Valtion byrokratia
Valtion byrokratiaa arvostellaan jatkuvasti. Kansalaisten mielestä byrokratiaa on liikaa, byrokratia on liian kallista ja turhille virkamiehille maksetaan aivan liikaa.
Lääkkeeksi esitetään vaikkapa sitä että perustetaan komitea miettimään mikä on turhaa byrokratiaa, mistä voitaisiin vapauttaa virkamiehiä johonkin tuottavaan työhön, yksityisten yritysten palvelukseen. Tämä ratkaisu tietenkin vain kasvattaisi byrokratian määrää niillä ihmisillä jotka tähän komiteaan nimettäisiin.
Minullakin olisi tähänkin asiaan ratkaisuehdotus.
Yksityiset yritykset ovat asiantuntijoita siinä miten turhaa byrokratiaa karsitaan. Niissä tehdään säännöllisesti “puhdistavia” toimia, niinsanottuja saneerauksia, joissa etsitään tapoja joilla asiat saataisiin sujumaan mahdollisimman pienellä porukalla ja etsitään henkilöitä jotka voitaisiin poistaa organisaatiosta.
Näistä poistetuista tulee sitten osasta työttömiä, osasta eläkeläisiä ja yhteiskunta vastaa jatkossa heidän toimeentulostaan. Tämä on tietenkin yrityksen kannalta hyvä asia, ei tarvitse välittää ihmisistä, koska tiedetään että yhteiskunta heistä kyllä huolehtii.
Nämä ajoittaiset saneeraukset ovat yksityisissä yrityksissä elinehto, koska se yritys jolla on kevyin organisaatio, mutta silti toimiva organisaatio, pärjää sellaisiin yrityksiin nähden joissa on turhaa byrokratiaa, eivätkä hommat siitä huolimatta suju.
Sellaiset yritykset joissa byrokratiaa ei ole saatu kevyeksi ja toimivaksi eivät pärjää ja ne häviävät luonnollisella tavalla. Jäljelle jääneet yritykset toimivat keveällä byrokratialla tehokkaasti. Se on niillä jo yrityskulttuurissa, ne osaavat sen homman. Niissä yrityksissä ei ole siis edes käsitystä sellaisesta toimintatavasta jossa on turhaa ja toimimatonta byrokratiaa.
Valtionhallinnolla ei ole kilpailua, siispä siinä ei tapahdu sellaista luonnollista evoluutiota kuin yritysten hallinnossa.
Ei ole olemassa kilpailevia byrokratioita, siispä hallinnolla ei ole tarvetta uudistua. Päinvastoin, kavereiden puolta pidetään, eikä hyvästä työkaverista haluta eroon vaikka sen työt eivät niin kovin tärkeitä olisikaan.
Tästä muodostuu valtionhallintoon pikkuhiljaa aivan toisenlainen kulttuuri kuin mitä on tehokkaissa yrityksissä, joissa hallintoa saneerataan säännöllisesti, muutaman vuoden välein, eikä työkavereita siinä hommassa säästetä, eikä säälitä, olivatpa ne miten mukavia ihmisiä tahansa ja hyvävelikerhoon kuuluvia.
Ratkaisu valtion byrokratian purkamiseen olisi sama asia kuin kaikessa muussakin kunnallisessa ja valtiollisessa toiminnassa, se olisi toimintojen yksityistäminen. Byrokratia on vain yksi toiminto, sekin voitaisiin siis yksityistää. Valtion byrokratian hoito annettaisiin yksityisille yrityksille, jotka kilpailevat näistä hommista samalla tavoin kuin pörriäiset kilpailevat tällä hetkellä terveyspalveluiden suorittamisesta yhteiskunnan laskuun,
Tällä hetkellä tämä valtion byrokratia ei edes toimi kunnolla, tai se toimii erittäin huonosti.
Kun passin uusimiseen menee kuukausikaupalla ja kun uuden passin saa nopeammin naapurikunnan byrokratian kuin oman kunnan byrokratian kautta, niin voi sanoa että jotain on pielessä.
Asiat voisi järjestää paremmin. Passeja uusitaan saman verran vuosittain ja se homma kuluttaa valtion byrokraattien työaikaa täsmälleen yhtä paljon tai vähän, vaikka sen passin saisi kuukausien odottelun sijasta samantien.
En luota kilpailuun yksilötasolla, enkä kollektiivien tasolla.
Ensimmäinen noista on helpommin ilmeistä, ja jälkimmäinen enemmän viiveellä, mutta sitäkin ongelmallisempana, ellei tule vastaan epideemisenä mahdottomuutena.
Sopeutumiseen sitä vastoin luotan, mutta mainitsen yhä uudelleen, että on vaarallista, jos tekee väärässä kohdassa.
*
Mitä tulee byrokratiaan, siis ylesemmin toimattamuuden havaitsemiseen…
Kenttää on tällä tavoin auki monesta kohtaa, ja arviointia on mahdollisuus yhä vain tehdä, pelkäämättä tämän paikan isosta vajeesta.
Jos ei pienin iteraatioin ja korjausliikkein kohden oikaisua, turha odottaa supersuman purusta mitään, vaikka porukkaa olisi kuinka paljon ähkimässä.
Ongelma on kuin kolmannen maailmasodan pysäytyksellinen vaikutus.
Varmasti merkkaa, noin julkishavahteisena käsitteenä, kuten menee pörssien nousut ja laskut, kun joku onnistuu vähän triggamaan sopivasta kohdasta.
Eikös todellisuus vaikuttavana ole nimenomaan tuota vetelyä, nimitti sitä markkinoinniksi, influensserismiksi, tai mitä näitä hienoja rooleja ja rakentavuustapoja nyt onkaan.
Sana ilmoille, ja seis, niin eiköhän turha järki lähde kuin hauki rantavedestä.
Mikäs on tuon jälkeen jatkaa, kun ilmoitukset myös kohtaliaisuuteen kuuluvia, ellei tulkita ilmoitusta niin, että pommin kiikuttamisen paikka toteutunut.
Näistä kannattaa ajatella suoran arkisesti, jos tilanne ja toimet näyttävät tältä.
Ilmoita asiaton viesti
Koska maailmassa riittää numeroita, voisi passin osalta painaa samavalokuvalliset valmiiksi ja näin nopeus tuottaisi monenlaisia hyötyjä, kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se passin tekeminen siinä niin kauan kestänyt. Siihen että pääsi antamaan nimikirjoitusnäytteen ja sormenjäljen piti jonottaa, olikohan pari kuukautta ja ne pitä käydä antamassa toisella paikkakunnalla, ne näytteet, kun omalla paikkakunnalla jono olisi ollut vielä puolta pitempi.
Itse operaatio siellä toisella paikkakunnalla oli nopea ja homma sujui jouheasti ja passi tuli sitten parissa päivässä sovittuun paikkaan, johonkin K. kauppaan.
Ilmoita asiaton viesti