Voidaanko liikenteen päästöjä vähentää nostamatta polttoaineveroa?

Polttoaineveron nosto voisi olla hyvä keino vähentää autolla ajamista ja samalla autoilun päästöjä.  Kun pensapumpulla tankin täyttäminen maksaa enemmän, ihmiset ajattelisivat enemmän miten paljon kannattaa ajella.

Paitsi että kun itse henkilökohtaisella tasolla muistan, miten jokin aika sitten smart diesel maksoi pumpulla noin neljänneksen enemmän kuin nyt, niin vaikuttiko se silloin minun autolla ajeluihini?  Eipä tainnut vaikuttaa, en ainakaan usko että vaikutti.

Minun ajoni eivät liity millään tavalla työhön eikä työmatkoihin.  Bensaveron nosto ei varmaankaan edes periaatteessa voi vaikuttaa työmatkaliikenteeseen, eikä työtehtävissä ajeluihin.

Mihin se bensavero sitten oikeasti vaikuttaa?   No, valtion verotuloihin tietenkin.

Sitä en tiedä varmasti, mutta todennäköisesti nykyinen polttoaineen varsin alhainen hinta vaikuttaa alentavasti myös valtion verotuloihin.  Mitä enemmän autot rullaavat pitkin teitä ja katuja ja mennessään saastuttavat ilmaa, sitä enemmän valtio saa verotuloja.  Mitä enemmän verotuloja valtio saa liikenteestä, eli mitä enemmän liikenne saastuttaa, sitä hitaammin velkakello tikittää uutta velkaa valtiolle tulevien veronmaksajien maksettavaksi.

Mitä enemmän ihmiset käyvät töissä ja mitä enemmän ihmiset tarvitsevat työssä saastuttavia ajoneuvoja, sitä enemmän valtio tienaa polttoaineverolla.  Valtion siis todella kannattaa työllistää ihmisiä, mutta kääntäen, mitä enemmän työllisiä, sitä suurempi polttonesteiden kulutus ja sitä enemmän hiilidioksidipäästöjä ja sitä vaikeampi hallituksen on saavuttaa hiilineutraalisuustavoitteitaan.


Hallituksella ei ole helppoa.  En haluaisi olla ministeri.

Oppositiossa sen sijaan on helppoa. Ei tarvitse muuta kuin moittia hallitusta siitä että se nostaa polttoaineen verotusta, ei tarvitse perustella millään tavalla.  Ihmiset eivät halua että polttoainetta verotetaan yhtään enempää, eikä sitä tarvitse perustella millään ilmastotavoitteilla, eikä millään muullakaan tavalla.

Oppositolla on täten erinomainen menetelmä kasvattaa suosiotaan oppositiossa. Ei tarvitse muuta kuin puhua polttoaineen verotuksesta ja vastustaa sitä.

Sen sijaan, kun oppositio pääsee tavoitteeseeseensa, eli se saa ääniä ja valtaa ja hillotolppavirkoja, oppositio saa paljon uutta ajateltavaa,   Se uusi oppositio, eli nykyiset ministerit, puolestaan pääsevät helpolla.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu