Kuka on saamelainen?
Hallitus kiistelee täysin joutavasta asiasta, kuka on saamelainen?
Sellaista kysymystä ei pitäisi esittää. Jokainen saamelainen joka on Suomen kansalainen on automaattisesti Suomen kansalainen, täysin kansalaisoikeuksin. Miksi suomalainen ei voisi olla samalla tavalla saamelainen? Mitä järkeä siinä on jos saamelainen on suomalainen mutta suomalainen ei voi olla samalla tavalla saamelainen. Suomalaisen pitäisi voida olla saamelainen, ainakin jos itse niin haluaa.
Geneettisesti mitään eroa suomalaisten ja saamelaisten välillä tuskin voidaan osoittaa ja vaikka voitaisiin, ihmisiä ei pitäisi erotella toisistaan sellaisilla perusteilla.
Jos minä haluaisin olla saamelainen, minut pitäisi hyväksyä saamelaiseksi. Jos minua ei hyväksytä saamelaiseksi, kokisin sen rasistisena syrjintänä ja sitähän se tietenkin olisikin.
Saamelaisten onneksi ja helpotukseksi en kuitenkaan halua olla saamelainen, enkä tiedä haluaisinko olla edes suomalainen, tai eurooppalainen, tai maailmankansalainen. Minulle riittää ihan vain se että olen minä.
Jep, minulla on sukupuuta Saksasta, Tanskasta ja Suomesta. Olen silti suomalainen, en saksalainen enkä tanskalainen,,,käviskös nyt tämä. Yhdysvalloissa alkuperäiskansalaiset mm Sioux heimoon kuuluvat ovat siihen heimoon kuuluvia alkuperäiskansalaisia, vaikka nyt laillisesti ovat yhdysvaltalaisia,,,kertoisiko tuo nyt jotain Suomen saamelaisien asemasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ylen Politiikkaradiossa oli hyvä keskustelu saamelaiskäräjäjutusta. Markus Lohi oli mielestäni kaikessa oikeassa, vaikka en tietenkään lennossa pystynyt faktoja tarkistamaan. Lohen mukaan näitä saamelaiskäräjillä tällä hetkellä istuvia, jotka lakimuutoksen jälkeen eivät enää olisi saamelaisia, ei kuultu lakia laadittaessa.
En muista, kuka vihreä siellä oli myös, mutta hän vertasi (saattoi olla myös Mikkel Näkkäläjärvi) tilannetta siihen, että ei Suomessakaan kuka tahansa omalla ilmoituksellaan saa äänioikeutta eduskuntavaaleissa. Tämä saamelaiskäräjien lakiesitys kuitenkin vertautuisi siihen, että lakia muuttamalla osalta kansasta otettaisiin Suomen kansalaisuus pois.
Ilmoita asiaton viesti
Wikistä löytyy aika hyvä kooste saamelaisten historiasta ja kielten kehityksestä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_historia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaiskielet
Kuka on alkuperäinen asukas jollain alueella? He ovat aikoja sitten sulautuneet tai hävinneet. Mikä on aikaraja alkuperäisyydelle?
Ilmoita asiaton viesti
Osallistuin keskusteluun vähemmistöistä, etnisistä taustoista yms. Jossain vaiheessa puhuttiin, että lopulta asia meneekin oman kokemuksen kautta kuten blogisti Vihavainen asian esittää. Ajattelin tällöin ettei itselläni ole ehkä keskusteluun enää annettavaa.
Vaikka nimi ja pärstäkerroin ei täysin täsmää, voisi blogisti myös harkita liittymistä Suomen suurimpaan afrikkalaisvähemmistöön.
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikka nimi ja pärstäkerroin ei täysin täsmää, voisi blogisti myös harkita liittymistä Suomen suurimpaan afrikkalaisvähemmistöön.”
Toki aina voisi harkita mitä vain, mutta……
Minulla ei ole mitään tietoista tarvetta kuulua mihinkään vähemmistöinin tai enemmistöihin, joskaan en tietenkään voi millään välttää tai estää sitä jos minut muiden toimesta halutaan joksikin luokitella.
Esmerkiksi tämän mielipiteeni johdosta, etten välitä kuulua mihinkään, kuulun ilmanmuuta vähemmistöön, koska suurin osa ihmisistä, enemmistö siis, haluaa ilman muuta kuulua johonkin.
Toki minäkin haluan olla suomalainen siinä mielessä että haluan tämän suomalaisen yhteiskunnan palvelut, olen niihin tyytyväinen ja itse ihan mielelläni toimin yhteiskunnan asttamien sääntöjen mukaan, koska tiedän että se juttu toimii niin paremmin kuin anarkia, mutta mitään kansallismielistä kansallistunnetta minulla ei suuremmin ole, tai jos on, se on sitten tiedostamatonta.
Toki näitä tiedostamattomia ”tuntemuksia” minula voi olla enemmänkin, kaikenlaisia, ehköpä myös ns. kansallismielisiä tuntemuksia, mutta niistä en tietenkään voi kertoa mitään, koska ne ovat tiedostamattomia. Arvailla tietenkin aina voi ja sitähän minä tässä teen. Arvailen että toki niitä tiedostamattomia tuntemuksia voisi olla olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomeen on saapunut kaksi aaltoa itämerensuomalaisia Volgalta. Ensin saamelainen n. 1700 ekr. alkanut aalto Karjalan kautta Itä-Suomeen. Ja sitten suomalainen myöhemmin n. 700 ekr. Baltian kautta kulkenut asutusaalto Länsi-Suomeen.
Samalla tapaa suomalaisissa on kahta geneettistä päähaaraa. VL29:stä jatkuvia länsisuomalaisia ja Z1925:stä jatkuvia itäsuomalaisia. Itäsuomalaista haaraa ei tavata Baltian muinaisvainajissa eikä nykyisissä balttilaisissa, vaan yhteydet Baltiaan ovat länsisuomalaisia. Se tarkoittaa sitä että itäsuomalainen haara ei voi olla myöhemmin saapunutta vaan se on saamelainen ensin Suomeen saapunut linja. Z1925-haplorymän arvioitu syntyaika on 3500 vuotta sitten eli ensimmäisen asutusaallon lähtöaikaan se käsitti hyvin pienen ihmisryhmän, joka on pienenä heimona lähtenyt vaeltamaan Volgalta kohti Suomea. Nämä olivat alkuperäiset saamelaiset ja sittemmin savolaiset ja karjalaiset geenihaarat ovat periytyneet tuosta geneettisestä klaanista. Sen sijaan hämäläiset ovat toinen itämerensuomalaisten päähaara Suomessa eli myöhempää suomalaista linjaa joka tuli Baltian kautta.
Saamen kielen ja suomen kielen erot tulevat tästä asutusaaltojen erosta, mutta erotessaan n. 1700 ekr. Volgalla ne olivat vielä sama varhaiskantasuomeksi kutsuttu kieli. Tämä ero itä- ja länsisuomalaisten kesken on jäljitettävissä noin 3500 vuoden taakse ja tämä aikaero ja kulkureitti selittää kulttuurilliset eroavaisuuksien syntymisen itäsuomalaisten ja länsisuomalaisten eli saamelaisten ja suomalaisten välillä. Länsisuomalaisten tuoma kulttuuri ja kieli oli viron kautta tullutta ja tämä yhteys näkyy yhä tänä päivänäkin rannikon murteessa. Myöhemmin yhteys Viroon katkesi Viron ja Suomen joutuessa eri kuninkaiden alaisuuteen.
Tästä Baltian kautta tulleesta murteesta tai kielestä kehittyi n. 600 jkr. alkaen savon- ja karjalanmurteet. Ja että nämä murteet pystyivät syntymään, täytyi sen aiemmin tulleen saamelaisen linjan olla yhteydessä myöhemmin tulleeseen suomalaiseen, sillä nämä murteet syntyivät siihen ensin tulleeseen geneettiseen haaraan myöhemmän länsisuomalaisen suomen kielen vaikutuksesta. Suurin osa itäsuomalaisesta haarasta on mukautunut uusiin tapoihin ja eronnut omiksi kultuureikseen savolaisiksi ja karjalaisiksi, mutta aikaa erämaissa uhmaten saamelainen kieli ja kulttuuri on säilynyt tähän päivään saakka alkuperäisen perillisenä.
Nykyinen saamelaisuus on kulttuuri ja ḱieli jotka kuka tahansa, olkoonpa alkujaan suomalainen, saksalainen, ruotsalainen tai venäläinen, on yli kahden tuhannen vuoden aikana on voinut omaksua itselleen. Yhtä lailla saamelaisuudesta on voinut erota. Hyväksyä valtakulttuurin ja kielen ja sopeutua suomalaiseen. Kun geneettiset linjat ovat menneet ristiin ja rastiin lukemattomia kertoja, alkuperäisen saamelaisten isälinjan määrittely on ollut haastavaa genetiikan kautta ja olen pitkään uskonut ettei se voisi olla edes mahdollista.
Tämä tieto kahdesta Suomeen saapuneesta erillisestä geneettisestä haarasta ja kahdesta erillisestä asutusaallosta mahdollistaa sen. Alkuperä saamelaiseen haaraan voidaan nyt siis määrittää geneettisellä yhteydellä Z1925-isälinjaiseen yhteiseen esi-isään tai kulttuurillisella yhteydellä niistä ajoista periytyneeseen saamelaisen kultuuriin. Nykyaikainen saamelaisuus on tämä kulttuurillinen määritelmä.
En siis koe rasistisena ja syrjivänä jos minua ei hyväksytä saamelaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ketkäs täällä asui ja vaelteli heti kohta jääkauden jälkeen 11 000- 4000 vuotta sitten? Heitä aiemmat lienevät olleen neanderthalin ihmisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Paikallisia. Suomessa on sellainen maaperä monin paikoin että muinaisvainajista ei DNA-näytteitä ole juurikaan jäänyt, mutta nykyään leimallisesti ruotsalaista I-isälinjaa täällä on ollut ja toinen on leimallisesti slaavilainen R1a-isälinja. Taisi olla jonkun tutkimuksen mukaan niin että Norjan rannikolla etelästä oli tullut tuo edellä mainittu ryhmä ja pohjoisesta jälkimmäinen ja ovat kohdanneet Norjassa jääkauden jälkeen.
Karttoja, joissa näkyy DNA-tuloksia muinaisvainajien isä- ja äitilinjoista:
https://haplotree.info/maps/ancient_dna/index.php?searchcolumn=&searchfor=&ybp=500000,0
https://umap.openstreetmap.fr/en/map/ancient-human-dna_41837#6/61.318/27.719
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs heimoo nää on jotka sieltä Volgalta nyt on melkein tänne tulleet.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitäs heimoo nää on jotka sieltä Volgalta nyt on melkein tänne tulleet.”
Varmaan sitä samaa heimoa mitä lähes kaikki eurooppalaiset, myös suomalaiset ja etelä-eurooppalaiset, nimittäin jamnoja.
Jamnat olivat viljelijöitä ja sotureita, jotka levittäytyivät Ukrainan seudulta kaikkialle Eurooppaan joskus 4000 …. 5000 vuotta sitten.
Jamnat tulivat Eurooppaan miesryhminä, jotka lisääntyivät sitten alkuperäisten eurooppalaisten naisten kanssa. Eurooppalaiset ovat siis jamna- miesten ja alkuperältään eurooppalaisten naisten jälkeläisiä.
Jamnat toivat mukanaan Ukrainan aroilta paitsi hevosen kotieläimenä, myös kyvyn käyttää maitotuotteita ravintona. Jos sinulla ei ole laktoosi-intoleranssia, olet siis Jamna.
Wikipedian mukaan ”Nykyisin jopa kaksi kolmasosaa eurooppalaisista miehistä polveutuu suoria isälinjoja pitkin jamnojen klaaneista, mutta suomalaisista miehistä vain joka kymmenes. Eniten jamnojen perimää löytyy norjalaisista, skotlantilaisista ja liettualaisista.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jamnakulttuuri
Ukrainasta Suomeen tulleet pakolaiset ovat toki enimmäkseen naisia, kun ne alunperin Euroopan valloittaneet jamnat, meidän esi-isämme, olivat pääasiassa miehiä, mutta samoja jamnoja kuitenkin ollaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nykymaailmassa kai ihminen voi olla se miksi itsensä kokee? Jos kokee itsensä mieheksi/naiseksi niin voi määritellä itsensä mieheksi/naiseksi. Samalla tapaa voi kokea itsensä saamelaiseksi? Vai mitä eroa tässä kokemisessa on?
Maailma muuttuu. Vastahan tässä sai nuorukainen tuomion kun oli liikennelaitoksen lipuntarkistajaa kovistellut, hypännyt penkille ja puraissut käsivarresta sekä potkaissut seinää kovasti. Oikeusavustajan olisi kannattanut oikeudessa sanoa ”päämies kokee itsensä hevoseksi”
Ilmoita asiaton viesti
”Oikeusavustajan olisi kannattanut oikeudessa sanoa ”päämies kokee itsensä hevoseksi”
Jos ihminen haluaa kokea itsensä hevoseksi, tai joksikin muuksi, se voidaan tietenkin sallia, mutta se että tälle hevoseksi itsensä kokevaksi suodaan sitten jotain oikeuksia joita on hevosilla, mutta ei ihmisillä, onkin eri juttu.
