Hyvä ajatus, joka on syytä nostaa puheenvuorossakin esiin.
Minun ei omalta osaltani tarvitse sanoa tähän muuta kuin että…….Mitäs minä olen aina sanonut
Tiedote
Seuraa Yhdysvaltain presidentinvaaleja – tilaa maksuton Vaalietkot-uutiskirje
Minun ei omalta osaltani tarvitse sanoa tähän muuta kuin että…….Mitäs minä olen aina sanonut
Mitä? Ettäkö demokraattisesti valittava hallintoelin olisi haitallinen? Kyllä tuo OIKEISTO sitten on aivan mahdoton nykyään! Kohta vievät varmasti äänioikeudenkin!
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkkejä demokraattisesti valittavien hallintoelinten haitallisuudesta on kyllä paljon.
Yritysmaailmassa ei tällaisiin hallintohimmeleihin olisi varaa. Kilpailu hoitaa asian yritysmaailmassa, niin että ne yritykset joiden hallintoelimet ovat ”haitallisia”, kuolevat luonnollisen kuoleman ja ne korvautuvat yrityksillä joiden hallintoelimet eivät ole haitallisia.
Ilmoita asiaton viesti
Kilpailun, valtauksen ja runnomisen avulla, on helppo toteuttaa diktatuureille ominaista.
Yritysten toimintaa kannattaa arvoida törkytoimintana. Mainostaminen voi esim olla mielikuvien puolesta aivan toista kuin se, mitä on todellisuus. Pelkästään tällaista on voitava todeta rikkomiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Valtakunnallisissa yrityksissä näitä vasta onkin:
Yhtiökokous – hallintoneuvosto – hallitus – johtoryhmä – markkinointi-tekniikka- henkilöstöryhmät. Eri ay-osastot jne. Ei selitä vertausta- päinvastoin.
Ilmoita asiaton viesti
”Yhtiökokous – hallintoneuvosto – hallitus – johtoryhmä – markkinointi-tekniikka- henkilöstöryhmät. Eri ay-osastot jne. Ei selitä vertausta- päinvastoin.”
Missään näissä elimissä ei kuitenkaan ole demokraattisilla vaaleilla valittuja ”populisteja”, vaan osanottajat on valittu tarkoin kriteerein.
Sitäpaitsi, jos nämä elimet ovat yrityksille vain ylimääräisiä taakkoja, yritysten olisi viisasta päästä niitä eroon ja niiden olisi helppo niin tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Ne ovat muotoutuneet kovan kilpailun ollessa koko ajan päällä ja ovat edelleen olemassa. Minkä otat pois ? Mikä aiheuttaa kustannuksia ja tehottomuutta. Lisätään vielä Yt- ryhmät.
Voin kertoa, että tunnen asian yritysmaailman sisältä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse ei ole nyt niistä yritysten erilaisista hallintohimmeleistä, olen niistä kanssasi samaa mieltä, ainakin suurinpiirtein, joskin yritystenkin toiminnassa voi olla paljon sellaista tehottomuutta jota pitäisi karsia, ihan vain yritysten kilpailuedellytysten parantamiseksi.
Nyt on kyse hyvinvointialueiden hallintohimmeleistä, jotka lienevät peruja joistain keskustalaisista vanhoista ”maakunta-haaveista”, joista oltaisiin päästy eroon mikäli Orpo ei olisi tunaroinut hallitusneuvotteluja Rinteen kanssa ja jos kokoomuksesta olisi tullut hallituspuolue keskustan sijasta.
Ilmoita asiaton viesti
Arvioinnit menee vähän kuin tällä, jos karrikoi:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/marko-suutari/suomen-venalaismielisille-uusi-johtohahmo/
Tokko oli edes karrikointia.
– Eikä mitä, asiallisuus kun säilyy.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkään on kestänyt, että tällaisia aletaan arvioida.
Tulee mieleen keskustelu, joka perustuu epäasialle, ja voisi jotenkin olla yhteiseen soveltuvaa, ja siinä kun ei… ääni salassa ratkaisee, tai vaikka arpa.
Nämä ovat melkoista tuubantamista. Ei ihme, jos näkyy paikallisesti, ja globaalisti. Asiaprosessit täytä kuraa, ja näitten pohjalta.
Sen ymmärtää, jos käsiteltävät asiat vaikeita, ja löydettävää paljon. Tilanne muuten tällaisena tulisi välittömästi olla todennettavissa, ja jos ei mitenkään vaikuta… on tosiaan omituispohjalla menoa.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Suomessa on valtakunnan Eduskunta, ”alue-Eduskunta”, ”kunta- Eduskunta”, joissa kaikissa saattaa olla sama edustaja.
