Työrauha kouluihin – nollatoleranssi työpaikoille

Uusimpien tutkimusten mukaan Suomen nuorison tulokset matematiikassa ja luonnontieteissä ovat laskeneet hälyttävästi.  Tähän on epäilemättä monia syitä mutta tärkein niistä lienee se, että meillä on omaksuttu ns. integroitu opetus.

Kyseinen fiini termi merkitsee sitä, että erityistä huomiota vaativat lapset tai ns. häiriköt voivat osallistua opetukseen muiden lasten kanssa. Todellisuudessa se on merkinnyt sitä, että häiriköivät oppilaat ovat surutta sabotoineet rauhallista opiskelua. Normaali opetus on mahdotonta ns. tavallisille oppilaille. Erityisesti matematiikan tunneista on tullut häiriösirkusta.

Koululle ja kaupungille tällainen ”integroitu opetus” on kuitenkin halvempaa. Erityisluokkien perustaminen vaatii rahaa ja ainahan paikalle voi laittaa jonkin kouluavustajan – ylioppilaan, joka ei ymmärrä erityisopetuksesta yhtään mitään.

Tuloksena on tilanteita, jossa opettajat väsyvät, eivät välitä ja jossa opettajan kiusaamisesta on tullut arkea. Myös rehtorit ja kaupungin virkamiehet ovat ummistaneet silmänsä. On helpompaa istua rauhallisessa rehtorinkansliassa ja tehdä manikyyriä kuin puuttua ikävään tilanteeseen. Tilanne on johtanut siihen, että kiusaaminen on päivän sana. Kiusatut oppilaat ja siihen reagoivat vanhemmat ovatkin niitä pahiksia, jotka häiritsevät ”hyvämaineisen koulun” rauhaa. Lopputulos on irvokas ja hirveä.

Kyseinen käytäntö ei ole ollut niin tuhoisaa normaaleissa lukuaineissa, jossa tunnollinen oppilas voi lukea kotona. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat toisin. Niissä opettajan intensiivinen opetus on  menestyksellisen oppimiskokemuksen ehdoton perusta.

**

Mitä on tehtävä? Integroitu opetus on lopetettava välittömästi ja oppimishäiriöistä kärsivät oppilaat on ohjattava omille luokilleen. Yhteiskunta kärsii todelliset menetykset siitä, että peruskoulu ei toimi ja että ns. 99% enemmistö ei saa oikeata opetusta matematiikassa ja luonnontieteissä. Kun säästää pari senttiä, kärsii monen euron vahingot. 

Tärkeintä on kuitenkin ns. nollatoleranssin omaksuminen kouluun. Joissain päin Suomea koulut ja kaupungit ovat omaksuneet tällaisen linjan. Se on merkinnyt sitä, että rehtorin on ollut pakko mennä omalle epämukavuusalueelleen. Se on merkinnyt myös sitä, että virkamiehet ja kaupungit johto ovat tajunneet vastuunsa ja toimineet.

Kysymys on yksinkertainen: kannammeko vastuumme vai emme?  Kysykää lapsiltanne tämä kysymys ja miettikää sitä onko heillä oikeus häiriöttömään opetukseen. Kysymys on lapsistamme ja maamme tulevaisuudesta.

Arto Luukkanen

Järvenpää

(kirjoitus ilmestyi Keskiuusimaassa 4.12.2016)

 

artoluukkanen

Varakansanedustaja. Dosentti Arto Luukkanen. Vaalisivut: <a href="http://www.artoluukkanen.net" title="www.artoluukkanen.net">www.artoluukkanen.net</a>.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu