Öljyvahingot merikuljetuksissa Itämerellä

Itämeren haavoittuvuus öljyvahingoille on hyvin tiedossa. Tällä hetkellä epämääräiset alukset kolmansista maista kuljettavat venäläistä öljyä. Onko alusten tarkastus ja seuranta ajan tasolla? Arktiset olosuhteetkin saattavat jo aiheuttaa ympäristökatastrofin.  Miten ratkaistaan korvaukset, jos vahinkoja syntyy joko tahallisesti tai tahattomasti? Kuka tietää miten paljon vakuuttamattomia vaarallisten aineiden aluksia Itämerellä seilaa? Onko Itämeren maiden yhteistyö ja valvonta saumatonta näin herkässä vaiheessa? Viranomaisen lausunto pelottaa ”Suomessa noudatetaan periaatetta, jonka mukaan vahingonaiheuttaja korvaa torjunnasta koituneet kustannukset. Ne peritään vahingon aiheuttajalta vakuutusten ja kansainvälisten rahastojen kautta. Mikäli vahingon aiheuttaja jää epäselväksi, kustannukset jäävät valtion korvattavaksi”. Entä jos vakuutusta ei ole ja laiva on liputettu maahan, josta tietoja ei saada?

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu