Se tunnin juna ja ne hyvinvointialueet
Tässä tunnin juna-asiassa olen poikkeuksellisesti Orpon sinimustan hallituksen kannalla. Kun ratahanke rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta, se ei rasita budjettia ja kaikki ne työt jotka siinä hommassa tehdään parantavat työllisyyttä ja elvyttävät taloutta sen ajan kun hanke on rakenteilla.
Sen jälkeen ratahanke mahdollistaa työvoiman liikkumisen ilman henkilöautoja, mikä on erittäin tärkeä asia elinkeinoelämän kannalta. Yritykset saavat työvoimaa ja duunarit saavat duunia.
Peukutan siis tätä hanketta, vaikka itse en siihen junaan koskaan jalallani astu, en vaikka dieselautot kiellettäisiin, hankkisin vain itselleni toisenlaisen ajopelin.
Joku, en muista kuka, esitti myös toisen järkevän ajatuksen, ajatuksen hyvinvointialueiden yhdistämisestä.
Kannatan tätäkin ajatusta lämpimästi, riippumatta siitä tuleeko ajatus opposition tai hallituksen edustajalta.
Kunhan joku vielä esittäisi ajatuksen hyvinvointialueiden yksityistämisestä, eli hyvinvointialueet toimisivat yritysten tapaan, tai kuten vaikkapa työeläkelaitokset. Tätä ei ole vielä kukaan ymmärtänyt esittää.
Suomen väestöpohjalla Länsirata on järjetön kuten muutkin tämänhetkiset oikoratasuunnitelmat ja lisäksi sitä on alun perinkin edistetty valheiden voimalla. Simasalabim uudet kannattavuuslaskelmat kansalaisilta salassa eivät vakuuta eikä suhmurointi muutenkaan pääministeriä myöten.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
Huonon ratahankkeen rahoittaminen tuottavaa valtion omaisuutta myymällä on sekin melkoinen silmänkääntötemppu, mutta hyvinvointialueiden vähentäminen olisi ilmeisesti kannattanut aloittaa jo niiden perustamisvaiheessa.
X
Ilmoita asiaton viesti
”hyvinvointialueiden vähentäminen olisi ilmeisesti kannattanut aloittaa jo niiden perustamisvaiheessa.”
Minä lasken tämän kömmähdyksen Orpon piikkiin. Oli liian ylimielinen hallitusneuvotteluissa, ei uskonut että rökäletappion kärsinyt keskusta lähtisi demarihallituksen tukipuolueeksi. Mutta lähtipä vain ja se ostettiin varmasti juuri näillä maakunta-hyvinvointialueilla.
Lasken siis tämämän Orpon kömmähdykseksi.
Jokatapauksessa, tämä virhe pitäisi nyt korjata.
Investoinnin ratahankkeeseen ei tarvitse olla lipputuloina kannattava. Tämä rata mahdollistaa varsinaissuomalaisten duunareiden joustavan liikkumisen pääkaupunkiseudun työpaikkoille ja takaisin. Ei tarvitse rakentaa pääkaupunkiseudulle kalliita asuntoja, jotta saataisiin duunareita töihin. Tässä on se hankkeen kannattavuus.
Ilmoita asiaton viesti
Liikennejärjestelmäämme tulisi tutkia kokonaisuutena. Ei pelkästään raide,maantie ja meriliikenteen antamin edellytyksin.
Meille on lobattu edunsaajien toimesta rakennevirhe.
On onnistuttu siinä sekä hallintoon ,aluehallintoon ,että akateemiseen tutkimukseen siirtyminen niin, että on eriydytty EU tavoitteista jo ennen EU: hun liittymistä.
Nyt Venäjä kortin kaaduttua ollaan pulassa sekä edunsaajien, että valtion osalta.
Mutta, silti jatkettu askel askeleelta sillä samalla linjalla, mikä valittiin vuonna 1990 . https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
Korvataan valtion tuella, ensisijaisesti tavaraliikenteessä rekka- ja raideliikenteellä laivaliikennettä ja panostetaan joukkoliikenteessä vahvasti raideliikenteeseen .
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hs-mielipide-hylkaava-paatos-lansiradan-eu-tuelle-oli-odotettavissa/
Ilmoita asiaton viesti
En ole täysin hahmottanut tätä projektia, että mitkä ovat hyödyt ja mitkä haitat. Kun maan talous on kuralla, niin en toki näe siinä mitään suurta talousmenestystä, ennemmin siinä näkyy Petterin siltarumpu.
Toki puolitoista tuntia on selvästi vähemmän kuin nyt Toijalassa junaa vaihtaen kuluva kaksi tuntia ja kolme varttia. Jälkimmäinen on selvästi liikaa esimerkiksi jokapäiväisen työmatkan kestoksi, kun se pitää vielä kertoa kahdella.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun maan talous on kuralla, niin en toki näe siinä mitään suurta talousmenestystä, ennemmin siinä näkyy Petterin siltarumpu.”
Niin, varmaan siinä on Petterin siltarumpukin, en kiistä sitä.
Mutta pitäisi muistaa että ei tähän projektiin käytetyt rahat, jotka siis saadaan myymällä valtion omaisuutta, mene minnekään molokin kitaan, tai kankkulan kaivoon, vaan se koko raha elvyttää suomen talotta juuri nyt, kun on tämä taantuma ja sitten kun se on valmis niin on tämä tärkeä liikenneyhteys, joka takaa sen että Helsingissä vapaat työpaikat täyttyvät.
Toki, jos löytyy samanlaisia tai toisenlaisia investointikohteita, jotka olisivat hyödyllisempiä kuin tunnin juna, niin en minä siinä tapauksessa tätä junaa kinu, mutta jos ei ole parempia kohteita investoinneille, niin ei tämä ehdotus niin paha ole,
Ilmoita asiaton viesti
Oletko jo ajatellut, mitä valtion omaisuutta pitäisi myydä?
Ilmoita asiaton viesti
”Oletko jo ajatellut, mitä valtion omaisuutta pitäisi myydä?”
En ole ajatellut. Jätän sen ajattelutyön ihan suosista niille jotka huolehtivat virkatyönään valtion omistuksista.
Siitä valtion omistamisesta huolehtimaan on perustettu jopa ihan yrityksiä, en nyt juuri muista niiden nimeä, joten en voi googlata niitä.
Ilmoita asiaton viesti
Mä en kyllä kannata tätä millään muotoa. Siitä tulee historian kallein siltarumpu. Kannattavuuslaskelmat ovat osoittaneet sen taloudellisesti kannattamattomaksi. Sitten myydään valtion tuottavaa omaisuutta, ne tuotot on ikuisiksi ajoiksi menetetty, vaikkapa Fortumin maksamat osingot. Rakennuskustannuksiksi on arvioitu 3,4 – 4 miljardia, tuohon en usko ollenkaan, vaan hinta tulee taatusti nousemaan. Tähän sitten nuo menetetyt tulot päälle, hintalappu on hirveä.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomusopiskelijoilla on enemmän älliä kuin kokoomusministereillä ja koko hallituksella.
https://www.kokoomusopiskelijat.fi/ajankohtaista/jarki-kateen-lansirata-makeen/
X
Ilmoita asiaton viesti
Minun mielestäni hankkeen vastustajilla, siis kokoomusnuorilta, puuttuu älliä.
Eihän tällainen hanke joka rahoitetaan myymällä pois jotain vähemmän tärkeää omistusta, ole pois mistään muusta, ei tiehankkeistä, ei vanhustenhoidosta, ei edes tulonsiirrosta köyhille, eikä poliisilta eikä sairaanhoitopalveluilta, eikä puilustusvoimilta, eikä palokunnalta. Kaikki saavat saman verran kuin saisivat ilman tätä hanketta.
On järkevää vaihtaa joku vähemmän tärkeä omistus johonkin joka tuo dynamiikkaa taloutaan, vähentäen samalla yksityisautoilun tarvetta.
Sen lisäksi, kaikki se raha jota hankkeeseen käytetään elvyttää taloutta, koko se raha. Se raha käytetään palkkoihin, alihankintoihin, suunnitteluun (en tiedä mitä kaikkea ratahankkeissa tarvitaan) mutta kaikki se raha elvyttää taloutta juuri sillä summalla mitä siihen käytetään. Ei siis mene hukkaan se sijoitus, vaikka rata ei koskaan valmistuisi, mutta valmistuttuaan siitä on taas lisähyötyä ennenkaikkea elinkeinoelämälle, mahdollistamalla liikkumisen joustavasti.
Toki, ilmankin sitä rataa tultaisiin toimeen, mutta huonommin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä myydään enemmän tärkeää (tuottavaa omaisuutta) vähemmän tärkeään eli kansantaloudellisesti hölmöön liikennehankkeeseen, eli kyllä ällipäitä ovat kokoomusopiskelijat.
X
Ilmoita asiaton viesti
Kokomusopiskelijoilta puuttuu älliä nähdä asiaa kaikilta kanteilta.
Mutta vastustus hankkeelle näyttää olevan kovaa ja politikot yleensä joutuvat antamaan periksi painostuksen edessä, vaikka se olisikin typerää, kuten tässä tapauksessa.
On tosi ikävää että politikot joutuvat yleisön painostuksesta, ihan vain äänimääriään seuraavissa vaaleissa turvatakseen, tekemään typeriä päätöksiä ja perumaan viisaita hankkeita.
Mutta se nyt vain on näin, eikä sille voi mitään.
Toivottavasti Orpo kuitenkin pystyy pitämään päänsä tässä asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Alkaa mennä Länsiradan puolustelu trumpmaiseen tyyliin vaihtoehtoisten faktojen puolelle, mutta toivottavasti Orpo & knit saa turpaansa tässä asiassa.
Ei aihetta enempään.
X
Ilmoita asiaton viesti
”Ei aihetta enempään.”
Joo, vastustus kaikkia uusia edistyksellisiä hankkeita vastaan on aina ollut kovaa, se on historiallinen totuus ja vakio.
Voin kuvitella miten rautateiden rakentamista Suomeen ja kaiken muun infrastruktuurin rakentamista on aikoinaan vastustettu, aivan kuten nyt vastustetaan tuulimyllyjä, ilmastonmuutosta vastustavia toimia, vihersiirtymää, tunnelia Tallinnaan, siltaa Ruotsiin ja kaikkea mahdollista.
Silti onneksi, kaikesta tästä muutosvastarinnasta huolimatta, jotain on silti saatu aikaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti