noin 5,8 vuotta elämästä.
Logiikka on huikeaa, ja se toivottavasti herättelee myös pääesikunnan koulutusosaston ja eduskunnan puolustusvaliokunnan. Kun mietitään, mikä on tarkoituksenmukainen mitta asepalvelukselle, pitää muistaa kuukautiset ja säilöä varusmiehiä kasarmeilla niiden vuoksi riittävän pitkään.
Ja sitten siirrymme jo mitalisarjaan:
3. Asevelvollisuus ei ole syrjintää, koska se on perinne.
Lausunto pääsee pronssille paitsi typeryydellään myös siksi, että sen takaa ei löydy anonyymi nettitrolli vaan maan suurinta poliittista valtaa käyttänyt mies, tuolloinen pääministeri Alexander Stubb.
Kun ykköspoliitikon ajatuksenkulku puretaan deduktiiviseksi logiikaksi ja lisätään ääneenlausumaton mutta välttämätön kakkospremissi, saadaan toki elegantti ketju:
1. premissi: Miesten asevelvollisuus on perinne.
2. premissi: Perinteet eivät ole tasa-arvo-ongelmia.
Johtopäätös: Miesten asevelvollisuus ei ole tasa-arvo-ongelma.
Paha vain, että toinen premissi ei kestä katsetta. Juuri perinteethän usein ylläpitävät syrjintää. Stubbin logiikalla orjuuteen tai naisten alistamiseen pelkiksi kotiäideiksi ei olisi tarvinnut puuttua, nehän olivat perinteitä.
2. Miesten asevelvollisuus on tasa-arvo-ongelma: se syrjii naisia, koska miehet saavat ilmaisen terveystarkastuksen.
Näin päättelee yhdenvertaisuuskysymyksien parissa elämäntyönsä tehnyt Eva Biaudet (rkp). Lausunto on veret seisauttava ja sellaisen ihmeellisen asenteen monumentti, että syrjintä voi kohdistua vain ja ainoastaan naisiin, olipa tilanne mikä hyvänsä.
On muutenkin hämmentävää, kuinka usein miesten komentaminen vankeuden uhalla kasarmeille katsotaan miesten suosimiseksi. Esimerkiksi kasvatustieteen tohtori Heli Häyrynen kantaa kovasti huolta siitä, että miehille määrätty asepalvelus sortaa naisia, koska miehet voivat verkostoitua kasarmeilla.
Mitähän nämä tutkijat ja dosentit sanoisivat, jos naisilla olisi sukupuolensa vuoksi velvollisuus palkattomaan yhteiskuntapalveluun, jossa majoitus tapahtuu parakeissa, hiukset ajetaan lyhyiksi ja vankeus uhkaa karkaajia samalla kun miehille palvelus olisi vapaaehtoinen. Kirjoittaisivatko tutkijat, että miehiä kohdellaan kaltoin, koska naiset pääsevät tutustumaan kohtalotovereihinsa?
Melkein ihailla pitää sitä röyhkeyttä, jolla mustaa selitellään valkoiseksi, valkoista mustaksi. Ikävä kyllä myös Yle on kunnostautunut tässä surrealistisessa lajissa, se kun uutisointinsa perusteella näkee miehille määrätyn asevelvollisuuden naisten ongelmana. Kun Yle raportoi naisten kokemasta syrjinnästä armeijassa, kritiikki kohdistui muun muuassa siihen, että armeijassa on miespuhetta.
Palataan siis vielä ajatusleikkiin naisten kansalaisvelvollisuudesta. Jos naiset käskettäisiin vankilan ja jalkapannan uhalla pitkään vanhustenhoitopalveluuun, mahtaisiko Yle päivitellä, että majoitusparakeissa kuullaan naispuhetta?
Mutta nyt olemmekin enää voittajan julistusta vailla. Kuten tuomariklisee kuuluu, kisa oli tiukka ja olisi ollut kiva valita kaikki voittajiksi, mutta korkeimmalle palkintopallille mahtuu vain yksi.
Arvokkaimman mitalin saaja on ehkä yllätys. Yksijäsenisen raadin perusteluna on se, että kyseessä oli maan vaikutusvaltaisin media, jolla oli lähes kaksi miljoonaa lukijaa. Tärkein syy kärkisijaan on kuitenkin se, että nyt kykenemättömyys ymmärtää asevelvollisuus tasa-arvorikkomukseksi laajenee merkilliseksi sokeudeksi, kun pitäisi käsittää, mistä sodassa on kyse.
Menemme niinkin kauas kuin vuoteen 1993 ja Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen pääkirjoitukseen, josta vastasi arvostettu mediamoguli Heleena Savela. Entä mikä mahtaa olla ajatus, joka ansaitsee näin kovassa sarjassa ykkössijan?
Tässä se tulee:
1. Tasavertaisessa mallissa naiset pääsevät taistelemaan etulinjassa.
Sotaelokuvien ja -kirjojen luvatussa maassa ei ihan heti luulisi, että pitää erikseen kertoa etulinjan olevan julma paikka, jonne joudutaan, ei päästä. Mutta näköjään pitää ja ihan juurta jaksain, joten tässä tulee.
Etulinja on maanpäällinen helvetti. Rintamasotilas kohtaa jotakuinkin kaikki kärsimyksen lajit, joita kuvitella saattaa. Nälän, kylmyyden ja kroonisen väsymyksen lisäksi seuralaisena on jatkuva kuolemanpelko. Rintamalla joutuu kestämään tykistökeskitysten kauhut ja todistamaan äärimmäistä julmuutta lähietäisyydeltä.
Eikä pelkästään lähietäisyydeltä, vaan ihan omallakin kohdalla. Ja ikävä kyllä, osumat eivät useinkaan ole tarkkoja; suolet pursuavat, raajat repeytyvät irti, jäsenet silpoutuvat, moni kuolee vuotamalla kuiviin. Viime sodissa äärettömän uupumuksen, kranaattikauhun ja psyykkisen luhistumisen vuoksi rintamalta sekopäisinä paenneet pakotettiin takaisin etulinjaan.
Ville Kivimäki siteeraa kirjassaan Murtuneet mielet joukkosidontapaikan lääkäriä talvisodan lopulla:
”Ne rasitukset, joitten alaisiksi joukot joutuivat olivat suoraan sanoen epäinhimilliset, kaikissa muissa oloissa paitsi taistelussa elämästä ja kuolemasta yli ihmisen sielun ja ruumiin kestämiskyvyn. – – Tappiot kasvoivat päivä päivältä, jousi jännittyi uhkaavasti katkeamispistettään kohti.”
Annetaan vielä Kivimäen jatkaa: ”Psykiatrien tutkittavaksi tuodut miehet tärisivät kauttaaltaan ja tuijottivat eteensä mihinkään reagoimatta, itkivät kuin lapset, eivät pystyneet nukkumaan enää ilman lääkkeitä sekä kuuntelivat jatkuvasti korvissaan kranaattien vihellystä ja räjähtelyä. Heidän unissaan kummittelivat silpoutuneet toverit ja romahtaneeseen korsuun hautautumisen aiheuttama kauhu.” Tästä huolimatta heidät haluttiin komentaa takaisin asemiin, monet teloitettiin.
Ei, keskuslämmitetyissä huoneissa läppärin äärellä ei etulinjan painajaista voi ymmärtää.
Mutta pitäisi edes yrittää. Edes sen verran, ettei kenenkään näppäimistöltä kirpoaisi sellaista syyntakeetonta soopaa, jonka sävy on se, että taisteluhautojen kauhuihin pakotetut olivatkin etuoikeutettuja ja rintamalta välttyneet sorrettuja.
Surullista on, että sama sokeus jatkuu. Meidän ei tarvitse mennä 1990-luvun alkuun, riittää kun avaa Helsingin Sanomien talvisota-aiheisen Teema-lehden viime syksyltä.
Siinä sotaa tarkastellaan myös tasa-arvon näkökulmasta. Viesti on se, että talvisota asetti naiset ja miehet eri asemaan – ja eniten kärsivät naiset. Lehti toteaa, että naiset osallistuivat maanpuolustukseen, tekivät miesten töitä ja rehkivät kotona ja kantoivat siis ”kolminkertaisen taakan”. Samaan aikaan miehet ”olivat” rintamalla. Ja ikävä kyllä, ”sota vahvisti hyvä veli -verkostoja”. Teema-lehden mukaan asetelma sodan aikana olikin nimenomaan naisia ajatellen ”kohtuuton”.
Kannattaa muistaa, että viime sodissa tapettiin yli 90 000 suomalaista, joista 99,7 prosenttia oli miehiä. Määrä on hirvittävä: se vastaa kahta kokonaista miesikäluokkaa, ja kymmenen ikäluokan taakaksi jaettunakin se tarkoittaisi lähes joka neljännen nuoren miehen tappamista. Ehkä sanaa kohtuuton voisi ennemmin käyttää tässä yhteydessä.
Lisäksi sadat tuhannet miehet haavoittuivat, suuri joukko vammautui pysyvästi. Silti lehti kirjoittaa, että taistelut rintamalla päättyivät, mutta ”naisten sota jatkui rauhan tultuakin”.
Eikö siis miesten? Voisi kuvitella, että kaikkein pahiten sota jatkui niillä etulinjan silmittömän väkivallan traumatisoimilla rintamamiehillä, jotka eivät pystyneet painajaisiltaan nukkumaan levollisesti enää koskaan ja jotka kantoivat kranaatinsirpaleita kehossaan hautaan asti. Silti piti raivata pellot ja rakentaa talot menetettyjen tilalle – sodan jatkoa sekin.
Ei tarvitse ihmetellä asevelvollisuuskeskustelun järjettömyyttä, jos toimittajilla voi olla nokallaan niin kummataittoiset tasa-arvolinssit, että sota-ajatkin vääntyvät tuollaiseen asentoon.
On ehdottomasti totta, että naiset kantoivat raskaan ja kunnioitettavan taakan viime sodissa ja maa pelastettiin Stalinin kynsistä yhdessä, niin miesten kuin naisten voimin, mutta väite, että miehet pääsivät sodissa jotenkin helpommalla, ei ole tästä maailmasta. Rintamasotilaan kärsimysten vähättely on muutenkin onnettoman asevelvollisuuskeskustelun ehkä vastenmielisin kasvannainen.
Mutta tässä se nyt oli, TOP 10. Lisää on arvatenkin luvassa, en nimittäin usko että meno tästä olennaisesti muuttuu. Eiköhän vastaisessa keskustelussa logiikka ole yhtä harvinainen vieras kuin tähänkin asti.
Siksi aion edelleen seurata keskustelua, uuden listan julkaisen vuoden lopulla. Pahaa pelkään, että jälleen tulee kova kisa.
Lähteinä mm.:
Helsingin Sanomat, Kuukausiliite elokuu 1993
Suomen Kuvalehti, 33/2017
Kanava, 1/2019
Suomen Kuvalehti, 14/2019
Helsingin Sanomat, Teema-lehti 5/2019
Ville Kivimäki: Murtuneet mielet, WSOY 2013
https://www.youtube.com/watch?v=ncjn4vGCU2I&t=1284s
https://www.youtube.com/watch?v=lUNAPf2_nhI
https://www.youtube.com/watch?v=lSPJe34Cc1U
http://www.ohion.fi/vieraskyna.htm#5
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002637676.html
https://yle.fi/uutiset/3-9944213
Noh, yksi peruste on mahdollinen fyysinen rasittavuus (esim. hätätilan vallitessa on hyvä tietää, tuleeko käyttöön miehiä vai naisia). Mutta asevelvollisuus sinänsä lienee juuri tässä maailmantilanteessa hyödyllinen. On monia uhkatekijöitä todellisuusmuuntoisista sotilasliitoista pandemioihin ja supermetsäpaloihin, joiden torjunnassa kutsunta-armeijasta ja sen valmiista mekanismeista on hyötyä. Ehkä juuri tämä vuosikymmen on kansallisarmeijoiden vuosikymmen?
Sotateknologia ja perusskeemat ovat muuttumassa. Joukkueellinen kiväärimiehiä pystyy hyvinkin suojaamaan tärkeitä kohteita pudottelemalla drooneja (ei se helppoa ole, mutta voi olla ainoa keino), koska hyökkääjäkään ei välttämättä ensimmäisenä lähetä risteilyohjuksia asialle. Samoin ilmapuolustus on pääsemässä niskan päälle (jälleen kerran) häivekoneista parempien tutkien ja ties vaikka rekkaan mahtuvan laseraseen myötä.
Voittava doktriini lienee sissitoimintaan perustuva miehityksen häirintä ja oman itsenäisyyden puolesta tapahtuva propagoimntityö maailmalla (sitä vartenhan meillä on miljoona ekspatriaattia ulkomailla). Kaikkialla läsnä oleva itsenäisiä taistelupäätöksiä tekevä vastavoima on tunnetusti voittamaton vastus myös USA:n teknoarmeijalle.
Tällaisessa maailmassa sekä miehet että naiset voisivat toimia viidennen kolonnan käyttövoimana, ihan niin kuin Ranskassa aikoinaan.
Ilmoita asiaton viesti
Aihe on ilmeisen lähellä sydäntäsi, Arno, kun olet nähnyt noinkin paljon vaivaa. Luin juttusi, mutta niin paljon kuin asevelvollisuudessa olisi kehitettävää, en tunnista näitä listaamiasi suurimmiksi ongelmiksi. (Logiikallasi tietysti ongelmien prioriteetilla ei pitäisi olla vaikutusta niiden esille nostamisen tärkeyteen.)
Mutta eittämättä olin vähän pettynyt: jutun lukemisen jälkeen tuli mieleen vanha lukion opettajani, joka luetutti ääneen ainekirjoituksen luokan edessä sen kirjoittajalla, jonka jälkeen totesi: ”Jätän aineen arvostelematta, koska sen sisältö ei vastaa otsikkoa, kuten kaikki huomasitte”.
Ilmoita asiaton viesti
No juu, onhan tuota asevelvollisuuskeskustelua tosiaan tullut seurattua… Mutta tarkoitatko Harri siis sitä, että nuo esittämäni poliitikkojen yms. vaikuttajien lausunnot eivät ole hölmöjä vaan ihan ok?
Ilmoita asiaton viesti
En lähde näitä lausuntoja puolustelemaan.
Mutta c’ moon, Arno, top 10 hölmöimmät!
Niin paljon hölmömpiä lausuntoja tulee julki joka päivä, jopa poliitikkojen pitkien lomien aikana.
Hyperbola ”lööpin” vetovoimaa maksimoitaessa on OK, mutta liika on liikaa.
Itse ainakin petyin, varsinkin kun kirjoittaja on tunnettu sanataituri.
Ilmoita asiaton viesti
Kun keräilee alleviivatusti vain hölmöjä argumentteja ja käyttää vähän omia argumenttivirheitä niiden luovaan tulkintaan, voi hyvin julistautua oikeassaolevaksi.
Minusta kohta 7) on ihan pätevä. Jos tunnustamme avoimesti maanpuolustuksen tarpeen ylittävän tasa-arvoihanteen vaatimukset joita muualla noudatetaan, se ei johda syrjintään muualla. Siis lakataan teeskentelemästä että maanpuolustus edes pyrkisi toteuttamaan sukupuolten välistä tasa-arvoa kun se ei sitä tee.
Tämä on Kotrolta puhdas kaltevan pinnan argumenttivirhe:
”Logiikka ällistyttää. Näin ajatellenhan sitten voisimme rekrytoida ulkoministeriöön pelkkiä miehiä, koska ”kyse ei ole tasa-arvosta vaan ulkopolitiikasta”. Sama koskee luonnollisesti kaikkia ammattialoja.”
Toki Kotro voi yrittää vedota perustuslain §6 tasa-arvopykälään mutta siinäkin jätetään varauma: ”Ketään ei saa ILMAN HYVÄKSYTTÄVÄÄ PERUSTETTA asettaa eri asemaan sukupuolen…”
Spesifisesti sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumiseen taas perustuslaki toteaa että se toteutetaan ”sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.”
Toivotan onnea käräjöinnille.
Ilmoita asiaton viesti
Janne, pari kommenttia. Ensinnäkin kukaan ei ole vielä esittänyt sitä ”hyväksyttävää perustetta”, joka oikeuttaisi perustuslain vastaisen sukupuolisyrjinnän. Paras peruste jonka olen löytänyt on se, että asevelvollisuuslain ”ei ole katsottu” olevan ristiriidassa perustuslain kanssa.
Entä se kalteva pinta? Jos hyväksymme periaatteen, että tasa-arvo on alisteinen korkeammille päämäärille, miksi tämä koskisi vain puolustusvoimia eikä muita instituutiota, vaikkapa poliisitointa?
Ilmoita asiaton viesti
Kalteva pinta tulee siinä että jos hyväksymme epätasa-arvon puolustusvoimissa, se ei johda siihen että se pitäisi hyväksyä ministeriössä.
Ilmoita asiaton viesti
Janne, tarvitsemme siis jonkin yleisen periaatteen sille, millä aloilla selvä epätasa-arvo ja seksistinen lainsäädäntö sallitaan ja millä aloilla ei. Mikä se periaate mahtaa olla?
Ilmoita asiaton viesti
No 7) on hyvä esimerkki nälkävuoden pituisesta listassa viherkommunistisen ajattelun umpisolmuja. Puhtaasti loogisesti asevelvollisuus rikkoo toki tasa-arvoa kuten vaikka se ettei miehille kompensoida vaikka sitä, että menemme ryökäleet kuolemaan oliko se 7 v aikaisemmin kuin naiset keskimäärin. Jne. Jos viherkommunismi unhodetaan voi lähteä siitä, että on miehiä ja naisia. Miehet soveltuvat tiettyihin ammatteihin paremmin ja maassa Suomi miesten on syytä käydä armeija syistä xyz … jotka kaikki ymmärtävät.
Pointti kai lähinnä lienee se, että kummasti loppupeleissä myös viherkommunistit tuntuvat armeijaa kannattavan, sen verran realismia kuitenkin löytyy, vaikka siis periaatteessa —
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, olisi epätasa-arvoista kompensoida miehille se, että naiset elävät pitempään. Keskiarvot ovat vain keskiarvoja. Miksi jonkun yksittäisen naisen pitäisi joutua miehiä huonompaan asemaan siksi, että naiset keskimäärin elävät pitempään?
Ja miksi tässä vertailtaisiin vain naisia ja miehiä? Ryhmiähän on vaikka kuinka. Romanien keskimääräinen elinikä on lyhyempi kuin muun väestön, miten tämä kompensoidaan heille? Entä itäsuomalaiset? Vähän koulutetut?
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tuta tarkoitin eli suuri osa puhtaasti teoreettista tasa-arvo vatvomista johtaa tuollaisiin järjettömyyksiin ja siksi nyt esim 7)asevelvollisuus ei ole tasa-arvo kysymys on tosi tai loogis-teoreettisesti juu mutta reaalimaailmassa ei.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, ei tasa-arvon tavoittelu johda päättömyyksiin. Se johtaa päättömyyksiin, että sallitaan seksismi.
Se ei riko tasa-arvoa, että miehille ei kompensoida naisten pitempää elinikää. Mutta se rikkoo, että puhtaasti jalkovälin perusteella määrätään jotain velvollisuuksia, joiden välttämisestä annetaan ankaria rangaistuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Kuukautisethan voidaan hormoneilla estää palveluksen ajaksi, se ei ole mikään ongelma.
Asevelvollisuus on olemassa de jure – de facto jokainen mies saa siitä vapautuksen jos haluaa, ts. asevelvollisuus pysyy niin kauan, kun armeijaan käytännössä vapaaehtoisesti mennään. Sittenhän se muuttuu ihan helpoksi, jos sukupuolesta tulee ilmoitusasia.
Bumaga bumaga, vot praktika praktika. Venäjällähän kait alle kolmasosa nuorista miehistä todellisuudessa menee armeijaan
PS. mitä ovat viherkommunistit? onko siis olemassa monenvärisiä kommunisteja? sateenkaarikommunisteja tunnenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Saamelaisten pitää päästä korkeampiin aseimmin yhteiskunnassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Miehet soveltuvat tiettyihin ammatteihin paremmin ja maassa Suomi miesten on syytä käydä armeija syistä xyz … jotka kaikki ymmärtävät.”
Tuskin kuitenkaan kaikki miehet soveltuvat asepalvelukseen paremmin kuin joku nainen? Jos soveltuvuuden perusteella määrättäisiin parvelukseen, olisi palveluksessa varmasti nykyistä suurempi osa naisia. Oli miten vain, pitäisi se perustuslain vaatima hyväksyttävä syy osata perustella muuten kuin musta tuntuu argumentein.
Ilmoita asiaton viesti
Mies on mies ja nainen on nainen ei ole musta tuntuu -argumentti vaikka piiperöt näin koittavat väittääkin. Tuskin kaikki – argumentti taas noh tuskin kaikki Maxitkaan saivartelee aamusta iltaan vaikka puheenvuoron Maxit näin tekevätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin siis argumenttihan oli, että sopivuus on määriteltävissä paremminkin kuin sukupuolen perusteella. Olettaisin sinunkin ajattelevan niin. Siispä sopivuus ei sinänsä ole pitävä peruste sukupuoliperustaiselle säädökselle. Ainakaan jos välittää esitettyjen väitteiden totuusarvosta.
Ilmoita asiaton viesti
Arnon jutut perustuu vain musta tuntuu argumentteihin. Ei asiantuntijat ole hänen kanssaan samaa mieltä. Puolustusvoimat ei ole mielipideasia. Siviilit eivät voi mitenkään tietää/olla asiantuntijoita näissä kysymyksissä. Esim ”muut euroopan maat ovet pystyneet organisoimaan puolustuksensa tasa-arvoisemmin” Todellisuudessa näillä ”muilla” puolustus on lähinnä vitsi ja sotilaat haluaisivat samanlaisen järjestelmän, kuin meillä. Ruotsihan nosti kädet pystyyn ja muuttivat pieleen menneen järjestelmänsä. Suomen puolustusvoimat ovat erittäin moderni ja tehokas.
Arno propagoi 3000000 kiväärimiehistä. Todella rumaa ja fiksu huomaa, että kaiken takana on vihervasemmistolainen propaganda….
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on jo sellainen periaate.
Jos väität että epätasa-arvoiseksi kokemasi varusmiespalvelu johtaa epätasa-arvoisuuteen muualla,kuten esimerkiksi ministeriöissä, niin sitten pitäisi osata osoittaa että näin on käynyt.
Kun huomaamme että 60-40 -periaate on lain voimalla voimassa muuallla voinemme todeta että olet väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
En ole väittänyt, että epätasa-arvoinen asevelvollisuuslaki välttämättä johtaa de facto syrjintään muualla. Mutta väitän että jos sallimme yhdellä hallinnonalalla seksismin tai rasismin, meidän pitää johdonmukaisuuden vuoksi sallia ne muuallakin, ellei pystytä muotoilemaan hyväksyttävää perustetta, miksi ne ovat sallittuja vain tuolla hallinnonalalla eikä muualla.
Ilmoita asiaton viesti
Eli ei johda mutta pitäisi johtaa?
Mielipide tuokin, voisi päästä top 10:iin jos joku sellaisen listan tekisi.
Ilmoita asiaton viesti
Miten olisi vain yksinkertaisesti näin ”Me tarvitsemme puolustusvoimamme ja nykyinen järjestelmä on ainoa toimiva mahdollisuus” tämä riittää argumentiksi, kun puhutaan maan turvallisuudesta. Sinut on jo monta kertaa nujerrettu väittelyssä, jossa kiisteltiin toteuttamismalleista, joten ei siitä enempää. Jos tasa-arvokysymyksiä ei saada tähän täysin sovellettua, niin sitten ei saa. Nyt on kyse maanpuolustuksesta, piste.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa missä väittelyssä on nujerrettu? Kerropa esimerkki, niin tutkitaan niitä siinä väittelyssä esitettyjä argumentteja yhdessä.
Ilmoita asiaton viesti
Eräässä blogissasi väittelit vihreiden kansanedustajan kanssa, joka tietysti aiheutti ihmetystä, että olikin maanpuolustustahtoinen ja erittäin asiantunteva. Varmasti muistat keskustelun ja voit tuodan unohtamani nimen tänne. Täydellisesti murskasi kaikki paitsi tasa-arvokysymyksen, jonka myönsitkin olevan vain kaiken takana ja muu puhe naamiona ideologiallesi.
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä nyt muista. Tuntuu myös hyvin vieraalta ajatukselta, että ”muu puhe” olisi naamiona tasa-arvoajattelulle. Katson nimittäin, että koko puolustusratkaisu on perusteiltaan pielessä, tasa-arvo-ongelma on vain pieni osa sitä.
Ks. esim. https://arnokotro.fi/2013/09/02/miksi-asevelvollisuudesta-pitaa-luopua/
http://ohion.fi/vieraskyna.htm#6
Ilmoita asiaton viesti
Tuo perustuslain 6§ onkin varsinainen vitsien vitsi. Käytännössähän pykälä ei tarkoita yhtään mitään, koska se sallii asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, jos peruste on hyväksyttävä, ja hyväksyttävä perustehan on mikä tahansa peruste, mikä hyväksytään.
Ilmoita asiaton viesti
hauska kirjoitus, mitä epäloogisempi perustelu, sitä pöyristyneempi Kotro on siitä, totta kai.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä asia on epä-älyllistä tässä keskustelussa, jossa Attraktio ihmislajissa on tarpeen, jotta elämä jatkuu, suku jatkuu. Vai tarkoittaako blogisti – mikä ajatus on niin lähellä täällä pohjoisessa kaiken aikaa – että vain äijät keskenään?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tarjakaltiomaa/218830-attraktio-ihmislajissa/
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa roikutaan vielä totemistisissa, vanhatestamentillisen politiikan jäänteissä, jonka mukaan miehen paikka on julkisen elämän alueella ja naisen yksityisen piirissä lastenhoitotehtävissä.
Harmillista, kun asenne rasittaa sekä miehiä että naisia. Ja taloutta,
Ilmoita asiaton viesti
Joillekin ei riitä, että miehet tapatetaan, naisetkin pitäisi, tasa-arvon verukkeella.
Sehän on selvä, että kenraalit haluavat lisää tykinruokaa. Mutta ei se ole tasa-arvoa, eikä sivistystä.
Ilmoita asiaton viesti
Rauno, olen tismalleen samaa mieltä. Kaikkein hölmöintä olisi määrätä naisetkin asevelvollisiksi. Jos miesten pukuhuoneessa on lamppu rikki, tilannetta ei paranna, että käydään rikkomassa lamppu naistenkin pukkarista.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä se perimmäinen perustelu onkin se vastustaja — Venäjä?
Siellä kyllä tiedetään, mitä rintamalle tulleelle/jääneelle naiselle tehdään (vrt. saksalaisnaiset itärintaman perääntyessä). Psykologista sodankäyntiä, huipputehokasta paniikin herättämistä.
Ilmoita asiaton viesti
Asevelvollisuus on suurin muutamasta lainsäädännöllisestä tasa-arvoperiaatteen vastaisesta poikkeamasta. Tästä olen yhtä mieltä.
Mutta lisäksi olen sitä mieltä, että tuo poikkeama on syytä pitää voimassa ja unohtaa tasa-arvokeskustelu tältä osin. Syynä on nimenomaan se, että naisia ei hevin lähetetä taistelemaan kuolemaan etulinjoille. Sellainen sotii ihmisen biologista tunneälyä vastaan. Jokainen nainen potentiaalisena synnyttäjänä on tärkeä suvun jatkamiseksi. Miehiä puolestaan ei siihen tarvita, ehkäpä vain yksi mies sataa naista kohden.
Lisäksi naiset ovat fyysiseltä suorituskyvyltään alivertaisia miehiin nähden keskimäärin. Eihän urheilukilpailuissakaan muutoin olisi erikseen miesten ja naisten sarjoja. Ja kuten totesitkin, naisia on turha määrätä suurilla kustannuksilla armeijan palvelukseen ”varusnaisajaksi” muihin tehtäviin vain siksi, että tavoiteltaisiin tasa-arvoa jakamalla rasitetta muuallekin. Lopetetaan vain se tasa-arvon tavoittelu ja sillä siisti.
Ilmoita asiaton viesti
Yksilöiden väliset erot ovat paljon suurempia kuin sukupuolten keskimääräiset erot. Jokainen ihminen on monimutkainen punos erilaisia kognitiivisia, fyysisiä ja sosiaalisia valmiuksia ja kykyjä. Monet naiset sopivat asepalvelukseen, monet miehet ei. Niiden miesten, jotka eivät inttiin motivoidu tai sovellu, pitäisi saada nykyistäkin helpommin vapautus. Ei ole kenenkään etu yrittää pakottaa heitä palvelukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta jos lopetetaan tasa-arvon tavoittelu maanpuolustuksessa, niin silloinhan tilanne jää nykyiselleen, eli miehillä on yksi huomattavan raskas (vaatii ääritilanteessa jopa oman hengen antamista) lakisääteinen velvollisuus enemmän kuin naisilla. Tilanne on selvästi naisille edullisempi. Eikö tätä voisi jollain tavalla tasoittaa maanpuolustuksesta tinkimättä? Oma ehdotukseni olisi lisävero niille, jotka eivät ole suorittaneet ase- tai siviilipalvelusta. Veron tuoton voisi käyttää varusmiesten päivärahojen korottamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Jotain tuollaista voisi ajatella kyllä, mutta mielestäni vielä toivottavampaa olisi, että tämä ”tasa-arvoloukkaus” ymmärrettäisiin esimerkinomaisena todisteena siitä, että sukupuolten välistä tasa-arvoa ei ole mahdollista koskaan saavuttaa ja luovuttaisiin sellaisesta pyrkimyksestä kaikilla yhteiskunnan saroilla. Olkoonpa kysymys työelämästä, palkkauksesta, virkamieskiintiöistä, sosiaalieduista, kotitöiden jakamisesta j.n.e.
Ilmoita asiaton viesti
No tuokin kävisi minulle, mutta vaikea arvioida kumpi noista (asevelvollisuuden tasa-arvoistaminen vai tasa-arvon tavoittelusta luopuminen kaikilla elämän osa-alueilla) on mahdoton ja kumpi täysin mahdoton. 😀
Ilmoita asiaton viesti
”Syynä on nimenomaan se, että naisia ei hevin lähetetä taistelemaan kuolemaan etulinjoille. Sellainen sotii ihmisen biologista tunneälyä vastaan.”
Mikä biologinen vamma ihmisessä sitten mahtaa olla,että se tunneäly alkaa vasta naisista. Miehiä voi ja jopa kuuluu velvoittaen lähettää kuolemaan.
On varmastikkin niin,että mikäli tämä typeryyden huipentuma jatkuu tunneälyssä se ei siitä viisaudeksi taida muuttua vaam sama sonta pyörii aina vain uudestaan eli sodat jatkuu.
Mitä tulee suvun jatkamiseen,niin..miten sitä miehen sukua jatketaan miehen kaatuessa rintamalla tunneälynsä huipulla?
Ilmoita asiaton viesti
> kyseessä on Suomen selvin tasa-arvorikkomus
Minun mielestäni tämä lausunto olisi ansainnut kärkisijan listalla.
Ilmoita asiaton viesti
No heitäpä Ion selvempi?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä liittyy vain siihen, että en yleensäkään ole sitä mieltä, että naisten ja miesten eriLAISET roolit olisivat eriARVOISUUTTA. Kaksi eri käsitettä: samanlaisuus ja saman arvoisuus. Mies ei synnytä, joten myös mies pääsee jostain vuoden keikasta kuin koira veräjästä. Elämää pitää tarkastella kokonaisuutena.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärsinkö nyt oikein: se että nainen voi vapaaehtoisesti synnyttää on isompi tasa-arvorikkomus kuin se että vastentahtoisia miehiä määrätään vankeuden uhalla asepalvelukseen?
Ilmoita asiaton viesti
Kumpikaan näistä ei ole tasa-arvorikkomus, eikä varsinkaan ”yksi suurimmista” tasa-arvorikkomuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Voi valita siviilipalveluksen. Älä vääristele…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, voi valita siviilipalveluksen. Mutta se vastaa noin 2000 yhdyskuntapalvelua ja on aivan kohtuuton rangaistus. Tuota 2000 tuntia voi verrata siihen, että esim. törkeästä pahoinpitelystä tai törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voi selvitä esimerkiksi 60 tunnin yhdyskuntapalvelulla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kun myönnät, että kysymys on ulkopuolelta määrätyistä yhteiskunnallisista r o o l e i s t a.
Jos valitaperusteista armijaan puhutaan, niin eikö parhaaksi vaihtoehdoksi ole katsottu kutsuntojen lähettäminen jokaiselle ajankohtaisen ikäryhmän edustajalle ja ilmoittautuneista sopivimmat valitaan.
Ilmoita asiaton viesti
”ja ilmoittautuneista sopivimmat valitaan. ”
Nykypäivän ilmapiirin huomioiden tuollainen menettely aiheuttaisi sitten valtavan parkumisen tasa-arvoperiaatteen vastaisesta valintaprosessista ja heti alettaisiin siltä pohjalta peräänkuuluttaa sukupuolikiintiöitä. Uskoisin nimittäin, että valitsijaraadit tulkitsisivat sopivuusperiaatteen pohjalta tarpeelliseksi valita 80%:sti miehiä.
Ilmoita asiaton viesti
Toinen vaihtehto voisi olla, että kaikki motivoituneet ilmoittautuvat.
Täydellistä tasa-arvoa eri ihmisten- tai ihmisryhmien välillä voidaan tuskin koskaan tavoittaa. Olisi palattava kauas takaisin ihmiskunnan historiaan.
Valinnan vapauden yhteiskunnassa tulee kaikilla olla sama, ja mahdollisuus sen toteuttamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tuolta suunnalta lähtisin hakemaan ratkaisua. Kutsunnat kaikille pakollisiksi ja sitten rekrytoidaan riittävä määrä jengiä soveltuvuuden ja motivaation perusteella, vapaaehtoispohjalta.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä logiikka olisi siinä, että kutsunnat olisivat pakollisia, mutta värväys tapahtuisi vaapaaehtoispohjalta? Kaikki kutsuttaisiin pakolla ilmoittamaan, etteivät ole halukkaita ja sitten heidät lähetettäisiin kotiin.
Ja toinen kysymys: Mitä tehtäisiin siinä tapauksessa, että tarpeeksi vapaaehtoisia ei ilmoittautuisi?
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Norjassa ole tuollainen järjestely? Nykyäänhän kaikki armeijaan halukkaat eivät pääse sisään, minultakin on pyydetty lausuntoja, että pääsisi armeijaan, joka ei nykyään halua ottaa mitään riskejä. Jos kerran nykyäänkin kiitettävästi mennään armeijaan, vaikka se de facto on vapaaehtoista, miksi ei se toimisi noinkin?
Ilmoita asiaton viesti
Käsittämätön heitto, kun tiedämme miten on Ruotsissa käynyt. Tämä ei toimi ja se on varma. Laitetaan palkaksi 3500€/kk ja silti emme saa tarpeeksi sotilaita….
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostavia esimerkkejä kaikki, mutta:
Jos sotilaallinen maanpuolustus ja sukupuolten tasa-arvo pitää asettaa tärkeysjärjestykseen, ensinmainittu on julistettava voittajaksi. Sama asia eri sanoin: mikäli vihollinen miehittää maan, eivät sukupuolten tasa-arvokysymykset tunnu enää lainkaan tärkeiltä.
Yksikkö ”mies ja kivääri” kerrottuna luvulla 300 000 on vahva strateginen resurssi. Sen tietää myös potentiaalinen hyökkääjä! Olen ylpeästi sotaveteraanin poika, reservin kersantti ja kahden varusmieskoulutetun pojan isä. (Tytär ei halunnut inttiin, koska ei voinut sietää ajatusta viikon maastoleiristä ilman peseytymistä.)
Joo joo joo. Ymmärrän, ettei blogitekstissä kysymys ole Kokkojen suvun konservatiivisuudesta, vaan Sukupuolten Välisestä Tasa-arvosta. Asiaa vain niiiiin helposti tulee suhteuttaneeksi ikiomiin kokemuksiinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta käytännössä kaikissa muissa Euroopan maissa maanpuolustus on pystytty järjestämään ilman syrjivää lainsäädäntöä, kyllä mekin siihen pystymme!
Sanoisin myös, että sodankuva on muuttunut sen verran – konfliktit ovat teknistyneet ja ammattimaistuneet – että tuo 300 000 äijää kiväärin kanssa metsässä on ehkä vähän vanhentunut puolustusratkaisu…
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on poikkeus Euroopassa. Ainoa länsimaa Venäjän naapurissa, joka ei kuulu Natoon. Lisäksi olemme pieniväestöinen suuren pinta-alan omaava syrjäinen alue. Euroopan umpisuoli, kuten Lasse Lehtinen samannimisessä kirjassaan totesi. Tässä asiassa emme voi ottaa mallia muista.
Kuten Tuomo totesi, maanpuolustus menee tasa-arvon edelle.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin tuohon ongelmaan, ettemme kuulu Natoon, olisi yksinkertainen ratkaisu: liittyisimme puolustusliiton jäseneksi.
Ilmoita asiaton viesti
Toistan, että jos ”syrjivän lainsäädännön” jonkinlainen oikaisu merkitsisi vajetta maanpuolustukseen, on syrjimisen kanssa voitava elää.
Satojentuhansien taistelijoiden muodostaman armeijan vanhanaikaisuus on suhteessa uhkaan, jota vastaan se on olemassa. Esimerkiksi Alankomaihin nähden on Suomen geopoliittinen ympäristö varsin erilainen.
Jos hyökkäys tapahtuu kybervoimin, on puolustautuva metsäsissi avuton. Mutta entä jos sotaa joudutaan käymään Itä-Ukrainan tapaan, tykkitulella, kranaateilla ja kivääreillä?
Tiedän jääneeni takamatkalle, kun vuoden 1979 jälkipuoliskolla en onnistunut pääsemään vapaaehtoisena varusmiespalvelukseen enkä tuoreena ylioppilaana jatko-opintoihin. Syksy kului helmikuuta odotellessa, ja kun siitä käynnistyi vuoden 1981 puolelle kestänyt varusmiespalvelus, voidaan minunkin katsoa menettäneen ns. tehokasta peliaikaa ehkä jopa kaksi vuotta. Miksen kuitenkaan tunne olevani epätasa-arvon uhri? Onko vika ehkä tiedostamiseni tasossa?
Ilmoita asiaton viesti
Tuomo, en nyt lähtisi syyttelemään kehnosta tiedostamisen tasosta. Kyse on vain siitä yleisinhimillisesttä ilmiöstä, että me herkästi mukaudumme ja totumme myös syrjiviin käytäntöihin emmekä osaa kyseenalaistaa niitä, koska ”koska ainahan niin on tehty”. Tämä on historiassa pätenyt niin rasismiin kuin seksismiin. Sopetuminen on sokeutumista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pidä paikkaansa. Juuri nyt ollaan heräämässä siihen, että puolustus on rapautunut lähes kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Ja taas törkeää vääristelyä 300000 kiväärimiestä kuvauksessa. Meillä on erinomainen ja jatkuvasti kehittyvä puolustusvoimat. Väittäisin, että paras maailmassa. No Israelin jälkeen. Ja mites siellä asia on hoidettu? Viholliset on tietysti vielä toista luokkaa…
Ilmoita asiaton viesti
Arno: kerropa meille kaikki ne maat
– joita on aseellisesti puolustettu viimeisten 50 vuoden aikana, SEKÄ
– joissa maanpuolustus nähdään ennen kaikkea sukupuolten välisenä tasa- arvokysymyksenä.
Ilmoita asiaton viesti
Hannu, en voi kertoa, koska käsittääkseni missään maassa maanpuolustusta ei nähdä ennen kaikkea sukupuolten välisenä tasa-arvokysymyksenä. En myöskään toivo, että Suomessa koskaan nähtäisiin maanpuolustus ennen kaikkea tasa-arvoasiana.
Sen sijaan toivon, että maanpuolustus toteutetaan niin, että se kohtelee eri sukupuolia lain edessä yhdenvertaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Varma laadukkaan kirjoituksen tuntomerkki on se, että Puheenvuoron persu- yms. mulkerot eivät ymmärrä siitä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sallitaan, niin minun mielestäni naisten vapaaehtoinen asepalvelus JA miesten asevelvollisuus ovat hyvä asia.
Ongelmallista on, että Suomessa ei parhaillaan ole Suojeluskuntia, eikä Lotta-järjestöä.
Suomeen pitää uudelleen perustaa Suojeluskunnat Puolustusvoimain komentajan alaiseksi puolustushaaraksi. Suojeluskuntalaisille henkilökohtaiset aseet patruunoineen koteihin hyviin asekaappeihin ja raskaat aseet läheisten Suojeluskuntatalojen asevarastoihin.
Lotta-järjestö vastaavasti uudelleen ja lotille kunnon koulutus tarpeellisiin tehtäviin maanpuolustuksen hyväksi.
Ilmoita asiaton viesti