Vesihöyry ja hiilidioksidi pitävät maapallon asuttavana
Troposfäärin yläosasan jääpilvistä lähtee kauko-infrapunana (FIR = far infrared radiation) avaruuteen lähes puolet inrapunasäteilystä.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2007RG000233
”[111] Olemme nähneet tässä katsauksesta, että maa on todellakin kauko-infrapunaplaneetta. FIR-aallonpituuksilla voimakkaasti absorboivan ilmakehän vuoksi avaruuteen säteilevä energia tulee selvästi pinnan yläpuolella olevista kerroksista, jotka ovat pintaa kylmempiä. Koska planeetalla on kylmempi emissiolämpötila avaruuteen, mustan kappaleen energiahuippu säteilee pitemmillä aallonpituuksilla, kauemmaksi FIR:iin kuin emissio pinnasta. Sitä vastoin FIR:n ilmakehän opasiteetti on tärkeä prosessi, joka auttaa pitämään planeettamme pinnan paljon mukavampana ihmiskunnalle kuin muuten olisi.”
”Planck kehitti edelleen mustan kappaleen säteilyteoriaa, selittäen energian jakautumisen aallonpituuksille. Musta kappale on täydellinen absorboija ja emittoija, molekyylit absorboivat ja emittoivat todellakin hyvin erilaisesti. Ne ovat paljon, paljon huonompia sekä absorptoimaan että emitoimaan rajoitettuaan vain spektrin osiin, joissa hiilidioksidi on rajoitettu vain pariin aallonpituuksiin.
Tämä tarkoittaa, että ne eivät absorboi yhtä paljon kuin kiinteä aine ja eivät säteile niin paljon kuin kiinteät aineet. Tämä tekee niistä vieläkin merkityksettömämpiä lämpötilan nostamiseksi kiinteässä pinnassa. Päinvastoin, ne ovat täydellisiä kiinteiden aineiden jäähdyttimiä, etenkin ne, jotka absorboivat paljon infrapunaa, kuten vesihöyry ja CO2.”
https://scienceofdoom.com/2017/02/01/basics-emissivity-and-the-stefan-boltzmann-equation/#comments
Käytännössä vesihöyry (H2O) hoitaa maapallon jäähdytyksestä FIR:in alueella, kuva yllä.
”Vesihöyry on hallitsevin ilmakehän säteilevä kaasu (RAG) ilmakehässä. Sitä on noin 4 % ilmakehästä ja on 5–33 kertaa säteilyaktiivisempi kuin hiilidioksidi. CO2:n pitoisuus ilmakehässä on 0,04 % ja se on vähäinen RAG. CO2:ta on niin pieni määrä, että siihen viitataan miljoonasosina tai ppm:nä. Tällä hetkellä sitä on 420 ppm. Vesihöyryä on 100 kertaa enemmän. Vesihöyryllä on paljon laajempi absorptiospektri kuin CO2:lla. CO2:lla on hyvin kapea absorptiospektri, jonka keskipiste on noin 14,6 µm, samoin kuin noin 4,2 µm.”
Tossa eilen pilkkireikää poratessa tuli mieleen että jos tästä ei kalaa tule niin en uskalla enempää reikiä tehdä, kun -10°C ilma menee niistä reijistä lämmittämään +0.8°C vettä niin paljon että se pettää alta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikkea sitä voi mieleen tulla, kun istuu pilkillä. Arktisella alueella ne reijät jäässä nostavat vesihöyryä ilmaan ja syntyy matalia merellisiä pilviä, jotka estävät lämmön karkaamista avaruuteen ja pitävät lämpötilan pilvien alla korkeampana kuin mitä se muuten olisi.
Talvella matalat merelliset pilvet estävät jäänmuodostumista, joten jäät sulavat nopeammin seuraavana kesänä. Tämä on tapahtunut arktisella alueella. Seuraavana kesänä tämä jatkuu, joten arktinen alue osallistuu planeetan jähdyttämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta et kuitenkaan ollut varustautunut kallioporalla, sillä jäähän tuli hetkessä käsitellyksi 🤗
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tossa kairan akkukoneessa myös isku, pitääkin kokeilla kun terät on jo aika tylsät 😆 .
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ymmärrän löylynheiton tarpeellisuuden saunassa. Sillä saadaan lämpöä siirtymään iholle ja estämään lämmön karkaamista avaruuteen Maapallolta.
Ilmoita asiaton viesti
Esi-isämme jo pohtivat ensimmäistä viljankuivaamoa tehdessään. Ymmärsivät asian, vai tuliko idea viljaa kuivatessa mieleen. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Do diin, Aro vaihtoi omassa päässään pyörittelemäänsä ilmastomallinnokseensa valaanpaska faktorin tilalle troposfäärin ylemmissä osissa leijuvat untuvapilvet.
Nämä nk. jääpilvet sekä heijastavat auringonvaloa että absorboivat lämmittävää infrapunasäteilyä. Nyt kun heijastuvuus on pienempää kuin on absorbtio se johtaa ilmaston nettolämmitykseen.
Nyt jotkut älypäät ovat ryhtyneet miettimään näiden pilvien ilmastoa lämmittävän vaikutuksen vähentämiseksi tai jopa eliminoimiseksi em. pilvimuodostelmia jotenkin ohentamalla tai kokonaan poistamalla mikä johtaisi ainakin teoriassa ilmaston viilenemiseen.
Tähän olisi olemassa keinoja joista yksi on jo tavallaan käytössä eli lentoliikenne.
Sen voimakas lisääminen unohtamalla samalla kaikki vähäpäästöiset polttoaineet ja määrittämällä lentopinnat uudellen 6-12 km välille saisi aikaan näiden cirrus pilvien ainakin ohenemista jollei nyt ehkä aivan sentään kokonaan häviämistä taivaalta.
No eikun tekemään niin pääsemme näkemään voiko ihminen mitenkään vaikuttaa ilmastoon käytännössä vaiko eikö ja jos niin millä tavalla. Varsinkin nyt kun eräs joka-asiantunija on todistanut lähinnä kuitenkin itselleen ettei ihminen siihen millään kykene vain tupruttamalla fossiilisista polttoaineista irtoavaa hiilidioksidia ylen heikkona tekijänä taivaalle.
Ilmoita asiaton viesti
Olet varmaankin nyt ylpeä itsestäsi, kannattaisi olla, kun olet päässyt asian ytimeen. 😉
Tuossa vielä tutkimus.
https://e360.yale.edu/features/how-airplane-contrails-are-helping-make-the-planet-warmer
”Uudet tutkimukset osoittavat, että lentokoneiden pakokaasujen kondenssivesillä on merkittävä rooli ilmaston lämpenemisessä. Asiantuntijat ovat huolissaan siitä, että pyrkimykset muuttaa lentokoneen moottoreiden rakennetta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi voisivat itse asiassa luoda enemmän vesihöyryä ja nostaa päivittäisiä lämpötiloja entisestään.”
Ilmoita asiaton viesti
Jääpilvet ja ylipäätään vesi kiinteässä tai nestemäisessä muodossa absorboi lämpösäteilyä oikein mallikkaasti ja myös säteilevät sitä.
Mitähän mahdat tarkoittaa lentopintojen uudelleen järjestelystä? Oikeastaan kaikki lentopinnat 12km alapuolella ovat euroopassa jo aikalailla täynnä, joten siitä vain uudelleen suunnittelemaan lentopintoja…
Lisäksi aika harva siviili-lentokone ylittää pintaa 410, koska useimpien koneiden maksimilemtokorkeus on tuossa 40 000ft kohdilla. Suurempia korkeuksia kansoittavat lähinnä ilma-bussin tekeleet, bisnes-koneet ja sotilas-koneet.
Alkaa noissa korkeuksissa arkku-nurkka olemaan aika kapea….
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coffin-Corner.svg
Ilmoita asiaton viesti
Mahtanen tarkoittaa sitä, että nämä cirrus pilvet riippuvat 6-12 km korkeuksilla joten pitäis alkaa suihkarien siten lennellä sen tavallisen n. 10 km korkeuden sijaan vähän joka em. tasolla niin syntyis paremmin jälkeä. Se 10 km on kuulemma polttoaineen kulutuksen kannalta aika optimaalinen, mutta ei tässä mitään säästöjä olla edes hakemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä eurooppalainen lentoliikenne hyödyntää kaikkia korkeuksia 12km alapuolella.
Turbopropit lentelevät useimminten alle 8km korkeuksissa, koska suuremmat korkeudet on varattu pidemmille matkoille ja isommille koneille. Eikä potkurikoneet kovin älyttömiin korkeuksiin edes kykene taloudellisesti.
Kaikki koneet pyrkivät lentämään niin korkealla, kuin muu liikenne sallii ja on taloudellista lentää. Poislukien vispilät, joilla lennellään korkeintaan muutamien kilometrien korkeudessa.
Ruuhkaisuus asettaa omat rajoituksensa korkeudelle.
Kannattaa joskus katsoa mille euroopan ilmatila näyttää fligthradarin sivuilta ja zoomailla niiden koneiden korkeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Nussi nyt vaikka niitä pilkkuja. Siitähän tässä oli juurikin kyse, että ko. lentopinnat sovitaan ja varataan nimenomaan suurille suihkukoneille plus, että sitä liikennettä lisätään rajusti jotta tulis todellista potkua siihen cirrus pilvi hankkeeseen jota jotku älypäät ovat julkisesti tuumailleet.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka rakastan pilkkua, niin kyllä suoritan mainitsemasi toimenpiteet ihan sen anopin tyttären kanssa, joka asuu meillä.
Nykyinen keskeisen euroopan ilmatila on niin samperin täynnä, että siellä tarvitaan liukuvoidetta ja kenkälusikkaa.
Ajatuksen tasolla voit miettiä, miten hoidat moottoritiellä traktoreiden liikkeen…
Nopeuserot eri tyyppisten lentokoneiden välillä ovat hämmentävän rajuja. Jos joku pikkuinen cessana lentelee 210km/h ja ilmabussin 320 painelee 850km/h, niin ymmärtänet varmaan, että niitä täytyy porrastaa korkeuksien osalta aika rajusti.
Suomessa on tilaa lennellä vaikka miten, koska lentoliikenne venäjän yli on lakannut kiinalaisia yhtiöitä lukuunottamatta.
Tokin itäisen suomen ilmatilassa vierailee aika paljon kansainvälisiä harmaaksi värjättyjä lentolaitteita ihan rehellisesti transponderi päällä.
Liikenteen raju lisääminen varmaankin veloitetaan sinun tililtäsi? Koska halukkaita lentäjiä on vaikka kuinka paljon mutta polttoaineen hinta rajoittaa harrastustoimintaa…
Ilmoita asiaton viesti
Olkoon vaan, mutta ihan vaan hypoteesina, mikäli mitään muuta keinoa ei olisi enää tarjolla ja päätettäisiin kokeilla mainittua manööveriä niin uskoisin kaikkien ’asiattomien’ pysyvän pois korkeuksilta 6-12 km jos päälle iskettäisiin vielä asetus, että rahalla ei selviä vaan pataan tulee ja todella rankasti.
Ilmoita asiaton viesti