Vihreä siirtymä
Vihreä siirtymä etenee Suomessakin, persujen aktiivisesta vastarinnasta huolimatta, ja siitä huolimatta että muualla EU:ssa ja jenkeissä valtiot subventoivat vihreän siirtymän hankkeita, johon meillä Suomessa ei ole varaa.
****************************lainaus*******************************************
Suomeen avautui Euroopan suurin metaanista vetyä tuottava tehdas
Suomessa on vireillä miljardikaupalla vetyinvestointeja. Kasvuyritys Hycamite TCD Technologiesin 20 miljoonan euron laitos on yksi harvoista tuotantoon edenneistä.
*******************************************************************************
Politiikka on ehkä vuosikymmenen jälkijunassa verrattuna teollisuuteen vihreän siirtymän osalta. Teollisuusfirmojen suunnittelupöydillä on kovasti aloittamista vaille valmiita suunnitelmia. Kunhan korkotaso hiukan helpottaa, niin alkaa kilpajuoksu siitä ketkä saavat hankkeisiinsa rittävät työvoimaresurssit. Sinimustien tahallaan synnytetty taantumakaan ei tuota vyöryä lopulta onnistu pitkään pidättelemään. Ammattitaitoisesta työvoimasta toki kilpaillaan muiden EU-maiden kanssa. Kun työvoimapula alkaa kunnolla uhkaamaan, niin EK antaa Orpolle uudet ohjeet. Silloin persut lähtevät hallituksesta kuin hauki kaislikosta.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun työvoimapula alkaa kunnolla uhkaamaan, niin EK antaa Orpolle uudet ohjeet. Silloin persut lähtevät hallituksesta kuin hauki kaislikosta.”
Niin lähtee. Mutta kun hauki lähtee rannasta, sillä on yleensä jotain mielessä, saalis. Kun persut lähtee hallituksesta, sillä on mielessä yksi asia, äänestäjä. Se on persun saalis.
Ilmoita asiaton viesti
Börje on nykyversio Itkijä Eukoista.
Ainoa ero on, että Börje itkee etuajassa vahvasti toivoen hallituksen kaatumista ja Persujen ikiaikaista kadotusta.
Ilmoita asiaton viesti
Aina kannattaa suhtautua tulevaisuuteen toiveikkaana. Tosin suomalaisten sivistystaso on jyrkässä laskussa ja taas sinimustat leikkasivat koulutuksesta, joten positiivisuus on joskus varsin vaikeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Milloin ne Pisa-tulokset lähtivät laskuun?
Ilmoita asiaton viesti
Lienee ollut silloin kun Orpo ekan kerran valehteli, ettei koulutuksesta leikata.
Ilmoita asiaton viesti
..ja Sanni oli ”tekijänä”.
Ilmoita asiaton viesti
Näistä ei haluta puhua etukäteen, mutta ihan lähiaikoina yksityiskohdat selviävät.
Eli Suomesta voi tulla ties mikä reservaatti puusta ja vedystä varsinkin Saksan tulevia tarpeita varten. Tämä tarkoittaa EU tason päätöksiä joista enemmän kohta syksyllä. Hankala aihe, mutta Suomelle potentiaalisesti jopa loistavia uutisia, ellei sitten poliitikot taas ryssi tässä Suomea jotenkin maksajaksi.
Josset aiheesta tiedä kyse on EU – tason kilpailukyvystä, tulevasta ehkä massiivisesta panostuksesta, joka siis voi olla Suomelle siunauskin. Mutta turha ennustella näkee miten käy
Ilmoita asiaton viesti
Meidän viisaat päättäjät olettaa,että ulkomaalaiset sijoittajat ryntäävät tänne ja meillä olis jotain muutakin vientituotteita kuin alkutuotteet.
No eipä se ulkomaanraha niin tyhmä ole,että alkaisi täällä jotain jatkojalostamaan.
Elikkä pysymme edelleenkin sellun ja maitojauhon viejinä.
Kaivoksemme tyhjentää Eteläafrikkalaiset ynnä muut suuret kaivosjätit.
Orpo myy valtionomaisuutta,että saadaan asfalttia paikattua sieltä täältä.
Suomen kultavarathan nyt kannattas myydä kun hinta on korkealla,saatais kerralla kunnon potti verrattuna johonkin nesteen alamaissa olevaan osakkeenhintaan verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
20 miljoonan euron investointi? No nythän ne taivaan portit aukesivat.
Ilmoita asiaton viesti
Eli koolla onkin väliä?
Ilmoita asiaton viesti
Eikös toi metaanista valmistettu vety ole sitä harmaata vetyä? Eli varmaan eu rohkaisee meitä rakentamaan tälläisiä paljon lisää ja pääsee taas lätkäisemään muutaman miljardin laskun päästöistä. Tää vihree siirtymä on kyllä aivan toivoton. Ainoita varmoja asioita siinä on, kilpailukyky menee ja eu asukkien lompakot tyhjenee ihan kokonaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvalloissa on kulutettu vihreään siirtymään satoja miljardeja ja silti fossiilisten osuus energiantuotannosta on noussut 82:een prosenttiin,
Ilmoita asiaton viesti
Tuulivoimahankkeita meni hylkyyn Salon seudulla useampia,koska susien reviiriä.
Mikähän on päätöksentekijöiden puoluekanta avissako,elyssäkö?.
Ilmoita asiaton viesti
Salon-Paimion eli Huso-Pöylän rakennusluvat kaatuivat KHO:ssa, jo toistamiseen. Syynä sudet ja se, että rakennuslupavaiheessa ei kysytty puolustusvoimien lausuntoa vaikka kaavamääräykset niin edellyttivät.
Ilmoita asiaton viesti
Elikkä lukemassani uutisessa oli unohdettu puollustusvoimat ja mainittiin sudet.
Näin meille asioita valikoidusti kerrotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sinänsä kokonaisprosessi on varsin sama kuin entinen, jossa maakaasusta tehdään vetyä. Maakaasuhan on valtaosin metaania. Ilmeisesti on vähän tuunattu prosessia, Jos lähtökohtana on biometaani ja hiili otetaan talteen, niin voidaan puhua varsin puhtaasta prosessista jossa ei ilmaan karkaa hiilidioksidia.
Ilmoita asiaton viesti
Prosessi ja menetelmä ei ole sama kuin entinen.
Ilman mitään ”Ilmeisesti on vähän tuunattu prosessia”.
Se on aivan uusi ja tietääkseni pat.pend. Nyt en ole varma, mutta ovat saaneet hyvin rahoitusta tarkan € yksityisiltä. Vahva merkki innovaativisuudesta.
Taisi tietämys loppua kun siirryttiin leuanloksuttamisvaiheesta seuraavaan?
Ilmoita asiaton viesti
Mikäs kommentissa muka oli vikana. Lähtökohta on sama kuin maakaasun pilkkomisessa. CH4 pilkotaan energiaa käyttäen C + H4. Perinteisessä höyryreformoinnissa hiili vaan on hapettunut hiilidioksidiksi. Tuo hapettumisen välttäminen on se uusi vihreä tvisti prosessissa.
Metaani voi yhtä hyvin olla maakaasua tai biokaasua. Lasse taitaa kuvitella itsestään vähän liikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä kutsutaan maakaasuksi. Sitä taitaa edelleen tulla Venäjältä. Toki tuodaan LNG:täkin, mutta fossiilista kaasua kuitenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Putinin superohjus lentää ydinvoimalla. Se jos mikä on vihreää siirtymää.
Ilmoita asiaton viesti
Hycamite LTD onkin vanha tuttu tuosta lähinaapurista.
Olen ennenkin maininnut, että tämä yritys on se toinen ”vihersiirtymän” projekti, jossa on jotakin järkeä.
Arton linkki on aivan tavanomainen asianvierestä uutinen: vetyä (2000 t/v) hehkutetaan, mutta päätuote on puhdas grafiitti (6000 t/v).
Puhdasta grafiittia tarvitaan esim. akuissa.
Raaka-aine on (ainakin tavoitteena) biologinen metaani, jota tehdään esim. maatilojen yhteydessä.
Täällä Länsirannikolla noita biokaasulaitoksia tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella.
Ja rahaa tähän 20 M€ tehdashankkeeseen on valtio laittanut rahaa
– Business Finland suoraa tukea 2,4 M€
– Ilmastorahaston pääomalaina 10 M€ (markkinakorkoinen)
Ilmoita asiaton viesti
Meillä liikenteen osalta hallitukset ja LVM:n virkamiehet ovat mm. Sitran avustuksella onnistuneet uskottelemaan eduskunnalle, medialle ja aluehallinnolle, että liikenteen vihreä siirtymä tarkoittaa ainoastaan digitalisointia, polttomoottoriajoneuvojen vedystämistä ja siirtymistä sähköön.
Tämän varjolla he onnistuivat jättämään kaikki vaihtoehdot vihreään siirtymiseen sekä sovitut EU-direktiivit ja sopimukset tutkimatta.
Josta mm EU tilintarkastustuomioistuin huomauttaa jäsenvaltiota rekka liikenteen osalta ,jossa tavoitteen asetteluksi voisi ymmärtää jopa rekka liikenteen minimointia meidän valtion 20 viimeistä vuotta tekemien maksimointien sijaan.:
https://www.eca.europa.eu/fi/publications/SR-2023-08
Kun taas meillä on menty aivan päinvastaiseen suuntaan ,jota yritetään viherväittämin pitää yllä.
Esimerkiksi vuoden 1990 laivaliikenteen siirroista rekoille, TEN-T-verkkojen puutteellisen rakentamisen Suomeen ja vuoden 1992 intermodaaliliikenteen direktiivin, joka tuli eduskunnassa vastaan keväällä 2024, sekä EU liikennestrategian osalta. Kaikki nämä ovat vertaamatta ja vaikutus arvioimatta, EU tavoitteiden direktiivien ja suomen toteuttamisasteen osalta.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta antoi ultimatumin Liikenne 12 -työryhmälle aloittaa tekemättömät tutkimukset, joita viimeksi suoritti vuonna 2010 lopetettu Järvi-Suomen merenkulkupiiri. Tavoiteasettelusta jäi merkintä vuoden 2008 Liikenne 2030 -tavoitteisiin, joita ei koskaan toteutettu kokonaan, ainoastaan raideliikenne osuus sai valtion budjeteissa hyväksynnän. . sivu 31
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/77814/Liikenne2030.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Hahaa… Vihreä siirtymä velkarahoin, eikä mitään pienintäkään talouskasvua viimeiseen 17 vuoteen, joka on omanlaisensa surkea ennätys läntisissä talouksissa, jos kommarikerhossakin.
Punavihreä Suomi ajautuu väistämättä Kreikan tapaan ulkoiseen holhoukseen, kävipä tässä miten tahansa. Jos talous olisi kehittynyt v. 2008 jälkeen Ruotsin tapaan, julkinen velka ei olisi kasvanut lainkaan ja BKT olisi nyt n. 70 miljardia euroa nykyistä paremmallaan mallilla leikkausten sijaan. 🥱
Ilmoita asiaton viesti
”Punavihreä Suomi ajautuu väistämättä Kreikan tapaan ulkoiseen holhoukseen, kävipä tässä miten tahansa.”
Eikös persuja äänestämällä tämä huono kehitys olisi voitu estää, näin ainakin vaalilupausten mukaan.
Kun siis tämä sinimusta persuhallitus ei näytä saavan tässä asiassa mitään aikaiseksi, niin persujen vaalilupaukset voidaan nyt viimeistään tulkita vaalivalheiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Vallankahvassa ovat olleet kylläkin muut, kuin persut v. 2007 jälkeen. Hallitus v. 2019-2023 Rinteen ja Marinin johdoin maan historian huonoin ja vastuuttomin.
Ruotsissa puuhataan nyt 2-4 uutta suurta ydinvoimalaa valtion tuin ja hintatakuin, mutta kun meillä Suomessa on nämä älyttömät punavihreät istumassa Helsingin kaduilla Putinin apulaisina.
Ilmoita asiaton viesti
”Ruotsissa puuhataan nyt 2-4 uutta suurta ydinvoimalaa valtion tuin ja hintatakuin.”
Sehän on hieno homma. Se auttaa meidänkin tilannettamme.
Eikä Suomen veronmaksajien tarvitse lähteä tukemaan eikä takaamaan kannattamatonta ydinvoimaa.
Toki ydinvoima on tarpeen, vaikka se onkin kannattamatonta ja kun on kerran tämä pohjoimainen yhteinen sähköpörssi, ydinvoimahankkeiden pitäisi olla yhteisiä.
Onko persut tehneet hallituksesa mitään ydinvoimahankkeiden edistämiseksi, joko pohjoismaisena yhteistyönä, tai sitten aivan näin suomalaiskansallisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Höh… Miten pirussa ydinvoima olisi kannattamatonta, muutoin kun punavihreän tolvanan korvien välissä ?
Maailmalla työn alla nyt 88 uutta isompaa reaktorihanketta ja pienempiä kaiketi sadottain. Ehdotettuja suurempia reaktorihankkeita edellisten lisäksi 344 kpl.
Ilmoita asiaton viesti
”Höh… Miten pirussa ydinvoima olisi kannattamatonta, kun punavihreän tolvanan korvien välissä ?”
Omien sanojesi mukaan:
”Ruotsissa puuhataan nyt 2-4 uutta suurta ydinvoimalaa valtion tuin ja hintatakuin,”
Jos toiminta olisi kaupallisesti kannattavaa, se ei tarvitsisi mitään valtion tukia eikä hintatakuita.
Ilmoita asiaton viesti
Ovat varmasti kaupallisesti kannattavia. Ruotsin hallitus vain haluaa kiirehtiä ja varmistaa investointien toteutukset.
Miten on punavihreän energiapulasta ja hintaheittelystä kärsivän Suomen laita ?
Ilmoita asiaton viesti
”Ovat varmasti kaupallisesti kannattavia. Ruotsin hallitus vain haluaa kiirehtiä ja varmistaa investointien toteutukset.”
Jos ne olisivat niin kannattavia, niin rahaa löytyisi varmasti muiltakin kuin veronmaksajilta niiden rahoittamiseen.
Varmuutensa takia ydinvoimaloita pitäisi kuitenkin rakentaa lisää, siksi hyväksyn valtion subventoinnit tässä asiassa.
En myöskään torjuisi enkä torppaisia kaupallisesti kannattavaa tuuli- enkä aurinkovoimaa ja säätöongelmat pitää sitten hoidella fingridin toimesta, sekä kulutuksen että tuotannon vaihtelujen osalta. Luotan siihen että insinöörit hoitavat hommansa ja sopeuttavat verkkotilanteen aina sen mukaan millaista sähköä verkkoon on tarjolla ja millaista kulutusta tarvitaan.
Isojen voimaloiden, kuten OL3;n verkosta putoaminen yllättävällä tavalla on varmaan insinööreille iso ongelma, johon pitää varautua jopa kustannuksia aiheuttavilla tavoilla.
Ilmoita asiaton viesti