Kaikki puolueet ovat edustettuina joka tasolla.
Kuntavaalit edustaa lähidemokratiaa, joka on välttämätöntä.
Aluevaltuusto taas koordinoi kuntien yhteistyötä. Maaherra vain puuttuu.
Eduskunta on välttämätön.
Tuon ns. hallintohimmelin olemassaolon kustannukset ovat ”peanuts” siitä hinnasta, että tieto ja päätökset eri tasoilta kulkevat ja välittyvät ja on nimetyt vastuuhenkilöt, jotka vastaavat niistä
päänahallaan.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, mutta eipäs sittenkään, kiäh, kiäh.
– https://www.youtube.com/watch?v=yuANu8v-4pY
Piti hakea komiikkaa, jossa toistettiin jotain ihi-ihi -nihitystä.
Sen voi todeta, että taide tosiaan löytää oleellista, kauan ennen perustelullisuuden ilmenemistä.
Toisaalta, näissä menee helposti överiksi, tuulet kun kääntyvät. Eiköhän ole osa jotain samaa pakettia, vaikka hyvin erilaiselta näyttää.
Yleiskuvauksena, tällaista on vaikea esittää suomeksi, koska taidekkin jää helposti äärialueelleen, mikä hyvä, ja toisaalta vaje, jos tarvittavuutta ajattelee.
Ilmoita asiaton viesti
Ville Valkonen ehdottaa näköjään aluevaltuuston tehtävien siirtämistä virkakoneistolle (”aluehallituksille, ja sitten sosiaali- ja terveysministeriölle ja valtiovarainministeriölle”).
Yle mainitsee myös sen, että perustuslakivaliokunta on vaatinut, että alueen asukkailla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa oman alueensa palveluihin. Tuota perustuslakivaliokunnan kannanottoa pitäisi kai muuttaa, jos paikallistason valtuutettujen valta poistetaan kokonaan. Nykyinen sote-mallikin kaventaa perustuslain periaatteessa takaamaa kuntien itsehallintoa aika paljon.
Yksi tapa olisi antaa kunnanvaltuustojen päättää alueidenkin asioista (kai painotetuin äänin). Tuo poistaisi yhden hallintotason, mutta en usko Ville Valkosen kannatavan tuotakaan mallia.
(Samaan tapaan voisi muuten päästä eroon paljon suuremmastakin byrokraattisesta rasitteesta, siirtämällä europarlamentin äänivalta kansallisille parlamenteille.)
Sekin voisi olla toimiva tapa, että palattaisiin vanhaan sote-malliin. Tuskin poliitikot tuohonkaan suostuvat.
Iso himmeli on rakennettu. Ehkä joudumme tyytymään tuon himmelin vähittäiseen virittelyyn, enemmän tai vähemmän järkevään suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Ville Valkonen ehdottaa näköjään aluevaltuuston tehtävien siirtämistä virkakoneistolle (”aluehallituksille, ja sitten sosiaali- ja terveysministeriölle ja valtiovarainministeriölle”).”
Minä en ota kantaa tuohon, voi olla että toimii, voi olla ettei tpomi. Pääasia on minun mielestäni ettei hyvinvointialueiden päätäntää tehdä kuten politiikkaa, eli niin että politikot kiistelevät keskenään siitä mitä tehdään. Politiikassa politikkojen keskeinen tavoite on kuitenkin äänien kerääminen, eikä se miten hyvinvointialue toimii parhaiten.
Jotta hyvinvointialue toimii parhaalla tavalla, sille pitää vain asettaa tavoitteet ja sitten pitää ostaa työmarkkinoilta mahdollisimman tehokas mies johtamaan ja hoitamaan asioita niin että tavoitteet toteutuvat.
Tämän jälkeen politikkojen tehtävänä on vain seurata tilannetta, niin että miten menee ja jos ei mene niinkuin voisi ajatella, pitää vain vaihtaa miestä ruoriin.
Tätä valvontaa varten tietenkin tarvitaan joku organisaatio, mutta sekin voisi olla, hyvinvointialueen hallinnon tapaan, asiantuntijoista koottu elin ja se voisi olla vaikka yhteinen kaikille hyvinvointialueille.
Tuo viimeksi mainittu tapa hoitaa asia on nyt vain tässä kirjoittaessa päähäni tullut ajatus, ei siinä sen kummemmin mitään pohdintaa takana ole, mutta jotain sentapaista.
Ilmoita asiaton viesti
Asiantuntijatehtävissä on usein hyvä antaa valtaa noille asiantuntijoille. Tämä tarkoittaa sekä sitä, että poliitikot eivät puutu asioihin liikaa, että myös sitä, että hallinnon byrokraatit eivät puutu asioihin liikaa.
Suomi on demokratiaan perustuva maa, ja meillä on myös kunnallinen itsehallinto ja demokratia. Nuo poliittiset elimet ovat ylimpiä päättäviä elimiä, mutta niiden olisi tosiaan hyvä valvoa ensisijassa kehityksen yleislinjaa, ja jättää suuri osa käytännön työstä alan asiantuntijoiden ja kentällä työtä tekevien käsiin.
Uusi sote-malli on tosiaan jonkin verran politisoinut tilannetta. Nyt aluevaltuustoissa joudutaan vääntämään kättä esimerkiksi siitä, missä kunnissa palvelut säilyvät, ja mistä niitä vähennetään. Ja kun aluevaltuustot on perustettu, kai ne keksivät itselleen jotain tekemistä – järkevää tai järjetöntä. Vanha sote-malli oli tuossa mielessä toimivampi. Jokainen kunta sai järjestää palvelunsa itselleen, toimivimmaksi katsomallaan tavalla. Käytännön toiminta oli pitkälti paikallisten lääkäreiden käsissä, ja poliittinen peli ja hallinnollinen byrokratia heidän päällään oli vähäisempää.
Ilmoita asiaton viesti
”Iso himmeli on rakennettu. Ehkä joudumme tyytymään tuon himmelin vähittäiseen virittelyyn, enemmän tai vähemmän järkevään suuntaan.”
Siihen meidän on tyydyttävä mitä nämä populistit, jotka olemme itse valinneet päättämään asioista, päättävät.
Voimme silti esittää omia järkeviä tai vähemmän järkeviä vaihtoehtoja asioiden parantamiseksi.
Itse ehdottaisin jonkun toimivaksi todetun mallin käyttöönottoa hyvinvointialueiden hallinnassa, esimerkkeinä vaikkapa työeläkerahastot, tai valtionyhtiöt.
Miksei vaikka ”myytäisi” koko hyvinvointialueita pörriäisille hoidettaviksi. Saisivat itse päättä hallinnostaan, tarkkailtaisiin vain tuloksia tuotos/panos perusteella ja sillä perusteella sittan valittaisiin yksityisiä organisaatioita hoitelemaan asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Olen asennoitunut tilanteeseen vähän niin, että vanha järjestelmä oli ihan toimiva, ja uuden järjestelmän olisi tullut jotenkin parantaa sitä. Noita parannuksia ei vain ole oikein näkynyt. On puskettu sote-uudistusta eteenpäin, poliittisista syistä, ehkä kompromissina sovitun hallitusohjelman mukaan, ilman mitään selvää yhteistä, kaikkien aiempaa mallia parempana pitämää tavoitetilaa. Tuolla menolla muutoksia tehdään helposti muutosten vuoksi, eikä lopputulos ole hyvä.
Asiantuntemusta ja tilanteen ymmärtämistä saattaisi löytyä jostain käytännön työtä tekevien lääkäreiden suunnalta, mutta tuntuu siltä, että uudistusten suuntaa ohjaavat enemmänkin hallinto ja poliitikot.
Ilmoita asiaton viesti
”On puskettu sote-uudistusta eteenpäin, poliittisista syistä, ehkä kompromissina sovitun hallitusohjelman mukaan, ilman mitään selvää yhteistä, kaikkien aiempaa mallia parempana pitämää tavoitetilaa.”
Keskustapuolue on puskenut vanhaa ideologiaansa, maakuntamallia, josta jäänteinä on varmaan nämä vaaleilla valitut politikot siellä hallintoelimissä hidastamassa päätöksentekoa.
Juuri nämä politikot, populistit, on varmaan suurin este kaikelle uudistamiselle ja parannuksille.
Sinänsä muuten malli voisi olla toimiva, joskin hyvinvointialueita on ilmeisesti aivan liian paljon.
Vaikka hyvinvointialueet olisi miten hyvin organisoituja tahansa, ne eivät kuitenkaan pysty estämään ihmisten vanhenemista ja sairastelua, eikä hintojen ja palkkojen nousua.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö organisaatioissa olisi kehittämisen varaa ja etteikö organusaatiota pitäisi kehittää. Kaiken kehittämisen suurin este ovat varmaan siellä hallinnossa pesäänsä pitävät populistit.
