Suomen rallikansa on vähän törttöä porukkaa.
Suomen rallikansa ei oikein tahtonut pysyä nahoissaan Jyväskylässä, ei noudattanut järjestäjien ohjeistusta erikoiskokeella, rynnivät vaaravyöhykkeelle ja erikoiskoe jouduttiin peruuttamaan. Järjestäjillä ei ollut muuta mahdollisuutta, sillä jos he eivät valvo että ohjeita noudatetaan ja varsinkin jos jotain ikävää sattuu, he ovat syypäitä asiaan.
Suomen ralliässä, rallin kokonaiskilpailua johtava nuorukainen, oli jo ennättänyt lähteä taipaleelle kun erikoiskoe peruttiin. Ikävä hänelle ja ikävä niille katsojille jotka olisivat halunneet seurata rallia sääntöjä noudattaen. Heille kävi huonosti, aika, vaiva ja rahat menivät hukkaan.
Onneksi tämä meidän uusi ralliässämme, tämä nuorukainen, näyttää olevan kylmähermoinen tyyppi, joka ei innostu eikä suutu faniensa touhuiluista, vaan osaa suhtautua kaikkeen rauhallisesti ja analyyttisesti. Hänen tähtäimessään on maailmanmestaruus, eikä hän lähde Jyväskylän ympäristön sorateillä, jotka hän paikkakuntalaisena varmaan hyvin tuntee, aura-autona edes tavoittelemaan osakilpailun voittoa ja tyytyy varmistelemaan hyvää sijoitusta, ajamalla varmasti maaliin, olipa sijoitus mikä tahansa.
Aika hyvä esikuva Suomen nuorisolle, tämä uusi ralliässä, aivan toista luokkaa kuin vanhemman polven nuorison idoli, siis meidän entisten nuorten esikuva, Matti Nykänen, jonka yksityiselämä oli tosin malliesimerkki, mutta malliesimerkki huonossa mielessä. Silti tätä Mattiakin on mediassa ja muuten hyödynnetty kaupallisesti, hänestäkin on luotu sankarimyyttiä, on tehty juttuja, kirjoja ja elokuvia ja kansa tykkää.
Toivottavasti tämä meidän uusi keskisuomalainen sankarihahmomme ei lähde seuraamaan Matti Nykäsen jalanjälkiä, kun ei ole mikään pakko. Ei se Puuppolan toinenkaan ihmepoika, entinen Toyotan tallipäällikkö, nelinkertainen ralliautoilun maailmanmestari, muistaakseni, koskaan Nykäsen tielle lähtenyt, vaikka rahaa hän sai varmaan aikoinaan rallitouhuissa tienattua moninverroin enemmän kuin mitä Nykänen mäkeä hyppäämällä.
Itse en rallista juuri piittaa.
Olenpahan vain koko ikäni sieltä Timo Mäkisestä lähtien ihmetellyt kuinka hyvin tuo ratinpyörittäminen sopii suomalaisen maalaispojan pirtaan. Olemme olleet maailman kärkeä niin kauan kuin muistan. Mitä nyt joskus joku britti, ranskalainen tai virolainen pääsee väliin.
Maalaispoikiahan suurin osa noista sorateiden virtuooseista on. Itseään peltilaatikossa (tai mitä hiilikuitua ne nykyään ovatkin) toteuttavia, kymmen vanhasta metsien pikkuteitä kaahaavia bensa-addikteja. Himo ajaa kovempaa, voittaa, saada näin arvostusta.
Mitä Rovanperään tulee, niin kyllä hän ainakin etukäteen kertoi suuresta palosta voittaa juuri oma Jyväskylän
rallimme.
Toki sitä saa selitellä.
Mutta saas nähdä miten äijän käy.
Saa nähdä milloin tämä laji kielletään ekologisesti arveluttavana. Eniten kestävää kehitystä vastaan sotii kai sirkuksen liikkuminen paikasta ja maasta toiseen.
F1 joutaisi ainakin mennä.
Vaikka on sekin traktori-vetokilpailuja, dragstreita tai jättipyörä-romurallia ymmärrettävämpää hulluutta.
Ilmoita asiaton viesti
Keskivertofestivaaliin verrattavat kulut tulee yleisön ja kaluston roudaamisesta, eli festivaalit kiellettävä myös johdonmukaisesti? Nythän ralli myös käyttää ensimmäistä kertaa e-bensiiniäkin.
”Kyseessä on ensimmäinen rallikilpailu maailmassa, jossa auto liikkuu sähköbensiinillä. Se on synteettistä polttoainetta, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista sähkön avulla.
– Kyllä tässä itselläkin on tullut epäuskoinen olo, että täällä ajetaan ilmalla, vedellä ja sähköllä, mutta näin se tosiaankin toimii, Matias Henkola kertoo.
Hän on paitsi rallikuljettaja myös Secto Automotiven toimitusjohtaja. Yhtiön päätoimiala on kestävän kehityksen autoilu.
Sähköbensiini otetaan käyttöön alkavalla kaudella myös rallin MM-sarjassa kaikissa WRC-luokissa. Pääluokassa ajetaan hybrideillä, jolloin voimanlähteenä käytetään polttoaineen rinnalla myös sähköä.
– Monte Carlossa kaikki WRC-sarjat ajavat tällä samalla polttoaineella. On äärimmäisen hienoa, että saatiin tämän ensi-ilta täällä Tunturirallissa, Henkola toteaa.”
https://yle.fi/urheilu/3-12271479
Ilmoita asiaton viesti
”eli festivaalit kiellettävä myös johdonmukaisesti?”
Eikös autourheilussa kaikkien osallistuja-tallien kalusto kierrä maailmaa, säännöllisesti.
Jos talleja olisi 10 ja osakilpailuja 13, tarkoittaa tämä sirkus vuosittain 130 henkilöstön ja kaluston siirtoa, puhumattakaan yleisöstä.
Ruisrokkia tai Kaustisten kansanmusiikkifestareita ei tällä perusteella tarvinne peruuttaa. Kyllä se rokkibändi rundaa ilman ruisrääkkääkin.
Toki – minun puolesta voitaisiin lähteä siitä, että kaikki festarit hoidetaan aina kotimaisin voimin tai ainakin ilman lentomatkustamista.
Savonlinnan ulkomainen oopperatähti saisi tulla juna-laiva-juna kombolla.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä ne ulkomaiset bändit tulee lavashownsa kanssa Suomeen, teleportillako ilman päästöjä? Yleensä bändit lentelevät vielä koko kiertueen yksityiskoneilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Bieber saapuu Helsinkiin huimalla yli 100 hengen työryhmällä, johon kuuluvat kaikki tekniikka-ammattilaisista taustatanssijoihin. Sitä ei voida paljastaa, onko mukana Bieberin lähipiiriä, kuten vaimo Hailey. Hailey on nähty miehensä mukana esimerkiksi hänen Italian keikallaan heinäkuun lopulla.”
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/eb41c15d-9de3-4a36-8dd7-68188b3c27cd
Ilmoita asiaton viesti
No tulihan niitä metsiä ravattua katselupaikkaa etsien. Paras oli kuitenkin Himos jossa näki koko lyhyen pätkän.
Lajilla sinänsä on hyvät ja huonot puolensa.
Ilmoita asiaton viesti
Onpa minunkin ajatteluni muuttunut vuosien vieriessä. Vielä 1980-luvulla olin jopa viikottaisen Autosport-lehden tilaaja, mutta nykyään formulatouhut pelkästään ärsyttävät. Eikö ole jokseenkin järjenvastaista siirtää valtaisa määrä ihmisiä, ajoneuvoja ja teknistä välineistöä kisakaupungista toiseen viikon tai parin välein pelkästään siksi, että parikymmentä ukkoa saisi ajaa ympyrää? Ja ne kaupungit sijaitsevat mahdollisimman hajallaan kautta maailman!
Rallisarja ei ole juuri ymmärrettävämpi, mutta aivan samalla tavoin tyhmyys ei siinä tunnu tiivistyvän. Eipä silti: Suomen osakilpailussa tapahtunut yleisön hölmöily harmitti sekin. Kisavauhti piti alentaa normaaliksi siirtymänopeudeksi, mutta pätkä ajettiin silti läpi. Älyttömyyden toinen potenssi?
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä miten Nykänen tähän piti vääntää.Nykänen on oma tarinansa ja johtuuko se sinun mielestä,että Nykäsen esimerkki oli huono kun mäkihypyssä ei pahemmin menestystä ole tullut viime vuosina.Mitä tulee EK perumiseen,joka oli ainutkertainen (huom.Suomessa) niin törttöilijöitä riittää joka lähtöön.Näihän se on monessakin asiassa,että muutaman itsekkään tyypin takia kärsii syyttömät.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä suomalainen rallikansa osaa käyttäytyä erikoiskokeiden varrella. Se ei poista sitä, että suurimmalle osalle katsojista kyseessä on ryyppyreissu. On sitten kyseessä vip alueet, tai ilmaiset reitinvarren katsomot. Riittää, että yhdellä alueella menee överiksi ja silloin lopputulos on tuollaista.
Olen jo pitkään odottanut, koska mielenosoittajat menevät tielle erikoiskokeen alettua. Sillä se on helpointa keskeyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on maantierallien luvattu maa. Harvalukuinen vauras kansa autoineen keskellä metsää lukuisine soratietaipaleineen. Täydelliset harjoitusmahdollisuudet, jollaisia ei ole juuri muualla kuin Ruotsissa. Mutta suomalaiset ovat rämäpäisempiä kuin ruotsalaiset ja sorateidenkin määrä siellä alkaa huveta.
Ilmoita asiaton viesti
Rämäpäitä on varmasti kaikissa kansallisuuksissa aika tavalla saman verran, mutta suomalaisilla on parhaat mahdollisuudet harjoitteluun.
Parhaat mahdollisuudet suomalaisista on tietenkin entisten rallitähtien jälkeläisillä, kuten Rovanperällä, niillä on rahaa ja papat tietää miten pitää toimia.
Aika harvalla lienee samanlaisia edellytyksiä kuten Rovanperällä, sillä kun näyttäisi vielä pääkin pelaavan ihan niinkuin pitää.
Ilmoita asiaton viesti