Hevosille sallitaan nimittäin ainakin se että ne voivat koirien tavoin paskoa ja kuseskella vähän eri tavalla kuin ihmiset, minne sattuu, ilman että niiden pitäisi itse siivota jälkiään.
Voidaanko itsensä hevoseksi tai koiraksi kuvittelevalle ihmiselle sallia tämä sama erikoisoikeus kuin mitä oikeille koirille ja oikeille hevosille sallitaan?
Saamelaisillekin sallitaan varmaan etuoikeuksia suomalaisiin nähden ja siksi kaikkia ei haluta hyväksyä saamelaisiksi ja monet joita ei hyväksyttäisi saamelaisiksi haluaisivat olla saamelaisia.
Monet suomalaiset haluaisivat myös olla suomalaisina etuoikeutettuja muunmaalaisiin nähden, niin etteivät suomalaiset tässä suhteessa ole sen parempia kuin lappalaisetkaan, eivät ainakaan kaikki suomalaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Norjasta tulleet maahanmuuttajat saavat minun puolestani perustaa mitä tahansa yhdistyksiä, joihin eivät minua huoli jäsenekseen. Vaan jos tuollaiselle ihmisjoukolle sitten annetaan jotain virallista asemaa, niin se on vähän kinkkisempi juttu.
Enkä nyt pidä pahana perinteiden vaalimistakaan, mutta siitäkin olen kuullut myös kääntöpuolitarinan. Etelämmästä muuttaneen suomalaissuvun koululapsella oli sillä kintaalla, että olisiko jäänyt koulussa fysiikan opetusta vaille, kun saamelaiskäsityöt olivat ykkösvaihtoehtona koulussa. Sittemmin luki fyysikoksi ja onpa taitanut jo väitelläkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Sittemmin luki fyysikoksi ja onpa taitanut jo väitelläkin.”
Kyllä kai niitä käsitöitäkin saa harrastaa, varsinkin sellaiset jotka siitä hommasta tykkää. Se on aina valintakysymys. Hyvä kumminkin että se suomalaislapsi sai opiskella fysikkaa, kun niin halusi.
Lapin käsitöissäkin on varmaan paljon opettelemista, mutta ehkä siltä alalata ei voi vielä väitellä.
Kenties se voidaan ymmärtää epätasa-arvona ettei saamelaiskäsitöiden osaamisesta voi väitellä, mutta eihän tämä maailma voi koskaan ihan valmiiksi tulla, eikä tasa-arvoiseksi. Sekin pitää hyväksyä.
Ilmoita asiaton viesti
Saamelaiset aloittivat poronhoidon 500 vuotta sitten, eli samaan aikaan kun ensimmäiset mustalaiset muuttivat Suomeen. Eli kulttuurimme rikastui yhtä aikaa kahdella erilaisella nomadisella elinkeinolla.
Ilmoita asiaton viesti
Saamelaiset olivat ennen poron kesyttämistä eläneet luontaistaloudesta, josta luontaistaloudesta poro, eli tunturipeura muodosti varmaan suuren, ellei suurimman osan,
Saamelaisia olivat ne joiden elinkeino oli luontaistalous tai poronhoito. Ne jotka harrastivat myös maanviljelyä olivat lantalaisia. Jos lantalainen ryhtyi toimimaan luontaistaloudesta, hänestä tuli saamelainen ja jos saamelainen ryhtyi viljelemään maata, hänestä tuli lantalainen. Ei siitä sen kummempaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen lukenut tutkimuksia joiden mukaan varhaisella rautakaudella saamelaisilla oli kehittynyt teknologia, mutta sittemmin luopuivat raudan valmistuksesta, koska totesivat, että turkisten metsästys ja poronhoito on parempi bisnes. Ja rautaisia esineitä on helpompi ostaa kuin tehdä itse.
Tässä ei sinänsä ole mitään erikoista, koska saamelaiset ja suomalaiset ovat samoja ihmisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Raudanvalmistus oli yleistä Suomessa ennen. Joka kylässä oli seppä ja rautamalmia nostettii mm. järvien pohjasta. Toki sitten kun Ruotsissa alettiin louhia rautamalmia vuoresta laajassa mittakaavassa, rauta halpeni niin paljon ettei enää kannattanut sitä itse yrittää tehdä.
Joo, suomalaiset ja lappalaiset on sama asia ja pitkälti myös suomalaiset, norjalaiset, baltit, saksalaiset ja venäläiset on sama asia, ainakin sillä samalla tarkkuudella millä savolaisia ja turkulaisia voidaan pitää samana asiana.
Ilmoita asiaton viesti