Ilmoita asiaton viesti
Aina on syytä kyseenalaistaa ja pöyhiä hallintorakenteita jotka loisivat veronmaksajien kustannuksella.
Monta organisaatiota päällekkäin ja siellä samoja henkilöitä jäsenenä useassa paikassa joten voi päätellä etteivät asiat tule kunnolla hoidettua koska henkilön aika ei kertakaikkiaan riitä.
Julkisuudessa on nähty että sote-touhuissa maksetaan runsaita kokouspalkkioita joista niiden saajien pitää tilittää osa oman puoleen kassaan. Tässä kyseessä ihan selvä korruptiolypsy!
Koska veronmaksajien pussissa ei ole rahaa eikä passaa velkaakaan ottaa lisää pitää tehdä kuten rahanpuutteessa olevat hallitsijat ennen vanhaan; jos on palvellut ansiokkaasti niin saa julkisen tunnustuksen panostuksestaan yhteisön hyväksi. Ei kuitenkaan rahassa vaan panostuksen lajista riippuen kuten esim. ” Kissan pepun pyyhkijän ansiomitali” tai jopa ”Kissan pepun pyyhkijän ansioristi”, luonnollisesti myöntökirjoineen!
Sitoutumattomana eläkeläisenä yritän seurata tilannetta kun kurjuutta jaetaan. Kovasti arvostan jos ja kun mikä tahansa puolue esittäisi konkreettisia toimenpiteitä Suomen nostamiseksi ja siten voisi ehkä osallistua jatkossa päätöksentekoon.
Surullista että oppositio ei ole tietävinäänkään talouden perusfaktoista.
Sote on luotu ja sille pitää nyt antaa luvattu sisäänajoaika mutta jotenkin näyttää siltä että sotekoneisto pääsee omaehtoisesti hallintonsa kanssa deletoimaan kallispalkkaiset suojatyöpaikat. Vähän ähäkuttia kun erityisesti Kepulandiassa joutuvat parempia aikoja odotellessa korjaamaan pahat tekonsa!
Ilmoita asiaton viesti
”Surullista että oppositio ei ole tietävinäänkään talouden perusfaktoista.”
Niin, kyllähän ne tietää, eivät vain ole tietävinään, kuten edellinenkin oppositio teki.
Kyllähän ne politikot tietää talouden perusfaktat, ainakin ne politikot jotka on joskus olleet vallassa, virkamiesten ja asiantuntijoiden valistettavina.
Mutta politikot tietävät myös politiikan perusfaktat ja niiden oppien noudattaminen on politikolle tärkeää, tärkeämpää kuin talouden perusfaktoista piittaaminen.
——————————–
Jos polikiot piittaisivat talouden perusfaktoista ja haluaisivat lopettaa valtion velkaantumisen, se tarkoittaisi meille jokaselle suomalaiselle 6-7 euron lisäkulua päivässä, toisin sanottuna ostovoiman pienentämistä 6-7 eurolla päivässä, tavalla tai toisella.
Jotkut meistä pystyisivät tähän velkaveroon helposti, jotkut huonommin, jotkut eivät ollenkaan. Tähän mennessä hallitus on kurittanut vain niitä joilla ei olisi varaa tällaiseen ”velkaveroon” ollenkaan. Se ei riitä.
*************************************
Kaikenkaikkiaan tämä 12-13 miljardin leikkaus ihmisten kulutuskykyyn merkitsee sitä että kaupankäynti pienenisi samalla summalla, eli se merkitsisi taantumaa, sitä että kaupan volyymi putoaisi samalla summalla, tuotteiden valmistajien pitäisi supistaa toimintojaan, työpaikkoja katoaisi, yrittäjien voitot pienenisivät, kuten myös omistajien osingot, varmasti tulisi myös konlkursseja työttömyyden kasvun lisäksi.
Sen takia ihmisten kulutuksesta leikkaaminen, paitsi köyhien kulutuksesta, ei ole niin yksinkertainen asia tällekään sinimustalle koaliitiolle.
Tarpeellisia päätöksiä ei ole tehty ja nyt tyydytään vain syyttämään edellistä hallitusta ja kertomaan mitä tahansa hämäävää, millä saisi äänestäjät unohtamaan ja antamaan anteeksi petetyt valilupaukset, eli vaalivalheet.
Ilmoita asiaton viesti